518 og 218 er priset likt også, så jeg er ikke sikker på hva forskjellen egentlig består i annet enn litt forskjellig utseende. Er ikke sikkert spranget opp til 508 blir det helt store spranget for deg siden du allerede har en SET fra LM, men jeg er iallfall godt fornøyd med min hittil.518 og 218 er ganske så likt oppbygd, så tror de også spiller ganske likt. 508? Ja, kanskje det.^Har ikke hørt 218, men har hørt 518 og eier 508. Kan ikke si jeg plages av hardhet i lyden på Heresy III iallfall med 508, men det finnes sikkert forsterkere som er smoothere og feitere i bassen.
Men siden du spør hva vi andre ville satset på sier jeg min egen forsterker, siden jeg har 508 og er grisefornøyd og ikke har planer om å bytte den ut.
Forøvrig kunne jeg også tenkt meg å teste en billig Rega Brio R eller noe sånt som ekstraforsterker om sommeren når SET blir nesten uholdbart varmt. Skal spare eventuelle lesere for mentale bilder av undertegnede svettende og avkledd foran anlegget, men... oops, jaja. Dere får sikkert bildet ut av hodet etterhvert.
Kan skrive under på problematikken med varme dager og en klasse A forsterker som produserer 400W kontinuerlig
Sent from my iPad using Tapatalk
Billigst? Du vet at NOS Mullard fra Blackburn på 60-tallet koster litt? [emoji3] Har rullet mye rør, og det gjør en del med lyden.518 og 218 er priset likt også, så jeg er ikke sikker på hva forskjellen egentlig består i annet enn litt forskjellig utseende. Er ikke sikkert spranget opp til 508 blir det helt store spranget for deg siden du allerede har en SET fra LM, men jeg er iallfall godt fornøyd med min hittil.518 og 218 er ganske så likt oppbygd, så tror de også spiller ganske likt. 508? Ja, kanskje det.^Har ikke hørt 218, men har hørt 518 og eier 508. Kan ikke si jeg plages av hardhet i lyden på Heresy III iallfall med 508, men det finnes sikkert forsterkere som er smoothere og feitere i bassen.
Men siden du spør hva vi andre ville satset på sier jeg min egen forsterker, siden jeg har 508 og er grisefornøyd og ikke har planer om å bytte den ut.
Forøvrig kunne jeg også tenkt meg å teste en billig Rega Brio R eller noe sånt som ekstraforsterker om sommeren når SET blir nesten uholdbart varmt. Skal spare eventuelle lesere for mentale bilder av undertegnede svettende og avkledd foran anlegget, men... oops, jaja. Dere får sikkert bildet ut av hodet etterhvert.
Kan skrive under på problematikken med varme dager og en klasse A forsterker som produserer 400W kontinuerlig
Sent from my iPad using Tapatalk
Man kan jo forandre lyden en del med andre rør også, mulig det er det enkleste å prøve først. Og det billigste.
Jeg lover deg det. Luxman klasse A er høyt på lista. Nelson Pass sine kreasjoner har jeg lest mye om, men vet ikke om jeg er kapabel til å bygge selv. Er riktignok elektriker og utstillingstekniker med egen loddebolt, men likevel.Du bør få hørt noe mosfet kasse A før du lander på noe ihvertfall.
Her hos meg på HIII sjekker min First Watt F6 klon alle punktene med nærvær, soundstage, dynamikk og spenstighet. Virkelig flott musikkformidler med det lille ekstra. Den har basskontroll, flott flytende mellomtone og akkurat den spruten i toppen som trengs uten og være spiss eller avrundet.
Hadde du bodd nærmere skulle du fått lånt den
Jeg har ikke tuberolla noe særlig enda, men merket stor forskjell fra Electroharmonix og Sovtek til Psvane og Tungsol. Så det MÅ ikke alltid koste det hvite ut av øya heller.Billigst? Du vet at NOS Mullard fra Blackburn på 60-tallet koster litt? [emoji3] Har rullet mye rør, og det gjør en del med lyden.518 og 218 er priset likt også, så jeg er ikke sikker på hva forskjellen egentlig består i annet enn litt forskjellig utseende. Er ikke sikkert spranget opp til 508 blir det helt store spranget for deg siden du allerede har en SET fra LM, men jeg er iallfall godt fornøyd med min hittil.518 og 218 er ganske så likt oppbygd, så tror de også spiller ganske likt. 508? Ja, kanskje det.^Har ikke hørt 218, men har hørt 518 og eier 508. Kan ikke si jeg plages av hardhet i lyden på Heresy III iallfall med 508, men det finnes sikkert forsterkere som er smoothere og feitere i bassen.
Men siden du spør hva vi andre ville satset på sier jeg min egen forsterker, siden jeg har 508 og er grisefornøyd og ikke har planer om å bytte den ut.
Forøvrig kunne jeg også tenkt meg å teste en billig Rega Brio R eller noe sånt som ekstraforsterker om sommeren når SET blir nesten uholdbart varmt. Skal spare eventuelle lesere for mentale bilder av undertegnede svettende og avkledd foran anlegget, men... oops, jaja. Dere får sikkert bildet ut av hodet etterhvert.
Kan skrive under på problematikken med varme dager og en klasse A forsterker som produserer 400W kontinuerlig
Sent from my iPad using Tapatalk
Man kan jo forandre lyden en del med andre rør også, mulig det er det enkleste å prøve først. Og det billigste.
Sent from my iPad using Tapatalk
Den sparka ihvertfall Cornwall i høygir, og det med en nydelig klang ;D
Noen som satte spørsmål med denne komboen? Har prøvd A32 på klipsch RF-83/heritage Chorus II og hvis du liker skarp lyd med et stressende lydbilde som frembringer lyttetretthet så kjør på. Dette er dog en stund siden og forsterkeren sto igjen fra A32/pre30/SA Explorer oppsett (som låt imponerende første 20 minutt, deretter slitsomt tross i at dette var komponenter matchet for hverandre). Kjøpte i mellomtiden opp en del Atoll forsterkere/pre da Fotophono hadde sluttsalg og effektforsterkeren (120watteren) som var tenkt i stueanlegg prøvde jeg selvfølgelig på Klipsch og låt altså så mye bedre enn a32. Solgte a32 umiddelbart i affekt, følte Primare hadde lurt meg..
Har hatt mye rart innom i tillegg som kanskje burde nevnes men den beste komboen jeg har erfart til Klipsch er dog Audio-GD. Dette er forsterkere som får frem helt annen ro i lydbildet, med en helt åpen lyd (som å gå ut på en blomstereng en solskinnsdag; helt stille men allikevel kjenner du luftigheten og nærværet til naturen) samtidig som snertet i mellomtonen er kjapp som f! -Nærmeste du kommer rør-lyd i transistor. Noen som spør meg om det er på linje med Xindax/Jungson/Vincent og det er tydelig at merket har havnet i denne båsen da det er kinesisk. Kan dog ikke sammenlignes, og som jeg får inntrykk av i sin produksjon/matching så er det vel Krell som blir brukt som referanse. Har hatt en del Krell opp igjennom, og skulle ikke forundre om det stemmer. Er verdt å ta en titt på innsiden, HIFI-porno...
Hegel er ikke bare Hegel.Noen som satte spørsmål med denne komboen? Har prøvd A32 på klipsch RF-83/heritage Chorus II og hvis du liker skarp lyd med et stressende lydbilde som frembringer lyttetretthet så kjør på. Dette er dog en stund siden og forsterkeren sto igjen fra A32/pre30/SA Explorer oppsett (som låt imponerende første 20 minutt, deretter slitsomt tross i at dette var komponenter matchet for hverandre). Kjøpte i mellomtiden opp en del Atoll forsterkere/pre da Fotophono hadde sluttsalg og effektforsterkeren (120watteren) som var tenkt i stueanlegg prøvde jeg selvfølgelig på Klipsch og låt altså så mye bedre enn a32. Solgte a32 umiddelbart i affekt, følte Primare hadde lurt meg..
Har hatt mye rart innom i tillegg som kanskje burde nevnes men den beste komboen jeg har erfart til Klipsch er dog Audio-GD. Dette er forsterkere som får frem helt annen ro i lydbildet, med en helt åpen lyd (som å gå ut på en blomstereng en solskinnsdag; helt stille men allikevel kjenner du luftigheten og nærværet til naturen) samtidig som snertet i mellomtonen er kjapp som f! -Nærmeste du kommer rør-lyd i transistor. Noen som spør meg om det er på linje med Xindax/Jungson/Vincent og det er tydelig at merket har havnet i denne båsen da det er kinesisk. Kan dog ikke sammenlignes, og som jeg får inntrykk av i sin produksjon/matching så er det vel Krell som blir brukt som referanse. Har hatt en del Krell opp igjennom, og skulle ikke forundre om det stemmer. Er verdt å ta en titt på innsiden, HIFI-porno...
Atoll fungerer veldig bra på Klipsch, den komboen hørte jeg tidlig på 2000tallet.. vincent enda bedre i mine ører..
Men kan ikke si meg enig i at Primare låter slik du beskriver det på Klipsch.. har hatt flere modeller derfra både integrerte og oppdelte på flere typer klipsch..
Pr i dag står det en A32 her med Musical Innovation forforsterker på Klipsch palladium p37 og noe skarphet finnes ikke, ikke er det mye stressende heller, vil kalle det ganske så ballansert.
A32 er mørkere i klangen enn de nye digitale utgavene til klipsch, men selv en i32 låt helt topp på RP280f..
en kombinasjon av Hegel og Klipsch derimot, da snakker vi skarpt og skjærende horn..
Jeg liker at prøver altmulig (jeg synes virker interessant,) men blir ikke lei meg når jeg ser du selger unna etterhvertFor å være litt on-topic så har jeg gjennom de siste 5-6 årene nærmest fått et romantisk forhold til mine Cornwall. De blir aldri solgt, uansett hvor glad jeg er blitt i litt mer "voksne" høyttalere.
Tipper øra dine gir seg først...Noen som har tatt målinger av hvor høyt RF-7 spiller? Og er det noen som har spilt så høyt (med nok effekt) at høyttalerne gir seg?
Ja, det tror jeg også!! Virker nesten ubegrenset med lyd trykk i demTipper øra dine gir seg først...Noen som har tatt målinger av hvor høyt RF-7 spiller? Og er det noen som har spilt så høyt (med nok effekt) at høyttalerne gir seg?
Det spiller vanvittig bra ja ingen tvil om detMa8000 må vel være nært perfekt partner også.
Bra du er fornøyd. Jeg falt aldri til ro med A32 eller Primare for den sags skyld. Fikk meg aldri til å sette på musikk uten grunn for å nyte, men av dårlig samvittighet da pengene var brukt.. Hegel er et merke jeg aldri har vurdert nettop pga det du beskriver, etter en demo på daværende soundgarden med H4 vs a32 så var det Primaren jeg endte opp med. Men føler de faller litt i samme gate uansett. Ble ikke lenge hos meg..Noen som satte spørsmål med denne komboen? Har prøvd A32 på klipsch RF-83/heritage Chorus II og hvis du liker skarp lyd med et stressende lydbilde som frembringer lyttetretthet så kjør på. Dette er dog en stund siden og forsterkeren sto igjen fra A32/pre30/SA Explorer oppsett (som låt imponerende første 20 minutt, deretter slitsomt tross i at dette var komponenter matchet for hverandre). Kjøpte i mellomtiden opp en del Atoll forsterkere/pre da Fotophono hadde sluttsalg og effektforsterkeren (120watteren) som var tenkt i stueanlegg prøvde jeg selvfølgelig på Klipsch og låt altså så mye bedre enn a32. Solgte a32 umiddelbart i affekt, følte Primare hadde lurt meg..
Har hatt mye rart innom i tillegg som kanskje burde nevnes men den beste komboen jeg har erfart til Klipsch er dog Audio-GD. Dette er forsterkere som får frem helt annen ro i lydbildet, med en helt åpen lyd (som å gå ut på en blomstereng en solskinnsdag; helt stille men allikevel kjenner du luftigheten og nærværet til naturen) samtidig som snertet i mellomtonen er kjapp som f! -Nærmeste du kommer rør-lyd i transistor. Noen som spør meg om det er på linje med Xindax/Jungson/Vincent og det er tydelig at merket har havnet i denne båsen da det er kinesisk. Kan dog ikke sammenlignes, og som jeg får inntrykk av i sin produksjon/matching så er det vel Krell som blir brukt som referanse. Har hatt en del Krell opp igjennom, og skulle ikke forundre om det stemmer. Er verdt å ta en titt på innsiden, HIFI-porno...
Atoll fungerer veldig bra på Klipsch, den komboen hørte jeg tidlig på 2000tallet.. vincent enda bedre i mine ører..
Men kan ikke si meg enig i at Primare låter slik du beskriver det på Klipsch.. har hatt flere modeller derfra både integrerte og oppdelte på flere typer klipsch..
Pr i dag står det en A32 her med Musical Innovation forforsterker på Klipsch palladium p37 og noe skarphet finnes ikke, ikke er det mye stressende heller, vil kalle det ganske så ballansert.
A32 er mørkere i klangen enn de nye digitale utgavene til klipsch, men selv en i32 låt helt topp på RP280f..
en kombinasjon av Hegel og Klipsch derimot, da snakker vi skarpt og skjærende horn..
Hegel er ikke bare Hegel.Noen som satte spørsmål med denne komboen? Har prøvd A32 på klipsch RF-83/heritage Chorus II og hvis du liker skarp lyd med et stressende lydbilde som frembringer lyttetretthet så kjør på. Dette er dog en stund siden og forsterkeren sto igjen fra A32/pre30/SA Explorer oppsett (som låt imponerende første 20 minutt, deretter slitsomt tross i at dette var komponenter matchet for hverandre). Kjøpte i mellomtiden opp en del Atoll forsterkere/pre da Fotophono hadde sluttsalg og effektforsterkeren (120watteren) som var tenkt i stueanlegg prøvde jeg selvfølgelig på Klipsch og låt altså så mye bedre enn a32. Solgte a32 umiddelbart i affekt, følte Primare hadde lurt meg..
Har hatt mye rart innom i tillegg som kanskje burde nevnes men den beste komboen jeg har erfart til Klipsch er dog Audio-GD. Dette er forsterkere som får frem helt annen ro i lydbildet, med en helt åpen lyd (som å gå ut på en blomstereng en solskinnsdag; helt stille men allikevel kjenner du luftigheten og nærværet til naturen) samtidig som snertet i mellomtonen er kjapp som f! -Nærmeste du kommer rør-lyd i transistor. Noen som spør meg om det er på linje med Xindax/Jungson/Vincent og det er tydelig at merket har havnet i denne båsen da det er kinesisk. Kan dog ikke sammenlignes, og som jeg får inntrykk av i sin produksjon/matching så er det vel Krell som blir brukt som referanse. Har hatt en del Krell opp igjennom, og skulle ikke forundre om det stemmer. Er verdt å ta en titt på innsiden, HIFI-porno...
Atoll fungerer veldig bra på Klipsch, den komboen hørte jeg tidlig på 2000tallet.. vincent enda bedre i mine ører..
Men kan ikke si meg enig i at Primare låter slik du beskriver det på Klipsch.. har hatt flere modeller derfra både integrerte og oppdelte på flere typer klipsch..
Pr i dag står det en A32 her med Musical Innovation forforsterker på Klipsch palladium p37 og noe skarphet finnes ikke, ikke er det mye stressende heller, vil kalle det ganske så ballansert.
A32 er mørkere i klangen enn de nye digitale utgavene til klipsch, men selv en i32 låt helt topp på RP280f..
en kombinasjon av Hegel og Klipsch derimot, da snakker vi skarpt og skjærende horn..
Helt korrekt.. ny hegel er bedre... menNy Hegel er ikke som gammel Hegel
tak for bidrag, La Scala is out, vedrøende Forte, befinner denne sig midt mellem Cornwall og RF7iii i gengivelse.Jeg er vel egentlig inhabil siden jeg har gått fra Klipsch til et annet merke, men hvis man går litt bakover i tråden her kan man se at jeg nylig vurderte La Scala også. Hadde et par på hånda som jeg fikk en hyggelig pris på, men valgte å la det gå fra meg når jeg innså at jeg enten måtte innfinne meg med å ikke ha ordentlig tung, dyp bass, eller på sikt sannsynligvis måtte supplere med hornsub e.l. for å få en helehetlig opplevelse. Bare nevner det, siden det er ganske kostbare høyttalere og jeg syns man bør ta det med i vurderingen.
Personlig, hvis jeg skulle kjøpt Klipsch nå ville jeg prøvd å få hørt på RF-7 III, men kan jo nevne at jeg levde greit med Cornwall i fire år før jeg falt for fristelsen til å prøve noe annet. Bare at i dag ville jeg kanskje satset på noe som låt litt fyldigere fra starten av, som er sånn RF-7 er hvis jeg har forstått det rett. Men hvis åpenhet og hurtighet er det du ønsker deg, prøv gjerne Cornwall.
Må presisere at alt jeg sier er fullstendig subjektivt basert på mine preferanser og erfaringer, i mitt anlegg og lytterom.
jeg spør, har i bund og grund sent en pris forespørsel, leverings tid ect, men problemet er at få hørt på disse her i Haugesund.^Usikker på om du spør eller fastslår om/at den gjør det. Jeg har ikke hørt nye Forte eller RF-7, så det aner jeg ikke. Men det har blitt sagt at reference (RF-7) smører på litt mer i bassen enn Heritage (Forte), så jeg ville kanskje tippe at Forte er mer i slekt med Cornwall utfra rykter og konstruksjonsprinsipp.
tak for svar det bliver ikke let at velge, så for ta turen og få hørt disse abc i stereofil.Virker som det både her til tider, og i andre forum, at Cornwall omtales litt som en ‘morro’ høytaler. Jeg er egentlig alt annet enn enig. Cornwall er, hvis de faktisk matches med elektronikk i høy klasse, en ganske så betydelig seriøs høytaler, og ikke mange som kan matche dem, mm du vil gi betydelig mer penger. Med seriøst utstyr er dette også særdeles seriøse høytalere, som ikke bare er superkjappe og dynamiske, men har en fyldighetog tyngde med seg som jeg tror du nok må betale mye for å oppnå i andre konstruksjoner. Jo, de er fyldige i lyden, hva som gjør at noen ikke oppfatter dem som det, må enten være plassering eller elektronikk somikke får ut dems potensiale. Jeg har dem selv og har eid Asr emitter 2 og Avm Ovation 8.2, som låt formidabelt..men 1 enkel ( nå 2); klasse A Coda blokker utklasset både Asr og Avm. Mektig og kraftfull lyd.Gi dem plenty avkrefter/ power, så gir de alt tilbake i form av magisk, seriøs høyklasse musikk med nerve
Virker som det både her til tider, og i andre forum, at Cornwall omtales litt som en ‘morro’ høytaler. Jeg er egentlig alt annet enn enig. Cornwall er, hvis de faktisk matches med elektronikk i høy klasse, en ganske så betydelig seriøs høytaler, og ikke mange som kan matche dem, mm du vil gi betydelig mer penger. Med seriøst utstyr er dette høytalere, som ikke bare er superkjappe og dynamiske, men har en fyldighetog tyngde med seg som jeg tror du nok må betale mye for å oppnå i andre konstruksjoner. Jo, de er fyldige i lyden, hva som gjør at noen ikke oppfatter dem som det, må enten være plassering eller elektronikk somikke får ut dems potensiale. Jeg har dem selv og har eid Asr emitter 2 og Avm Ovation 8.2, som låt formidabelt..men 1 enkel ( nå 2); klasse A Coda blokker utklasset både Asr og Avm. Mektig og kraftfull lyd.Gi dem plenty avkrefter/ power, så gir de alt tilbake i form av magisk, seriøs høyklasse musikk med nerve
Jeg har prøvd Accuphase E213 og E360 på mine Cornwall. Jeg liker matchen veldig godt. skorob har vel prøvd dyr både Mcintosh og Accuphase da han hadde Cornwall.tak for svar det bliver ikke let at velge, så for ta turen og få hørt disse abc i stereofil.Virker som det både her til tider, og i andre forum, at Cornwall omtales litt som en ‘morro’ høytaler. Jeg er egentlig alt annet enn enig. Cornwall er, hvis de faktisk matches med elektronikk i høy klasse, en ganske så betydelig seriøs høytaler, og ikke mange som kan matche dem, mm du vil gi betydelig mer penger. Med seriøst utstyr er dette også særdeles seriøse høytalere, som ikke bare er superkjappe og dynamiske, men har en fyldighetog tyngde med seg som jeg tror du nok må betale mye for å oppnå i andre konstruksjoner. Jo, de er fyldige i lyden, hva som gjør at noen ikke oppfatter dem som det, må enten være plassering eller elektronikk somikke får ut dems potensiale. Jeg har dem selv og har eid Asr emitter 2 og Avm Ovation 8.2, som låt formidabelt..men 1 enkel ( nå 2); klasse A Coda blokker utklasset både Asr og Avm. Mektig og kraftfull lyd.Gi dem plenty avkrefter/ power, så gir de alt tilbake i form av magisk, seriøs høyklasse musikk med nerve
Vil du vurdere Accuphase e-470 180watt , m deres lydsignatur som kapabel m Cornwall?
Mvh
Jo jeg har hørt det, men la os prate lidt om Klasisk musik gengivelse.Jeg har prøvd Accuphase E213 og E360 på mine Cornwall. Jeg liker matchen veldig godt. skorob har vel prøvd dyr både Mcintosh og Accuphase da han hadde Cornwall.tak for svar det bliver ikke let at velge, så for ta turen og få hørt disse abc i stereofil.Virker som det både her til tider, og i andre forum, at Cornwall omtales litt som en ‘morro’ høytaler. Jeg er egentlig alt annet enn enig. Cornwall er, hvis de faktisk matches med elektronikk i høy klasse, en ganske så betydelig seriøs høytaler, og ikke mange som kan matche dem, mm du vil gi betydelig mer penger. Med seriøst utstyr er dette også særdeles seriøse høytalere, som ikke bare er superkjappe og dynamiske, men har en fyldighetog tyngde med seg som jeg tror du nok må betale mye for å oppnå i andre konstruksjoner. Jo, de er fyldige i lyden, hva som gjør at noen ikke oppfatter dem som det, må enten være plassering eller elektronikk somikke får ut dems potensiale. Jeg har dem selv og har eid Asr emitter 2 og Avm Ovation 8.2, som låt formidabelt..men 1 enkel ( nå 2); klasse A Coda blokker utklasset både Asr og Avm. Mektig og kraftfull lyd.Gi dem plenty avkrefter/ power, så gir de alt tilbake i form av magisk, seriøs høyklasse musikk med nerve
Vil du vurdere Accuphase e-470 180watt , m deres lydsignatur som kapabel m Cornwall?
Mvh
Skal ikke Accuphase generelt være knall på lettdrevne høyttalere grunnet en noe spesiell volumkontroll?
Magefølelsen sier at jo, det hadde jeg gjort. Ikke minst pga. nesten 40% mer membranareal i bassen. (Regner med at det er p37f du mener?) Byggekvaliteten er muligens en helt annen på Palladium.Nå står det et par brukte Palladium rundt om. Bortsett fra litt tungdrevne til og være Klipsch så er de vel på toppen av "nyere" Klipsch så er det om man liker det eller Heritage.
Uansett så kjøper man vel ikke RF7mklll når man kan få Palladium til samme pris brukt
Jeg er enig i dine betraktninger om at Cornwall er en seriøs høyttaler og noe helt annet enn typiske "morohøyttalere" som Cerwin Vega o.l.Virker som det både her til tider, og i andre forum, at Cornwall omtales litt som en ‘morro’ høytaler. Jeg er egentlig alt annet enn enig. Cornwall er, hvis de faktisk matches med elektronikk i høy klasse, en ganske så betydelig seriøs høytaler, og ikke mange som kan matche dem, mm du vil gi betydelig mer penger. Dette er høytalere, som ikke bare er superkjappe og dynamiske, men har en fyldighetog tyngde med seg som jeg tror du nok må betale mye for å oppnå i andre konstruksjoner. Jo, de er fyldige i lyden, hva som gjør at noen ikke oppfatter dem som det, må enten være plassering eller elektronikk somikke får ut dems potensiale. Jeg har dem selv og har eid Asr emitter 2 og Avm Ovation 8.2, som låt formidabelt..men 1 enkel ( nå 2); klasse A Coda blokker utklasset både Asr og Avm. Mektig og kraftfull lyd.Gi dem plenty avkrefter/ power, så gir de alt tilbake i form av magisk, seriøs høyklasse musikk med nerve
Ja så. Paladium før RF7, ja kansje, men et av de krav jeg stiller er et opnåelig lydtrykk på 112DB, og ved ikke om Palidium klarer dette, følsomheten vil også spille ind vedr. Om Accuphase forsterkeren vil være kapabel på dette område.Nå står det et par brukte Palladium rundt om. Bortsett fra litt tungdrevne til og være Klipsch så er de vel på toppen av "nyere" Klipsch så er det om man liker det eller Heritage.
Uansett så kjøper man vel ikke RF7mklll når man kan få Palladium til samme pris brukt
Selvfølgelig smaksak men dette er ihvertfall "highend" serien av moderne Klipsch. Ja Heritage er noe helt annet og hva man liker best er jo opp til en hver. Palladium krever mer effekt enn RF men har en mellomtone å dø for!Mener det er litt mer smakssak om man foretrekker Cornwall, La Scala, Palladium, RF-63 eller RF-7. Palladium er ikke automatisk "best".
ja mine av i dag, er sikkert bedre på en lang rekke punkter, men de har ikke den ubegrenset frigjorthet i dynamisk rekkevidde som efterspøres her.Jeg er enig i dine betraktninger om at Cornwall er en seriøs høyttaler og noe helt annet enn typiske "morohøyttalere" som Cerwin Vega o.l.Virker som det både her til tider, og i andre forum, at Cornwall omtales litt som en ‘morro’ høytaler. Jeg er egentlig alt annet enn enig. Cornwall er, hvis de faktisk matches med elektronikk i høy klasse, en ganske så betydelig seriøs høytaler, og ikke mange som kan matche dem, mm du vil gi betydelig mer penger. Dette er høytalere, som ikke bare er superkjappe og dynamiske, men har en fyldighetog tyngde med seg som jeg tror du nok må betale mye for å oppnå i andre konstruksjoner. Jo, de er fyldige i lyden, hva som gjør at noen ikke oppfatter dem som det, må enten være plassering eller elektronikk somikke får ut dems potensiale. Jeg har dem selv og har eid Asr emitter 2 og Avm Ovation 8.2, som låt formidabelt..men 1 enkel ( nå 2); klasse A Coda blokker utklasset både Asr og Avm. Mektig og kraftfull lyd.Gi dem plenty avkrefter/ power, så gir de alt tilbake i form av magisk, seriøs høyklasse musikk med nerve
Etter fire år med Cornwall i tre forskjellige rom og med et helt greit utvalg elektronikk av god kvalitet, samt eksperimentering med plassering, litt forskjellige rør, samt musikk og film som kildemateriale føler jeg at jeg har blitt passe godt kjent med dem. De kan variere fra fyldige til slanke avhengig av plassering, elektronikk og kildemateriale, og har helt klare kvaliteter på en del områder som nevnte hurtighet og åpenhet bl.a.
Allikevel finnes det alternativer som gjør visse ting bedre, og som for meg leverer en mer helhetlig opplevelse mer i tråd med mine preferanser. Foruten bedre utklinging, romfølelse, detaljering og perspektiv finnes det høyttalere som leverer mer tyngde og opplevd kraft i lyden når alt annet er likt, d.v.s. plassering og elektronikk.
112DB I GENNEMSNITLIG LYDTRYK, ja da slipper man at bekymre sig om lydgengivelsen resten av sine dage, da man højst sannsynlig er stok døv.!Hi-rex: Jeg har hørt litt på klassisk musikk med mine Cornwall og syns det gikk fint, men tror aldri jeg har sittet og hørt gjennom f.eks. Mozart's Requiem på 112 db.
I ditt tilfelle ville jeg nok prøvd å få til en sammenligning av Forte og RF-7, tror Stereofil har begge to inne.