Klasse D - D for Don't digital

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Kanskje nevnt og forklart her allerede, men hva er betydningen av høy SLEW RATE eller stigetid? Har det egentlig bare med hvor brebåndet forsterkeren er?
    Hvor lang tid forsterkeren bruker på å stige - signalet den får. Jo kjappere jo mer live følelse i skarptromma - svært enkelt forklart.
    Mens vi venter på et par siders utredning fra Snickers eller andre...:
    Dette er strengt tatt ikke helt korrekt, da ingen skarptromme "stiger" kjappere enn stigetiden til en typisk forsterker.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hmmm dette anslaget har da vel ingen "ren" flanke så det stilles store krav til forsterkeren å formidle disse flukterende (stige/synketid - rippel om en vil) til elektromotoren og ikke minst få den til å lystre...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hmmm dette anslaget har da vel ingen "ren" flanke så det stilles store krav til forsterkeren å formidle disse flukterende (stige/synketid - rippel om en vil) til elektromotoren og ikke minst få den til å lystre...
    Jo sikkert, men det har fint lite med stigetiden å gjøre. Stigetiden sier bare noe om hvor raskt spenningen ut fra forsterkeren kan øke, og angis i volt per mikrosekund (V/uS), og den er mer enn rask nok i alle praktiske tilfelle.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.461
    Antall liker
    16.785
    Sted
    Østfold
    Kanskje nevnt og forklart her allerede, men hva er betydningen av høy SLEW RATE eller stigetid? Har det egentlig bare med hvor brebåndet forsterkeren er?
    Man kan ha en forsterker som for eksempel klarer 1MHz ved 1W, men ved full effekt er den kanskje begrenset til 35kHz. Dette kalles, som du sikkert allerede vet, effektbåndbredde. Hvor mye effekt forsterkeren kan levere er avhengig av hvor høy spenning den kan levere. Med andre ord, begrensningen i hvor raskt spenningen kan øke bestemmer hvor raskt transistorene klarer å levere maksimal spenning. Halverer man spenningen (1/4 av effekten, eller -6dB om du vil) vil man dermed potensielt kunne doble båndbredden.

    Alle instrumenter som spilles inn vil være begrenset av innspillingsformat og mikrofoner. Det er svært sjelden man ser noe i nærheten av fullt signalnivå noe sted i nærheten av 20kHz. Med andre ord, en effektbåndbredde på 20kHz er som regel langt mer enn hva man behøver.

    Slew rate er interessant i klasse AB og A-forsterkere. I klasse D er transistorene langt raskere, og det er filteret som begrenser utgangseffekten. Med andre ord vil båndbredde og effektbåndbredde i en klasse D-forsterker være det samme. Sagt på en annen måte, man har høy båndbredde på utgangstrinnet i en klasse AB fordi man trenger det for å oppnå tilstrekkelig effektbåndbredde. Har man 50kHz båndbredde i en klasse D er det relativt mye, men 100kHz i en klasse AB kan være en betydelig begrensning.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    3.583
    Jeg kan altså høre væsentligt forskel på hurtigheden i mine First One med 300 v/us og langsommere forstærkere.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men er det pga. slew rate-en, eller kan det skyldes flere ting?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.461
    Antall liker
    16.785
    Sted
    Østfold
    Er ikke First One en FET-forsterker? Da er det vel gjerne en sammenheng mellom slew rate og gate-kapasistans.

    Hvilke transistorer har du testet i den forsterkeren Drossel?
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    3.583
    Er ikke First One en FET-forsterker? Da er det vel gjerne en sammenheng mellom slew rate og gate-kapasistans.

    Hvilke transistorer har du testet i den forsterkeren Drossel?
    Jeg har ikke testet nogen. De kom med Exicon 20 og 2 sæt. Double Die. Holton bruger de samme og der er Slew Rate 90. Men first One bruger kraftigere driver trin ser det ud til.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    Slew rate

    Dert er noe misforståelser og myter ute å går her og. Dette er egentlig godt og relativt enkelt forklart her: https://www.audioholics.com/audio-amplifier/amplifier-slew-rate

    På en forsterker ønsker man egentlig ikke ha så høy slew rate og det er ikke slik at en med høyere slew rate automatisk er bedre diskanten. Alle normale forsterke er raske nok til å reprodusere 20kHz korrekt. Det er ikke slik at en skarptromme er en "step-respons" med superhøy slew rate. Man filtrerer med vilje bort muligheten for dette allerede på inngangen av forsterkeren for å unngå at den skal være følsom for høyfrekvent støy.

    Hvin man i stedet snakker om slew rate internt i forsterkeren og begynner å snakke om feedback, gain-bandwith og forvrengning så blir det hele mer sammensatt og interessant. De som vil lære mer om dette kan lese her: https://www.edn.com/Home/PrintView?contentItemId=4420162
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.870
    Antall liker
    4.372
    Torget vurderinger
    1
    Dæven, det var litt å ta med seg videre, hver gang man oppdager noe som er billig.

    Syntes den dyreste serien til Xindak er så fin, skikkelig porno å se på av noe apparater - hadde vært dig i stua - men billige. Jeg har tenkt her er det bl.a. sikkert ikke så bra matching av transistorer, kan være også det du her hevder om kondisser, kan óg være andre ting som ikke er av toppkvalitet - derfor lav pris.
    Jeg hadde monoblokker og en integrert av Xindak, ikke de dyreste men hakket under. Dette spilte veldig bra med Dali Helicon som jeg hadde. Var vel 6950v jeg hadde, av integrert. Den kjøpte jeg i 2006 om jeg husker rett, og den eier en kompis av meg nå. Denne sto på 24/7 hos meg, untatt når jeg tok en langhelg borte eller ferietider når jeg ikke bodde på hybelen. Jeg hadde den vel i 4-5 år før jeg solgte den til en kompis, han bruker den fortsatt og der står den også på 24/7 men da inne i et skap.
    Så jeg ville ikke bekymret meg for at det er et "billig" merke, kvaliteten her er noe man betaler ganske langt over hos andre merker. Mener å huske at kondensatorene som de bruker er av noe av de beste.
    Og ja, Xindak ampene blir veldig varme og den jeg solgte skulle tatt kvelden for 8 år siden..?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    https://norge.thomann.de/the_t.amp_quadro_500_dsp.htm

    Noen som har formening om denne? Helt nytt produkt til latterlig pris. (Trenger 4-kanaler til å drive mid-topp)
    "T" produktene er Thomann's egne produkter, produsert kun for de selv. Grisebillige, men jeg tror jeg ville sendt en forspørsel om hvor de ligger i markedet hva ytelser, driftsikkerhet og varighet angår - har mage ganger tenkt å gjøre det selv. Er de seriøse svarer de oppriktig på dette, i forhold til alle andre merker de selger. Men, siden de er store og dette lages kun for de selv - direkte solgt fra de selv - kan det jo være de er verdt sine kroner med god margin. Alternativt kan du eksempelvis kjøpe Behringer amper, men da må du også regne med at de må byttes av og til :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.461
    Antall liker
    16.785
    Sted
    Østfold
    Det er nok ofte slik at når man begynner å spare inn på et produkt så ender man med litt større ytelsesbegrensninger. Skal man bruke dette til mellomtone/topp er det gjerne harmonisk forvrengning og støy som gjør seg gjeldende. Er det til bass er det gjerne begrensninger i strømforsyning som gjør seg gjeldende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn