Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Det har vel også litt med hvordan du liker å sitte bak rattet. Jeg har førersetet ganske langt framme (og rattet langt bak) slik at jeg får så nært 90° vinkel i albuene som mulig slik at jeg kan bruke armmusklene og ikke skuldrene for å dreie rattet og kan reagere raskere. Da blir det ganske god benplass bak førersetet. Bak passasjersetet er det jo ikke noe problem, da du stort sett kan sette det slik at det blir god plass bak.
    De fleste personbiler får jo begrenset takhøyde bak. Det er en av grunnene til at jeg har valgt en stasjonsvogn som jo ikke har det problemet. Da kan også sitteputen bak heves litt så du ikke får så skarp vinkel i knærne og kan sitte mer behagelig. I tillegg får man bedre plass til bagasje i en stasjonsvogn.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.391
    Torget vurderinger
    12
    Det som betyr mest er benlengden da det gir hovedpremissen for setets posisjon. Hvordan armvinkler blir justeres i hovedsak med rattet og påvirker bakseteplassen lite. Høyden på setet betyr noe, men benlengden mest som sagt. Jeg er velsignet med lange ben og kort rygg og spiser mye av plassen bak. Sitter relativt rett i ryggen da defensiv tilbakelening hører hvilerom til. Beste sitteposisjonene har jeg erfart i Alfa og BMW.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Ja, forutsatt at rattet kan dras langt nok bakover. Men benlengden setter selvfølgelig premissene. Det er vel nokså umulig å få til en optimal sittestilling bak rattet i en normal familiebil. Jeg skulle gjerne kunne dratt rattet enda litt lenger bak i min bil for helt optimal stilling. Likevel er det god benplass bak, selv med en mann på 191 bak rattet.

    Uten at dette har så mye med elbiler å gjøre.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.391
    Torget vurderinger
    12
    Høydejustering av setet kan avhjelpe noe selv om det blir litt trailerposisjon å sitte oppå bilen. Kompromiss blir det nok alltid, selv om man bare rager 183 over innersålene. Det som funker for meg er lav sittestilling, rett rygg og rattet i bakposisjon og ganske lavt. Proporsjonene dikterer.

    Men, det har lite med elbil å gjøre....
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Benplass og sittestilling er vel like relevant om det er el- eller fossilbil. Kjøring er kjøring :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.103
    Antall liker
    18.378
    Torget vurderinger
    2
    X

    X186841

    Gjest
    Ville aldri kjøpt Mazda diesel bil, har hatt 2 i familien siste 3-4 åra og det ga ikke mersmak.
    Dreit i å kjøpe ny dieselbil, sikkert mye rimeligere å beholde min 3 år gamle Ford Focus Titanium i 3 år til, kjøpe elbil og skrote den da.
    Var ikke mulig å få mer enn drøyt 1/3 del av nyprisen for den enda den er helt strøken og har gått 60000 km.

    Drar og bestiller en ny Diesel bil i morgen. Sjekker ståa på elbil om 3-4 år.
    Løp å kjøp
    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129568095

    VELDIG lav km stand
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det var en av grunnene til att jeg droppet nybilkjøp nå, pratet med en insider i VW forrige uke og VW konsernet satser på å knuse konkurrentene på pris og kvanta. Mye av grunnen til kvanta og pris er å kunne oppfylle EU,s samlede utslippskrav for 2020, billigere å dumpe elbiler enn å betale straffeavgift for høy gjennomsnittlig utslipp fra kolleksjonen.

    Glem også hydrogenbiler.

    Glöm Tesla, Mercedes och Audi – Volkswagen ska leverera den första folk-elbilen. I Dresden presenterades nya teknikplattformen MEB, och en utlovad elbilsprislapp på runt 250 000 kr. "VI ska bygga elbilar åt miljoner – inte åt miljonärer, säger Thomas Ulbrich på företaget".
    https://www.nyteknik.se/fordon/volkswagens-prischock-ska-knocka-konkurrenterna-6932061
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Rart de ikke klarte bedre i forsøket sitt på premium elbil.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Elbiler er og blir i enda større grad kun fremkomstmidler og forblir drit kjedelige og verre blir det. Hvor ofte gidder man (kan) (å) bunne potmetret?

    Så fort faststoffbatteriene kommer - og jeg får de lenge før de havner i noen elbil en har hørt om skal jeg bygge om den mest optimale elbilen som noen sinne er laget (ikke Tesla) til 100+ mil rekkevidde og superrask lading. Bruker gjerne høyspent mating om det må til.
    Skal det være kjedelig så får det være kjedelig :)
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.919
    Antall liker
    1.199
    Elbiler er og blir i enda større grad kun fremkomstmidler og forblir drit kjedelige og verre blir det. Hvor ofte gidder man (kan) (å) bunne potmetret?

    Så fort faststoffbatteriene kommer - og jeg får de lenge før de havner i noen elbil en har hørt om skal jeg bygge om den mest optimale elbilen som noen sinne er laget (ikke Tesla) til 100+ mil rekkevidde og superrask lading. Bruker gjerne høyspent mating om det må til.
    Skal det være kjedelig så får det være kjedelig :)

    Høres bra ut dette. Da kan verdens begrensede Lithium forekomst fortsatt fordeles til å stabilisere / vatre de manisk -depressive. Godt utprøvd medikament for denne alvorlige sinnslidelse.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.503
    Litt på siden, hvilket underbruk av VW er det som ikke har lykkes i dette? Bentley, Bugatti? (et ekte spørsmål, ikke sarkasme)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.503
    Ach so, hakke engang fått med meg at de har sluppet elbil. Takk.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.758
    Antall liker
    9.643
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Volkswagen er i dytten, de har sikret seg råvarer nok til å produsere 10 millioner elbiler med dagens batteriteknologi og faststoffbatterier med en mye høyere andel nikkel og med høyere energitetthet vil overta etter at disse 10 millionene er solgt, da snakker ca.2030.

    https://www.dinside.no/motor/vw-satser-pa-superbatterier/70248513

    ATTACH=CONFIG]510452[/ATTACH]
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Se første kommentar under artikkelen:
    Tesla's nye 2170 batterier som blir puttet i Model 3 har en energy density på 877,5 Wh/L eller specific energy på 322,3 Wh/Kg .. Med andre ord - det vil ta Volkswagen 6 år og komme dit Tesla er i dag.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.758
    Antall liker
    9.643
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Se første kommentar under artikkelen:
    Tesla's nye 2170 batterier som blir puttet i Model 3 har en energy density på 877,5 Wh/L eller specific energy på 322,3 Wh/Kg .. Med andre ord - det vil ta Volkswagen 6 år og komme dit Tesla er i dag.
    Hva hjelper det når jeg ikke vil kjøpe en dyr amerikansk bil med mange småproblemer som kommer til å irritere vettet av meg og som sannsynligvis er konkurs om 5 år.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis ikke fastoffbatterier kommer før 2030, så spørs det hvor bra elbil salget blir på verdensbasis fremover. Jeg har ingen tro på dagens lithium batterier, selv med fremskritt på tetthet, vil utkonkurrere fossilbiler hvor rekkevidden er gjerne 1000 km og uten stort tap på vinteren. Men ville i grunnen tro noen kommer flere år før dette. Eller en annen batteriteknologi.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tror måten vi bruker bil på samt eierskap kommer til å endre seg for mange.

    Rekkevidde og ladetid er allerede i dag av mindre betydning.

    Sjarmerende at VW skal bruke 6 år på å komme på nivå med Tesla.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    10.725
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men du kommer til å bli forbauset over hvor raskt de kommer til å passere Tesla etter det.

    Det er en rekke årsaker til at Bugatti og Delahaye (og en haug andre) som laget flotte og dyre biler forsvant. Og at de (oh sweet irony) i dag bare eksisterer (i Bugattis tilfelle) som et nisjemerke innenfor større konsern, og da stort sett bare for å bidra til merkevarekjennskap (a la se hvor flotte biler vi er i stand til å lage om vi driter i alt). Men stort sett er de vekk, og det er ikke tilfeldig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det forundrer meg ikke om de forsvinner på en eller annen måte etter en del år, øvrig industri er jo giganter.
     
    Sist redigert:

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Som om Telsa stopper opp i 6 år med å utvikle sin egen batteri kjemi... Når WV endelig er der Tesla er, så er Tesla 3+ år foran dem igjen..
     
    6

    65finger

    Gjest
    Som om Telsa stopper opp i 6 år med å utvikle sin egen batteri kjemi... Når WV endelig er der Tesla er, så er Tesla 3+ år foran dem igjen..
    det forutsetter at Tesla overlever. Jeg håper inderlig det. De viser vei og den sidrumpa, delvis skurkaktig etablerte delen av bilbransjen dilter etter
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.758
    Antall liker
    9.643
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tror måten vi bruker bil på samt eierskap kommer til å endre seg for mange.

    Rekkevidde og ladetid er allerede i dag av mindre betydning.

    Sjarmerende at VW skal bruke 6 år på å komme på nivå med Tesla.
    Du er inne på noe som jeg tror er riktig og viktig. Å kjøre i et drag til Berlin med en pissepause i Danmark kommer til å bli noe merkelig vi kunne gjøre i gamle dager. Elektriske biler i det daglige og tog på lengre avstander blir fremtiden. Flyturene blir forbeholdt de lange avstandene og det vil komme avgifter eller kvoter som vil begrense bruk. Politikerne vil ikke ta i bruk drastiske tiltak før vi (verden) virkelig merker havstigning og klimaendringene for fullt. Derfor vil nok en elbil med reell rekkevidde på 30-40 mil være tilstrekkelig. Og hvis man får fyllt opp 70-80% på batteriet i løpet av en lunch eller middag på en ladekro langs med E6 så er det vel greit.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    10.725
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel vel. Det er lenge før man kan ta toget fra Oslo til København på 4 timer, noe som burde være relativt overkommelig å få til (80 mil i flatt terreng!), og som ville kunne redusere reell reisetid, eller flybehovet, på lengre utenlandsstrekninger en god del. Med tida kommer jo tunnelen under Femahrn som sier å kunne medføre en reisetid fra Køben til Hamburg på 2,5 time. Da snakker vi.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    10.725
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som om Telsa stopper opp i 6 år med å utvikle sin egen batteri kjemi... Når WV endelig er der Tesla er, så er Tesla 3+ år foran dem igjen..
    Tja, For å drive et stadig mer kostbart utviklingsarbeid må det tjenes penger, noe Tesla ikke gjør.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Er ikke batteriene fra Panasonic; som alle i utgangspunktet kan kjøpe?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.103
    Antall liker
    18.378
    Torget vurderinger
    2
    Det er European Electrical Vehicle Commission møte i Oslo i disse dager. Statssekretær Atle Hamar i Miljødept med en grei melding: "Alt som beveger seg skal elektrifiseres."

    VWs kommsjef følger opp med at fra 2024 selger VW kun elbiler i Norge. Rødt er forbrenningsmotorer.

    Merk at VW regner med at Plug-In Hybrid forsvinner og at hydrogenbiler blir som enhjørninger.

    VW-Fuel Mix.jpg
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.914
    Tesla holder vel huset og infrastruktur på Gigafactory, mens Panasonic skaffer produksjonsutstyr til cellene. Må anta at modulproduksjonen også tilhører Tesla.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Matsushita / Panasonic Industrial Batteries er en gigantprodusent av batterier og har vært det de siste 50-100 år. De fyller 100 i år.
    Tesla er nok bare en medspiller og god kunde i den utviklingsprosessen. Teknologiutviklingen er det garantert P som står for.

    Hopp til 2009: https://www.panasonic.com/global/consumer/battery/100th/history.html

    P lanserte for et par 3 år siden blybatterier med 17 års levetid og med så kostbar og avansert teknologi at kineserene ikke engang klarte å kopiere de til konkurransedyktig pris.
    Panasonic/batt Europe: https://eu.industrial.panasonic.com

    Yuasa er en av de andre store japanske produsentene og - selv om de produserer alt av batterier jobber de hardt med faststoffbatteriene for EVer.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Helt nytt US TVprogram (20/9) om smått og stort vedrørende bilutviklingen i verden generelt og også nokså bred analyse av hvorfor Tesla er mer utsatt ift andre bilprodusenter mht økonomi. Ikke Tesla dissing men de stikker jo hodet frem så...

    Tesla på ca 0:50 og 1:20 omtrent.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.758
    Antall liker
    9.643
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    https://newsroom.toyota.co.jp/en/corporate/20243148.html

    Bl.a.
    Toyota and Panasonic to Start Feasibility Study of Joint Automotive Prismatic Battery Business
    Aim is to advance prismatic battery technology for automotive use.

    Since Toyota and Panasonic began their business relationship in 1953, the two companies have been challenging each other with the goal of mutual improvement, particularly in honing their manufacturing capabilities (monozukuri). With the business environment undergoing drastic change, both companies have realized the importance of collaborating with trusted partners and looking past conventional boundaries to contribute to the world through monozukuri and creating new value.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn