Pink_Panther
Æresmedlem
- Ble medlem
- 23.03.2006
- Innlegg
- 19.970
- Antall liker
- 10.476
Han var jo veldig klar på at han var nybegynner, det ble ganske mer åpenbart jo lengre ned i artikkelen man leste. Tullebukk!
Det er sant. Jeg har ikke sett på hva bilen vil kunne selges for brukt om 5 år. Nå pleier jeg å ha mine biler lenge, så det kan godt være at jeg ikke kommer til å kjøpe noen ny bil etter denne, så bruktprisen er relativt uinteressant for meg. Jeg tror egentlig at den totale kostnaden for meg vil være nokså lik som med en elbil, men jeg vil ha en bil som passer meg bedre med den bilen jeg har kjøpt framfor å kjøpe en elbil pr. i dag.Forsåvidt enig utover at forskjell i nypris normalt manifesterer seg i avhendingspris. Er normalt ikke slik at en bil til 800k og en til 500k nypris selges for det samme etter 5-10 år. Kapitalkostnader går dog motsatt vei, men de er uansett svært lave nå om dagen.
Artikkelen beskriver jo bare hvordan han opplever langkjøring nedover kontinentet med en Tesla. Hvordan fungerer det gitt at jeg har det samme kjøremønsteret jeg har når jeg kjører med min bensinbil.Det er jo ingen ting i artikkelen som tyder på at han ikke vet hvordan det fungerer? Han bare rapporterer hvordan han opplevde det. Og det er vel liten tvil om at det er riktig det han skriver? F.eks. at en elbil bruker mye strøm når hastigheten blir høy, og at ladestoppene kan ta lenger tid enn man hadde trodd.Hvis man ikke gidder å sette seg inn i hvordan ting fungerer bør man ikke ta artikkelen på alvor.
Ja denne hjelpeløse gjøken beskriver jo bare sin egen eksoståke. Jeg hadde en tur herfra og til Slovenia for et par år siden, 5-6000 km til sammen og helt smertefritt og uproblematisk, men når nek som dette tror at du kan kjører i 200+ på motorveien og fremdels forlange oppgitt rekkevidde selv om man måtte stå i kø en stund og så regnet på gjennomsnitt så ser jo enhver med noen få grå at mannen er komplett idiot og at skribleriene kun appellerer til de mindre begavede blant oss.Han var jo veldig klar på at han var nybegynner, det ble ganske mer åpenbart jo lengre ned i artikkelen man leste. Tullebukk!
Det er essensen. All den tid han i artikkelen ikke har anledning til å bruke kort tid på å fylle er det lite hensiktsmessig å regelrett sløse med energi samt la være å gjøre en innsats for å få mest mulig effektiv lading.Ja, det har du sikkert rett i, men det tar under 5 min å fylle tanken. Jeg lå nokså konstant i 120-130 km/t. Da hadde den et forbruk på rundt 0,65 l/mil.
Hvis poenget var å komme til Frankfurt på kortest mulig tid, så gjorde han alle feilene i boka.Alt avhenger av hvordan man leser artikkelen. Dere sier at han er en idiot som tror at han kan kjøre en elbil på den samme måten som man kjører en fossilbil, men det er jo slik man later som om det er. Han bare påpeker forskjellene.
Ja, det er dumt å fylle tanken helt, men det er det folk er vant til å gjøre. Det er dumt å kjøre fort på Autobahn i Tyskland, men det er jo det folk gjør. Her påpekes det jo nettopp at hvis man fyller tanken helt tar det lang tid (dette kunne vært beskrevet noe klarere), og hvis man kjører fort kommer man ikke langt på en lading.
Konklusjonen på artikkelen er jo egentlig at skal man kjøre en elbil på langtur, må man legge om vanene sine. Ikke kjøre alt for fort, og ikke fylle tanken helt full.
Det kunne jo vært gjort mer eksplisitt, men å kalle ham en idiot av den grunn synes jeg blir helt feil. Jeg tviler ikke på at en elbil fungerer helt fint hvis man skal på ferie med korte etapper og barn som krever at man stopper relativt ofte. For de som har dårlig tid med en deadline og skal langt, som jo var poenget her, fungerer det ikke fullt så bra.
Likevel skryter TX-eiere av bilens fantastiske ytelser.Det er vel svært få som er vant med å kjøre svært SUV i 235km/t?
TMX er en fantastisk bil. Kjørekomfort og kjøreglede med umiddelbar respons på gasspedalen, fantastisk underholdningssystem med flott skjerm, god plass og jevnlige oppdateringer av software med god app-styring. Ikke noe plunder når man skal kjøre. Det er bare å gå til bilen og døra åpner seg automatisk. Jeg setter meg inn og trykker på bremsen og da lukker døra seg. Deretter bare å dra rattspaken i drive og kjøre.Likevel skryter TX-eiere av bilens fantastiske ytelser.Det er vel svært få som er vant med å kjøre svært SUV i 235km/t?
Vel mye av dette er på siste generasjons Mercedeser i hvert fall, med unntak av automatisk døråpning..... Det jeg likte best på TMX er panorama frontruta.TMX er en fantastisk bil. Kjørekomfort og kjøreglede med umiddelbar respons på gasspedalen, fantastisk underholdningssystem med flott skjerm, god plass og jevnlige oppdateringer av software med god app-styring. Ikke noe plunder når man skal kjøre. Det er bare å gå til bilen og døra åpner seg automatisk. Jeg setter meg inn og trykker på bremsen og da lukker døra seg. Deretter bare å dra rattspaken i drive og kjøre.Likevel skryter TX-eiere av bilens fantastiske ytelser.Det er vel svært få som er vant med å kjøre svært SUV i 235km/t?
Alt annet er middelalder i forhold. Jeg har kjørt 16000km med bilen siden begynnelsen av april 2018, og kunne ikke vært mer fornøyd med den. Dette er min første elbil, og jeg har hatt Saab og BMW tidligere.
Et langt større problem er hvor energien til forbrenningsmotorene kommer fra. Det kommer til å ødelegge biosfæren.Utvilsomt, men det er jo dette problemet med hvor alle batteriene skal komme fra, da.
Jeg er 100% enig. Flytrafikken kan ikke løse mobilitetsproblemet.Du peker jo på hovedproblemet - at vi har vennet oss til en alt for høy grad av mobilitet. Vi er vant til å kunne ta bilen og kjøre hvor vi vil når vi vil, og skal vi reise langt flyr vi. Jeg skjønner egentlig ikke at man ikke satser mer på jernbane. Hadde man hatt et skikkelig høyhastighetstog Trondheim-Oslo, tror jeg ikke mange ville flydd (på det som vel er Europas 6. mest trafikkerte flyrute hvis jeg ikke husker helt feil.
MB har vel fortsatt startknapp og mangler vel OTA oppdateringer av firmware fortsatt?Vel mye av dette er på siste generasjons Mercedeser i hvert fall, med unntak av automatisk døråpning..... Det jeg likte best på TMX er panorama frontruta.TMX er en fantastisk bil. Kjørekomfort og kjøreglede med umiddelbar respons på gasspedalen, fantastisk underholdningssystem med flott skjerm, god plass og jevnlige oppdateringer av software med god app-styring. Ikke noe plunder når man skal kjøre. Det er bare å gå til bilen og døra åpner seg automatisk. Jeg setter meg inn og trykker på bremsen og da lukker døra seg. Deretter bare å dra rattspaken i drive og kjøre.Likevel skryter TX-eiere av bilens fantastiske ytelser.Det er vel svært få som er vant med å kjøre svært SUV i 235km/t?
Alt annet er middelalder i forhold. Jeg har kjørt 16000km med bilen siden begynnelsen av april 2018, og kunne ikke vært mer fornøyd med den. Dette er min første elbil, og jeg har hatt Saab og BMW tidligere.
Og elbilen forsterker den urealistiske mobilitetsgraden enda mer..Et langt større problem er hvor energien til forbrenningsmotorene kommer fra. Det kommer til å ødelegge biosfæren.Utvilsomt, men det er jo dette problemet med hvor alle batteriene skal komme fra, da.
Tough choice.
Vi har nok vennet oss til en urealistisk høy grad av mobilitet over planetens overflate, samt en urealistisk høy grad av evne til omdanning av samme overflate. Det er vår tids største utfordring.
(Ja, jeg er klar over at mye energi til batteriene vil komme fra fossile kilder, om man ikke evner en stor omlegging).