Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.269
    Antall liker
    18.630
    Torget vurderinger
    2
    Enig, men privatiseringsiveren overgikk forstanden. Syns de skal privatisere forsvaret, mens de er i gang. Og hva med Kystvakten?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Enig, men privatiseringsiveren overgikk forstanden. Syns de skal privatisere forsvaret, mens de er i gang. Og hva med Kystvakten?
    Du verden, tenke seg til at et privat firma vinner en anbudsrunde over et annet privat firma. I Norge. I 2018. Nå står ikke verden til påske ... la oss alle drikke Cool Aid og be til Jesus, legge ned staten og spille blokkfløyte til dommedag tar oss.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Kan ikke ro seg unna ved å si at det samme ville skjedd under de rødgrønne. Det er langt fra sikkert. Dessuten spiller det absolutt ingen rolle om det samme kunne skjedd. Høie er sjefen som har ansvar for nåværende situasjon. Det er han som gjennom sine handlinger og ikke-handlinger har tillatt denne situasjonen å skje. Det er hans ansvar.
    Hva burde Høie ha gjort?
    Han burde sikret at piloter, kompetanse og infrastruktur ble med over i ny selskapsstruktur og at dette var del av anbudsgrunnlaget; alternativt at man gjorde ambulansetjenesten i nord til et offentlig tiltak.

    Nå blir han instruert av Stortinget til det første, samtidig som han sannsynligvis blir pålagt å utrede det første.
    https://www.nrk.no/nordland/stortin...rfaring-og-kompetanse_-viderefores-1.14074103

    Og der ble han instruert til førstnevnte. Dette nederlaget i Stortinget kunne enkelt vært unngått hvis Høie var bittelitt proaktiv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.975
    Antall liker
    40.230
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig, men privatiseringsiveren overgikk forstanden. Syns de skal privatisere forsvaret, mens de er i gang. Og hva med Kystvakten?
    For ørtende gang: Dette er ikke noe som "privatiseres". Tjenesten luftambulanse med både fly og helikopter har alltid blitt utført av private, unntatt enkelte oppdrag utført av Luftforsvaret (f eks med redningshelikopter). Dette handler om å overføre kontrakten for utførelse fra en privat aktør til en annen etter en anbudskonkurranse, selv om enkelte ivrer for å nasjonalisere hele greia. Det vil i så fall være noe helt nytt.

    Den "nasjonaliseringsiveren" så vi sist på 1960-tallet, f eks da Labour i UK nasjonaliserte hele bilindustrien. Og vi så jo hvor bra det gikk.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.978
    Antall liker
    10.438
    Torget vurderinger
    2
    Enig, men privatiseringsiveren overgikk forstanden. Syns de skal privatisere forsvaret, mens de er i gang. Og hva med Kystvakten?
    La oss privatisere og outsource Storting og regjering og politikere generelt. De klarer ikke ta noen riktige beslutninger allikevel ...

    Fikk nylig beskjed om at gate jeg bort i skal utredes for tilpasning til syklister. Det betyr ganske enkelt at gateparkeeingen fjenes og erstattes med sykkelfelt. Det er er « byregjeringens» ønske å mål. Det pussighet er at saken skal utredes og vurderes av et større konsulentselskap. Hva pokker gjør de 10 000vis av ansatte i Oslo når de ikke engang er kompetente til å vurdere en så enkel sak?? Svir sikker av millioner i konsulenthonorar for 200m vei. Konsekvensene og effekten er så åpenbar at enhver bør kunne forstå det..( mindre plass for parkering for de slemme bilistene, mere støy for beboere- ref erfaring fra Therese gate-justering av bussholdeplass plass og syklistene kommer 3 sekunde raskere til regjeringskvartalet , og et par fotgjengere blir på kjørt av syklistene som vil kunne holde større fart).
    Kanskje er det fordi offentlig sektor er bemannet av filosofiskhumanistiske dilettanter og ikke realfagsutdannede , at de må ha eksterne konsulenter for få gjøre sin egen jobb!!
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Det er vel enda et år til at de har forpliktet seg til å overta. At foreningen velger å kjøre LT på ræv for å lage krise er nå så, men det får man heller leve med siden vi får en bedre tjeneste på sikt.
    Det var lovlig tidlig å evaluere tjenesten allerede nå.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.108
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tviler ellers litt på at Henry Hansen & Sønn er spesielt gode på atombomber.
    Far og sønn nok ikke, men Babcock er et stort firma som driver med andre ting enn luftfart også, deriblandt produksjon av atomvåpen!

    Det er forøvrig grunnen til at "Oljefondet" ikke får investere i dette firmaet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Enig, men privatiseringsiveren overgikk forstanden. Syns de skal privatisere forsvaret, mens de er i gang. Og hva med Kystvakten?
    Har vi noe å privatisere? Forstemmende at en Høyreledet regjering med stor iver bygger ned forsvaret
    https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...skal-ikke-vinne-kriger-vi-skal-forhindre-krig
    Høyre er partiet som hopper høyest når NATO-leder USA sier hopp. USA ønsker norske F35 kampfly og norske soldater på bakken i Syria, Irak Afghanistan osv. Så det får de på bekostning av hæren og vår kontroll av nærområder som vi ikke lenger har penger til å opprettholde.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Enig, men privatiseringsiveren overgikk forstanden. Syns de skal privatisere forsvaret, mens de er i gang. Og hva med Kystvakten?
    Har vi noe å privatisere? Forstemmende at en Høyreledet regjering med stor iver bygger ned forsvaret
    https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...skal-ikke-vinne-kriger-vi-skal-forhindre-krig
    Høyre er partiet som hopper høyest når NATO-leder USA sier hopp. USA ønsker norske F35 kampfly og norske soldater på bakken i Syria, Irak Afghanistan osv. Så det får de på bekostning av hæren og vår kontroll av nærområder som vi ikke lenger har penger til å opprettholde.
    En god grunn til å stemme Høyre, spør du meg.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.108
    Torget vurderinger
    0
    De har ikke en eneste teknisk eller operativ godkjennelse i Norge, de har ikke ansatt noe teknisk personale og mener de skal kunne ta over minst en base allerede om 3 måneder? Ikke noe flyselskap i dette landet har fått Luftfartstilsynet til å jobbe så raskt tidligere? Endel "nøkkelpersonell" må godkjennes personlig av tilsynet og disse må være ansatt og godkjennt før man kan søke om driftsgodkjenning og godkjenning av teknisk dirftshåndbok. Dette bruker å ta ganske lang tid. Shortcut her er å kjøpe en annet selsakp med alle tillatelser og så bruke disse som "krykke" til man er oppe og går på egen hånd. Dette ble gjort av Fly Viking og det er selvsagt mulig at Ola Gjæver selger "vraket" av dette selskapet til Babcock? i så fall kan de ha en mulighet, men.......?
    Det er vel enda et år til at de har forpliktet seg til å overta. At foreningen velger å kjøre LT på ræv for å lage krise er nå så, men det får man heller leve med siden vi får en bedre tjeneste på sikt.
    Ett år er ikke lang tid i denne sammenheng, det er kort tid! Nå har de dog begynt noe tidligere får man håpe for deres del, men de har ennå ikke ansatt nøkkelpersonell som ikke bare skal ansettes, men som må godkjennes av Luftfartstilsynet.

    Og for n'te gang. Det er ikke noen fagforening som rævkjører Babcock, det er selvstendige individer som sier opp jobben sin fordi Babcocks tilbud ikke når opp i konkuransen fra andre flyselskaper.

    Hvordan Babcock skal kunne levere en bedre tjeneste med 1 fly mindre og 16 piloter færre en Lufttransport ( som har "ørten" års erfaring med dette ) står for meg som en gåte?? Babcocks "normalbemanning" tilsvarer ganske nøyaktig det antall piloter som driver tjenesten i dag. Og nå kalles det "KRISE", om et år er det "bedre tjeneste"??



    Grunnen til at Lufttransport har så korte intervall mellom tunge vedlikehold er nettopp slitasje på understellet, man undrer på hvor lenge dette vil fungere. Ambulanseflyging fører til mye mer slitasje på maskineriet enn "pen/snill" flyging med direktører og sekretærer.
    Høres rimelig søkt ut, men men. Det blir jo kjøpt inn nye maskiner nå og jeg regner med at de er egnet til jobben. (det er jo stort sett samme modeller selskapene ville brukt uansett). De tåler sikkert belastingen av en pasient i lasten og litt ruskevær. Om noe så tåler vel trafikkofre med nakkebrudd og akuttpasienter litt mindre brutale landinger enn vanlige folk, selv de med dress og slips. Så ... meh, dette høres ut som noe Larson kunne diktet opp i mangel på saklige argumenter.
    Jeg skal la Larson få svare for seg og sin eventuelle mangel på saklige argumenter, men du min venn har ikke filla peiling på flyoperasjoner!

    Beech 90-350 serien er utviklet i USA gjennom mange år, fløy første gang i 1963, og er som tidligere sagt utviklet for å fly businessfolk over "mellomlange" avstander. Det betyr ca 2-3 timer mellom hver landing. "Sjefer" som fraktes i slike fly vil gjerne ikke at flyet settes hardt i bakken av den grunn at de opplever det som ubehagelig. Forøvrig er det liten grunn til å slammre flyet i bakken når du flyr på lange rullebaner i rimelig godt vær. De som leder selskaper som eier slike forretningsfly liker heller ikke å fly i dårlig vær fordi det rister. Så flyet er utgangspunktet designet for å benyttes i "snille" operasjoner i rimelig greit vær. Når man skal lande på korte baner og i grisevær MÅ man sette flyet hardt og kontant på bakken! Dette fører til mere belastning på understellet enn det som i designet er planlagt "normalt" for denne flytypen. Når du flyr ambulanse i Nordnorge er også hver enklet flyving mye, betydelig mye, kortere enn det som dette flyet i utgangspunktet er designet for. En flyving mellom kirkenes og Vadsø tar ca 10 minutter, Kirkenes Berlevåg ca 20 minutter og Kirkenes Tromsø på en liten time. På dette viset får flyet mange ganger så mange landinger pr flytime som det i utgangspunktet er laget for. Driftstid/slitasje på fly regnes ut fra to faktorer; driftstimer og "cycles" eller landinger på godt norsk. Dette er grunnen til at LT tar tungt vedlikehold så ofte. Understellet utsettes for en mye større belastning enn det som antall driftstimer skulle tilsi.

    Om flyene er "egnet til jobben". Joda forsåvidt, hvis man tar høyde for de "innebyggde" begrensingene dette flyet har. Det er IKKE designet som ambulansefly, men det er det flyet som kommer nærmest de ønskede ytelser. Det kan fly på korte baner, og det går rimelig raskt. Men det er IKKE designet som et spesialfly for ambulanseflyging, men dog som sagt noe av det bedre som kan skaffes. Det lages ikke spesifike "ambulansefly"! Markedet er rett og slett for lite. De fleste "Luftambulanseoperasjoner" i den vestlige verden er hjemtransport ( til et sykehus nær der du hører hjemme ) av folk som er blitt syke/skadet på reise. Dette er transporter mellom store flyplasser med lange rullebaner utført med jetfly. Det siste direkte "Hospitalflyet" som ble laget var en australsk maskin som ikke lenger er i produksjon, og det er mange år siden produksjonen sluttet. Ambulaseflyging slik vi driver det her i Norge er det stort sett bare vi som driver med. Punkt 1 disse kortbaneplassene er et særnorsk fenomen. Pkt 2 i andre deler av verden som ligger i tilsvarende klimasone har de knapt befolkningstetthet som rettferdiggjør en flyplass. Norge er et "anderledesland" også på dette området.

    Innefor luftfarten skal "flight status" føres opp på flygeplanen som leveres. Dette indikerer om det er privatflyging, ruteflyging, VIP flyging, Head of State og ulike faktorer som innebærer en ulik prioritering flygingene får. Der er det også en rubrikk for HOSP, dvs ambulanseflyging. I det europeiske samarbeidsorganet Eurocontrol ble det tatt opp spørsmål om ikke Norge hadde misforstått dette fordi vi brukte denne prioriteten flere tusen ganger pr år, mens man i Tyskland benyttet dette kun en håndfull ganger. De satt der med kulerunde øyne da de forsto at vi benytter fly på samme måte som de benytter sykebiler. De har, relativt sett, sykehus rundt hver en sving og de har et godt utbygget veinett slik at uansett hvordan du snur deg så når du et syehus i løpet av 20-30 minutter med bil. Slik er det ikke i Norge.

    Og om du knekker nakken mens du er på fugletittesafari i Finnmark Deph, så skal du vite at den harde "krasjlandingen" foretas når flyet skal hente deg der ute på kysten. Når du vel er ombord vil ikke flyet lande igjen før i Tromsø, Bergen eller Oslo og der vil de lande meget forsiktigere. Dels er det lengere rullebane og de tar faktisk hensyn til pasienten og hva denne tåler.



    Lakkmustesten blir 01.09.2018. Hvis de som har levert oppsigelse effektuerer den og går sin vei vil nok Luftransport buklande ganske brutalt. I det øyeblikk LT kaster kortene er det også et stort spørsmål om den håndfull piloter som har vist interesse for ansettelse i Babcock gidder å gå arbeidsledige til neste sommer. Flysertefikat er "ferskvare" og de må holdes vedlike. Babcock kan selvsagt ha folk gående på gress og sørge for at de har gyldige papierer selv om de ikke er produktive men dette koster så spørsmålet er: vil da Babcock klare å sette i gang på den datoen de skal? Selvsagt bare spekulasjoner, men jeg ville nok ha sovet en smule urolig fram til neste høst om jeg var B. Høie eller dirketør i helseforetaket. Sjefene i Babcock har nok også liten grunn til å sove for tungt.
    Siden LT i utgangspunktet skal fly til neste sommer til de andre tar over så er det jobb hele tiden frem til det. Er noen "arbeidsledige" så er det av egen fri vilje eller etter tvang og press fra foreningen som presser på for mest mulig kaos, kostnader og problemer.

    Tror nok også B. kommer til å finne tak over hodet til maskinene.
    Joda de har selvsagt jobb helt fram til sommeren, men man er jo bra dum om man ikke posisjonerer seg og tar muligheten til å velge fra øverste hylle når man allerede nå vet at man blir uten jobb om et år. Hva du ville gjøre om du får vite at om et år legger arbeidsgiveren din ned virksomheten og du står uten jobb kan kun du svare på. Noen vil selvsagt mene at de er prisverdig om du blir med skuta til bunns, men jeg og flere med meg vil påstå at du er dum som et brød om du ikke kaster deg rundt fort som fan for å kunne velge det jobbtilbudet som passet deg og din familiesituasjon best.

    Å påstå at Flygerforeningen presser på for at piloter skal være arbeidsledige når Babcock tar over er bare rent ulogisk sludder! Har du fått et lite drypp?

    At Babcock får tak over hodet vet jeg da meget vel, de leier hos eiendomsselskapet til Ugland de samme basene som LT har benyttet! Til den prisen som Ugland vil ha!
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.269
    Antall liker
    18.630
    Torget vurderinger
    2
    Gjentar dette fra Spiralis' seneste innlegg:

    Innefor luftfarten skal "flight status" føres opp på flygeplanen som leveres. Dette indikerer om det er privatflyging, ruteflyging, VIP flyging, Head of State og ulike faktorer som innebærer en ulik prioritering flygingene får. Der er det også en rubrikk for HOSP, dvs ambulanseflyging. I det europeiske samarbeidsorganet Eurocontrol ble det tatt opp spørsmål om ikke Norge hadde misforstått dette fordi vi brukte denne prioriteten flere tusen ganger pr år, mens man i Tyskland benyttet dette kun en håndfull ganger. De satt der med kulerunde øyne da de forsto at vi benytter fly på samme måte som de benytter sykebiler. De har, relativt sett, sykehus rundt hver en sving og de har et godt utbygget veinett slik at uansett hvordan du snur deg så når du et syehus i løpet av 20-30 minutter med bil. Slik er det ikke i Norge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Ca 1/6 av flyvningene er hasteoppdrag, resten er bestilte transporter eller hjemtransport. Men der blir like fullt et par tusen av sorten i året og alle i Nord-Norge. Det har rimelig nok liten mening i sør-Norge.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.234
    Antall liker
    12.866
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Finnes det i det hele noen gode grunner for å stemme på et forsvarsødeleggende, ultrabyråkratiserende, helsekaosskapende, sentraliseringshelvetesdrivende Høire? Gjorde dessverre den tabben i nesten 40 år... NO MORE!!!
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.361
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    ^ Jeg ser fram til den dagen Høire innser at Høirepolitikk er byråkratiserende.

    mvh
    KJ
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.978
    Antall liker
    10.438
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det i det hele noen gode grunner for å stemme på et forsvarsødeleggende, ultrabyråkratiserende, helsekaosskapende, sentraliseringshelvetesdrivende Høire? Gjorde dessverre den tabben i nesten 40 år... NO MORE!!!
    Er i grunn veldig enig , men alternativer med snillistene og selvutslettende multikulturtolerante SV på slep er nesten værre
    Min ønske alternativ er er Ap+FrP+ Sp.
    Da får man et tryggere arbeidsliv, minimalisert innvandring og bondevett mot EU byråkrati.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    60% er også på langbane..
    Vennligst ikke forstyrr narrativet. Det dreier seg utelukkende om akuttoppdrag i mørket på små flyplasser i nord-Norge mens det blåser liten storm fra minst gunstige retning. Det er det innteykket som ønskes festes. At de langt fleste oppdrag er bestilte transporter til eller fra som ikke haster veldig passer ikke inn i den fortellingen. jeg tipper antall hårete landinger pr år er ganske lavt, men det kan forekomme nårsomhelst, så må jo være i reportoaret og beredskapen åkke som.

    Det, samt at sette er noe som plutselig har blitt privatisert, er ganske rart i denne debatten. Selv normalt velopplyste hardingfele snakker som om dette plutselig har blitt privatisert selv om luftambulanse aldri har vært offentlig oppgave i Norge.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.081
    Antall liker
    10.627
    Det, samt at sette er noe som plutselig har blitt privatisert, er ganske rart i denne debatten. Selv normalt velopplyste hardingfele snakker som om dette plutselig har blitt privatisert selv om luftambulanse aldri har vært offentlig oppgave i Norge.
    Når tjenesten er betalt av det offentlige så tyder det vel på at luftambulansen er en offentlig oppgave.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Du må gjerne late som du ikke skjønner poenget. Aldri utført av det offentlige da, om du har tungt for det i kveld. Klart nok?

    Ellers får man slikt som dette
    https://www.dagbladet.no/nyheter/ek...-rigget-slik-at-babcock-skulle-vinne/69879448

    Der det ropes høyt om at det skal være krav om tariffavtale når den samme tariffavtalen sier at ansiennitet har null betydning ved bytte av arbeidsgiver innen luftfart. Absurd? Ja. Unorsk? Ja. Men slik er tydeligvis tariffavtalene her så den innvendingen er vanskelig å skjønne.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Etter å ha gått massivt tilbake i AP-bastionen nord-Norge ser Støre en mulighet for å reise kjerringa:
    Mistillit mot Høie. Listhaug kan man skjønne siden det var hun personlig som rotet det til. I denne prosessen har neppe Høie hatt noe med saken å gjøre utover å være formelt ansvarlig som departementets øverste leder. Ingen reagerte heller nevneverdig da kontrakten ble tildelt.


    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xREnkl/stoere-truer-med-mistillit-mot-helseministeren

    Noen ansvarlige voksne har dog realitetsorientert han en smule:


    Støre uttalte allerede i starten av mai at han ville annullere kontrakten med Babcock, og lyse ut et nytt anbud. Nå, en måned senere, modererer han seg flere hakk.

    – Det viktigste er at det er en tjeneste som gir folk trygghet. Ap er for å utrede en offentlige overtagelse av dette tilbudet. Men å annullere kontrakter er ganske alvorlig med tanke på erstatningsansvar. Det løser heller ikke problemet på kort sikt.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.234
    Antall liker
    12.866
    Sted
    Ytterst i havgapet...

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.234
    Antall liker
    12.866
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Finnes det i det hele noen gode grunner for å stemme på et forsvarsødeleggende, ultrabyråkratiserende, helsekaosskapende, sentraliseringshelvetesdrivende Høire? Gjorde dessverre den tabben i nesten 40 år... NO MORE!!!
    Er i grunn veldig enig , men alternativer med snillistene og selvutslettende multikulturtolerante SV på slep er nesten værre
    Min ønske alternativ er er Ap+FrP+ Sp.
    Da får man et tryggere arbeidsliv, minimalisert innvandring og bondevett mot EU byråkrati.
    Nei - det er det som er problemet i dagens situasjon..... med et AP som skygge-sand-påstrøer til det meste blågrågjengen koker i hop, føler jeg med tilnærmet statsløs... :rolleyes:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Etter å ha gått massivt tilbake i AP-bastionen nord-Norge ser Støre en mulighet for å reise kjerringa:
    Mistillit mot Høie. Listhaug kan man skjønne siden det var hun personlig som rotet det til. I denne prosessen har neppe Høie hatt noe med saken å gjøre utover å være formelt ansvarlig som departementets øverste leder. Ingen reagerte heller nevneverdig da kontrakten ble tildelt.


    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xREnkl/stoere-truer-med-mistillit-mot-helseministeren

    Noen ansvarlige voksne har dog realitetsorientert han en smule:


    Støre uttalte allerede i starten av mai at han ville annullere kontrakten med Babcock, og lyse ut et nytt anbud. Nå, en måned senere, modererer han seg flere hakk.

    – Det viktigste er at det er en tjeneste som gir folk trygghet. Ap er for å utrede en offentlige overtagelse av dette tilbudet. Men å annullere kontrakter er ganske alvorlig med tanke på erstatningsansvar. Det løser heller ikke problemet på kort sikt.
    Synes AP er rett på ballen her. Enten så fikser Høie opp i dette, eller så ber Stortinget Erna finne noen andre til å gjøre jobben. Det er standard prosedyre for næringslivet også. Klarer du ikke å gjøre arbeidsoppgavene dine så mister du jobben. Og Høies arbeidsoppgaver innebærer å ha et operativt sykehustilbud for hele landet, inkludert nordnorge hvor avstander gjør ambulanseflyene bokstavelig talt livsviktige.

    Ambulanseflytjenesten vil kollapse om ikke lenge, grunnet pilotmangel, en meget varslet situasjon. Dette er Høies ansvar å ordne opp i.

    At ingen reagerte nevneverdig da kontrakten ble tildelt er vel ikke presist? Riksmedia reagerte ikke nevneverdig.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.108
    Torget vurderinger
    0
    60% er også på langbane..
    Vennligst ikke forstyrr narrativet. Det dreier seg utelukkende om akuttoppdrag i mørket på små flyplasser i nord-Norge mens det blåser liten storm fra minst gunstige retning. Det er det innteykket som ønskes festes. At de langt fleste oppdrag er bestilte transporter til eller fra som ikke haster veldig passer ikke inn i den fortellingen. jeg tipper antall hårete landinger pr år er ganske lavt, men det kan forekomme nårsomhelst, så må jo være i reportoaret og beredskapen åkke som.
    En ambulansetur innbærer følgende. Avgang fra basen, lang bane, landing på en kort bane ( hente pasienten, gjerne i dritttvær ) avgang fra denne korte banen og så fulgt av en landing på lang bane ( sykehuset ), avgang fra lang bane og så landing på lang bane ( hjemmebasen ). Det blir gjerne endel lange baner på dette viset.

    Det flys også i midnattsol og maksvær, det er ikke det, men man må beherske kunsten å lande i drittvær og det er ikke nødvendigvis enkelt. Forsiktig sagt!

    Nå er det vel, såvidt jeg vet, slik at det kun er Oddgeir - som har forlatt oss her på HFS, og undertegnede som har dette "magiske papiret" som heter "Flysertifikat". Å "ratte et fly rundt" i godvær er bare gøy, og heller ikke plagsomt vanskelig. Dog må sies at å sitte i godstolen og "fly" Fight Sim X på PC'n ikke har så mye med "the real deal" å gjøre. Tror man det tar man feil!

    Men å fly i lavt skydekke og med vind, mørke og snøbyger er noe helt annet enn å kose seg i luften i godvær. Man må også ha en betydelig del lokalkunnskap slik at man vet hva som er av turbulens, downdrafts og annen dritt på ulike flyplasser ved ulike vindretninger. Ingen flyplasser er like i så måte. Det er også slik at man ikke bare kan trekke på skuldrene og si "uflaks" om noen blir syk om vinteren når været er dårlig. Man gjør gjerne et forsøk og da er det vesentlig at man vet hva man gjør. Det har ikke vært mange ulykker med ambulansefly i Norge, og det skyldes hverken flaks eller at det er så veldig enkelt. Det skyldes ene og alene dyktighet fra de som flyr. Dette er et håndverk, og de som de flyr i denne tjenesten har lært seg dette håndverket gjennom flere år. Forsvaret mistet en Twin Otter i Honningsvåg for endel år tilbake nettopp fordi manskapet ikke var godt nok kjent med lokale forhold. Ikke var det spesiellt elendig vær heller, men flyet kom inn i et område med downdrafts og gikk i bakken. En ambulanseflyver som kjenner flyplassen ville ha holdt en større høyde til dette området var passert, slikt lærer man av erfaring. Forsvarets piloter var ikke på noen måte dårlige piloter, de hadde bare ikke den lokalkunnskap som ambulanseflygerne og Widerøes piloter har.

    Dessuten er statistikk en sak, glem ikke at det dreier seg om mennesker. Det er et menneske og ikke et tall som ligger der og venter på transport til sykehus.


    Det, samt at sette er noe som plutselig har blitt privatisert, er ganske rart i denne debatten. Selv normalt velopplyste hardingfele snakker som om dette plutselig har blitt privatisert selv om luftambulanse aldri har vært offentlig oppgave i Norge.
    Hvorvidt det er en offentlig oppgave eller ei kan diskuteres. Det har alltid vært slik at staten har tatt regninga, uansett hvem som har flydd! Før dette kom inn i "ordnede" forhold var det slik at nærmeste fly som kunne frakte en pasient ble "rekviret" til oppdraget. Regningen var det Rikstrygdeverket som tok seg av. Men det som er nytt denne gangen er at anbudsvinneren forsøker å presse pilotenes lønn og pensjon ned. Det har ikke vært vanlig ved tidligere operatørbytter.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Selv jeg uten flysertifikat skjønner at det er noe annet enn rekreasjonsflyvning eller rutefly, det er ikke det. Men nå drives det en ganske intensiv lønnskamp gjennom media og da er det sentralt å fremstille alt så sært, spesielt, farlig, kompetansekrevende osv som mulig. Det er godt mulig alt som nå kommer utelukkende er saklig og nøktern informasjon, men i nåværende klima er det noe problematisk å forholde seg til det.

    For min del kunne i prinsippet dette godt vært en statlig utført oppgave, men jeg tviler på at staten egentlig er sånsugen på det, s egnet til å drive flyselskap eller at piloter generelt er spesielt sugne på et statlig lønnsregulativ. Men det er mulig dette blir eldgamle her siden ting gjerne skjer raskt når politikere får angst eller skal markere seg.

    Er det forresten staten eller babcock som har opsjon på forlengelse i ytterligere fem år?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Gidder ikke sitere. Selv Hustad er opprørt.

    https://www.dagogtid.no/knefall-for-skipsreiaren/
    Sitere kan man jo - dette er et kollektivt politisk knefall i Norge for en bestemt næring. Den viser også at noe som er svært mobilt, som et cruiseskip, er et «utfordrende» skatteobjekt. Spesielt når næringen har betydelig historisk sentimentalitet på toppen av det hele. Galskapen er ganske bredt fordelt her, med er unntak for rødt og muligens SV. Fascinasjonen for cruiseturisme er fullstendig absurd.

    ————
    Det finst rett nok eit openbert alternativ som det ikkje er noko internasjonalt forbod mot. Vi kan påleggja alle passasjerskip som kjem innom den norske 12-milsgrensa, høge avgifter. Men ingenting tyder på at Stortinget tenkjer i slike baner. Der er det brei semje om at cruiseskip er fine saker, særleg om dei seglar med norske flagg – og det sjølv om dei ureinar som ingen annan.

    Men likevel skuldar altså opposisjonen regjeringa for ikkje å ha lagt godt til rette for Sunde.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    3.206
    Torget vurderinger
    1
    Må være feil. Det var jo rigget så Babcock ikke skulle vinne iflg Deffe. Nå må vi ikke begynne å rote med hvem som er good guys og bad guys her.

    Spøk til side. Artikkelen vise bare hvor pill råttent ting holder på å bli i dette landet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.975
    Antall liker
    40.230
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, for meg er det fortsatt ikke nødvendig å anta vrangvilje så lenge inkompetanse er god nok forklaring. Telle hadde ingen ting med selve anbudsprosessen å gjøre. Det ser mer ut som om noen i innkjøpsorganisasjonn har snødd helt inn på å skulle overholde hvert minste komma i EØS-reglene, etter mottoet «mer katolsk enn Paven i Roma», uten å tenke over hva man egentlig holdt på med og bruke litt sunn fornuft. Ikke veldig imponerende arbeid fra Luftambulansetjenesten HF. De greide åpenbart ikke å gjennomføre en anbudsprosess uten å spenne ben for seg selv.

    Er det forresten noen grunn til å tro at de plutselig ville blitt langt mer kompetente hvis de fikk ansvaret for å ansette piloter og drifte et flyselskap også? Om luftambulansetjenesten plutselig skulle nasjonaliseres og driftes i statlig regi i stedet for å utføres av private er det formodentlig disse kålhuene som får det oppdraget. Hvor betryggende er det, da?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    3.206
    Torget vurderinger
    1
    Levere over tallene fra den ene konkurrenten til den andre; jo man kan kalle det klønete. Det er også en rekke andre adjektiver som kan brukes.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    ^^Jeg har vært med på å lage mange anbudsunderlag, men ikke filla om jeg vet hvordan jeg drifter et flyselskap så det er ikke lett å si hvor betryggende det er ......
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.975
    Antall liker
    40.230
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Levere over tallene fra den ene konkurrenten til den andre; jo man kan kalle det klønete. Det er også en rekke andre adjektiver som kan brukes.
    Argumentet for å gjøre det var igjen anbudsreglene. Jeg tviler på at Babcock helt trodde at de ville få disse opplysningene da de spurte, men noen bestemte at det skulle de få. Dette har allerede vært kjent en god stund: https://www.vg.no/nyheter/innenriks...fikk-innsyn-i-loennsdetaljer-hos-konkurrenten
    – Vi gjorde det sånn for å forbedre tilbyderne på at dersom det ble virksomhetsoverdragelse, så måtte de ha mulighet til å legge kostnadene inn i tilbudene sin, og på den måten bestemme hvilket prisnivå de skulle legge seg på. I denne saken ble det opp til Babcock å vurdere om de skulle ta med disse kostnadene eller satse på at det ikke ble en virksomhetsoverdragelse.
    Husk også at den juridiske vurderingen fra 2015 beskrev en «risiko» for virksomhetsoverdragelse ihht arbeidsmiljøloven.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    3.206
    Torget vurderinger
    1
    Tekst på den gule post-it-lappen i konvolutten fra helseforetaket til Babcock: «Hei, her er tallene dere etterspør fra tilbudet vi har fått fra Lufttransport. I tilfelle dette ender med en virksomhetsoverdragelse kan dere bruke dem. Hvis ikke, se bort fra tallmaterialet og lever tilbud på vanlig måte. Mvh Telle. PS. Takk for hyggelig middagssamvær i går, jeg kan forsikre dere om at personellsituasjonen er under kontroll og vi ser fram til å fortsette samarbeidet til beste for begge parter.»
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn