Sjekk datoen.. Du misset åpenbart poenget, han kjører fortsatt tesla...Til og med Tesla Bjørn ga opp elbiler og hør hvorfor....
Det var en Aprilspøk hvor han defacto gjentok svært mye av kritikken han hadde mot sin den gang nye Tesla S. Han kjørte BMW 525 før Teslaen og listet opp alt Teslaen kom til kort på, kvalitet komfort, +++. Ikke desto mindre mistet han halvparten av sine Tesla FanBoy followers på YT ,.... eh... men hanket inn like mange BMW fanboys som følge av dette...Nei, det var et pek til de som kjører fossilbil og en aprilspøk. Han har ikke byttet ut sin tesla og han vil ikke ha donasjoner på patreon for å kjøpe bensin. Ingenting av dette som endrer seg ved å se videoen på nytt.
Når økonomene stormet inn stormet kompetansen ut. Nå rår inkompetansen. Slik er det over alt dessverre.Kabelsyken koster klimaet dyrt
Én kraftkabel til fra Norge gjør dansk kullkraft overflødig. Pris: en tiendedel av våre avgiftstap fra elbilstøtte. Utslippskutt: mer enn utslippene fra alle norske personbiler.
https://www.dn.no/innlegg/kraft/krafteksport/kraftkabler/kabelsyken-koster-klimaet-dyrt/2-1-544510
Norges fleksible vannkraftproduksjon og Skagerak-kablene har kunnet spille på lag med dansk vindkraft og betydd sikker leveranse av strøm til danske stikkontakter også når vinden der i perioder blir borte.
Kabelmyopi kan vi kalle den lidelsen som rammer deler av norske organisasjoner og samfunnsdebattanter når strømpris til forbruker øker. Den kan karakteriseres med nærsynt vektlegging av uvilje mot handel med elektrisk energi over landegrensene. I tillegg lider den rammede av selektiv hukommelsessvikt.
Eneste behandling synes å være å kutte kraftlinjer og kabler som krysser Norges landegrenser – eller at lidelsen går over av seg selv etter mye nedbør som fyller vannmagasinene.
Hvor nærsynt og innadvendt går det an å være når det gjelder energi og klima?
Verdt å lese alt.....!
La oss moderere det til dagens hybridbiler og ikke bare SUVer. En hybrid med 8 mils reell rekkevidde, og et avgiftsnivå som gjenspeiler hvordan den reelt blir brukt (og ikke bare basert på et bruksmønster som er urealistisk for de aller fleste brukerne), er en fornuftig løsning inn til videre. Utslippsfri i tettbygde strøk, og ikke alt for gal på lengre turer. Fint at EU går foran her.Det er godt at myten rundt hybrid-SUV sprekker
Fordi kondens samler seg i olja og forringer kvaliteten. Kjører du lenger blir bilen skikkelig varm og vannet fordamper men har du mest småkjøring og kort kjøre distanse blir vannet værende i olja.Oljeskiftservice hver 15000 km, ja. 60000 servicen er dyr grunnet oljeskift på DSG-kassen. Det irriterer meg litt at en GTE-en skal ha oljeskiftservice på 15000 km uansett hvor mye bensimotoren har gått. Bruker du bilen mye lokalt vil bensinmotoren ha gått lite på 15000 km. Kanskje ikke mer enn 5000, så hvorfor skifte olje da? Det burde holde med oljeskiftservice når bensimotoren har gått 15000 km. På en MiniCooper plug-in hybrid skiller de mellom dette slik at oljeskiftservice er når bensinmotoren har gått 15000 km. Oljeskiftservicen er uansett ikke dyr.
Blir det veldig forskjellig med 2019-tall "strømtall" og 0,6l/mil?Rart det når man bruker strømtall fra 2013 og et forbruk på 0,5 liter på mila på dieselsleden som forøvrig er en personbil og ingen SUV.
Man klarer seg jo med en sedan når man ikke må legge 15 cm med batterier i bunnen av bilen. Pussig det der.Rart det når man bruker strømtall fra 2013 og et forbruk på 0,5 liter på mila på dieselsleden som forøvrig er en personbil og ingen SUV.
Med plass i baksete eller bagasje? En E klasse sedan tar vel like mye bagasje som en Tesla Model 3 mens man sitter langt bedre i baksetet på MB enn i en TMS og sikkert Model 3.Man klarer seg jo med en sedan når man ikke må legge 15 cm med batterier i bunnen av bilen. Pussig det der.Rart det når man bruker strømtall fra 2013 og et forbruk på 0,5 liter på mila på dieselsleden som forøvrig er en personbil og ingen SUV.