Great minds think alike vettu, Orso! Og takk for (om)tanken!Morsomt. Jeg tenkte faktisk på deg da jeg så Gallo høyttalerne for salg og vurderte å tipse deg om de!
Great minds think alike vettu, Orso! Og takk for (om)tanken!Morsomt. Jeg tenkte faktisk på deg da jeg så Gallo høyttalerne for salg og vurderte å tipse deg om de!
Takk, Retep. Ikke hørt 3.1 eller noe annet fra Gallo før. Men synes de spiller veldig bra. Det sies at de trenger mye krefter for å levere optimalt, så jeg kjører dem med en pro-forsterker fra Yamaha som har krefter i bøtter og spann:Kule de høyttalerene der. Har dog kun hørt 3.1 med bass forsterker. Og husker jeg likte det jeg hørte. Gratulere med nye ventehøytralere og flygel
Bor nok en liten filantrop i deg, Olav - det liker vi! SlukApprobert. Langt bedre en bølingen med misantroper her inne......Som fersk Holmlia-boer ble jeg lettere sjokkert da jeg oppdaget at det ikke står et eneste konsertflygel i hele bydelen. For en skam! Det måtte jeg jo gjøre noe med, og da det dukket opp en once in a lifetime-mulighet på Aspheim pianosenter - et eksepsjonelt Schimmel-flygel fra 1989, til eksepsjonelt lav pris - begynte jeg å sondere mulighetene for å få det til en lokal institusjon. Og nå ser det faktisk ut til at det blir noe av, og at lokale krefter i området skal spleise på å få det til et egnet sted.
Var nok i stor grad kynisk egeninteresse, slukfar! Et så stort flygel har jeg ikke plass til selv. Og hadde egentlig håpet å få det til kirken her, som ligger bokstavelig talt et steinkast unna meg og dit jeg kan låne nøkkel for å gå og spille på kveldstid... Men nå ble det ikke kirken, men en institusjon noen kilometer unna meg, der det blir vanskelig å gå og øve. Fullstendig backfire på min kyniske plan altså!!Bor nok en liten filantrop i deg, Olav - det liker vi! SlukApprobert. Langt bedre en bølingen med misantroper her inne......Som fersk Holmlia-boer ble jeg lettere sjokkert da jeg oppdaget at det ikke står et eneste konsertflygel i hele bydelen. For en skam! Det måtte jeg jo gjøre noe med, og da det dukket opp en once in a lifetime-mulighet på Aspheim pianosenter - et eksepsjonelt Schimmel-flygel fra 1989, til eksepsjonelt lav pris - begynte jeg å sondere mulighetene for å få det til en lokal institusjon. Og nå ser det faktisk ut til at det blir noe av, og at lokale krefter i området skal spleise på å få det til et egnet sted.
Takk for det, Gunner! Ja, har jo inntrykk av at vi deler noen lydpreferanser. Synes det spiller kanon så langt. Bare å komme og lytte etter hvert, hvis du er keen!Ah, så du er blant de som har jobbet for at dette flygelet havner her i strøket. Så saken på FB. Bra! Visste jo at du kom til å være en god bidragsyter til vår kjære bydel
Grattis! Gallo har jeg alltid mye til overs for. Eide det produktet som skapte navnet deres, Solo Nucleus, i to omganger, og har tenkt på Reference-serien mange ganger. Men så ble det rør og horn, så de havnet aldri her. Men jeg har hørt 3.5 sammen med Cayin 9084D, og det var helt strålende, selv om det var på sk "enkel musikk". De trenger nok pulver skal man ha bra med SPL (på krevende musikk).
NB! Du må sende meg en PM når du skal selge de igjen. Har en nabo her som snart får eget musikkrom i kjelleren sin. Jobber med å konvertere han til det fortapte livet som audiofil (har iaf fått han til å investere i et par Audio Note ht. La oss gå med små steg ). Fint om de forblir i bydelen!
Takk, Grammofon!Hyggelig med litt rørelse i tråden her igjen. Det jeg liker aller best, er det som står om flygelet. Etter at folk holdt opp å besøke menighetshusene rundt om, og sognene blir færre og færre, blir det mindre av slike flotte tangentinstrumenter også. Muligens er ikke dette årsaken til mangelen på slike i din bydel, men i ale fall i Oslo sentrum er det slik.
Gratulerer også med Gallo. Det var da jeg hadde et par sånne til låns noen helger i fordums tid at jeg oppdaget hva det vil si at høyttalerne forsvinner. I sweetspot gir de en fantastisk oppløsning, i alle fall dersom man lytter i noen lunde nærfelt. Resultatet av å ha hørt Gallo, var at jeg innså at de Focal-høyttalerne jeg hadde, manglet både oppløsning og presisjon. De forsvant derfor ut av stua i løpet av noen dager, og det hele ble til slutt veldig dyrt. Jeg tror ikke at jeg tør sette opp de høyttalerne jeg har nå sammen med Gallo.
Det som fikk meg til å velge bort Gallo, til tross for mange veldig positive sider, var at jeg syntes de låt heller dårlig off axis. Mulig dette har noe med rommet å gjøre (har vinkelstue), men her i heimen endret lydbildet seg dramatisk ettersom jeg beveget meg bort fra aksen, og særlig dersom jeg beveget meg på siden av hele høyttaler-settet og inn i vinkeldelen av stuen. Dette gjaldt særlig bassen som ble heller råtten.
Ditt rom er vel ganske annerledes, og det er flott å høre at det funker bedre hos deg.
Hvor våt, feit og saftig er opp til den enkelte. Bare det ikke er tørr lyd. Tyder på at man har lyttet med ørene - og hjertet - og ikke målemikrofon."Våt" lyd burde hete feit eller saftig
Det er sånn jeg tenker på det også. Altså relativt stor andel reflektert lyd i forhold til direktelyd. Men det er litt tricky det der - Dutch & Dutch hadde jo også mye rombidrag, SÅ stor er jo ikke stua mi. Dreier seg kanskje om hvor tidlig refleksjonene kommer?Hvis jeg ikke tar helt feil er "våt lyd" lyd med mye rombidrag, som feks ekstra høytalerne til TrompetN illuderer?
Lang på vei enig! Har hørt flere slik anlegg, og likt dem veldig godt, Shy! Men for meg blir det litt slik: jeg digger å høre på det, men vil likevel ha noe annet hjemme. For min del er det også litt avhengig av sjanger. Tørr akustikk kler IMO rytmisk studiomusikk bedre enn den kler levende akustiske opptak.Lyd med ekstremt lite rombidrag, eller tørr lyd, som det tenkes på her, er noe jeg synes fasinerer og liker, på grunn av evnen til å skille godt på forskjellig musikk og opptaksteknikk. I det ene øyeblikket kan jo et slikt anlegg levere den våteste lyd og i neste øyeblikk helt motsatt.
Ser andre mener dette er fy-fy og er lyd det ikke lyttes til med hjerte. Sier meg litt uenig i det da.
Ja, men det krever mye diffusering av lyden, og etter min mening større lytteavstand. Har man dedikert lytterom blir det straks enklere.Jeg tror også det er fult mulig å til "våt lyd" med høyttalere med begrenset spredning. Eller omsluttende og stort.
Ja. Det krever bruk av diffusjon eller et tilbakeslag av energien i en eller annen form.Ja, men det krever mye diffusering av lyden, og etter min mening større lytteavstand. Har man dedikert lytterom blir det straks enklere.Jeg tror også det er fult mulig å til "våt lyd" med høyttalere med begrenset spredning. Eller omsluttende og stort.
Enig med deg også, og ingen forsøk på å omvende noen, bare det at det er ulike preferanser og ønsker om hvordan lyd en vil ha hjemme, og ikke minst hva en prioriterer i musikksamlingen.Lang på vei enig! Har hørt flere slik anlegg, og likt dem veldig godt, Shy! Men for meg blir det litt slik: jeg digger å høre på det, men vil likevel ha noe annet hjemme. For min del er det også litt avhengig av sjanger. Tørr akustikk kler IMO rytmisk studiomusikk bedre enn den kler levende akustiske opptak.Lyd med ekstremt lite rombidrag, eller tørr lyd, som det tenkes på her, er noe jeg synes fasinerer og liker, på grunn av evnen til å skille godt på forskjellig musikk og opptaksteknikk. I det ene øyeblikket kan jo et slikt anlegg levere den våteste lyd og i neste øyeblikk helt motsatt.
Ser andre mener dette er fy-fy og er lyd det ikke lyttes til med hjerte. Sier meg litt uenig i det da.
Takk, Grammofon!Hyggelig med litt rørelse i tråden her igjen. Det jeg liker aller best, er det som står om flygelet. Etter at folk holdt opp å besøke menighetshusene rundt om, og sognene blir færre og færre, blir det mindre av slike flotte tangentinstrumenter også. Muligens er ikke dette årsaken til mangelen på slike i din bydel, men i ale fall i Oslo sentrum er det slik.
Gratulerer også med Gallo. Det var da jeg hadde et par sånne til låns noen helger i fordums tid at jeg oppdaget hva det vil si at høyttalerne forsvinner. I sweetspot gir de en fantastisk oppløsning, i alle fall dersom man lytter i noen lunde nærfelt. Resultatet av å ha hørt Gallo, var at jeg innså at de Focal-høyttalerne jeg hadde, manglet både oppløsning og presisjon. De forsvant derfor ut av stua i løpet av noen dager, og det hele ble til slutt veldig dyrt. Jeg tror ikke at jeg tør sette opp de høyttalerne jeg har nå sammen med Gallo.
Det som fikk meg til å velge bort Gallo, til tross for mange veldig positive sider, var at jeg syntes de låt heller dårlig off axis. Mulig dette har noe med rommet å gjøre (har vinkelstue), men her i heimen endret lydbildet seg dramatisk ettersom jeg beveget meg bort fra aksen, og særlig dersom jeg beveget meg på siden av hele høyttaler-settet og inn i vinkeldelen av stuen. Dette gjaldt særlig bassen som ble heller råtten.
Ditt rom er vel ganske annerledes, og det er flott å høre at det funker bedre hos deg.
Ja, uansett hva man tror på selv, er det ikke tvil om at kirken har vært en veldig viktig kulturbærer her i landet vårt. Ikke minst når det gjelder musikk. Er liksom ikke så veldig mange andre institusjoner som tar seg bryet med å holde seg med både orgel og flygel, og holder det ved like år etter år... Så krysser fingrene for at folk ikke slutter helt å bruke kirkene med det aller første.
Og ang Gallo: Gøy at du har hatt dem også! Våre inntrykk er veldig samsvarende, egentlig. Jeg synes de har en veldig stor oppløsning og presisjon. Men ja, ikke så bra off-axis. Det siste overrasker meg egentlig litt, fordi de jo skal ha så bred spredning... men det tyder på at spredningen bare er vid på noen frekvenser, og ikke på alle. Likevel høres de jo fantastiske ut on-axis. Det er interessant, med tanke på hvor mye som har blitt skrevet om at høyttalere som måler dårlig off-axis ikke kan høres bra ut on-axis...
Og det er nice å merke hvordan høyttalerne nesten forsvinner. Kanskje fordi det er så lite diffraksjon osv fra kabinettene, og at det nesten ikke er noen baffle?
Takk for det, Vidar Ja, for et par uker siden våknet jeg nesten hver natt og var sikker på at veilederen min var i rommet og stirret olmt på meg. Skal bli godt å bli ferdig etter hvert!Godt å ha deg tilbake Lykke til med graden, jeg har også kjent på hva den innspurten gjør med kroppen og prioriteringer Du kan trøste deg med at det går seg til igjen etterhvert