Jeg ser for meg at man starter en ny hifiprodusent fra scratch i dag. Man ønsker å utstråle kvalitet, men samtidig være et selskap som leder an i utviklingen, representerer noe moderne, skaper nye ideer, gir kundene innsyn i hva som er mulig om man tar tak i gjeldende trender blant forbrukere, og kombinerer dem med kvalitet.
Hvorfor utviklet ikke EC seg til å bli et slikt selskap? Hvorfor begynte de å produsere de samme produktene om igjen, lanserte noen billigversjoner som egentlig var mer "dyre versjoner av enda billigere produkter", ikke bragte noe som helst nytt verken av teknologi eller produksjonsmetoder til bordet, og til slutt bare endte med å øke prisen på modeller som ble utviklet i forrige århundre?
...
Dette innlegget skjønner jeg ikke. Det ser ut som om det var skrevet for 5 år siden, før EC Living satsningen og oppkjøpet av Kopera. Og når det gjelder produksjonsmetoder, har, etter hva jeg har forstått, Electrocompaniet og Linn de mest avanserte produksjonslinjene for hi-fi som finnes i Europa.
Ja, jeg kunne selvsagt ha nevnt EC living, men hva nytt bringer de egentlig på markedet som ikke allerede er gjort minst like bra av flere andre produsenter?
At Mikal har kjøpt Kopera har vel strengt tatt ikke medført noen stor endring i produktene fra EC. Det er jo bare ham selv som er ansatt, og EC hadde vel strengt tatt uansett tilgang på hans kompetanse som det var.
Husker du da Devialet lanserte Phantom? Husker du hvor tatt på senga alle ble? Hvilken hype de klarte å skape, og hvordan de langt på vei klarte å følge opp hypen også? Man kan si mye om Phantom selvsagt, det er mye de kunne gjort annerledes, mye de kunne gjort bedre, mye teknologi som burde ha vært der osv, men det har antakelig solgt langt mer enn EC-living, og dette til tross for at prisen er 3-5 ganger så høy. På flere utsalgssteder har de sågar hevdet at det er de dyreste utgavene som har solgt best.
Husker du da ICE-power kom på banen på slutten av 2000-tallet? Husker du Beolab 5-lanseringen? Husker du Squeezebox? Husker du Infinity IRS? Husker du Event Opal? Husker du B&W Nautilus ble lansert?
Ja, jeg er klar over at mye av dette er dyrt, men dette er ting som gjorde en forskjell. Det trenger ikke alltid være gode produkter heller, men de markerer et veiskille, og de har hver for seg vært kjempesuksesser. Kanskje aller viktigst er det at de, selv om de ikke nødvendigvis fant opp noe nytt, representerte en ny brukeropplevelse på en eller annen måte.
Jeg vet ikke, ble det noe tydeligere hva jeg mener? EC gjør ikke "bare feil", men jeg tror personlig at de, i stedet for å oppleve en ny vår, vil måtte kjempe videre for å holde hodet over vannet, og jeg er oppriktig redd for at "det neste store" kan være noe som blir glemt ca en uke senere.
Du nevner også produksjonsteknologi, men du sammenlikner det med hifibransjen forøvrig. For det første tror jeg ikke en gang det du sier stemmer. For det andre handler det om helt andre ting enn PCB-assembly. I forbindelse med produksjonsteknologi nevner du Linn. Vel, de har avanserte forsterkere, høyttalere med aktiv deling, romkorreksjon og servostyrte drivere. Selskapet Linn omsetter for uendelig mye mer enn EC og har produktutvikling på et helt annet nivå. Deres mekanikk er også langt over hva EC har å tilby. Jeg synes ikke Linn gjør alt riktig, men jeg er redd jeg også synes at sammenlikningen slo relativt uheldig ut på vegne av EC.
Tror du helt oppriktig ikke at EC kunne laget noe som fikk det meste av det de og alle andre har fra før til å virke litt gammeldags, kjedelig, utdatert...? For meg er det ikke et spørsmål om de kan fortsette som de gjør eller ikke, men et spørsmål om de faktisk har mulighet til å gjøre noe nytt som løfter dem dramatisk opp og frem i forhold til både egen historie og i forhold til langt større internasjonale konkurrenter.
Det er vel omtrent 5 år siden jeg skrev at den som tar i bruk alle tenkelige hjelpemidler for å lage den beste aktive masseproduserte høyttaleren til 20k/par som lages kan, og setter marginene på et spiselig nivå, kommer til å vinne så brutalt over alle konkurrenter at de ikke forstår hva som skjedde før det er for sent. Det krever betydelige midler, helt andre produksjonslinjer enn hva man i dag bruker til hifi osv, og slikt krever selvsagt betydelige investeringer. Ingen later til å ha noen særlig kultur for å satse tungt på tradisjonell hifi, så det må handle om å vanne ut skillet mellom multimedia/forbrukerelektronikk, og tradisjonell hifi.
Jeg tenker eksakt det samme gjelder i dag, og ingen har egentlig grepet sjansen så langt. Hvorfor kan det ikke være EC som griper den sjansen?