Ja. Og i Trondheim ville man rive Bakklandet og legge motorveifra Samfundet og ut til Innherredsveien. Vegen skulle stå på påler ute i Nidelva og Bakklandet og bryggene langs elva på Bakklandsiden skulle rives...Tragisk at Frp har Samferdsel. Mobilitet er i ekstrem forvandling og vi bygger løsninger tilpasset 1960-tallets vyer om behov.Jøss. Hvem skal kjøre på de dyre veiene vi bygger?
Da ville man ha motorvei på Karl Johan.
Vis vedlegget 525246
Var det ikke det som ikke virket - ref Debatten på NRK 1 for noen dager sidenLeafen har gjerne blitt kjørt det stikk motsatte av en taxi, med mye start / stopp, medium langturer med type 3 ladestopp, og tidvis ekstremt hardt kjørt.
Har skrudd mye fossilbil før, så det har alltid vært et eller annet. Bremser, eksos, vannpumper, sensorer etc.
Matchvekten er fin, jeg er en som driver med sport og trening på ukentlig basis.
Kjørte Høybråten - Charlottenberg (EDA, første butikken rett over grensen) og retur her for en stund siden, nøyaktig 200 km. på telleren og ganske så nøyaktig 14l diesel forbrukt på en Touran varebil, tanket før/etter for å monitorere forbruk generelt. Lurer på hva dette tilsvarer i forbrukt ladekapasitet?I går kjørte jeg følgende rute:
- Oslo -> Charlottenberg (harryhandel) (123 km)
- Charlottenberg syd -> Charlottenberg Nord (2km)
- Charlottenberg Nord -> Skarnes (64 km)
- Skarnes -> Oslo (78 km)
Totalt 267 km, bilen min har oppgitt rekkefølge på 400km, jeg hadde ladet til 330 før jeg dro. Ladet også 14km på Charlottenberg Nord på en Tesla destinasjonslader som var der da det uansett ikke var ledig. ikke planlagt forsåvidt, men når den stod der og var ledig kunne den jo brukes.
Jeg parkerte hjemme med 19km rekkevidde igjen. Uten ladingen ville det vært 5km - noe som ville vært i overkant spennende til tross for at man kan kjøre ~15km etter at måleren viser 0 km. På turen har altså ~77km "forsvunnet" - i all hovedsak i oppvarming av kupeen - med tre stopp underveis rekker også bilen å bli kald tre ganger. Det er ikke spesielt høye fartsgrenser på strekningen og grunnet vær og svingete veier gikk en god del av turen i noe under fartsgrensen. Temperatur mellom 0 og -9 grader.
Det forbruket må du enten på Autobahn eller ha utelukkende småkjøring på vinteren for å oppnå.Du må ned på 0,3l diesel på mila; da bruker du ca like mye energi som en Tesla S.
Eg ligg like over 0,4 l/mila med Pyssjåen. Veldig grei dieselmotor på desse standard 407, miljøvennleg og trøbbelfri. Om det skulle dukke opp noko som bruke 0,3, hadde det nok vore ein som var mindre eigna til våre behov.Du må ned på 0,3l diesel på mila; da bruker du ca like mye energi som en Tesla S.
Men neste gang du skal bytte bil så blir det en Pyssjå med batteriEg ligg like over 0,4 l/mila med Pyssjåen. Veldig grei dieselmotor på desse standard 407, miljøvennleg og trøbbelfri. Om det skulle dukke opp noko som bruke 0,3, hadde det nok vore ein som var mindre eigna til våre behov.Du må ned på 0,3l diesel på mila; da bruker du ca like mye energi som en Tesla S.
Er ikkje heilt framand for tanken, men det må meir batteriteknologiutvikling til. Må nå begge ferjene når eg skal til Bergen og vere bestefar. Då kan eg ikkje verte ståande med batteriladar.Men neste gang du skal bytte bil så blir det en Pyssjå med batteriEg ligg like over 0,4 l/mila med Pyssjåen. Veldig grei dieselmotor på desse standard 407, miljøvennleg og trøbbelfri. Om det skulle dukke opp noko som bruke 0,3, hadde det nok vore ein som var mindre eigna til våre behov.Du må ned på 0,3l diesel på mila; da bruker du ca like mye energi som en Tesla S.
Helt enig, 45-50 mil holder bare ikke per lading.Er ikkje heilt framand for tanken, men det må meir batteriteknologiutvikling til. Må nå begge ferjene når eg skal til Bergen og vere bestefar. Då kan eg ikkje verte ståande med batteriladar.Men neste gang du skal bytte bil så blir det en Pyssjå med batteriEg ligg like over 0,4 l/mila med Pyssjåen. Veldig grei dieselmotor på desse standard 407, miljøvennleg og trøbbelfri. Om det skulle dukke opp noko som bruke 0,3, hadde det nok vore ein som var mindre eigna til våre behov.Du må ned på 0,3l diesel på mila; da bruker du ca like mye energi som en Tesla S.
ja, og man bør også huske at det er en bil på nesten 2.5 tonn (riktig nok mye grunnet batteriet) og med relativt frisk motor. En bensin / dieselbil med noe i nærheten av samme motoreffekt har betydelig høyere forbruk enn hva en typisk "fornuftig" bil har. Mindre elbiler har rimelig nok også mindre forbruk enn Tesla Model S.En liter diesel har, hvis jeg husker rett, en energitetthet på ca 10kWh. 0,25kWh/km er da dobbelt så energieffektivt som en dieselbil som dra halvlitern på mila. Så kan man diskutere utnyttelse av overskuddsvarme etc videre hvis man ønsker.
Fremtiden blir litt annerledes enn det vi er vant til, skal man på langtur, dvs. 40-60 mil så må man regne med å stoppe på en ladestasjon og f.eks. ta seg et rundstykke og en kaffe. Det er ikke mer enn 6 år til 2025 og da er det slutt på salg av nye fossilbiler. Og hva literprisen er på bensin og diesel da kan bli heftig. Og det skulle ikke forundre meg om det da også vil bli vanskeligere og vanskeligere å få tak i fossilt drivstoff. Vi ser det allerede rundt de store byene. De stasjonene med god plass bygger infrastruktur til lading og servering. De små stasjonene har ikke plass til samme infrastruktur og de vil gradvis bli borte. En liten bensinstasjon som ikke ligger inntil en hovedfartsåre vil miste de lokale kundene når de kjøper seg elbil.Det er to ferjer og rundt 40 mil til Bergen, og Tesla er eit stykke utanfor budsjettet, så.....
Og tenk korleis ein måtte te seg om ein skulle køyre til Oslo - dit er det 60 mil. Lovar ikkje godt for Hortenmessa heller.
Der vedder jeg en femmer på at du tar feil. Jeg vet hva man sier, men jeg tror rett og slett at det er ønsketenkning at det skal kunne leveres nok biler i de ulike segmenter og prisklasser til at det er mulig.Det er ikke mer enn 6 år til 2025 og da er det slutt på salg av nye fossilbiler. .
Da har han kjøpt feil bil. Min 15 mnd gamle E-klasse har et snitt på 0,51 over 26.000 km, men det er klart, er det mye småkjøring med kald bil og lading hjemme er elbil en sikker vinner.Oppgitt og reelt forbruk er ofte langt unna 0.4l diesel på mila. En bekjent som har leaf til jobbpendling og ny Superb med 4x4 hevder typisk forbruk er 0.8l på mila og langt over Mondeoen den erstattet. Ser man på en liten bil som Tiguan er den oppgitt til 0.53l på mila.
Triller man en Tesla i 70 km/t over en lengre strekning får man et forbruk på 1.6 kWh mila men det tallet er like urettferdig som 0.4 l/mila.
Norge er tidlig ute med årstallet 2025, f.eks. Israel har satt 2030, EU snakker om 2040, Kina har vel ikke satt et årstall men de gearer voldsomt opp med produksjon av el-biler og -busser. Hvor høy avgiftene blir på bensin og diesel og hvilket år som forbudene trer i kraft vil nok variere avhengig av hvem som styrer, hvilke klimaeffekter som merkes, tilgangen til batterier og teknologi. Men det viktigste vil være økonomien i det. Hvis en privatbilist sparer 30.000,- i året på drivstoff, service og bompenger, tenk da på hvor mye en yrkesbil kan spare, vi snakker hundretusener i året. Og da skjer det noe. Et firma som har en flåte med 50 trailere som går mellom Oslo og Trondheim kan selv betale å sette opp en egen ladestasjon i Østerdalen og tjene den inn på kort tid hvis lastebilene bruker 8kw strøm på mila istedenfor 5 liter diesel.Der vedder jeg en femmer på at du tar feil. Jeg vet hva man sier, men jeg tror rett og slett at det er ønsketenkning at det skal kunne leveres nok biler i de ulike segmenter og prisklasser til at det er mulig.Det er ikke mer enn 6 år til 2025 og da er det slutt på salg av nye fossilbiler. .
Når det er sagt, kan jeg kjøre 40 mil med høy trygghet for rekkevidden og lade på ca 30 min på ladestasjoner som står med rimelig tetthet og der man er trygg for at det ikke er lang ventetid i utfartshelger, er en elbil ikke noe problem for meg (gitt at man kan levere en bil som passer mine behov mhp kapasitet, utstyr og pris.). Jeg tror bare dessverre dette er ønsketenkning.
Men om det blir bilkjøp på meg i perioden 2015-2030 er vcel uansett særlig tvilsomt
Når det gjelder drivstoffpriser får vi se, men jeg tror du tar feil der og. En moderat prisoppgang og nedlegging av en del stasjoner er nok høyst realistisk, men med 130 mil mellom hver tanking klarer jeg meg nok. Og i mellomtiden skal vi fly lenger og lenger og billigere og billigere?
Jeg har døll dieselmotor i min men har allikevel fått fartsbotEvt så har han kjøpt riktig bil hvis han har unngått de dølleste dieselmotorene
Tja. Dølle motorer har ofte høyt forbruk fordi de belastes ugunstig. Jeg er fornøyd med 240 i toppfart og 0-100 på 7,3, selv om Tesla er kjappere er det kjapt nok for min kjørestil.Evt så har han kjøpt riktig bil hvis han har unngått de dølleste dieselmotorene
12,4 sekunder her og kjapt nok for min kjørestil. Alt er relativtTja. Dølle motorer har ofte høyt forbruk fordi de belastes ugunstig. Jeg er fornøyd med 240 i toppfart og 0-100 på 7,3, selv om Tesla er kjappere er det kjapt nok for min kjørestil.Evt så har han kjøpt riktig bil hvis han har unngått de dølleste dieselmotorene