Krise er nok en god beskrivelse.Dette ser jo helt krise ut.Schiit Audio blir spøkefullt kalt Shit Audio på Audio Science Review forumet etter målingene de har utført.Hehe, bare vent snart blir det politisk ukorrekt å ikke ha klasse D som holdes skjult…Selvfølgelig fins det masse bokser med og uten bling i fornuftig kvalitet med god lyd til greie priser, eksempelvis produkter fra Schiit Audio.
https://audiosciencereview.com/foru...measurements-of-schiit-yggdrasil-v2-dac.3607/
Som gammel Pioneermann så er jo dette herlige saker for meg
Ikke godt vite Orso...vi får synse litt i fellesskap, men tipper man bør se etter en helhet for å være objektiv.;DDe sier jo litt mest om omtaler slik jeg ser det. Vet ikke om det er samme versjon som er målt i Stereophile, men den kommer jo også meget dårlig ut. Og det samme med andre målinger jeg har sett av Schiit produkter.Schiit Audio får gode omtaler både i stereophile og Absolute Sound blant annet. De produserer mange flotte produkter til pølsepriser...bare å sjekke nettsiden her: Schiit Audio, Headphone amps and DACs made in USA.
Subjektivistene kan jo selvsagt kontre tilbake med at: "Men det låter jo bra". I så fall er det vanskelig at pris skal være en målestokk overhodet lenger. Da kan jo like godt det absolutt rimeligste på markedet eller en gammel komponent på søppelhaugen være det man søker etter.
Topping DX7s til $499 som ble brukt til sammenligning hos Audio Science Review måler rett og slett ekstremt mye bedre. Men det er jo ikke tvil om hvilke av boksene som har mest audiofil appell. Og ingenting gale med det, men innmaten står ikke prøven IMO.
Det er ingen tvil om at det er en omfattende konstruksjon som det antagelig har tatt noen timer å utvikle, og som det antagelig koster en del kroner å sette sammen. Men det er jo litt bortkastet når ytelsen er under pari, for ikke å si litt aparte og en smule eksentrisk. Det kan virke som den er laget for å ha en «sound», dvs. ikke noe for en generell anbefaling....
Ikke godt vite Orso...vi får synse litt i fellesskap, men tipper man bør se etter en helhet for å være objektiv.;D
Atkinson sier følgende:
[...]
Både Stereophile og The Absolute Sound anbefaler produktet basert på lytting, samt en helg haug på nettet. Registrerer enkelte private også bemerker Yggdrasil låter mer ekte og musikalsk en Topping dx7s Dac'en samt andre alternativer fra Aralic og Mytek, men det får bli en annen diskusjon.
Isteden for å se seg blind på kun målinger i første omgang, la oss også se litt på hva Yggdrasil komponentene består av.
Her er litt generell info fra nettet om innmaten:
[....]
- 20-bit R/2R ladder enhet fra Analog Devices (the AD5791), Dvs 20 bit oppløsning(ikke 24 som ofte brukes på nyere dac'er.
- AD5791 er en dual-channel DAC, med to AD5791s tilpasset ekte balansert konfigurasjon.
- Bare chipen koster $80 stykke som bulk.
- Analogdelen er fullbalansert, bygget med JFETs istedenfor rimeligere op-amps.
- USB gen 5.
Virker som Schiit har brukt både tid og penger på konstruksjonen selv om dac'en er ren redbook, ingen støtte for DSD eller MQA...Men er det riktig å konkludere at dette er juks og fanteri, eller virker konseptet seriøst allikevel?
Hvilke moderne forsterkere snakker du om her? Navn og modell? Og hvilke forvrengnings data ser du som relevant for den gjengivelsen DU liker?Noen liker at det er store avvik fra den virkelige verden, da er masse forvrengning tingen. Hørte et oppsett en gang der hadde så mye forskjellig blanding av harmonier at jeg ble litt satt ut. Jeg kunne faktisk ikke kjenne igjen saksofonen til Garbarek, noe jeg egentlig tror er mulig gjennom et telefonrør.
Husker ikke hvilken forsterker det var, men mener å huske den stod på Biri et sted. Sikkert noe alvorlig rart med mine ører da jeg gang på gang får de beste assosiasjoner til mine konsertopplevelser gjennom anlegg med gjennomgående lite forvrengning/avvik i alle ledd. Ikke noe jeg får gjort noe med, bortsett fra å la være å prakke det på alle andre.Hvilke moderne forsterkere snakker du om her? Navn og modell? Og hvilke forvrengnings data ser du som relevant for den gjengivelsen DU liker?Noen liker at det er store avvik fra den virkelige verden, da er masse forvrengning tingen. Hørte et oppsett en gang der hadde så mye forskjellig blanding av harmonier at jeg ble litt satt ut. Jeg kunne faktisk ikke kjenne igjen saksofonen til Garbarek, noe jeg egentlig tror er mulig gjennom et telefonrør.
Var faktisk et seriøst spm.. Men du trenger ikke svare.. Kos deg på ferie.. 8)Husker ikke hvilken forsterker det var, men mener å huske den stod på Biri et sted. Sikkert noe alvorlig rart med mine ører da jeg gang på gang får de beste assosiasjoner til mine konsertopplevelser gjennom anlegg med gjennomgående lite forvrengning/avvik i alle ledd. Ikke noe jeg får gjort noe med, bortsett fra å la være å prakke det på alle andre.Hvilke moderne forsterkere snakker du om her? Navn og modell? Og hvilke forvrengnings data ser du som relevant for den gjengivelsen DU liker?Noen liker at det er store avvik fra den virkelige verden, da er masse forvrengning tingen. Hørte et oppsett en gang der hadde så mye forskjellig blanding av harmonier at jeg ble litt satt ut. Jeg kunne faktisk ikke kjenne igjen saksofonen til Garbarek, noe jeg egentlig tror er mulig gjennom et telefonrør.
Precis, om et produkt er bra konstruert, låter musikalsk og ekte dog ikke måler optimalt fordi målemetoden egentlig ikke egner seg eller er tilpassa så konkluderer man jo på feil grunnlag. Det som hadde vært mer objektivt er å måle mot tilsvarende ladder løsning og ikke 24 bit...Virker som enkelte ikke skjønner man kan faktisk sammenligne epler mot epler!Det er ingen tvil om at det er en omfattende konstruksjon som det antagelig har tatt noen timer å utvikle, og som det antagelig koster en del kroner å sette sammen. Men det er jo litt bortkastet når ytelsen er under pari, for ikke å si litt aparte og en smule eksentrisk. Det kan virke som den er laget for å ha en «sound», dvs. ikke noe for en generell anbefaling.
Litt av dilemmaet er at «flatterende omtaler» går det 20 av på dusinet, reelle tester kan det være verre med.
mvh
KJ
Kjekt å lese The Shy tror og ikke vet, så da vet vi det ;DVar faktisk et seriøst spm.. Men du trenger ikke svare.. Kos deg på ferie.. 8)Husker ikke hvilken forsterker det var, men mener å huske den stod på Biri et sted. Sikkert noe alvorlig rart med mine ører da jeg gang på gang får de beste assosiasjoner til mine konsertopplevelser gjennom anlegg med gjennomgående lite forvrengning/avvik i alle ledd. Ikke noe jeg får gjort noe med, bortsett fra å la være å prakke det på alle andre.Hvilke moderne forsterkere snakker du om her? Navn og modell? Og hvilke forvrengnings data ser du som relevant for den gjengivelsen DU liker?Noen liker at det er store avvik fra den virkelige verden, da er masse forvrengning tingen. Hørte et oppsett en gang der hadde så mye forskjellig blanding av harmonier at jeg ble litt satt ut. Jeg kunne faktisk ikke kjenne igjen saksofonen til Garbarek, noe jeg egentlig tror er mulig gjennom et telefonrør.
Hvorfor ikke, Dac'n er jo optimalisert for 16 bit redbook....hva er vitsen med teoretisk 24 bit eller mer når realiteten flater ut et sted fra 17-19 bit maks?Hvorfor skal en sammenlikne med tilsvarene stigeløsninger, enten det er 8 bit 16 bit 20 bit 24 bit eller noe annet ? En DAC er en DAC, spørsmålet er sammenhengen mellom det signal inn og signal ut, teknikalitetene i mellom er underordnet.
Mvh
KJ
Må jo være like greit det.....like så greit som å bruke prislappen.Dette med ‘farging’ av reproduksjonen er ikke nødvendigvis noe som er enkelt å størrelsessette betydningen av.
Har inntrykk av at man kikker seg blind på noe som kanskje ikke er så katastrofalt og så fullstendig glemmer betydningen av andre parametre. Eller ‘glemmer’ er vel ikke helt korrekt - ignorerer er vel kanskje et mer dekkende begrep.
Men så lenge målinger er ‘uttømmende’ for alt som har med lydkvalitet å gjøre, så blir det jo slik.
Ja, når man slutter å lytte og isteden bruker kun målinger går man jo bort fra all logikk i denne hobby'n. Blir et paradox å påroper andres produkter ikke holder mål, betegner det som bling ut i fra prislapp og visuelle inntrykk mens de selv lytter med øyne på måleskjema uten å bruke øra for å sette det på spissen....Go figure!Dette med ‘farging’ av reproduksjonen er ikke nødvendigvis noe som er enkelt å størrelsessette betydningen av.
Har inntrykk av at man kikker seg blind på noe som kanskje ikke er så katastrofalt og så fullstendig glemmer betydningen av andre parametre. Eller ‘glemmer’ er vel ikke helt korrekt - ignorerer er vel kanskje et mer dekkende begrep.
Men så lenge målinger er ‘uttømmende’ for alt som har med lydkvalitet å gjøre, så blir det jo slik.
Er ikke sikkert jeg mente det heller. Tror det er mye som går på kryss og tvers av hverandre. Alt er ikke direkte motpoler. Mange måter å glede seg på i denne hobbyenNår ble målinger og prislappen en direkte motsetning The Shy? Er dette regel hver gang? Og hvis det ikke er så, hvilke produkter snakker vi om?
Hvilke parametre er det du tenker på?Dette med ‘farging’ av reproduksjonen er ikke nødvendigvis noe som er enkelt å størrelsessette betydningen av.
Har inntrykk av at man kikker seg blind på noe som kanskje ikke er så katastrofalt og så fullstendig glemmer betydningen av andre parametre. Eller ‘glemmer’ er vel ikke helt korrekt - ignorerer er vel kanskje et mer dekkende begrep.
Det er sjelden lyden har blitt sammenlignet med et usminket morratryne her, men vi ser vel forskjell på ting også.Et såkalt ufarget anlegg er like kjedelig som en dame usminket en tidlig morgen. Litt sminke/farging takk. Men vi er heldigvis alle forskjellig, ingen fasit.
Hva slags damer er det du drar med deg hjem?Et såkalt ufarget anlegg er like kjedelig som en dame usminket en tidlig morgen. Litt sminke/farging takk. Men vi er heldigvis alle forskjellig, ingen fasit.
Ta turen innom hjemmesiden til The Absolute Sound og Computer Audiophile...står relativt godt beskrevet om produktet.Det står ikke noe på produktsidene til schiit om at den er optimalisert til 16 bit. Ut fra resultatene til audio science review så er den heller ikke optimal med 16 bit. Det ser ut som et klassisk tilfelle av behov for kritisk lytting før du åpner lommeboka. Bruk gjerne musikk med høy dynamikk og "tetthet", fult orkester og et solid cresendo, kanskje litt svart metal på full øs.
Mvh
KJ
Vel, kan jo starte med å si at når vi i en annen post snakket om enkeltes tilnærming til gjennomsiktighet, oppløsning, støygulv og forvrengning så var mitt innspill at jeg antok at DSP folket da rattet mot nazi-nøytralitet og ikke personlig klangideal og subjektive lydpreferanser.Hvilke parametre er det du tenker på?Dette med ‘farging’ av reproduksjonen er ikke nødvendigvis noe som er enkelt å størrelsessette betydningen av.
Har inntrykk av at man kikker seg blind på noe som kanskje ikke er så katastrofalt og så fullstendig glemmer betydningen av andre parametre. Eller ‘glemmer’ er vel ikke helt korrekt - ignorerer er vel kanskje et mer dekkende begrep.
Jeg tror det er svært få, også blant de som kalles "målemafiaen", som faktisk kjøper komponenter basert på måling, eller måler komponenter enkeltvis i det hele tatt.Ja, når man slutter å lytte og isteden bruker kun målinger går man jo bort fra all logikk i denne hobby'n. Blir et paradox å påroper andres produkter ikke holder mål, betegner det som bling ut i fra prislapp og visuelle inntrykk mens de selv lytter med øyne på måleskjema uten å bruke øra for å sette det på spissen....Go figure!Dette med ‘farging’ av reproduksjonen er ikke nødvendigvis noe som er enkelt å størrelsessette betydningen av.
Har inntrykk av at man kikker seg blind på noe som kanskje ikke er så katastrofalt og så fullstendig glemmer betydningen av andre parametre. Eller ‘glemmer’ er vel ikke helt korrekt - ignorerer er vel kanskje et mer dekkende begrep.
Men så lenge målinger er ‘uttømmende’ for alt som har med lydkvalitet å gjøre, så blir det jo slik.
Men har du tenkt på hva som var årsaken?Etter Paradox Cables skandalen ble det dokumentert svindel og lureri i High-end kabel bransjen hvor noen ser muligheten på å tjene grovt på godtroende
hi-fi entusiaster som biter på gode omtaler. Det kan jo hende at tilsvarende juks og fanteri foregår blant produsenter som lager forsterkere også eller hva?
Jeg har i årenes løp prøvd ganske mange ulike forsterkere. En gang på slutten av 90- tallet hadde jeg en meget kjent integrert amerikansk forsterker som kostet d kr.40 000.- og jeg sammenliknet den med en integrert Nad som kostet knappe tusenlappen. Det var mulig å høre forskjell, men du verden det var ikke sååå stor forskjell. Jeg syns naden beit godt i fra seg. Naden er fortsatt i bruk hos en kompis.
Jeg synes du bruker begrepet logikk helt feil her:Ja, når man slutter å lytte og isteden bruker kun målinger går man jo bort fra all logikk i denne hobby'n. Blir et paradox å påroper andres produkter ikke holder mål, betegner det som bling ut i fra prislapp og visuelle inntrykk mens de selv lytter med øyne på måleskjema uten å bruke øra for å sette det på spissen....Go figure!Dette med ‘farging’ av reproduksjonen er ikke nødvendigvis noe som er enkelt å størrelsessette betydningen av.
Har inntrykk av at man kikker seg blind på noe som kanskje ikke er så katastrofalt og så fullstendig glemmer betydningen av andre parametre. Eller ‘glemmer’ er vel ikke helt korrekt - ignorerer er vel kanskje et mer dekkende begrep.
Men så lenge målinger er ‘uttømmende’ for alt som har med lydkvalitet å gjøre, så blir det jo slik.
Som regel er det slik at når det låter kjedelig så er det noe som er feil. Poenget er bare at når du setter inn en ny forsterker, og anlegget da plutselig låter kjedelig, så er det ikke automatisk slik at det er noe feil med en forsterkeren i seg selv.Vel, kan jo starte med å si at når vi i en annen post snakket om enkeltes tilnærming til gjennomsiktighet, oppløsning, støygulv og forvrengning så var mitt innspill at jeg antok at DSP folket da rattet mot nazi-nøytralitet og ikke personlig klangideal og subjektive lydpreferanser.Hvilke parametre er det du tenker på?Dette med ‘farging’ av reproduksjonen er ikke nødvendigvis noe som er enkelt å størrelsessette betydningen av.
Har inntrykk av at man kikker seg blind på noe som kanskje ikke er så katastrofalt og så fullstendig glemmer betydningen av andre parametre. Eller ‘glemmer’ er vel ikke helt korrekt - ignorerer er vel kanskje et mer dekkende begrep.
Men neida, da var den ‘unisone’ tilbakemeldingen at man selvsagt ratter mot ens smak og ikke nødvendigvis nøytralitet!
Så da var visst ikke dette så nøye lengre.
Så transparent skal det være (i målingene), så er det ikke så nøye om man ratter seg bort fra dette når det låter anemisk, ol.
Vel, vel....
Ikke måler komponenter selv nei da det krever utstyr de færreste har, men har inntrykk av at en god del gjør det førstnevnte. Og virker som gruppen vokser, noe jeg tror har sammenheng med at flere nå har f.eks tilgang på DSP og mulighet til å endre det tonale selv. Den tradisjonelle hifi metoden med bytting av komponenter for å finne ønsket signatur tror jeg er på retur. Det er både kostbart og man har lite kontroll på hva man holder på med. I dag er det ganske mange som kan måle med REW e.l.Jeg tror det er svært få, også blant de som kalles "målemafiaen", som faktisk kjøper komponenter basert på måling, eller måler komponenter enkeltvis i det hele tatt.
Ok, jeg har ingen problemer med å forstå at man kan kan ønske en personlig klangbalanse som avviker fra det nøytrale. Det jeg har problemer med å forstå er hvorfor man da ikke "tuner" dette med dsp, altså redskap som er laget til formålet, men heller velger produkter med støy og forvrengning designet inn.Vel, kan jo starte med å si at når vi i en annen post snakket om enkeltes tilnærming til gjennomsiktighet, oppløsning, støygulv og forvrengning så var mitt innspill at jeg antok at DSP folket da rattet mot nazi-nøytralitet og ikke personlig klangideal og subjektive lydpreferanser.Hvilke parametre er det du tenker på?Dette med ‘farging’ av reproduksjonen er ikke nødvendigvis noe som er enkelt å størrelsessette betydningen av.
Har inntrykk av at man kikker seg blind på noe som kanskje ikke er så katastrofalt og så fullstendig glemmer betydningen av andre parametre. Eller ‘glemmer’ er vel ikke helt korrekt - ignorerer er vel kanskje et mer dekkende begrep.
Men neida, da var den ‘unisone’ tilbakemeldingen at man selvsagt ratter mot ens smak og ikke nødvendigvis nøytralitet!
Så da var visst ikke dette så nøye lengre.
Så transparent skal det være (i målingene), så er det ikke så nøye om man ratter seg bort fra dette når det låter anemisk, ol.
Vel, vel....
Snickers har jo svart TAS godt her så jeg hopper til siste kommentar.Jeg tror det er svært få, også blant de som kalles "målemafiaen", som faktisk kjøper komponenter basert på måling, eller måler komponenter enkeltvis i det hele tatt.Ja, når man slutter å lytte og isteden bruker kun målinger går man jo bort fra all logikk i denne hobby'n. Blir et paradox å påroper andres produkter ikke holder mål, betegner det som bling ut i fra prislapp og visuelle inntrykk mens de selv lytter med øyne på måleskjema uten å bruke øra for å sette det på spissen....Go figure!Dette med ‘farging’ av reproduksjonen er ikke nødvendigvis noe som er enkelt å størrelsessette betydningen av.
Har inntrykk av at man kikker seg blind på noe som kanskje ikke er så katastrofalt og så fullstendig glemmer betydningen av andre parametre. Eller ‘glemmer’ er vel ikke helt korrekt - ignorerer er vel kanskje et mer dekkende begrep.
Men så lenge målinger er ‘uttømmende’ for alt som har med lydkvalitet å gjøre, så blir det jo slik.