Men før du drar svenskefeministkommunistkortet nå, for jeg aner det er like før, så er det altså CO2-problematikken jeg diskuterer primært de siste sidene i tråden.
Ikke rart du lar deg irritere av Gjestemedlem når du går i forsvarsposisjon før noe i de baner en gang er ytret.
Folk sin vilje til å godta forbud og reguleringer av livsførsel er generelt omvendt proporsjonal med i hvilken grad det berører dem selv. Jeg er naturligvis intet unntak, og velger et forbud mot kjøtt over et forbud mot flyreiser hvilken dag som helst.
Du hadde flere innlegg der jeg følte at du ville sette meg på en slags moralsk høy hest som kritiserte alle andre for så å ikke følge opp noe av det jeg prediket selv. Hvis det var feil beklager jeg, hvis det var riktig så reagerer jeg på det for det er ikke riktig. Les mine innlegg en gang til i såfall. Jeg moraliserer ikke. For det første er det ikke et poeng i våre dager, vi lever ikke i en tid der det virker. For det andre er vi omtrent like gode eller like dårlige alle mann. Vårt fotavtrykk er stort uansett.
Men det var flere her som mente at bare en tar egne, høyverdige valg mht livsførsel så ville ting gå rette veien. Det er litt der vi er i Norge nå. Noen kjører elbil, noen har kjøttfrie dager, noen plukker søppel i fjæra. Prisverdig, men dundrende ineffektivt og utilstrekkelig likevel, dessverre. Det er alt for mange som ikke gjør noe som helst og når våre liv er bygd opp rundt en forbrukerkultur og vi er så mange så blir vi i sum en alt for stor belastning for naturen. Skal klimautslippene ned så det monner må valgene løftes ut fra personsfæren og egne etiske grenser. Valgene må være tatt for oss på høyere nivå slik at vi får en kollektiv følelse av at alle er i samme båt; reglene gjelder for alle og ingen velger selv om de vil sluntre unna eller ikke. Dette krever et helt annet politisk klima enn vi er vant til da det innebærer detaljregulering og begrensinger vi må oppdras/utdannes til å forstå og akseptere. Er vi klar for det?
Ta elbilene: Staten har gjort det billig å eie og bruke elbil i Norge. Samtidig er det ingen restriksjoner på kjøp og bruk av fossilbiler, det koster riktignok litt mer, men har du lyst har du lov. Mange føler likevel at vi lever i et elbilhelvete og elbilister tillegges den ene moralkodeksen og besserwisserholdningen etter den andre. Utslippene fra bilene i Norge ligger tilnærmet flatt fra år til år, elbilene fanger opp omtrent økningen i antall biler på veiene, fossilbiltallet er tilnærmet konstant.
Hva om staten bestemte at ikke bare kjøp av nye fossilbiler skulle forbys inne få år, også bruk av fossilbiler skulle forbys etter noen år. Er vi klar for den? Da først gjør vi klimaet en tjeneste, men begrepet ramaskrik ville fått ny betydning hvis dette ble gjennomført.
Så igjen: Tiltakenes effekt er omvendt proporsjonalt med deres gjennomførbarhet.
Dette handler ikke om moral eller mangel på sådan. En haug med folk som står i kø for å komme seg på flyet er ikke onde eller dumme. De utfører bare en normal aktivitet som inngår i det moderne liv. Poenget er at når mange nok mennesker holder på med nok normal livsaktivitet over noen tiår, så ødelegges klimaet for alt levende.
Folk som kjører elbil eller lar være å fly, spise kjøtt og mye annet kan være moralske sjarlataner som bare er gjerrige og sure. Eller de kan like gjerne ha et brennende ønske om å gjøre noe med egne utslipp for klimaets skyld. Det er ikke godt å vite, for slike enkelthandlinger vil alltid til syvende og siste være musepiss i havet og dermed ha begrenset signaleffekt.
Jorda tilføres mer energi enn den klarer å kvitte seg med. Dermed blir den litt varmere for hvert år som går. Så enkelt og så vanskelig er det.