Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Når en fagforening i brev til alle piloter forteller dem at det vil ansees som illojalt å søke jobb hos anbudsvinner så har man hvertfall ikke pasientenes interesser i førersetet.
    Akkurat. Dette er jo utilbørlig press som er det motsatte av at pilotene stilles fritt til å velge ny arbeidsgiver, eller bli ved sin post. Her ønsker man å fremprovosere en krise for å bruke det til egen vinning. Det er høyt spill om ikke annet. Jeg tror det går greit men jeg liker ikke gisseltakning i arbeidslivsproblematikk og lønnskamp. Når andre uskyldige tredjeparter må betale prisen så faller alltid min sympati.

    Jeg liker en mer ansvarlig linje. Vi er alle i samme båt til syvende og sist.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor skal fagforeningen ha pasientenes interesse i førersete?
    Nei si det. Hvorfor skal noen av oss sette andres ve og vel foran egen vinning? Hva er vel en bunke døde pasienter opp mot et lønnstrinn... kjør på. Man skal ikke kunne utnyttes, don't be a pushover .. for all del.. , men når det heller over i bevisst sabotasje så må anstendige mennesker reagere.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hvorfor skal fagforeningen ha pasientenes interesse i førersete?
    Nei si det. Hvorfor skal noen av oss sette andres ve og vel foran egen vinning? Hva er vel en bunke døde pasienter opp mot et lønnstrinn... kjør på. Man skal ikke kunne utnyttes, don't be a pushover .. for all del.. , men når det heller over i bevisst sabotasje så må anstendige mennesker reagere.
    Skal NAF også ha pasientenes interesse i førersetet?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Fordi man burde være anstendige nok til å ikke sabotere en overgangsfase for egen vinning.
    Nå var det vel ikke rare sabotasjen siden de ble enige om en overgang med 25% lønnsnedgang og 80% pensjonskutt. Det var babcock som trakk seg etter å ha fått innvilget sine krav.

    Og egen vinning, sier du. Er det å arbeide for å opprettholde sitt lønnsnivå virkelig å sabotere for egen vinning?
    Og hvorfor er det fagforeningen som får pepper, og ikke babcock? burde ikke babcock la være å sabotere overgangsfasen for egen vinning? babcock kunne ha tilbudt anstendig lønnsbetingelser og hele fadesen hadde vært unngått. Hvorfor er det fagforeningen skytset rettes mot? Eller hva med helseforetaket som gjennom sin inkompetanse i anbudutførelsen skapte denne situasjonen? hvorfor er det fagforeningen som skal tas?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Nope, dE har bileierens interesse i førersete
    Siden fagforeningen som har sine medlemmer i førersetet skal ha pasientene i førersetet, så er det vel ikke for mye forlangt at NAF også skal ha det, eller hva?

    Eller kan vi komme til slutningen om at ingen av dem skal?
     
    6

    65finger

    Gjest
    Nope, dE har bileierens interesse i førersete
    Siden fagforeningen som har sine medlemmer i førersetet skal ha pasientene i førersetet, så er det vel ikke for mye forlangt at NAF også skal ha det, eller hva?

    Eller kan vi komme til slutningen om at ingen av dem skal?
    det er klart fagforeninger skal a sine medlemmer i førersetet men i iveren til å score billige politiske poenger hender det at de glemmer det
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Fordi man burde være anstendige nok til å ikke sabotere en overgangsfase for egen vinning.
    Nå var det vel ikke rare sabotasjen siden de ble enige om en overgang med 25% lønnsnedgang og 80% pensjonskutt. Det var babcock som trakk seg etter å ha fått innvilget sine krav.

    Og egen vinning, sier du. Er det å arbeide for å opprettholde sitt lønnsnivå virkelig å sabotere for egen vinning?
    Og hvorfor er det fagforeningen som får pepper, og ikke babcock? burde ikke babcock la være å sabotere overgangsfasen for egen vinning? babcock kunne ha tilbudt anstendig lønnsbetingelser og hele fadesen hadde vært unngått. Hvorfor er det fagforeningen skytset rettes mot? Eller hva med helseforetaket som gjennom sin inkompetanse i anbudutførelsen skapte denne situasjonen? hvorfor er det fagforeningen som skal tas?
    Man må gjerne arbeide for bedre betingelser, men man trenger ikke å ta sjuke folk som gissler.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hvordan har fagforeningen tatt noen gisler i denne saken? De gikk faktisk med på å barbere lønna med 25% og pensjonen med 80%. Det er alt annet enn å ta gisler. Når babcock ikke godtok dette, fant flygerne ut at her var det 0 fremtid og fant andre jobber. Noe som gjør at LT sliter.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.106
    Torget vurderinger
    0
    https://www.dagbladet.no/kultur/misvisende-fra-moxnes/69862084

    Luftambulansesaken:

    Misvisende fra Moxnes
    Jeg setter pasientene først. Derfor grep jeg inn da Lufttransport AS ikke lenger klarte å sørge for nok piloter til ambulanseflyene.

    Bent Høie, helseminister,
    Høie evner ikke å være proaktiv, kun reaktiv. Lurer på hvordan Høie vil reagere når enda flere piloter har rømt det synkende LT-skipet.

    Det er neimen ikke billig å være reaktiv.
    Problemene skyldes jo i all hovedsak sabotasje fra fagforeninger og at LT har vist seg å ikke kunne stå løpet ut og levere som de har forpliktet seg til. At Høie må rydde opp opp etter dem er jo bra.

    .
    Mener du i fullt alvor at det er sabotasje å si opp sin jobb for å trygge familieøkonomien?

    Disqutabel
    Vår venn Deph har blitt en ihuga forsvarer av livegenskap og føydaløkonomi undet mottoet: "Knus aksjeloven!" ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.106
    Torget vurderinger
    0
    https://www.dagbladet.no/kultur/misvisende-fra-moxnes/69862084

    Luftambulansesaken:

    Misvisende fra Moxnes
    Jeg setter pasientene først. Derfor grep jeg inn da Lufttransport AS ikke lenger klarte å sørge for nok piloter til ambulanseflyene.

    Bent Høie, helseminister,
    Høie evner ikke å være proaktiv, kun reaktiv. Lurer på hvordan Høie vil reagere når enda flere piloter har rømt det synkende LT-skipet.

    Det er neimen ikke billig å være reaktiv.
    Unfair å hekte dette på Høie, det er dessuten uansett for sent å være pro-aktiv når skaden allerede har skjedd.

    Dette er en uforutsett situasjon, som har oppstått fordi andbudsgiver/konsulenter anså at en eventuell overgang fra Lufttransport til ny leverandør ville ordne seg greit. De hadde litt feil i sine antakelser, og Høie gjør bare det han må, i nåværende situasjon.

    Disqutabel
    Dette er da ikke første gangen at statlige arbeidsgivere har gått på en smell fordi noen i ledelsen "trodde" og tok inn i hæ..te feil! Problemet er egentlig at slike ledere løser ut fallskjermen og får en ny jobb som ligger over deres inkompetansenivå!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.106
    Torget vurderinger
    0
    Nå kjenner jeg denne saken "noe bedre" enn ganske mange, dvs de fleste her å HFS. Hadde tenkt å skrive et langt og saklig svar til Deph, men ved nærmere ettertanke så gidder jeg ikke. Han ville uansett ike forstå hva denne saken dreier seg om. Og fakta omkring dagens problemer er han uansett ikke interessert i å ta til seg.

    Det har ingenting med kommunisme å gjøre å påpeke at Helseforetaket ikke har hatt snøring på hva de har drevet med i forbindelse med anbudet.

    Når det gjelder påstander om sykmeldte piloter så er dette faktisk FEIL! Da Babcock "ett minutt på tolv" gikk bort fra den avtalen de var blitt enige med pilotenes organisasjon om, og som innebar 25% lønnsreduksjon og 80% av pensjonen var det ledelsen i LT som ga beskjed ( ordre ) til sine piloter om at de skulle melde seg "unfit for flight" hvis de ikke var 120% sikre på at de var mentalt tilstede! Utgangspunktet til Babcock var 40% reduksjon i lønn! Og det at Babcock trakk seg fra avtalen gjorde selvsagt at folk ble veldig urolige for framtiden. De fleste er familiefolk og oppbrudd og relokalisering er faktisk en belastning. INGEN var i utgangspunktet redd for å bli arbeidsledige! De har ingen grunn til det, disse folkene er ettertraktede som piloter! Uanset denne "ordren" fra ledelsen i LT varte bare i noen timer, og etterpå har det ikke vært større sykefravær enn normalt hos LT. Det er de faktiske forhold! Grunnen til at det fortsatt har vært problemer er at LT ikke har nok piloter da for mange har sagt opp og sluttet til at det er fysisk mulig å drifte normalt. Det er ikke mulig å rekrutere piloter som er kvalifiserte til de vikariatene som har åpnet seg nå. Akkurat nå er det en del piloter som har levert oppsigelse og som kun venter på resultatet av de nye forhandlingene mellom Babcock og fagforeningen før de avgjør om de står ut til Babcock skal ta over eller om de begynner på kurs hos andre arbeidsgivere med en gang oppsigelsestiden er over. Flere flyselskap som har tilbudt jobb til x-LT piloter har vært meget imøtekommende i forhold til å kunne la nyansatte få "gå på gress" til dette er avklart. Bare dette faktum burde kunne forklare for Deph at dette er meget attraktiv arbeidskarft som man strekker seg langt for å slå kloa i!

    Men som jeg har gjentatt i det kjedsommelige er det mange her på berget som ikke makter å forstå at det finnes arbeidstakere som er så ettertraktet at arbeidsgiverne "står i kø" for å ansette dem!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.972
    Antall liker
    40.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For de spesielt interesserte: Den juridiske vurderingen av virksomhetsoverdragelse i denne anbudskonkurransen:
    http://www.luftambulanse.no/system/...fentliggjoring_av_dokumenter_6._juni_2018.pdf
    Mens det ikke er uklart om det er adgang til å kreve virksomhetsoverdragelse for arbeid som må
    utføres fra Norge, så er EU-domstolen klart negativ til adgangen til å eksportere krav om norsk
    lønnsnivå for tjenester som kan utføres i utlandet. Etter hva vi forstår bemannes flyambulansebasene i
    en turnus-struktur, som gjør at de ansatte ikke nødvendigvis bor ved basen hvor de jobber. Dersom
    basene kan bemannes med eksempelvis svenske flygere vil det være vanskeligere å kreve
    virksomhetsoverdragelse med norske vilkår. Dette vil være ytterligere krevende for mekanikere som
    skulle utføre tungt vedlikehold da dette er en tjeneste som kan utføres i hele EØS-området, og hvor vi
    forstår at ny operatør planlegger å gjennomføre dette i Sverige.

    Etter vår vurdering ville det innebåret en ikke ubetydelig risiko for rettslig utfordring dersom det var
    stilt krav om virksomhetsoverdragelse. Det forutsetter at potensielle tilbydere ville velge å rettslig
    utfordre et slikt krav fremfor å bare avstå for å delta i konkurransen. Gitt behovet for å sikre
    kontraktsinngåelse 2 år før kontraktsoppstart ville en slik usikkerhet ikke vært ønskelig.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Den der er jo direkte BS.

    Det er et generelt krav om at når du utfører arbeid i Norge, så skal du ha norske lønns- og arbeidsbetingelse.

    Unnlatelser på dette kalles sosial dumping, og det gjenomgører arbeidstilsynet hyppige kontroller på i bl.a. byggebransjen og restaurantbransjen. Ryanair ble også dømt på dette i arbeidsrettssak.

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Den der er jo direkte BS.

    Det er et generelt krav om at når du utfører arbeid i Norge, så skal du ha norske lønns- og arbeidsbetingelse.

    Unnlatelser på dette kalles sosial dumping, og det gjenomgører arbeidstilsynet hyppige kontroller på i bl.a. byggebransjen og restaurantbransjen. Ryanair ble også dømt på dette i arbeidsrettssak.

    Johan-Kr
    I luftfarten er det (nesten) tilbake til start når man bytter arbeidsgiver. Ansiennitet teller ikke. Dette er "norske lønns- og arbeidsbetingelser" i denne bransjen. Det er vel ingen ting som tyder på at Babcock har brutt noen av de regelene? Det er i prinsippet (om enn ikke i den virkelige verden) mulig å bemanne denne tjenesten også med utenlandske piloter, forutsatt at de oppfyller de andre kravene mhp erfaring og språkkunnskaper og sikkert noe annet.

    Innenfor luftfart er det altså i prinsippet revnende likegyldig hvor mye man tjente før når man får ny arbeidsgiver. Det er veldig rart, men så er det sagt i denne saken uten at noen protesterer. De dårligst betalte i LT for for øvrig visstnok bedre betalt hos Babcock, men motsatt for de med høy lønn i LT.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Den der er jo direkte BS.

    Det er et generelt krav om at når du utfører arbeid i Norge, så skal du ha norske lønns- og arbeidsbetingelse.

    Unnlatelser på dette kalles sosial dumping, og det gjenomgører arbeidstilsynet hyppige kontroller på i bl.a. byggebransjen og restaurantbransjen. Ryanair ble også dømt på dette i arbeidsrettssak.

    Johan-Kr
    Du mener også at vi skal eksportere norske kostnader til Sverige også?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.269
    Antall liker
    18.629
    Torget vurderinger
    2
    Helsemyndighetene har sluppet de hemmelige dokumentene man ikke har villet vise frem, som dannet grunnlag for at man avviste virksomhetsoverdragelse. Det viser seg at disse ble utarbeidet etter at saken ble tatt opp i media, så det er lett å forstå hvorfor man ikke har villet offentliggjøre dem.

    Robert Myhre, ekspert på offentlige anskaffelser, reagerer voldsomt på innholdet i dokumentene.

    — Inntrykket man har fått den siste tida er at vurderingen ble innhentet i anledning konkurransen, men her ser vi altså for første gang at den ble gjort etter media rettet oppmerksomhet mot saken, sier Myhre, som er advokat og partner i DLA Piper.

    De offentliggjorte dokumentene inkluderer to juridiske vurderinger av virksomhetsoverdragelse i anbudet på luftambulansen. Den siste av dem er datert 14. mai 2018, altså mens debatten rundt anbudsprosessen raste for fullt.
    — Dette er et bestillingsverk som er hentet inn i etterkant, og dermed naturligvis ikke noe som kan ha vært vektlagt under anbudet, sier han. Myhre mener dette står i sterk kontrast til bildet Luftambulansetjenesten har gitt i media den siste tida.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/ek...ige-dokumentene---et-bestillingsverk/69875099
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis Ola Taktekker AS vinner en rammeavtale med Helse Bygdenorge i stedet for Per Taktekker AS så skal det selvsagt ikke bety at Per er nødt til å kjøpe Ola og overta alle ulempene med hud og hår. Slike tanker er helt åndssvake og har kun som hensikt å pleie grunnen for nasjonalisering og ren gammeldags kommunisme. Svineriet som har ruinert så mange samfunn.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Så hvis SJ vinner anbudskonkuransen om sørlandsbanen skal de ikke overta de ansatte i NSB (for denne strekningen)?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.080
    Antall liker
    10.624
    Så hvis SJ vinner anbudskonkuransen om sørlandsbanen skal de ikke overta de ansatte i NSB (for denne strekningen)?
    Og hvis så skjer og SJ tilbyr halv lønn så skal ikke de NSB-ansatte få slutte i sin jobb før overtakelsen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.972
    Antall liker
    40.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Helsemyndighetene har sluppet de hemmelige dokumentene man ikke har villet vise frem, som dannet grunnlag for at man avviste virksomhetsoverdragelse. Det viser seg at disse ble utarbeidet etter at saken ble tatt opp i media, så det er lett å forstå hvorfor man ikke har villet offentliggjøre dem.
    Jeg linket til originaldokumentene et par innlegg lenger oppe. Det er to dokumenter, ett fra 26 november 2015 (som er det som ble tatt hensyn til underveis) og ett fra 14 mai 2018 (om hva som eventuelt kunne vært gjort annerledes).

    Den første vurderte tydeligvis bare forholdet til arbeidsmiljølovens bestemmelser om virksomhetsoverdragelse, og svaret var et krystallklart "det kommer an på" og "det vet vi først i ettertid". Jaha, men det sier ikke noe om hvorvidt det burde stilles krav om virksomhetsoverdragelse i utlysningen, som kanskje var det Luftambulansetjenesten HF burde spurt om.

    Jeg ble heller ikke veldig imponert når jeg leste disse.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Så hvis SJ vinner anbudskonkuransen om sørlandsbanen skal de ikke overta de ansatte i NSB (for denne strekningen)?
    Og hvis så skjer og SJ tilbyr halv lønn så skal ikke de NSB-ansatte få slutte i sin jobb før overtakelsen?
    De overtar tariff-avtaler og hele tillegg-regime. det er ikke å senke personalutgiftene som er greia i dette anbudet. øke pasasjergrunnlaget å selge opp mere tjenester til passasjerene gir profitten.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.106
    Torget vurderinger
    0
    De har ikke en eneste teknisk eller operativ godkjennelse i Norge, de har ikke ansatt noe teknisk personale og mener de skal kunne ta over minst en base allerede om 3 måneder? Ikke noe flyselskap i dette landet har fått Luftfartstilsynet til å jobbe så raskt tidligere? Endel "nøkkelpersonell" må godkjennes personlig av tilsynet og disse må være ansatt og godkjennt før man kan søke om driftsgodkjenning og godkjenning av teknisk dirftshåndbok. Dette bruker å ta ganske lang tid. Shortcut her er å kjøpe en annet selsakp med alle tillatelser og så bruke disse som "krykke" til man er oppe og går på egen hånd. Dette ble gjort av Fly Viking og det er selvsagt mulig at Ola Gjæver selger "vraket" av dette selskapet til Babcock? i så fall kan de ha en mulighet, men.......?

    De skal etter det de beskrev i anbudet drive ambulansetjesten med akkurat like mange piloter som det Lufttransport har i drift pr i går, og det er beskrevet som "krise"? De har planlagt å drive "tungt vedlikhold" med dobbelt så mange timer mellom hvert som det Lufttransport gjør. Dette er greie fly, ikke det, men de er designet som business transport over "mellomlange" distanser, dvs noen timer flyging før de skal lande. Ambulanseflyging er korte legger og hyppige og MANGE landinger. Grunnen til at Lufttransport har så korte intervall mellom tunge vedlikehold er nettopp slitasje på understellet, man undrer på hvor lenge dette vil fungere. Ambulanseflyging fører til mye mer slitasje på maskineriet enn "pen/snill" flyging med direktører og sekretærer.

    Lakkmustesten blir 01.09.2018. Hvis de som har levert oppsigelse effektuerer den og går sin vei vil nok Luftransport buklande ganske brutalt. I det øyeblikk LT kaster kortene er det også et stort spørsmål om den håndfull piloter som har vist interesse for ansettelse i Babcock gidder å gå arbeidsledige til neste sommer. Flysertefikat er "ferskvare" og de må holdes vedlike. Babcock kan selvsagt ha folk gående på gress og sørge for at de har gyldige papierer selv om de ikke er produktive men dette koster så spørsmålet er: vil da Babcock klare å sette i gang på den datoen de skal? Selvsagt bare spekulasjoner, men jeg ville nok ha sovet en smule urolig fram til neste høst om jeg var B. Høie eller dirketør i helseforetaket. Sjefene i Babcock har nok også liten grunn til å sove for tungt.

    Når det gjelder Dephs våte drøm om at milliardæren Ugland skal kastes ut i konkurs så er nok han den eneste som kommer ut av dette med penger i lomma. Lufttransport er et "kompetanseselskap". Kompetansen sitter i de ansatte og de kan ikke ( beklager så mye Deph, jeg vet at det gjør deg vondt! ) selges på tvangsauksjon. Flyene er allerede solgt til Australia og de forsvinner neste sommer uansett. Og basene ( bygg og hangarer ) eies av et separat eiendomsselskap som selvsagt leier disse ut til Babcock eller hvem som helst, som er villige til å betale det eieren ønsker! Slike eiendommer på flyplasser er ikke lett å få kjøpe så der er ikke mye konkurranse om leietagere, de står i kø! Det er utleiere som er den etterspurte varen! Men gjett hvem som eier dette selskapet?;);)
    Og fortsatt gjelder aksjeloven Deph! :cool:;);)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    https://www.nrk.no/nordland/helse-n...de-direktor_-_-det-er-provoserende-1.13704760

    Helse nord kommer frem til at de trenger enda en direktør. Kanskje eieren gjennom styret burde sette foten ned? 9 direktører med halvannen mill i lønn... Ikke rart de ivrer etter å spare penger på ambulansflyene.

    Adm. Dir ordnet seg en lønnsøkning som gjorde at han bikket 2 mill. Kan vel ikke si at han gjør seg fortjent til den lønnsøkningen etter den pågående fadesen.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    ^^Litt morsomt at du fortsatt tror at babcock ikke kan drive et flyselskap..
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ^^Litt morsomt at du fortsatt tror at babcock ikke kan drive et flyselskap..
    Er vel ingen som tror at babcock ikke kan drive flyselskap. Når de kan drive det er saken. Og med hvilken kvalitet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Eller at dette har særlig mye med regjeringen å gjøre. AP i posisjon ville aldri foreslått å bryte kontrakten med Babcock. Og de som har inngått den er ikke politikere.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.106
    Torget vurderinger
    0
    Eller at dette har særlig mye med regjeringen å gjøre. AP i posisjon ville aldri foreslått å bryte kontrakten med Babcock. Og de som har inngått den er ikke politikere.
    Det har du ganske sikkert helt rett i. Men i så fall ville H, FrP, V og KrF ha forlangt både minstres og direktørers hoder på fat! Og selvsgt en ny anbudsrunde! De er i grunnen like populistiske og "barnslige" alle mann!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.106
    Torget vurderinger
    0
    ^^Litt morsomt at du fortsatt tror at babcock ikke kan drive et flyselskap..
    Å det kan de, de gjør det jo i Sverige og Finland. De kan da også bygge atombomber!

    Men de synes å være noe på etterskudd hva gjelder nødvendige tillatelser fra norske luftfarsmyndigheter, om de da ikke får spesialbehandlig "ultra express"?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.972
    Antall liker
    40.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eller at dette har særlig mye med regjeringen å gjøre. AP i posisjon ville aldri foreslått å bryte kontrakten med Babcock. Og de som har inngått den er ikke politikere.
    Nei, men det er nå engang slik at regjeringen og statsråden er ansvarlig for alt som skjer og ikke skjer i underliggende etater, så det er Bent Høie som må fronte det i Stortinget. Sånn er det bare.

    Jeg funderer litt på den første juridiske betenkningen Luftambulansetjenesten HF hadde innhentet. Det snakkes om "risiko for virksomhetsoverdragelse", så på en eller annen måte hadde de fått det for seg at det ikke var ønskelig å sette seg i en situasjon som utløste plikt til virksomhetsoverdragelse etter arbeidsmiljøloven. For meg virker det mer sannsynlig i at det var (som de selv sier) basert på et muntlig råd fra advokater om EØS-reglene enn at det var noe politisk press om det. Jeg ser ingen egentlig grunn til at noen skulle legge et slikt press på en anbudsprosess som presumptivt ble styrt av kompetente fagfolk. Derimot virker det som den hypotesen om kompetente fagfolk kanskje ikke holdt og at det rådet var heller dårlig. Uansett var det amatørmessig å ikke få det skriftlig dokumentert, siden man burde forstått at det kunne bli orkan i kasta underveis i prosessen.

    Jeg tviler ellers litt på at Henry Hansen & Sønn er spesielt gode på atombomber.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    De har ikke en eneste teknisk eller operativ godkjennelse i Norge, de har ikke ansatt noe teknisk personale og mener de skal kunne ta over minst en base allerede om 3 måneder? Ikke noe flyselskap i dette landet har fått Luftfartstilsynet til å jobbe så raskt tidligere? Endel "nøkkelpersonell" må godkjennes personlig av tilsynet og disse må være ansatt og godkjennt før man kan søke om driftsgodkjenning og godkjenning av teknisk dirftshåndbok. Dette bruker å ta ganske lang tid. Shortcut her er å kjøpe en annet selsakp med alle tillatelser og så bruke disse som "krykke" til man er oppe og går på egen hånd. Dette ble gjort av Fly Viking og det er selvsagt mulig at Ola Gjæver selger "vraket" av dette selskapet til Babcock? i så fall kan de ha en mulighet, men.......?
    Det er vel enda et år til at de har forpliktet seg til å overta. At foreningen velger å kjøre LT på ræv for å lage krise er nå så, men det får man heller leve med siden vi får en bedre tjeneste på sikt.


    Grunnen til at Lufttransport har så korte intervall mellom tunge vedlikehold er nettopp slitasje på understellet, man undrer på hvor lenge dette vil fungere. Ambulanseflyging fører til mye mer slitasje på maskineriet enn "pen/snill" flyging med direktører og sekretærer.
    Høres rimelig søkt ut, men men. Det blir jo kjøpt inn nye maskiner nå og jeg regner med at de er egnet til jobben. (det er jo stort sett samme modeller selskapene ville brukt uansett). De tåler sikkert belastingen av en pasient i lasten og litt ruskevær. Om noe så tåler vel trafikkofre med nakkebrudd og akuttpasienter litt mindre brutale landinger enn vanlige folk, selv de med dress og slips. Så ... meh, dette høres ut som noe Larson kunne diktet opp i mangel på saklige argumenter.



    Lakkmustesten blir 01.09.2018. Hvis de som har levert oppsigelse effektuerer den og går sin vei vil nok Luftransport buklande ganske brutalt. I det øyeblikk LT kaster kortene er det også et stort spørsmål om den håndfull piloter som har vist interesse for ansettelse i Babcock gidder å gå arbeidsledige til neste sommer. Flysertefikat er "ferskvare" og de må holdes vedlike. Babcock kan selvsagt ha folk gående på gress og sørge for at de har gyldige papierer selv om de ikke er produktive men dette koster så spørsmålet er: vil da Babcock klare å sette i gang på den datoen de skal? Selvsagt bare spekulasjoner, men jeg ville nok ha sovet en smule urolig fram til neste høst om jeg var B. Høie eller dirketør i helseforetaket. Sjefene i Babcock har nok også liten grunn til å sove for tungt.
    Siden LT i utgangspunktet skal fly til neste sommer til de andre tar over så er det jobb hele tiden frem til det. Er noen "arbeidsledige" så er det av egen fri vilje eller etter tvang og press fra foreningen som presser på for mest mulig kaos, kostnader og problemer.

    Tror nok også B. kommer til å finne tak over hodet til maskinene.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Eller at dette har særlig mye med regjeringen å gjøre. AP i posisjon ville aldri foreslått å bryte kontrakten med Babcock. Og de som har inngått den er ikke politikere.
    Den som sitter øverst og eier systemet er staten. Og den som styrer staten er regjeringen. Regjeringen har ansvaret for at denne situasjonen oppsto ved å utnevne styremedlemmer som igjen ansetter alle direktørene som henter inn konsulenter som ikke utfører jobben til ønsket kvalitet. Dette var et makkverk av en anbudsrunde.

    Det er et ansvar Høie ikke kan løpe fra, uansett hvor mye han prøver.

    Hadde de rødgrønne sittet ved maktet ville Høyre og Frp forlangt ministerens hode på et fat. Og de kunne raskt fått det, for blant de rødgrønne så tar folk ansvar for sine fagfelt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Klart de har ansvaret. Jeg sier bare at eksakt samme leverandør ville blitt valgt av de eksakt samme folkene med råd fra de eksakt samme eksterne rådgivere uansett hvem som satt i regjeringen.

    At opposisjonen er opposisjon er som man kan forvente- uansett hvem som er der.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Kan ikke ro seg unna ved å si at det samme ville skjedd under de rødgrønne. Det er langt fra sikkert. Dessuten spiller det absolutt ingen rolle om det samme kunne skjedd. Høie er sjefen som har ansvar for nåværende situasjon. Det er han som gjennom sine handlinger og ikke-handlinger har tillatt denne situasjonen å skje. Det er hans ansvar.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kan ikke ro seg unna ved å si at det samme ville skjedd under de rødgrønne. Det er langt fra sikkert. Dessuten spiller det absolutt ingen rolle om det samme kunne skjedd. Høie er sjefen som har ansvar for nåværende situasjon. Det er han som gjennom sine handlinger og ikke-handlinger har tillatt denne situasjonen å skje. Det er hans ansvar.
    En ting som er 100% sikkert er om akkurat samme situasjon hadde oppstått med en rødgrønn regjering så hadde det enten vært musestille eller full hyllest fra din side... :/
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Kan ikke ro seg unna ved å si at det samme ville skjedd under de rødgrønne. Det er langt fra sikkert. Dessuten spiller det absolutt ingen rolle om det samme kunne skjedd. Høie er sjefen som har ansvar for nåværende situasjon. Det er han som gjennom sine handlinger og ikke-handlinger har tillatt denne situasjonen å skje. Det er hans ansvar.
    En ting som er 100% sikkert er om akkurat samme situasjon hadde oppstått med en rødgrønn regjering så hadde det enten vært musestille eller full hyllest fra din side... :/
    Ikke i det hele tatt.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Kan ikke ro seg unna ved å si at det samme ville skjedd under de rødgrønne. Det er langt fra sikkert. Dessuten spiller det absolutt ingen rolle om det samme kunne skjedd. Høie er sjefen som har ansvar for nåværende situasjon. Det er han som gjennom sine handlinger og ikke-handlinger har tillatt denne situasjonen å skje. Det er hans ansvar.
    Hva burde Høie ha gjort?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.269
    Antall liker
    18.629
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke ro seg unna ved å si at det samme ville skjedd under de rødgrønne. Det er langt fra sikkert. Dessuten spiller det absolutt ingen rolle om det samme kunne skjedd. Høie er sjefen som har ansvar for nåværende situasjon. Det er han som gjennom sine handlinger og ikke-handlinger har tillatt denne situasjonen å skje. Det er hans ansvar.
    Hva burde Høie ha gjort?
    Han burde sikret at piloter, kompetanse og infrastruktur ble med over i ny selskapsstruktur og at dette var del av anbudsgrunnlaget; alternativt at man gjorde ambulansetjenesten i nord til et offentlig tiltak.

    Nå blir han instruert av Stortinget til det første, samtidig som han sannsynligvis blir pålagt å utrede det første.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Høie kvalitetsikret neppe anbudet. Dette kjørete helseforetaket uten innblanding fra depertamentet. Problemet i utgangspunktet er at tjenesten blir lagt ut til private tilbydere. det finnes intet annet å konkurre på en personalkost og vedlikehold (deler av det er uansett regulert) passasjergrunnlaget vokser ikke og økt servicegrad er intet tema. det egner seg ikke til anbud
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn