Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.909
    Antall liker
    14.227
    Sted
    Sørlandet
    Det har vært en veldig interessant utvikling i testen til Audioscience etter at Amir testet Lyngdorf RoomPerfect EQ funksjonen til TDAI-3400:

    https://www.audiosciencereview.com/...measurements-of-lyngdorf-roomperfect-eq.6799/

    The all-one-one aspect of the Lyngdorf TDAI-3400 showed its value in how it obsolete nearly $70,000 in gear in my room. Integration with Roon player (i.e. streaming) does it for me. Get yourself a pair of excellent speakers and pair it with the Lyngdorf and "you are done." Your tiny system will outperform tons of other systems without equalization.

    -BB-
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    177
    Antall liker
    310
    Ok!
    Men du har fortsatt mulighet til å øke gain på subkanalene om du mener de gir for lite.
    Har du mulighet til å gjøre noen målinger i rew? Jeg foretrakk å kjøre alle målingene i sweetspot siden det er der jeg sitter å lytter.
    ikke gi helt opp ennå, der er noen triks for å "lure" RP. Prøv å senke målevolum så den akkurat klarer å registrere målingene.

    Edit:
    Låt det noe bedre når du justerte for posisjonen?
    Da har jeg gjort masse nye målinger og prøvd meg frem med forskjellige delingsfrekvenser idag. Å ta alle målingene ved lytteposisjon hjalp mye! Veldig bra tips. Senke målevolum hjalp også. Vokaler samler seg mer mot midten av rommet, og instrumenter er litt over alt. Den biten likte jeg veldig godt. MEN.... Jeg havner stadig på at jeg syns det jevnt over låter bedre med RP skrudd av :rolleyes: selv om enkelte ting er klart bedre med RP på.

    Å dele mot subbene ved 400hz slik Lyngdorf anbefaler liker jeg ikke i det hele tatt, hverken med RP av eller på. Dette kan jo også ha noe å gjøre med at da havner delingen midt i der mye av stemmer osv er(?), og frontene kjører jeg via dig. coax ut av DPA-1, inn i stello dac, også harman kardon effektforst, mens subbene bruker dac´en i DPA-1 og tact effektforst. Blir kanskje litt kræsj utstyrsmessig. Å hive ut stelloen er uansett helt uaktuellt, da det å kople den inn mellom pre og effekt gjorde underverker her.

    Nei, jeg havner stadig på at RP ikke er noe for meg altså, og når jeg uansett ikke skal dele mot sub høyt oppe i frekvensområdet, så føler jeg hele poenget med disse hjørenesubbene faller helt bort og at noen mindre lukkede subber hadde passet meg bedre både lyttemessig og rent estetisk.

    Så disse havner nok ut på markedet igjen. Litt surt, da jeg på forhånd var helt solgt på at dette var "the shit", men men. Det får bare gå.

    Dersom noen av Lyngdorf´s venner er interessert i å adoptere de så gjerne send meg en PM. Ellers havner de ut på finn ila uka...
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært en veldig interessant utvikling i testen til Audioscience etter at Amir testet Lyngdorf RoomPerfect EQ funksjonen til TDAI-3400:

    https://www.audiosciencereview.com/...measurements-of-lyngdorf-roomperfect-eq.6799/

    The all-one-one aspect of the Lyngdorf TDAI-3400 showed its value in how it obsolete nearly $70,000 in gear in my room. Integration with Roon player (i.e. streaming) does it for me. Get yourself a pair of excellent speakers and pair it with the Lyngdorf and "you are done." Your tiny system will outperform tons of other systems without equalization.

    -BB-
    Jeg leste ikke første innlegget om målingene. Men har lest den siste testen til Amir og noen reaksjoner.

    "So this mediocre DAC was able to drive your Revel Salon's with ease....?

    Folk har jo en oppfatning av at 3400 er et middelmådig overpriset produkt. En annen Lyngdorfbruker klaget over at Amir ikke har satt seg inn i hvilket produkt 3400 er.

    Før i tiden ble Millennium og 2200 omtalt av Lyngdorf som Powerdac's. Det er ikke en separat forforsterker, effektforsterker og romkorreksjonsenhet. Og ved å bruke 3400 gjennom analog out får man helt sikkert ikke den beste lyden fra 3400. Hadde testeren snakket med meg, uten at jeg er noen ekspert, ville jeg anbefalt ham om å bruke Mark Levinson monoblokkene på bassene og 3400 til toppene. Aller helst skulle han ha plassert høyttalerne nærmere hjørnene, for å få direkte og reflektert lyd under 200 hz samtidig. Ikke bruke innebygd delefilter. Bare som ren bi-amping. Resultatet hadde sikkert blitt mye bedre. Men av og til har Lyngdorf selv skyld i mye feilbruk, for de har alltid hatt manglende bruksanvisning når man vil bruke apparatet på den mest avanserte måten. Håper at det er blitt bedre på de nye produktene, for jeg har savnet en del informasjon til min 2200.

    Andre her kan sikkert utdype dette mye bedre enn meg.

    Har noen her vært i kontakt med Lyngdorf for å høre deres respons eller forklaring på de dårlige måleresultatene? Eller spurt etter måleresultater utført fra dem selv?
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Ok!
    Men du har fortsatt mulighet til å øke gain på subkanalene om du mener de gir for lite.
    Har du mulighet til å gjøre noen målinger i rew? Jeg foretrakk å kjøre alle målingene i sweetspot siden det er der jeg sitter å lytter.
    ikke gi helt opp ennå, der er noen triks for å "lure" RP. Prøv å senke målevolum så den akkurat klarer å registrere målingene.

    Edit:
    Låt det noe bedre når du justerte for posisjonen?
    Da har jeg gjort masse nye målinger og prøvd meg frem med forskjellige delingsfrekvenser idag. Å ta alle målingene ved lytteposisjon hjalp mye! Veldig bra tips. Senke målevolum hjalp også. Vokaler samler seg mer mot midten av rommet, og instrumenter er litt over alt. Den biten likte jeg veldig godt. MEN.... Jeg havner stadig på at jeg syns det jevnt over låter bedre med RP skrudd av :rolleyes: selv om enkelte ting er klart bedre med RP på.

    Å dele mot subbene ved 400hz slik Lyngdorf anbefaler liker jeg ikke i det hele tatt, hverken med RP av eller på. Dette kan jo også ha noe å gjøre med at da havner delingen midt i der mye av stemmer osv er(?), og frontene kjører jeg via dig. coax ut av DPA-1, inn i stello dac, også harman kardon effektforst, mens subbene bruker dac´en i DPA-1 og tact effektforst. Blir kanskje litt kræsj utstyrsmessig. Å hive ut stelloen er uansett helt uaktuellt, da det å kople den inn mellom pre og effekt gjorde underverker her.

    Nei, jeg havner stadig på at RP ikke er noe for meg altså, og når jeg uansett ikke skal dele mot sub høyt oppe i frekvensområdet, så føler jeg hele poenget med disse hjørenesubbene faller helt bort og at noen mindre lukkede subber hadde passet meg bedre både lyttemessig og rent estetisk.

    Så disse havner nok ut på markedet igjen. Litt surt, da jeg på forhånd var helt solgt på at dette var "the shit", men men. Det får bare gå.

    Dersom noen av Lyngdorf´s venner er interessert i å adoptere de så gjerne send meg en PM. Ellers havner de ut på finn ila uka...


    Jeg er enig med deg i at jeg har til nå heller ikke fått den beste lyden ut av min 2200 med RP, men tenker at grunnen til det er at noe ikke stemmer. Jeg får best lyd i bypass, men med bruk av delefilteret og tidsforsinkelsen. Kanskje og på grunn av at rommet mitt fungerer bra og at jeg har en ganske jevnt frekvensgang i bassen. Men er overbevist om at jeg snart får det skikkelig til med romkorreksjonen og.

    Hadde jeg vært deg ville jeg ha prøvd en 2170, 2200 eller 3400 sammen med 2175 til bassene. Bare for å ha prøvd det ut. Det er beste måten å bruke Lyngdorf på. Delefrekvens mellom 200-400 hz er akkurat grunnen til at jeg vil gå for W-210 bassene. For min toppseksjon blir lettere å få integrert på den måten, håper jeg i alle fall.

    Vil du gå over til vanlig sub har jeg en sub for salg som kanskje er midt i blinken for deg? En direkte servostyrt Rythmik Audio F-15. Har ikke fått testet den selv, men den ble kjøpt av en hifi-kompis som sa at den var den beste som han hadde prøvet hos seg. Men pga vanskelig rom og satsing på stort hornsystem så solgte han den videre. Den ble innkjøpt til mitt system for å supplere en heftig basseksjon som ikke går særlig dypere enn 40 hz hos meg. Men jeg satser på at W-210 gjør jobben hos meg. Jeg ble ganske overbevist om teknologien til Rythmik Audio, og at deres løsning på å korrigere bassmembranens bevegelser uten tidsforsinkelse virker tillitsvekkende. Rask og musikalsk dypbassgjengivelse trekker mange brukere fram som dens sterkeste side. Jeg kan også være beredt til en byttedeal, hvis det kan være aktuelt for deg. Sjekk gjerne ut nettsiden til Rythmik Audio. To stk W-210 per side høres tøft ut hos meg.:D
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    177
    Antall liker
    310
    ErikV: Den så forsåvidt interessant ut den, men jeg er egentlig mer gira på to subber, og enten prøve ut noe greier fra REL, eller eventuellt smekke sammen noe diy med L26ROY, så noe bytte blir nok dessverre ikke aktuellt. Er du interessert i å kjøpe de, så får vi sikkert til noe.. =)
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    ErikV: Den så forsåvidt interessant ut den, men jeg er egentlig mer gira på to subber, og enten prøve ut noe greier fra REL, eller eventuellt smekke sammen noe diy med L26ROY, så noe bytte blir nok dessverre ikke aktuellt. Er du interessert i å kjøpe de, så får vi sikkert til noe.. =)
    Jeg forstår deg. Men ved deling ved så lav frekvens som 55 hz, er nok én god sub også et godt alternativ. Det kommer jo og an på hvor store hovedhøyttalerne er.

    Vi kan jo ta det på PM det med dine W-210. Det var overraskende at det ikke klaffet for deg.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Jeg har vært i kontakt med Lyngdorf. De svarer at de kjenner Amir og tar kontakt med ham direkte.
    Jeg synes det var forfriskende med en "unbiased" omtale. Jeg har naturligvis sett at eiere av 3400 ikke liker noe særlig å høre/lese om det han skriver. Det må dog kunne innvendes mot "omtalen" til Amir at han muligens har vært litt for kjapp, og at han ikke helt har skjønt Lyngdorf-konseptet med "powerdac" og romkorreksjonen. Men omtalen av dac`n er vel nok til at Peter Lyngdorf uansett bør se nærmere på innmaten i 3400.

    Inntill videre har jeg kjøpt en RME adi 2 dac som er både god og anvendelig på mange områder.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Jeg har vært i kontakt med Lyngdorf. De svarer at de kjenner Amir og tar kontakt med ham direkte.
    Nå har du laget leven Lydolf;)
    Neppe! Alt jeg har gjort var å gjøre Lyngdorf oppmerksom på Amirs artikkel og at de nok burde lese den og evt. kommentere den.
    Bra at du har kontaktet Lyngdorf om dette - det er nok også flere som har gjort danskene oppmerksomme på denne testen, med ønske om en kommentar, eller teknisk utdypning fra Lyngdorf sin side. Personlig er jeg usikker på de setter i gang et "apparat" med bakgrunn i én test, vil kanskje avhenge av hva markedsføringsavdelingen, og muligens hva Peter Lyngdorf selv mener?

    Personlig er jeg ikke veldig opptatt av Amir sin test. Jeg er - mer generelt - opptatt av den mangelfulle dokumentasjonen som følger TDAI-3400. De kunne gjerne opplyst mer om bruk og utnyttelse av de mulighetene som denne boksen gir - f.eks. oppsett av voicingkurver, mer beskrivelse av de forskjellige valgene i menyene mv. Jeg vurderer å sende dem en forespørsel om dette. Man bør ikke være lydtekniker for å kunne kjøpe et produkt fra Lyngdorf..:rolleyes:
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    235
    Antall liker
    205
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    4
    Test av 2+2 oppsett med Lyngdorf RP-1 prosessor, ML resp. Manger

    Sjelden mulighet med fruen bortreist hele helgen - yippi!

    Test av 2+2 oppsett med Lyngdorf RP-1 prosessor, 2 x BW-2 basskasser og 2 x ML Source elektrostater, resp. 2 x Manger i åpen baffel.

    (resten av anlegget:
    PS Audio P15 strømregenerator-> Bluesound 2 streamer --> APL DSD-S XE DAC --> Lyngdorf RP-1 --> 'Main out' XLR til Hegel H20 som drev ML'ene med Nordost Blue Heaven kabler / 'Line out' RCA til BW-2 kassene.)

    I motsetning til iGlenn fikk jeg et resultat med romkorreksjon som ga akkurat slik bass jeg er ute etter :). Ren nytelse og balsam for en musikkelsker.

    Bilde av den delen av stua jeg ommøblerte:
    ML og lytteplass.jpg


    Jeg plasserte BW-2 basskassene så nærme hjørnene jeg kunne, 4 - 5 m fra lytteposisjon. ML'ene ble plassert slik bildet viser, nesten 2m nærmere og en liten meter fra sidevegg, og vinklet litt inn mot lyttepos slik ML anbefaler (en lykt holdt under haka skal reflekteres fra innerste 3-del av panelet). Bak godstolen var det 3 - 4 m til vegg. ca. 40m2 stue i vinkel, to dører til kjøkken og entré åpne. Satte en tykk madrass opp mot terrassedør bak høyre ML høyttaler (nakent stort vindu rett ved denne høyttaleren).
    Fra før hadde jeg noe demping av Main out nivå (se målekurver for hvordan dette så ut i bypass). Stilte inn delefrekvens = 480 (470 originalt i ML Source), 8.ordens L-R filtersteilhet, og kjørte romkorreksjon med tilfeldige mikrofon-posisjoner/mik.orienteringer, også 1 bak lyttepos --> 99% room knowledge; 10% korreksjon.

    Gikk så inn i Tidal og valgte Clean Bandit's "What is Love?" albumet. Åpningen til låten Symphony, vakker og pyntelig inntil basskompet tar til - var nå helt uforberedt på det jeg fikk høre: What! BASS – tørr oppløst bass, skikkelig nivå og dynamikk (til å være lukkede kasser (dere med horn eller store elementer trenger ikke kommentere – vet at det finnes bass i en annen liga ������), men her hos meg hjalp det sikkert med ren og dynamisk strømlevering fra P15, som har veldig lav ut-impedanse), resten av musikken herlig oppløst som elektrostater får til. Hadde egentlig bare tenkt å høre et par låter, men ble sittende og hørte igjennom nesten hele albumet. Aldri vært så fint å høre musikk som ikke er jazz/klassisk - ja, fikk rett og slett ikke samme tilfredsstillelsen av klassiske stykker jeg prøvde etterpå.
    Lyngdorf BW-2 og RoomPerfect er kommet for å bli!

    XTZ room analyzer pro - RP-1 neutral focus (gul kurve er frekvenskurve raw; blå er anechoic; grønn er ambient; rød søyler er RT60) :
    StuaML-RPneutralFocus_FullRangeAnalyzer.jpg


    XTZ bypass:
    StuaML-RPneutralBypass_FullRangeAnalyzer.jpg

    -------------------

    På søndag byttet jeg ML'ene med et par Manger som jeg monterte i et par veldig kjapt snekrede åpen baffel løsninger (se bilde i en post lenger ned). Kuttet til passe lengder Supra fortinnede høyttalerkabler (Manger har doble spoler, og jeg monterte Supra kabelendene i direkte presskontakt med 2 + 2 ledningsstumper, de andre kabelendene rett i høyttalerutg. på forsterker). Stilte de opp på omtrent samme plasser som ML'ene, men noe nærmere sidevegger. Vinklet noe mer inn slik at siktelinjene krysser litt foran lyttepos (som anbefalt av Manger).
    Satte nå delefrekvens ned til 380, utgangsnivå fra Line out ukorrigert (=0) denne gangen. Kjørte romkorreksjon på lignende vis som med ML'ene.

    På med Clean Bandit’s «Symphony» igjen - samme frydefulle bass, men hva i svarte: De lyse keyboard tonene og høye toner fra syngedama har stygg forvrengning eller skurr!!! Etter å ha gått fram og tilbake mellom Manger elementene og foran og bak og lyttet og lyttet, så må jeg konstatere at i hvert fall det ene er defekt på noe vis. Har ikke noe tetting mellom element og baffel siden alt er pip åpent likevel. Har hørt at senter i baksiden av Mangerelementer sender ut støy - er det noen som har erfaring? Vil det hjelpe med konsentrert dempemateriale i midten, og mindre tett konsentrisk lenger ut?

    Vel, litt bestyrtet hentet jeg fram Mozart Klarinettkonsert med Martin Fröst som solist (2013 inspillingen), siden jeg helgen før var i Wien og hørte den i Musikverein bygget med nær 30 av Wienerfilharmonikerene - altså en kammermusikkgruppering fra mange år tilbake (de spilte med nær 40 etterpå i Mahlers "Des Knaben Wunderhorn").

    - Aldri før har jeg opplevd en høyttaler forsvinne så totalt i lydbildet! Musikken bredte seg ut fra vertikal planet med basskassene/veggen og litt ut av huset - altså et rom mye større en stua vår - også i bredden. Mye mørkere lydbilde enn med ML'ene (måtte nå skru opp volumet), og bortsett fra denne forvrengningen (denne gangen i de lyse klarinettonene), så lød det da besnærende vakkert!

    Vel, enden på visa ble at jeg fyrte opp PC'en og åpnet webshop'en til Stereofil og bestilte prompte et par Manger Audio i1 med 15% rabatt :D (er heldigvis på deres adresseliste for epost-utsendelser). Jeg skal teste mer med de elementene jeg har - har et tredje element, en 4 ohms utgave, lurer på hvordan det blir å prøve 8 ohms utgave i den ene kanalen og 4 ohm i den andre??


    XTZ room analyzer pro - RP-1 neutral focus:
    StuaManger-RPneutralFocus_FullRangeAnalyzer.jpg


    XTZ bypass:
    StuaManger-RPneutralBypass_FullRangeAnalyzer.jpg




    Noen flere bilder:
    (skal få tatt bilde av Manger i åpen baffel også)

    APL_RP-1_H20_close.jpg


    ML fra siden.jpg


    ML Source fra lytteplass.jpg
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    859
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Du gjør nå akkurat det jeg har så lyst til å prøve 🙂. Ob-Manger med bassløsning. Ser for meg noen store, grunne kabinetter med feks en supergod 15" plassert helt inntil vegg og hjørne, med et par ob-Manger stående der de må. Mangerne må visst dempes på baksiden slik du skriver. Mye rett bak på midten og lite i ytre sirkel. Tror det er en tråd her inne som beskriver det.

    Veldig spent på fortsettelsen her!
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    235
    Antall liker
    205
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    4
    Manger Audio sine hjemmesider har en historikkside som forteller om at alle deres modeller fikk oppgradering i 2017. Vet du noe om dette, fry? Jeg har sendt en epost til Stereofil om å bekrefte om jeg får i1 med denne oppgraderingen.

    Har forresten forberedt noe materialer for å dempe baksiden av elementene.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    859
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Tror det gjaldt bytte av basselement, fra scanspeak til eton hvis ikke jeg husker feil.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    235
    Antall liker
    205
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    4
    Ok. En bekymring mindre.

    Bilder av Manger i primitiv åpen baffel uten demping bak (standard biltema hobbyplater).

    Takket være Lyngdorf, er det enkelt å eksperimentere med Manger også.

    Manger i aapen baffel 01 small.jpg


    Manger i aapen baffel 04 smaller.jpg


    Manger i aapen baffel 05 small.jpg



    Ser vel for meg å lage egg á la Overkill som flott hvis den skal stå frampå gulvet.
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    177
    Antall liker
    310
    Liten oppdatering herfra. Jeg har endelig fått lurt RP til å spille steike bra (i mine ører). Fremgangsmåten ble som følger:

    1. Kople fra dac´en jeg har hatt mellom DPA-1 og effektforsterker
    2. Kjørte samtlige RP-målinger i lytteposisjon (med små justeringer) uten subbene innkoplet, og på lavt volum
    3. Kople tilbake dac´en og subbene (deler på 80hz nå), og kjører ikke highpass på frontene
    4. Music / Music2 - voicing
    4. Skru volumet langt høyere enn hva jeg tidligere gjorde (jeg mistenker mye av "problemet" lå her egentlig... Med RP på så daler volumet og trykket endel, og jeg sitter da og "jøss nå ble det kjedelig her"... Men der det uten RP buttet på noen-og-70 i volumet, kunne jeg jo med RP dra den opp i 85, og da svinger det skikkelig!).

    Skal nok ta en ny runde med RP målinger i lytteposisjon, med subbene og dac innkoplet, og se hvordan det blir.

    Har også fått foliert subbene. Syns det ble ganske lekkert!

    IMG_1495.jpg
    IMG_1493.jpg
    IMG_1491.jpg
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.172
    Antall liker
    5.167
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Liten oppdatering herfra. Jeg har endelig fått lurt RP til å spille steike bra (i mine ører). Fremgangsmåten ble som følger:

    1. Kople fra dac´en jeg har hatt mellom DPA-1 og effektforsterker
    2. Kjørte samtlige RP-målinger i lytteposisjon (med små justeringer) uten subbene innkoplet, og på lavt volum
    3. Kople tilbake dac´en og subbene (deler på 80hz nå), og kjører ikke highpass på frontene
    4. Music / Music2 - voicing
    4. Skru volumet langt høyere enn hva jeg tidligere gjorde (jeg mistenker mye av "problemet" lå her egentlig... Med RP på så daler volumet og trykket endel, og jeg sitter da og "jøss nå ble det kjedelig her"... Men der det uten RP buttet på noen-og-70 i volumet, kunne jeg jo med RP dra den opp i 85, og da svinger det skikkelig!).

    Skal nok ta en ny runde med RP målinger i lytteposisjon, med subbene og dac innkoplet, og se hvordan det blir.

    Har også fått foliert subbene. Syns det ble ganske lekkert!

    Vis vedlegget 533045 Vis vedlegget 533044 Vis vedlegget 533043
    Er subbene tidskorrigert nå? De ble jo riktig så lekker.
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    177
    Antall liker
    310
    Er subbene tidskorrigert nå? De ble jo riktig så lekker.
    Takker :)

    Ja, avstander er målt opp, men jeg skal gjøre det igjen. Jeg målte fra "ca midt på kassa" på både subbene og frontene. Tenkte det ble bra, men etter tips fra EirikV så burde man måle fra bak subbene (altså hjørnet).

    Litt usikker på hvor jeg burde måle fra på frontene. De har jo to diskanter og mellomtoner i front, og to 8" i siden, så ja... Elementene sitter liksom ikke på samme avstand. Noen som har noen stjernetips?
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Prøv målingen på frontene fra nederste mellomtone, evt gjør pinknoise gjennom en ht. og gjør deg opp en mening om hvor du hører lyden fra på baffelen. Akustisk punkt er på vegg bak subbene. Det er helt riktig som Erik V har oppfordret deg til.
    Det er Lydolf som skal ha æren for tipset om å måle avstanden til bassene helt inni hjørnet eller til frontveggen bak hver høyttaler.

    W-210ene ble skikkelig fine. Utfordringen med trefinér er jo at den ofte ikke matcher parketten eller andre møbler. Hos deg passer det jo perfekt med hvite basser.

    Kjekt å høre at det blir stadig bedre bass hos deg, Glenn.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Driver med litt fininnstilling i Room Perfect, men finner ikke filla av kunnskap i manual eller på nett mht delay i mine Velodyne subber (se sign). Noen som vet dette, eller hva som kan være et godt utgangspunkt? Velodynene har krets for eq, men er nøytral. Subbene har klasse D forsterker, 1200 watt RMS.

    Kom over en kommentar på nett at ved deling på 80hz så vil ikke tidsforskjell på opptil 15ms oppfattes av øret. Synspunkter...?
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    Vi opplever at avstands- og delay-innstillinger er viktige for oppplevet impulsvillighet. God innstilling av dette øker opplevelsen av 3D og etterklang i lydbildet.

    Her er et forslag til en fremgangsmåte:

    Start med nøyaktig oppmåling av avstand fra ørene dine i fokusplass og bort til veggen bak sub'en. Står den i et hjørne, mål avstand til hjørnet. Dette må gjøres fordi veggene akustisk virker som speil vil gjøre med en lampe. Knott verdiene inn i 3400.

    Sett opp crossover med ønsket filtertype og ønsket filter-orden, f.eks 4. orden LR og 80Hz

    Hvis du har litt hvit eller rosa støy på lager, f.eks. en gammel FM-tuner der du kan skru av mute, så kan du kople den til anlegget ditt. Sett sub i motfase (180°), ved å snu polariteten (det er noe sub'er pleier å tilby). Last ned til din mobil en spectrum analysator (velg gjerne en som mange allerede har lastet ned), typisk en FFT-analysator. Jeg bruker en som heter Sound Analyzer Version 1.4.1 for Android.

    Sett nå FFT analysatoren til å vise logaritmisk frekvensakse, så ser spekteret ut slik som vi er vant til å se det. Dette sikrer også bedre visuell oppløsning i bassområdet. Ikke bruk et større frekvensområde enn nødvendig i analysatoren for at flest mulig samples skal brukes på det området du er interessert i. I min app vil jeg bruke 2000 Hz som øverste frekvens.

    Hvis du nå både kan justere delay i 3400 og samtidig se på spekteret, så skal du lete etter den delay-innstillingen som gir mest notch i overgangen mellom sub og hovedsystem. Prinsippet er at det som er best vil komme til å se verst ut når du maksimaliserer mismatch ved fasevending.

    Snur du nå sub-fasen tilbake til 0° så du bør være så tett på det optimale som måleutstyret ditt tillater.

    Vær oppmerksom på at fasegangen i høyttalerne som sådan ikke blir korrigert av dette. Det er bare delefilteret i 3400 som blir optimalisert med hensyn på delay.

    Spill litt musikk med gode stortrommeopptak og mye impulsiv lyd (f.eks. skiver fra plateselskapet Sheffield) i den lave enden av toneområdet for å sjekke om det ble bedre. Ikke vær redd for å prøve med noen millisekunder hver vei for å sjekke om det faktisk ble bedre.

    Viktig: Du må velge Advanced setup (tror jeg det heter) i 3400 for å få tilgang til en bedre oppløsning enn 1 msek. Da får du tilgang til innstillinger med en oppløsning på 0,1 msek. Du finner den nederst i menyen. Dette kan være greit å gjøre fra en PC/MAC, fordi input field og numerical keypad ikke alltid inneholder Inc. & Dec og slikt (gjelder i hvert fall på Android).

    Du vet du er i Advanced setup når 3400 tilbyr deg å sette opp både analog og digital linjeutgang. De kan settes opp hver for seg. Er du ikke der, ser du ingen digitalutgang. Vi bruker 3400 sammen med 2400 (via digitalutgang) til å drive et sett B&W 802D og analogutgangen til å drive en B&W DB1 subwoofer.

    Til slutt: Kjør RoomPerfect, og for all del ikke ta alle målingene i bare ett punkt. Det blir som å lage lønns-statistikk basert på å spørre en eneste person hundrevis av ganger. Det blir slunkent med spredning i statistikken av slikt.

    Ble det bare plunder av dette kan det være at du skal kjøre en RoomPerfect før du prøver med fininnstilling av delay, og så tar du en ny RoomPerfect til slutt.

    Lyngdorf anbefaler at målinger taes i litt avstand fra vegger, gulv og tak. Inkluderer du en måling tatt oppe i hjørnet (oppunder taket) bak deg, så får du litt mer impulsivitet i bassen (du måler alle de tre enkle rom-modiene samtidig), men noen vil kanskje synes at bassnivået synker for mye. Det er tilsiktet fra Lyngdorfs side for å håndtere Room Gain bedre.
     
    Sist redigert:

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Takk Lydolf for et grundig svar!:)
    Tror jeg først vil prøve meg frem med forskjellige nivåer på delay og høre hva som skjer. Avhengig av resultatet så får jeg vurdere å prøve metoden din. Ikke helt ukomplisert, for slikt har jeg ikke begitt meg ut på før, men det er vel bare å hive seg utpå om jeg finner det nødvendig.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    Du ødelegger ingenting, du må bare sette av litt tid. Som en innledning kan det være lurt å eksperimentere uhemmet med endring av delay. Øk delay f.eks. med 0,5 msek pr gang og lytt (sett den i advanced mode for å få tilgang til bedre delay oppløsning). Husk at vanens makt må overvinnes, gi deg selv litt tid, frem og tilbake. Sjekk opplevet perspektiv, 3D og impulsvillighet, det er der gevinsten ligger.

    Uansett så bør du legge arbeid i å måle opp avstander så nøyaktig du bare får til. Da sitter du igjen med latenstid (amplifier delay) som variablen. En sub bør ikke ha noe slikt av betydning, men det betyr ikke at den er uten delay. Lykke til!
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Du ødelegger ingenting, du må bare sette av litt tid. Som en innledning kan det være lurt å eksperimentere uhemmet med endring av delay. Øk delay f.eks. med 0,5 msek pr gang og lytt (sett den i advanced mode for å få tilgang til bedre delay oppløsning). Husk at vanens makt må overvinnes, gi deg selv litt tid, frem og tilbake. Sjekk opplevet perspektiv, 3D og impulsvillighet, det er der gevinsten ligger.



    Uansett så bør du legge arbeid i å måle opp avstander så nøyaktig du bare får til. Da sitter du igjen med latenstid (amplifier delay) som variablen. En sub bør ikke ha noe slikt av betydning, men det betyr ikke at den er uten delay. Lykke til!

    Vi er nok mange her i gruppen som er glad for dine tips, Lydolf. Det er verdifulle eksperterfaringer du deler med oss andre.:D

    Jeg kjøpte en lasermåler selv for å få en nøyaktigere måling av avstander. Lettere å bruke hvis man er alene. Er ikke helt i mål der før jeg har fått laget meg en avtagbar brakett. Kanskje av en knekt som man henger f.eks varmepumper opp på. Jeg vil ha et teppe til å dekke over ekspansjonsboltene, siden veggen er i teglstein. Det må lages en svingbar plate slik at måleren er i samme posisjon hele tiden. Eller kanskje få tak i en kassert utstillingsmodell/hode og bruke måleren inntil venstre og høyre øre. Det er og en mulighet å lage en plattform der jeg fikser en brakett som passer i mikrofonstativet. Eller finnes det rett og slett ferdig laget utstyr til dette? Jeg laget noe selv til mikrofonklypen, men synes ikke at det ble stabilt nok. Jeg ser nok og for meg å leie inn et proff firma som kan gjøre impulsmålinger fra hver kanal, for da vil latenstiden bli målt helt nøyaktig. Geir Fredriksen(Adyton, Audio Insight) måler med eksternt måleutstyr. Både for å få riktig delay og selvsagt sjekke frekvensgangen. Har enda ikke gitt opp håpet om å lære meg dette. En hifi-kompis av meg snakket om å skaffe seg et ganske proft måleprogram der delay for hver kanal kan måles, og vanlige høyttalermålinger. Dette ser jeg for meg er måten jeg kan lære dette på. At jeg er til stede når han utfører målingene selv. Da kan jeg ta video av prosessen i tillegg.

    Tenk om vi kunne få Lyngdorf til å lage en video der de demonstrerer hvordan man bruker de forskjellige produktene på beste måte? F.eks hvordan lager man egne voicingkurver? Hvordan utfører man målingene korrekt? Hvor høyt nivå bør man ha på subber/bassdel i forhold til hovedhøyttalerne når målingene foretas? Hvordan bruker man de forskjellige modulene? 3400 har jo mange ting som man sikkert kan gå seg vill i. Noe lignende kan man gjøre med 2170.

    Jeg skulle veldig gjerne hatt en presentasjon av hvordan man bruker DSPen i 2200. Hvordan virker en parametrisk EQ og hvordan bruke den? Hvordan lage egne targetkurver? Jeg hadde lenge en 2200 uten RP. Men det kan man ikke forvente av et utgått produkt. Må nok sjekke om det ligger informasjon om dette på nettet.

    I en annen tråd på forumet kom en veldig erfaren kar med en kommentar. Han har hørt Lyngdorf spille skikkelig bra én gang, og det var på en messe der Peter Lyngdorf selv hadde satt opp anlegget. Han mente at det viser at brukerfeil er hovedårsaken til at folk med DSP og romkorreksjon ikke får til lyden. Det er en utfordring hvis man må være ekspert for å få Lyngdorf til å spille optimalt. Jeg er kanskje for treg til å forstå ting, men mener at jeg har en del erfaring likevel med hi-f. Digitalalderen ble mitt problem. Det at jeg selv etter å ha fått med meg mange tips ikke får til Room Perfect, betyr nok at andre og ikke får det til. Det er ikke bare å foreta målinger og ha Room Knowledge på 98-99% og være i mål etter en halv time, som Lyngdorf ofte framstiller det. Med de nye W-210 hjørnebassene, håper jeg at basseksjonen endelig spiller slik den skal. Nå får jeg tynn lyd og mister tyngde med RP. I bypass er det mye bedre. Med RP høres det ut som at jeg har en 10-tommer i bassen på hver side ved normalt lyttenivå, og ikke to gode 2X13" Focal i bunnsolide kasser. Det er ikke på grunn av at jeg er vant til tung bromlebass. Bassgjengivelsen er jevn og fin i mitt lytterom.

    Jeg har og boks som heter KRK ERGO(utgått). Det er vel en liten sak med innebygd converter beregnet til studiobruk. Den har en analog inngang eller en digital. Husker ikke om begge kan brukes samtidig. Den har en innebygget og forenklet Room Perfect, og kan brukes til å korrigere en fullrange høyttaler og dessverre kun én subwoofer. Øvre delefrekvens mener jeg er 200 hz. KRK har forskjellige videoer på nettet fra demonstrasjoner gjort sikkert på messer. Og også fra et lydstudio. Dette er en kjempefin måte å se hvordan man bruker KRK ERGO. Passet dessverre ikke helt i mitt system, men er til salgs siden jeg nå har 2200 med RP. Kjempebra for dem med high-end kontorlyd med sub. Eller også et lite stueanlegg med sub.

    Det var noen tanker fra meg. Har og gjentatt ting som jeg har skrevet tidligere.
     
    Sist redigert:

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    Jeg var i kontakt med Lyngdorf for en stund siden og da fortalte de at de driver og ser på ulike løsninger for å inkludere automatisert måling av avstand og latenstid i forbindelse med oppsett og RoomPerfect målinger. Noe slikt ville vært veldig praktisk. De har ikke konkludert ennå om dette "enkelt" lar seg gjøre.

    Det å lage egne targetkurver forutsetter at man vet hva man skal etterspørre. Det vet ikke vi. Det er der RoomPerfect slår oss alle, den har jo målt! Det har jo ikke vi gjort.

    Vanlige equalizere, slik de pleide å se ut i musikkanlegg fra 70-tallet, har en spak pr. 1/3 oktav typisk, som kan kan dra og dytte for å endre nivået innen hvert filters arbeidsområde.

    Parametriske equalizere er annerledes. De kan ofte bestå av ikke mer enn 6 filtre, men man kan gjøre ganske mye med en slik.
    Man kan:
    Endre et filters senterfrekvens
    Endre et filters båndbredde, gjerne angitt ved Q-verdi (senterfrekvens dividert med båndbredde)
    Endre nivået (f.eks til et sted mellom +20dB og -20dB)
    Endre filtertype (båndpass, lavpass, høypass, og av og til high-shelf og low-shelf). Ta en tur på Wikipedia for å se hva det går ut på. Båndstopp (notch) blir da båndpass med negativ gain og høy Q-verdi.

    Kombinerer man seks sånne filtre kan man få til ganske mye. Man må ha en eller annen form for grafisk visning av resultatet. 3400 tilbyr det. Hvis ikke må man gå den tyngre veien via Matlab.

    Bruker man 3400 med Lyngdorfs egne høyttalere laster man inn ferdig oppsatte eq-kurver som passer disse høyttalerne som en del av oppsettet. Vi andre får enten la være å bruke equalizer til våre høyttalere eller begi oss inn på upløyd mark. Tror ikke det er så lurt å prøve uten å vite hva man bør oppnå.

    Men en ting som kanskje ikke er så kjent er at 3400 har tonekontroller! Kødder ikke! De kaller det Trim og det er muligens en slags tilting av spekteret, altså litt ulikt tradisjonelle tonekontroller. De betjenes via Trim-knappen og piltastene på fjernkontrollen.

    I god Lyngdorf stil skriver de praktisk talt intet om denne featuren. Når du bruker den så kan du spesifisere dempning eller forsterkning i dB og ved hvilken frekvens, men du får ikke vite hva som er basis (referansepunktet) for tiltingen. Jeg vil tippe at 1kHz er refereranse, i hvert fall for diskant.

    Uansett, vi bruker det. Vi har dratt ned diskanten 2dB ved 7500Hz (ingen skarphet å spore noe sted nå) og faktisk satt ned bassen 2dB ved 350Hz så ble den litt slankere i lyden uten at dypbassen lider for mye. Vi har hatt litt i overkant mye bass, litt motsatt av mange andre later det til.
     
    Sist redigert:

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Du ødelegger ingenting, du må bare sette av litt tid. Som en innledning kan det være lurt å eksperimentere uhemmet med endring av delay. Øk delay f.eks. med 0,5 msek pr gang og lytt (sett den i advanced mode for å få tilgang til bedre delay oppløsning). Husk at vanens makt må overvinnes, gi deg selv litt tid, frem og tilbake. Sjekk opplevet perspektiv, 3D og impulsvillighet, det er der gevinsten ligger.

    Uansett så bør du legge arbeid i å måle opp avstander så nøyaktig du bare får til. Da sitter du igjen med latenstid (amplifier delay) som variablen. En sub bør ikke ha noe slikt av betydning, men det betyr ikke at den er uten delay. Lykke til!
    Da er jeg ferdig med en halvannen times lytteøkt, og det var en artig opplevelse. Endte opp med 1,2 ms forsinkelse, og etter denne lytteøvelsen (ja, det var en øvelse..!) så er jeg rimelig sikker på at jeg er veldig i nærheten av fasit. I forhold til ingen forsinkelse har jeg nå en fastere og mer definert bassgjengivelse, men også - litt overraskende - også et åpnere, mer 3D lydbilde. Etterhvert som forsinkelsen økes utover 1,2ms blir bassen mindre definert. Vi snakker her kun om delay i subbene, avstander er tidligere målt med laser og lagt inn i RP.

    Takk igjen for rådene dine, og spesielt om å utforske fininnstilling i avansert modus. Jeg hadde i utgangspunktet overhodet ingen forestilling om at så små inkrementer i delay skulle ha slike utslag..

    Det gjenstår å gjøre ny RP med ny delay-innstilling, må vente til neste gang jeg er aleine i huset.. :rolleyes:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Jeg var i kontakt med Lyngdorf for en stund siden og da fortalte de at de driver og ser på ulike løsninger for å inkludere automatisert måling av avstand og latenstid i forbindelse med oppsett og RoomPerfect målinger. Noe slikt ville vært veldig praktisk. De har ikke konkludert ennå om dette "enkelt" lar seg gjøre.

    Det å lage egne targetkurver forutsetter at man vet hva man skal etterspørre. Det vet ikke vi. Det er der RoomPerfect slår oss alle, den har jo målt! Det har jo ikke vi gjort.

    Vanlige equalizere, slik de pleide å se ut i musikkanlegg fra 70-tallet, har en spak pr. 1/3 oktav typisk, som kan kan dra og dytte for å endre nivået innen hvert filters arbeidsområde.

    Parametriske equalizere er annerledes. De kan ofte bestå av ikke mer enn 6 filtre, men man kan gjøre ganske mye med en slik.
    Man kan:
    Endre et filters senterfrekvens
    Endre et filters båndbredde, gjerne angitt ved Q-verdi (senterfrekvens dividert med båndbredde)
    Endre nivået (f.eks til et sted mellom +20dB og -20dB)
    Endre filtertype (båndpass, lavpass, høypass, og av og til high-shelf og low-shelf). Ta en tur på Wikipedia for å se hva det går ut på. Båndstopp (notch) blir da båndpass med negativ gain og høy Q-verdi.

    Kombinerer man seks sånne filtre kan man få til ganske mye. Man må ha en eller annen form for grafisk visning av resultatet. 3400 tilbyr det. Hvis ikke må man gå den tyngre veien via Matlab.

    Bruker man 3400 med Lyngdorfs egne høyttalere laster man inn ferdig oppsatte eq-kurver som passer disse høyttalerne som en del av oppsettet. Vi andre får enten la være å bruke equalizer til våre høyttalere eller begi oss inn på upløyd mark. Tror ikke det er så lurt å prøve uten å vite hva man bør oppnå.

    Men en ting som kanskje ikke er så kjent er at 3400 har tonekontroller! Kødder ikke! De kaller det Trim og det er muligens en slags tilting av spekteret, altså litt ulikt tradisjonelle tonekontroller. De betjenes via Trim-knappen og piltastene på fjernkontrollen.

    I god Lyngdorf stil skriver de praktisk talt intet om denne featuren. Når du bruker den så kan du spesifisere dempning eller forsterkning i dB og ved hvilken frekvens, men du får ikke vite hva som er basis (referansepunktet) for tiltingen. Jeg vil tippe at 1kHz er refereranse, i hvert fall for diskant.

    Uansett, vi bruker det. Vi har dratt ned diskanten 2dB ved 7500Hz (ingen skarphet å spore noe sted nå) og faktisk satt ned bassen 2dB ved 350Hz så ble den litt slankere i lyden uten at dypbassen lider for mye. Vi har hatt litt i overkant mye bass, litt motsatt av mange andre later det til.

    Korrekt forklart ang PEQ. Men man har langt flere en 6.

    En annen faktor er at PEQ baserte DSP (Groundsound, miniDSP osv) er IIR, Infinite Impulse Respones, uendelig impulsrespons.

    Lyngdorf, Audiolense, Trinnov, DEQX er basert på FIR, Finite Impulse Response som vil si at algoritmen kan bremse impulsen i forskjellige steder i frekvensområdet. Da flates group delay slik at alle tonene kommer på likt. Ikk så lett å forklare dette her :)

    https://www.hifishow.com.au/news/mc...ion-free-at-melbourne-international-hifi-show

    Dette er en stor fordel. Eneste ulempen er at omfattende korrigering muligens kan bli litt anemisk.



    Forstår jeg trim funksjonen rett kan den være den «manglende funksjonen» i RP. Her har man mulighet til å finpusse target. Med to knekkpunktet, et opp til 800 Hz og et ned til 1500 Hz


    http://lyngdorf.com/wp-content/uploads/2018/06/TDAI-3400-External-Control-Manual-May-2018.pdf


    Korrigeringene dine høres fornuftige ut. For den uerfarne kan da klangbalansen høres kjedelig ut og lite imponerende. I virkeligheten er den nok mer naturlig og noe man orker å høre på i timevis uten å måtte vurdere å kjøpe et nytt komponent eller en kabel som skal løse alle problemer.

    For å forstå dette må man ta seg en tur i filharmonien og høre et symfoniorkester. Da opplever man en target kurve som er som vist i «trained listener» grafen.


    137973F2-EC48-4DBA-AB3D-19A72DB32682.png
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    Glimrende Hornlyd!

    Fint at du fant frem API-guiden til 3400. Jeg har studert den tidligere, men glemte i farten å konsultere denne da jeg begynte med "Trim". Jeg har funnet frem til en god del informasjon om 3400 og 2170 på den måten tidligere. God påminnelse!

    Hyppige operabesøk er faktisk direkte grunnen til at vi måtte moderere bassen en smule. Resultatet ble skikkelig bra. Mangelen på imponatoreffekt er i klasse med en TV som er THX-kalibrert sammenliknet med en med butikkinnstillinger. THX er best i lengden på tross av manglende imponatoreffekt. Vår 10 år gamle Panasonic plasma-TV kan gjøres omtrent 97% eller deromkring av THX-kalibrering bare ved å velge riktige innstillinger, uten eksternt kalibreringssett. Derfor har vi ikke tenkt å bytte den ut på en god stund ennå (if it works, don't fix it! and never change a winning team!).

    AlfdB: Det er akkurat det du beskriver, som er så fint med å eksperimentere med delay. Romgjengivelsen vokser fordi bassen ikke bruker så lang tid på å gjengi impulser. Når vi har gjester som ikke har hørt hvor fint musikk kan låte når anlegget er godt, så spør de gjerne om hvorfor det er så bra. Det korte svaret er da at det viktigste er at musikkanlegget der det står med sin kompensasjon for rommet (RoomPerfect) starter og stopper hurtigere enn musikken.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Har 2170 "Trim" funksjonen?


    Jeg kunne tenkt meg å prøve en 2170 + SDA2400 ved å fjerne midbasshornet og å kjøre toveis delt ved 7-800 Hz.

    Acoustic Elegance TD18H+ er strengt talt ikke en subwoofer men et ganske bredbåndet basselement. Det strider mot alle regler men pga membranets buede form, fasepluggen og lav induktans så skal det være mulig. Om polarresponsen krasjer fullstendig gjenstår og se.

    "Wide bandwidth for detailed midbass"
    "The TD18H+ can play cleanly up into the midrange frequencies and extends cleanly to over 1KHz for use in very large way systems. If you are looking for the cleanest, most accurate, high efficiency 18″ driver on the market, the TD18H+ is it."


    Acoustic Elegance TD18H+ high efficiency bass woofer


    En annen utfordring er at Lyngdorf er laget for å korrigere en allerede ferdig høyttaler. JBL 2384 mellomtone-diskanthornet krever enorm korrigering i DSP. Dersom RP ikke fikser det så er det mulig å lage et enkelt passift sugefilter som gjør grov-jobben. Vet at et svensk hifiblad kjørte JBL M2 via Lyngdorf og det fungerte.


    1.JPG

    2.JPG

    3.jpg



    Et annet alternativ som faktisk bevist fungerer er første generasjon JBL Everest. Den har et fantastisk 15" element som spiller både bass og mellomtone og er delt mot en 1" kompresjonsdriver.

    EVEREST
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    API-guiden for 2170 gir ikke inntrykk av at det finnes noen slags trim funksjon, dessverre.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.979
    Antall liker
    1.595
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hornlyd, det er kun TDAI 3400 eller MP-80 hos Lyngdorf som kommer nærmest på "PEQ justeringer" for å justere voicing kurven.

    Jeg har sett litt på muligheten for å bruke Lyngdorf som basis for et enklere 2 eller 3-veis, men ser dessverre at man mangler PEQ muligheten i tillegg til RP.
    MP-80 har en del muligheter, men jeg har ikke fått bekreftet om man kan route flere av utgangene tilsammen for et større og mer avansert 3 eller 4-veis oppsett (der vi vanligvis ender opp med komp drivere og horn).

    Til et mindre to-veis oppsett med mulighet for PEQ og DIRAC, så ser MiniDSP sin nye streamer SHD til å være ideel https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd-series
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Hornlyd har nok tilegnet seg mye erfaring med bruk av DSP de siste årene. Og AE 18 tommerne kan jo sikkert kunne deles høyt. Likte utformingen av kassen, Den kobler nok godt til rommet og spiller bare direktelyd. Hva med å få lånt med seg en 3400 fra Klubben for å teste ut det du ønsker? Stemmer det at den koster 58.000 kr nå? Rimelig kostbar da. Burde ikke romkorreksjonen kunne rette opp i problemene til 2384 hornet automatisk hvis du bruker en voicing som spiller nær frekvensganger du ønsker deg? Mange av disse tingene kunne f.eks TacT RCS 2.2X ordne opp i. Men man mister nok oppløsning m.m i forhold til nyere produkter. 3400 er nok nesten som en 2.2X bare med innebygget forsterker og nyere tilkoblingsmuligheter.

    Jeg forstår kanskje ikke DEQX videoen riktig, men jeg synes det høres merkelig når de sidestiller ujevn frekvensgang med forskjellig forsinkelse av frekvensene fra samme element. Det er jo logisk hvis elementene er plassert slik at signalene ikke treffer øret samtidig.(som sikkert er ganske vanlig) Normalt er det jo elementenes skyld som ikke er lineære nok, pluss sikkert ting som skjer i delefilteret. Ukvalifisert synsing fra meg. Godt gjort hvis DEQX klarer å rette opp forsinkelsesfeil i høyttaleren i tillegg til ujevn frekvensgang. Trodde at Trinnov var de eneste som fikset dette.

    Men en annen ting som virkelig kan fortyrre lydbildet er når en høyttaler spiller fullrange plassert ute i rommet. Da vil jo frekvensene som er rundstrålende under ca 200 hz refekteres fra side og frontveggen. Det vil jo forvrenge lydbildet nesten som at det er et ekstra band som spiller de lavere tonene litt forsinket i forhold til hovedbandet. Godt overdrevet. Dette har i alle fall vært noe av det Lyngdorf fokuserer mest på. Skille bassystemet fra hovedhøyttalerne.

    Det er i alle fall en fordel å bruke forsterkere til bassdelen som en vet latenstiden på. Så er man litt nærmere korrekt innstilling i alle fall. Slike ting som dette kan jo skremme kjøpere vekk fra Lyngdorf, men de er i alle fall blant de få produsentene som klarer å fikse opp i mye av problemene som høyttalerne og rommet lager.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Hornlyd har nok tilegnet seg mye erfaring med bruk av DSP de siste årene. Og AE 18 tommerne kan jo sikkert kunne deles høyt. Likte utformingen av kassen, Den kobler nok godt til rommet og spiller bare direktelyd. Hva med å få lånt med seg en 3400 fra Klubben for å teste ut det du ønsker? Stemmer det at den koster 58.000 kr nå? Rimelig kostbar da. Burde ikke romkorreksjonen kunne rette opp i problemene til 2384 hornet automatisk hvis du bruker en voicing som spiller nær frekvensganger du ønsker deg? Mange av disse tingene kunne f.eks TacT RCS 2.2X ordne opp i. Men man mister nok oppløsning m.m i forhold til nyere produkter. 3400 er nok nesten som en 2.2X bare med innebygget forsterker og nyere tilkoblingsmuligheter.

    Jeg forstår kanskje ikke DEQX videoen riktig, men jeg synes det høres merkelig når de sidestiller ujevn frekvensgang med forskjellig forsinkelse av frekvensene fra samme element. Det er jo logisk hvis elementene er plassert slik at signalene ikke treffer øret samtidig.(som sikkert er ganske vanlig) Normalt er det jo elementenes skyld som ikke er lineære nok, pluss sikkert ting som skjer i delefilteret. Ukvalifisert synsing fra meg. Godt gjort hvis DEQX klarer å rette opp forsinkelsesfeil i høyttaleren i tillegg til ujevn frekvensgang. Trodde at Trinnov var de eneste som fikset dette.

    Men en annen ting som virkelig kan fortyrre lydbildet er når en høyttaler spiller fullrange plassert ute i rommet. Da vil jo frekvensene som er rundstrålende under ca 200 hz refekteres fra side og frontveggen. Det vil jo forvrenge lydbildet nesten som at det er et ekstra band som spiller de lavere tonene litt forsinket i forhold til hovedbandet. Godt overdrevet. Dette har i alle fall vært noe av det Lyngdorf fokuserer mest på. Skille bassystemet fra hovedhøyttalerne.

    Det er i alle fall en fordel å bruke forsterkere til bassdelen som en vet latenstiden på. Så er man litt nærmere korrekt innstilling i alle fall. Slike ting som dette kan jo skremme kjøpere vekk fra Lyngdorf, men de er i alle fall blant de få produsentene som klarer å fikse opp i mye av problemene som høyttalerne og rommet lager.
    Lyngdorf 3400 kostet 44 598,- (HDMI-modul inkludert) ved årsskiftet 2018-2019. Jeg sitter med en utgave av Lyd og bilde - nr.1 -2019- der den prisen ble annonsert. Til den prisen ville det nok vært lettere å kjøpe produktet, og jeg synes det var taktisk lurt å legge seg under 50K. Når Hifiklubben igjen har skrudd opp prisene, så er det nok dessverre færre som ser 3400 som et aktuelt produkt. Det er litt synd.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Hornlyd har nok tilegnet seg mye erfaring med bruk av DSP de siste årene. Og AE 18 tommerne kan jo sikkert kunne deles høyt. Likte utformingen av kassen, Den kobler nok godt til rommet og spiller bare direktelyd. Hva med å få lånt med seg en 3400 fra Klubben for å teste ut det du ønsker? Stemmer det at den koster 58.000 kr nå? Rimelig kostbar da. Burde ikke romkorreksjonen kunne rette opp i problemene til 2384 hornet automatisk hvis du bruker en voicing som spiller nær frekvensganger du ønsker deg? Mange av disse tingene kunne f.eks TacT RCS 2.2X ordne opp i. Men man mister nok oppløsning m.m i forhold til nyere produkter. 3400 er nok nesten som en 2.2X bare med innebygget forsterker og nyere tilkoblingsmuligheter.

    Jeg forstår kanskje ikke DEQX videoen riktig, men jeg synes det høres merkelig når de sidestiller ujevn frekvensgang med forskjellig forsinkelse av frekvensene fra samme element. Det er jo logisk hvis elementene er plassert slik at signalene ikke treffer øret samtidig.(som sikkert er ganske vanlig) Normalt er det jo elementenes skyld som ikke er lineære nok, pluss sikkert ting som skjer i delefilteret. Ukvalifisert synsing fra meg. Godt gjort hvis DEQX klarer å rette opp forsinkelsesfeil i høyttaleren i tillegg til ujevn frekvensgang. Trodde at Trinnov var de eneste som fikset dette.

    Men en annen ting som virkelig kan fortyrre lydbildet er når en høyttaler spiller fullrange plassert ute i rommet. Da vil jo frekvensene som er rundstrålende under ca 200 hz refekteres fra side og frontveggen. Det vil jo forvrenge lydbildet nesten som at det er et ekstra band som spiller de lavere tonene litt forsinket i forhold til hovedbandet. Godt overdrevet. Dette har i alle fall vært noe av det Lyngdorf fokuserer mest på. Skille bassystemet fra hovedhøyttalerne.

    Det er i alle fall en fordel å bruke forsterkere til bassdelen som en vet latenstiden på. Så er man litt nærmere korrekt innstilling i alle fall. Slike ting som dette kan jo skremme kjøpere vekk fra Lyngdorf, men de er i alle fall blant de få produsentene som klarer å fikse opp i mye av problemene som høyttalerne og rommet lager.
    Lyngdorf 3400 kostet 44 598,- (HDMI-modul inkludert) ved årsskiftet 2018-2019. Jeg sitter med en utgave av Lyd og bilde - nr.1 -2019- der den prisen ble annonsert. Til den prisen ville det nok vært lettere å kjøpe produktet, og jeg synes det var taktisk lurt å legge seg under 50K. Når Hifiklubben igjen har skrudd opp prisene, så er det nok dessverre færre som ser 3400 som et aktuelt produkt. Det er litt synd.
    Prisen på 3400 var nok den samme både før og etter nyttårs-/januarsalget, der alle forsterkere i Hifiklubben sitt sortiment var satt ned med 10% - i tillegg til denne rabatten var HDMI-modulen inkludert på 3400. Slike tilbud varer ikke evig og man må handle når anledningen er der...

    MEN det som var litt spesielt var at mens 10%-tilbudet på alle forsterkere i Klubben varte til langt ut i januar, så ble Lyngdorf sine produkter fjernet fra tilbudssiden ganske tidlig i januar. Jeg sjekket dette ved å legge en 3400 i handlekurven - rabattkoden var ikke gyldig - OG 3400 var heller ikke lagervare. Jeg tror at etterspørselen - spesielt for tdai3400 - ble så høy at Lyngdorf sa nei til videre rabattert salg???
     
    Sist redigert:

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    222
    Antall liker
    231
    Jeg lurer på hva som er «korrekt» prosentandel romkorrigering. Har sett at folk ofte opererer med under 20 prosent. Jeg får imidlerid konstant over 70 prosent.

    I min nye leilighet har jeg 76 prosent på «amount of room correction» når jeg tar en måling og ser på status i menyen på min TDAI-2170. Slik var det også i stua i det huset jeg hadde før. Konstant mellom 70 og 80.

    Samtidig er ikke forskjellen helt bak mål dramatisk når jeg skifter mellom Neutral og Focus 1. Litt mer bass og litt mer fokusert mellomtone, det er alt. Jeg mener, da må jo 20 prosent knapt være hørbart...

    Har for øvrig 100 prosent på målingen. Ser at andre sliter med å komme over 95 prosent, mens jeg bare trenger et par-tre ekstramålinger før jeg når toppen.

    Rommet jeg har nå er litt vanskelig, mens det jeg hadde før var tilnærmet spot on uten korrigering.

    Noen tanker/erfaringer med dette?
     
    Sist redigert:

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Hei!

    Angående Lyngdorf TDAI-3400, har noen prøvd å spille av musikk, f.eks MP3 eller FLAC, via USB inngangen på frontpanelet på forsterkeren? I såfall, hvordan fungerer dette med hensyn til navigasjon og visning av metadata? Sikter ikke til streaming, men data lagret på en minnepenn.

    Med vennlig hilsen

    PKG
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Angående Lyngdorf TDAI-3400, har noen prøvd å spille av musikk, f.eks MP3 eller FLAC, via USB inngangen på frontpanelet på forsterkeren? I såfall, hvordan fungerer dette med hensyn til navigasjon og visning av metadata? Sikter ikke til streaming, men data lagret på en minnepenn.

    Med vennlig hilsen

    PKG
    Har bare musikk lagret i waw. La inn noe på en minnepenn og testet på min Lyngdorf Tdai 3400. Blar i musikken i nettleser, app på nettbrett, telefon eller PC. Får opp alt som en fil/ mappe struktur som en kjenner fra PC etc. Fungerer helt knirkefritt. Ser hva slags artist og sang jeg spiller.
    Har også mye musikk på PC. Bruker programmet Miniserver for å holde styr på alt. Finner musikken og den vises i samme fil/ mappe struktur som tidligere, bare at jeg har flere kriterier å vise etter. Da alt fra tag, til fil struktur. Da vises også eventuelle coverbilder også. Det fungerer utmerket hos meg.
    Har ikke testet med Roon, eller Spotify, så det kan jeg ikke si noe om. Håper at noen andre kan dele sine erfaringer vedrørende disse tingene, da jeg lurer på hvordan det kan fungere med spesielt Roon.

    Mvh
    Raymond
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Hei!

    Angående Lyngdorf TDAI-3400, har noen prøvd å spille av musikk, f.eks MP3 eller FLAC, via USB inngangen på frontpanelet på forsterkeren? I såfall, hvordan fungerer dette med hensyn til navigasjon og visning av metadata? Sikter ikke til streaming, men data lagret på en minnepenn.

    Med vennlig hilsen

    PKG
    Har bare musikk lagret i waw. La inn noe på en minnepenn og testet på min Lyngdorf Tdai 3400. Blar i musikken i nettleser, app på nettbrett, telefon eller PC. Får opp alt som en fil/ mappe struktur som en kjenner fra PC etc. Fungerer helt knirkefritt. Ser hva slags artist og sang jeg spiller.
    Har også mye musikk på PC. Bruker programmet Miniserver for å holde styr på alt. Finner musikken og den vises i samme fil/ mappe struktur som tidligere, bare at jeg har flere kriterier å vise etter. Da alt fra tag, til fil struktur. Da vises også eventuelle coverbilder også. Det fungerer utmerket hos meg.
    Har ikke testet med Roon, eller Spotify, så det kan jeg ikke si noe om. Håper at noen andre kan dele sine erfaringer vedrørende disse tingene, da jeg lurer på hvordan det kan fungere med spesielt Roon.

    Mvh
    Raymond
    Takker for svar!

    Kan man navigere ved bruk av display på forsterkeren også, eller er man avhengig av ekstern navigasjon og visning av metadata? Regner med at cover art ikke blir vist på displayet på forsterkeren, men artist, album og tittel på spor hadde vært kjekt.

    Med vennlig hilsen

    PKG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn