Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.238
    Antall liker
    4.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    På en måte synd at det gikk slik, for det kunne vært satt fart i sakene dersom VW hadde implementert Teslas superchargerløsning. Og det ville ha åpnet den moralske døra for at andre også kunne ha gått samme vei.

    Jeg tipper at på et tidspunkt vil det ende opp slik til slutt uansett. At Tesla på konkursens rand blir kjøpt av en gigant for å benytte ladenettverket og batteriteknologien deres til egne biler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Et VW kjøp ville nok bare vært en brems for utviklingen av elbiler uten noen form for positive synergieffekter.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.073
    Antall liker
    10.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det beste med Tesla er ladenettverket, og det ville vært et enormt løft for elbiler om dette ble gjort til en standard som også kunne deles av andre produsenter. Teslas ladenettverk kombinert med biler som passer mine behov hadde vært det som ville fått meg over i elbilleiren.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Personlig rangerer jeg motor og drivlinje langt høyere enn ladenettverket.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det beste med Tesla er ladenettverket, og det ville vært et enormt løft for elbiler om dette ble gjort til en standard som også kunne deles av andre produsenter. Teslas ladenettverk kombinert med biler som passer mine behov hadde vært det som ville fått meg over i elbilleiren.
    Det står de fritt til å gjøre, tesla sine patenter på ladeløsningen er frigitt.. men det kan se ut som andre produsenter ser på proprietære løsninger som endel av forretningsmodellen
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.238
    Antall liker
    4.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Patentene er frigitt, men er det noen som vet om tilgang til ladenettverket kan kjøpes for andre enn Tesla-kunder?
    Blir fjollete om alle skal lage sine egne superladere med begrenset tilgang, selv om alle kjører nøyaktig samme standard på ladeteknologi og kontakter.
    Ser for meg at en bilprodusent som trenger en ekstra dytt inn på elbilmarkedet (som strengt talt VW hadde hatt godt av i disse skandaletider) ville kunne oppnådd dette ved å kjøpe seg inn på Teslas ladenettverk. Dersom Tesla var interessert i dette. Skal ikke se bort fra at dette er noe som kan sprøyte inn voldsomt med kapital til Tesla igjen så de får hodet over vannet og mere til, dersom de velger å gå den veien.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jo de tyske produsentene vært ekstra proteksjonistiske ved å forby adapter på CCS så de går jo motsatt vei.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Men de gangene man trenger det, er det rimelig nødvendig...
    Jeg kjører Trondheim - Oslo t/r 5-6 ganger i året og en tur til Europa minst en gang i året. Med dagens elbiler trenger jeg 2 hurtigladinger for å komme til Oslo. I Oslo har jeg ikke tilgang på langsomlading. Så en tur Trondheim - Oslo t/r vil kreve 5 husrtigladinger (kanskje 4 hvis jeg er heldig). Da blir ladenettverket faktisk ganske viktig. Til daglig er det jo uviktig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hyundai Kona er jo en av dagens elbiler. Er ikke så stor differanse i tid ved lader på den og en Tesla. Mot betaling finner man alltids et eller annet sted å plugge inn bilen ved destinasjonen.

    Europatur blir pr dags dato mer plundrete med en annen bil enn Tesla.

    Anbefaler appen plugshare.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Poenget var vel at uten et fungerende ladenettverk kan bilen ha så bra motor og drivlinje den bare vil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.073
    Antall liker
    10.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det beste med Tesla er ladenettverket, og det ville vært et enormt løft for elbiler om dette ble gjort til en standard som også kunne deles av andre produsenter. Teslas ladenettverk kombinert med biler som passer mine behov hadde vært det som ville fått meg over i elbilleiren.
    Det står de fritt til å gjøre, tesla sine patenter på ladeløsningen er frigitt.. men det kan se ut som andre produsenter ser på proprietære løsninger som endel av forretningsmodellen
    Ikke patentene, men et faktum at et finnes et utbygd nettverk med kapasitet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Nå er det vel Teslas løsning som er proprietær? Selv om de har frigitt sine patenter betyr ikke det at deres løsning er en standard.

    Et lite utdrag fra et svar på Quora:

    "I’ve described the Tesla system as proprietary - and some may be jumping up and down saying Tesla released their patents etc. Yes, Tesla did make their patents available to anybody at zero cost. That does not mean they gave up ownership over the designs etc. A patent is not enough information to implement the design. Therefore, anyone wishing to implement anything regarding Tesla charging connectors or charging protocols has to either spend a lot of time on reverse engineering, or make a deal with Tesla to get details."
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Selvsagt må man inngå en avtale for bruk, samarbeid og utveksling av informasjon rundt protokollene. Hensikten som også er et uttalt mål fra tesla er å øke utbyggingstakten av stasjoner og utbredelse av elbiler gjennom samarbeid og deling av infrastruktur.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Og det gjør man ved å formelt definere det som en standard, der all informasjon er tilgjengelig, hvem som helst kan få tilgang på denne informasjonen og ingen kan endre på noe uten at alle er enige. Teslas ladestasjoner og ladeteknologi er langt fra det. Det er en proprietær standard uansett hvordan man snur og vender på det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tesla prioriterte tidlig utbygging i Tyskland.

    Nå har de fått noe så fint som "Ladesäulenverordnung" i Tyskland for å forhindre annet enn "tysk" infrastruktur. Ikke lov å bygge ut ladere uten å ha CCS kontakt. Så har man ikke mulighet til å lade på CCS med en Tesla S eller X da man ikke ønsker noen universell løsning med adapter.

    Fantastisk, viktig å fokusere på "ren diesel" så lenge man kan.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Eller å sørge for at når man bygger ut ladenettverket følger man en veldefinert standard og ikke bruker en proprietær løsning.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Chademo som er asiatenes standard aksepterer adapter.

    Tesla sin plugg på deres hurtigladere er forresten en standard plugg, er tilgangen til nettverket som gjør at andre ikke får ladet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Eller å sørge for at når man bygger ut ladenettverket følger man en veldefinert standard og ikke bruker en proprietær løsning.
    Bortsett fra at når tesla begynte var det ingen standard å følge
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Nei, det er klart. De måtte lage sin egen standard, men det betyr ikke at alle må gjøre det samme, eller at alle må bruke Teslas løsning. På et eller annet tidspunkt må man bli enig om en standard som så blir håndtert som en formell standard skal defineres og vedlikeholdes. Det kan godt være Teslas løsning, men det krever mer enn at Tesla åpner opp sine patenter. Tesla har kanskje ikke vært villige til det?

    Vi husker vel alle (eller kanskje ikke?) diskusjonene som foregikk da pdf ble en formell ISO-standard (ISO 32000-1:2008). Adobe ønsket det ikke - de hadde frigitt den som en lisensfri løsning i 1993, men forbeholdt seg retten til å gjøre endringer ut fra eget forgodtbefinnende. Den retten ville de ikke gi fra seg, men i 2008 ble pdf en formell standard styrt av ISO.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.073
    Antall liker
    10.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eller å sørge for at når man bygger ut ladenettverket følger man en veldefinert standard og ikke bruker en proprietær løsning.
    Dette er jo dilemmaet til alle innovative nisjeaktører på et eller annet tidspunkt, enten må de bli markedsleder og sørge for at sin løsning blir adaptert av alle (enten gjennom markedsdominans eller feks gjennom samarbeid med andre), eller så må de gi opp sine proprietære løsninger. Markedsdominans kan Tesla bare glemme på sikt. Så da gjenstår det samarbeid, eller å finne på noe annet.

    På sikt er INGEN tjent med at ladenettverkene ikke blir standardisert, og fra Tysklands side dreier dette seg om å sikre en hensiktsmessig ladeinfrastruktur i et land der Tesla langt fra dominerer markedet som i Norge. Hvordan ville man feks stilt seg til en utbygging av et mobilnett med inkompatible standarder? Idioti..selvsagt, selv om dette langt på vei ble situasjonen i et land som USA der man visstnok en gang måtte ha tre ulike mobiler og mobilabonnement dersom man ønsket å ha dekning på hele strekningen mellom Boston og New York. Det frie markeds velsignelser......
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.109
    Antall liker
    18.385
    Torget vurderinger
    2
    År tilbake forsøkte selskapet Better Place å introdusere et standardbatteri som skulle kunne byttes ut kjapt -- målet var at ulike bilprodusenter skulle innarbeide standarden i sine biler. Selskapet gikk konkurs i 2012. Bilprodusentene var oppsatt på å lage sine egne standarder ...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Better_Place_(company)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.073
    Antall liker
    10.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, og derfor må myndighetene påtvinge de standarder. Vil ikke Tesla åpne sitt nettverk kommer de til å tape med mindre de har muskler til å sette en defacto standard. Det har de ikke. Til og med IBM med sin enorme dominans i datamarkedet på 70 og 80 tallet tapte til slutt.

    Men jeg skjønner Musks dilemma. Ladenettverket er i ferd med å bli Teslas eneste konkurransefortrinn etter hvert som det kommer et bredere utvalg elbiler på markedet fra produsenter som har logistikk, kapasitet og strukturer på plass.

    Tenk på hvilket enormt spekter av bilprodusenter som en gang fantes og som har gått heden i standardiseringens, stordriftsfordelenes og kapitalbehovenes navn. Enten konkurs (til tross for at mange av de laget suverene biler) eller absorbert av større og mer kapitalsterke syndikater. Vi trenger ikke gå lenger tilbake enn SAAB, og av Volvo er det vel ikke mye mer enn merkenavnet og litt engineering igjen?.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.109
    Antall liker
    18.385
    Torget vurderinger
    2
    Det var en gang noen som mente at hydrogenbiler var tingen. Jeg har vel tilsammen sett to på veien, hvorav den ene var dekket i reklame for en hydrogenleverandør. Nå ble det lengre mellom fyllestasjonene også: Legger ned hydrogenstasjonene etter syv år
    Kan umulig være sant! Hydrogen er fremtiden!!!

    Dessverre var det noen lobbyister som klarte å få myndighetene til å prioritere hydrogenstasjoner over ladestasjoner. Som eksempelet med Better Place viser er det mange vikarierende motiver med i bildet når det gjelder hvordan man skal sikre energitilgang til fremtidens mobilitetsløsninger. Hva som er klokt er ikke nødvendigvis det som blir valgt.

    Heldigvis var det ingen som foreslo biler som skulle gå på knott, noe som ellers burde fått fart i dem som vil ha skogen på tanken.

    Fra din link. Ser ikke helt denne hydrogenbilrevolusjonen -- men har en Toyota Mirai stående parkert rett ved siden av leiligheten i Oslo og den ba jeg om å få prøvekjøre. Kanskje de løser akselerasjonsproblemet en dag.

    Dermed er det kun Uno-X, med sine to stasjoner, som tilbyr hydrogendrivstoff til privatpersoner i Norge. Uno-X opplyser på sine nettsider at de vil åpne en ny stasjon i løpet av året, og ytterligere to i 2019.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.238
    Antall liker
    4.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vil ikke Tesla åpne sitt nettverk kommer de til å tape med mindre de har muskler til å sette en defacto standard. Det har de ikke.
    Nå kan det jo like gjerne være den andre veien. At man som bilprodusent anser det som et enormt nederlag å måtte basere seg på andres teknologi og standarder. Ingen vil betale konkurrenten for tilgang til infrastrukturen deres om de tror de kan la være. Ingen har lyst til å dytte inn Tesla-patenter dersom de kan lage sin egen løsning selv som er "mye bedre" men som selvsagt ikke kan brukes sammen med de andre "mye dårligere" løsningene som ellers er utbredt i stort omfang.

    Dette blir som at hver enkelt bilprodusent skulle ha sin egen bensinstasjonkjede, og at det ikke gikk an å tanke på noen andres stasjoner siden hver produsent hadde laget en unik påfyllingsløsnig for sine biler. Det hadde ikke akkurat gitt særlig mening.

    Det eneste dette fører til er at ingen vinner. Alle taper litt istedenfor.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Hele poenget med en standard er jo at det ikke noen som eier den. Ved å bruke den baserer man seg ikke andres teknologi og standarder (selv om den i utgangspunktet selvfølgelig er utviklet av noen). Når man bruker den betaler man ikke noe til konkurrenten. Så lenge standarden er god nok til å dekke det man har behov for er det liten grunn til å bruke noe annet. Og så lenge standarden styres av f.eks. ISO har man muligheten til å påvirke standarden selv om man ikke eier den.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.073
    Antall liker
    10.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vil ikke Tesla åpne sitt nettverk kommer de til å tape med mindre de har muskler til å sette en defacto standard. Det har de ikke.
    Nå kan det jo like gjerne være den andre veien. At man som bilprodusent anser det som et enormt nederlag å måtte basere seg på andres teknologi og standarder. Ingen vil betale konkurrenten for tilgang til infrastrukturen deres om de tror de kan la være. Ingen har lyst til å dytte inn Tesla-patenter dersom de kan lage sin egen løsning selv som er "mye bedre" men som selvsagt ikke kan brukes sammen med de andre "mye dårligere" løsningene som ellers er utbredt i stort omfang.

    Dette blir som at hver enkelt bilprodusent skulle ha sin egen bensinstasjonkjede, og at det ikke gikk an å tanke på noen andres stasjoner siden hver produsent hadde laget en unik påfyllingsløsnig for sine biler. Det hadde ikke akkurat gitt særlig mening.

    Det eneste dette fører til er at ingen vinner. Alle taper litt istedenfor.
    Og derfor må dette reguleres av noen. Og standarden være tilgjengelig på likt for alle. Og utvikles i kontrollerte prosesser med full transparens.

    Før alle elbiler følger en felles standard blir dette bare tull, som du ganske riktig påpeker. Om Teslas ladeløsning skal bli felles må det mer til enn at de slipper patentene. Men jeg hadde gjerne sett at det ble resultatet.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.238
    Antall liker
    4.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dersom Tesla styrer modellen sin bort fra biler og over til utviklign og salg av batteriteknologi, ladenettverk og andre tjenester og produkter for lading og lagring, og trapper ned/avblåser bilproduksjonen sin (ut over noen eksentriske entusiastmodeller innimellom, som Roadstern f.eks) så ville det nok vært langt enklere for andre produsenter å å kaste seg på toget. Og Tesla ville nok fort tjent mye mer penger på dette enn det de hittil har gjort på bilproduksjonen sin.

    Antar jeg.
    Men jeg er jo bare en tilfeldig synser på internett. Jeg har jo ikke kvalifikasjoner til å MENE noe.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.073
    Antall liker
    10.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Alle kan mene. Og det kan godt tenkes du har rett.......

    En av årsakene til at mange bilaktører stritter i mot elrevolusjonen kan være at verdiene deres ligger i kompetansen på motorer og assosierte nøkkelteknologier, mer enn på resten av bilen. Og at merkenavnet og verdiene i det er knyttet opp mot teknologien de kan levere (Vorsprung durch Technik) mer enn mot selve bilen.

    I elbiler ligger mye av nøkkelkompetansen på batterier, lading og styringssystemer som du sier , skulle jeg tro. Har man tilgang på dette, kan vel de fleste skru sammen en OK elbil, det blir jo mer et spørsmål om prispunkt og stordriftsfordeler.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jepp, og derfor må myndighetene påtvinge de standarder. Vil ikke Tesla åpne sitt nettverk kommer de til å tape med mindre de har muskler til å sette en defacto standard. Det har de ikke. Til og med IBM med sin enorme dominans i datamarkedet på 70 og 80 tallet tapte til slutt.

    Men jeg skjønner Musks dilemma. Ladenettverket er i ferd med å bli Teslas eneste konkurransefortrinn etter hvert som det kommer et bredere utvalg elbiler på markedet fra produsenter som har logistikk, kapasitet og strukturer på plass.

    Tenk på hvilket enormt spekter av bilprodusenter som en gang fantes og som har gått heden i standardiseringens, stordriftsfordelenes og kapitalbehovenes navn. Enten konkurs (til tross for at mange av de laget suverene biler) eller absorbert av større og mer kapitalsterke syndikater. Vi trenger ikke gå lenger tilbake enn SAAB, og av Volvo er det vel ikke mye mer enn merkenavnet og litt engineering igjen?.
    Det er ikke kapasitet i Teslas ladenettverk til alt av elbiler, det er allerede tendenser til kø endel steder på disse. Men man kan se for seg at andre produsenter kunne bygget ut et tilsvarende nettverk etter samme standard og når kapasiteten ble stor nok der at de kunne slå seg sammen for å kunne lade i på hverandres stasjoner.

    Det er lettere den andre veien, for en Tesla kan lade på allmenne stasjoner og bruke Chademo om man skaffer seg en adapter.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.073
    Antall liker
    10.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er klar over at utbyggingen av ladenettverk er en enorm utfordring - tenk på land uten Norges el infrastruktur for eksempel - nettopp derfor hadde det vært å håpe at samarbeid om standarder og felles utbygging kunne gjort hindringene litt enklere å forsere.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hele poenget med en standard er jo at det ikke noen som eier den. Ved å bruke den baserer man seg ikke andres teknologi og standarder (selv om den i utgangspunktet selvfølgelig er utviklet av noen). Når man bruker den betaler man ikke noe til konkurrenten. Så lenge standarden er god nok til å dekke det man har behov for er det liten grunn til å bruke noe annet. Og så lenge standarden styres av f.eks. ISO har man muligheten til å påvirke standarden selv om man ikke eier den.
    Hele poenget med en standard er å spesifisere den så ingen andre får benyttet seg av den.

    I en ideell verden burde man enkelt ha overgang eller alternativ så alle får brukt infrastrukturen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Tull, Anonym. En "standard" som bare en produsent kan bruke er ingen standard. Det er en proprietær løsning. Det kan være mange gode grunner for en produsent til å velge å gjøre det slik (f.eks. at man har behov for en tjeneste eller en funksjonalitet som ingen eksisterende standard støtter) , men det er ingen standard.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Tull, Anonym. En "standard" som bare en produsent kan bruke er ingen standard. Det er en proprietær løsning. Det kan være mange gode grunner for en produsent til å velge å gjøre det slik (f.eks. at man har behov for en tjeneste eller en funksjonalitet som ingen eksisterende standard støtter) , men det er ingen standard.
    Skulle vært så enkelt. I en kommende internasjonal standard for maritime landplugger «ladeplugger», er pluggløsningen identisk med 1 produsents eksisterende plugg. Produsenten sitter i komiteen..

    Hele denne industrisjangeren er preget av monkeybusiness.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tull, Anonym. En "standard" som bare en produsent kan bruke er ingen standard. Det er en proprietær løsning. Det kan være mange gode grunner for en produsent til å velge å gjøre det slik (f.eks. at man har behov for en tjeneste eller en funksjonalitet som ingen eksisterende standard støtter) , men det er ingen standard.
    Skulle vært så enkelt. I en kommende internasjonal standard for maritime landplugger «ladeplugger», er pluggløsningen identisk med 1 produsents eksisterende plugg. Produsenten sitter i komiteen..

    Hele denne industrisjangeren er preget av monkeybusiness.
    Om ikke en produsent så i alle fall en liten gruppe.
    Det er ikke alltid gode intensjoner som ligger bak en standard.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Det er vel nokså vanlig at den som har lagd det som man ønsker skal bli en standard også sitter i komiteen som skal styre den standarden? Det er vel ikke gitt at det må være sånn, men det er vel ganske vanlig? Denne representanten har da en stemme (blant mange) og kan ikke bestemme alene hvordan denne standarden skal utvikle seg. I tillegg er det klare regler for hvordan evt. endringer i standarden skal håndteres og hvordan dokumentasjonen blir gjort tilgjengelig.
    Mye av det vi ser på som standarder i dag er vel det man kan kalle "de facto" standarder - de styres ikke av en formell "standards body". Det skal en del til for å bli sertifisert som en ISO-standard.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Verdensrekord: Har kjørt 675.000 kilometer med Tesla

    Har kjørt Ioniq i halvannet år.
    Eneste problem er inn og utstigning.Den biten er ikke god for noen av oss som er opp i åra.
    Lading og langturer,50 mil er ingen problem.Må lades når vi må ha pause,
    og det går på 20 - 30 min.Akkurat passe.Det er det fruen er mest fornøyd med...pausene;)
    Tror hun vil ha Kona,men det er dette med ventetiden da.

    Vurderer el - nr 2 ,til meg.Brukt.Batteriene ser ut til å vare,så det bekymrer ikke.
    Hengerfeste?Trenger det 4-5 ganger i året,max.Da får jeg leie ett diesel dyr.




    https://www.abcnyheter.no/motor/bil...srekord-har-kjort-675.000-kilometer-med-tesla

    Nissan Leaf som her gått over 400.000 kilometer som taxi, fortsatt med 85 prosent av batterikapasiteten inntakt.

    Når det gjelder rekorden for Tesla, så innehas denne av en amerikaner som har kjørt sin Tesla Model S, fra 2013 420.0000 miles. Det tilsvarer 675.000 kilometer. På samme batteri, så klart. Men han er ikke alene om høy kjørelengde på det store kontinentet med lange avstander. En annen Model S har kjørt 660.000 kilometer og det er flere Model X som har passert 500.000 kilometer.

    Alle sammen med mer enn 80 prosent av opprinnelig batterikapasitet intakt. De ser med andre ord ut til å holde svært godt.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.223
    Antall liker
    6.805
    Hyundai Kona for salg på Finn nå, men dette er privatpersoner som prøver å gjøre en rask fortjeneste. Billigste ligger på 400 000 kr.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn