Mikael Colville-Andersen om hvorfor man ikke skal sykle med hjelm på og om hvorfor bilindustrien står bak kampanjer for at man skal bruke sykkelhjelm.
I 2008 var sykling på topp i Europa, så kom sykkelhjelmkampanjer og andelen syklister gikk ned. Det finnes ikke vitenskapelig eller statistisk grunnlag for at det er tryggere å sykle med hjelm, tvert imot. Colville-Andersen angriper "the culture of fear" som brukes for å selge sikkerhet man ikke trenger.
Drøye påstander. Han hevder i forbifarten at man har 14% større sjanse for å rote seg inn i en ulykke om man bruker sykkelhjelm. Og det fant han ut hvordan? Så harselerer han stort sett med mer og mindre dumme ideer. Dessuten impliserer han at årsaken til nedgang i sykling har å gjøre med hjelmkampanjer. Kanskje, kanskje ikke. Andre forklaringsmodeller finnes definitivt.
Hva blir det neste? Færre bilister og større sjanse for skader med airbag i bilen??
Jeg synes dette foredraget trekker masse konklusjoner uten rot i noen kjent virkelighet.
Disqutabel
Vi må, øyeblikkelig, se å få stanset Colville-Andersen, forstår jeg! Tar du jobben?
Dessverre er han rådgiver for byplanleggere verden over. Og hans påstander bygger på trafikk- og skadestatistikk. Hva gjør vi med det?
Mikael Colville-Andersen (born 29 January 1968 in Fort McMurray, Alberta, Canada) is a Canadian-Danish[1] urban designer and urban mobility expert.[2][3][4][5][6] He is the CEO of Copenhagenize Design Company, which he founded in 2009 in Copenhagen, and he works with cities and governments around the world[7][8][9] in coaching them towards becoming more bicycle friendly
Nei, bevares, sensur har jeg vel aldri vært en forkjemper for. Colville-Andersen må få kjempe for sin overbevisning så mye han vil. Men før han overbeviser meg, bør han ha litt mer å fare med, synes jeg. Forsettene hans er det intet i veien med, men han trekker konklusjoner jeg finner lite overbevisende.
Han påstår at hjelmbruk øker ulykkesfaren på sykkel. Hvorfor? Hvordan?
Han påstår at hjelmbruk ikke beskytter hodet. Hvorfor ikke? Beskytter ikke boksehansker hender og treffpunkt, heller? Beskytter ikke susp balla? Ærlig talt...
Jo, sykkelhjelmer (og mc-hjelmer) kunne hjerne (!) vært bedre, men å påstå at 2 cm dempemateriale virker negativt bør underbygges. Og det harmonerer overhodet ikke med hva en ambulansesjåfør jeg har i min nærhet mener om temaet (ja, jeg vet, det er anekdotisk bevis, men dog). Var i kontakt med en som forsket på MC-hjelmer for en del år siden, han var tydelig på at det er viktig med deformasjon for å dempe støt. Han var derfor ikke veldig fornøyd med standardkonstruksjonen på MC-hjelmer; hard overflate, lite deformerende stoff på innsiden. Hans påstand var at en hjelm som ble flatklemt i en eller annen grad ved impact, ville være mer beskyttende enn det harde skallet, som bare flytter energien inn i hjernen, og kaster rundt på geleen der inne. Sykkelhjelmer har nok lignende utfordringer. Men fra det til å si at de virker totalt sett negativt.... det er et langt steg.
Og at sykkeltettheten har gått ned, kan like gjerne korrelere med antall solgte X-box i den perioden hjelmer har blitt promotert.
Jeg ønsker øket sykkelbruk, utrolig praktisk i byene. Og jeg velger å benytte hjelm, tross alt er jeg gammal motorsykkelist.
Disqutabel