Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Personlig synes jeg ikke setene i NSBs vogner er spesielt behagelige.

    Rimelig OT nå. Hva synes folk om Polestar 2?
    Ser ut som en krysning mellom Jaguar I-Pace utvendig og Tesla 3 innvendig. Sikkert ok men den Apple look-alike presentasjonen men halleluja rop og matchende jakke med noe i bilen sa meg at målgruppen er folk under 25...
    Da tror jeg de bommer med gruppen de sikter seg inn på all den tid de har lagt seg på premium pris. Ser for meg at det er menn i 50+ kategorien som kommer til å kjøpe bilen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Man finner alltid noe å klage på når man leter. Tilbringer selv ca 600t i NSB-seter hvert år og har ingen problemer med det.
    Man venner seg til alt ;)

    Tok tog fra Sverige en gang og valgte business billett for å kunne sove og surfe litt. Surfe gikk ikke på annet en via egen mobil. Havnet og på samme vogn som 12 damer som var på tur - det var ikke stille et sekund ;)
    Trengte ingen tilvenning. Siden jeg kjører tysk er jeg ikke bortskjemt med gode seter ;). Shure ørepropper løser kakleproblematikken. Internett har jeg ikke i bil heller. Ei heller toalett.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man får jobbet på toget så tiden er ikke bortkastet sammenlignet med å kjøre bil.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Man får jobbet på toget så tiden er ikke bortkastet sammenlignet med å kjøre bil.
    Noen kanskje, men de fleste jobber med ting som ikke kan utfører på toget. Kabal, soving, boklesing og sudoku og annet tidsfordriv som å stirre ut av vinduet er nok mye mer utbredt enn jobbing. Det er sikkert like mange som jobber i en bi i form av å tenke og reflektere over ting og tang. Når kjører så går mye på automatikk og man er fri i hodet til å tenke. Litt det samme som at mange mennesker liker å bevege seg og gå for å få i gang hodet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Man får jobbet på toget så tiden er ikke bortkastet sammenlignet med å kjøre bil.
    Noen kanskje, men de fleste jobber med ting som ikke kan utfører på toget. Kabal, soving, boklesing og sudoku og annet tidsfordriv som å stirre ut av vinduet er nok mye mer utbredt enn jobbing. Det er sikkert like mange som jobber i en bi i form av å tenke og reflektere over ting og tang. Når kjører så går mye på automatikk og man er fri i hodet til å tenke. Litt det samme som at mange mennesker liker å bevege seg og gå for å få i gang hodet.
    Synsing eller peiling? Jeg reiser 230dager á 2x 1,25t hver dag og jobber ca 70% av tiden. Dette er den mest effektive arbeidstiden jeg har i løpet av dagen og det er i min jobb mange oppgaver som fint kan utføres uten nettverk. Jeg har dessuten nettverk ved behov så det er i prinsippet ikke noe problem. Som dagpendler ser jeg forresten en rekke personer som jobber på toget.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    Synsing eller peiling? Jeg reiser 230dager á 2x 1,25t hver dag og jobber ca 70% av tiden. Dette er den mest effektive arbeidstiden jeg har i løpet av dagen og det er i min jobb mange oppgaver som fint kan utføres uten nettverk. Jeg har dessuten nettverk ved behov så det er i prinsippet ikke noe problem. Som dagpendler ser jeg forresten en rekke personer som jobber på toget.
    Voksen pendlemegde det der... du som har et "litt" større datasett enn oss andre, hvordan er påliteligheten mhp avgangs- og ankomsttid?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Synsing eller peiling? Jeg reiser 230dager á 2x 1,25t hver dag og jobber ca 70% av tiden. Dette er den mest effektive arbeidstiden jeg har i løpet av dagen og det er i min jobb mange oppgaver som fint kan utføres uten nettverk. Jeg har dessuten nettverk ved behov så det er i prinsippet ikke noe problem. Som dagpendler ser jeg forresten en rekke personer som jobber på toget.
    Voksen pendlemegde det der... du som har et "litt" større datasett enn oss andre, hvordan er påliteligheten mhp avgangs- og ankomsttid?
    Jeg kjører Intercity og kan vel si at ca 90-95% av dagene er togene punktlig da disse rutene er prioritert foran melkerutene. De som f.eks. kjører lokaltog fra Østfold er muligens ikke helt enig i statistikken. Jeg snakker da NSB-toleranser og ikke Shinkansen-toleranse ;). Jeg kjørte bil er periode av ymse årsaker og avviket ift antatt reisetid var mye større.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Man finner alltid noe å klage på når man leter. Tilbringer selv ca 600t i NSB-seter hvert år og har ingen problemer med det.
    Men du reiser jo Hamar-Oslo. En tur på 1,5 t. Jeg har heller ikke noen problemer med NSBs seter på så korte turer, men prøv å sitte i dem i 6...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Man finner alltid noe å klage på når man leter. Tilbringer selv ca 600t i NSB-seter hvert år og har ingen problemer med det.
    Men du reiser jo Hamar-Oslo. En tur på 1,5 t. Jeg har heller ikke noen problemer med NSBs seter på så korte turer, men prøv å sitte i dem i 6...
    Oslo-Stavanger eller Oslo-Trondheim er da ikke noe problem? Sitter ikke dårligere der enn i bil og det er bedre plass også. Heller 6t på tog enn 1t eller 2 med Norwegian. Det er dårlige seter det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes det er mer prakk å bytte fly i Bergen for å komme til Torp enn det er å ta tog fra Gardermoen til vestfoldsbyene og Grenland.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.284
    Antall liker
    18.088
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Personlig synes jeg ikke setene i NSBs vogner er spesielt behagelige.

    Rimelig OT nå. Hva synes folk om Polestar 2?
    Ser ut som en krysning mellom Jaguar I-Pace utvendig og Tesla 3 innvendig. Sikkert ok men den Apple look-alike presentasjonen men halleluja rop og matchende jakke med noe i bilen sa meg at målgruppen er folk under 25...
    Da tror jeg de bommer med gruppen de sikter seg inn på all den tid de har lagt seg på premium pris. Ser for meg at det er menn i 50+ kategorien som kommer til å kjøpe bilen.
    Den ga meg assossiasjoner til SAAB av en eller annen grunn.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.488
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Personlig synes jeg ikke setene i NSBs vogner er spesielt behagelige.

    Rimelig OT nå. Hva synes folk om Polestar 2?
    Ser ut som en krysning mellom Jaguar I-Pace utvendig og Tesla 3 innvendig. Sikkert ok men den Apple look-alike presentasjonen men halleluja rop og matchende jakke med noe i bilen sa meg at målgruppen er folk under 25...
    Da tror jeg de bommer med gruppen de sikter seg inn på all den tid de har lagt seg på premium pris. Ser for meg at det er menn i 50+ kategorien som kommer til å kjøpe bilen.
    Jungelord fra bransjen: Du kan selge en ung manns bil til en gammel mann, men du kan ikke selge en gammel manns bil til en ung mann. Kan hende de har tenkt omtrent riktig.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Personlig synes jeg ikke setene i NSBs vogner er spesielt behagelige.

    Rimelig OT nå. Hva synes folk om Polestar 2?
    Ser ut som en krysning mellom Jaguar I-Pace utvendig og Tesla 3 innvendig. Sikkert ok men den Apple look-alike presentasjonen men halleluja rop og matchende jakke med noe i bilen sa meg at målgruppen er folk under 25...
    Jeg bare skjønner ikke greia med å lage sedaner. Men det er kanskje mer hot i andre land.

    Gi meg V60 utgaven av Polestar 2.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Fordi noen av oss ikke lenger har små barn og helst vil ha en pen bil. Da er de fleste stasjonsvogner og suver utelukket.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    589
    Antall liker
    418
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes nesten alltid stasjonsvogner er finere enn sedaner. Et eller annet gubbete over sedaner. Og jeg fraktet vel så mye gitarstæsj, brett, bagger og alt mulig annet før jeg fikk barn så hadde minst like mye bruk for plassen da. Hvordan det stiller seg når barna er ute kan jeg ikke si så mye om på en del år.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Fordi noen av oss ikke lenger har små barn og helst vil ha en pen bil. Da er de fleste stasjonsvogner og suver utelukket.
    Smak og behag. Jeg synes sedaner stort sett er lite praktiske mtp inn-utlasting og f.eks. V60/90 er mye penere enn S60/90 i mine øyne. I min hverdag er det også veldig kjekt med lastehøyde baki slik at jeg kan få med meg mye saker ved behov.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Heldigvis så er det stort sett bare handleposer og en og annen hifidings som lastes inn og ut av bilen i disse dager :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Når man ikke har små barn lenger er dt ikke lenge til man har små barnebarn. Det er grunnen til at jeg har en GTE stasjonsvogn. Jeg trenger ikke plassen i det daglige, men når jeg får besøk. Prøv å stappe 4 voksne og en ettåring, barnevogn, barneseng, 3 kofferter og et par ryggsekker inn i en sedan. Det går i Passaten.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Får da stappet langt mer ting inn i en TMS enn i en Passat.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Når man ikke har små barn lenger er dt ikke lenge til man har små barnebarn. Det er grunnen til at jeg har en GTE stasjonsvogn. Jeg trenger ikke plassen i det daglige, men når jeg får besøk. Prøv å stappe 4 voksne og en ettåring, barnevogn, barneseng, 3 kofferter og et par ryggsekker inn i en sedan. Det går i Passaten.
    Jeg satser på at de har medbrakt stasjonsvogn når den tid kommer :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Forutsatt at du har plass så er det jo mye enklere for deg å kjøpe en barnevogn og reiseseng som du har stående. På Finn.no blir det en helt marginal kostnad
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Joda, det er jo så, men det er en del andre tilfeller der det er godt å ha litt plass i bilen. F.eks. sist helg da jeg flyttet et sett SF ned til hytta på Grünerløkka. Dessuten synes ofte, som Cyber, at stasjonsvogner er penere enn sedanene. Det gjelder bl.a. dagens utgave av Passaten.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Introducing V3 Supercharging
    The Tesla Team 06. mars 2019

    https://www.tesla.com/no_NO/blog/introducing-v3-supercharging?redirect=no

    Tesla has more than 12,000 Superchargers across North America, Europe, and Asia and our network continues to grow daily: more than 99% of the U.S. population is covered by the network, and we anticipate similar coverage in Europe by the end of 2019. Recently, we passed 90% population coverage in China and are growing that number quickly. However, in order to drive continued electric vehicle adoption and further accelerate the world’s transition to sustainable energy, charging needs to be even faster, and the number of vehicles able to charge at a location in a day needs to be significantly higher. Today, we’re unveiling V3 Supercharging, the next step in the growth of Tesla’s Supercharger network. V3, which is born from our experience building the world’s largest grid-connected batteries, enables our vehicles to charge faster than any other electric vehicle on the market today.

    Faster Charging, No More Power Sharing
    V3 is a completely new architecture for Supercharging. A new 1MW power cabinet with a similar design to our utility-scale products supports peak rates of up to 250kW per car. At this rate, a Model 3 Long Range operating at peak efficiency can recover up to 75 miles of charge in 5 minutes and charge at rates of up to 1,000 miles per hour. Combined with other improvements we’re announcing today, V3 Supercharging will ultimately cut the amount of time customers spend charging by an average of 50%, as modeled on our fleet data.

    Supercharger stations with V3’s new power electronics are designed to enable any owner to charge at the full power their battery can take – no more splitting power with a vehicle in the stall next to you. With these significant technical improvements, we anticipate the typical charging time at a V3 Supercharger will drop to around 15 minutes.

    On-Route Battery Warmup
    New Supercharging infrastructure isn’t the only way we are improving our customers’ charging experience. Beginning this week, Tesla is rolling out a new feature called On-Route Battery Warmup. Now, whenever you navigate to a Supercharger station, your vehicle will intelligently heat the battery to ensure you arrive at the optimal temperature to charge, reducing average charge times for owners by 25%.

    This combination of higher peak power with V3, dedicated vehicle power allocation across Supercharger sites, and On-Route Battery Warmup enables customers to charge in half the time and Tesla to serve more than twice the number of customers per hour. Additionally, we are also unlocking 145kW charge rates for our 12,000+ V2 Superchargers over the coming weeks.

    With Model 3 now shipping globally in high volumes and Model Y on the way, V3 Supercharging enables us to deliver the fastest production charging experience at an unprecedented scale compared to other electric vehicle manufacturers. By increasing the number of vehicles we’re able to charge at each Supercharger in a day, the investment we’re making in our network will go significantly further with every V3 station deployed. Paired with other savings, these efficiencies will translate to an increased pace of investment for Superchargers moving forward, with a continued focus on getting to 100% ownership coverage across all regions we operate. With thousands of new Superchargers coming online in 2019, the launch of V3, and other changes we’re making to improve throughput, the Supercharger network will be able to serve more than 2x more vehicles per day at the end of 2019 compared with today – easily keeping pace with our 2019 fleet growth.

    Beginning today, we’re opening the first public beta site in the Bay Area, which will incrementally be made available to owners in Tesla’s Early Access Program. We’re launching V3 Supercharging for Model 3, our highest volume vehicle, and we’ll continue to expand access as we review and assess the results of millions of charging events. We will increase Model S and X charging speeds via software updates in the coming months. V3 Supercharging will roll out to the wider fleet in an over the air firmware update to all owners in Q2 as more V3 Superchargers come online. Our first non-beta V3 Supercharger site will break ground next month, with North American sites ramping in Q2 and Q3 before coming to Europe and Asia-Pacific in Q4.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kommer mange aktuelle elbiler i 2020 og videre utover, europeisk bilindustri er på vei over fra fossil til elektrisk. Forbudet mot å selge nye fossilbiler fra 2025 tror jeg går veldig bra. Europeerne kommer etter og har satt 2030 som sin grense. Lufta i byene vil bli vesentlig bedre i løpet av noen år. Aldeles supert. India har også satt 2030 som grense for salg av fossilbiler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Slutt på lastdeling for Tesla og smart oppvarming av batteri punkterer hele Ionity konseptet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    Slutt på lastdeling for Tesla og smart oppvarming av batteri punkterer hele Ionity konseptet.
    Det er impornerende om det funker som avertert, men det står ikke så mye om hvor fort ladeeffekten avtar. Peak ladeeffekt er strengt tatt ikke så veldig interessant utover som en reklamegimmick, det som i praksis teller er hvor lang tid det tar å lade nok til å komme dit man skal, evt til neste superlader. Men at det er slutt på lastdeling er en veldig stor fordel på de ladestasjonene som stort sett er over halvfulle.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja den lastdelingen er irriterende og fører til bortkastet tid på travle stasjoner som f.eks. den på Hylkje utenfor Bergen. Den er nesten alltid full, og det blir neppe bedre nå når Model 3 kommer i stort antall. Ikke at jeg bruker den spesielt ofte, for skal jeg på langtur så lader jeg stort sett fullt opp hjemmefra. Det blir mer om det er uplanlagte turer til Nordhordaland med halvt batteri på bilen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tror ikke det kommer til å bli store endringer i hvor fort effekten avtar så greia er nok fortsatt å stå 20 minutter før man kjører til neste. Men det å slippe å stå å lade med 30kw fordi du deler par med en som lader med 90kw gjør noe med opplevelsen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tesla solgte 5750 model 3 i USA i februar, ned med ca 750 Model 3 i forhold til Januar. Men i februar 2017 solgte de 2485 biler.

    Orker ikke å klikke på videoen din, så en hel film du postet tidligere med en gammel mann med ukjente diagnoser.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tallene er ikke helt sikre på tiden for publiseringen men "riktige" tall kommer nok snarlig.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.444
    Antall liker
    6.862
    Tesla solgte 5750 model 3 i USA i februar, ned med ca 750 Model 3 i forhold til Januar. Men i februar 2017 solgte de 2485 biler.

    Orker ikke å klikke på videoen din, så en hel film du postet tidligere med en gammel mann med ukjente diagnoser.
    Tilnærmet like mange Tesla Mod 3 solgt per arbeidsdag i februar som i januar, med andre ord.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    All-new Peugeot 208 REVIEW with EV Peugeot e-208 GT - Autogefühl

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    https://www.dn.no/motor/fremtind-fo...lbiler-krasjer-mer-enn-andre-biler/2-1-558339

    – Vi ser en klar tendens til at eiere av elbiler krasjer oftere enn eiere av fossile biler, selv når vi tar hensyn til at det går flere elbiler i urbane strøk, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til Sparebank 1 og DNB.
    ....
    Den elbilen som i dag ifølge Fremtind har flest skader, er Tesla. Den får flest skader per 10.000 kjørte kilometer, og kjører også færrest kilometer før første skade. Forsikringsselskapet hevder det er snakk om mange og dyre skader kombinert med lang ventetid på verksted på grunn av mangel på kapasitet og deler.
    – I snitt kjører Tesla-modellene cirka 50.000 kilometer før første skade. Det er omtrent halve distansen av for eksempel Opel, Peugeot, Renault, Subaru, Suzuki, Citroën og Honda, for å ikke å snakke om Dacia, som i snitt kjører over 150.000 kilometer før første skade, sier Nielsen.
    Tesla har følgende kommentar til tallene:
    – Inntil ganske nylig leverte Tesla kun Model S og Model X, som er romslige familiebiler. Vi ser av vår innbyttestatistikk at kundene våre ofte kommer fra vesentlig kortere og smalere biler, og det er klart at en større bil krever en viss tilvenning for sjåføren, selv om vi har gode og brukervennlige sensorsystemer, skriver Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge i en epost til DN.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn