C
cruiser
Gjest
Vi ble uansett kvitt Fridays så noe godt har det ført med seg.
Det Nettavisen-oppslaget er bare tøys. At fjerning av 350 parkeringsplasser skulle ha slik virkning er latterlig, men Nettavisen klarer ikke la være å sparke til byrådet.https://www.nettavisen.no/na24/en-halv-million-mennesker-er-borte-fra-karl-johan/3423538897.html
Bare å vente på konkursras/flytting redusert antall kunder og større kostnad ved behov for hjelp, besøkte 3 kunder i sentrum i dag fy fanen for et slit ingen parkering og kjøremønsteret er helt idiotisk, kjørte jeg ulovlig xxxxxxxxxxx
Retail Apocalyse – ny åpenbaring
- Den raske teknologiske utviklingen har endret kundeadferden slik vi kjenner den. Dette ødelegger, fortrenger og legger de gamle forretningsmodellene i handelen død.
Digital teknologi endrer den fysiske butikken og spillereglene for hvordan verdier skapes, leveres og kapres snus på hodet. For ikke å gå under må handelsaktører først se og akseptere den nye virkeligheten – for så å finne en ny vei i kampen om kundene.
CC-Vest er da ikke i "det området". IKEA la ned sitt bestillings-/hentesenter på Skøyen. Mange butikker må gi seg etter kort tid i Hegdehaugsveien/Bogstadveien. Leiene er høye og konkurransen er hard, samtidig som butikkprofilen sikter høyere og høyere.Men hvorfor akkurat bare dette området? Hvorfor er ikke andre deler av sentrum rammet av samme?
Personlig forsåvidt enig, men om man først skal bile for å handle fremstår sentrum som stadig mindre attraktivt. I den "vrøvleartikkelen" ble det vist til at særlig familier og eldre svikter - det er jo de gruppene man presumtivt kunne tro var mest opptatte av å parkere nærme.Har du vansker med å finne parkeringsplass i det området er du nok avhengig av gåstol.
Ikke spør meg, men Stereofil ligger i området i alle fall. Jeg unngår som nenvt sentrum i størst mulig grad når det gjelder handel og spesielt om bilen skal brukes til å transportere noe.Akkurat kva er det de skal kjøpe, folkens?
Ganske mye som er mer latterlig, skal man handle noe og vet hva man skal ha blir tilgjengelighet en faktor, og et kjøremønster som er så tåpelig at kun medlemmer I MDG kan applaudere det i tillegg til mangel av nærliggende parkering gjør at man fort velger et annet alternativ.Det Nettavisen-oppslaget er bare tøys. At fjerning av 350 parkeringsplasser skulle ha slik virkning er latterlig, men Nettavisen klarer ikke la være å sparke til byrådet.https://www.nettavisen.no/na24/en-halv-million-mennesker-er-borte-fra-karl-johan/3423538897.html
Bare å vente på konkursras/flytting redusert antall kunder og større kostnad ved behov for hjelp, besøkte 3 kunder i sentrum i dag fy fanen for et slit ingen parkering og kjøremønsteret er helt idiotisk, kjørte jeg ulovlig xxxxxxxxxxx
Nettavisen skal ha poeng fordi de tar med den egentlige årsaken til at det går dårlig med "brick&mortar stores", nederst i artikkelen linker de til Tollefsen, som har greie på eiendom:
https://www.nettavisen.no/na24/eien...er-en-massiv-butikkdd-i-norge/3423538803.html
Han spår massiv butikkdød og den er alt i gang. Der er forklaringen. Folk handler på nettet og får varene hjem.
I morgen arrangerer VIRKE konferansen "Retail Apocalypse".
https://www.virke.no/kurs-konferanser/konferanse/handelskonferansen/
Der ligger sannheten og ikke i en tullepåstand om 350 parkeringsplasser som er blitt borte. (Det er forøvrig flere tusen parkeringsplasser i parkeringshus innenfor Ring1. Helt greit tilgjengelige, mange av dem kan brukes på timebasis.)
Retail Apocalyse – ny åpenbaring
- Den raske teknologiske utviklingen har endret kundeadferden slik vi kjenner den. Dette ødelegger, fortrenger og legger de gamle forretningsmodellene i handelen død.
Digital teknologi endrer den fysiske butikken og spillereglene for hvordan verdier skapes, leveres og kapres snus på hodet. For ikke å gå under må handelsaktører først se og akseptere den nye virkeligheten – for så å finne en ny vei i kampen om kundene.
Stemmer det, noe jeg erfarte med en viss oppgitt irritasjon i sommer når jeg var der og kjøpte meg nye høyttalere. Etter å ha blitt sendt rundt tre ganger på den samme runden av GPS'en uten å komme fram p.g.a. innkjøring forbudt, ga jeg faen og kjørte dit jeg skulle så jeg fikk hentet det jeg kom for.Ikke spør meg, men Stereofil ligger i området i alle fall. Jeg unngår som nenvt sentrum i størst mulig grad når det gjelder handel og spesielt om bilen skal brukes til å transportere noe.Akkurat kva er det de skal kjøpe, folkens?
For min del kan de godt sende hele operaen til Nord-Møre, bare de åpner for normal trafikk i Oslo sentrum igjen. Kan jo hende jeg skal ha meg nye høyttalere igjen om en 4-5 års tid.Det er veldig greitt med ein Oslo-tur for å gå "lydløypa". Men Oslo ligg, ut frå mitt perspektiv, forbaska usentralt, slik at eg ikkje har fått høve til sånt sidan hausten 2016.
Andre ærend vert operaen og sånt. Men det skjer endå sjeldnare.
Så når handelsstanden i Oslo sentrum påpeker at det er mye mindre folk i butikkene så roper du «fake news» og viser til netthandel. Som en forklaring på en stor nedgang i løpet av få måneder. Det er vanskelig å se annen forklaring enn at grunnen er at det ikke stemmer med hva du har lært oss - at mindre biler i sentrum er et udelt gode for butikker osv. Jeg er overrasket over at du ikke ser dette selv. Du sier basically at næringsdrivende i Oslo sentrum er så besatt av bil at de ikke skjønner sitt eget beste. I følge deg skal omsetningen gå opp, ikke ned. For syklister er så harde på å handle kontra bilister. Når det ikke skjer så peker du på netthandel. Poenget med at handelen går fint imidlertid andre steder enn sentrum lar du være å kommentere fordi det ikke passer med storyen din.Har ikke bestemt meg for noe som helst, Weld. Har bare fulgt med på butikkdøden. Det er sannsynligvis gigantiske parkeringsproblemer i Aust-Agder.
https://e24.no/naeringsliv/konkurs/...her-har-hver-femte-butikk-forsvunnet/24449312
DN ser på kjøkkenbutikkmassakren:
Vis vedlegget 510427
Ja, for her i Nordfjord har vi alt ein grei opera. No er det møringane sin tur!For min del kan de godt sende hele operaen til Nord-Møre, bare de åpner for normal trafikk i Oslo sentrum igjen. Kan jo hende jeg skal ha meg nye høyttalere igjen om en 4-5 års tid.Det er veldig greitt med ein Oslo-tur for å gå "lydløypa". Men Oslo ligg, ut frå mitt perspektiv, forbaska usentralt, slik at eg ikkje har fått høve til sånt sidan hausten 2016.
Andre ærend vert operaen og sånt. Men det skjer endå sjeldnare.
Fra artikkelen det linkes til:Studier viser uansett at folk som går og sykler bruker mer penger enn bilister.
https://www.tb.no/meninger/sykkel/trafikk/syklister-handler-mer-enn-bilister/o/5-76-298356
Neida - jeg sier ikke fake news. Jeg sier:Så når handelsstanden i Oslo sentrum påpeker at det er mye mindre folk i butikkene så roper du «fake news» og viser til netthandel. Som en forklaring på en stor nedgang i løpet av få måneder. Det er vanskelig å se annen forklaring enn at grunnen er at det ikke stemmer med hva du har lært oss - at mindre biler i sentrum er et udelt gode for butikker osv. Jeg er overrasket over at du ikke ser dette selv. Du sier basically at næringsdrivende i Oslo sentrum er så besatt av bil at de ikke skjønner sitt eget beste. I følge deg skal omsetningen gå opp, ikke ned. For syklister er så harde på å handle kontra bilister. Når det ikke skjer så peker du på netthandel. Poenget med at handelen går fint imidlertid andre steder enn sentrum lar du være å kommentere fordi det ikke passer med storyen din.Har ikke bestemt meg for noe som helst, Weld. Har bare fulgt med på butikkdøden. Det er sannsynligvis gigantiske parkeringsproblemer i Aust-Agder.
https://e24.no/naeringsliv/konkurs/...her-har-hver-femte-butikk-forsvunnet/24449312
DN ser på kjøkkenbutikkmassakren:
Vis vedlegget 510427
Du har basically sagt at fra 2017 til 2018 endret oslofolks handelsvarer seg drastisk grunnet netthandel. I 2018 kom som kjent netthandel som en tsunami over landet. Noe helt nytt og spennende vi aldri hadde sett før. Samtidig ble det å kjøre bil i Oslo sentrum en aktivitet som best egner seg for masochister, men det har ingen forklaringskraft. Also sprach Hardingfele. Og da er drt jo sånn det er. Diskusjon er overflødig.
Og som forklaring postet du en link som tar for seg utvikling over 8 år i et område hvor de langt fleste har mye mindre tilfang til butikkker enn hva som er tilfelle i Oslo.
Seriøst, du kan bedre enn dette. Er set så viktig for deg å fortelle at bilfritt sentrum er et gode for absolutt alle uansett hvor man ser saken fra?
Men det er ikke snakk om "senere år". Vi snakker fra 2017 til 2018. At folks handlevaner og butikkprofilene i sentrum har endret seg de siste årene har jeg ingen problemer med å være med på. Men ikke at det har skjedd en radikal endring fra 2017 til første halvår 2018. Det mest åpenbare som har skjedd er at det er mye mer tungvindt å bruke bilen til sentrum. Men det har i følge deg ikke noe med saken å gjøre og er tullball.Neida - jeg sier ikke fake news. Jeg sier:
1. Butikkprofilen i sentrum har endret seg radikalt i senere år, til øvre midt og toppsegmentene i prisleier. Det reduserer antallet besøk fordi butikker i billigere segment er blitt borte.
2. Handelsmønstre er i endring, pga netthandel og "spøkelsesshopping" -- folk kan prissammenligne vha nettsider og app's og drar dit produktene er billigst og det er ikke der dyr sentrumsleie må bakes inn i prisene.
Jeg skriver altså at jeg ikke er tvilende til at det er skjedd et bortfall av handlende i sentrumsgatene, men at jeg er sterkt tvilende til påstanden om at fjerning av 350 parkeringsplasser har resultert i 500.000 færre handlende -- i et område der det er fullt av parkeringsplasser.
Stemmer dette?Butikkprofilen i sentrum har endret seg radikalt i senere år, til øvre midt og toppsegmentene i prisleier.
Området det snakkes om er Oslos nye luksushoppingstrøk. De store motehusene har butikker her og Eger-senteret har også butikker som ligger i øvre prissjikt. Artikkelen fra Nettavisen omhandler en veldig spesifikk del av Oslo sentrum.Stemmer dette?Butikkprofilen i sentrum har endret seg radikalt i senere år, til øvre midt og toppsegmentene i prisleier.
Det er ikke helt i samsvar med hva jeg visuelt opplever når jeg er i sentrum. Lavpriskjedene dominerer mer og mer også varehandelen i sentrum - i hovedsak på bekostning av midtpris-segmentet og mangfoldet. I mange slike tidligere lokaler er det i stor grad nå coffee-shops og små-restauranter - i tillegg til flere tomme lokaler.
Jeg forblir skeptisk til at det er disse 350 parkeringsplassene som står for 500.000 i reduksjon. Det er stengt rundt Stortingsgarasjen, det er stengt rundt Grubbegata og det er gjort omdisponeringer av kjøreretninger i området, samtidig som det faktisk er blitt betydelig dyrere å parkere i sentrum, på de plassene som er der.Men det er ikke snakk om "senere år". Vi snakker fra 2017 til 2018. At folks handlevaner og butikkprofilene i sentrum har endret seg de siste årene har jeg ingen problemer med å være med på. Men ikke at det har skjedd en radikal endring fra 2017 til første halvår 2018. Det mest åpenbare som har skjedd er at det er mye mer tungvindt å bruke bilen til sentrum. Men det har i følge deg ikke noe med saken å gjøre og er tullball.Neida - jeg sier ikke fake news. Jeg sier:
1. Butikkprofilen i sentrum har endret seg radikalt i senere år, til øvre midt og toppsegmentene i prisleier. Det reduserer antallet besøk fordi butikker i billigere segment er blitt borte.
2. Handelsmønstre er i endring, pga netthandel og "spøkelsesshopping" -- folk kan prissammenligne vha nettsider og app's og drar dit produktene er billigst og det er ikke der dyr sentrumsleie må bakes inn i prisene.
Jeg skriver altså at jeg ikke er tvilende til at det er skjedd et bortfall av handlende i sentrumsgatene, men at jeg er sterkt tvilende til påstanden om at fjerning av 350 parkeringsplasser har resultert i 500.000 færre handlende -- i et område der det er fullt av parkeringsplasser.
For min egen del har det å kjøre til sentrum gått fra å være noe jeg helst unngår til å være noe jeg knapt vurderer. Nå skjedde det ikke ofte i utgangspunktet, men nå har det blitt omtrent helt uaktuelt. Skal jeg handle noe som er litt størrelse og vekt på så er ikke et parkeringshus noen hundre meter unna et særlig godt alternativ.
Overhodet ikke vanskelig å forstå, men jeg tviler på at bortfall av 500.000 lar seg forklare med at disse ikke fikk hentet tunge ting inne i bysentrum, i en by omgitt av kjøpesentra. Byrådet har gjort noe som Oslos byråd har ønsket å gjøre i over tyve år, redusere bilers adgang innenfor Ring 1. Om nok velgere misliker dette blir byrådet kastet ut, om nok velgere liker det vil de få støtte. Det blir vel avgjort neste høst.Problemet er at framkommeligheten med bil er betydelig redusert p.g.a. stengte gater, innkjøring forbudt, og enveiskjøringer. Når man skal hente store og tunge ting man er avhengig av bil for å få med seg. Det er vel ikke vanskelig å forstå?