Målbare forskjeller på kabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.193
    Antall liker
    1.265
    Sted
    '
    Og igjen, hvis jeg som amatør kan måle dette hvorfor publiserer ikke kabelindustrien noe tilsvarende??.
    Med forbehold om at jeg ikke har tabbet meg ut målemessig,,,
    Hvordan havner du på et nivå på +80 dB når du måler spenning? Hva er 0 dB-referansen?
    Når du måler så store avvik som du gjør over en 4 m kabel begynner jeg å lure.;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.012
    Antall liker
    10.479
    Torget vurderinger
    2
    Og igjen, hvis jeg som amatør kan måle dette hvorfor publiserer ikke kabelindustrien noe tilsvarende??.
    Med forbehold om at jeg ikke har tabbet meg ut målemessig,,,
    Hvordan havner du på et nivå på +80 dB når du måler spenning? Hva er 0 dB-referansen?
    Når du måler så store avvik som du gjør over en 4 m kabel begynner jeg å lure.;)
    Skalaen i REW er for mikrofon og ikke kalibrert så se bortifra absolutt verdien her da jeg bruker volt målt og ikke lydtrykk. dB skalaen er relativ så se heller på forskjellen i dB . Den var overraskende stor syns jeg også...uansett ser man en viss eq effekt som er ulik fra kabel til kabel
    Med ørene er det ikke særlig forskjell på disse kablene
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.401
    Torget vurderinger
    12
    Hørselen er faktisk helt avgjørende for å kunne evaluere hvordan lyd oppfattes og hva ens preferanser er. Det egentlige måleverktøyet til tross for alle akkademmiske dusterier en måtte finne om temaet.
    Ingen vits i å bedrive vitenskapsfornektekse. Det er nok gjerne signalprosesseringen man ikke har kontroll på. Jo mindre man vet, dess mer påståelig blir man sies det ;)
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.193
    Antall liker
    1.265
    Sted
    '
    Skalaen i REW er for mikrofon og ikke kalibrert så se bortifra absolutt verdien her da jeg bruker volt målt og ikke lydtrykk. dB skalaen er relativ så se heller på forskjellen i dB .
    Skalaen er relativ i forhold til noe, ja. Men hvis spennings-signalet ikke er kalibrert i forhold til dette noe vil størrelsen på avvikene dine bli feil.
    Eksempelvis er en absolutt variasjon på 0.1v et mye større avvik i dB ved 80dB enn ved 120dB så en referanse må etableres før resultatet representerer sann verdi.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.012
    Antall liker
    10.479
    Torget vurderinger
    2
    Hørselen er faktisk helt avgjørende for å kunne evaluere hvordan lyd oppfattes og hva ens preferanser er. Det egentlige måleverktøyet til tross for alle akkademmiske dusterier en måtte finne om temaet.
    Du vil nok syns at disse her akademiske dusteriene interessant
    http://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/perceptual-effects-of-room-reflections.13/

    Sier noe om forskjellen på målinger kontra hørselen. Men det er jo vitenskap og akademisk så det er jo bare tull ...
    Noen liker å bare høre på musikk og er ferdig med det, mens andre som meg lurer på hvorfor og hvordan man får ting til å låte bra, da hjelper det med både ører og kunnskap verre er det ikke . Dessuten tror jeg som gjerrigknark at man kan spare ganske mye penger ved å vite litt mere om akustikk hørsel og elektronikk.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.803
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    HÆ?

    Musikerne driver vel ikke gjemsel og løper lenger bak eller frem på scenen om en lukker øynene.
    De står på samme plass,både ved live konserter eller om musikken blir presentert over noen
    høyttalere i stuen.
    Ikke forandrer de plass i dybden om jeg drar ned område rundt 2 kHz som er litt fremtredende
    i mitt rom.Den individuelle avstanden,front/akter,musikerne i mellom forblir den samme.

    Og rommets størrelse øker ved bruk av CO 6mm2 vs 4mm2,pga dens helt annerledes presentasjon
    av bass området,spesielt ved klassisk musikk.
    CO 4mm2 passer ypperlig til musikk med el bass..rock og jazz.
    Hva har det artistene driver med på scenen med saken å gjøre? At vi blir påvirket av ting vi ser når vi hører musikk er da ikke akkurat noe ukjent. Og jeg merket enorme forskjeller selv med helt minimale justeringer hos meg.
    Det er også store forskjeller seende og ikke. Jeg sluttet å lytte kritisk seende for lenge siden.

    Ellers er jo refleksjoner en ting som påvirker pinpointing veldig mye da.

    Edit: forøvrig flott at du synes kablene gjør det hos deg. Selv har jeg for dårlig hørsel eller for dårlig anlegg til å høre det hos meg. Når jeg tester blindt da. Seende hører jeg alt mulig rart som ikke lar seg repetere konstant.
    Hva artistene gjør på scenen/i opptaks-rommet har med dette å gjøre?

    Hvor de er plassert i opptaks-rommet/på scenen er vel hva det hele dreier seg om.
    Opplevd dybde er vel når sanger står fremst,messingblåsere ofte bakerst i midten
    og slagverk bakerst.Er det kor med står de oftest bak der igjen.

    Det skaper dybden,front - akter,de står ikke på en smal linje,
    men med avstand til hverandre og noen ganger med forskjellig høyde.

    Om vi lukker øynene eller slår av lyset så springer ikke messingblåserne og setter seg fremst?
    Ihvertfall ikke for meg om jeg lytter i mørkt rom eller lukker øynene under en konsert.
    På konsert bruker jeg synet også.Like interessant som musikken..hvordan artistene
    kommuniserer,smiler,ler eller er irriterte,sure eller sinte.

    Slik er det hjemme også,fester blikket på enkelt instrumenter.

    Så når du sier

    "Prøv å sitt i totalt mørke og legg merke til om opplevd dybde i musikken er det samme som med lyset på."

    Vel,hos meg holder musikerne seg lydig på tildelt plass,om lyset er på eller av,
    eller om øynene er åpne eller lukket.

    Så når en kabel gjør lydbilde større kan det sammenlignes med en ballong.

    Blås ballongen litt opp og sett noen prikker som kan være instrumentene.
    Gi den litt mer luft og avstanden mellom utøverne øker,
    det samme gjør avstanden fra fremste til bakerste avsatt merke på ballongen,

    Noe lignende kan skje med en høyttaler som kan gjøre f.eks instrumenter for store,
    (Infinity RS 1a/b)men det nytter ikke å lukke øynene i håp om at de skal bli mindre.

    "Kritisk lytting" av hifi foregår som ved live lytting,med åpne øyne,altså normaltilstand.
    Jeg sitter ikke å sover på konsert.
    Skulle ønske jeg var så heldig som deg. Hvor ytre faktorer ikke hadde påvirket meg i det hele tatt.
    Da kunne jeg bare gitt beng i ting som dagsform og slikt. Det hadde vært deilig det. Hadde vært kjekt å slippe å måtte kontrollsjekke justeringer av tonal balanse også, for det har hendt at jeg har justert noe til "perfeksjon" for så å finne ut at boksen jeg justerer med ikke har vært koblet inn i det hele tatt.

    Jeg bare nevner det at man skal ikke ta så lett på hvor mye man blir påvirket av ytre faktorer. En optisk illusjon er jo prakteksempler på dette. Og hørselen vår er ikke noe mindre lettlurt enn synet vårt for å si det slik.

    Eksempel: Det hjelper ikke at jeg vet svaret her en gang. Synet lurer meg allikevel. Hvis du kun skulle stolt på synet ditt her. Ville du automatisk hoppet til konklusjonen at de 2 rutene har nøyaktig samme farge?

    Vis vedlegget 501704
    Bare påpeke illusjon eksemplet til thohaug er klassisk misforstått og feil brukt i hi-fi/lyd sammenheng.

    Som med mange synsillusjoner, viser denne effekten(skygge effekt) faktisk kvalitet i stedet for feil/svakhet i synet. Det visuelle systemet(øyet) er ikke optimalisert på å være en fysisk lysmåler(eksemplet er laget for akkurat det), men det er som sakt ikke funksjonen til synet. Synets oppgaven er å bryte bildedata ned i meningsfulle komponenter, og dermed bli oppmerksom eller bevisst på hva objektet er eller utgjør(er det en bok, en lysstråle osv).

    TAS
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.012
    Antall liker
    10.479
    Torget vurderinger
    2
    Skalaen i REW er for mikrofon og ikke kalibrert så se bortifra absolutt verdien her da jeg bruker volt målt og ikke lydtrykk. dB skalaen er relativ så se heller på forskjellen i dB .
    Skalaen er relativ i forhold til noe, ja. Men hvis spennings-signalet ikke er kalibrert i forhold til dette noe vil størrelsen på avvikene dine bli feil.
    Eksempelvis er en absolutt variasjon på 0.1v et mye større avvik i dB ved 80dB enn ved 120dB så en referanse må etableres før resultatet representerer sann verdi.
    Flott takk Jane det forklarer jo hvorfor avvikene i dB er mye større enn forventet og ikke så hørbare.
    Tok bare spenningen via en spenningsdeler / potmeter og inn på Tascam 144mk2 lydkort:digital interface og inn på PC med REW. Litt vanskelig å si hva dBreferansen var. Spenningen på HØyttaler var neppe mer enn 1 volt ( 95dB/2.83volt høyttaler) og signal til PC/REW en brøkdel av dette. Men kurvene viser allikevel forskjeller mellom ht kabler. Hvor relevante kan diskuteres . Når jeg finner tid og lyst kan jeg prøve igjen med mer kalibrerte målinger. Tipper utslagene blir mindre da, antagelig så små at det er derforkabelselskapene IKKE viser til slike målinger.
    Igjen takk for korreksjonen
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.342
    Antall liker
    13.021
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har jeg bare brukt REW noen få ganger, og husker ikke om det er mulig å sette en skaleringsverdi på målingen. Hvis du vet spenningen på utgangen og har en skaleringsfaktor, er resten forholdsvis greit....
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.862
    Antall liker
    3.353
    Torget vurderinger
    0

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.012
    Antall liker
    10.479
    Torget vurderinger
    2
    Jo man kan kalibrere REW skalaen mot en målt verdi i rommet med dB meter, men jeg aner ikke hvordan finne USB mikrofonens spenning tilsvarende målt spenning til høyttaler. Får prøve meg frem med potmeter for å finne violt som gir samme dB i REW som mic i rommet. Er avhengig av en dag med kona ute av huset hun orker ikke sinussweep eller pink noise...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.012
    Antall liker
    10.479
    Torget vurderinger
    2
    Hørselen er ikke så mye mer pålitelig enn synet, nei. Hele poenget med denne hobbyen er jo å fremkalle hørbare illusjoner av artister på en virtuell «scene» mellom to høyttalere, til tross for at det ikke er noen fysisk lydkilde der.

    https://www.joytunes.com/blog/music-fun/auditory-illusions/
    Er det flere som ikke oppfatter forskjellen selv om "fortelleren" overbevisende prøver å si at det ikke er forskjell?
    Hver eneste kabeldemo jeg har vært på har vært med premisset om at det vil være forskjeller- Dvs kabelselgere demonstrerer for et overveiende troende publikum. Selv om jeg prøver å nullstille meg er det som oftest bedre lyd når man går fra første spor til neste oppgraderte spor. Det samme skjer også hjemme ganske enkelt pga
    Lydhukommelseseffekten- ALT høres bedre ut ved lytt nr2 ved ellers like forhold. Hører jeg flere ganger enn 2 og frem og tilbake forsvinner som oftest «forbedringen» Dvs hører som regel ingen klar forskjell på kablene eller duppeditter
    Det har ikke forhindret meg fra ganske bra score på blindtest av høyttalerkabler( 8 av 10 rett) Men rca og strømkabler derimot har jeg aldri klart å høre effekten av under kontrollerte forhold
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hørselen er vel den viktigste sansen mennesket har.
    Den er jo på alerten 24/7, også når vi sover, nettopp for å advare oss mot farer som måtte oppstå og derfor kreve en hurtig oppvåkning.

    Antar dog at stridstemaet ‘innbilte kabelforskjeller’ mer har å gjøre med selvbeskyttelse enn beskyttelse :cool:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.012
    Antall liker
    10.479
    Torget vurderinger
    2
    Å beskytte seg selv Og lommeboka mot kabelsjarlataner er da helt greit , det har gitt meg finansiering til å kjøpe meg andre ting jeg prioriterer høyere i
    Hifikjeden og som hos meg har større effekt.
    Kjør gjerne på med å donere 100 000ener av kroner til OHC og desslike det øker driftsmarginen såpass at vi fortsatt kan ha hifidedikerte butikker som ALLE har glede av. Men det er synd om nykommere tror de må bruke 10-20% av budsjettet og tusenvis av kroner på kabler gir å få god lyd. Det er mer disse jeg vil beskytte enn meg selv..
    Når alt annet er på plass og nye høyttalere og elektronikk er utelukket og økonomien fet nok får folk bare svi av penger på kabler og nyte sitt otium eller var det opium?

    PS noen folk elsker Chevre ost og koriander, mens andre utstår det ikke av genetiske grunner. Kan det være at hørselen er like individuell som smaken??
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har en oppgave til dere her inne.

    Kaller to sett høyttaler kabler A og B, siden jeg ikke vil ha synsing.
    Begge spiller bra på Klipsch rp160m

    Kabel A har en mer rund, fyldigere og slappere bass.
    Men like kraftig opplevd basstrøkk som de andre.
    Ellers detaljert og flott oppover.

    Kabel B, har en mye fastere, strammere og detaljert bass.
    Ellers oppover, mer presist lydbilde og detaljert og flott.
    Muligens noe skarp lyd i toppen for noen.
    Med presist mener jeg at tonene er mer nøyaktig plassert i lydbildet.

    Kabel C: litt lik A, men mer uklar oppover.

    Tipper mange liker A best, og noen B
    Kan legge til at forskjellene er store på Klipsch, så her er det ikke noe hjerneinnbilning.


    Hvilke kabel er da riktig konstruert.
    Drar frem denne igjen, nå redigert inn kabel C.

    Jeg har ingen problem med at kabler lurer meg.
    Men pga bassen her, så er som sagt forskjellene for store til det.

    Asbjørn, har du en teori?

    Kan det være at jeg slit med rommet i bassen og at da kabel B strupe bassen litt og det blir bedre?
    Rart det og, når opplevd basstrøkk er det samme.
    Bassen på kabel A er mer som en typisk rørforsterker og på B som Hegel f.eks.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.193
    Antall liker
    40.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg har ingen bestemt teori om dette. De subjektive beskrivelsene av lydkarakter sier meg ikke så mye. Slik du beskriver det kan det være litt forskjell i resistans (tverrsnitt) og induktans som gir to litt ulike eq-profiler. Det vil i så fall følge impedanskurven i høyttaleren, men jeg finner ingen lett tilgjengelig impedanskurve på dine RP160M.

    Generelt synes jeg ikke kabler skal farge lyden, så den riktigste er den som farger minst. Det betyr gjerne at tverrsnittet ikke skal være for lite, induktansen ikke for høy, og kapasitansen ikke så høy at noe brenner opp. En enkel måte å gjøre det på er vanlig to-leder høyttalerkabel fra snelle. Den gjør ihvertfall ikke noe galt. Det er når man beveger seg bort fra den enkleste løsningen at ting kan bli litt snodige.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    Å beskytte seg selv Og lommeboka mot kabelsjarlataner er da helt greit , det har gitt meg finansiering til å kjøpe meg andre ting jeg prioriterer høyere i
    Hifikjeden og som hos meg har større effekt.
    Kjør gjerne på med å donere 100 000ener av kroner til OHC og desslike det øker driftsmarginen såpass at vi fortsatt kan ha hifidedikerte butikker som ALLE har glede av. Men det er synd om nykommere tror de må bruke 10-20% av budsjettet og tusenvis av kroner på kabler gir å få god lyd. Det er mer disse jeg vil beskytte enn meg selv..
    Når alt annet er på plass og nye høyttalere og elektronikk er utelukket og økonomien fet nok får folk bare svi av penger på kabler og nyte sitt otium eller var det opium?

    PS noen folk elsker Chevre ost og koriander, mens andre utstår det ikke av genetiske grunner. Kan det være at hørselen er like individuell som smaken??

    Er rimelig sikker på det.
    Hvor mange av oss har evnen til å si hvilken tone som klinger?
    Hvor surt kan ett instrument bli før den "dårligste" av oss begynner å merke det?

    Bare for å pirke LITT i emnet.


    https://www.hlf.no/aktuelt/2016/nar-hjernen-ikke-forstar-det-oret-horer/


    Auditiv prosessering er et medisinsk begrep for lytting og benyttes for å beskrive hva skjer når hjernen gjenkjenner og tolker lyd.
    Det er en paraplybetegnelse for en rekke auditive ferdigheter som er nødvendige for avkoding og forståelse av lyd.

    APD er en kompleks og heterogen hørsels- og kommunikasjonsvanske som påvirker måten hjernen bearbeider og forstår lyd. Det innebærer vansker med å dekode (prosessere) det du hører og for eksempel sortere relevant fra ikke relevant informasjon.

    Internasjonale undersøkelser viser at man vil kunne finne et til to barn per klasse på cirka 30 elever. Hos eldre er forekomsten høyere.

    Man vet ikke hva APD skyldes, og sannsynligvis er det flere faktorer tilsammen som forårsaker tilstanden. Hos eldre skyldes APD en aldersforandring i det auditive systemet.

    For å kunne oppdage eller utelukke slike diagnoser er det viktig med en tverrfaglig utredning. Testene inneholder både taletester og ikke-verbale tester for å teste ulike auditive funksjoner, samt psykoakustiske og elektrofysiologiske tester. Hensikten er å skille auditive og kognitive vansker, atferdsvansker og språkvansker


    Hvorfor har vi to ører og ikke ett? | movale sin blogg

    Mennesker med normal hørsel kan bestemme hvilke lyder de ønsker å høre og i stor grad ignorere de andre (sann selektiv hørsel). For å gjøre dette, må øynene og ørene arbeide sammen.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nei, jeg har ingen bestemt teori om dette. De subjektive beskrivelsene av lydkarakter sier meg ikke så mye. Slik du beskriver det kan det være litt forskjell i resistans (tverrsnitt) og induktans som gir to litt ulike eq-profiler. Det vil i så fall følge impedanskurven i høyttaleren, men jeg finner ingen lett tilgjengelig impedanskurve på dine RP160M.

    Generelt synes jeg ikke kabler skal farge lyden, så den riktigste er den som farger minst. Det betyr gjerne at tverrsnittet ikke skal være for lite, induktansen ikke for høy, og kapasitansen ikke så høy at noe brenner opp. En enkel måte å gjøre det på er vanlig to-leder høyttalerkabel fra snelle. Den gjør ihvertfall ikke noe galt. Det er når man beveger seg bort fra den enkleste løsningen at ting kan bli litt snodige.
    Ja, nettopp. Kabel C er en slik.
    Men da blir det den runde litt slappe rørforsterkerbassen.
    Hmm..og jeg som hadde håpet på en forklaring..
    Sikkert enkelt, hvis en kommer på det riktige.
    Tror ikke det er så avansert.
    Kabel B var jo Nordost sin..tynne ledere.. Men apropo det.. er det ikke slik at strømmen går på utsiden av lederen?
    I teorien skulle vel Nordost sin bli ca lik ledeevne hvis du skjønner meg? Så har jo de sin måte, med mange ledere ved siden av hverandre. Litt som Doxa også har med sine runde ledere. Har vel og sett andre tilsvarende Nordost i sin tid.
    Nei, må vel måles her og med mikrofon for å få avklart hva som skjer

    Kanskje jeg skal få meg noen skikkelige plugger og montere på snellekabelen og så bruke de en tid?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.012
    Antall liker
    10.479
    Torget vurderinger
    2
    Skalaen i REW er for mikrofon og ikke kalibrert så se bortifra absolutt verdien her da jeg bruker volt målt og ikke lydtrykk. dB skalaen er relativ så se heller på forskjellen i dB .
    Skalaen er relativ i forhold til noe, ja. Men hvis spennings-signalet ikke er kalibrert i forhold til dette noe vil størrelsen på avvikene dine bli feil.
    Eksempelvis er en absolutt variasjon på 0.1v et mye større avvik i dB ved 80dB enn ved 120dB så en referanse må etableres før resultatet representerer sann verdi.
    Flott takk Jane det forklarer jo hvorfor avvikene i dB er mye større enn forventet og ikke så hørbare.
    Tok bare spenningen via en spenningsdeler / potmeter og inn på Tascam 144mk2 lydkort:digital interface og inn på PC med REW. Litt vanskelig å si hva dBreferansen var. Spenningen på HØyttaler var neppe mer enn 1 volt ( 95dB/2.83volt høyttaler) og signal til PC/REW en brøkdel av dette. Men kurvene viser allikevel forskjeller mellom ht kabler. Hvor relevante kan diskuteres . Når jeg finner tid og lyst kan jeg prøve igjen med mer kalibrerte målinger. Tipper utslagene blir mindre da, antagelig så små at det er derforkabelselskapene IKKE viser til slike målinger.
    Igjen takk for korreksjonen
    Jane,
    Lurer på om skalen min er rett likevel..
    Siden målingen i ukjent volt går inn i REW som skalerer i dB så er alle verdiene relative til hverandre, en økning fra 10 til 13 , 20 til 23 , 80 til 83 og 120 til 123 er alle en økning på 3dB som tilsvarer en økningg på +41% av start-amplitydeverdien uansett om man begynte på 10/20/100db, ikke sant?
    Eller hva?

    dB calculate - decibel calculation dB calculator voltage power ratio sound pressure level matching dBA SPL sound pressure intensity ratios converter thd percent % audio engineering impedance matching bridging - sengpielaudio Sengpiel Berlin
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.193
    Antall liker
    1.265
    Sted
    '
    Jane,
    Lurer på om skalen min er rett likevel..
    Siden målingen i ukjent volt går inn i REW som skalerer i dB så er alle verdiene relative til hverandre, en økning fra 10 til 13 , 20 til 23 , 80 til 83 og 120 til 123 er alle en økning på 3dB som tilsvarer en økningg på +41% av start-amplitydeverdien uansett om man begynte på 10/20/100db, ikke sant?
    Eller hva?

    dB calculate - decibel calculation dB calculator voltage power ratio sound pressure level matching dBA SPL sound pressure intensity ratios converter thd percent % audio engineering impedance matching bridging - sengpielaudio Sengpiel Berlin
    Det blir litt omvendt, fra lin til log.
    Nå kjenner ikke jeg REW men når du kommer inn med en ukalibrert verdi, hvordan vet REW hva en endring på f eks 0.1v betyr? 0.1v av 1v (FS) er noe annet enn 0.1v av 10v (FS), så jeg ser ikke helt hvordan REW kan omsette dette til dB når referansepunktet ikke er kjent (kalibrert). Men som sagt, jeg har aldri brukt REW.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.193
    Antall liker
    40.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kabel B var jo Nordost sin..tynne ledere.. Men apropo det.. er det ikke slik at strømmen går på utsiden av lederen?
    I teorien skulle vel Nordost sin bli ca lik ledeevne hvis du skjønner meg? Så har jo de sin måte, med mange ledere ved siden av hverandre. Litt som Doxa også har med sine runde ledere. Har vel og sett andre tilsvarende Nordost i sin tid.
    Skinneffekten er reell, men knapt målbar ved audiofrekvenser. Opp til 10 kHz eller så kan du gå ut fra at strømmen bruker hele det tilgjengelige tverrsnittet for noenlunde aktuelle dimensjoner. I den øverste oktaven begynner den å få en liten betydning. Ved 20 kHz er skinndybden i kobber ca 0,5 mm, så tverrsnittet blir som i et «rør» med den veggtykkelsen og samme diameter som hele lederen. Det betyr at f eks en 2,5 mm2 kabel i praksis er ca 2 mm2 ved 20 kHz. Det har ingen praktisk betydning. For analog audio er det største strømtrekket i bassen, og for en høyttalerkabel er det ved høyttalerens impedansminimum et sted rundt 100 Hz. Der vil hele tverrsnittet lede strøm ihvertfall opptil 5-6 mm2.

    Derimot har skinneffekten noe å si oppe i mega- og gigahertzene. Ved tilstrekkelig høye frekvenser er en forkobret ståltråd en glimrende leder, ettersom hele strømmen uansett går i den ytterste mikrometeren. Det er en grunn til at kalkulatorer for skinndybde bruker MHz eller GHz som størrelsesenhet for frekvens.
    https://www.allaboutcircuits.com/tools/skin-depth-calculator/
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hva artistene gjør på scenen/i opptaks-rommet har med dette å gjøre?

    Hvor de er plassert i opptaks-rommet/på scenen er vel hva det hele dreier seg om.
    Opplevd dybde er vel når sanger står fremst,messingblåsere ofte bakerst i midten
    og slagverk bakerst.Er det kor med står de oftest bak der igjen.

    Det skaper dybden,front - akter,de står ikke på en smal linje,
    men med avstand til hverandre og noen ganger med forskjellig høyde.

    Om vi lukker øynene eller slår av lyset så springer ikke messingblåserne og setter seg fremst?
    Ihvertfall ikke for meg om jeg lytter i mørkt rom eller lukker øynene under en konsert.
    På konsert bruker jeg synet også.Like interessant som musikken..hvordan artistene
    kommuniserer,smiler,ler eller er irriterte,sure eller sinte.

    Slik er det hjemme også,fester blikket på enkelt instrumenter.

    Så når du sier

    "Prøv å sitt i totalt mørke og legg merke til om opplevd dybde i musikken er det samme som med lyset på."

    Vel,hos meg holder musikerne seg lydig på tildelt plass,om lyset er på eller av,
    eller om øynene er åpne eller lukket.

    Så når en kabel gjør lydbilde større kan det sammenlignes med en ballong.

    Blås ballongen litt opp og sett noen prikker som kan være instrumentene.
    Gi den litt mer luft og avstanden mellom utøverne øker,
    det samme gjør avstanden fra fremste til bakerste avsatt merke på ballongen,

    Noe lignende kan skje med en høyttaler som kan gjøre f.eks instrumenter for store,
    (Infinity RS 1a/b)men det nytter ikke å lukke øynene i håp om at de skal bli mindre.

    "Kritisk lytting" av hifi foregår som ved live lytting,med åpne øyne,altså normaltilstand.
    Jeg sitter ikke å sover på konsert.
    Skulle ønske jeg var så heldig som deg. Hvor ytre faktorer ikke hadde påvirket meg i det hele tatt.
    Da kunne jeg bare gitt beng i ting som dagsform og slikt. Det hadde vært deilig det. Hadde vært kjekt å slippe å måtte kontrollsjekke justeringer av tonal balanse også, for det har hendt at jeg har justert noe til "perfeksjon" for så å finne ut at boksen jeg justerer med ikke har vært koblet inn i det hele tatt.

    Jeg bare nevner det at man skal ikke ta så lett på hvor mye man blir påvirket av ytre faktorer. En optisk illusjon er jo prakteksempler på dette. Og hørselen vår er ikke noe mindre lettlurt enn synet vårt for å si det slik.

    Eksempel: Det hjelper ikke at jeg vet svaret her en gang. Synet lurer meg allikevel. Hvis du kun skulle stolt på synet ditt her. Ville du automatisk hoppet til konklusjonen at de 2 rutene har nøyaktig samme farge?

    Vis vedlegget 501704
    Bare påpeke illusjon eksemplet til thohaug er klassisk misforstått og feil brukt i hi-fi/lyd sammenheng.

    Som med mange synsillusjoner, viser denne effekten(skygge effekt) faktisk kvalitet i stedet for feil/svakhet i synet. Det visuelle systemet(øyet) er ikke optimalisert på å være en fysisk lysmåler(eksemplet er laget for akkurat det), men det er som sakt ikke funksjonen til synet. Synets oppgaven er å bryte bildedata ned i meningsfulle komponenter, og dermed bli oppmerksom eller bevisst på hva objektet er eller utgjør(er det en bok, en lysstråle osv).

    TAS
    Mulig jeg misforstår hva du prøver å si her. Hva misforstår jeg? Poenget er vel at ting ikke alltid er som det ser ut til.
    Hvorfor viser den kvalitet? Du ser noe som ikke er der, og det er pga påvirkning av ytre faktorer som er laget for å "forstyrre". Hvorfor passer ikke det mot eksempelet at hørselen kan like enkelt manipuleres på samme måte. Ved f.eks at dybden i lydbildet kan virke mindre om høyttalerne står nærmere veggen enn lenger unna f.eks, når det i mørket oppleves likt.

    Du kan faktisk direkte sammenligne det brettet over der med funksjonen til et stereopptak. Du lurer hørselen din til å få et tredimensjonalt lydbilde fra 2 punkter basert på at lydene fasemanipuleres. Jeg vil jo egentlig si at det ligner ganske mye på hverandre. Hva er forskjellen på hørselens oppgave i forhold til synet om man ser de relativt til de to illusjonenes funksjon?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kabel B var jo Nordost sin..tynne ledere.. Men apropo det.. er det ikke slik at strømmen går på utsiden av lederen?
    I teorien skulle vel Nordost sin bli ca lik ledeevne hvis du skjønner meg? Så har jo de sin måte, med mange ledere ved siden av hverandre. Litt som Doxa også har med sine runde ledere. Har vel og sett andre tilsvarende Nordost i sin tid.
    Skinneffekten er reell, men knapt målbar ved audiofrekvenser. Opp til 10 kHz eller så kan du gå ut fra at strømmen bruker hele det tilgjengelige tverrsnittet for noenlunde aktuelle dimensjoner. I den øverste oktaven begynner den å få en liten betydning. Ved 20 kHz er skinndybden i kobber ca 0,5 mm, så tverrsnittet blir som i et «rør» med den veggtykkelsen og samme diameter som hele lederen. Det betyr at f eks en 2,5 mm2 kabel i praksis er ca 2 mm2 ved 20 kHz. Det har ingen praktisk betydning. For analog audio er det største strømtrekket i bassen, og for en høyttalerkabel er det ved høyttalerens impedansminimum et sted rundt 100 Hz. Der vil hele tverrsnittet lede strøm ihvertfall opptil 5-6 mm2.

    Derimot har skinneffekten noe å si oppe i mega- og gigahertzene. Ved tilstrekkelig høye frekvenser er en forkobret ståltråd en glimrende leder, ettersom hele strømmen uansett går i den ytterste mikrometeren. Det er en grunn til at kalkulatorer for skinndybde bruker MHz eller GHz som størrelsesenhet for frekvens.
    https://www.allaboutcircuits.com/tools/skin-depth-calculator/
    Hmm.. da burde vel kabel A hatt strammest bass og ikke myk?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Kabel B var jo Nordost sin..tynne ledere.. Men apropo det.. er det ikke slik at strømmen går på utsiden av lederen?
    I teorien skulle vel Nordost sin bli ca lik ledeevne hvis du skjønner meg? Så har jo de sin måte, med mange ledere ved siden av hverandre. Litt som Doxa også har med sine runde ledere. Har vel og sett andre tilsvarende Nordost i sin tid.
    Skinneffekten er reell, men knapt målbar ved audiofrekvenser. Opp til 10 kHz eller så kan du gå ut fra at strømmen bruker hele det tilgjengelige tverrsnittet for noenlunde aktuelle dimensjoner. I den øverste oktaven begynner den å få en liten betydning. Ved 20 kHz er skinndybden i kobber ca 0,5 mm, så tverrsnittet blir som i et «rør» med den veggtykkelsen og samme diameter som hele lederen. Det betyr at f eks en 2,5 mm2 kabel i praksis er ca 2 mm2 ved 20 kHz. Det har ingen praktisk betydning. For analog audio er det største strømtrekket i bassen, og for en høyttalerkabel er det ved høyttalerens impedansminimum et sted rundt 100 Hz. Der vil hele tverrsnittet lede strøm ihvertfall opptil 5-6 mm2.

    Derimot har skinneffekten noe å si oppe i mega- og gigahertzene. Ved tilstrekkelig høye frekvenser er en forkobret ståltråd en glimrende leder, ettersom hele strømmen uansett går i den ytterste mikrometeren. Det er en grunn til at kalkulatorer for skinndybde bruker MHz eller GHz som størrelsesenhet for frekvens.
    https://www.allaboutcircuits.com/tools/skin-depth-calculator/
    Hmm.. da burde vel kabel A hatt strammest bass og ikke myk?
    Hva mener du med stram og myk bass? Hvordan definerer du det? Umulig for oss å vite hva du mener, om du ikke forklarer hva definisjonene dine betyr for deg på måter som er lIke for alle å forstå.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kabel B var jo Nordost sin..tynne ledere.. Men apropo det.. er det ikke slik at strømmen går på utsiden av lederen?
    I teorien skulle vel Nordost sin bli ca lik ledeevne hvis du skjønner meg? Så har jo de sin måte, med mange ledere ved siden av hverandre. Litt som Doxa også har med sine runde ledere. Har vel og sett andre tilsvarende Nordost i sin tid.
    Skinneffekten er reell, men knapt målbar ved audiofrekvenser. Opp til 10 kHz eller så kan du gå ut fra at strømmen bruker hele det tilgjengelige tverrsnittet for noenlunde aktuelle dimensjoner. I den øverste oktaven begynner den å få en liten betydning. Ved 20 kHz er skinndybden i kobber ca 0,5 mm, så tverrsnittet blir som i et «rør» med den veggtykkelsen og samme diameter som hele lederen. Det betyr at f eks en 2,5 mm2 kabel i praksis er ca 2 mm2 ved 20 kHz. Det har ingen praktisk betydning. For analog audio er det største strømtrekket i bassen, og for en høyttalerkabel er det ved høyttalerens impedansminimum et sted rundt 100 Hz. Der vil hele tverrsnittet lede strøm ihvertfall opptil 5-6 mm2.

    Derimot har skinneffekten noe å si oppe i mega- og gigahertzene. Ved tilstrekkelig høye frekvenser er en forkobret ståltråd en glimrende leder, ettersom hele strømmen uansett går i den ytterste mikrometeren. Det er en grunn til at kalkulatorer for skinndybde bruker MHz eller GHz som størrelsesenhet for frekvens.
    https://www.allaboutcircuits.com/tools/skin-depth-calculator/
    Hmm.. da burde vel kabel A hatt strammest bass og ikke myk?
    Hva mener du med stram og myk bass? Hvordan definerer du det? Umulig for oss å vite hva du mener, om du ikke forklarer hva definisjonene dine betyr for deg på måter som er lIke for alle å forstå.
    Myk og stram bass.? Vil tro de fleste skjønner det.
    Skal prøve å forklare det..

    Myk bass er tja.. typisk billig bass og stram og detaljert er bass fra dyre HI-END annlegg.
    Med den runde og myke bassen hørtes høyttalerne ut som prisklassen sin eller under.
    Med stram og detaljert, så hørtes de dyrere ut enn de er.

    Jeg klarer ikke forklare, men tror du skjønner hvis du vil.

    Ellers, forskjellen var ikke "typisk" kabelbytte, men stor forskjell.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.596
    Antall liker
    17.479
    Sted
    Langesund
    Du må forklare nøyere, jeg forstår ikke:rolleyes:
    På absolutt alle high end oppsett til over en mill, jeg har hørt, går bassen under kategorien myk, udefinert eller mangelfull;)

    Tror det er nesten umulig å få god nok bass i et anlegg.
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.604
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Man slipper ikke unna å jobbe med rom og oppsett selv om høyttaleren har høy prislapp. Hvis potensialet er maxet, så er det selvfølgelig mulig å få bedre resultat med dyrere/bedre høyttalere. Men de virkelig dyre anleggene jeg har hørt har iķke vært i nærheten av å få ut potensialet sitt, og har ofte slitt med samme entone bass som et hvilket som helst konfirmasjonsanlegg. Men det var "high end" entone bass da. ;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.342
    Antall liker
    13.021
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja... en del av de tyngste aktørene her har vissnok ikke gjort en tøddel av romforbedringer, - likevel låter det visst som det koster...?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hmm.. da burde vel kabel A hatt strammest bass og ikke myk?
    Hva mener du med stram og myk bass? Hvordan definerer du det? Umulig for oss å vite hva du mener, om du ikke forklarer hva definisjonene dine betyr for deg på måter som er lIke for alle å forstå.
    Myk og stram bass.? Vil tro de fleste skjønner det.
    Skal prøve å forklare det..

    Myk bass er tja.. typisk billig bass og stram og detaljert er bass fra dyre HI-END annlegg.
    Med den runde og myke bassen hørtes høyttalerne ut som prisklassen sin eller under.
    Med stram og detaljert, så hørtes de dyrere ut enn de er.

    Jeg klarer ikke forklare, men tror du skjønner hvis du vil.

    Ellers, forskjellen var ikke "typisk" kabelbytte, men stor forskjell.
    Okei, så det har ingenting med f.eks mye decay i bassen å gjøre? At bassen henger igjen i tid osv.
    Myk og stram bass har en betydning for meg, men hvordan vet vi at vi har samme definisjon av ordene vi bruker?

    Når du tenker over dette, så skjønner man fort at ord som "lys, mørk, stram, pløsete" etc er egentlig helt tullete å bruke, da vi alle har ulike definisjoner på begrepene og vi kan aldri være sikre på at vi mener det samme.
    Det er derfor det brukes objektive parametere som amplitude, frekvens og tid når det skal diskuteres på "vitenskapelig vis" siden dette er faste definerte begreper som er lIke for alle og alle vet hva som menes.

    Jeg kaller forøvrig "myk bass" for romproblemer og dårlig integrering. Om jeg skal definere det mer spesifikt, så vil jeg si at det er at bass henger igjen i tid på spesifikke frekvenser og gjør at hele bassen høres ut som "entone bass" det er også ofte mye mer amplitude på disse frekvensene som gjør at problemet blir veldig fremtredende. Og jeg kaller med all sannsynlighet det du kaller stram bass for tørr bass og mener det har absolutt ingenting med prislapp å gjøre da jeg har hørt nok av "high end" med elendig bass, og nok av.billig anlegg med flott bass til å være skeptisk


    Alle disse ulike ordene uten definisjon gjør det ganske umulig å diskutere ting, siden vi ikke egentlig vet hva den andre parten mener. Derfor kom spørsmålet mitt at du må definere hva du mener. Og vesentlig mer spesifikt. Ellers vil jeg ikke forstå hva du mener :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Tja... en del av de tyngste aktørene her har vissnok ikke gjort en tøddel av romforbedringer, - likevel låter det visst som det koster...?
    Det er gjort masse "rom forbedringer" bare på høyttalersiden. Så god og kontrollert spredning som det er i det systemet kombinert med at rommet er meget stort vil gjøre at rommet vil gjøre mye mindre skade og påvirke enormt mye mindre enn med et "vanlig" system.. Det kan godt være det er enda mer å hente ved å fikse rommet også.
    Dette er også et system som er totalt custom og designet og bygget spesifikt til det rommet, og såvidt jeg vet så er det ikke noe som er i nærheten som er tilgjengelig kommersielt.

    Men klart, kvalitet koster. Tipper de fleste er enige i det. No free lunch.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.092
    Antall liker
    5.097
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Poenget her (uavhengig av ulike definisjonsuttrykk) er vel at lovemusikk har hatt en opplevelse av at bassgjengivelsen endrer seg kun ved bytte av høyttalerkabler, og leter etter årsaksforklaringer på dette.

    Om lovemusikk skal få noe skikkelig svar bør det vel tas noen målinger med de ulike kablene. Da kan man muligens lese ut av målingene nøyaktig HVA som (eventuelt) er ulikt med bassgjengivelsen. Eller aller best: Gjør opptak og legg ut lydspor for sammenligning. Måle-gutta kan sikkert bistå med dette :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hmm.. da burde vel kabel A hatt strammest bass og ikke myk?
    Hva mener du med stram og myk bass? Hvordan definerer du det? Umulig for oss å vite hva du mener, om du ikke forklarer hva definisjonene dine betyr for deg på måter som er lIke for alle å forstå.
    Myk og stram bass.? Vil tro de fleste skjønner det.
    Skal prøve å forklare det..

    Myk bass er tja.. typisk billig bass og stram og detaljert er bass fra dyre HI-END annlegg.
    Med den runde og myke bassen hørtes høyttalerne ut som prisklassen sin eller under.
    Med stram og detaljert, så hørtes de dyrere ut enn de er.

    Jeg klarer ikke forklare, men tror du skjønner hvis du vil.

    Høyttalerne er IKKE stilt inn, bare plassert vilkårlig på gulvet på stativ.


    Ellers, forskjellen var ikke "typisk" kabelbytte, men stor forskjell.
    Okei, så det har ingenting med f.eks mye decay i bassen å gjøre? At bassen henger igjen i tid osv.
    Myk og stram bass har en betydning for meg, men hvordan vet vi at vi har samme definisjon av ordene vi bruker?

    Når du tenker over dette, så skjønner man fort at ord som "lys, mørk, stram, pløsete" etc er egentlig helt tullete å bruke, da vi alle har ulike definisjoner på begrepene og vi kan aldri være sikre på at vi mener det samme.
    Det er derfor det brukes objektive parametere som amplitude, frekvens og tid når det skal diskuteres på "vitenskapelig vis" siden dette er faste definerte begreper som er lIke for alle og alle vet hva som menes.

    Jeg kaller forøvrig "myk bass" for romproblemer og dårlig integrering. Om jeg skal definere det mer spesifikt, så vil jeg si at det er at bass henger igjen i tid på spesifikke frekvenser og gjør at hele bassen høres ut som "entone bass" det er også ofte mye mer amplitude på disse frekvensene som gjør at problemet blir veldig fremtredende. Og jeg kaller med all sannsynlighet det du kaller stram bass for tørr bass og mener det har absolutt ingenting med prislapp å gjøre da jeg har hørt nok av "high end" med elendig bass, og nok av.billig anlegg med flott bass til å være skeptisk


    Alle disse ulike ordene uten definisjon gjør det ganske umulig å diskutere ting, siden vi ikke egentlig vet hva den andre parten mener. Derfor kom spørsmålet mitt at du må definere hva du mener. Og vesentlig mer spesifikt. Ellers vil jeg ikke forstå hva du mener :)
    Nå var du inne på det samme. Jeg klarer ikke beskrive det bedre.
    Myk, pløsete, tjukk, rund bass med kabel A.
    Stram, mer detaljert lavbass med kabel B

    Jeg og tenker det kan ha med rommet å gjøre. Men det var vel sagt her at det trodde de ikke.
    Men hva gjør kabel B som igjen gir bedre lyd i bassen, men med samme kraft i db som A?
    Det er det jeg gjerne ville finne ut..

    Og ikke minst, de som mener det er forskjell på kabel har vel testet i et rom uten at annlegget er stilt inn målemessig?
    Og at er det stilt inn, er det nesten ikke forskjell på kabler?

    Kan det være slik og?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Poenget her (uavhengig av ulike definisjonsuttrykk) er vel at lovemusikk har hatt en opplevelse av at bassgjengivelsen endrer seg kun ved bytte av høyttalerkabler, og leter etter årsaksforklaringer på dette.

    Om lovemusikk skal få noe skikkelig svar bør det vel tas noen målinger med de ulike kablene. Da kan man muligens lese ut av målingene nøyaktig HVA som (eventuelt) er ulikt med bassgjengivelsen. Eller aller best: Gjør opptak og legg ut lydspor for sammenligning. Måle-gutta kan sikkert bistå med dette :)
    Nettopp
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Myk og stram bass.? Vil tro de fleste skjønner det.
    Skal prøve å forklare det..

    Myk bass er tja.. typisk billig bass og stram og detaljert er bass fra dyre HI-END annlegg.
    Med den runde og myke bassen hørtes høyttalerne ut som prisklassen sin eller under.
    Med stram og detaljert, så hørtes de dyrere ut enn de er.

    Jeg klarer ikke forklare, men tror du skjønner hvis du vil.

    Høyttalerne er IKKE stilt inn, bare plassert vilkårlig på gulvet på stativ.


    Ellers, forskjellen var ikke "typisk" kabelbytte, men stor forskjell.
    Okei, så det har ingenting med f.eks mye decay i bassen å gjøre? At bassen henger igjen i tid osv.
    Myk og stram bass har en betydning for meg, men hvordan vet vi at vi har samme definisjon av ordene vi bruker?

    Når du tenker over dette, så skjønner man fort at ord som "lys, mørk, stram, pløsete" etc er egentlig helt tullete å bruke, da vi alle har ulike definisjoner på begrepene og vi kan aldri være sikre på at vi mener det samme.
    Det er derfor det brukes objektive parametere som amplitude, frekvens og tid når det skal diskuteres på "vitenskapelig vis" siden dette er faste definerte begreper som er lIke for alle og alle vet hva som menes.

    Jeg kaller forøvrig "myk bass" for romproblemer og dårlig integrering. Om jeg skal definere det mer spesifikt, så vil jeg si at det er at bass henger igjen i tid på spesifikke frekvenser og gjør at hele bassen høres ut som "entone bass" det er også ofte mye mer amplitude på disse frekvensene som gjør at problemet blir veldig fremtredende. Og jeg kaller med all sannsynlighet det du kaller stram bass for tørr bass og mener det har absolutt ingenting med prislapp å gjøre da jeg har hørt nok av "high end" med elendig bass, og nok av.billig anlegg med flott bass til å være skeptisk


    Alle disse ulike ordene uten definisjon gjør det ganske umulig å diskutere ting, siden vi ikke egentlig vet hva den andre parten mener. Derfor kom spørsmålet mitt at du må definere hva du mener. Og vesentlig mer spesifikt. Ellers vil jeg ikke forstå hva du mener :)
    Nå var du inne på det samme. Jeg klarer ikke beskrive det bedre.
    Myk, pløsete, tjukk, rund bass med kabel A.
    Stram, mer detaljert lavbass med kabel B

    Jeg og tenker det kan ha med rommet å gjøre. Men det var vel sagt her at det trodde de ikke.
    Men hva gjør kabel B som igjen gir bedre lyd i bassen, men med samme kraft i db som A?
    Det er det jeg gjerne ville finne ut..

    Og ikke minst, de som mener det er forskjell på kabel har vel testet i et rom uten at annlegget er stilt inn målemessig?
    Og at er det stilt inn, er det nesten ikke forskjell på kabler?

    Kan det være slik og?
    Det kan være mange ting. Det trenger heller ikke å ha noe med bassen å gjøre i det hele tatt heller. Merker dette med akustikk hele tiden. At folk føler de får mye bedre bass når de demper med tynne plater i førsterefleksjon. I realiteten så gjør ikke platene noe med bassen, men det roer ned diskanten så det oppleves at bassen er mer definert siden det er mindre kaos fra utstikkende refleksjoner.

    Så jeg vil kanskje tippe at den ene kabelen enten fremhever eller demper diskantområdet litt og det gir opplevelsen av bedre bass. Dette passer bedre rent teknisk også, siden det er "uhyre vanskelig" at en kabel skal gjøre mye utslag i bassområdet. Om jeg skulle gjette.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Myk og stram bass.? Vil tro de fleste skjønner det.
    Skal prøve å forklare det..

    Myk bass er tja.. typisk billig bass og stram og detaljert er bass fra dyre HI-END annlegg.
    Med den runde og myke bassen hørtes høyttalerne ut som prisklassen sin eller under.
    Med stram og detaljert, så hørtes de dyrere ut enn de er.

    Jeg klarer ikke forklare, men tror du skjønner hvis du vil.

    Høyttalerne er IKKE stilt inn, bare plassert vilkårlig på gulvet på stativ.


    Ellers, forskjellen var ikke "typisk" kabelbytte, men stor forskjell.
    Okei, så det har ingenting med f.eks mye decay i bassen å gjøre? At bassen henger igjen i tid osv.
    Myk og stram bass har en betydning for meg, men hvordan vet vi at vi har samme definisjon av ordene vi bruker?

    Når du tenker over dette, så skjønner man fort at ord som "lys, mørk, stram, pløsete" etc er egentlig helt tullete å bruke, da vi alle har ulike definisjoner på begrepene og vi kan aldri være sikre på at vi mener det samme.
    Det er derfor det brukes objektive parametere som amplitude, frekvens og tid når det skal diskuteres på "vitenskapelig vis" siden dette er faste definerte begreper som er lIke for alle og alle vet hva som menes.

    Jeg kaller forøvrig "myk bass" for romproblemer og dårlig integrering. Om jeg skal definere det mer spesifikt, så vil jeg si at det er at bass henger igjen i tid på spesifikke frekvenser og gjør at hele bassen høres ut som "entone bass" det er også ofte mye mer amplitude på disse frekvensene som gjør at problemet blir veldig fremtredende. Og jeg kaller med all sannsynlighet det du kaller stram bass for tørr bass og mener det har absolutt ingenting med prislapp å gjøre da jeg har hørt nok av "high end" med elendig bass, og nok av.billig anlegg med flott bass til å være skeptisk


    Alle disse ulike ordene uten definisjon gjør det ganske umulig å diskutere ting, siden vi ikke egentlig vet hva den andre parten mener. Derfor kom spørsmålet mitt at du må definere hva du mener. Og vesentlig mer spesifikt. Ellers vil jeg ikke forstå hva du mener :)
    Nå var du inne på det samme. Jeg klarer ikke beskrive det bedre.
    Myk, pløsete, tjukk, rund bass med kabel A.
    Stram, mer detaljert lavbass med kabel B

    Jeg og tenker det kan ha med rommet å gjøre. Men det var vel sagt her at det trodde de ikke.
    Men hva gjør kabel B som igjen gir bedre lyd i bassen, men med samme kraft i db som A?
    Det er det jeg gjerne ville finne ut..

    Og ikke minst, de som mener det er forskjell på kabel har vel testet i et rom uten at annlegget er stilt inn målemessig?
    Og at er det stilt inn, er det nesten ikke forskjell på kabler?

    Kan det være slik og?
    Det kan være mange ting. Det trenger heller ikke å ha noe med bassen å gjøre i det hele tatt heller. Merker dette med akustikk hele tiden. At folk føler de får mye bedre bass når de demper med tynne plater i førsterefleksjon. I realiteten så gjør ikke platene noe med bassen, men det roer ned diskanten så det oppleves at bassen er mer definert siden det er mindre kaos fra utstikkende refleksjoner.

    Så jeg vil kanskje tippe at den ene kabelen enten fremhever eller demper diskantområdet litt og det gir opplevelsen av bedre bass. Dette passer bedre rent teknisk også, siden det er "uhyre vanskelig" at en kabel skal gjøre mye utslag i bassområdet. Om jeg skulle gjette.
    Aaaah..der har du kanskje det ja..
    Ja, det igjen betyr at en har litt å hente på akustikk :)
    Ja, jeg opplevde og at A var mer flytende oppover vs B som hadde mye mer nøyaktige toner, spesielt oppe i diskanten.

    Er dette noe som kunne tenkes ikke ville kommet så godt frem, hvis jeg hadde et anlegg som var stilt inn via måling?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Nå var du inne på det samme. Jeg klarer ikke beskrive det bedre.
    Myk, pløsete, tjukk, rund bass med kabel A.
    Stram, mer detaljert lavbass med kabel B

    Jeg og tenker det kan ha med rommet å gjøre. Men det var vel sagt her at det trodde de ikke.
    Men hva gjør kabel B som igjen gir bedre lyd i bassen, men med samme kraft i db som A?
    Det er det jeg gjerne ville finne ut..

    Og ikke minst, de som mener det er forskjell på kabel har vel testet i et rom uten at annlegget er stilt inn målemessig?
    Og at er det stilt inn, er det nesten ikke forskjell på kabler?

    Kan det være slik og?
    Det kan være mange ting. Det trenger heller ikke å ha noe med bassen å gjøre i det hele tatt heller. Merker dette med akustikk hele tiden. At folk føler de får mye bedre bass når de demper med tynne plater i førsterefleksjon. I realiteten så gjør ikke platene noe med bassen, men det roer ned diskanten så det oppleves at bassen er mer definert siden det er mindre kaos fra utstikkende refleksjoner.

    Så jeg vil kanskje tippe at den ene kabelen enten fremhever eller demper diskantområdet litt og det gir opplevelsen av bedre bass. Dette passer bedre rent teknisk også, siden det er "uhyre vanskelig" at en kabel skal gjøre mye utslag i bassområdet. Om jeg skulle gjette.
    Aaaah..der har du kanskje det ja..
    Ja, det igjen betyr at en har litt å hente på akustikk :)
    Ja, jeg opplevde og at A var mer flytende oppover vs B som hadde mye mer nøyaktige toner, spesielt oppe i diskanten.

    Er dette noe som kunne tenkes ikke ville kommet så godt frem, hvis jeg hadde et anlegg som var stilt inn via måling?
    Nei, det vil jeg egentlig ikke tro. Tror kanskje hvordan forholdet inn og utgangsimpedans mellom apparatene vil bety mer.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nå var du inne på det samme. Jeg klarer ikke beskrive det bedre.
    Myk, pløsete, tjukk, rund bass med kabel A.
    Stram, mer detaljert lavbass med kabel B

    Jeg og tenker det kan ha med rommet å gjøre. Men det var vel sagt her at det trodde de ikke.
    Men hva gjør kabel B som igjen gir bedre lyd i bassen, men med samme kraft i db som A?
    Det er det jeg gjerne ville finne ut..

    Og ikke minst, de som mener det er forskjell på kabel har vel testet i et rom uten at annlegget er stilt inn målemessig?
    Og at er det stilt inn, er det nesten ikke forskjell på kabler?

    Kan det være slik og?
    Det kan være mange ting. Det trenger heller ikke å ha noe med bassen å gjøre i det hele tatt heller. Merker dette med akustikk hele tiden. At folk føler de får mye bedre bass når de demper med tynne plater i førsterefleksjon. I realiteten så gjør ikke platene noe med bassen, men det roer ned diskanten så det oppleves at bassen er mer definert siden det er mindre kaos fra utstikkende refleksjoner.

    Så jeg vil kanskje tippe at den ene kabelen enten fremhever eller demper diskantområdet litt og det gir opplevelsen av bedre bass. Dette passer bedre rent teknisk også, siden det er "uhyre vanskelig" at en kabel skal gjøre mye utslag i bassområdet. Om jeg skulle gjette.
    Aaaah..der har du kanskje det ja..
    Ja, det igjen betyr at en har litt å hente på akustikk :)
    Ja, jeg opplevde og at A var mer flytende oppover vs B som hadde mye mer nøyaktige toner, spesielt oppe i diskanten.

    Er dette noe som kunne tenkes ikke ville kommet så godt frem, hvis jeg hadde et anlegg som var stilt inn via måling?
    Nei, det vil jeg egentlig ikke tro. Tror kanskje hvordan forholdet inn og utgangsimpedans mellom apparatene vil bety mer.
    Ok.
    Tusen takk for svar. Lærerikt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.012
    Antall liker
    10.479
    Torget vurderinger
    2
    Lydfiler med ulik høyttalerkabel, OBS hør forst, fasit nederst
    https://www.soundandrecording.de/equipment/lautsprecherkabel-im-klangvergleich/

    OB SIDEN GITARRIFFET ER GJORT AV MANN OG IKKE MASKIN ER DET IKKE NØDVENDIGVIS LIKT!!!
    wav filer her
    https://soundcloud.com/user-285980349/lautsprecherkabel-im-vergleich-1-clean-alle
    OBS fikk privacy warning!!!



    Interconnect
    https://www.soundandrecording.de/equipment/instrumentenkabel-im-vergleich/

    opptak av automatpiano med ulik mikrofonkabel, for laste ned lyden ved anledning og analysere, ferie nå...
    https://www.soundandrecording.de/equipment/vovox-sonorus-audiokabel-im-hoervergleich/
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.259
    Antall liker
    9.834
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Filterefekt kaller vi en kabel som gjør noe med bassen.
    Men det greieste er vell måle i rommet med de forskjellige kablene?
    Ser fort om kabelen gjør noe med frekvensgangen i rommet.
    Hvis bassen faller av på den kabelen som virker strammere, ja da har mann jo en forklaring.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn