Jeg har fokus på THD, men mest når jeg lytter og ikke nødvendigvis når jeg leser spec sheet.17 sider og fokus på kabler og eq i en forsterkertråd..
Utrolig at det ikke er mer fokus på THD, det er kanskje fordi det også er et for nytt uforståelig teknisk hifi-begrep?
Tror ikke det er "så godt som" engang. Tror det er helt identisk innmat.Prisen av innpakkingen ...
NAD M51 koster 15k kr : https://www.hifiklubben.no/stereo/da-konverter/nad-m51-da-konverter/
NAD C510 kostet omkring 8-9k kr https://nadelectronics.com/product/c-510-direct-digital-preamp-dac/ (jeg finner den fortiden ikke på hjemmesiden til Hifiklubben.
De har så godt som samme innmat, men ulik innpakking. Ulik innpakking gjør ikke den ene overpriset eller den andre underpriset. men et fancy kabinett koster fort en god del penger når produktet står i vinduet til forhandleren, og kabinettet i seg selv gjør ikke den store reelle forskjellen på lydkvaliteten.
En kunne kanskje tro at «de som [sier at de] bare er opptatt av lydkvalitet» kjøper «stygge» bokser. Jeg tro egentlig ikke at det er så mange av oss som bare er opptatt av lydkvalitet.
mvh
KJ
...Og hvis formålet er å tjene 2000% av selvkosten?Alt som er dyrere enn nødvendig for å oppnå et formål er overpriset.
Da er det opp til individet å vurdere hva som er formålet, og de faktorene som drar opp prisen og likevel er irrelevant i forhold til formålet, kan anses som (selv)lureri i denne sammenhengen.
Helt enig, Design har mye å si imoSyns det er greit at utstyr også er pent å se på i stua. Betaler gjerne mer enn nødvendig for den ekstra eiergleden dette gir.
Men det er sikkert mange her inne som gladelig lever med ladelytter stikkende opp av amp-topplokket, uten å måtte ta hensyn til sin bedre halvdel. Og da burde jo også dette gjelde alle andre HFS medlemmer.Helt enig, Design har mye å si imoSyns det er greit at utstyr også er pent å se på i stua. Betaler gjerne mer enn nødvendig for den ekstra eiergleden dette gir.
mvh
Snakker for meg selv, ikke min bedre halvdel, men det du beskriver er altså ikke noe for meg. Respekterer likevel fullt ut at andre har et annet syn.Men det er sikkert mange her inne som gledelig lever med ladelytter stikkende opp av amp-topplokket, uten å måtte ta hensyn til sin bedre halvdel. Og da burde jo også dette gjelde alle andre HFS medlemmer.Helt enig, Design har mye å si imoSyns det er greit at utstyr også er pent å se på i stua. Betaler gjerne mer enn nødvendig for den ekstra eiergleden dette gir.
mvh
Om noen produserer et produkt som regnes som et godt kjøp, også kommer noen med et tilsvarende produkt til 1/3 av prisen fordi de har tenkt litt nytt, også låter det atpåtil bedre. Er da det første produktet gått fra å ha status som godt kjøp til å ha status som overpriset?Alt som er dyrere enn nødvendig for å oppnå et formål er overpriset.
Da er det opp til individet å vurdere hva som er formålet, og de faktorene som drar opp prisen og likevel er irrelevant i forhold til formålet, kan anses som (selv)lureri i denne sammenhengen.
Jeg håper heller det har med å gjøre at folk er blitt mer opplyste. For det første, som Earl Geddes og Lidia Lee dokumenterte svært godt for en del år siden, så vil THD på 1% kunne være umulig å høre, mens THD på 0,1% kan være så forstyrrende at man ikke er i stand til å tyde hva en person sier. Vi har helt sikkert alle hørt rørforsterkere komme opp i 1% 3. harmonisk forvrengning med gunstig faseforhold og alt, og det er ikke det minste sjenerende.17 sider og fokus på kabler og eq i en forsterkertråd..
Utrolig at det ikke er mer fokus på THD, det er kanskje fordi det også er et for nytt uforståelig teknisk hifi-begrep?
For egen regning så kan jeg finne på å synse at ladelytter stikkende opp igjennom topplokket kan ha noen visuelle kvaliteter som jeg kan sette pris på, bla. bryter det opp «atter en kjedelig boks». Men det blir ikke nødvendigvis billigere å gjøre det på den måten. Jeg mener å huske (dvs sviktende hukommelse) at bl.a. galningene i Metaxas hadde noe i den retningen for 20-30 år siden....
Men det er sikkert mange her inne som gladelig lever med ladelytter stikkende opp av amp-topplokket, uten å måtte ta hensyn til sin bedre halvdel. Og da burde jo også dette gjelde alle andre HFS medlemmer.
Snakker om fra kjøpers perspektiv, så da blir dette en selvfølge;...Og hvis formålet er å tjene 2000% av selvkosten?
Dette blir helt individelt. Det som er overpriset for én, er kanskje ve verdt prisen for en annen. Likevel kunne man jo ønske at alle var mer omforent om hva som bidrar til ytelse, hva som er pynt og hva som er metaprodukt.
Det er jo relativt for den som vurderer kjøpet, vil jeg si. For min del som vurderer ting som brukervennlighet, plass, varmeutvikling og funksjoner i tillegg til ren lydkvalitet vil nok svaret være annerledes enn for de som er interessert i design og kvalitetsfølelse.Om noen produserer et produkt som regnes som et godt kjøp, også kommer noen med et tilsvarende produkt til 1/3 av prisen fordi de har tenkt litt nytt, også låter det atpåtil bedre. Er da det første produktet gått fra å ha status som godt kjøp til å ha status som overpriset?
Særdeles enig i alt du sier herJeg tror svaret må være at hvorvidt et produkt er overpriset både er individuelt fra kjøper til kjøper, situasjonsavhengig, og selvsagt noe man ikke uten videre kan si noe om i absolutt forstand.
Om vi skal ta noen for å ha gjort noe spekulativt må det enten være lyver om et produkts egenskaper eller innhold, eller fordi de holder ting skjult for å ikke synliggjøre hva man faktisk betaler for. Begge deler er ulovlig, og jeg tror vi må ha fokuset der, og ikke på om produktet i seg selv er overpriset, for det blir for vanskelig å definere.
Det var det Geddes og Lee holdt på med.^ Eller så må man vekte de harmoniske komponentene iht sin orden (eller nær sagt uorden).
mvh
KJ
Sjølv om Le Tube har fine kvalitetar, er dette eit svært godt døme på ein forforsterkar det er lett å kjenne att... Det finnest forsterkarar med langt svakare signatur, som iallfall eg vil ha problem med å kjenne att, eller kunne forveksle med noko anna.Ser det poenget Hardingfele. Rom er forskjellige og gjør mye for totallyden. Mener likefullt at en høyttalers klangkarakter er til å kjenne igjen selv om man bytter rom. På samme måte er det også med forsterkeri. Klangkarakteren til en Hiraga Le tube forforsterker har vært gjenkjennbar når jeg har hørt den hos andre og hatt den på lån.
No kan ei sjå vekk frå dei to siste faktorane, men eg opplever at ASR-forsterkariet har kvalitetar som iallfall langt på veg rettferdiggjer slik pris. "Overprisa" er eit vanskeleg omgrep.Er vel nesten umulig å finne en definitiv grense, men reagerer litt når en integrert forsterker koster f.eks 120-140k og har liten trafo og liten lyttebank.
Jammen de gjør jo detInnrømmer gjerne at hvis eksempelvis høyttalerene mine hadde sett ut som noe annet hjemmesnikret OB-ræl, så hadde de ikke blitt handlet inn, uansett ytelse.
Med flere. Som du er inne på så er et enkelt tall for forvrenging uansett en overforenkling som kanskje er mer misvisende enn veiledende. Det beste en kan håpe på, trur eg, er en «indeks» som kan si noe om forvrengingen kan være hørbar, og der duger ikke konvensjonell THD ettersom høye harmoniske komponenter er mer hørbare enn lave. Et enkelt tall som sier at forvrengingen kan være hørbar kan naturligvis ikke si veldig mye om hvordan den ev «låter».Det var det Geddes og Lee holdt på med.^ Eller så må man vekte de harmoniske komponentene iht sin orden (eller nær sagt uorden).
mvh
KJ
Kan ikke bli fornærmet over at smaken er som baken, så det må være helt greitJammen de gjør jo detInnrømmer gjerne at hvis eksempelvis høyttalerene mine hadde sett ut som noe annet hjemmesnikret OB-ræl, så hadde de ikke blitt handlet inn, uansett ytelse.
Er helt enig angående forsterkeren din! Det var i hvert fall ikke den jeg siktet tilNo kan ei sjå vekk frå dei to siste faktorane, men eg opplever at ASR-forsterkariet har kvalitetar som iallfall langt på veg rettferdiggjer slik pris. "Overprisa" er eit vanskeleg omgrep.Er vel nesten umulig å finne en definitiv grense, men reagerer litt når en integrert forsterker koster f.eks 120-140k og har liten trafo og liten lyttebank.
@Audiophile-Arve. Le Tube er som du sier er en forsterker det er lett å kjenne igjen. Den har mye egenlyd.
Om det er en kvalitet eller ikke kan nok diskuteres. Selv syntes jeg det var litt enerverende å høre samme klang lagt oppå alle innspillinger. Et godt eksempel for diskusjonens skyld likefullt.
Godt du tok spøken. Og ikke minst poenget om at smak er så mangt Jeg synes bare vi trengte en litt lettere tone oppi alle disse alvorlige debatteneKan ikke bli fornærmet over at smaken er som baken, så det må være helt greitJammen de gjør jo detInnrømmer gjerne at hvis eksempelvis høyttalerene mine hadde sett ut som noe annet hjemmesnikret OB-ræl, så hadde de ikke blitt handlet inn, uansett ytelse.
De er ihvertfall de eneste på planeten i techno versjon.
Er vi i ferd med å kunne gjere klar for konklusjon for tråden? Det er ganske uvanleg, og etter mitt syn positivt.
Du glømte kablene å hva di gør!Dersom alle no har sett seg ned, konkluderar eg:
- Det er skilnadar på forsterkarar.
- Nokre er små, andre er større.
- nokre har rør, andre ikkje.
- Og det er til og med singel-ended triodekonstruksjonar.
- Straum er bra.
- Klasse A finnest også.
- Og alt dette kan blandast.