Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan hydrogen fungere som "batteriet" for solcelle, vind og andre grønne energi former?
    Det er nettopp det man har begynt å gjøre mange steder og det markedet vokser betydelig. Framfor at energien går til spille, så produserer man hydrogen. For mange blir da dette en tilleggsinntekt også.

    Å lagre til store batterier er forøvrig per dags dato helt utenkelig p.g.a. prisen sammenlignet med å "lagre det" som hydrogen.

    Som jeg viste en link på tidligere, så er det mulig å produsere hydrogen direkte fra solcellepaneler med effektivitet som nesten matcher solcellepaneler som lagrer strøm. Det kan virkelig bli en gamechanger.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Mer energiøkonomisk også, hvis man sammenligner kWh per passasjerkilometer ved å kjøre alene i en Tesla Model S med NSBs gjennomsnittsforbruk pr passasjerkilometer.
    Joda, men en by full av biler har noen andre konsekvenser også. Den norske (manglende) togsatsingen på litt lengre strekninger, ikke minst for godstransport, er tragisk.
    Enig, når det kommer 2500 trailere over Svinesund daglig sier det litt om den manglende satsingen på gods på jernbanen.
    Nå står det enda dårligere til i Sverige. Sist jeg var der (Ludvika) ble jeg anbefalt å ta taxi til Arlanda da men ikke kunne stole på toget.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mer energiøkonomisk også, hvis man sammenligner kWh per passasjerkilometer ved å kjøre alene i en Tesla Model S med NSBs gjennomsnittsforbruk pr passasjerkilometer.
    Joda, men en by full av biler har noen andre konsekvenser også. Den norske (manglende) togsatsingen på litt lengre strekninger, ikke minst for godstransport, er tragisk.
    Enig, når det kommer 2500 trailere over Svinesund daglig sier det litt om den manglende satsingen på gods på jernbanen.
    Nå står det enda dårligere til i Sverige. Sist jeg var der (Ludvika) ble jeg anbefalt å ta taxi til Arlanda da men ikke kunne stole på toget.
    Sverige skal vi absolutt ikke kopiere. Du ser det med en gang du kjører til Sverige; Vi har veibelysning langs hele E6 fra Oslo til Svinesund. Over i Sverige? Like mørkt som svenske politikere...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.013
    Antall liker
    18.270
    Torget vurderinger
    2
    Robert Llewellyn fra Fully Charged er moderator på årets Nordic EV Summit. Han har noen klare meldinger:

    Men: – På den annen side kunne vi uten tvil nå hatt en mye større overgang til elektrisk mobilitet om alle de store bilprodusentene for ti år siden hadde sagt at dette var briljant og det de skulle gjøre fremover.

    – Det de har gjort er å trekke ut, utsette, forsinke, holde igjen og forsøke å selge bensinbiler, og oppfordret salgsapparatet sitt til å sørge for at folk ikke kjøper elbiler. De krangler med myndigheter verden over om at diesel nå er ren diesel, helt til de blir tatt med buksene nede, sier han.

    – Alle visste at Volkswagen jukset
    Han legger til: – Jeg tror vi skal være takknemlige for at Volkswagen jukset og løy om utslippsmålingene.

    Og så skal vi takke amerikanerne, mener han. Alle de relevante myndighetene i Europa visste at Volkswagen jukset. Det er ingen måte de ikke kan ha visst om det, mener han. Men da det amerikanske miljødirektoratet EPA tok grep etter at ICCT avslørte Volkswagen, tvang det også Europa til å ta grep. Og selv da Volkswagen ble avslørt, trakk de det ut med søksmål.

    Men han kaller det skammelig at bilindustrien, eller voksne menn i dress som han kaller dem, forsikrer oss om at de utvikler ren teknologi og lyver om det.

    – Jeg syns vi skal holde dem ansvarlige, sier han.
    https://www.tu.no/artikler/elbil-gu...XFfibu5h0VhLtYaaiUN6iCXn6KEPaIovSAPdE7BFlDQwg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    1. Rimer dårlig med urban.
    2. Sentrale Oslo er muligens det stedet i Norge behovet for firehjulstrekk er størst i landet.
    3. Å kjøre til hytta på fjellet er en lek sammenlignet med å lukeparkere over brøytekanter.
    4. I området jeg bor er det en del folk som jobber/tar trikken videre som parkerer på dagtid. Har gitt bort ganske mye av lecakulelsgeret til folk som ikke kommer seg ut. De har parkert og når de skal ut er grunnet andre biler eneste vei ut oppover. Og der går ofte ikke.
    1. Tykkjer det rimar dårleg med "bil" i det heile. Ein elsykkel har like stor rekkevidde, sånn på lag...
    2. No har eg ikkje lukeparkert så mykje i Oslo vinterstid, men eg har prøvd andre stadar...er noko usikker på om eg er einig med deg.
    3. Kjem vel an på hytteplasseringa, det er ikkje alle hytter som ligg i ei hyttegrend.
    4. Brøyting er vel lagt ut på anbod, reknar eg med?
    Folk har en herlig evne til å tro at sine behov er værre enn andre steder i landet. Jeg kjører og parkerer i Oslo stadig vekk og kjenner ikke igjen beskrivelsen. Da jeg bodde i Stavanger fortalte de lokale meg at det var der de virkelig trengte piggdekk pga all stålisen som lå på alle veiene hele tiden. Det er det eneste stedet jeg har bodd uten å ha vinterdekk på bilen. Jeg sto aldri fast eller slet med glatt vei heller. Over en periode på 8 år.....
    Nå som jeg har egen garasje er parkering en lek. Da jeg bodde på Frogner var en av livets små gleder å stå å vente på at noen med tre ganger så dyr bil som meg prøvde å ta en plass for etter hvert å gi opp hvorpå jeg ganske greit parkerte min firehjulsdrevne Skoda. Mamma og pappa har klart seg fint uten firehjulstrekk på Sunnmøre i 40 år. Der er det bratt og kan snø mye. Å kjøre til Hafjell/Trysil/junameit er ingen god grunn til å eie en diger SUV til en bråte med penger uansett hvor intenst noen måtte forfekte det standpunkt.

    I USA er nesten annenhver bil som selges en SUV. Neppe fordi det er så jævlig vanskelig å komme frem på knusktørr asfalt på steder det aldri snør og aldri vil snø.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    I det øyeblikket bilavgifter normaliseres kommer el/bil salget/verdenen til å se rimelig annerledes ut, fornuftige biler men mye bedre ytelser, lavere vekt og bedre kvalitet enn dag. Elbilen får sin genuine funksjon: Et rent transportmiddel, gjerne med autonome funksjoner og tilstrekkelig rekkevidde for oppgavene den enkelte varianten er tiltenkt/designet for. Samt, et vel utbygget og fungerende nettverk av ladere som faktisk er fullt multikompatible. Ref gjerne TeslaBjørns ladeeskapader....
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.841
    Antall liker
    14.041
    Sted
    Sørlandet
    Mer energiøkonomisk også, hvis man sammenligner kWh per passasjerkilometer ved å kjøre alene i en Tesla Model S med NSBs gjennomsnittsforbruk pr passasjerkilometer.
    Joda, men en by full av biler har noen andre konsekvenser også. Den norske (manglende) togsatsingen på litt lengre strekninger, ikke minst for godstransport, er tragisk.
    Bingo! Enkeltspor lagt i krigens dager duger ikke lengre og som en konsekvens legges nå (tog)frakt terminaler ned over en høy sko. Patetisk! Nå kommer det etterhvert ny 4-felt fra Kr.Sand til Stavanger og da kan man legge ned den nye frakt terminalen på Kvål også.

    -BB-
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.954
    Antall liker
    8.363
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Sogn og Fjordane fylke har jernbane frå Myrdal til Flåm. Desse få kilometrane kan du oppleve her: https://tv.nrk.no/program/DVFJ64001010/flaamsbana-minutt-for-minutt
    For å køyre denne jernbanestrekninga må eg køyre ca 5 timar med bil, og eg bur i same fylke. Så skal vi basere oss på jernbane her, må det investerast ca 1,5 statsbudsjett...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.841
    Antall liker
    14.041
    Sted
    Sørlandet

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel knapt noe annet land i I-verden hvor bil er så tvingende nødvendig og nyttig som her på Bjauet.....

    Utenom de tettest befolkede områdene her er tog bare en vits om en skal reise noe distanse. Det går faen ikke an å tilby folk slikt. Kun for tog entusiaster.

    Har reist langt mer med tog i Japan enn jeg noensinne kommer til å gjøre i dette landet, som en referanse. DER fungerer det dit linjene går.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Tog kunne være et veldig godt alternativ til fly på en del strekninger. Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen f.eks. I dag tar det 3 timer lenger å ta tog Trondheim-Oslo enn det tar å fly hvis du regner inn all ekstratiden forbundet med fly (reise til/fra flyplass, ute i god tid etc...). Man kan f.eks. opprettholde Dovrebanen som den er i dag og legge dobbeltspor med høyhastighetstog i Østerdalen der det er relativt enkelt å bygge linje. Da tror jeg man lett kan få ned reisetiden Trondheim-Oslo til 4 timer og dermed redusere behovet for alle flyrutene.
    Trondheim-Gardermoen på 3,5 t. Det er billig å fly fra Oslo, dyrt å fly fra andre steder. Så med en slik reisetid med tog kan man ta toget til Gardermoen og ha flybillett videre derfra.

    Jeg ville uten tvil heller brukt tog på den strekningen enn fly. Forutsetningen er selvfølgelig at prisen er konkurransedyktig. Trondheim-Oslo koster nå ca 1000 kr en vei. Så må man ha buss/taxi/tog til og fra flyplassen, så vi snakker fort om 1500 kr en vei. Togbillett for 1200 kr sentrum til sentrum og reisetid på 4 timer vil være meget konkurransedyktig.

    Det slår uansett ikke bil (unntatt på tidsbruk). Oslo-Trondheim kjører jeg i dag for ca 25 l bensin (ca 350 kr) + bompenger. Da holder jeg andre bilkostnader (forsikring, service, kapitalkostnader) utenfor da de er de samme uansett om bilen brukes til turen eller om den står parkert hjemme mens man er borte (ok - litt bremseslitasje og muligens oljeskift må tas litt tidligere).

    Dette ble veldig OT - tenkte ikke på trådtittelen da jeg skrev. :(
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor henger ikke kapitalkostnader, service, slitasje og forsikring sammen med antall kilometer kjørt?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor henger ikke kapitalkostnader, service, slitasje og forsikring sammen med antall kilometer kjørt?
    Kapitalkostnadene (prisfall + renter på lån) er ikke avhengig av km kjørt unntatt i ekstreme tilfeller. Service er vel hvert 30 000 km eller hvert 2. år avhengig av hva som kommer først - i mitt tilfelle er det alder som slår inn, ikke km (kjører ikke nok til at bilen skal inn på service grunnet lang kjørelengde). Forsikring er gitt på faste intervall - f.eks. 12000 eller 16000 km, og kan kanskje spille inn - prisforskjellen er uansett relativt liten. Slitasje er i utgangspunktet slitasje på bremser som jeg jo nevnte. Slitasje på andre ting er minimalt på en slik tur - det som sliter på en bil er kaldkjøring og mye start og stopp.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ok, for alle oss vanlige mennesker med blære så er det kostnader forbundet med å legge kilometer på bilen utover drivstoff :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er sant. Jeg glemte å regne inn kostnader til mat mens man venter på lading av bilen hvis man kjører elbil. Da må man fort legge til noen hundre kr. til kostnaden med kjøringen, så da kommer ikke bil så godt ut likevel ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det er sant. Jeg glemte å regne inn kostnader til mat mens man venter på lading av bilen hvis man kjører elbil. Da må man fort legge til noen hundre kr. til kostnaden med kjøringen, så da kommer ikke bil så godt ut likevel ;)
    Eller glemme at service er hver 15k for GTE.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    15k eller 30k er uvesentlig i denne sammenhengen. Akkurat det er avhengig av bilmodell. Serviceintervaller er antall km eller tid siden forrige service. For de aller fleste inntreffer tidsbegrensningen før km. Gjennomsnittlig kjørelengde i Norge er ca 33 km/dag - altså under 15000 km pr år. Jeg har aldri hatt en bil som måtte inn på service grunnet kjørelengde - det har vært tid siden forrige service som har slått inn hver gang.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Tog kunne være et veldig godt alternativ til fly på en del strekninger. Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen f.eks. I dag tar det 3 timer lenger å ta tog Trondheim-Oslo enn det tar å fly hvis du regner inn all ekstratiden forbundet med fly (reise til/fra flyplass, ute i god tid etc...). Man kan f.eks. opprettholde Dovrebanen som den er i dag og legge dobbeltspor med høyhastighetstog i Østerdalen der det er relativt enkelt å bygge linje. Da tror jeg man lett kan få ned reisetiden Trondheim-Oslo til 4 timer og dermed redusere behovet for alle flyrutene.
    Trondheim-Gardermoen på 3,5 t. Det er billig å fly fra Oslo, dyrt å fly fra andre steder. Så med en slik reisetid med tog kan man ta toget til Gardermoen og ha flybillett videre derfra.

    Jeg ville uten tvil heller brukt tog på den strekningen enn fly. Forutsetningen er selvfølgelig at prisen er konkurransedyktig. Trondheim-Oslo koster nå ca 1000 kr en vei. Så må man ha buss/taxi/tog til og fra flyplassen, så vi snakker fort om 1500 kr en vei. Togbillett for 1200 kr sentrum til sentrum og reisetid på 4 timer vil være meget konkurransedyktig.

    Det slår uansett ikke bil (unntatt på tidsbruk). Oslo-Trondheim kjører jeg i dag for ca 25 l bensin (ca 350 kr) + bompenger. Da holder jeg andre bilkostnader (forsikring, service, kapitalkostnader) utenfor da de er de samme uansett om bilen brukes til turen eller om den står parkert hjemme mens man er borte (ok - litt bremseslitasje og muligens oljeskift må tas litt tidligere).

    Dette ble veldig OT - tenkte ikke på trådtittelen da jeg skrev. :(
    Regner med du snakker jobbreiser og da må du også ta med kjøregodtgjørelse.
    Så summa summarum: alle bør kjøre bil :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Pr. i dag er det lite som tyder på at det er økonomisk ugunstig å kjøre bil når man likevel har en. Slik burde det vel ikke være. Da kan man jo enten gjøre det mindre lønnsomt å kjøre bil, eller mer lønnsomt å reise med tog. Togturen og bilturen Trondheim-Oslo tar omtrent like lang tid (hvis man ikke kjører elbil), så man bør enten redusere prisen eller tidsforbruket på togturen. Jeg tar en Ole Brumm her og sier "ja takk, begge deler" til det siste.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvor billig må en togbillet være? Ett raskt søk på NSB forteller meg at en togbillett mandag om en uke til Oslo fra Trondheim koster 339 kroner. Eller en 500lapp om man vil ta direktetog om morgenen.
    Kjører man alene og tar med alle faktiske utgifter til bilhold er bil et vesentlig dyrere alternativ.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Det avhenger litt. Jeg har hatt behov for å reise Trondheim-Oslo flere ganger i det siste, og har ikke funnet billetter på de tidspunktene jeg kunne reise som kostet under 700 kr en vei. Sjekket nå også for en reise i april, og den billigste jeg fant var 819 kr med 2 togbytter underveis. Det er jo også avhengig av når på dagen man vil reise og hvor mange ganger man må bytte tog. Og hvor tidlig man kan bestille.

    Selvfølgelig er bil dyrt når man tar med alle kostnadene, men mange av de er ikke avhengige av bruk. Hovedkostnaden er kapitalkostnader og de er de samme uansett om man bruker bilen eller ikke. Hvis man har et gjennomsnittlig bruk av bilen vil det heller ikke påvirke hverken forsikrings- eller servicekostnaden i større grad.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med dobbeltspor og raskere reisetid kunne vi også fått flere avganger og mer å velge mellom når det gjelder priser selvsagt.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det er kanskje i Kina en skulle bodd... følg nøye med.... foreslår at en ser klippene helt ut - for det meste utenom kanskje det siste...


    Eller kanskje Japan... Oslo - Bergen på en time.. Jadda youwza ... kreves litt mer dens population 4 DAT....

    Eller kanskje kjøre bil i Kina?

    Bygge 0-30 mill byer på noen få år...

    Drive-Through Door Factory....


     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men å reise på 4 timer fra landets to nest største byer inn til Oslo med 5 daglige avganger, og god kapasitet til gods, burde være mulig. Og fremstå som rimelig attraktivt. Med Ringeriksbane (trenert i 25 år) og ny lokalbane Bergen-Voss nærmer man seg allerede 5 timer Oslo-Bergen, og det før noe som helst er gjort med det geriatriske enkeltsporet over fjellet som allerede i dag innebærer at man kjører med mindre enn optimal fart for å kunne koordinere krysningene. Og å gjøre det samme nordover burde være enda enklere gitt de vesentlig greiere topografiske forhold.

    Jeg minner om at en snitthastighet på 150 (som ikke er dramatisk mye høyere enn de 120 man dimensjonerer nye riksveier for - og riksveier med 4 felt har vesentlige større krav til arealbruk, av/påkjørsler osv enn en jernbane)) gir en effektiv kjøretid på litt over 3 timer. Legg på en times tid for 6 stopp underveis og man er der.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    -> Erato, sikkert relevant det der men som et apropos til dagens NSB? service, ila de siste årene har jeg reist til hhv TR.heim fra Oslo og fra Bergen til Oslo med tog ... det går da fn ikke an å tilby folk sånn terror, som en attpåtil skal betale for. Må jo ha rullestol klar når en - omsider, - er fremme.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Nei, men å reise på 4 timer fra landets to nest største byer inn til Oslo med 5 daglige avganger, og god kapasitet til gods, burde være mulig. Og fremstå som rimelig attraktivt. Med Ringeriksbane (trenert i 25 år) og ny lokalbane Bergen-Voss nærmer man seg allerede 5 timer Oslo-Bergen, og det før noe som helst er gjort med det geriatriske enkeltsporet over fjellet som allerede i dag innebærer at man kjører med mindre enn optimal fart for å kunne koordinere krysningene. Og å gjøre det samme nordover burde være enda enklere gitt de vesentlig greiere topografiske forhold.

    Jeg minner om at en snitthastighet på 150 (som ikke er dramatisk mye høyere enn de 120 man dimensjonerer nye riksveier for - og riksveier med 4 felt har vesentlige større krav til arealbruk, av/påkjørsler osv enn en jernbane)) gir en effektiv kjøretid på litt over 3 timer. Legg på en times tid for 6 stopp underveis og man er der.
    Man kan også se til Grenlandsbanen (sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen) som har vært på tegnebrettet i 40 år.....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    -> Erato, sikkert relevant det der men som et apropos til dagens NSB? service, ila de siste årene har jeg reist til hhv TR.heim fra Oslo og fra Bergen til Oslo med tog ... det går da fn ikke an å tilby folk sånn terror, som en attpåtil skal betale for. Må jo ha rullestol klar når en - omsider, - er fremme.
    Hva slags service er det snakk om, er det ikke bare å sette seg på anvist stol og thats it? Må du ha servert en dårlig middag i plastikk?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    På en 5-7 timers tur er det vel ikke for mye forlangt å i det minste få kjøpt et anstendig måltid?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    -> Erato, sikkert relevant det der men som et apropos til dagens NSB? service, ila de siste årene har jeg reist til hhv TR.heim fra Oslo og fra Bergen til Oslo med tog ... det går da fn ikke an å tilby folk sånn terror, som en attpåtil skal betale for. Må jo ha rullestol klar når en - omsider, - er fremme.
    Hva slags service er det snakk om, er det ikke bare å sette seg på anvist stol og thats it? Må du ha servert en dårlig middag i plastikk?
    Elementær minimum av reisekomfort og OK tid. Når banelegemet er bygget for 50 km/t så blir reiseterroren deretter.
    BTW, har du noensinne reist med tog over lengre distanser i Norge?

    For min del knuser jeg den siste sparegrisen og kjøper flybillett fremfor ny tur med NSB.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    -> Erato, sikkert relevant det der men som et apropos til dagens NSB? service, ila de siste årene har jeg reist til hhv TR.heim fra Oslo og fra Bergen til Oslo med tog ... det går da fn ikke an å tilby folk sånn terror, som en attpåtil skal betale for. Må jo ha rullestol klar når en - omsider, - er fremme.
    Hva slags service er det snakk om, er det ikke bare å sette seg på anvist stol og thats it? Må du ha servert en dårlig middag i plastikk?
    Elementær minimum av reisekomfort og OK tid. Når banelegemet er bygget for 50 km/t så blir reiseterroren deretter.
    BTW, har du noensinne reist med tog over lengre distanser i Norge?

    For min del knuser jeg den siste sparegrisen og kjøper flybillett fremfor ny tur med NSB.
    Har tatt Trondheim Oslo en haug med ganger. Kan ikke si jeg har savnet stort. Greie stoler, greit med benplass og stort sett stikkontakt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Personlig synes jeg ikke setene i NSBs vogner er spesielt behagelige.

    Rimelig OT nå. Hva synes folk om Polestar 2?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Man finner alltid noe å klage på når man leter. Tilbringer selv ca 600t i NSB-seter hvert år og har ingen problemer med det.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Personlig synes jeg ikke setene i NSBs vogner er spesielt behagelige.

    Rimelig OT nå. Hva synes folk om Polestar 2?
    Ser ut som en krysning mellom Jaguar I-Pace utvendig og Tesla 3 innvendig. Sikkert ok men den Apple look-alike presentasjonen men halleluja rop og matchende jakke med noe i bilen sa meg at målgruppen er folk under 25...
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Man finner alltid noe å klage på når man leter. Tilbringer selv ca 600t i NSB-seter hvert år og har ingen problemer med det.
    Man venner seg til alt ;)

    Tok tog fra Sverige en gang og valgte business billett for å kunne sove og surfe litt. Surfe gikk ikke på annet en via egen mobil. Havnet og på samme vogn som 12 damer som var på tur - det var ikke stille et sekund ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn