Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man ikke gidder å sette seg inn i hvordan ting fungerer bør man ikke ta artikkelen på alvor.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.799
    Antall liker
    14.452
    På mine 52000km kan jeg ikke si at lading har vært et problem. I Norge sør for polarsirkelen skal man jobbe ganske hardt for å havne i en problemsituasjon - det er i alle fall min erfaring. Stikkontakt i garasjen og Sc på tur. Har aldri betalt for offentlig lading utover å sjakke at kabelen og konsepter funker i praksis (aka unødvendig lading).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.490
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Forsåvidt enig utover at forskjell i nypris normalt manifesterer seg i avhendingspris. Er normalt ikke slik at en bil til 800k og en til 500k nypris selges for det samme etter 5-10 år. Kapitalkostnader går dog motsatt vei, men de er uansett svært lave nå om dagen.
    Det er sant. Jeg har ikke sett på hva bilen vil kunne selges for brukt om 5 år. Nå pleier jeg å ha mine biler lenge, så det kan godt være at jeg ikke kommer til å kjøpe noen ny bil etter denne, så bruktprisen er relativt uinteressant for meg. Jeg tror egentlig at den totale kostnaden for meg vil være nokså lik som med en elbil, men jeg vil ha en bil som passer meg bedre med den bilen jeg har kjøpt framfor å kjøpe en elbil pr. i dag.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.490
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Hvis man ikke gidder å sette seg inn i hvordan ting fungerer bør man ikke ta artikkelen på alvor.
    Artikkelen beskriver jo bare hvordan han opplever langkjøring nedover kontinentet med en Tesla. Hvordan fungerer det gitt at jeg har det samme kjøremønsteret jeg har når jeg kjører med min bensinbil.Det er jo ingen ting i artikkelen som tyder på at han ikke vet hvordan det fungerer? Han bare rapporterer hvordan han opplevde det. Og det er vel liten tvil om at det er riktig det han skriver? F.eks. at en elbil bruker mye strøm når hastigheten blir høy, og at ladestoppene kan ta lenger tid enn man hadde trodd.

    Konklusjonen er jo også helt grei - en elbil fungerer ikke spesielt godt på den typen kjøring. Hvis man skal bruke en elbil til en slik tur må man beregne å bruke mer tid enn man ellers ville gjort og planlegge turen mer nøye. Det er vel ingen som blir spesielt overrasket over den konklusjonen?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Når man står på superchargers en snau time er det endel man ikke har fått med seg, åpenbar mangel på kunnskap om hvordan dette fungerer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Oppfører man seg som en idiot får man et dårlig resultat. Hvorfor vinkle artikkelen som at det er bilens feil at fører passer den beskrivelsen?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.490
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Hvor mange feil kan man gjøre når man lader da? Stopp bilen. Plugg inn lader. Vent til bilen sier at den er fulladet. De har selvfølgelig ladet fullt og ikke til 80%. De siste 20% tar lang tid.
    De sier at de måtte lade 5 ganger. Hvis de hadde ladet til 80% ville de kanskje måtte ha ladet 7 (eller 8 ) ganger. Noe tid hadde de vel spart på den strategien, men ikke så veldig mye.

    Jeg har store problemer med å se at han har oppført seg som en idiot. Jeg tror dette bare gjenspeiler det som den "vanlige mann/kvinne" som ikke er spesielt opptatt av bil vil oppleve. De er ikke idioter av den grunn, bare ikke spesielt interessert i bil. De vil bare komme fra a til b på raskest og enkleste måte.
    De fleste som kjøper en bensin/dieselbil kjører til tanken er nesten tom, og så fyller de full tank. Det er dumt, da bilen blir tung og bruker mer bensin. Det lure er å fylle 10-15 l slik at bilen er lett, og heller fylle ofte. De færreste gjør det. Er de idioter av den grunn?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Med elbil kjører man ikke til tanken er tom og fyller heller ikke til det spruter over hele bakskjermen. Har kjørt til Italia og Frankrike med min flere ganger. Har aldri ladet fullt og heller ikke ladet 8 ganger til Frankfurt. Man kan ikke kjøre den som en bensinbil og heller ikke tanke som en. Utover det er det en ganske uproblematisk opplevelse. Jeg som kjører med bilen full av puddinger som konstant er sulten, tørst, må på do vil ha is.. tar det ikke noe spesielt lenger tid heller.

    Men klart, kjører du ukentlig Hamburg München i en 760 med 200 pluss snittfart er det definitivt ikke noe alternativ.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    https://www.tv2.no/a/10102444/

    Ikke alle er like begeistret.....
    Han var jo veldig klar på at han var nybegynner, det ble ganske mer åpenbart jo lengre ned i artikkelen man leste. Tullebukk!
    Ja denne hjelpeløse gjøken beskriver jo bare sin egen eksoståke. Jeg hadde en tur herfra og til Slovenia for et par år siden, 5-6000 km til sammen og helt smertefritt og uproblematisk, men når nek som dette tror at du kan kjører i 200+ på motorveien og fremdels forlange oppgitt rekkevidde selv om man måtte stå i kø en stund og så regnet på gjennomsnitt så ser jo enhver med noen få grå at mannen er komplett idiot og at skribleriene kun appellerer til de mindre begavede blant oss.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.490
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Alt avhenger av hvordan man leser artikkelen. Dere sier at han er en idiot som tror at han kan kjøre en elbil på den samme måten som man kjører en fossilbil, men det er jo slik man later som om det er. Han bare påpeker forskjellene.
    Ja, det er dumt å fylle tanken helt, men det er det folk er vant til å gjøre. Det er dumt å kjøre fort på Autobahn i Tyskland, men det er jo det folk gjør. Her påpekes det jo nettopp at hvis man fyller tanken helt tar det lang tid (dette kunne vært beskrevet noe klarere), og hvis man kjører fort kommer man ikke langt på en lading.
    Konklusjonen på artikkelen er jo egentlig at skal man kjøre en elbil på langtur, må man legge om vanene sine. Ikke kjøre alt for fort, og ikke fylle tanken helt full.

    Det kunne jo vært gjort mer eksplisitt, men å kalle ham en idiot av den grunn synes jeg blir helt feil. Jeg tviler ikke på at en elbil fungerer helt fint hvis man skal på ferie med korte etapper og barn som krever at man stopper relativt ofte. For de som har dårlig tid med en deadline og skal langt, som jo var poenget her, fungerer det ikke fullt så bra.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.045
    Antall liker
    18.310
    Torget vurderinger
    2
    Det var skikkelig ille dengang hestene måtte stå og gumle i seg havre og drikke vann, før man kunne dra videre. Det ble ofte løst ved at man simpelthen byttet hester ved utvalgte stasjoner langs ruten. Firspann stod klare og det var rene balletten å se på hvordan man byttet forspann på ekvipasjen.

    Jeg forstår ikke helt diskusjonen. Ja, det er forskjell på å hente energi fra drivstoff og fra batteri. Tilpasning er nødvendig. Om man insisterer på å gjøre det slik man alltid har gjort det kan man bare fortsette å bruke drivstoff. Andre syns det er veldig fint å anvende batteri som energikilde.

    I 2015 var gjennomsnittlig kjørelengde for en personbil i Norge 12 289 km. Det blir 33 kilometer pr dag. Det klarer jeg sikkert å få ut av batteripakken jeg har stående på fjellet, til solcelleanlegget.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.490
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Ja, og det får jeg til med min plug-in hybrid (33 km om dagen på strøm).
    Problemet er vel egentlig at man later som om man bare kan kjøpe en elbil og så fortsette med det samme kjøremønsteret man er vant til. Det er jo slik jeg leser det elbilforeningen skriver. Og bilforhandlerne. Så enkelt er det imidlertid ikke. Man må legge om hvordan man tenker bilkjøring. Det er helt greit, men da må man ikke late som om det ikke er slik. Denne artikkelen setter jo nettopp fingeren på det problemet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel svært få som er vant med å kjøre svært SUV i 235km/t?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.490
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    I Tyskland på Autobahn ser du mye rart. Om ikke 235 km/t så er ikke 190 km/t alt for sjelden. Jeg kjørte en strekning i sommer i min GTE i 200 km/t. Jeg ble for såvidt ikke forbikjørt, men at mange av bilene jeg kjørt forbi lå i 160+ km/t var ganske åpenbart.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Var på A5 senest i våres så jeg vet godt hvordan trafikken er. Det er ikke noe problem å kjøre jevnt å begrense farten til for eksempel 160.

    En Passat GTE kommer ikke så langt uten å fylle i 190km/t, luftmotstand gjelder for alle kjøretøy så jeg tror rekkevidden er under 40 mil i de hastighetene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.490
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Ja, det har du sikkert rett i, men det tar under 5 min å fylle tanken. Jeg lå nokså konstant i 120-130 km/t. Da hadde den et forbruk på rundt 0,65 l/mil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det har du sikkert rett i, men det tar under 5 min å fylle tanken. Jeg lå nokså konstant i 120-130 km/t. Da hadde den et forbruk på rundt 0,65 l/mil.
    Det er essensen. All den tid han i artikkelen ikke har anledning til å bruke kort tid på å fylle er det lite hensiktsmessig å regelrett sløse med energi samt la være å gjøre en innsats for å få mest mulig effektiv lading.

    Tok skjermdump av en Youtbe video som viser lading av de ulike modellene:
    Dump TSLA.jpg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Alt avhenger av hvordan man leser artikkelen. Dere sier at han er en idiot som tror at han kan kjøre en elbil på den samme måten som man kjører en fossilbil, men det er jo slik man later som om det er. Han bare påpeker forskjellene.
    Ja, det er dumt å fylle tanken helt, men det er det folk er vant til å gjøre. Det er dumt å kjøre fort på Autobahn i Tyskland, men det er jo det folk gjør. Her påpekes det jo nettopp at hvis man fyller tanken helt tar det lang tid (dette kunne vært beskrevet noe klarere), og hvis man kjører fort kommer man ikke langt på en lading.
    Konklusjonen på artikkelen er jo egentlig at skal man kjøre en elbil på langtur, må man legge om vanene sine. Ikke kjøre alt for fort, og ikke fylle tanken helt full.

    Det kunne jo vært gjort mer eksplisitt, men å kalle ham en idiot av den grunn synes jeg blir helt feil. Jeg tviler ikke på at en elbil fungerer helt fint hvis man skal på ferie med korte etapper og barn som krever at man stopper relativt ofte. For de som har dårlig tid med en deadline og skal langt, som jo var poenget her, fungerer det ikke fullt så bra.
    Hvis poenget var å komme til Frankfurt på kortest mulig tid, så gjorde han alle feilene i boka.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    470
    Antall liker
    315
    Sted
    Fredrikstad
    Det er vel svært få som er vant med å kjøre svært SUV i 235km/t?
    Likevel skryter TX-eiere av bilens fantastiske ytelser.
    TMX er en fantastisk bil. Kjørekomfort og kjøreglede med umiddelbar respons på gasspedalen, fantastisk underholdningssystem med flott skjerm, god plass og jevnlige oppdateringer av software med god app-styring. Ikke noe plunder når man skal kjøre. Det er bare å gå til bilen og døra åpner seg automatisk. Jeg setter meg inn og trykker på bremsen og da lukker døra seg. Deretter bare å dra rattspaken i drive og kjøre.

    Alt annet er middelalder i forhold. Jeg har kjørt 16000km med bilen siden begynnelsen av april 2018, og kunne ikke vært mer fornøyd med den. Dette er min første elbil, og jeg har hatt Saab og BMW tidligere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel svært få som er vant med å kjøre svært SUV i 235km/t?
    Likevel skryter TX-eiere av bilens fantastiske ytelser.
    TMX er en fantastisk bil. Kjørekomfort og kjøreglede med umiddelbar respons på gasspedalen, fantastisk underholdningssystem med flott skjerm, god plass og jevnlige oppdateringer av software med god app-styring. Ikke noe plunder når man skal kjøre. Det er bare å gå til bilen og døra åpner seg automatisk. Jeg setter meg inn og trykker på bremsen og da lukker døra seg. Deretter bare å dra rattspaken i drive og kjøre.

    Alt annet er middelalder i forhold. Jeg har kjørt 16000km med bilen siden begynnelsen av april 2018, og kunne ikke vært mer fornøyd med den. Dette er min første elbil, og jeg har hatt Saab og BMW tidligere.
    Vel mye av dette er på siste generasjons Mercedeser i hvert fall, med unntak av automatisk døråpning..... Det jeg likte best på TMX er panorama frontruta.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.045
    Antall liker
    18.310
    Torget vurderinger
    2
    Samme hva som skjer med Tesla så har selskapet klart å tvinge tradisjonell bilindustri til å erkjenne at forbrenningsmotoren er død. Det som ikke berøres i programmet er at årsaken ligger i energieffektiviteten med elmotorer, sammenlignet med sotmotorer.
    Men dette bør man lytte til. Tony Seba mener at innen 2030 er forbrenningsmotoren død og at overgangen vil gå like kjapt som vi fikk fra fasttelefon til smarttelefon.

    Nå dundrer tradisjonell bilindustri inn på arenaen, etter noen forgjeves forsøk på å late som om elbiler ikke er en trussel.

    https://www.bbc.co.uk/programmes/w3cswgqk

    Skjermbilde 2018-10-05 kl. 11.43.11.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen tvil om at Tesla har vært en gamechanger akkurat som Apple var det med smarttelefonen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.490
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Utvilsomt, men det er jo dette problemet med hvor alle batteriene skal komme fra, da.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.045
    Antall liker
    18.310
    Torget vurderinger
    2
    Utvilsomt, men det er jo dette problemet med hvor alle batteriene skal komme fra, da.
    Et langt større problem er hvor energien til forbrenningsmotorene kommer fra. Det kommer til å ødelegge biosfæren.

    Tough choice.

    Vi har nok vennet oss til en urealistisk høy grad av mobilitet over planetens overflate, samt en urealistisk høy grad av evne til omdanning av samme overflate. Det er vår tids største utfordring.

    (Ja, jeg er klar over at mye energi til batteriene vil komme fra fossile kilder, om man ikke evner en stor omlegging).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Naturlig å anta at man får en utvikling på batterier også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.490
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Du peker jo på hovedproblemet - at vi har vennet oss til en alt for høy grad av mobilitet. Vi er vant til å kunne ta bilen og kjøre hvor vi vil når vi vil, og skal vi reise langt flyr vi. Jeg skjønner egentlig ikke at man ikke satser mer på jernbane. Hadde man hatt et skikkelig høyhastighetstog Trondheim-Oslo, tror jeg ikke mange ville flydd (på det som vel er Europas 6. mest trafikkerte flyrute hvis jeg ikke husker helt feil.)

    Det er jo ingen tvil om at vi ikke kan forbrenne oljeprodukter (og kull) i den grad vi gjør i dag - det tåler ikke kloden. Men hvilken batteritenologi tenker man på å bruke framover? Hvis VW skal bare levere el-biler, vil dagens kjent forekomst av Li være oppbrukt om 6-10 år. Og det er bare VW. Når kommer faststoffbatteriene, og hvilke begrensninger ligger det der?

    Selvfølgelig vil vi få utvikling på batteriteknologien også, men det er veldig mange biler som skal erstattes av elbiler, og batteriene må jo lages av noe. Når går vi tom for dette "noe", og hva gjør vi da?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.045
    Antall liker
    18.310
    Torget vurderinger
    2
    Vi innser at "hver mann sin hest" er urealistisk og tilpasser oss når det gjelder mobilitet og økonomisk aktivitet. Eller også smelter vi Nord- og Sydpol, samt Himalaya, og aksepterer følgene.

    Egentlig et opplagt valg, men egeninteressen fører oss utfor stupet.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.852
    Antall liker
    14.074
    Sted
    Sørlandet
    Prøvekjørte Jaguar I-pace i går. Rask, fast i fisken, dårlige seter. Perfekt størrelse for to personer som ønsker en bil som skal dekke alt. 450km rekkevidde. Ca 400hk og 700nm.

    E6795BC2-196A-400D-BBB9-E210965FCD80.jpg

    DF3C0AAC-6719-47C7-AC5E-BFEF427BBCA4.jpg

    CF348CF7-BA61-4042-8FF1-9FA1388C430A.jpg

    82DC8C27-7288-4B30-B97A-B82963027B30.jpg

    B389768D-6E90-4F18-A6D5-FC38405F37D9.jpg

    -BB-
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.490
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Av de elbilene som finnes nå og som er annonsert i nærmeste fremtid må jeg innrømme at jeg liker VWs design best. Det sitter egentlig langt inne for meg å innrømme det. Jeg har aldri vært noen VW-elsker. Jeg var vel egentlig anti-VW etter en uheldig opplevelse okring Møller Trondheim og en Passat for snart 30 år siden. De 2 jeg har hatt nå har på mange måter omvendt meg. Både min Golf GTE (som min datter nå har) og min Passat GTE har overrasket meg positivt.



    De har en SUV også, men den er ikke så interessant for meg.
    I.D. buzz er bare sexy :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du peker jo på hovedproblemet - at vi har vennet oss til en alt for høy grad av mobilitet. Vi er vant til å kunne ta bilen og kjøre hvor vi vil når vi vil, og skal vi reise langt flyr vi. Jeg skjønner egentlig ikke at man ikke satser mer på jernbane. Hadde man hatt et skikkelig høyhastighetstog Trondheim-Oslo, tror jeg ikke mange ville flydd (på det som vel er Europas 6. mest trafikkerte flyrute hvis jeg ikke husker helt feil.
    Jeg er 100% enig. Flytrafikken kan ikke løse mobilitetsproblemet.

    Og min neste bil kan godt bli en elektrisk VW. De ser bra ut så langt, og de kan faktisk både bygge og ikke minst levere biler.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.045
    Antall liker
    18.310
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har meldt til Ingolstadt at jeg er klar til å betateste den elektriske folkevognbussen i usedvanlig gode forhold for samme, i Valdres. Den skal jeg ha.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel svært få som er vant med å kjøre svært SUV i 235km/t?
    Likevel skryter TX-eiere av bilens fantastiske ytelser.
    TMX er en fantastisk bil. Kjørekomfort og kjøreglede med umiddelbar respons på gasspedalen, fantastisk underholdningssystem med flott skjerm, god plass og jevnlige oppdateringer av software med god app-styring. Ikke noe plunder når man skal kjøre. Det er bare å gå til bilen og døra åpner seg automatisk. Jeg setter meg inn og trykker på bremsen og da lukker døra seg. Deretter bare å dra rattspaken i drive og kjøre.

    Alt annet er middelalder i forhold. Jeg har kjørt 16000km med bilen siden begynnelsen av april 2018, og kunne ikke vært mer fornøyd med den. Dette er min første elbil, og jeg har hatt Saab og BMW tidligere.
    Vel mye av dette er på siste generasjons Mercedeser i hvert fall, med unntak av automatisk døråpning..... Det jeg likte best på TMX er panorama frontruta.
    MB har vel fortsatt startknapp og mangler vel OTA oppdateringer av firmware fortsatt?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Utvilsomt, men det er jo dette problemet med hvor alle batteriene skal komme fra, da.
    Et langt større problem er hvor energien til forbrenningsmotorene kommer fra. Det kommer til å ødelegge biosfæren.

    Tough choice.

    Vi har nok vennet oss til en urealistisk høy grad av mobilitet over planetens overflate, samt en urealistisk høy grad av evne til omdanning av samme overflate. Det er vår tids største utfordring.

    (Ja, jeg er klar over at mye energi til batteriene vil komme fra fossile kilder, om man ikke evner en stor omlegging).
    Og elbilen forsterker den urealistiske mobilitetsgraden enda mer..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.799
    Antall liker
    14.452
    Vært ute på tur i helgen og registrerer at Tesla bygget ut ladenettverket sitt videre. Ikke det at det dukker opp så mange nye steder - laderene står stort sett allerede der de trengs, men det blir stadig flere ladestasjoner på hver lokasjon. Nå var de oppe i 16 både på Elverum og i Alvdal. I påsken var det 10 på Elverum og sist jeg var på Alvdal (i 2017) var det bare 6 eller 8 der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn