Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hardingfele

    Gjest
    https://www.nettavisen.no/na24/en-halv-million-mennesker-er-borte-fra-karl-johan/3423538897.html

    Bare å vente på konkursras/flytting :p redusert antall kunder og større kostnad ved behov for hjelp, besøkte 3 kunder i sentrum i dag fy fanen for et slit ingen parkering og kjøremønsteret er helt idiotisk, kjørte jeg ulovlig xxxxxxxxxxx
    Det Nettavisen-oppslaget er bare tøys. At fjerning av 350 parkeringsplasser skulle ha slik virkning er latterlig, men Nettavisen klarer ikke la være å sparke til byrådet.

    Nettavisen skal ha poeng fordi de tar med den egentlige årsaken til at det går dårlig med "brick&mortar stores", nederst i artikkelen linker de til Tollefsen, som har greie på eiendom:
    https://www.nettavisen.no/na24/eien...er-en-massiv-butikkdd-i-norge/3423538803.html

    Han spår massiv butikkdød og den er alt i gang. Der er forklaringen. Folk handler på nettet og får varene hjem.

    I morgen arrangerer VIRKE konferansen "Retail Apocalypse".
    https://www.virke.no/kurs-konferanser/konferanse/handelskonferansen/

    Der ligger sannheten og ikke i en tullepåstand om 350 parkeringsplasser som er blitt borte. (Det er forøvrig flere tusen parkeringsplasser i parkeringshus innenfor Ring1. Helt greit tilgjengelige, mange av dem kan brukes på timebasis.)

    Retail Apocalyse – ny åpenbaring
    - Den raske teknologiske utviklingen har endret kundeadferden slik vi kjenner den. Dette ødelegger, fortrenger og legger de gamle forretningsmodellene i handelen død.
    Digital teknologi endrer den fysiske butikken og spillereglene for hvordan verdier skapes, leveres og kapres snus på hodet. For ikke å gå under må handelsaktører først se og akseptere den nye virkeligheten – for så å finne en ny vei i kampen om kundene.
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Det står i artikkelen at varehandelen i Norge generelt har økt og at den også øker i stor-Oslo, men at det ser annerledes ut i sentrum. Om det stemmer som påstått at det er mange færre besøkende i området så må jo det ha en årsak. At antall besøkende i mest sentrale Oslo går ned med 6-7% på ett år skjer ikke fordi netthandel øker, det er ikke en særlig logisk forklaring på fenomenet. Om det er parkeringsplasser eller noe annet kan man sikkert diskutere, men din forklaring fremstår heller ikke som spesielt troverdig om endringen er såpass stor fra ett år til et annet som det hevdes. Turismen har vel økt i år så det er neppe forklaringen.

    Det finnes masser av plasser å parkere i parkeringshus i Oslo, men de har som fellesnevner at det er temmelig dyrt, de ligger fort et stykke unna dit man skal og er ganske tungvindt om det skal handles større ting som må bæres til bilen. Det har også blitt betydelig mer kukent å ta bilen inn til sentrum grunnet endret trafikkmønster, mye stengte gater osv.

    Jeg synest den type forklaringer fremstår som betydelig mer plausibelt enn at netthandel fra 2017 til 2018 sørger for at det er så mye mindre besøk i butikkene i sentrum. For min del er Oslo sentrum omtrent det siste stedet jeg drar for å handle noe, jeg foretrekker stort sett å dra til Ski (bor på Nordstrand) når jeg i en fysisk butikk. Der er stort sett de butikkene jeg evt trenger, det er mye mindre kaos, kjøretiden er som til Alnabru og lignende for min del og jeg slipper også stort sett eventuel rushtrafikk.

    Synest du selv at netthandel er en rimelig forklaring på så stor endring på under ett år? Netthandel er jo ikke akkurat noe nytt i Norge.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Profilen på butikkene i sentrum har endret seg betydelig på bare noen få år. Ta en tur innom Paléet, for eksempel. Der var det større variasjon i butikkene før, med bredere appell til varierte segmenter og større vertikal prisprofil. Alt av småbutikker er borte i KJ/SG, s.s. Rich Andvord typen. Det er striper med butikker i øvre segment som driver og slåss med hverandre om et mye mindre kundegrunnlag.

    Butikkdød pga nettsalg har truffet her hjemme i betydelig grad i senere år -- man kan kjøpe fra norske leverandører og prissammenligningsmulighetene gjør at man kjapt kan finne laveste pris, både i butikk og nett. Som Tollefsen beskriver det, kan han godt forstå hvorfor Mustad nå gjør CC-Vest om til leiligheter, ikke liv laga med breddetilbud lenger.

    Og den forklaringen utgjør en like stor andel som at 350 parkeringsplasser er fjernet i et område der det faktisk er mange parkeringsmuligheter. Studier viser uansett at folk som går og sykler bruker mer penger enn bilister.

    https://www.tb.no/meninger/sykkel/trafikk/syklister-handler-mer-enn-bilister/o/5-76-298356
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Det er ganske stor forskjell på «på noen få år/senere år» og «på under ett år». Det store nye fra 2017 til 2018 er hvor tungvint det er å ta bilen inn i sentrum. Ikke hva som selges eller hvilke butikker som finnes der. Og som sagt øker angivelig handelen alle andre steder. Noe som også rimer dårlig med batthandelhypotesen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men hvorfor akkurat bare dette området? Hvorfor er ikke andre deler av sentrum rammet av samme?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Om det var netthandel - hvorfor ikke resten av sentrum (eller hele Oslo-området for den saks skyld) ?

    Det er så vidt jeg kan forstå også det området som er lengst unna parkeringshus (jeg er dog ikke veldig bevandret i parkeringshus) og et av de mer tungvindte områdene å kjøre til.

    Det er godt mulig det er en annen forklaring enn parkering/kjøremønster, men siden det er det mest påfallende som har endret seg fra 2017 til 2018 synest jeg ikke forklaringen fremstår som helt fjern. Om den er korrekt er selvsagt en annen sak. En annen forklaring er eksempelvis mindre forbruk på luksusvarer, noe det er en uvanlig stor tetthet av butikker som selger i området. Men en halv million færre besøkende totalt på et halvt år er ganske mye - så en eller annen grunn må det være om vi for diskusjonens skyld antar at det tallet er korrekt.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Men hvorfor akkurat bare dette området? Hvorfor er ikke andre deler av sentrum rammet av samme?
    CC-Vest er da ikke i "det området". IKEA la ned sitt bestillings-/hentesenter på Skøyen. Mange butikker må gi seg etter kort tid i Hegdehaugsveien/Bogstadveien. Leiene er høye og konkurransen er hard, samtidig som butikkprofilen sikter høyere og høyere.

    VIRKE har nok lånt tittelen her:
    https://www.businessinsider.com/the...brick-and-mortar-stores-2018-2?r=US&IR=T&IR=T

    Utfordringen ligger i å akseptere at butikkene blir utstillingsvinduer for varene, som folk så oppsøker der de er billigst, men det er vanskelig å få franchise-takere til å være med på den modellen. En del merker har akseptert at de må eie butikkene, som blir utstillingssteder.
    Og naturligvis er mange butikkeiere lei av folk som kommer innom kun for å finne riktig størrelse, før de stikker og handler på nettet. Og det gjør at mange butikkeiere faktisk opptrer temmelig uvennlig mot dem de mistenker for å være slike "ghost-shoppers". Du har nok en del av forklaringen i den dynamikken.

    Spesielt unge har gjort dette i årevis:
    https://no.ehandel.com/artikler/7-av-10-unge-prover-i-butikk-og-handler-pa-nett/380380

    Skjermbilde 2018-09-25 kl. 19.57.57.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Slik er ståa for parkeringshus i Oslo sentrum i følge Google maps:

    parkering.JPG

    Om man nå vil ha bilen i sentrum så fremstår Vika, Aker Brygge Oslo City osv som betydelig enklere - der kan man parkere like under handelsområdene og det er også noe enklere å kjøre dit siden det ligger nærmere de store trafikkårene.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Har du vansker med å finne parkeringsplass i det området er du nok avhengig av gåstol.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Har du vansker med å finne parkeringsplass i det området er du nok avhengig av gåstol.
    Personlig forsåvidt enig, men om man først skal bile for å handle fremstår sentrum som stadig mindre attraktivt. I den "vrøvleartikkelen" ble det vist til at særlig familier og eldre svikter - det er jo de gruppene man presumtivt kunne tro var mest opptatte av å parkere nærme.

    Jeg skjønner at du har bestemt deg for at dette på ingen måte har noe med at det har blitt mer tungvindt å kjøre bil til Oslo sentrum å gjøre og at det et bilfritt sentrum er en garanti for en suksesshistorie på alle tenkelige måter, men jeg synest ikke resonnementet ditt er spesielt overbevisende - igjen siden det spesifikt rammer sentrum og det har skjedd veldig fort. I en tid varehandlen i Oslo faktisk har økt og ikke blitt drept av netthandel.

    Bogstadveien har vel for øvrig tapt terreng til sentrum siden sentrum har tatt over for snobbehandelen som tidligere var i Bogstadveien samt at det var kaos i et par år grunnet trikkearbeid der.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Akkurat kva er det de skal kjøpe, folkens?
    Ikke spør meg, men Stereofil ligger i området i alle fall. Jeg unngår som nenvt sentrum i størst mulig grad når det gjelder handel og spesielt om bilen skal brukes til å transportere noe.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.728
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke noe forhold til Oslo så egentlig bryr jeg meg ikke noe større. Tog til Oslo S, taxi eller beina til hotell og det lille man handler skjer i spaseravstand fra hotellet, evt så bruker jeg taxi. ( Oslo Taxi! )

    Å ta med min egen bil dit ned? Nei takk ikke pokker!

    Men jeg har sett alternative løsninger på dette med "for mange biler". Hellas som er Europamestre i "trafikk-kultur" har en liten øy der ned i Middelhavet nær Tyrkia. Rhodos.

    Rhodos By er en by som ganske klart ble planlagt og bygget før bilen var et allemannseie. Smale gater, veldig smale gater! De fleste kjører moped/scooter eller MC. Grunnet klima er ikke dette noe problem, de har stort sett alltid oppholdsvær untatt noen dager i en ca 3 måneders periode fra oktober/november. Veldig få syklister å se? Av de jeg så nå i høst var vel ca 50% nordiske turister i fagerike kondomklær som hadde tatt med seg "trim maskina" på flyet. De som har biler har måttet lære seg å leve med kronisk mangel på parkeringsplasser.

    Problemene for bilene løses på denne måten:

    Stort sett alle gater er enveiskjørte. Da blir det plass til parkering langs gaten. Retningen på einveiskjøringen byttes hvert tiende år slik at det ikke skal gi noen butikker/restauranter/barer fordeler som følge av at de ligger der de ligger i forhold til kjøreretningen.

    Som sagt er det mangel på parkeringsplasser, så hvis du har et ærend du MÅ få gjort, plukke opp et eller annet fra butikken eller noe slik, så stopper du bilen midt i gaten setter på nødblink, hopper ut av bilen sprinter inn dit du skal, henter/leverer det som skal hentes/leveres sprinter ut i bilen og kjører videre. Samme om du kommer med taxi og skal manøvrere et lass kofferter inn /ut av bilen, nødblink på og gjør det som må gjøres og så kjører taxien videre. Og det pussige er at INGEN legger seg på hornet og tuuuuter! INGEN! De kjører hardt og har en ganske agresiv kjørestil, men dette fungerer helt knall ut fra prisippet: "meg i dag, du i morgen"!

    Nå er det selvsagt alt for meget å vente at "travle" nordmenn skulle kunne makte å få noe slikt til å fungere. De som tror det er "sydlanske" europeere som er ildfulle har helt klart ikke opplevd en Tesla eller Audieier som blir forsinket et kvart sekund av en fortgjenger eller ( Gud forby! ) en syklist!

    Greit at vi ikke har klima for sykkel/moped/scooter men det finnes klart andre måter å løse trafikkproblemer på enn de vi finner på her hjemme.

    Og nå er jo også Hellas et uutviklet land der det til og med er slik at det kommer en fyr og tanker bilen for deg når du skal fylle bensin. Helt forkastelig selvsagt sett med våre øyne, men det holder da noen sjeler i arbeid. Og det i seg selv har vel en viss verdi? Det samme gjelder serveringsstedene, de kunne helt sikert ha kuttet serveringsstaben med 30% uten at vi hadde reagert direkte negativt på servicen. men nå har de valgt en løsning som sikkert koster litt mere, men som gjør at gjestene føler seg behandlet som konger,- og selvsagt kommer tilbake!

    Vi jobber ræva av oss for å introdusere førerløse busser og bilfrie byer, men hva er egntlig vitsen? Joda jeg er oppmerksom på miljøaspektet, men hva skal vi med byer uten butikker og uten folk? I en overgangsperiode kan vi sikker bygge om varehus til leiligheter, men å bo i byen uten butikker slik at du må kjøre ut av byen for å handle når det skal være et planlagt Hælvete å bevege seg med bilen. Den bilen som i bunn og grunn er ganske nødvendig for å få med alle varene hjem. Hva skjer den dagen "folk flest" bestmmer seg for at her gidder vi ikke bo, vi pakker snippeska og flytter til Audiophile Arve i Utbygda? Burde vi kanskje la Storbyene dø? Og så la folk bo i mindre småbyer med en viss avstand i mellom. Ikke like effektivt, men kanskje et kvalitativt bedre liv?

    Utopisk? Ja ganske sikkert, men muligens en vakker tanke likevel......
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nå er det vel slik at stadig færre unge faktisk tar lappen. TØI har vel finni ut at det er ca halvparten nå enn hva det var på 90 tallet når det gjelder 18åringer. Man har også finni ut at jo senere man tar lappen jo mindre aktivt bruker man bilen. Kanskje bare noen av oss bare er gamle og sære.. Handelen vil nok overleve noen år til, hvertfall til Amazon kommer, så får heller næringsforeningen på Karl Johan vest for stortinget gruble på hvorfor andre deler av sentrum klarer å øke sin handel på tross av satan selv.. Lan Marie
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.776
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    https://www.nettavisen.no/na24/en-halv-million-mennesker-er-borte-fra-karl-johan/3423538897.html

    Bare å vente på konkursras/flytting :p redusert antall kunder og større kostnad ved behov for hjelp, besøkte 3 kunder i sentrum i dag fy fanen for et slit ingen parkering og kjøremønsteret er helt idiotisk, kjørte jeg ulovlig xxxxxxxxxxx
    Det Nettavisen-oppslaget er bare tøys. At fjerning av 350 parkeringsplasser skulle ha slik virkning er latterlig, men Nettavisen klarer ikke la være å sparke til byrådet.

    Nettavisen skal ha poeng fordi de tar med den egentlige årsaken til at det går dårlig med "brick&mortar stores", nederst i artikkelen linker de til Tollefsen, som har greie på eiendom:
    https://www.nettavisen.no/na24/eien...er-en-massiv-butikkdd-i-norge/3423538803.html

    Han spår massiv butikkdød og den er alt i gang. Der er forklaringen. Folk handler på nettet og får varene hjem.

    I morgen arrangerer VIRKE konferansen "Retail Apocalypse".
    https://www.virke.no/kurs-konferanser/konferanse/handelskonferansen/

    Der ligger sannheten og ikke i en tullepåstand om 350 parkeringsplasser som er blitt borte. (Det er forøvrig flere tusen parkeringsplasser i parkeringshus innenfor Ring1. Helt greit tilgjengelige, mange av dem kan brukes på timebasis.)

    Retail Apocalyse – ny åpenbaring
    - Den raske teknologiske utviklingen har endret kundeadferden slik vi kjenner den. Dette ødelegger, fortrenger og legger de gamle forretningsmodellene i handelen død.
    Digital teknologi endrer den fysiske butikken og spillereglene for hvordan verdier skapes, leveres og kapres snus på hodet. For ikke å gå under må handelsaktører først se og akseptere den nye virkeligheten – for så å finne en ny vei i kampen om kundene.
    Ganske mye som er mer latterlig, skal man handle noe og vet hva man skal ha blir tilgjengelighet en faktor, og et kjøremønster som er så tåpelig at kun medlemmer I MDG kan applaudere det i tillegg til mangel av nærliggende parkering gjør at man fort velger et annet alternativ.

    Og bare for å leke litt med tall

    350 plasser smittetid på 1time og 12 timers åpningstid
    350x12x5x52=1 092 000

    Da er lørdagen utelatt og kun en person per bil, alle skulle sikker ikke handle og noe vil fremdele benytte området selv om de må gå fra nærmeste p-hus, så da trekker man fra 50% og sitter igjen med 546 000

    Men er nok bare netthandel som rammer veldig lokalt……
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.728
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    De rike klarer seg alltid, og som Hegnar vel sa så vil de rike si velkommen til bomringer og alt som gjør bilkjøring alt for dyrt for "almuen". Da får de veiene for seg selv! Må vel dele dem med de viktige politikerne i Byrådet som skyssses rundt i sorte limousiner, men det er jo ikke så mange av dem.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Ja det et der jeg detter av. Netthandel rsmmer Oslo sentrum men ikke andre steder i byen i stort monn. For meg personlig er det helt topp om hele Oslo sentrum blir bilfritt og det blir så dyrt å kjøre dit at knapt noen har råd til det - jeg bruker beina og sykkel selv. Men jeg synest det er veldig rart å totalt avfeie det som forklaring på den (påståtte) bråe nedgangen i handel. Som om nordmenn i 2018 virkelig begynte å handle på nett som noe helt nytt og spennende. Jeg tippet en bra andel velger å kjøre andre steder for å ordne sine saker - det er fortsatt bøttevis av butikker i Oslo og omegn så noen handler åpenbart der fortsatt. Bare å dra på Alnabru en lørdag så ser man ganske greit at bilen brukes til butikker i stor skala fortsatt.

    Netthandel vokser dor øvrig mindre i Oslo enn andre steder i landet. Ikke så rart siden det i Oslo finnes et mye større utvalg butikker enn noe annet sted i Norge.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.969
    Antall liker
    13.613
    Sted
    Smurfeland
    Akkurat kva er det de skal kjøpe, folkens?
    Ikke spør meg, men Stereofil ligger i området i alle fall. Jeg unngår som nenvt sentrum i størst mulig grad når det gjelder handel og spesielt om bilen skal brukes til å transportere noe.
    Stemmer det, noe jeg erfarte med en viss oppgitt irritasjon i sommer når jeg var der og kjøpte meg nye høyttalere. Etter å ha blitt sendt rundt tre ganger på den samme runden av GPS'en uten å komme fram p.g.a. innkjøring forbudt, ga jeg faen og kjørte dit jeg skulle så jeg fikk hentet det jeg kom for.

    Handlet høyttalere og noe annet der i 2014 også, og selv om det ikke var noen direkte fornøyelse å rygge opp på fortauet og inn i den trange passasjen den gangen heller, så kom man iallfall fram dit man skulle. Har vanskelig for å se hvordan butikker som dette skal kunne drive fornuftig fra en lokasjon med såpass utfordrende infrastruktur.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.969
    Antall liker
    13.613
    Sted
    Smurfeland
    Det er veldig greitt med ein Oslo-tur for å gå "lydløypa". Men Oslo ligg, ut frå mitt perspektiv, forbaska usentralt, slik at eg ikkje har fått høve til sånt sidan hausten 2016.
    Andre ærend vert operaen og sånt. Men det skjer endå sjeldnare.
    For min del kan de godt sende hele operaen til Nord-Møre, bare de åpner for normal trafikk i Oslo sentrum igjen. Kan jo hende jeg skal ha meg nye høyttalere igjen om en 4-5 års tid.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Har ikke bestemt meg for noe som helst, Weld. Har bare fulgt med på butikkdøden. Det er sannsynligvis gigantiske parkeringsproblemer i Aust-Agder. ;)

    https://e24.no/naeringsliv/konkurs/...her-har-hver-femte-butikk-forsvunnet/24449312

    DN ser på kjøkkenbutikkmassakren:

    Vis vedlegget 510427
    Så når handelsstanden i Oslo sentrum påpeker at det er mye mindre folk i butikkene så roper du «fake news» og viser til netthandel. Som en forklaring på en stor nedgang i løpet av få måneder. Det er vanskelig å se annen forklaring enn at grunnen er at det ikke stemmer med hva du har lært oss - at mindre biler i sentrum er et udelt gode for butikker osv. Jeg er overrasket over at du ikke ser dette selv. Du sier basically at næringsdrivende i Oslo sentrum er så besatt av bil at de ikke skjønner sitt eget beste. I følge deg skal omsetningen gå opp, ikke ned. For syklister er så harde på å handle kontra bilister. Når det ikke skjer så peker du på netthandel. Poenget med at handelen går fint imidlertid andre steder enn sentrum lar du være å kommentere fordi det ikke passer med storyen din.

    Du har basically sagt at fra 2017 til 2018 endret oslofolks handelsvarer seg drastisk grunnet netthandel. I 2018 kom som kjent netthandel som en tsunami over landet. Noe helt nytt og spennende vi aldri hadde sett før. Samtidig ble det å kjøre bil i Oslo sentrum en aktivitet som best egner seg for masochister, men det har ingen forklaringskraft. Also sprach Hardingfele. Og da er drt jo sånn det er. Diskusjon er overflødig.

    Og som forklaring postet du en link som tar for seg utvikling over 8 år i et område hvor de langt fleste har mye mindre tilfang til butikkker enn hva som er tilfelle i Oslo.

    Seriøst, du kan bedre enn dette. Er set så viktig for deg å fortelle at bilfritt sentrum er et gode for absolutt alle uansett hvor man ser saken fra?
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ei anna forklaring på fenomenet kan vere at folk ikkje orkar handle meir, etter 20 års handelsgalskap?
    Eller kanskje folk har dårlegare råd enn det prisane skulle tilseie? Renteauke?
    Sjølv handla eg stereo for hundretusenar for nokre år sidan. Så har det vorte mykje mindre - ingen investering i 2018. Så utanom matvarer, litt drikke, og vinyl på bruktmarknaden er det berre å betale rekningar pengane går til...
    Kjøpte nye sko, einaste. Frå Bergset på Eid sitt opphøyrssal.....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er veldig greitt med ein Oslo-tur for å gå "lydløypa". Men Oslo ligg, ut frå mitt perspektiv, forbaska usentralt, slik at eg ikkje har fått høve til sånt sidan hausten 2016.
    Andre ærend vert operaen og sånt. Men det skjer endå sjeldnare.
    For min del kan de godt sende hele operaen til Nord-Møre, bare de åpner for normal trafikk i Oslo sentrum igjen. Kan jo hende jeg skal ha meg nye høyttalere igjen om en 4-5 års tid.
    Ja, for her i Nordfjord har vi alt ein grei opera. No er det møringane sin tur!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.270
    Antall liker
    19.348
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Studier viser uansett at folk som går og sykler bruker mer penger enn bilister.

    https://www.tb.no/meninger/sykkel/trafikk/syklister-handler-mer-enn-bilister/o/5-76-298356
    Fra artikkelen det linkes til:
    Bilister handler gjennomsnittlig for mest pr. tur i sentrum. Andre trafikanter, som syklister, handler hyppigere, og legger igjen mer penger pr. måned og år. (Kunnskapsstatus for handel, tilgjengelighet og bymiljø i sentrum fra transportøkonomisk institutt T.Ø.I rapport 1400/15). Her har vi tall basert på større byer som Oslo.

    Det har jo sin naturlige sammenheng.

    Men, samtidig - varehandelen slik vi "kjenner" den vil stå foran store omstillinger i fremtiden. Der har du nok helt rett mht dine betraktninger. Butikkene vil gradvis endres mot å bli rene show-room´s der du kan se/prøve varen(e) for så å legge bestillingen på nett og få varen levert hjem.
    Spørsmålet er hvor stor andel slike som vil befinne seg i sentrumskjernen - og i hvilken form. Sannsynligvis vil flere ulike aktører samles i større "felles" lokaler.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Har ikke bestemt meg for noe som helst, Weld. Har bare fulgt med på butikkdøden. Det er sannsynligvis gigantiske parkeringsproblemer i Aust-Agder. ;)

    https://e24.no/naeringsliv/konkurs/...her-har-hver-femte-butikk-forsvunnet/24449312

    DN ser på kjøkkenbutikkmassakren:

    Vis vedlegget 510427
    Så når handelsstanden i Oslo sentrum påpeker at det er mye mindre folk i butikkene så roper du «fake news» og viser til netthandel. Som en forklaring på en stor nedgang i løpet av få måneder. Det er vanskelig å se annen forklaring enn at grunnen er at det ikke stemmer med hva du har lært oss - at mindre biler i sentrum er et udelt gode for butikker osv. Jeg er overrasket over at du ikke ser dette selv. Du sier basically at næringsdrivende i Oslo sentrum er så besatt av bil at de ikke skjønner sitt eget beste. I følge deg skal omsetningen gå opp, ikke ned. For syklister er så harde på å handle kontra bilister. Når det ikke skjer så peker du på netthandel. Poenget med at handelen går fint imidlertid andre steder enn sentrum lar du være å kommentere fordi det ikke passer med storyen din.

    Du har basically sagt at fra 2017 til 2018 endret oslofolks handelsvarer seg drastisk grunnet netthandel. I 2018 kom som kjent netthandel som en tsunami over landet. Noe helt nytt og spennende vi aldri hadde sett før. Samtidig ble det å kjøre bil i Oslo sentrum en aktivitet som best egner seg for masochister, men det har ingen forklaringskraft. Also sprach Hardingfele. Og da er drt jo sånn det er. Diskusjon er overflødig.

    Og som forklaring postet du en link som tar for seg utvikling over 8 år i et område hvor de langt fleste har mye mindre tilfang til butikkker enn hva som er tilfelle i Oslo.

    Seriøst, du kan bedre enn dette. Er set så viktig for deg å fortelle at bilfritt sentrum er et gode for absolutt alle uansett hvor man ser saken fra?
    Neida - jeg sier ikke fake news. Jeg sier:

    1. Butikkprofilen i sentrum har endret seg radikalt i senere år, til øvre midt og toppsegmentene i prisleier. Det reduserer antallet besøk fordi butikker i billigere segment er blitt borte.
    2. Handelsmønstre er i endring, pga netthandel og "spøkelsesshopping" -- folk kan prissammenligne vha nettsider og app's og drar dit produktene er billigst og det er ikke der dyr sentrumsleie må bakes inn i prisene.

    Jeg skriver altså at jeg ikke er tvilende til at det er skjedd et bortfall av handlende i sentrumsgatene, men at jeg er sterkt tvilende til påstanden om at fjerning av 350 parkeringsplasser har resultert i 500.000 færre handlende -- i et område der det er fullt av parkeringsplasser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Uten å ha sett tall på det vil jeg også anta at gruppen "syklister" i snitt har større kjøpekraft enn gruppen "bilister". Å holde seg i form er realtivt sterkt korrelert med sosiøkonomisk status.

    Det er mulig det som skjer i Oslo sentrum nå (om vi fortsatt tar tallene for god fisk) er et overgangsfenomen mens folk justerer handelsvanene sine. Men p.t. fremstår det ikke som spesielt attraktivt å sykle i Oslo sentrum heller. Det er ganske dårlig tilrettelagt inne i selve sentrum.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Neida - jeg sier ikke fake news. Jeg sier:

    1. Butikkprofilen i sentrum har endret seg radikalt i senere år, til øvre midt og toppsegmentene i prisleier. Det reduserer antallet besøk fordi butikker i billigere segment er blitt borte.
    2. Handelsmønstre er i endring, pga netthandel og "spøkelsesshopping" -- folk kan prissammenligne vha nettsider og app's og drar dit produktene er billigst og det er ikke der dyr sentrumsleie må bakes inn i prisene.

    Jeg skriver altså at jeg ikke er tvilende til at det er skjedd et bortfall av handlende i sentrumsgatene, men at jeg er sterkt tvilende til påstanden om at fjerning av 350 parkeringsplasser har resultert i 500.000 færre handlende -- i et område der det er fullt av parkeringsplasser.
    Men det er ikke snakk om "senere år". Vi snakker fra 2017 til 2018. At folks handlevaner og butikkprofilene i sentrum har endret seg de siste årene har jeg ingen problemer med å være med på. Men ikke at det har skjedd en radikal endring fra 2017 til første halvår 2018. Det mest åpenbare som har skjedd er at det er mye mer tungvindt å bruke bilen til sentrum. Men det har i følge deg ikke noe med saken å gjøre og er tullball.

    For min egen del har det å kjøre til sentrum gått fra å være noe jeg helst unngår til å være noe jeg knapt vurderer. Nå skjedde det ikke ofte i utgangspunktet, men nå har det blitt omtrent helt uaktuelt. Skal jeg handle noe som er litt størrelse og vekt på så er ikke et parkeringshus noen hundre meter unna et særlig godt alternativ.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det som foregår i sentrum nå er en kombinasjon av "traffic calming" prinsipper og styring til nye brukermønstre. Vi er gått fra et bymidte der biler hadde total forrang og stod parkert overalt til et sentrum der gående og biler skal blandes, men der gjennomkjøring med biler innenfor Ring 1 skal reduseres sterkt. Akkurat den utviklingen ivret blå byråd for i årevis uten at noe ble gjort, nå gjøres det. Flere årsaker ligger bak.

    Jeg er gammel nok til å huske Akerverkstedene og togene som gikk over det vi nå kaller Rådhusplassen (som forøvrig er veldig dårlig disponert, IMO, en stor betongslette, uten at jeg gir nåværende byråd skylden for det. Blir sikkert bedre med tiden). Men jeg er ikke så gammel at jeg husker da det gikk biltrafikk gjennom Folketeaterpassasjen. Det ble mye krangling da den passasjen ble stengt for biler.

    Men jeg er glad over at dentids planer om motorvei der Karl Johan nå ligger ble skrinlagt. Det er en befengt tanke at biler skal ha fri adgang til en bys absolutte midt, i lys av sterkt voksende folketall og bileierskap, rundt dette sentrumet.

    60574995.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.270
    Antall liker
    19.348
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Butikkprofilen i sentrum har endret seg radikalt i senere år, til øvre midt og toppsegmentene i prisleier.
    Stemmer dette?
    Det er ikke helt i samsvar med hva jeg visuelt opplever når jeg er i sentrum. Lavpriskjedene dominerer mer og mer også varehandelen i sentrum - i hovedsak på bekostning av midtpris-segmentet og mangfoldet. I mange slike tidligere lokaler er det i stor grad nå coffee-shops og små-restauranter - i tillegg til flere tomme lokaler.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Butikkprofilen i sentrum har endret seg radikalt i senere år, til øvre midt og toppsegmentene i prisleier.
    Stemmer dette?
    Det er ikke helt i samsvar med hva jeg visuelt opplever når jeg er i sentrum. Lavpriskjedene dominerer mer og mer også varehandelen i sentrum - i hovedsak på bekostning av midtpris-segmentet og mangfoldet. I mange slike tidligere lokaler er det i stor grad nå coffee-shops og små-restauranter - i tillegg til flere tomme lokaler.
    Området det snakkes om er Oslos nye luksushoppingstrøk. De store motehusene har butikker her og Eger-senteret har også butikker som ligger i øvre prissjikt. Artikkelen fra Nettavisen omhandler en veldig spesifikk del av Oslo sentrum.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Neida - jeg sier ikke fake news. Jeg sier:

    1. Butikkprofilen i sentrum har endret seg radikalt i senere år, til øvre midt og toppsegmentene i prisleier. Det reduserer antallet besøk fordi butikker i billigere segment er blitt borte.
    2. Handelsmønstre er i endring, pga netthandel og "spøkelsesshopping" -- folk kan prissammenligne vha nettsider og app's og drar dit produktene er billigst og det er ikke der dyr sentrumsleie må bakes inn i prisene.

    Jeg skriver altså at jeg ikke er tvilende til at det er skjedd et bortfall av handlende i sentrumsgatene, men at jeg er sterkt tvilende til påstanden om at fjerning av 350 parkeringsplasser har resultert i 500.000 færre handlende -- i et område der det er fullt av parkeringsplasser.
    Men det er ikke snakk om "senere år". Vi snakker fra 2017 til 2018. At folks handlevaner og butikkprofilene i sentrum har endret seg de siste årene har jeg ingen problemer med å være med på. Men ikke at det har skjedd en radikal endring fra 2017 til første halvår 2018. Det mest åpenbare som har skjedd er at det er mye mer tungvindt å bruke bilen til sentrum. Men det har i følge deg ikke noe med saken å gjøre og er tullball.

    For min egen del har det å kjøre til sentrum gått fra å være noe jeg helst unngår til å være noe jeg knapt vurderer. Nå skjedde det ikke ofte i utgangspunktet, men nå har det blitt omtrent helt uaktuelt. Skal jeg handle noe som er litt størrelse og vekt på så er ikke et parkeringshus noen hundre meter unna et særlig godt alternativ.
    Jeg forblir skeptisk til at det er disse 350 parkeringsplassene som står for 500.000 i reduksjon. Det er stengt rundt Stortingsgarasjen, det er stengt rundt Grubbegata og det er gjort omdisponeringer av kjøreretninger i området, samtidig som det faktisk er blitt betydelig dyrere å parkere i sentrum, på de plassene som er der.

    Jeg har ikke benektet at det er færre besøkende, men forklaringen til Krefting er for enkel og han er nok også som gårdeier i området og representant for samme lite villig til å peke på "Retail Apocalypse" som en hovedårsak, gitt hans organisasjons ønske om å beskytte utleieprisene..
    Ellers er det nok ikke "tunge ting" man drar inn til bysentrum for å handle i våre dager, hverken her eller i andre byer. For butikker som Stereofil, som har beliggenhet i grensen og selger tunge ting, er dette selvsagt en utfordring -- men jeg har selv hentet møbler med bil i området i nyere tid og ser ikke helt problemet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.969
    Antall liker
    13.613
    Sted
    Smurfeland
    Problemet er at framkommeligheten med bil er betydelig redusert p.g.a. stengte gater, innkjøring forbudt, og enveiskjøringer. Når man skal hente store og tunge ting man er avhengig av bil for å få med seg. Det er vel ikke vanskelig å forstå?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Jeg påpeker at det ikke fremstår som veldig sannsynlig at "Retail Apocalypse" slo inn så kraftig fra 2017 til 2018, og spesifikt i et begrenset område i Oslo sentrum.

    Men det er ikke gitt at fremkommelighet for bil er forklaringen, men jeg mener i motsetning til deg at den ikke er opplagt feil. En annen er at den noe spesielle butikkmiksen i dette området merker små endringer i forbruksmønster spesielt hardt. Igjen siden det ikke ser ut til å slå tilsvarende ut andre steder (hvor det også er lettere å parkere). En halv million mindre folk i området på et halvt år høres jo dramatisk ut, men det er ikke mer enn ca 2700 / dag om man fordeler de jevnt utover alle dagene. Jeg tipper belegget på disse 350 plassene det snakkes om var relativt høyt på dagtid. En hel del står sikkert andre steder, men at mange også drar andre steder vil ikke overraske meg. Som nevnt har det for min egen del blitt stadig mindre aktuelt å dra til sentrum for å handle - av flere grunner, men at det er tungvindt å kjøre dit er en av grunnene. Nå handler jeg ganske lite "sentrumsting" uansett, men det ville ikke overraske meg om en god del tenker likt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Oslo sentrum begynner å bli veldig bra, vi parkerte bilen i Oslo Citys p-hus. Jeg gikk til Stereofil og hørte på litt snadder, kona og søstera var i noen klesbutikker i området og etterpå gikk vi gjennom et flott sentrumsområde på vei mot Aker brygge. Turister, gatemusikanter, uteservering, spisesteder, lite biler og eksos, det var rett og slett helt ok å gå her. Dette er en mye mer menneskelig by enn den jeg vokste opp i. Oslo er bra. Og med flere grønne lunger i bakgårder og på hustak så blir Oslo en enda grønnere by. Nok parkeringsplasser i p-hus er det også, de ligger inntil ring 1, lett å finne frem også for de som synes Oslo er skummel;) å kjøre bil i.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Problemet er at framkommeligheten med bil er betydelig redusert p.g.a. stengte gater, innkjøring forbudt, og enveiskjøringer. Når man skal hente store og tunge ting man er avhengig av bil for å få med seg. Det er vel ikke vanskelig å forstå?
    Overhodet ikke vanskelig å forstå, men jeg tviler på at bortfall av 500.000 lar seg forklare med at disse ikke fikk hentet tunge ting inne i bysentrum, i en by omgitt av kjøpesentra. Byrådet har gjort noe som Oslos byråd har ønsket å gjøre i over tyve år, redusere bilers adgang innenfor Ring 1. Om nok velgere misliker dette blir byrådet kastet ut, om nok velgere liker det vil de få støtte. Det blir vel avgjort neste høst.

    Ser av brukerundersøkelser at større bevissthet omkring luftkvalitet i bysentrum også er en forklaring på lavere besøkstall, det får man håpe vil bli avhjulpet når færre biler spyr ut eksos i området.

    Man burde nok også hatt en lengre tidsserie for å dokumentere de påståtte 500' i redusert trafikk. De varmesøkende kameraene Krefting henviser til ble satt opp i februar 2017. Ser at det arbeides med å få frem bedre tallgrunnlag. Krefting er sterk part i saken og har en altfor enkel forklaring på bortfallet av forbrukere.
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Butikkene har gode tall for omsetning. Om de ser, som David-Andersen sier i saken, at omsetningen går ned i sentrum sepsifikt mens samme ikke skjer andre steder så tyder det på en ganske brå endring i adferd fra kundene. De teller også besøkende automatisk i dørene.


    Finn Martinsen, daglig leder i det tradisjonsrike gullsmedfirmaet David Andersen, bekrefter at det er en kraftig nedgang i antallet besøkende etter at parkeringsplassene forsvant.

    - Vi har hatt en positiv utvikling i Stor-Oslo i år. Det eneste området som skiller seg ut er flaggskipbutikken på Karl Johan. Der merker vi dramatiske endringer nå, sier Martinsen.

    Butikken registrerer antall besøkende inn døren i flaggskipbutikken på Karl Johan, like ved Stortinget. Antallet som kommer inn døren har falt åtte prosent så langt i år, en nedgang på linje med nedgangen i tallene fra Promenaden.


    Det betyr ikke at det er parkeringssituasjonen som er forklaringen, men at de ikke har tall på hvor mange som er innom og hvor mye de faktisk selger for i sine ulike butikker har jeg liten tro på.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Butikkene har veldig gode tall på antall besøkende, omsetning pr kunde, osv. Det trackes mengder av ting.

    Men det jeg forsøker å si er at fjerning av 350 parkeringsplasser ikke kan stå for et bortfall på 500' i området -- den forklaringen er for enkel. Det er en grunn til at det sitter en mengde folk hos VIRKE idag og blir fortalt om fysiske butikkers utfordringer. I tillegg er det byggeaktivitet i forbindelse med Stortingsgarasjen og nytt regjeringskvartal som har gjort tilgangen innenfor Ring 1 vanskeligere.
    Nettavisen napper på enkleste forklaringsmodell, som i tillegg bygger på en måling som begynte i februar 2017.

    Utover dette er det definitivt blitt vanskeligere å bevege seg med bil inn i sentrum og det er også helt bevisst politikk. Høyre i byrådet tok beslutning om samme på tidlig 1990-tall. Selv tror jeg at dersom VW ikke var blitt avslørt i dieseljuks (med resten av bilbransjen på slep) ville det blitt mer effektiv motstand mot den omleggingen av biltrafikk som vi nå endelig ser i sentrum.
    Naturligvis vil det være omleggingsutfordringer når man går fra én bruksmodell til en annen. Det tar tid for både tilbydere og brukere/kunder å tilpasse seg. Fra andre storbyer ser man at omsetning i sentrum går opp når biler får redusert adgang, dersom dette også skjer i Oslo vil alle bli meget glade.

    Lungene blir renere også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Nettavisens lesere overrasket ikke denne gangen heller:

    nettavisen.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn