Nye smågutter i hus
...og da har det endelig kommet noen nye høyttalere i hus her... etter lang tids venting!
Nederlenderne kom før rundstrålerne, som jeg hadde ventet. Og endelig er det noe i hus som til en viss grad oppfyller trådtittelens løfte om "enkelhet"
Mitt aller første førsteinntrykk: Disse smågutta er
svære . Jeg merker godt vekta på 32 kg per stk når jeg løfter dem. Lover godt!
(nye lesere i tråden kan evt lese om dem
her)
Eskene:
De kom i forgårs, og jeg satte dem opp med en gang. Umiddelbart ble jeg veldig begeistret. Det åpenbare å si er at disse spiller strålende "til å være stativhøyttalere". På grunn av de to åttetommerne på baksiden av hver høyttaler går bassen går helt ned, og kapasiteten virker veldig god. Men det handler ikke bare om bass. De "føles store" også. Skal skrive litt mer om det.
Min andre tanke var at akustikken i mitt midlertidige lytterom ikke funker i det hele tatt. Det er et lite og trangt loftsværelse med lave skråtak på loftet hos foreldrene mine på Høvik, som er det eneste lytterommet jeg har tilgjengelig fram til vi flytter inn på Holmlia senere i sommer. Det er fortsatt noe flutterekko, på tross av tepper på gulvene og litt diverse småmøbler, og jeg opplever at klangen i rommet heller mot det lyse. Når jeg plystrer merker jeg at det faktisk er litt slitsomt.
I tillegg er rommet for lite til å få en god og deilig etterklang. Med andre ord, langt fra optimalt for lytting slik det er nå! Så jeg merket at jeg faktisk opplevde lyttetretthet etter ganske kort tids lytting, og at stereobildet ikke ble så glassklart som jeg ønsket.
Derfor flyttet jeg høyttalerne ned i et større rom i etasjen under. Ingen tepper, bare en del bokhyller og et bord, og lave tak, men en del gulvareal (sjekket i går kveld, og tipper rundt 25 kvadrat). Og umiddelbart: Du verden! Det var
sånn de skulle låte, tenkte jeg med meg selv. Så jeg ble sittende og lytte i et par gode timer.
------------------
Fra en stund tilbake har jeg begynt å lytte til nye systemer med musikk jeg ikke kjenner fra før, etter å ha blitt inspirert til det av TrompetN. Målet for meg er til syvende og sist å gjenskape en levende akustisk hendelse. Når jeg sammenlikner med musikk jeg kjenner fra før, sammenlikner jeg egentlig bare med mitt eget feilbarlige akustiske minne av hvordan dette opptaket har hørtes ut for meg på andre anlegg jeg kjenner. Men når jeg spiller akustiske opptak jeg ikke kjenner fra før, blir jeg nullstilt. Da spør jeg bare meg selv: Overbeviser dette meg? Høres det ut som ekte musikk?
Så jeg klikket meg gjennom Tidal, på jakt etter nye anbefalinger i ulike sjangre. Begynte med Landfall, en plate der multikunstneren Laurie Anderson har samarbeidet med anerkjente The Kronos Quartet om en plate som blander elektronika med samtidsmusikalske klanger. Nydelige greier. Anmeldelse
her. Umiddelbart: Wow! Det hørtes ut som ekte musikk. Rett og slett. Den elektroniske bassen var kjellerdyp (ok, akkurat den elektroniske bassen er jo ikke akustisk da). Og strykerne til Kronos
sto i rommet - glassklart tegnet opp på scenen mellom høyttalerne.
Det samme inntrykket var der når jeg lyttet videre på andre plater. Det var fysisk. Det var tilstede.
Og så kommer jeg til det om at disse høyttalerne føles store. Min subjektive opplevelse av instrumentene jeg så på scenen var at de hadde
kropp. De var fysiske. De var merkbare, på en måte. Min erfaring etter å ha lyttet til en del anlegg er at dette henger sammen med størrelsen på akustiske kilden - altså i hvor stor grad høyttaleren skyter lyden rett fremover. Rett skal være rett - har ikke sugd det fra eget bryst, men igjen lyttet til hva TrompetN har skrevet om dette. Store høyttalere, horn, eller moderat store drivere som er plassert på en relativt bred baffel, får dette til. Dermed får musikken en helt annen fysisk karakter enn når det er små drivere og liten baffel.
Det Dutch & Dutch får til som er så genialt, synes jeg, er at de klarer å simulere en stor høyttaler i en relativt liten pakke. Grunnen er den passive kardiode-kanselleringen langs sidene. Dermed blir all lyden skutt rett framover, og jeg tror det skaper en større opplevd lydintensitet i lytteposisjon. I tillegg er driverne relativt store: Åtte-tommer for mellombass og mellomtone opp til 1200 hz, og en forsiktig waveguide for diskanten som gjør at lyden fra diskanten også fyrer framover med samme spredningsmønster som basselementet.
Så hvis man ser bort fra store hornoppsett, er nok dette den mest
fysiske opplevelsen jeg har fått av de oppsettene jeg har hørt. I tillegg: Helt presis tonalitet og transientrespons. Med intelligent DSP-styring av en høyttaler av denne typen blir det plutselig mye lettere å få til.
Er det noe å utsette på dem? Det vil det nok være, når jeg får lyttet mer på dem. Men akkurat nå er det faktisk bare dette jeg kommer på: Jeg kan fortsatt kjenne et savn etter rundstrålere når jeg hører på dem. Jeg savner å kunne bevege meg helt fritt i rommet, og fortsatt være i et uforandret akustisk felt, akkurat slik det er med levende akustisk musikk. Det er ikke mulig med konvensjonelle stereo-oppsett. Så jeg tror den opprinnelige planen min fortsatt står ved lag: Rundstrålere i stua for ekte akustisk musikk, og nederlenderne i mancaven for sweetspot og studio-musikk.
Uansett: Å sitte og lytte til dem var en nytelse. Musikken jeg satte på hørtes
riktig ut. Det stemte, rett og slett.
-------------------
Men: Hvor lenge var Adam i paradis! Jeg måtte snart flytte høyttalerne opp igjen, fordi andre i husstanden trengte rommet. Så da ble det med den ene lytteøkten. Og i loftsrommet opplever jeg at akustikken er langt fra å være god nok akkurat nå. Så da står høyttalerne bare og føler seg ensomme så lenge, helt alene:
Planen de nærmeste dagene er å se hva jeg kan gjøre med akustikken. Jeg kommer ikke til å gjøre seriøse tiltak, siden dette bare er midlertidig. Men jeg skal prøve å få opp noen bokhyller på bakveggen, som jeg tror vil hjelpe noe. Og kanskje går jeg på loppemarked og kjøper noen gamle tepper som jeg kan prøve å feste langs skråtakene. Så får vi se om jeg får det til. Uansett er det ikke så lenge til jeg får installert disse nederlenderne i deres endelige hjem.