Takk for en interessant beskrivelse. Jeg bruker ikke så mye Bryston selv, bare BDA+BDP, men gjenkjenner raskt dine "materielle objekter" fra lytting hos Lyric i tidligere tider.Da har jeg fått spilt på BP-17³ en stund og min foreløpige konklusjon er at dette ble meget vellykket. Nå er jo ikke en pres rolle å tilføre noe, men det er ingen tvil om at den hentet ut et uforløst potensiale mellom BDA-2 og 4B SST². Jeg benytter XLR både fra DAC og til effekttrinn for den som skulle lure.
Det initielle inntrykket av forforsterkeren kontra Parasound P5 er at den ørlite grann mer laidback. Klangbalansen ellers er omtrent helt identisk slik jeg opplever den, noe som nok betyr at begge er nokså nøytrale konstruksjoner. Det tar imidlertid ikke lange tiden før man innser at BP-17³ ikke er mer laidback i det hele tatt, men rett og slett en nydelig oppløst konstruksjon, med ekte dynamisk kontrast så fort opptaket ber om dette. Der hvor jeg opplever forskjellene som mest tydelig er på tredimensjonaliteten. Både BP-17³ og P5 avtegner stereoperspektivet omtrent like tydelig og like ryddig i x og y aksen, men Bryston-preen har en tydelig bedre tredimensjoalitet. Objektene i lydbildet fremstår som faktiske materielle objekter og jeg hører også lengre inn i romakustikken i opptaket, noe som øker den opplevde realismen betydelig. P5, som til nå har virket mer enn bra nok på dette punktet, fremstår i forhold mer som om man har en rekke pappfigurer oppstilt foran seg. En forskjell som kan virke ganske marginal på papiret, men dette har stor effekt på min egen opplevelse av realisme. Denne blir stående lenge!
The Bryston BP-173's measurements indicate that it is superbly well engineered. It is difficult to see how a preamplifier could perform any better on the test bench!
Med utgangspunkt i mine erfaringer med Bryston er jeg temmelig sikker på at BP-17 3 er god. Det samme gjelder for 4B 3. Skulle vært artig å hørt kombinasjonen. Da med tanke på mulig fast opphold i et av mine to anlegg.Review av BP-17³ i stereophile: https://www.stereophile.com/content/bryston-bp-173-line-preamplifier
Konklusjon etter målinger:
The Bryston BP-173's measurements indicate that it is superbly well engineered. It is difficult to see how a preamplifier could perform any better on the test bench!
Synes beskrivelsen din er ganske spot on... Jeg hadde P5 tidligere, som jeg byttet ut med P7, som igjen var hakket hvassere. Men det var fortsatt en liten oppgradering å gå over til Bryston BP-17³ i ren stereo.Da har jeg fått spilt på BP-17³ en stund og min foreløpige konklusjon er at dette ble meget vellykket. Nå er jo ikke en pres rolle å tilføre noe, men det er ingen tvil om at den hentet ut et uforløst potensiale mellom BDA-2 og 4B SST². Jeg benytter XLR både fra DAC og til effekttrinn for den som skulle lure.
Det initielle inntrykket av forforsterkeren kontra Parasound P5 er at den ørlite grann mer laidback. Klangbalansen ellers er omtrent helt identisk slik jeg opplever den, noe som nok betyr at begge er nokså nøytrale konstruksjoner. Det tar imidlertid ikke lange tiden før man innser at BP-17³ ikke er mer laidback i det hele tatt, men rett og slett en nydelig oppløst konstruksjon, med ekte dynamisk kontrast så fort opptaket ber om dette. Der hvor jeg opplever forskjellene som mest tydelig er på tredimensjonaliteten. Både BP-17³ og P5 avtegner stereoperspektivet omtrent like tydelig og like ryddig i x og y aksen, men Bryston-preen har en tydelig bedre tredimensjoalitet. Objektene i lydbildet fremstår som faktiske materielle objekter og jeg hører også lengre inn i romakustikken i opptaket, noe som øker den opplevde realismen betydelig. P5, som til nå har virket mer enn bra nok på dette punktet, fremstår i forhold mer som om man har en rekke pappfigurer oppstilt foran seg. En forskjell som kan virke ganske marginal på papiret, men dette har stor effekt på min egen opplevelse av realisme. Denne blir stående lenge!
Ikke ennå, har bare hatt den ett par dager. Skal "feilsøke" litt mer selv først.Har du tatt opp problemene med Lyric Hifi. De kan kanskje hjelpe. Husk Brystons lange garanti.
Jeg høre det forholdsvis godt 3 meter unna. Men nå er Tannoyene forholdsvis følsomme også.Rene dac-er med prefunksjon støyer mye mindre enn rene pre eller intrgrerte forsterkere. Min Bel Canto 2.7 gir ingen støy som pre, men tilkoblet FLS 10 blir det litt hizz fra diskanten.
Hadde Bryston B135 sst2 som støyet litt også. Hvor høy er støyen du opplever? Hørbart mange meter unna?
Det er ikke trafodur du mener?Synes beskrivelsen din er ganske spot on... Jeg hadde P5 tidligere, som jeg byttet ut med P7, som igjen var hakket hvassere. Men det var fortsatt en liten oppgradering å gå over til Bryston BP-17³ i ren stereo.Da har jeg fått spilt på BP-17³ en stund og min foreløpige konklusjon er at dette ble meget vellykket. Nå er jo ikke en pres rolle å tilføre noe, men det er ingen tvil om at den hentet ut et uforløst potensiale mellom BDA-2 og 4B SST². Jeg benytter XLR både fra DAC og til effekttrinn for den som skulle lure.
Det initielle inntrykket av forforsterkeren kontra Parasound P5 er at den ørlite grann mer laidback. Klangbalansen ellers er omtrent helt identisk slik jeg opplever den, noe som nok betyr at begge er nokså nøytrale konstruksjoner. Det tar imidlertid ikke lange tiden før man innser at BP-17³ ikke er mer laidback i det hele tatt, men rett og slett en nydelig oppløst konstruksjon, med ekte dynamisk kontrast så fort opptaket ber om dette. Der hvor jeg opplever forskjellene som mest tydelig er på tredimensjonaliteten. Både BP-17³ og P5 avtegner stereoperspektivet omtrent like tydelig og like ryddig i x og y aksen, men Bryston-preen har en tydelig bedre tredimensjoalitet. Objektene i lydbildet fremstår som faktiske materielle objekter og jeg hører også lengre inn i romakustikken i opptaket, noe som øker den opplevde realismen betydelig. P5, som til nå har virket mer enn bra nok på dette punktet, fremstår i forhold mer som om man har en rekke pappfigurer oppstilt foran seg. En forskjell som kan virke ganske marginal på papiret, men dette har stor effekt på min egen opplevelse av realisme. Denne blir stående lenge!
Jeg har noe "buzz" fra pre-ampen på tomgang. Denne forsvinner når jeg tar ut XLR til 4B SST² så problemet er før ampen. Det hjelper ikke å trekke ut noen av inn kildene. Har prøvd med og uten Torus også, uten hell. Er det flere som har "Buzz" med BP-17³? "Buzz" er konstant uavhengig av volum regeluering.
Jeg kjører med gain på 23db, både dobbel og trippel sjekket dette i gårNår det gjelder dette med volum så hører jeg også svakt at det er signal når jeg putter øret inntil diskanten, men dette er normalt med analoge volumkontrollere.
Analoge volumkontrollere reduserer volum ved å redusere signalstyrke på signal og støy sammen, og med mindre man kutter signalet fysisk med et relé vil det derfor alltid være litt signal så lenge man slipper gjennom strøm. Det er typisk det å kutte signalet fysisk man har "mute" funksjonen for.
Digitale volumkontrollere (dvs dersom du reduserer volum i software eller via en DAC) fungerer annerledes. Her reduseres signalstyrken i form av å fjerne bits, dvs at signalet blir gradvis mer og mer borte, mens støygulvet ikke endres. Når volumet da settes til 0 så er det rett og slett ingen signal igjen i den analoge outputen og da vil det naturlig nok også bli helt stille utover støygulvet i seg selv, som normalt sett er meget lavt i en DAC.
En annen ting forresten, siden jeg ser du har Bryston effekt. Dersom du benytter XLR (og dermed +6db gain) bør effekttrinnet ditt stå med 23db gain dersom du har Bryston, og ikke 29db. Dersom du har mye gain på effekttrinn vil den forsterke all støy tidligere i kjeden hele tiden mens du ender opp med å ratte volum i den nedre delen av volumkontrollen, mens det du egentlig vil er å ha mye signal i forhold til støygulv. Gainstruktur i anlegget er meget viktig for å unngå hørbar støy i lytteposisisjon.
Jeg har hatt mine Bryston monoblokker i rundt 10 år nå - og det er godt å høre at Lyrics service er upåklagelig.Etter å ha dratt frem Bryston 4B SST2 fra bak sofaen (den har blitt brukt til surround back kanalene) fant jeg ut at jeg hadde fått et oransje feilindikator-lys på venstre kanal til tross for at forsterkeren fungerte tilsynelatende helt fint. Uansett, dro innom Lyric i Sandvika for å levere den til service, og tenkte dette ville potensielt ta sin tid. Tok en kjapp tur innom Oslo og på vei tilbake når jeg var nesten hjemme igjen ringte telefonen og 4B SST2'en min var fikset. Det må ha vært maks 1.5 time. Så fantastisk respons og service på en lørdag.
Du måtte ikke sendt forsterkern, men du måtte ventet på at Lyric hadde fått inn delen om de ikke hadde hatt den på lager.Din indikasjon av oransje er helt korrekt, men den fikk denne indikasjonen når den var iskald - så noe var virkelig galt her. Dessuten oransje når den blir for varm gjør at den muter kanalen, det gjorde den ikke heller (i løpet av alle årene jeg har hatt Bryston har dette aldri skjedd).
Så oppførsel; slå på forsterkeren; begge lys er røde; så skal de gå over til grønn relativt umiddelbart etter et lite klikk. Kun høyre gikk over til grønn, venstre gikk alltid til oransje.
Løsningen var å bytte et lite kretskort inne i forsterkeren; som Lyric hadde tilgjengelig - forsterker ble produsert i 2010 og kjøpt i 2011; alt gikk på garanti uten noen kostnader. Hadde ikke Lyric hatt delene tilgjengelig så måtte den blitt sendt til fabrikken, og jeg måtte lagt ut for frakten - så grunnet at Lyric hadde delen tilgjengelig slapp jeg unna helt uten kostnader. Bryston sin 20 års fabrikk-garanti er uten tvil et kvalitetsstempel.
Jeg bruker 4b3 på kappa 9.2i som regnes for å være veldig tungdrevne. De kan gå ned til 1.2 ohm sies det.. Det funger svært bra på både høyt og lavt volum.Er det ingen av ampene til Bryston som tåler 2 Ohm?
Nok strøm ?Jeg mistenker de tåler 2 Ohm helt fint, problemet er vel heller om de får nok strøm på strømnettet med maks volum; derfor dette ikke oppgis.
Streameren heter BDP,Dacen heter BDABDP-3 har som kjent fått strålende kritikker. Har ikke lest alt for mye i tråden for å sjekke, men er det noen her som har denne DAC'en og kan si noe om lyden og sammenlikne med andre alternativer?.
Sorry. Vet ikke hvorfor den P'en kom inn... Takk for svar. De selges jo til "redusert" pris hos Lyric for tiden. Alternativet er å få en brukt PS Audio. Selv på tilbud hos Mala synes jeg de blir litt i dyreste laget, så derfor kanskje Bryston som et godt alternativ. Generelt er jeg ikke så veldig glad i streaming uansett, så det blir mest bruk fra opplastede filer og evt CD-spiller via coax.Streameren heter BDP,Dacen heter BDABDP-3 har som kjent fått strålende kritikker. Har ikke lest alt for mye i tråden for å sjekke, men er det noen her som har denne DAC'en og kan si noe om lyden og sammenlikne med andre alternativer?.
BDA-3 er veldig bra, som bruker av bare PCM filer og BNC overføring klarte jeg meg med BDA-1 som faktisk er nærmere 3ern lydmessig enn BDA-2.
Herlig bilde. Har en forkjærlighet også for Luxman, og den du har, er nydelig.