Hardingfele
Æresmedlem
Enig, men privatiseringsiveren overgikk forstanden. Syns de skal privatisere forsvaret, mens de er i gang. Og hva med Kystvakten?
Du verden, tenke seg til at et privat firma vinner en anbudsrunde over et annet privat firma. I Norge. I 2018. Nå står ikke verden til påske ... la oss alle drikke Cool Aid og be til Jesus, legge ned staten og spille blokkfløyte til dommedag tar oss.Enig, men privatiseringsiveren overgikk forstanden. Syns de skal privatisere forsvaret, mens de er i gang. Og hva med Kystvakten?
https://www.nrk.no/nordland/stortin...rfaring-og-kompetanse_-viderefores-1.14074103Han burde sikret at piloter, kompetanse og infrastruktur ble med over i ny selskapsstruktur og at dette var del av anbudsgrunnlaget; alternativt at man gjorde ambulansetjenesten i nord til et offentlig tiltak.Hva burde Høie ha gjort?Kan ikke ro seg unna ved å si at det samme ville skjedd under de rødgrønne. Det er langt fra sikkert. Dessuten spiller det absolutt ingen rolle om det samme kunne skjedd. Høie er sjefen som har ansvar for nåværende situasjon. Det er han som gjennom sine handlinger og ikke-handlinger har tillatt denne situasjonen å skje. Det er hans ansvar.
Nå blir han instruert av Stortinget til det første, samtidig som han sannsynligvis blir pålagt å utrede det første.
For ørtende gang: Dette er ikke noe som "privatiseres". Tjenesten luftambulanse med både fly og helikopter har alltid blitt utført av private, unntatt enkelte oppdrag utført av Luftforsvaret (f eks med redningshelikopter). Dette handler om å overføre kontrakten for utførelse fra en privat aktør til en annen etter en anbudskonkurranse, selv om enkelte ivrer for å nasjonalisere hele greia. Det vil i så fall være noe helt nytt.Enig, men privatiseringsiveren overgikk forstanden. Syns de skal privatisere forsvaret, mens de er i gang. Og hva med Kystvakten?
La oss privatisere og outsource Storting og regjering og politikere generelt. De klarer ikke ta noen riktige beslutninger allikevel ...Enig, men privatiseringsiveren overgikk forstanden. Syns de skal privatisere forsvaret, mens de er i gang. Og hva med Kystvakten?
Det var lovlig tidlig å evaluere tjenesten allerede nå.Det er vel enda et år til at de har forpliktet seg til å overta. At foreningen velger å kjøre LT på ræv for å lage krise er nå så, men det får man heller leve med siden vi får en bedre tjeneste på sikt.
Far og sønn nok ikke, men Babcock er et stort firma som driver med andre ting enn luftfart også, deriblandt produksjon av atomvåpen!Jeg tviler ellers litt på at Henry Hansen & Sønn er spesielt gode på atombomber.
Har vi noe å privatisere? Forstemmende at en Høyreledet regjering med stor iver bygger ned forsvaretEnig, men privatiseringsiveren overgikk forstanden. Syns de skal privatisere forsvaret, mens de er i gang. Og hva med Kystvakten?
Høyre er partiet som hopper høyest når NATO-leder USA sier hopp. USA ønsker norske F35 kampfly og norske soldater på bakken i Syria, Irak Afghanistan osv. Så det får de på bekostning av hæren og vår kontroll av nærområder som vi ikke lenger har penger til å opprettholde.Har vi noe å privatisere? Forstemmende at en Høyreledet regjering med stor iver bygger ned forsvaretEnig, men privatiseringsiveren overgikk forstanden. Syns de skal privatisere forsvaret, mens de er i gang. Og hva med Kystvakten?
https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...skal-ikke-vinne-kriger-vi-skal-forhindre-krig
En god grunn til å stemme Høyre, spør du meg.Høyre er partiet som hopper høyest når NATO-leder USA sier hopp. USA ønsker norske F35 kampfly og norske soldater på bakken i Syria, Irak Afghanistan osv. Så det får de på bekostning av hæren og vår kontroll av nærområder som vi ikke lenger har penger til å opprettholde.Har vi noe å privatisere? Forstemmende at en Høyreledet regjering med stor iver bygger ned forsvaretEnig, men privatiseringsiveren overgikk forstanden. Syns de skal privatisere forsvaret, mens de er i gang. Og hva med Kystvakten?
https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...skal-ikke-vinne-kriger-vi-skal-forhindre-krig
Ett år er ikke lang tid i denne sammenheng, det er kort tid! Nå har de dog begynt noe tidligere får man håpe for deres del, men de har ennå ikke ansatt nøkkelpersonell som ikke bare skal ansettes, men som må godkjennes av Luftfartstilsynet.Det er vel enda et år til at de har forpliktet seg til å overta. At foreningen velger å kjøre LT på ræv for å lage krise er nå så, men det får man heller leve med siden vi får en bedre tjeneste på sikt.De har ikke en eneste teknisk eller operativ godkjennelse i Norge, de har ikke ansatt noe teknisk personale og mener de skal kunne ta over minst en base allerede om 3 måneder? Ikke noe flyselskap i dette landet har fått Luftfartstilsynet til å jobbe så raskt tidligere? Endel "nøkkelpersonell" må godkjennes personlig av tilsynet og disse må være ansatt og godkjennt før man kan søke om driftsgodkjenning og godkjenning av teknisk dirftshåndbok. Dette bruker å ta ganske lang tid. Shortcut her er å kjøpe en annet selsakp med alle tillatelser og så bruke disse som "krykke" til man er oppe og går på egen hånd. Dette ble gjort av Fly Viking og det er selvsagt mulig at Ola Gjæver selger "vraket" av dette selskapet til Babcock? i så fall kan de ha en mulighet, men.......?
Jeg skal la Larson få svare for seg og sin eventuelle mangel på saklige argumenter, men du min venn har ikke filla peiling på flyoperasjoner!Høres rimelig søkt ut, men men. Det blir jo kjøpt inn nye maskiner nå og jeg regner med at de er egnet til jobben. (det er jo stort sett samme modeller selskapene ville brukt uansett). De tåler sikkert belastingen av en pasient i lasten og litt ruskevær. Om noe så tåler vel trafikkofre med nakkebrudd og akuttpasienter litt mindre brutale landinger enn vanlige folk, selv de med dress og slips. Så ... meh, dette høres ut som noe Larson kunne diktet opp i mangel på saklige argumenter.Grunnen til at Lufttransport har så korte intervall mellom tunge vedlikehold er nettopp slitasje på understellet, man undrer på hvor lenge dette vil fungere. Ambulanseflyging fører til mye mer slitasje på maskineriet enn "pen/snill" flyging med direktører og sekretærer.
Joda de har selvsagt jobb helt fram til sommeren, men man er jo bra dum om man ikke posisjonerer seg og tar muligheten til å velge fra øverste hylle når man allerede nå vet at man blir uten jobb om et år. Hva du ville gjøre om du får vite at om et år legger arbeidsgiveren din ned virksomheten og du står uten jobb kan kun du svare på. Noen vil selvsagt mene at de er prisverdig om du blir med skuta til bunns, men jeg og flere med meg vil påstå at du er dum som et brød om du ikke kaster deg rundt fort som fan for å kunne velge det jobbtilbudet som passet deg og din familiesituasjon best.Siden LT i utgangspunktet skal fly til neste sommer til de andre tar over så er det jobb hele tiden frem til det. Er noen "arbeidsledige" så er det av egen fri vilje eller etter tvang og press fra foreningen som presser på for mest mulig kaos, kostnader og problemer.Lakkmustesten blir 01.09.2018. Hvis de som har levert oppsigelse effektuerer den og går sin vei vil nok Luftransport buklande ganske brutalt. I det øyeblikk LT kaster kortene er det også et stort spørsmål om den håndfull piloter som har vist interesse for ansettelse i Babcock gidder å gå arbeidsledige til neste sommer. Flysertefikat er "ferskvare" og de må holdes vedlike. Babcock kan selvsagt ha folk gående på gress og sørge for at de har gyldige papierer selv om de ikke er produktive men dette koster så spørsmålet er: vil da Babcock klare å sette i gang på den datoen de skal? Selvsagt bare spekulasjoner, men jeg ville nok ha sovet en smule urolig fram til neste høst om jeg var B. Høie eller dirketør i helseforetaket. Sjefene i Babcock har nok også liten grunn til å sove for tungt.
Tror nok også B. kommer til å finne tak over hodet til maskinene.
Innefor luftfarten skal "flight status" føres opp på flygeplanen som leveres. Dette indikerer om det er privatflyging, ruteflyging, VIP flyging, Head of State og ulike faktorer som innebærer en ulik prioritering flygingene får. Der er det også en rubrikk for HOSP, dvs ambulanseflyging. I det europeiske samarbeidsorganet Eurocontrol ble det tatt opp spørsmål om ikke Norge hadde misforstått dette fordi vi brukte denne prioriteten flere tusen ganger pr år, mens man i Tyskland benyttet dette kun en håndfull ganger. De satt der med kulerunde øyne da de forsto at vi benytter fly på samme måte som de benytter sykebiler. De har, relativt sett, sykehus rundt hver en sving og de har et godt utbygget veinett slik at uansett hvordan du snur deg så når du et syehus i løpet av 20-30 minutter med bil. Slik er det ikke i Norge.
Er i grunn veldig enig , men alternativer med snillistene og selvutslettende multikulturtolerante SV på slep er nesten værreFinnes det i det hele noen gode grunner for å stemme på et forsvarsødeleggende, ultrabyråkratiserende, helsekaosskapende, sentraliseringshelvetesdrivende Høire? Gjorde dessverre den tabben i nesten 40 år... NO MORE!!!
Vennligst ikke forstyrr narrativet. Det dreier seg utelukkende om akuttoppdrag i mørket på små flyplasser i nord-Norge mens det blåser liten storm fra minst gunstige retning. Det er det innteykket som ønskes festes. At de langt fleste oppdrag er bestilte transporter til eller fra som ikke haster veldig passer ikke inn i den fortellingen. jeg tipper antall hårete landinger pr år er ganske lavt, men det kan forekomme nårsomhelst, så må jo være i reportoaret og beredskapen åkke som.60% er også på langbane..
Når tjenesten er betalt av det offentlige så tyder det vel på at luftambulansen er en offentlig oppgave.Det, samt at sette er noe som plutselig har blitt privatisert, er ganske rart i denne debatten. Selv normalt velopplyste hardingfele snakker som om dette plutselig har blitt privatisert selv om luftambulanse aldri har vært offentlig oppgave i Norge.
Nei - det er det som er problemet i dagens situasjon..... med et AP som skygge-sand-påstrøer til det meste blågrågjengen koker i hop, føler jeg med tilnærmet statsløs...Er i grunn veldig enig , men alternativer med snillistene og selvutslettende multikulturtolerante SV på slep er nesten værreFinnes det i det hele noen gode grunner for å stemme på et forsvarsødeleggende, ultrabyråkratiserende, helsekaosskapende, sentraliseringshelvetesdrivende Høire? Gjorde dessverre den tabben i nesten 40 år... NO MORE!!!
Min ønske alternativ er er Ap+FrP+ Sp.
Da får man et tryggere arbeidsliv, minimalisert innvandring og bondevett mot EU byråkrati.
Synes AP er rett på ballen her. Enten så fikser Høie opp i dette, eller så ber Stortinget Erna finne noen andre til å gjøre jobben. Det er standard prosedyre for næringslivet også. Klarer du ikke å gjøre arbeidsoppgavene dine så mister du jobben. Og Høies arbeidsoppgaver innebærer å ha et operativt sykehustilbud for hele landet, inkludert nordnorge hvor avstander gjør ambulanseflyene bokstavelig talt livsviktige.Etter å ha gått massivt tilbake i AP-bastionen nord-Norge ser Støre en mulighet for å reise kjerringa:
Mistillit mot Høie. Listhaug kan man skjønne siden det var hun personlig som rotet det til. I denne prosessen har neppe Høie hatt noe med saken å gjøre utover å være formelt ansvarlig som departementets øverste leder. Ingen reagerte heller nevneverdig da kontrakten ble tildelt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xREnkl/stoere-truer-med-mistillit-mot-helseministeren
Noen ansvarlige voksne har dog realitetsorientert han en smule:
Støre uttalte allerede i starten av mai at han ville annullere kontrakten med Babcock, og lyse ut et nytt anbud. Nå, en måned senere, modererer han seg flere hakk.
– Det viktigste er at det er en tjeneste som gir folk trygghet. Ap er for å utrede en offentlige overtagelse av dette tilbudet. Men å annullere kontrakter er ganske alvorlig med tanke på erstatningsansvar. Det løser heller ikke problemet på kort sikt.
Selvfølgelig. Sykehusene ligger alle ved flyplasser som har lange baner!60% er også på langbane..
En ambulansetur innbærer følgende. Avgang fra basen, lang bane, landing på en kort bane ( hente pasienten, gjerne i dritttvær ) avgang fra denne korte banen og så fulgt av en landing på lang bane ( sykehuset ), avgang fra lang bane og så landing på lang bane ( hjemmebasen ). Det blir gjerne endel lange baner på dette viset.Vennligst ikke forstyrr narrativet. Det dreier seg utelukkende om akuttoppdrag i mørket på små flyplasser i nord-Norge mens det blåser liten storm fra minst gunstige retning. Det er det innteykket som ønskes festes. At de langt fleste oppdrag er bestilte transporter til eller fra som ikke haster veldig passer ikke inn i den fortellingen. jeg tipper antall hårete landinger pr år er ganske lavt, men det kan forekomme nårsomhelst, så må jo være i reportoaret og beredskapen åkke som.60% er også på langbane..
Hvorvidt det er en offentlig oppgave eller ei kan diskuteres. Det har alltid vært slik at staten har tatt regninga, uansett hvem som har flydd! Før dette kom inn i "ordnede" forhold var det slik at nærmeste fly som kunne frakte en pasient ble "rekviret" til oppdraget. Regningen var det Rikstrygdeverket som tok seg av. Men det som er nytt denne gangen er at anbudsvinneren forsøker å presse pilotenes lønn og pensjon ned. Det har ikke vært vanlig ved tidligere operatørbytter.Det, samt at sette er noe som plutselig har blitt privatisert, er ganske rart i denne debatten. Selv normalt velopplyste hardingfele snakker som om dette plutselig har blitt privatisert selv om luftambulanse aldri har vært offentlig oppgave i Norge.
Sitere kan man jo - dette er et kollektivt politisk knefall i Norge for en bestemt næring. Den viser også at noe som er svært mobilt, som et cruiseskip, er et «utfordrende» skatteobjekt. Spesielt når næringen har betydelig historisk sentimentalitet på toppen av det hele. Galskapen er ganske bredt fordelt her, med er unntak for rødt og muligens SV. Fascinasjonen for cruiseturisme er fullstendig absurd.
Argumentet for å gjøre det var igjen anbudsreglene. Jeg tviler på at Babcock helt trodde at de ville få disse opplysningene da de spurte, men noen bestemte at det skulle de få. Dette har allerede vært kjent en god stund: https://www.vg.no/nyheter/innenriks...fikk-innsyn-i-loennsdetaljer-hos-konkurrentenLevere over tallene fra den ene konkurrenten til den andre; jo man kan kalle det klønete. Det er også en rekke andre adjektiver som kan brukes.
Husk også at den juridiske vurderingen fra 2015 beskrev en «risiko» for virksomhetsoverdragelse ihht arbeidsmiljøloven.– Vi gjorde det sånn for å forbedre tilbyderne på at dersom det ble virksomhetsoverdragelse, så måtte de ha mulighet til å legge kostnadene inn i tilbudene sin, og på den måten bestemme hvilket prisnivå de skulle legge seg på. I denne saken ble det opp til Babcock å vurdere om de skulle ta med disse kostnadene eller satse på at det ikke ble en virksomhetsoverdragelse.
Tja, ifølge luftambulansetjenesten er 60% av flyvingene med lange baner i begge ender.Selvfølgelig. Sykehusene ligger alle ved flyplasser som har lange baner!60% er også på langbane..