Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.340
    Antall liker
    18.819
    Torget vurderinger
    2
    Franske SNCF betyr ganske enkelt fransk jernbane ( gidder ikke skrive navnet) , Sverige har sine järnvägar, tyskerne sin Bahn, og britene sin Rail.....
    - men i Norge må vi atter en gang bruke ørten millionarder på totalt formålsløse og sinnsyke påfunn... hva faen er det som feiler i ledere dette landet?
    Societé Nationale des Chemins de fer Français.

    Jeg forstår argumentet for at man trenger å markere at selskapet er fratatt banenettet og vogner, samt at det er konkurranseutsatt. Mange av de tingene som man er sur på NSB for er faktisk ikke deres ansvar, men BaneNORs.

    Men navnet VY er merkelig dårlig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.176
    Antall liker
    40.632
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Bare noe fra Internet.
    Eller «Klag» som det skal hete..
    "Syt" må det være. Kortere, og inneholder den fasjonable y'en.

    Sveriges Järnvägar byttet også navn for noen år siden, men da til SJ. Jeg kan ikke forstå annet enn at det hadde vært bedre for Norges Statsbaner og Nettbuss å endre navn til NSB med en modernisert logo. Om man absolutt måtte ha en betydning av forkortelsen kunne man påstått at det var Norsk Skinne- og Busstransport eller noe slikt. Varemerket er da ikke helt verdiløst. "VY" blir bare dumt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    Mange av de tingene som man er sur på NSB for er faktisk ikke deres ansvar, men BaneNORs.
    Gikk på fjellet med en fyr i sommer som jobbet som signalanleggelektriker i BaneNOR. Han sa at feilplassering av skyld NSB/BaneNOR ikke stopper der - når de sier over anlegget at det er "signalfeil" så er det visstnok omtrent aldri det som er den faktiske grunnen. Det var ørten ting som kunne gå galt med insfratrukturen, men som dro med seg signalanlegget i samme slengen. Ble stort sett til "signalfeil" for publikum selv om det veldig ofte var en følgefeil.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.340
    Antall liker
    18.819
    Torget vurderinger
    2
    Signalfeil er sikkert valgt som "ensrettende" ord så man skal slippe å skape misforståelser når feilmeldingen skal gjennom flere ledd før den kommuniseres til publikum.

    BFT - Buss for Tog.

    Jeg skal ta toget til Stavanger i morgen. Rapport følger. Sørtoget, tror jeg det skal kalles snart.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.335
    Antall liker
    13.019
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Franske SNCF betyr ganske enkelt fransk jernbane ( gidder ikke skrive navnet) , Sverige har sine järnvägar, tyskerne sin Bahn, og britene sin Rail.....
    - men i Norge må vi atter en gang bruke ørten millionarder på totalt formålsløse og sinnsyke påfunn... hva faen er det som feiler i ledere dette landet?
    Societé Nationale des Chemins de fer Français.
    Jeg vet det - har faktisk reist en del med tog i Frankrike - gidda bare ikke skrive det... :rolleyes:
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Dette minner om diskusjonen da Statoil endret navn til Equinor, så jeg får litt følelsen av Déjà Vy.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.217
    Antall liker
    11.012
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Signalfeil er sikkert valgt som "ensrettende" ord så man skal slippe å skape misforståelser når feilmeldingen skal gjennom flere ledd før den kommuniseres til publikum.

    BFT - Buss for Tog.

    Jeg skal ta toget til Stavanger i morgen. Rapport følger. Sørtoget, tror jeg det skal kalles snart.
    Håper det ikke blir Bus4Train.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.340
    Antall liker
    18.819
    Torget vurderinger
    2
    Signalfeil er sikkert valgt som "ensrettende" ord så man skal slippe å skape misforståelser når feilmeldingen skal gjennom flere ledd før den kommuniseres til publikum.

    BFT - Buss for Tog.

    Jeg skal ta toget til Stavanger i morgen. Rapport følger. Sørtoget, tror jeg det skal kalles snart.
    Håper det ikke blir Bus4Train.

    Ser du? BFT fungerer på norsk og engelsk!
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.796
    Antall liker
    3.239
    Sted
    Liten by
    Det verste er at navnet Vy egentlig er opptatt og at de har måttet betale en rik fyr enda mere penger for å få bruke det. Skulle ikke forundre meg om dette var planlagt. Og for å gjøre det enda bedre, de står nå i fare for å bli saksøkt fordi en tredje part også bruker navnet. En salig røre som bare kun gutta i NSB kunne fått til...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.217
    Antall liker
    11.012
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    NSBs problemer har lenge vært at de er ensporet......
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.340
    Antall liker
    18.819
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt i Dax18 i går, visse politiske partier har sperrefobi for navn med stat i, eller som uttrykker fellesskap.

    Men vi får mange dillenavn!

    Nils August Andresen kommenterer:

    Etter at Televerket ble Telenor, ble Luftfartsverket til Avinor og Norsk kornforedling til Graminor, Jernbaneverket skilte ut BaneNor, Statoil ble hetende Equinor og Fredskorpset ble til NOREC. Samtidig kom verdi-epidemien, som gav oss Ambita, fra de ambisiøse sjefene i Norsk eiendomsinformasjon, Mesta, fra den delen av Statens vegvesen som mestret veibygging, og Entra fra Statsbygg. Gudene vet hva det siste skal formidle.

    Det har aldri vært noen politisk debatt om hvorvidt vi ønsker å bytte ut det navnemessige uttrykket for våre felleseide statsselskaper med konsulentdrevne nor-navn eller purpose-navn. De som vil bruke 280 millioner kroner på fremoverlent konsulent-lingo, har bevisbyrden på sin side.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.796
    Antall liker
    3.239
    Sted
    Liten by
    Hmmmm, prøv å søk på "buchardt snøhetta". Det er noen sammentreff her. Sikkert en tilfeldighet...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    Kan ha en viss forståelse for selskaper med erkenorske navn som skal ut i den store verden, men ellers er det... vel... litt rart. Spesielt rart innen jernbane der empirien fra Europa strot sett er at Statlig=Bra, noe annet - not so much.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.126
    Antall liker
    3.220
    Torget vurderinger
    1
    Det bakenforliggende med alt dette er jo et ønske om navn som nettopp ikke signaliserer hva slags oppgaver selskapet har. Målet er et uforpliktende allroundbegrep som ikke er spesifikt, men nøyer seg med en eller assosiasjon til noe positivt, eller til nød er helt nøytralt og ikke signaliserer noe som helst.

    I gamle dager ville sånt blitt ledd av, nå er det altså det man ønsker. Formålet er selvfølgelig å gi inntrykk av allsidighet, av konkurransekraft og modernitet. Man skal inn og konkurrere og må til forveksling ligne private aktører.

    Denne ‘minglingen’ mellom stat og privat er kommet langt i Norge. Det er vanskelig å vite hva som er hva og det er jo en del av meningen med det hele.

    Jeg synes navnet er latterlig, men er ikke et øyeblikk i tvil om at latterligheten er tilsiktet. Man vil ha et dillenavn som ikke betyr noe som helst i forhold til jernbane. Eneste positive jeg ser er at man ikke har falt for fristelsen til å bruke NOR i en eller annen form i navnet.

    Om ikke lenge kjører Vy hurtigbåt på Vestlandet med den største selvfølgelighet.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.340
    Antall liker
    18.819
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vært med på noen "redesign"-prosjekt for virksomheter. Ofte får man inntrykk av at de er handlingslammet i kjernevirksomheten og ønsker å signalisere endring: "let's change the logo". (Og så går det med hundrevis av millioner på det, enten i ett land eller på et helt kontinent, eller kloden rundt).

    Her er det faktisk endring i virksomheten og et behov for å markere at man er formidleren, ikke den infrastrukturansvarlige, noe som har tært på kjernenavnets omdømme.

    Min innvending går på navnet i dette tilfellet. Det er noe verre herk. Og her har man tatt helt av, med uniformsdesign, maling av tog, osv., mens kjerneproblemet ikke er håndtert.

    Jeg skal ta toget til Stavanger i morgen tidlig. Status på Vestfoldbanen tidligere i dag.

    Skjermbilde 2019-03-13 kl. 10.22.05.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.340
    Antall liker
    18.819
    Torget vurderinger
    2
    Myndighetenes langvarige og konsekvente ignorering av banenettets tilstand er den store skandalen her. Tautrekking mellom fløyene om sentralisering/konkurranseutsetting har gjort at man har glemt det vesentlige: kan toget gå til fastsatt tid? Har man nok kapasitet?

    Vi er et togmessig U-land, mens det skal bygges vei, nye rullebaner og sammenhengende tunnel/bru/vei i vest til beløp som ville betalt for et nytt spor både på Østfold- og Vestfoldbanene.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Det er viktig å velge et navn som skaper så mye blest at alle lærer seg navnet uten at man trenger å markedsføre endringen.
     
    6

    65finger

    Gjest
    jeg gir jamt f...n i hva de heter bare toget kommer men det lukter Mesta av det selskapet. Mesta har kostet skattebetalerne minst 10 milliarder kroner
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.319
    Antall liker
    7.441
    Torget vurderinger
    4
    Myndighetenes langvarige og konsekvente ignorering av banenettets tilstand er den store skandalen her. Tautrekking mellom fløyene om sentralisering/konkurranseutsetting har gjort at man har glemt det vesentlige: kan toget gå til fastsatt tid? Har man nok kapasitet?

    Vi er et togmessig U-land, mens det skal bygges vei, nye rullebaner og sammenhengende tunnel/bru/vei i vest til beløp som ville betalt for et nytt spor både på Østfold- og Vestfoldbanene.
    Altså, dersom de vil ha et navn som signaliserer ambisjoner mener jeg fortsatt at PRESIS ville vært det mest ambisiøse de kunne valgt.

    Men, som flere har påpekt, er de tydeligvis opptatt av å distansere seg fra ansvaret for baner og togsett som ligger hos BaneNOR. De har bare ikke forstått at det er fullstendig revnende likegyldig for de reisende hvem som har ansvaret for en forsinkelse eller om det er signalfeil eller noe annet som er årsaken. Som reisende er man bare opptatt av forutsigbarhet og punktlighet.

    En annen ting er at navn og image i liten grad vil påvirke forbrukers valg, for de vil ikke ha noe reelt valg. Det er noe av den grunnleggende problemet ved å konkurranseutsette offentlig kommunikasjon. Med få unntak konkurrerer man OM markedene, ikke I markedet. Flytoget er vel det eneste reelle unntaket hvor man kan velge mellom to alternativer.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Jeg har vært med på noen "redesign"-prosjekt for virksomheter. Ofte får man inntrykk av at de er handlingslammet i kjernevirksomheten og ønsker å signalisere endring: "let's change the logo". (Og så går det med hundrevis av millioner på det, enten i ett land eller på et helt kontinent, eller kloden rundt).

    Her er det faktisk endring i virksomheten og et behov for å markere at man er formidleren, ikke den infrastrukturansvarlige, noe som har tært på kjernenavnets omdømme.

    Min innvending går på navnet i dette tilfellet. Det er noe verre herk. Og her har man tatt helt av, med uniformsdesign, maling av tog, osv., mens kjerneproblemet ikke er håndtert.

    Jeg skal ta toget til Stavanger i morgen tidlig. Status på Vestfoldbanen tidligere i dag.

    Vis vedlegget 533558
    Gammel logo og virksomhetsnavn på den TV-skjermen. Det heter Bane NOR nå :)
    Siden 1/1/2017 faktisk
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan forventer man at dette nye navnet skal uttales for fremmedspråklige? Vy? For meg fremstår det mest naturlige at det blir "why" eller noe. Og det kan man jo lure på.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Myndighetenes langvarige og konsekvente ignorering av banenettets tilstand er den store skandalen her. Tautrekking mellom fløyene om sentralisering/konkurranseutsetting har gjort at man har glemt det vesentlige: kan toget gå til fastsatt tid? Har man nok kapasitet?

    Vi er et togmessig U-land, mens det skal bygges vei, nye rullebaner og sammenhengende tunnel/bru/vei i vest til beløp som ville betalt for et nytt spor både på Østfold- og Vestfoldbanene.
    Grenlandsbanen er for meg det mest nærliggende eksempel på ududelighet i den delen av samferdelsessektoren.
    Nå bygges det ny E18 fra Langangen til Tvedestrand - mye av strekningen er allerede i sluttfasen, mens andre deler er under prosjektering.
    Men å legge ved en jernbanestrekning inn i planene, bygget parallelt med veien, nei det er helt umulig.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Steve Vai er i alle fall ekstremt punktlig. Det er noe å leve opp til...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.146
    Antall liker
    10.693
    Grenlandsbanen er for meg det mest nærliggende eksempel på ududelighet i den delen av samferdelsessektoren.
    Nå bygges det ny E18 fra Langangen til Tvedestrand - mye av strekningen er allerede i sluttfasen, mens andre deler er under prosjektering.
    Men å legge ved en jernbanestrekning inn i planene, bygget parallelt med veien, nei det er helt umulig.
    Grenlandsbanen er en tragedie. Hadde man lagt en sentral stasjon på Moheim for hele Grenland og spor derfra og videre sørover mer eller mindre parallelt med E18 hadde det lignet noe. Hele greia bunner ut i Porsgrunns stormannsgalskap, man må jo ha en jernbanestasjon midt i byen. Skien er forresten ikke stort bedre, de må jo også stå på kartet, må vite. Trist at to slike småbyer trenerer banen for all tid.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Myndighetenes langvarige og konsekvente ignorering av banenettets tilstand er den store skandalen her. Tautrekking mellom fløyene om sentralisering/konkurranseutsetting har gjort at man har glemt det vesentlige: kan toget gå til fastsatt tid? Har man nok kapasitet?

    Vi er et togmessig U-land, mens det skal bygges vei, nye rullebaner og sammenhengende tunnel/bru/vei i vest til beløp som ville betalt for et nytt spor både på Østfold- og Vestfoldbanene.
    Altså, dersom de vil ha et navn som signaliserer ambisjoner mener jeg fortsatt at PRESIS ville vært det mest ambisiøse de kunne valgt.

    Men, som flere har påpekt, er de tydeligvis opptatt av å distansere seg fra ansvaret for baner og togsett som ligger hos BaneNOR. De har bare ikke forstått at det er fullstendig revnende likegyldig for de reisende hvem som har ansvaret for en forsinkelse eller om det er signalfeil eller noe annet som er årsaken. Som reisende er man bare opptatt av forutsigbarhet og punktlighet.

    En annen ting er at navn og image i liten grad vil påvirke forbrukers valg, for de vil ikke ha noe reelt valg. Det er noe av den grunnleggende problemet ved å konkurranseutsette offentlig kommunikasjon. Med få unntak konkurrerer man OM markedene, ikke I markedet. Flytoget er vel det eneste reelle unntaket hvor man kan velge mellom to alternativer.
    Det kan jo være det ligger noen andre planer frem i tid som ikke vi vet om enda. F.eks så har de jo allerede begynt å leie ut biler i Oslo. Jeg tipper dette signaliserer et selskap i endring. Det er ganske forståelig at man ikke bare sitter å ser på at selskapet skrumper inn når de mister togkontrakter. Da må man se på andre muligheter. Tog kan om 10-15år bare være en liten del av hva dem driver med.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.319
    Antall liker
    7.441
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor skal et statlig selskap leie ut biler i Oslo ?

    Bilutleie er vel en bransje som krever forholdsvis lite langsiktig kapital, er og bør være svært fleksibel mtp. kapasitet og løsninger. Med andre ord perfekt for privatbedrifter. Offentlig kommunikasjon og spesielt tok er omtrent det motsatte hvilket er nettopp hvorfor man stort sett har drevet jernbanevirksomhet i store statseide selskaper. NSB/Vy Bilutleie er helt bakventland.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.319
    Antall liker
    7.441
    Torget vurderinger
    4
    Det er sagt at de 280millionene ikke skal tas på billettpriser.
    Vet ikke om det er noen direkte sammenheng, men et sted skal det vel tas....

    Elektriske tog Trønderbanen.jpg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor skal et statlig selskap leie ut biler i Oslo ?

    Bilutleie er vel en bransje som krever forholdsvis lite langsiktig kapital, er og bør være svært fleksibel mtp. kapasitet og løsninger. Med andre ord perfekt for privatbedrifter. Offentlig kommunikasjon og spesielt tok er omtrent det motsatte hvilket er nettopp hvorfor man stort sett har drevet jernbanevirksomhet i store statseide selskaper. NSB/Vy Bilutleie er helt bakventland.
    Selvsagt et gyldig poeng, men nå er det engang slik at staten driver med mye rart. Bring med sine 3pl tjenester, andre med eiendomsutvikling osv.
    Det er vel omtrent like logisk som at staten skal konkurrere med andre om å kjøre tog på sine egne skinner.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Telegrafverket/Televerket ble til Telenor og aksjene ble lagt ut for salg. Det er slik det skal gjøres, og det samme bør gjøres med NSB.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    Telegrafverket/Televerket ble til Telenor og aksjene ble lagt ut for salg. Det er slik det skal gjøres, og det samme bør gjøres med NSB.
    Du vet at staten fortsatt eier nesten 59% av Telenor ? Samt 70% av Equinor og 40% av DNB
    (om man legger sammen departemantes og Folketrygdfondets eierandel i selskapene)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Telegrafverket/Televerket ble til Telenor og aksjene ble lagt ut for salg. Det er slik det skal gjøres, og det samme bør gjøres med NSB.
    Du vet at staten fortsatt eier nesten 59% av Telenor ? Samt 70% av Equinor og 40% av DNB
    (om man legger sammen departemantes og Folketrygdfondets eierandel i selskapene)
    Og den biten er helt ok. Det er slik det bør være, gode inntektskilder og solide investeringer erstatter rødt kleptokrati. Men det forutsetter at selskapene er uavhengige av statlige direktiver og er solide selskaper som viser at de har livets rett gjennom å gjøre det bra i konkurranse med andre tilbydere.

    Statlige aksjeposter er noe ganske annet enn korrumperende kommunistiske statsmonopoler.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvor går grensen(i eierandel) for aksjeselskaper hvor de går fra rødt kleptokrati til solide selskaper?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvor går grensen(i eierandel) for aksjeselskaper hvor de går fra rødt kleptokrati til solide selskaper?
    Det gamle NRK-monopolet, Televerket og Vinmonopolet er tre gode eksempler på hvordan statlige monopoler forbyr konkurranse og er finansiert gjennom det offentlige og/eller av å stjele penger fra folk fordi de ikke har noe valg. Det er en god grunn til at jernteppet forvitret til sist og at de landene som var basert på sosialisme ble erstattet av lande det var bedre å bo i for mennesker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn