S
Slubbert
Gjest
Er ikke så rart når reisen tar det meste av en dag med skranglekassene til NSB.Hadde politikerne i Norge tatt klima på alvor så ville de gjort noe med trafikken mellom Oslo -Trondheim og Oslo - Bergen.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q5zAo/norske-innenriks-ruter-paa-europa-toppen-i-flytrafikk
Norske innenriks-ruter på Europa-toppen i flytrafikk. (Fra 2015)
Værnes-Gardermoen har 4. mest passasjerer i Europa
3 av Europas 11 mest trafikkerte innenriks flyruter er norske. Trondheim/Værnes-Gardermoen hadde fjerde mest passasjerer i Europa i fjor. 5,1 millioner nordmenn flyr nå like mye som 50 millioner EU-borgere.
En annen bemerkelsesverdig ting er at å ta toget koster over tusen kroner per vei, selv om det ruller på ferdig lagt infrastruktur, togene går på råbillig (i forhold til bensin) strøm og velikeholdskostnadene formodentlig er mye lavere for et tog enn for et moderne jetfly. Og NSB har sikkert masse statsstøtte oppå det hele. Norwegian får ikke statsstøtte og tjener allikevel penger på billetter som stort sett koster mellom 399 og 699 hver vei. Til og med å kjøre bil er billigere. Her er det noe som lukter rart. Hvorfor reflekteres det ikke i prisene at toget er så jævlig mye mer energieffektivt (og kjører på ferdig infrastuktur)?