Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor skal et statlig selskap leie ut biler i Oslo ?

Bilutleie er vel en bransje som krever forholdsvis lite langsiktig kapital, er og bør være svært fleksibel mtp. kapasitet og løsninger. Med andre ord perfekt for privatbedrifter. Offentlig kommunikasjon og spesielt tok er omtrent det motsatte hvilket er nettopp hvorfor man stort sett har drevet jernbanevirksomhet i store statseide selskaper. NSB/Vy Bilutleie er helt bakventland.
    Dette bør ikke komme som en overraskelse. Det ligger i logikken når en skiller ut statlige virksomheter og vil at de skal konkurrere med andre private selskap. Hva staten har å gjøre på et slikt marked er over min forstand, men normaltankegang. Det begynte for lenge siden, da de mente at NRK skulle oppføre seg som en aktør i et marked med andre.

Navnet er selvfølgelig akkurat like tanketomt som de ledere som fikk for seg at her må det slikt til. Slik sett er det å anta at navnet gjenspeiler en måte å tenke på. Det er ikke lite, bare det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dette bør ikke komme som en overraskelse. Det ligger i logikken når en skiller ut statlige virksomheter og vil at de skal konkurrere med andre private selskap. Hva staten har å gjøre på et slikt marked er over min forstand, men normaltankegang. Det begynte for lenge siden, da de mente at NRK skulle oppføre seg som en aktør i et marked med andre.
    Ja det var jo en riktig tragedie at NRK-monopolet ble opphevet og at folk fikk tillatelse til å velge mellom flere fjernsynskanaler. Slikt kapitalistisk svineri førte jo bare til at folk ble ulydige og fikk motforestillingen mot fellesskapets holdningskampanjer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Forsvarer NSB-endringen: – Vy er et briljant navn

NSB og Nettbuss blir til Vy. Mens kritikken hagler og harselasen ruller på sosiale medier etter det omstridte navnebyttet, lovpriser reklamemann Ingebrigt Steen Jensen det nye navnet.

https://www.nrk.no/norge/forsvarer-nsb-endringen_-_-vy-er-et-briljant-navn-1.14470767

Jensen sier han blir irritert hver gang folk går fra hengslene når store selskaper skal få nye navn.

– Det er mye ukvalifisert synsing om Vy-navnet, og kritikken hagler på flåsete grunnlag, sier Jensen til NRK.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Hvis det ok for deg, Gjestemedlem, så går jeg fra 50-tallet tilbake til nåtiden igjen? Undres om ikke Vinmonopolet vurderer å skifte navn til Gøy. Hvis ikke en viss saftprodusent blir uggen da?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ja det var jo en riktig tragedie at NRK-monopolet ble opphevet og at folk fikk tillatelse til å velge mellom flere fjernsynskanaler. Slikt kapitalistisk svineri førte jo bare til at folk ble ulydige og fikk motforestillingen mot fellesskapets holdningskampanjer.
    Nå var det altså ikke det jeg sa.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Er det ikke det sosialdemokratiet handler om da? Å ha en fot i hver leir?

R

rr30629

Gjest
    Hagen, Njåstad, Hokksrud, kanskje Listhaug kan komme tilbake, de har jo nesten gått helt rundt nå. Flere å velge mellom. De kan også gi posten til V så kan jo Raja få jobben, så kunne Trine gratulert han med et stort og ekte smil.

Eller de kunne gjort noe utradisjonelt og gitt jobben til hun frisøren fra Bryne, hadde ganske sikkert ikke blitt verre enn det har vært siste åra.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Litt mer tog fra Dagsavisen i dag. Visste jo at det har skjedd mye rart i sektoren de siste årene, men det er verre enn jeg trodde.

NSB/Vy er et bemanningsselskap, de eier klærne de går og står i. Det er omtrent det hele.

https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/det-verste-med-vy-er-ikke-navnet-1.1293252
    Og det aller merkeligste med det hele er at det er "fattiglappene" som står og heier på sidelinja. De forstår ikke at storkapitalen rævkjører dem herfra til evigheten når politikerne stykker opp offentlige selskaper og privatiserer over en lav sko. De få som setter spørsmålstegn ved slike parteringer blir øyeblikkelig stemplet som marxister, kommunister, osv.
    Dette fortjener nesten en egen tråd.....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt mer tog fra Dagsavisen i dag. Visste jo at det har skjedd mye rart i sektoren de siste årene, men det er verre enn jeg trodde.

NSB/Vy er et bemanningsselskap, de eier klærne de går og står i. Det er omtrent det hele.

https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/det-verste-med-vy-er-ikke-navnet-1.1293252
    Og det aller merkeligste med det hele er at det er "fattiglappene" som står og heier på sidelinja. De forstår ikke at storkapitalen rævkjører dem herfra til evigheten når politikerne stykker opp offentlige selskaper og privatiserer over en lav sko. De få som setter spørsmålstegn ved slike parteringer blir øyeblikkelig stemplet som marxister, kommunister, osv.
    Hvis jeg tar bussen fra Askøy til Bergen så kjører jeg med Nettbuss og alt er såre vel. Om jeg tar bussen fra Åsane til Bergen med Tide så er jeg altså rævkjørt av storkapitalen herfra til evigheten siden Tide ikke er statseid.

Det ville ikke svevd meg å anse slik tankegang for kommunistisk eller en gang stup korket og venstrevridd.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Hvis jeg tar bussen fra Askøy til Bergen så kjører jeg med Nettbuss og alt er såre vel. Om jeg tar bussen fra Åsane til Bergen med Tide så er jeg altså rævkjørt av storkapitalen herfra til evigheten siden Tide ikke er statseid.

Det ville ikke svevd meg å anse slik tankegang for kommunistisk eller en gang stup korket og venstrevridd.
    Fortell det samme til de som arbeidet i kommunale foretak og plutselig oppdaget at de var overført til et privat selskap med vesentlig dårligere arbeidsforhold

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Er det dårligere arbeidsforhold i privat sektor enn i offentlig sektor?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.955
    Sted
    Trondheim
    Realiteten her er vel at det gamle statlige NSB er brutt opp i 8 nye statlige selskaper som har ansvar for de forskjellige delene av driften. Et eier skinnegangen, et eier togsettene, et har ansvar for billettsalg etc... På toppen av dette kommer de private som har ansvar for drift av linjene. De skal leie bruk av skinnene fra de som eier dem, leie togsettene fra de som eier dem etc... De skal i praksis bare ha ansvar for de ansatte på togene - togførere og konduktører. Alt det andre er det andre som har ansvar for.
    Det fører med seg 8 forskjellige statlige selskaper med 8 direktører og 8 komplette administrasjoner som skal lønnes. Det kan jo bli dyrt, men i stedet for 1 stort komplekst selskap har man fått 8 mindre som det dermed burde være enklere å ha oversikt over og dermed også plassere ansvar når noe går galt. Det nye selskapet Vy er den delen som skal konkurrere om å få kjøre togene på enkeltlinjer, f.eks. Dovrebanen, altså den delen av det gamle NSB som skal konkurrere med f.eks. GoAhead og de andre utenlandske aktørene.

Slik sett er navneskiftet rett og slett nødvendig. Om Vy er et bra navn er en annen diskusjon.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.019
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er vel hovedhensikten med NPM - mest mulig administrasjon og flest mulig direktører, - og mest mulig unødvendige utgifter og pengeoverføringer til private selskaper.... selv om politikerne inntil det kjedsommelige postulerer at det er akkurat motsatt...

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Godt at ingen er fordomsfulle her.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Typisk. Man kan ikke en gang dra på fotballtur til England med gutta uten at kjærringa finner på noe faenskap.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.012
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Hvis det ok for deg, Gjestemedlem, så går jeg fra 50-tallet tilbake til nåtiden igjen? Undres om ikke Vinmonopolet vurderer å skifte navn til Gøy. Hvis ikke en viss saftprodusent blir uggen da?

Du vet virkelig hvordan du skal provosere avholdsbevegelsen!;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Typisk. Man kan ikke en gang dra på fotballtur til England med gutta uten at kjærringa finner på noe faenskap.
    Drar du på foppalltur til UK kan du bare ha det så godt!

Fylletur eller horetur er greit nok, men skal på død og pine blande foppall inn i det? Nei pføyy!!

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.820
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har lenge påstått, her inne, at våre politiske prosesser er fullstendig av hengslene. I Norge ikke like dramatisk som i enkelte utland som påstår å være demokratier, men vi stiller i det minste i utfordrerklassen.

Justisministerens samboer er siktet av PST for å ha fabrikkert trusler mot justisministeren. Setningen er absurd.

https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/moralsk-konkurs-1.1448849

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har lenge påstått, her inne, at våre politiske prosesser er fullstendig av hengslene. I Norge ikke like dramatisk som i enkelte utland som påstår å være demokratier, men vi stiller i det minste i utfordrerklassen.

Justisministerens samboer er siktet av PST for å ha fabrikkert trusler mot justisministeren. Setningen er absurd.

Vi trenger klovner som kan opponere mot statsmakten. Så jeg støtter Black Box og teateret. Gå rett i trynet på Frp og regjeringen, uten frykt for represalier. MEN det er en ting jeg ikke aksepterer og det er doxing av politiske motstandere. Der går min grense. Tar de et oppgjør med akkurat dette så må de gjerne få videre statsstøtte for min del, men om de ikke tar kritikk for denne biten så bør de leve på almisser fra tilhengerne og fratas offentlig støtte. Noen ting gjør man bare ikke.

C

cruiser

Gjest
    Ett bilde av en husvegg på Røa uten noe særlig mer informasjon kan vel knapt kalles doxing..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ett bilde av en husvegg på Røa uten noe særlig mer informasjon kan vel knapt kalles doxing..
    Her bor en "rasist", valider med google maps så er det opp til deg hva du vil gjøre med at det bor en rasist her. Om du velger å gjøre noe så ikke skyld på oss. Vi bare eksopnerer bare hjemmeadressen til rasistfamilien, hvor de bor og hva en god anti-rasist bør vite... så resten er jo bare opp til deg. Er du en god anti-rasist eller bare en feiging? Her har man anledning til å vise seg for omgangskretsen og de likesinnede.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hege Ulstein ber om Waras avgang som justisminister etter at Wara offentlig tok sin samboers side hvor hun (og nå han) sier at Pst er på villspor. Smak på den. Sjefen for PST, justisministeren, sier altså at PST er på villspor i saken mot hans samboer.

Ulstein har et godt poeng.

Dog, med Erna som frontfigur og Siv Jensen som reell sjef, så sitter Wara trygt.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.894
    Hege Ulstein ber om Waras avgang som justisminister etter at Wara offentlig tok sin samboers side hvor hun (og nå han) sier at Pst er på villspor. Smak på den. Sjefen for PST, justisministeren, sier altså at PST er på villspor i saken mot hans samboer.

Ulstein har et godt poeng.

Dog, med Erna som frontfigur og Siv Jensen som reell sjef, så sitter Wara trygt.

Den muligheten at PST faktisk er på villspor, gjenstår. Men også da blir justisministeren i en håpløs situasjon, der det blir fullstendig umulig å balansere personlige motiver mot politiske løsninger.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Muligheten er selvsagt til stede. Justisministeren kunne enkelt sagt ingen kommentar. Eller ytret at etterforskningen må gå sin gang, hvis han i det hele tatt skulle kommentere. Hvis han legger til "og jeg håper det ender med frikjennelse" så har han bare der lsgt seg inn i etterforskningen.

I stedet sier han i pågående sak at PST er på villspor. Han er inhabil så det synger etter, og legger press på etterforskerne.

C

cruiser

Gjest
    Her bor en "rasist", valider med google maps så er det opp til deg hva du vil gjøre med at det bor en rasist her. Om du velger å gjøre noe så ikke skyld på oss. Vi bare eksopnerer bare hjemmeadressen til rasistfamilien, hvor de bor og hva en god anti-rasist bør vite... så resten er jo bare opp til deg. Er du en god anti-rasist eller bare en feiging? Her har man anledning til å vise seg for omgangskretsen og de likesinnede.
    Det er nok lettere måter å finne ut hvor folk bor enn å saumfare hele Røa på Google streetview på jakt etter en husvegg.

R

rr30629

Gjest
    Blod er tjukkere enn vann. Det er menneskelig å ta henne i forsvar og svare slik midt oppi det hele, han ønsker selvfølgelig veldig sterkt at dama er uskyldig.

At Wara kan forsettte er vel lite sannsynlig. Kanskje Erna har fått nok og krever at H nå tar seg av justis. Siw har ikke mange tunge motargumenter. Bortsett fra samarbeidet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn