Dette bør ikke komme som en overraskelse. Det ligger i logikken når en skiller ut statlige virksomheter og vil at de skal konkurrere med andre private selskap. Hva staten har å gjøre på et slikt marked er over min forstand, men normaltankegang. Det begynte for lenge siden, da de mente at NRK skulle oppføre seg som en aktør i et marked med andre.Hvorfor skal et statlig selskap leie ut biler i Oslo ?
Bilutleie er vel en bransje som krever forholdsvis lite langsiktig kapital, er og bør være svært fleksibel mtp. kapasitet og løsninger. Med andre ord perfekt for privatbedrifter. Offentlig kommunikasjon og spesielt tok er omtrent det motsatte hvilket er nettopp hvorfor man stort sett har drevet jernbanevirksomhet i store statseide selskaper. NSB/Vy Bilutleie er helt bakventland.
Navnet er selvfølgelig akkurat like tanketomt som de ledere som fikk for seg at her må det slikt til. Slik sett er det å anta at navnet gjenspeiler en måte å tenke på. Det er ikke lite, bare det.