Test av 2+2 oppsett med Lyngdorf RP-1 prosessor, ML resp. Manger
Sjelden mulighet med fruen bortreist hele helgen - yippi!
Test av 2+2 oppsett med Lyngdorf RP-1 prosessor, 2 x BW-2 basskasser og 2 x ML Source elektrostater, resp. 2 x Manger i åpen baffel.
(resten av anlegget:
PS Audio P15 strømregenerator-> Bluesound 2 streamer --> APL DSD-S XE DAC --> Lyngdorf RP-1 --> 'Main out' XLR til Hegel H20 som drev ML'ene med Nordost Blue Heaven kabler / 'Line out' RCA til BW-2 kassene.)
I motsetning til iGlenn fikk jeg et resultat med romkorreksjon som ga akkurat slik bass jeg er ute etter
. Ren nytelse og balsam for en musikkelsker.
Bilde av den delen av stua jeg ommøblerte:
Jeg plasserte BW-2 basskassene så nærme hjørnene jeg kunne, 4 - 5 m fra lytteposisjon. ML'ene ble plassert slik bildet viser, nesten 2m nærmere og en liten meter fra sidevegg, og vinklet litt inn mot lyttepos slik ML anbefaler (en lykt holdt under haka skal reflekteres fra innerste 3-del av panelet). Bak godstolen var det 3 - 4 m til vegg. ca. 40m2 stue i vinkel, to dører til kjøkken og entré åpne. Satte en tykk madrass opp mot terrassedør bak høyre ML høyttaler (nakent stort vindu rett ved denne høyttaleren).
Fra før hadde jeg noe demping av Main out nivå (se målekurver for hvordan dette så ut i bypass). Stilte inn delefrekvens = 480 (470 originalt i ML Source), 8.ordens L-R filtersteilhet, og kjørte romkorreksjon med tilfeldige mikrofon-posisjoner/mik.orienteringer, også 1 bak lyttepos --> 99% room knowledge; 10% korreksjon.
Gikk så inn i Tidal og valgte Clean Bandit's "What is Love?" albumet. Åpningen til låten Symphony, vakker og pyntelig inntil basskompet tar til - var nå helt uforberedt på det jeg fikk høre: What! BASS – tørr oppløst bass, skikkelig nivå og dynamikk (til å være lukkede kasser (dere med horn eller store elementer trenger ikke kommentere – vet at det finnes bass i en annen liga ������), men her hos meg hjalp det sikkert med ren og dynamisk strømlevering fra P15, som har veldig lav ut-impedanse), resten av musikken herlig oppløst som elektrostater får til. Hadde egentlig bare tenkt å høre et par låter, men ble sittende og hørte igjennom nesten hele albumet. Aldri vært så fint å høre musikk som ikke er jazz/klassisk - ja, fikk rett og slett ikke samme tilfredsstillelsen av klassiske stykker jeg prøvde etterpå.
Lyngdorf BW-2 og RoomPerfect er kommet for å bli!
XTZ room analyzer pro - RP-1 neutral focus (gul kurve er frekvenskurve raw; blå er anechoic; grønn er ambient; rød søyler er RT60) :
XTZ bypass:
-------------------
På søndag byttet jeg ML'ene med et par Manger som jeg monterte i et par veldig kjapt snekrede åpen baffel løsninger (se bilde i en post lenger ned). Kuttet til passe lengder Supra fortinnede høyttalerkabler (Manger har doble spoler, og jeg monterte Supra kabelendene i direkte presskontakt med 2 + 2 ledningsstumper, de andre kabelendene rett i høyttalerutg. på forsterker). Stilte de opp på omtrent samme plasser som ML'ene, men noe nærmere sidevegger. Vinklet noe mer inn slik at siktelinjene krysser litt foran lyttepos (som anbefalt av Manger).
Satte nå delefrekvens ned til 380, utgangsnivå fra Line out ukorrigert (=0) denne gangen. Kjørte romkorreksjon på lignende vis som med ML'ene.
På med Clean Bandit’s «Symphony» igjen - samme frydefulle bass, men hva i svarte: De lyse keyboard tonene og høye toner fra syngedama har stygg forvrengning eller skurr!!! Etter å ha gått fram og tilbake mellom Manger elementene og foran og bak og lyttet og lyttet, så må jeg konstatere at i hvert fall det ene er defekt på noe vis. Har ikke noe tetting mellom element og baffel siden alt er pip åpent likevel. Har hørt at senter i baksiden av Mangerelementer sender ut støy - er det noen som har erfaring? Vil det hjelpe med konsentrert dempemateriale i midten, og mindre tett konsentrisk lenger ut?
Vel, litt bestyrtet hentet jeg fram Mozart Klarinettkonsert med Martin Fröst som solist (2013 inspillingen), siden jeg helgen før var i Wien og hørte den i Musikverein bygget med nær 30 av Wienerfilharmonikerene - altså en kammermusikkgruppering fra mange år tilbake (de spilte med nær 40 etterpå i Mahlers "Des Knaben Wunderhorn").
- Aldri før har jeg opplevd en høyttaler forsvinne så totalt i lydbildet! Musikken bredte seg ut fra vertikal planet med basskassene/veggen og litt ut av huset - altså et rom mye større en stua vår - også i bredden. Mye mørkere lydbilde enn med ML'ene (måtte nå skru opp volumet), og bortsett fra denne forvrengningen (denne gangen i de lyse klarinettonene), så lød det da besnærende vakkert!
Vel, enden på visa ble at jeg fyrte opp PC'en og åpnet webshop'en til Stereofil og bestilte prompte et par Manger Audio i1 med 15% rabatt
(er heldigvis på deres adresseliste for epost-utsendelser). Jeg skal teste mer med de elementene jeg har - har et tredje element, en 4 ohms utgave, lurer på hvordan det blir å prøve 8 ohms utgave i den ene kanalen og 4 ohm i den andre??
XTZ room analyzer pro - RP-1 neutral focus:
XTZ bypass:
Noen flere bilder:
(skal få tatt bilde av Manger i åpen baffel også)