HÆ?
Musikerne driver vel ikke gjemsel og løper lenger bak eller frem på scenen om en lukker øynene.
De står på samme plass,både ved live konserter eller om musikken blir presentert over noen
høyttalere i stuen.
Ikke forandrer de plass i dybden om jeg drar ned område rundt 2 kHz som er litt fremtredende
i mitt rom.Den individuelle avstanden,front/akter,musikerne i mellom forblir den samme.
Og rommets størrelse øker ved bruk av CO 6mm2 vs 4mm2,pga dens helt annerledes presentasjon
av bass området,spesielt ved klassisk musikk.
CO 4mm2 passer ypperlig til musikk med el bass..rock og jazz.
Hva har det artistene driver med på scenen med saken å gjøre? At vi blir påvirket av ting vi ser når vi hører musikk er da ikke akkurat noe ukjent. Og jeg merket enorme forskjeller selv med helt minimale justeringer hos meg.
Det er også store forskjeller seende og ikke. Jeg sluttet å lytte kritisk seende for lenge siden.
Ellers er jo refleksjoner en ting som påvirker pinpointing veldig mye da.
Edit: forøvrig flott at du synes kablene gjør det hos deg. Selv har jeg for dårlig hørsel eller for dårlig anlegg til å høre det hos meg. Når jeg tester blindt da. Seende hører jeg alt mulig rart som ikke lar seg repetere konstant.
Hva artistene gjør på scenen/i opptaks-rommet har med dette å gjøre?
Hvor de er plassert i opptaks-rommet/på scenen er vel hva det hele dreier seg om.
Opplevd dybde er vel når sanger står fremst,messingblåsere ofte bakerst i midten
og slagverk bakerst.Er det kor med står de oftest bak der igjen.
Det skaper dybden,front - akter,de står ikke på en smal linje,
men med avstand til hverandre og noen ganger med forskjellig høyde.
Om vi lukker øynene eller slår av lyset så springer ikke messingblåserne og setter seg fremst?
Ihvertfall ikke for meg om jeg lytter i mørkt rom eller lukker øynene under en konsert.
På konsert bruker jeg synet også.Like interessant som musikken..hvordan artistene
kommuniserer,smiler,ler eller er irriterte,sure eller sinte.
Slik er det hjemme også,fester blikket på enkelt instrumenter.
Så når du sier
"Prøv å sitt i totalt mørke og legg merke til om opplevd dybde i musikken er det samme som med lyset på."
Vel,hos meg holder musikerne seg lydig på tildelt plass,om lyset er på eller av,
eller om øynene er åpne eller lukket.
Så når en kabel gjør lydbilde større kan det sammenlignes med en ballong.
Blås ballongen litt opp og sett noen prikker som kan være instrumentene.
Gi den litt mer luft og avstanden mellom utøverne øker,
det samme gjør avstanden fra fremste til bakerste avsatt merke på ballongen,
Noe lignende kan skje med en høyttaler som kan gjøre f.eks instrumenter for store,
(Infinity RS 1a/b)men det nytter ikke å lukke øynene i håp om at de skal bli mindre.
"Kritisk lytting" av hifi foregår som ved live lytting,med åpne øyne,altså normaltilstand.
Jeg sitter ikke å sover på konsert.