Sony PS-X555ES on thevintageknob.org
Morsom sak fra Sony, - ser litt billig ut, men virker solid og spiller flott.
Jo, men ikke på samtlige modeller. Dette prinsippet ble brukt kun på de modellene der "slavearmen" er til venstre for tonearmen. På de øvrige (eks mod. 9500 vist på bildet) har "slavearmen" ingen slik funksjon.Vis vedlegget 530575
Var det ikkje B&O som lot ein laserstråle lese av rilla, og flytta armsleden i takt med dette?
Vekta er vel ei utfordring. Presisjonsbehovet for å sette opp armen har Thales løyst med ein spesiell mal som skal brukast, og dette er sikkert veldig kritisk.Thales Simplicity er en arm som ser ut til å kombinere prinsippene - på en måte?
Dreier pick-upen slik at den alltid står tangent på rillene.
Hva er eventuelle bakdeler med dette prinsippet?
('Simplicity' høres ut som et misvisende navn når du ser armen,
men i forhold til originalen (originalt nok kalt 'Original') er det en enkel konstruksjon )
Da måtte man jo definere en monteringsavstand/rotasjonspunkt.Spørsmålet er sikkert besvart før ett sted men det er noe jeg alltid har lurt på ifm dette temaet: Hvorfor er ikke platene gravert med en svingende arm og ikke med en linjær bevegelse slik som tilfellet er?
Er det bare fordi det er lettest å gjøre det slik eller er det ikke vurdert dit hen at forvrengning har noe å si for lytte opplevelsen.
Jeg antar at man den gang man begynte å produsere graveringsmaskiner kanskhje ikke var så opptatt av den problematikken, og så kompleksiteten i å konstruere en maskin som kunne gravere i en gitt radie fremfor en som løp linjert, som større enn verdien.Da måtte man jo definere en monteringsavstand/rotasjonspunkt.Spørsmålet er sikkert besvart før ett sted men det er noe jeg alltid har lurt på ifm dette temaet: Hvorfor er ikke platene gravert med en svingende arm og ikke med en linjær bevegelse slik som tilfellet er?
Er det bare fordi det er lettest å gjøre det slik eller er det ikke vurdert dit hen at forvrengning har noe å si for lytte opplevelsen.
Det vil være vanskelig å produsere en slik graveringsmaskin, og lite hensiktsmessig. Det eneste man ville oppnå da var vel å innføre vinkelforvrengningsfeil allerede i masteren.
Nettopp.Jeg antar at man den gang man begynte å produsere graveringsmaskiner kanskhje ikke var så opptatt av den problematikken, og så kompleksiteten i å konstruere en maskin som kunne gravere i en gitt radie fremfor en som løp linjert, som større enn verdien.Da måtte man jo definere en monteringsavstand/rotasjonspunkt.Spørsmålet er sikkert besvart før ett sted men det er noe jeg alltid har lurt på ifm dette temaet: Hvorfor er ikke platene gravert med en svingende arm og ikke med en linjær bevegelse slik som tilfellet er?
Er det bare fordi det er lettest å gjøre det slik eller er det ikke vurdert dit hen at forvrengning har noe å si for lytte opplevelsen.
Det vil være vanskelig å produsere en slik graveringsmaskin, og lite hensiktsmessig. Det eneste man ville oppnå da var vel å innføre vinkelforvrengningsfeil allerede i masteren.
Og - hvem skulle bestemt/definert radien?
Der ser dere en prototype arm ifra Bergmann uten luft lagring som dem har holdt på med en stund, grunnet etterspørsel ifra Asia om å lage en billigere tangensialarm.Prototyp fra våre danske venner.
Det har vel vært prøvd utallige mer eller mindre sinnrike trinse/hjul/kulelagerbaserte løsninger uten at highendverden har gitt stående ovasjoner ?
Vis vedlegget 530956
Vis vedlegget 530958
Helt rett, men... om bransjen under sin opprinnelse hadde blitt enige om å bygge skjæremaskiner med en definert radie, så hadde det samtidig satt en standard for armlengde som alle platespillerprodusenter måtte ha hatt et bevisst forhold til.Lineærgravering - som er akkurat det - gir samme utgangspunkt for alle brukere.
Teorien rundt Thales-sirkelen har også gitt noen andre interessante konstruksjoner....her er bl.a. en amerikansk konstruksjon...
https://www.youtube.com/watch?v=n09jhzki3EU
Det er også en tysk konstruktør av armer basert på dette, men ikke for mitt bare liv om jeg kommer på navnet her og nå... Frank-etellerannet..
Like bra dette:Det er rart med det, når huet får kvernet ei stund.....
Frank Schröder - Schröder LT tonearm...
Schröder LT – Ana Mighty Sound
Jeg hadde også en slik en, var meget godt fornøydNEW MG-1 AIR BEARING OPERATED LINEAR TRACKING TONEARM
Jeg har hatt en slik for endel år siden, og den fungerte veldig bra...på ikke "flytende" platespillere (som f.eks. Rega Planar3)
Min opplevelse er som din. De tangentialarmene jeg har hørt er dritbra. Kanskje enda bedre i bassen enn i diskanten (som er den viktigste teoretiske fordelen mtp sporingsvinkel). Som vi muligens skjønner, så er det problematiske usentrerte og bulkete plater. Altså snakker vi om innspilt musikksignal vs. to av de viktigste kildene til støy på selve plata. Heldigvis er usentrerte plater såpass lavt i frekvens at man slipper fint fra det med litt fornuft. Heldigvis er bulkete plater et vertikalt problem hvor tangentialarmer er fint sammenlignbare med de radiale.er såååå lei av å lese om folk som har hørt at bassattgjevinga i tangentialarmer ikke holder mål...
1 er det hearsay eller førstehånds erfaring?
2 mange av de armene som etter sigende er luftlagrede tangential armer er egentlig noe billig ræl som flyter på en luftpute ala Forsell, Dennesen m.fl.
3 følgelig har de ovennevnte i pkt 2 egentlig ikke et lager i ordets rette betydning.
4 de armene som har et høytrykkslager med 3-4 bar trykk som Airtangent, Rockport m.fl. har outstanding bassgjengivelse som konsekvens av at koblingen mellom moving assy og sliden er som et bortimot friksjonsløst jerngrep
mvh
Leif
1. Personleg erfaring. Basert på relativt langt samliv med ET2, og snøgglytting av Airtangent, versus ein testmånad med Clearaudio sin strenglagra og den hersens armen frå Opus.er såååå lei av å lese om folk som har hørt at bassattgjevinga i tangentialarmer ikke holder mål...
1 er det hearsay eller førstehånds erfaring?
2 mange av de armene som etter sigende er luftlagrede tangential armer er egentlig noe billig ræl som flyter på en luftpute ala Forsell, Dennesen m.fl.
3 følgelig har de ovennevnte i pkt 2 egentlig ikke et lager i ordets rette betydning.
4 de armene som har et høytrykkslager med 3-4 bar trykk som Airtangent, Rockport m.fl. har outstanding bassgjengivelse som konsekvens av at koblingen mellom moving assy og sliden er som et bortimot friksjonsløst jerngrep
mvh
Leif
Var det ikkje B&O som lot ein laserstråle lese av rilla, og flytta armsleden i takt med dette? Den andre armen har visst ein sånn funksjon, har eg høyrt. Men kanskje eg vart narra aprilsnarr....?Vis vedlegget 530575
Dette er jo noe av det lekreste ever laget. Funker fjell for 35 år siden, og mange går ennå. Skulle jo være mulig å finne på noe som leser riller av forskjellig størrelse, og gir puls til arm?
Er det lov å spørre om hva dere byttet den ut med og hvorfor?Jeg hadde også en slik en, var meget godt fornøyd
mvh
Ja det kan du hadde store planer om å flytte til Thailand for godt og solgte oppsettet men slik ble det ikke, ble boende 2 år men kom hjem igjenEr det lov å spørre om hva dere byttet den ut med og hvorfor?Jeg hadde også en slik en, var meget godt fornøyd
mvh
Jeg solgte tonearmen nærmest i vanvare...angret som ei bikkje i ca et halvt år (fikk aldri somlet meg til å bestille en til...) så skaffet jeg meg en helt annen spiller, og glemte helt at jeg savnet den armen?! Jeg fikk kloa i en V.Y.G.E.R Baltic M (med SME 312)Er det lov å spørre om hva dere byttet den ut med og hvorfor?Jeg hadde også en slik en, var meget godt fornøyd
mvh
Takk for verdfulle opplysningar. Dette var det eg frykta...Var det ikkje B&O som lot ein laserstråle lese av rilla, og flytta armsleden i takt med dette? Den andre armen har visst ein sånn funksjon, har eg høyrt. Men kanskje eg vart narra aprilsnarr....?Vis vedlegget 530575
Dette er jo noe av det lekreste ever laget. Funker fjell for 35 år siden, og mange går ennå. Skulle jo være mulig å finne på noe som leser riller av forskjellig størrelse, og gir puls til arm?
He he Arve & Hemispheres... Ja, det lyder fint det, men det er nok den største aprilsnarr, jeg længe har hørt
Det er meget mere simpelt. Den sekundære armen har "kun" en optokopler, ir-diode og fototransistor i samme hus. Hvis der ikke kommer refleksion fra plade (kun tværstriberne), kører armen helt ind og ud igen uden at sænke pickuppen. Kommer der ensartet refleksion 12"-10" eller 7" stopper armen og sænker picup ned i indløbsrillen. Fremdrift af amen er desværre også piw-simpelt. Snekketræk med en lille motor, aktiveret af en mikroswitch når armen har bevæget sig x antal millimeter ind mod centrum...... og den kan "kun" køre frem, ikke tilbage.
Pioneers PLL-1000 var meget mere avanceret, magnetic rail, 2 optokoblere i armens ophæng, virkede både frem og tilbage. Jo mere dækket optobler, jo mere frem- eller tilbagedrift af magnetforce.
In 1972 with Beogram 4000 Bang & Olufsen used the linear deck principle and developed the world’s first electronically controlled linear, or tangential, tangential record deck. In this pioneering concept, the pick-up moved in a straight line towards the centre of the record parallel with - or tangentially in relation to - the groove. By doing so, the small angular error which would otherwise occur when the pick-up arm moved in an arc on a conventional radial gramophone was removed.Det er meget mere simpelt.