Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Genialt resultat, aldri trodd at sensur kunne se så flott ut. De gamle Skruf var jo direkte støgge, nå med sensur er de skikkelig fancy...

    🤣
     
    D

    Danke

    Gjest
    Håper Sverige følger etter, denne danskeide Kapten trenger ny design..

     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Da har en med andre ord ihvertfal kapteins-snus og general-snus. Kanskje heltvgreit at det blir militergrønne snusbokser. Evntvgi plass til en grads-distinksjon?

    Johan-Kr
     
    D

    Danke

    Gjest
    Da har en med andre ord ihvertfal kapteins-snus og general-snus. Kanskje heltvgreit at det blir militergrønne snusbokser. Evntvgi plass til en grads-distinksjon?

    Johan-Kr
    Poenget er at jeg synes sensur boksene er pene, og at poenget var at regjeringen ville at de skulle bli stygge...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Poenget var vel at de skulle bli like, slik at det ble vanskeligere å rette design på boksene direkte mot kjønn, aldersgrupper etc..
     
    D

    Danke

    Gjest
    Poenget var vel at de skulle bli like, slik at det ble vanskeligere å rette design på boksene direkte mot kjønn, aldersgrupper etc..
    Jeg synes det er komisk.

    Nå retter de seg jo mot alle og er stilige også.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    https://www.dagbladet.no/kultur/misvisende-fra-moxnes/69862084

    Luftambulansesaken:

    Misvisende fra Moxnes
    Jeg setter pasientene først. Derfor grep jeg inn da Lufttransport AS ikke lenger klarte å sørge for nok piloter til ambulanseflyene.

    Bent Høie, helseminister,
    Høie evner ikke å være proaktiv, kun reaktiv. Lurer på hvordan Høie vil reagere når enda flere piloter har rømt det synkende LT-skipet.

    Det er neimen ikke billig å være reaktiv.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    https://www.dagbladet.no/kultur/misvisende-fra-moxnes/69862084

    Luftambulansesaken:

    Misvisende fra Moxnes
    Jeg setter pasientene først. Derfor grep jeg inn da Lufttransport AS ikke lenger klarte å sørge for nok piloter til ambulanseflyene.

    Bent Høie, helseminister,
    Høie evner ikke å være proaktiv, kun reaktiv. Lurer på hvordan Høie vil reagere når enda flere piloter har rømt det synkende LT-skipet.

    Det er neimen ikke billig å være reaktiv.
    Problemene skyldes jo i all hovedsak sabotasje fra fagforeninger og at LT har vist seg å ikke kunne stå løpet ut og levere som de har forpliktet seg til. At Høie må rydde opp opp etter dem er jo bra.

    Men regningen får man sende til Lufttransport og milliardæren som eier selskapet.

    Men med alt som nå skjer er jeg virkelig glad for at LT ikke får fortsette særlig lengre nå, det er når det butter litt i mot at man ser om det er et seriøst selskap eller ikke og de har ikke bestått testen, noe som viser at det var riktig å gi kontrakten til et mer seriøst selskap.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    https://www.dagbladet.no/kultur/misvisende-fra-moxnes/69862084

    Luftambulansesaken:

    Misvisende fra Moxnes
    Jeg setter pasientene først. Derfor grep jeg inn da Lufttransport AS ikke lenger klarte å sørge for nok piloter til ambulanseflyene.

    Bent Høie, helseminister,
    Høie evner ikke å være proaktiv, kun reaktiv. Lurer på hvordan Høie vil reagere når enda flere piloter har rømt det synkende LT-skipet.

    Det er neimen ikke billig å være reaktiv.
    Problemene skyldes jo i all hovedsak sabotasje fra fagforeninger og at LT har vist seg å ikke kunne stå løpet ut og levere som de har forpliktet seg til. At Høie må rydde opp opp etter dem er jo bra.

    Men regningen får man sende til Lufttransport og milliardæren som eier selskapet.

    Men med alt som nå skjer er jeg virkelig glad for at LT ikke får fortsette særlig lengre nå, det er når det butter litt i mot at man ser om det er et seriøst selskap eller ikke og de har ikke bestått testen, noe som viser at det var riktig å gi kontrakten til et mer seriøst selskap.
    Om det er en milliardær som eier et AS betyr da virkelig ingenting.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om det er en milliardær som eier et AS betyr da virkelig ingenting.
    Ikke i det hele tatt, men det er bare litt morsomt å se alle de prinsippløse røde heie på "velferdsprofittører" og "storkapitalister", samtidig som de gjør hva de kan for a sabotere og ødelegge for nye aktører som pampene deres ikke har samme innflytelse over.

    Men milliarprofitt kombinert med proteksjonisme, isolasjonisme og monopolisme er noe de generelt røde ivrer for. Så lenge de får sin bit av kaken så har de ingen kvaler med slikt. Vi ser akkurat det samme i dagligvarebransjen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    https://www.dagbladet.no/kultur/misvisende-fra-moxnes/69862084

    Luftambulansesaken:

    Misvisende fra Moxnes
    Jeg setter pasientene først. Derfor grep jeg inn da Lufttransport AS ikke lenger klarte å sørge for nok piloter til ambulanseflyene.

    Bent Høie, helseminister,
    Høie evner ikke å være proaktiv, kun reaktiv. Lurer på hvordan Høie vil reagere når enda flere piloter har rømt det synkende LT-skipet.

    Det er neimen ikke billig å være reaktiv.
    Problemene skyldes jo i all hovedsak sabotasje fra fagforeninger og at LT har vist seg å ikke kunne stå løpet ut og levere som de har forpliktet seg til. At Høie må rydde opp opp etter dem er jo bra.

    Men regningen får man sende til Lufttransport og milliardæren som eier selskapet.

    Men med alt som nå skjer er jeg virkelig glad for at LT ikke får fortsette særlig lengre nå, det er når det butter litt i mot at man ser om det er et seriøst selskap eller ikke og de har ikke bestått testen, noe som viser at det var riktig å gi kontrakten til et mer seriøst selskap.
    Med dette svaret viser du at du ikke forstår saken i det hele tatt. Dette etter gjentatte teskjeer.

    Du viser også at du ikke forstår hvordan et fritt marked fungerer og hvordan aksjeselskap har ansvarsbegrensninger.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.716
    Antall liker
    11.771
    https://www.dagbladet.no/kultur/misvisende-fra-moxnes/69862084

    Luftambulansesaken:

    Misvisende fra Moxnes
    Jeg setter pasientene først. Derfor grep jeg inn da Lufttransport AS ikke lenger klarte å sørge for nok piloter til ambulanseflyene.

    Bent Høie, helseminister,
    Høie evner ikke å være proaktiv, kun reaktiv. Lurer på hvordan Høie vil reagere når enda flere piloter har rømt det synkende LT-skipet.

    Det er neimen ikke billig å være reaktiv.
    Problemene skyldes jo i all hovedsak sabotasje fra fagforeninger og at LT har vist seg å ikke kunne stå løpet ut og levere som de har forpliktet seg til. At Høie må rydde opp opp etter dem er jo bra.

    .
    Mener du i fullt alvor at det er sabotasje å si opp sin jobb for å trygge familieøkonomien?

    Disqutabel
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.716
    Antall liker
    11.771
    Om det er en milliardær som eier et AS betyr da virkelig ingenting.
    Ikke i det hele tatt, men det er bare litt morsomt å se alle de prinsippløse røde heie på "velferdsprofittører" og "storkapitalister", samtidig som de gjør hva de kan for a sabotere og ødelegge for nye aktører som pampene deres ikke har samme innflytelse over.

    Men milliarprofitt kombinert med proteksjonisme, isolasjonisme og monopolisme er noe de generelt røde ivrer for. Så lenge de får sin bit av kaken så har de ingen kvaler med slikt. Vi ser akkurat det samme i dagligvarebransjen.
    Loven skal være lik for en hver. Aksjeselskaper må forholde seg til de lovene som gjelder for den type drift. Du bedriver utelukkende kunnskapsløs synsing, med sterke islett av diktaturtrang.
    Ønsker du noe annet for Lufttransport enn for andre AS, må du i så fall jobbe for å endre lovverket. Det er da revnende likegyldig hva hver og en synes om det som skjer, det er uansett lovverket og realitetene som styrer begivenhetenes gang. Prøv å være litt prinsipiell for en gangs skyld. Den ene som ivrer for en -isme i denne tråden er faktisk deg.

    Disqutabel
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mener du i fullt alvor at det er sabotasje å si opp sin jobb for å trygge familieøkonomien?

    Disqutabel

    Nei.

    Men det er sabotasje når fagforeningen oppfordrer til boikott av anbudsvinner fordi de selv risikerer å miste litt innflytelse, eller at man "ordner det slik" at det skal blir for få folk på vakt samtidig gjennom å hinte til bruk av sykmeldinger. Slike ting, samt røverhistorier i pressen og utidig press på politikere for å ulovlig stanse hele anbudsrunden.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Med dette svaret viser du at du ikke forstår saken i det hele tatt. Dette etter gjentatte teskjeer.

    Du viser også at du ikke forstår hvordan et fritt marked fungerer og hvordan aksjeselskap har ansvarsbegrensninger.
    Det burde kanskje gi deg et aldri så lite hint at ivrigste kritiker og de som skriker høyest har et uttalt politisk mål om å avvikle markedsøkonomien, innføre kommunismen (gjerne gjennom en revolusjon) og nasjonalisere alle tjenester der man nå leier inn tjenester fra private. Jeg refererer til Moxnes og hans røde brigade.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.716
    Antall liker
    11.771
    Mener du i fullt alvor at det er sabotasje å si opp sin jobb for å trygge familieøkonomien?

    Disqutabel

    Nei.

    Men det er sabotasje når fagforeningen oppfordrer til boikott av anbudsvinner fordi de selv risikerer å miste litt innflytelse, eller at man "ordner det slik" at det skal blir for få folk på vakt samtidig gjennom å hinte til bruk av sykmeldinger. Slike ting, samt røverhistorier i pressen og utidig press på politikere for å ulovlig stanse hele anbudsrunden.
    Du kan spekulere så mye du vil, men det bidrar ikke på noe fornuftig vis.
    Virkeligheten er at en del piloter har byttet jobb. Hvorfor gjentar du da hele tiden at dette er sabotasje?? La nå arbeidsselgere få selge sin arbeidstid til hvem de vil, den diktaturdrømmen din er helt fjern.

    Disqutabel
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.716
    Antall liker
    11.771
    https://www.dagbladet.no/kultur/misvisende-fra-moxnes/69862084

    Luftambulansesaken:

    Misvisende fra Moxnes
    Jeg setter pasientene først. Derfor grep jeg inn da Lufttransport AS ikke lenger klarte å sørge for nok piloter til ambulanseflyene.

    Bent Høie, helseminister,
    Høie evner ikke å være proaktiv, kun reaktiv. Lurer på hvordan Høie vil reagere når enda flere piloter har rømt det synkende LT-skipet.

    Det er neimen ikke billig å være reaktiv.
    Unfair å hekte dette på Høie, det er dessuten uansett for sent å være pro-aktiv når skaden allerede har skjedd.

    Dette er en uforutsett situasjon, som har oppstått fordi andbudsgiver/konsulenter anså at en eventuell overgang fra Lufttransport til ny leverandør ville ordne seg greit. De hadde litt feil i sine antakelser, og Høie gjør bare det han må, i nåværende situasjon.

    Disqutabel
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Hvis det stemmer at investeringen er på 1,3 milliarder og den årlige besparelsen er på 1 milliard, virker det fortsatt som at dette er en lønnsom reform.
    ja, jeg kan også plukke opp slike tall fra hatten min. Hvis det stemmer at den årlige besparelsen er på 15 milliarder så er det en meget lønnsom reform. Det er bare det at dette tallet er en fantasi. De forsøkene som har blitt gjort ute i Europa sier det stikk motsatte; tjenesten blir dyrere, dårligere og mindre sikkert.
    Ja, jeg ser at du kan plukke tall ut av hatten. 1,3 milliarder minus "noen hundre millioner" = en milliard i overskridelser?

    En milliard i året er det nsb har tenkt å kutte for å tilpasse seg den nye konkurransesituasjonen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Virkeligheten er at en del piloter har byttet jobb. Hvorfor gjentar du da hele tiden at dette er sabotasje?? La nå arbeidsselgere få selge sin arbeidstid til hvem de vil, den diktaturdrømmen din er helt fjern.
    Virkeligheten er også at fagforeningen har bruk sin makt og innflytelse til å oppfordre til boikott mot det nye selskapet, om du fornekter det aldri så mye. De har ønsket å ødelegge prosessen og lage så mye problemer at noen politikere vil ønske seg å kansellere anbudsrunden på ulovlig vis. Jeg har sagt hele tiden at systemet fungerer helt utmerket som det gjør i dag, og at dette kommer til å gå helt greit. Så slike evneveike stråmenn er unødvendige.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.716
    Antall liker
    11.771
    Virkeligheten er at en del piloter har byttet jobb. Hvorfor gjentar du da hele tiden at dette er sabotasje?? La nå arbeidsselgere få selge sin arbeidstid til hvem de vil, den diktaturdrømmen din er helt fjern.
    Virkeligheten er også at fagforeningen har bruk sin makt og innflytelse til å oppfordre til boikott mot det nye selskapet, om du fornekter det aldri så mye. Jeg har sagt hele tiden at systemet fungerer helt utmerket som det gjør i dag, og at dette kommer til å gå helt greit. Så slike evneveike stråmenn er unødvendige.
    Jeg sier bare at det er irrelevant. Dersom en pilot ønsker å bytte fra LT til Babcock og gå ned masse i lønn, står han fritt til det, uansett hva fagforeningen sier. De har ingen sanksjonsmulighet, så flyverne velger til syvende og sist selv. Du vet, det kan faktisk være de er enige med sin forening at de ikke gidder å gjøre samme jobb for 25% mindre betaling.

    Og vi har hele tiden vært enige i at Babcock kommer til å fikse dette her på et eller annet tidspunkt.

    Disqutabel
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Virkeligheten er at en del piloter har byttet jobb. Hvorfor gjentar du da hele tiden at dette er sabotasje?? La nå arbeidsselgere få selge sin arbeidstid til hvem de vil, den diktaturdrømmen din er helt fjern.
    Virkeligheten er også at fagforeningen har bruk sin makt og innflytelse til å oppfordre til boikott mot det nye selskapet, om du fornekter det aldri så mye. Jeg har sagt hele tiden at systemet fungerer helt utmerket som det gjør i dag, og at dette kommer til å gå helt greit. Så slike evneveike stråmenn er unødvendige.
    Jeg sier bare at det er irrelevant. Dersom en pilot ønsker å bytte fra LT til Babcock og gå ned masse i lønn, står han fritt til det, uansett hva fagforeningen sier. De har ingen sanksjonsmulighet, så flyverne velger til syvende og sist selv. Du vet, det kan faktisk være de er enige med sin forening at de ikke gidder å gjøre samme jobb for 25% mindre betaling.

    Disqutabel
    Hva enkelte piloter velger å gjøre er ikke det saken handler om eller hva jeg refererer til. Det står dem selvsagt helt fritt i et land der ikke alle er statsansatte å velge sin arbeidsgiver eller i det minste søke seg til andre.

    Det som er problematisk her er når en organisasjon nekter å godta slike spilleregler og gjør alt hva de kan for at prosessen skal ødelegges og at det skal bli noen slags statlig overstyring i ettertid. Det blir det selvsagt ikke noe av, men det kommer ikke av manglende vilje til å prøve å fremprovosere noe slikt. Du ser litt det samme stundom, der plutselig halve staben på mystisk vis blir "syke" samtidig, og der situasjonen brukes som en ulovlig arbeidskonflikt. Det er mange positive sider av arbeidslivet og organisasjonene, men de har også sine mørke og skadelige sider.

    Men som sagt, denne saken løser seg helt utmerket og Moxnes finner sikker noe nytt han kan lage kampanje omkring.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.269
    Antall liker
    18.629
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem malte seg inn i et femikommifagforeningsabotasjekonspirasjonshjørne fra første innlegg om saken og det er vanskelig å komme seg ut derfra uten at hele "resonnementet" faller. I mellomtiden har vi vært med på avvikling av aksjeselskap, anbudsprosesser, regulering av relasjon mellom arbeidsgivere og arbeidstakere, fri forflytning av arbeidskraft, oppsigelsesrett, samt retten til fagorganisering.

    Og samtidig forventes det at arbeidstakere, uten å protestere eller å søke annen arbeidsgiver, skal akseptere barbering av lønns- og pensjonsbetingelser med ljå.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Gjestemedlem malte seg inn i et femikommifagforeningsabotasjekonspirasjonshjørne fra første innlegg om saken og det er vanskelig å komme seg ut derfra uten at hele "resonnementet" faller. I mellomtiden har vi vært med på avvikling av aksjeselskap, anbudsprosesser, regulering av relasjon mellom arbeidsgivere og arbeidstakere, fri forflytning av arbeidskraft, oppsigelsesrett, samt retten til fagorganisering.

    Og samtidig forventes det at arbeidstakere, uten å protestere eller å søke annen arbeidsgiver, skal akseptere barbering av lønns- og pensjonsbetingelser med ljå.
    Nok en stråmann. Hvem er det som forventer dette da?: "forventes det at arbeidstakere, uten å protestere eller å søke annen arbeidsgiver, skal akseptere barbering av lønns- og pensjonsbetingelser med ljå."

    Det som forventes er at det hele går bra. Det har det vist seg at prosessen på tross av forsøk på sabotasje og oppfordring til nasjonalisering, på tross av noen humper i veien viser det hele seg å fungere. Det kommer til å gå helt greit og problemer vil bli løst. Kan ikke LT levere som de har forpliktet seg til ut perioden så skaper det litt utfordringer, men det er en overgangsperiode og det går nok helt greit. I bunn og grunn er det jo ingen som ønsker seg en situasjon med dårlig beredskap og fare for liv og helse, selv om foreningen er mer enn villig til å bruke slikt som våpen i en lønnskamp. De vil ikke lykkes i strategien sin.

    Og ja, jeg misliker generelt denne historieløse flørtingen med kommunismen som er populært for tiden og radikaliseringen av venstresiden. Jeg synes det er guffent at et revolusjært kommunistparti i Norge i 2018 har stigende popularitet og kan risikere å ende opp med en stortingsgruppe og ikke bare en enslig klovn.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Problemene skyldes jo i all hovedsak sabotasje fra fagforeninger og at LT har vist seg å ikke kunne stå løpet ut og levere som de har forpliktet seg til. At Høie må rydde opp opp etter dem er jo bra.

    Men regningen får man sende til Lufttransport og milliardæren som eier selskapet.

    Men med alt som nå skjer er jeg virkelig glad for at LT ikke får fortsette særlig lengre nå, det er når det butter litt i mot at man ser om det er et seriøst selskap eller ikke og de har ikke bestått testen, noe som viser at det var riktig å gi kontrakten til et mer seriøst selskap.

    Litt prinsippløs holdning. Er man for konkurranse må man også godta at det er konkurranse om arbeidskraften.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Problemene skyldes jo i all hovedsak sabotasje fra fagforeninger og at LT har vist seg å ikke kunne stå løpet ut og levere som de har forpliktet seg til. At Høie må rydde opp opp etter dem er jo bra.

    Men regningen får man sende til Lufttransport og milliardæren som eier selskapet.

    Men med alt som nå skjer er jeg virkelig glad for at LT ikke får fortsette særlig lengre nå, det er når det butter litt i mot at man ser om det er et seriøst selskap eller ikke og de har ikke bestått testen, noe som viser at det var riktig å gi kontrakten til et mer seriøst selskap.

    Litt prinsippløs holdning. Er man for konkurranse må man også godta at det er konkurranse om arbeidskraften.
    Stråmenn på løpende bånd. Ingen her inne som ikke godtar at det er konkurranse om arbeidskraften. Tvert i mot så skal det være forskjeller bedrifter i mellom om lønn og betingelser slikt at det er reell konkurranse, og ikke noen tvungen likhet under stat eller regler om at nye bedrifter automatisk skal videreføre alle betingelser som gjorde at de andre tapte.

    Men det er mange som ikke liker at det er konkurranse private bedrifter i mellom om å få offentlige anbud, eller ikke vil belite seg om et nytt firma vinner en transportkontrakt med helsevesenet.

    Denne runden har vist at det tross alt er konkurranse i markedet, både om kontrakter og arbeidere. Dette får jo mange til å se rødt og hyle etter østblokkens løsninger, men det er et godt tegn. Det viser at man har gjort noe riktig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    https://www.dagbladet.no/kultur/misvisende-fra-moxnes/69862084

    Luftambulansesaken:

    Misvisende fra Moxnes
    Jeg setter pasientene først. Derfor grep jeg inn da Lufttransport AS ikke lenger klarte å sørge for nok piloter til ambulanseflyene.

    Bent Høie, helseminister,
    Høie evner ikke å være proaktiv, kun reaktiv. Lurer på hvordan Høie vil reagere når enda flere piloter har rømt det synkende LT-skipet.

    Det er neimen ikke billig å være reaktiv.
    Unfair å hekte dette på Høie, det er dessuten uansett for sent å være pro-aktiv når skaden allerede har skjedd.

    Dette er en uforutsett situasjon, som har oppstått fordi andbudsgiver/konsulenter anså at en eventuell overgang fra Lufttransport til ny leverandør ville ordne seg greit. De hadde litt feil i sine antakelser, og Høie gjør bare det han må, i nåværende situasjon.

    Disqutabel
    Det kan vanskelig sies å være en uforutsett situasjon når fagmiljøet i lang tid advarte mot nettopp dette.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det kan vanskelig sies å være en uforutsett situasjon når fagmiljøet i lang tid advarte mot nettopp dette.
    Joda, at pampene vil lage kvalme og sabotere er vel velkjent. Det er desto viktigere å få til en overgang så snart man kan slik at de som bare meler sin egen krukke og ødelegger for resten av oss mister litt av sin makt. Det offentlige kan ikke holdes som gisler og betale hva som helst for en tjeneste bare fordi noen truer med represalier om ikke anbudet også neste gang går til samme firma.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Man kan ikke sette krav om virksomhetsoverdragelse når det er et privat firma og ikke avtalt på forhånd. Det er enten redusere kost eller mindre fortjeneste som er det man kan skru på i anbudet. For alt jeg vet kan det være mye å hente på de parameterene. Siden det er kun 2 tilbydere er det tvilsomt
     
    Sist redigert av en moderator:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det kan vanskelig sies å være en uforutsett situasjon når fagmiljøet i lang tid advarte mot nettopp dette.
    Joda, at pampene vil lage kvalme og sabotere er vel velkjent. Det er desto viktigere å få til en overgang så snart man kan slik at de som bare meler sin egen krukke og ødelegger for resten av oss mister litt av sin makt. Det offentlige kan ikke holdes som gisler og betale hva som helst for en tjeneste bare fordi noen truer med represalier om ikke anbudet også neste gang går til samme firma.
    Ingen som truer med reprisalier, Gjestemedlem. En rekke piloter har bare levert sin oppsigelse og funnet seg et annet firma å jobbe. Firmaer hvor de blir satt pris på og har en fremtid. LT har ingen fremtid og Babcock setter ikke pris på dem.

    Dette er en handling som er ekstremt forutsigbar og en direkte følge av det frie markedet. Tilbud og etterspørsel, vet du. Du som arbeidstaker har rett til å si opp din jobb og finne deg ny arbeidsgiver. Vi driver ikke med slavearbeid i Norge.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ingen som truer med reprisalier, Gjestemedlem. En rekke piloter har bare levert sin oppsigelse og funnet seg et annet firma å jobbe. Firmaer hvor de blir satt pris på og har en fremtid. LT har ingen fremtid og Babcock setter ikke pris på dem.
    Mange piloter som har fått et bedre tilbud og har gått opp i lønn også. Noe av lønnsadelen har tatt andre jobber, og det er slik det skal være.

    Skavland ble også for dyr for lisensfinansierte NRK og gikk til noen andre. Det er på sin plass. Noe annet vil være sløsing med offentlige midler.

    https://www.nettavisen.no/na24/propaganda/fredrik-skavlan-ble-for-dyr---gar-til-tv-2/3423496918.html



    Dette er en handling som er ekstremt forutsigbar og en direkte følge av det frie markedet. Tilbud og etterspørsel, vet du. Du som arbeidstaker har rett til å si opp din jobb og finne deg ny arbeidsgiver. Vi driver ikke med slavearbeid i Norge.
    Jada, og alle fykende bussjåfører med litt ansiennitet skal ha betalt mer enn statsministeren siden man har sugerøret i felleskassen. Alltid kjekt å se kommunister med prinisipper og ikke bare opportunistiske populister. :D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.080
    Antall liker
    10.624
    Gjestemedlem, lengter du tilbake til tiden da arbeidstaker var prisgitt arbeidsgiver og godtok alle vilkår arbeidsgiver satte?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Gjestemedlem, lengter du tilbake til tiden da arbeidstaker var prisgitt arbeidsgiver og godtok alle vilkår arbeidsgiver satte?
    Som en ekte venstremann argumenterer han for at fagforeninger er noe tullball som tilhører fortiden til, og glemmer at alle rettigheter en arbeidstaker har opparbeidet seg kommer av nettopp fagforeningene. Rettigheter som offentlig helseforsikring, god lønn, arbeidstidsbestemmelser, faste stillinger, ferier, lønnet overtid, alderstrygd, arbeidsledighetstrygd osv. Kort oppsummert er det fagforeningene som har fått på plass velferdsystemet. Arbeidsgiverne med deres representanter har strittet imot, og se hvor galt det har gått med dem. Norge er urovekkende konkurransedyktig. Det liker vi jo ikke og må gjøres noe med.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Gjestemedlem, lengter du tilbake til tiden da arbeidstaker var prisgitt arbeidsgiver og godtok alle vilkår arbeidsgiver satte?
    Som en ekte venstremann argumenterer han for at fagforeninger er noe tullball som tilhører fortiden til, og glemmer at alle rettigheter en arbeidstaker har opparbeidet seg kommer av nettopp fagforeningene.
    Atter en stråmann. Jeg har vært medlem av fagforeninger nesten hele mitt arbeidsliv, og jeg støtter deres generelle rolle og ansvarlighet i arbeidslivet. Men det er råtne egg her også.

    Norge er urovekkende konkurransedyktig. Det liker vi jo ikke og må gjøres noe med.
    Veldig tydelig og i dette tilfelle har fagforeningen til taperne gjort dem så lite konkurransedyktig at de har mistet sitt eksistensgrunnlag og konkurransedyktighet. Da overtar andre. Kortsiktig griskhet og maktbruk har sin pris.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Gjestemedlem, lengter du tilbake til tiden da arbeidstaker var prisgitt arbeidsgiver og godtok alle vilkår arbeidsgiver satte?
    Nok en stråmann. Går dere aldri lei? Argumenter gjerne mot deg jeg sier men det blir litt åndssvakt om det hele skal handler om at folk dikter opp nedsnødde argumenter og så svarer på hvorfor de er nedsnødd etter man har projisert dem på noen andre.

    Hvis man ikke evner bedre er det bedre å gå å spise en is.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det kan vanskelig sies å være en uforutsett situasjon når fagmiljøet i lang tid advarte mot nettopp dette.
    Joda, at pampene vil lage kvalme og sabotere er vel velkjent. Det er desto viktigere å få til en overgang så snart man kan slik at de som bare meler sin egen krukke og ødelegger for resten av oss mister litt av sin makt. Det offentlige kan ikke holdes som gisler og betale hva som helst for en tjeneste bare fordi noen truer med represalier om ikke anbudet også neste gang går til samme firma.
    Ingen som truer med reprisalier, Gjestemedlem. En rekke piloter har bare levert sin oppsigelse og funnet seg et annet firma å jobbe. Firmaer hvor de blir satt pris på og har en fremtid. LT har ingen fremtid og Babcock setter ikke pris på dem.

    Dette er en handling som er ekstremt forutsigbar og en direkte følge av det frie markedet. Tilbud og etterspørsel, vet du. Du som arbeidstaker har rett til å si opp din jobb og finne deg ny arbeidsgiver. Vi driver ikke med slavearbeid i Norge.
    Når en fagforening i brev til alle piloter forteller dem at det vil ansees som illojalt å søke jobb hos anbudsvinner så har man hvertfall ikke pasientenes interesser i førersetet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hvorfor skal fagforeningen ha pasientenes interesse i førersete? Det er ikke deres oppgave.

    At en fagforening minner sine medlemmer om at sammen er de sterke er helt innenfor. Hvordan de sier det kan diskuteres, men innholdet er helt på sin plass.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Fordi man burde være anstendige nok til å ikke sabotere en overgangsfase for egen vinning.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Anstendig å sette folks lønn på anbud?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn