bambi
Æresmedlem
Kanskje du skulle forsøke å få hørt på La Scala også, hvis "ubegrenset frigjorthet" er det du lengter etter. Hadde nok gått for dem selv denne gangen hvis ikke fraværet av dypbass og tyngde hadde fått meg til å tvile.ja mine av i dag, er sikkert bedre på en lang rekke punkter, men de har ikke den ubegrenset frigjorthet i dynamisk rekkevidde som efterspøres her.Jeg er enig i dine betraktninger om at Cornwall er en seriøs høyttaler og noe helt annet enn typiske "morohøyttalere" som Cerwin Vega o.l.Virker som det både her til tider, og i andre forum, at Cornwall omtales litt som en ‘morro’ høytaler. Jeg er egentlig alt annet enn enig. Cornwall er, hvis de faktisk matches med elektronikk i høy klasse, en ganske så betydelig seriøs høytaler, og ikke mange som kan matche dem, mm du vil gi betydelig mer penger. Dette er høytalere, som ikke bare er superkjappe og dynamiske, men har en fyldighetog tyngde med seg som jeg tror du nok må betale mye for å oppnå i andre konstruksjoner. Jo, de er fyldige i lyden, hva som gjør at noen ikke oppfatter dem som det, må enten være plassering eller elektronikk somikke får ut dems potensiale. Jeg har dem selv og har eid Asr emitter 2 og Avm Ovation 8.2, som låt formidabelt..men 1 enkel ( nå 2); klasse A Coda blokker utklasset både Asr og Avm. Mektig og kraftfull lyd.Gi dem plenty avkrefter/ power, så gir de alt tilbake i form av magisk, seriøs høyklasse musikk med nerve
Etter fire år med Cornwall i tre forskjellige rom og med et helt greit utvalg elektronikk av god kvalitet, samt eksperimentering med plassering, litt forskjellige rør, samt musikk og film som kildemateriale føler jeg at jeg har blitt passe godt kjent med dem. De kan variere fra fyldige til slanke avhengig av plassering, elektronikk og kildemateriale, og har helt klare kvaliteter på en del områder som nevnte hurtighet og åpenhet bl.a.
Allikevel finnes det alternativer som gjør visse ting bedre, og som for meg leverer en mer helhetlig opplevelse mer i tråd med mine preferanser. Foruten bedre utklinging, romfølelse, detaljering og perspektiv finnes det høyttalere som leverer mer tyngde og opplevd kraft i lyden når alt annet er likt, d.v.s. plassering og elektronikk.
Regner vi Cornwall og forte som et bedre alternativ på klassisk musik, og RF 7 som en mere Rock orienterte alternativ?
Har som sagt bare hørt Cornwall av de tre, og vil iallfall si at Cornwall har bedre allround egenskaper enn mange kanskje gir dem credit for. Jeg hørte av og til på jazz og klassisk på mine, i tillegg til rock av forskjellig tyngde og intensitet. Gikk veldig fint.