Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rent-a-sister: Coaxing Japan’s hikikomori men out of their bedrooms

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.245
    Antall liker
    18.573
    Torget vurderinger
    2
    Tommy Sørbø går i svart på Telenors kundeservice:

    Les spalten min i dagens TA; om en sinna manns møte med flytende modernitet og Telenor:

    TELENORTULL

    Sitter du en kveld og kjeder deg og synes tilværelsen går på autopilot, så skal jeg gi deg et godt, om men ikke akkurat billig råd: Slå på tråden til Telenor og be om å få hjelp til noe med det elektroniske utstyret ditt. Jeg garanterer, du kommer til å oppleve så mange absurde situasjoner, at du har stoff nok til å kunne skrive en oppfølger av Franz Kafkas roman «Prosessen».

    Hør på dette: For noen dager siden sviktet TV-boksen oss. Den har vært lunefull i flere måneder nå, men etter lange ukentlige telefonmøter med Gøran, Anna, Mahmoud og Torben på kundeservice, samt en intern diskusjon i husstanden om betydningen av svenske preposisjoner, har det nesten alltid lyktes oss å få liv i lådan igjen. Men da den den brøt helt sammen under den siste episoden av spionserien Le Bureau, måtte vi krype til støpselet og prøve å installere den nye tv-boksen Telenor hadde sendt oss. Den vi ennå ikke hadde fått installert, fordi vi fryktet det ville bli så vanskelig at det kunne gå på selvtilliten, nervene og forholdet løs.

    Så feil kunne vi ta. Det var ikke vanskelig å installere den nye lådan.

    Det var umulig.

    Instruksjonsbøkene stemte ikke med det som sto på skjermen, skjermen stemte ikke med det som sto i manualene, navnet og logoen på fjernkontrollen stemte ikke med navnet og logoen på Telenor, terrenget stemte ikke med kartet og virkeligheten var satt på vent. Kort sagt, vi måtte på nytt konferere med våre venner på kundeservice, som etter kun sju tastevalg, tjuefem minutters venting med lett, amerikansk bakgrunnsmusikk og Agnethas gjennomgang av saken vår på loggen, sa følgende:

    «Ja, nå står det på skjermen at du skal holde fjernkontrollen minst en meter fra skjermen og klikke. Stemmer ikke det?»

    «Jo», svarte min kone «Og det er det jeg har prøvd på nå minst ti ganger.»

    «Ja, for det skal du nemlig ikke gjøre.»

    «Nei, vel..?»

    «Du skal gå helt nær skjermen og klikke tre ganger på fjernkontrollen»

    For ikke selv å klikke, prøvde min kone seg på en morsomhet om det å klikke, som Agnetha naturligvis ikke forsto, og det hele utviklet seg til en dialog så vanvittig, at det fikk min venn Fredrik Bratbergs absurdistiske skuespill til å fortone seg som ren sosialrealisme. Etter mye om og men skjedde til slutt likevel underet; boksen vår virket, og vi kunne på nytt følge med på hvordan det gikk med vår mann i Le Bureau.

    Og se, boksen virket i både ti og tjue minutter! Ja, helt til vår helt befant seg på en øde bondegård i Ukraina og var i ferd med å bli myrdet av FBI, eller hvem det nå kunne være, virket boksen. Så gikk den i svart.

    Da gjør jeg det også, og jeg river telefonen ut av hendene på min kone. For denne gangen er det min tur til å snakke med Telenor. Vel er jeg familiens steinaldermann når det gjelder digital teknologi, men jeg mener å vite et og annet om den flytende modernitetens fremmedgjøring på menneskene, og det akter jeg å ta opp med Telenor. Nå med en gang. Men da jeg opp må opp på et høyere nivå, og når jeg omsider får kontakt med kundeservice, ber jeg om å få snakke med sjefen. Det hjelper alltid.

    Som gutt kjøpte moren min en bukse til meg hos Bjørn Jensen herreekvipering. Men da jeg skulle prøve den hjemme, visste det seg at det var en flekk på buksa. Vi dro ned igjen, men ekspeditrisen sa at hun dessverre ikke kunne hjelpe oss. Det kunne jo være vi som hadde sølt. Det var da mamma kom med de forløsende ord: Unnskyld, men kan jeg få snakke med Deres overordnende? Ekspeditrisen ga oss på flyende flekken en ny bukse uten flekk.

    Men på kundeservice har de ingen sjef, får jeg vite. Det vet i hvert fall ikke hvem det er. De vet knapt hvem de jobber for. Inntil for kort tid siden var det Canal Digital. Nå er det Telenor, og om noen måneder, når Telenor har brukt to hundre millioner kroner på å erstatte Canal Digitals logo med sin egen, så er det kanskje Huawei eller et annet multinasjonalt konsern som har overtatt.

    Jeg er ikke sint lenger, bare trøtt og trist, og bønnfaller kundeservice om at de sender noen hjem til oss for å hjelpe oss med å installere. Til min store forbauselse får jeg vite at, jo da, det skal de gjøre i morgen den dag.

    Neste dag er det selvfølgelig likevel ikke i orden. Telenor har ingen de kan sende. De kjøper tjenesten av et annet firma. Noen på kundeservice har lovet for mye, forklarer noen andre på kundeservice. Men nå er jeg så desperat etter å få vite hvordan det går med agenten Guillaume Debailly, at jeg vil prøve meg på fjernstyringshjelp over telefonen.

    Jeg kryper rundt på alle fire, velter en høyttaler, mister brillene, bryter husets internettforbindelse og får pus til å tro at jeg vil leke, mens jeg prøver å forstå hva Ali mener med «serienummerets två førsta og fire siste sifre på lådans baksida».

    Når det omsider er oppklart, begynner selve installeringen. Jeg trykker på fjernkontrollen, og mottar instrukser som gir omtrent like mye mening som hvis jeg hadde levd på 1500-tallet og fulgte svartebokas oppskrift på å bli kvitt kløe på ryggen ved å gå sju ganger rundt kirken med en rar hatt på hodet ved midnatt tre fredagskvelder på rad og si: simsalabim huttamatei. Resultatet blir deretter: Lådan funkar inte, og jeg føler meg like nevrotisk og fremmedgjort som en romanfigur av Dag Solstad.

    En uhyggelig tanke slår ned i meg: Hadde faren min levd i dag ville han kanskje ha trodd at svartjenesten Siri på mobilen, var et virkelig menneske. Hva om jeg nå har gått i samme fella? Tenk om Ali og vennene hans er neste generasjons sirier, avanserte roboter programmert til å hjelpe standardkunder med standardspørsmål?

    Det forklarer mye; når de eksponeres for sånne tullebukker som oss, som ikke holder oss til standarden, så kræsjer systemet. Jeg mener, er det noe du kan gjenkjenne en robot på, så er det visst det at de ikke har empati og ikke forstår affekter, metaforer, smaltalk og (dårlig) humor.

    I få fall, hvem skal jeg da snakke med? Hallo, finnes det et levende menneske av kjøtt og blod der ute som kan hjelpe oss med den jævla lådan sånn at kona mi og jeg kan få se ferdig Le Bureau!?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vakkert! Jeg kjenner at jeg er oppriktig glad for at min arbeidsgiver ikke har råd til å sende meg så langt avgårde...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.218
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En sann historie fra virkeligheten, som en tidligere kollega av meg pleide si......
    Jeg har i flere år vært ansvarlig for tekn. kommunikasjon i bedriften, deriblant telefonsystemer, og en rekke bedriftsabonnementer hos Telenor Mobil. En gruppe hos oss har en egen vakttelefon, og bruker bl.a. tjenesten "Mine meldinger" hos Telenor, til gruppeutsendelse av SMSer. Av en eller annen uforklarlig grunn, har en av brukernes privattelefon blitt koblet mot denne vakttelefonen, slik at hans private meldinger dukker opp på vakttelefonen. Ingen har hittil kommet opp med en logisk forklaring, men når man logger på tjenesten, står hans private telfonnummer oppe i hjørnet der hvor vaktnummeret skal stå. Han har selv kontaktet Telenor flere ganger, men får til svar at dette ikke er mulig........

    Scene 2: "Kommunikasjonssjefen" tar over. Jeg sjekker settinger for abb. til vakttelefonen, men der er det selvsagt ingenting å finne. Jeg ringer så 09000... " Er dette et privat abonnement" - Trykk1" "er det bedrift trykk 2". Aha - jeg trykker 2.... "Oppgi nummeret det gjelder" - Jeg slår inn nummeret til et bedriftsbonnement, - da skal det da være lov til å tro at det er bedriftsavdelingen som svarer ? Ikke? Etter et par minutters resultatløst tåkeprat blir konklusjonen " Dette kan ikke vi gjøre noe med, da vi ikke er ansvarlig for denne tjenesten. Du må nok ringe "Telenoreksperten..." - det koster 26kr/min..... "
    Etter noen syrlige kommentarer fra min side blir jeg nå satt over til "Eksperten", hvorpå jeg på ny forklarer problemet..... Første kommentar er at "Ja men dette er ikke mulig, - det skal ikke gå an!" -- Joda - sier jeg, - det går an, og jeg har ved egen kontroll og selvsyn nettopp konstatert at det går an!...
    Mens tullpraten råder, og minuttene går, - til 26kr/stk, blir konklusjonen til slutt "Nei - dette kan ikke vi gjøre noe med. Dette er et bedriftabonnement, så du må snakke med bedriftsavdelingen....", - Ja men - det var jo de jeg snakket med til å begynne med, og de kunne ikke gjøre noe... Det var det bare "eksperten" som kunne......

    Dette var to uker siden. Forrige fredag fikk jeg en mail fra min "Kundekontakt", som forsikret med om at saken ikke var glemt, de jobbet fortsatt med dette....... siden er intet hørt og intet sett....
    Jeg kunne selvsagt tatt en snarvei, og slettet abonnementet til den vakttelefonen, men det nummeret er spredt til en rekke brukere, og tanken var i alle fall å slippe det, men ..... time will show, - på mandag er det atter en dag.....

    Telenor er blitt et regelrett misfoster. På det jevne og med enkle ting, fungerer det vel greit, men nå problemene oppstår blir alt en umulighet. Vi er en bedrift med snart 100 ansatte, og en særdeles stor del besøkende, og har slitt med dårlig mobildekning i flere år. Alle forsøk på å få til en dialog har vært umulig. Problemet er egentlig relativt enkelt, - vår beliggenhet gjør at vi ligger i randsonen av dekningsdiagrammene. Dette har jeg forsøkt å forklare en rekke kontakter, som helt klart ikek forstår hva et dekningsdiagram er - og betyr. Eneste resultat etter 6 års forsøk,er at hver gang jeg får tenning i bunnpanna, noe som skjer kanskje en gang i året - får jeg en ny kundekontakt..... Halleluja! :cool:
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fordi fellesskap fungerer.

    https://www.foxnews.com/world/north...ure-every-day-to-help-save-agriculture-report

    North Korean dictator Kim Jong Un has commanded every citizen to turn over an impossible 200 pounds of human manure a day for fertilizer in an effort to revitalize the communist country’s struggling agriculture, according to reports.

    The country’s leader first made agriculture the forefront of the economic recovery during the New Year’s address.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.637
    Antall liker
    1.349
    Åh, trodde først det var snakk om denne dama :rolleyes:

    https://www.independent.co.uk/news/...dity-accepted-transracial-naacp-a7653131.html
    Rachel Dolezal, the white woman who for 10 years pretended she was black before being publicly outed, has called for racial fluidity to be recognised in the same way as transgenderism.
    https://www.bbc.com/news/world-us-canada-44256760
    A US white woman who posed as an African American for years faces charges of welfare fraud, authorities say.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Støttemedlemskapet er utløpt, og jeg får reklame.

    Just for men, touch of grey. Hårfarge som lar håret beholde litt av det distingverte grå, men sammen med litt ungdommelig farge. :D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.594
    Støttemedlemskapet er utløpt, og jeg får reklame.

    Just for men, touch of grey. Hårfarge som lar håret beholde litt av det distingverte grå, men sammen med litt ungdommelig farge. :D
    Reklamen du får er vel et resultat av dine søk på nettet? :rolleyes:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror den er et resultat av andre hfs'eres søk på nett.... Det lille grå jeg har i skjegget trenger definitivt ikke å tones ned enda.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    ATLANTA—Disappointing the thousands of fans in attendance as well as an estimated 100 million viewers watching at home, the Super Bowl LII halftime show was marred Sunday by the stadium’s functioning sound system, sources confirmed. “Right from the beginning, the sound was working normally, and unfortunately, I could clearly hear the singing,” said 29-year-old spectator Joe Kessler, adding that the show’s audio feed, which was amplified throughout the stadium and transmitted to television broadcasts with no technical issues, made the performances by Maroon 5, Travis Scott, and Big Boi completely unbearable. “There was definitely nothing wrong with the speakers or the microphones. It’s a shame, because the perfect sound quality just ruined the whole thing.” Kessler added that he hopes Super Bowl organizers would learn from the incident and avoid a similar disaster next year
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Gjestemedlem avslører!

    Hvor Larson og Fjernis henter "kunnskapen" sin fra.

    https://www.virkeligheta.no

    Du føles i ro fordi du er i ro! Med tidevann, der alt havvann hele tiden skal bevege seg mot måne og sol, så burde jorda tippet over litt av og til. Etter-sigende flytende masse skal også bevege seg inne i jorda's kjerne, og burde også fått jorda til å tippe innimellom. Rund gjenstand som beveger seg lynraskt i flere retninger i et rom er en bløff, du befinner deg inne i en fysisk bygd stasjonær struktur! (NB: Denne webside fungerer noe bedre i Chrome og Firefox fremfor Microsoft-Edge).

    DU ER LURT TRILL RUNDT FRA "FØR DU BLE FØDT"!

    - Hubble-teleskopet finnes ikke, den burde falt ned for lenge siden!

    - Skip forsvinner aldri over horisonten, teleskop fanger de alltid opp igjen.

    Vær-ballonger viser innsiden av terrariumet/ veksthuset.

    - Alle flyruter i verden er også som på en flat verden, dette er mer tydelig lenger sør, noe som er årsak til at eks: Dubai er en internasjonal flyplass der mange flyruter har lagt inn mellomstopp!

    - Gyroskoper i fly's attitude indikatorer viser alltid flatt! Disse gyroskopene blir ikke kalibrert hvert 15 minutt, og burde vært ute av kurs etter bare en times flyving!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.702
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem avslører!

    Hvor Larson og Fjernis henter "kunnskapen" sin fra.

    https://www.virkeligheta.no

    Du føles i ro fordi du er i ro! Med tidevann, der alt havvann hele tiden skal bevege seg mot måne og sol, så burde jorda tippet over litt av og til. Etter-sigende flytende masse skal også bevege seg inne i jorda's kjerne, og burde også fått jorda til å tippe innimellom. Rund gjenstand som beveger seg lynraskt i flere retninger i et rom er en bløff, du befinner deg inne i en fysisk bygd stasjonær struktur! (NB: Denne webside fungerer noe bedre i Chrome og Firefox fremfor Microsoft-Edge).

    DU ER LURT TRILL RUNDT FRA "FØR DU BLE FØDT"!

    - Hubble-teleskopet finnes ikke, den burde falt ned for lenge siden!

    - Skip forsvinner aldri over horisonten, teleskop fanger de alltid opp igjen.

    Vær-ballonger viser innsiden av terrariumet/ veksthuset.

    - Alle flyruter i verden er også som på en flat verden, dette er mer tydelig lenger sør, noe som er årsak til at eks: Dubai er en internasjonal flyplass der mange flyruter har lagt inn mellomstopp!

    - Gyroskoper i fly's attitude indikatorer viser alltid flatt! Disse gyroskopene blir ikke kalibrert hvert 15 minutt, og burde vært ute av kurs etter bare en times flyving!
    Æ blir matt!!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.205
    Antall liker
    9.374
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Postman Pat bilen blir nå standard bil for Royal Mail.

    Mvh
    OMF

    PP.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.218
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ser nå ikke helt ut som originalen... :) Forøvrig - er det ikke merkelig at Royal Mail fortsatt har postkontorer over hele Storbrittania, og postombæring på døra......
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    585ulf2camc01.jpg

    Illustrerer kanskje litt av hvordan økonomien til Royal mail henger sammen med tjenestene med en felles takst til alle. Highlands mener jeg forresten er utelatt mange steder i forhold til gratis frakt på netthandel og denslags.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det var en flott illustrasjon, Zomby_Woof
    Den kan brukes til mye.

    F.eks om man legger på en sammenligning med antall daglige flyvninger mellom noen av Europas største byer vs. våre egne
    London-Frankfurt (28, fra alle flyplasser)
    v.s. Oslo-Bergen (35, fra alle flyplasser)

    :)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Interessant kart, men virker som om metodikken ikke helt passer for Norge. Vel grovmasket nett.

    Bergen kommune består av 445 km^2 og har 280.000 innbyggere. Skulle vært flagget som svart ifølge den grafikken.
    Trondheim kommune også.
    Oslo kommune er også eget fylke og kommer derfor med på kartet.

    Som små fylker i oslogryta kommer derfor vestfold og akershus med på kartet.

    Hele kyststripa ned til Kristiansand og opp til Bergen og sikkert videre opp til Trondheim skulle hatt farge hadde man brukt kommuner som grunnlag og ikke fylker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn