Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    På 80/90 tallet hørte man om folk i NN/Finmark som kjørte 50 mil (500 km ja) hver vei for å komme til en berømt fiskerestaurant i Hammerfest. Yep. Finnes den fortsatt?

    Ved en anledning på kjøretur til Kirkenes snakket jeg med en fyr der som hadde familie i Oslo, de kjørte i et strekk når de skulle sørover og brukte 24t på strekningen, fylle, fylle men ingen pause. Antar de byttet å å kjøre men det ble ikke nevnt.

    Well..... o´heiliga fossilium ...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Må si at denne frister litt:

    ŠKODA VISION iV

    Aner ikke når den blir tilgjengelig, men da er det nok på tide å bytte ut GTE-en, samtidig med at behovet for de lange utenlandsturene med bil nok er borte. Da vil denne passe utmerket.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Paris' public transport operator on Tuesday said it had ordered up to 800 electric buses to take to the streets of the French capital to replace diesel versions and fight smog in the build up to the 2024 Olympics.

    Three French engineering firms -- Heuliez Bus, Bollore and Alstom -- won the tender to supply the buses in deals worth up to 400 million euros ($450 million), the RATP transport operator said.

    https://www.france24.com/en/20190409-paris-orders-800-new-electric-buses-fight-smog
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    835
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjørt Kjøpenhavn tur - retur på dagstur med elbil. Det er over 110 mil så bare det er ladestasjoner nok så tror jeg man får kjørt så langt man orker.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp - ladestasjoner nok. Det er vel hele poenget?
    Og at du ikke trenger 45 minutter på å lade 15-20 mil -
    noe som en del biler med simple batteriløsninger roter seg bort i straks batteriene blir varme. For eksempel 40 kWh eLeaf og en rekke andre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må si at denne frister litt:

    ŠKODA VISION iV

    Aner ikke når den blir tilgjengelig, men da er det nok på tide å bytte ut GTE-en, samtidig med at behovet for de lange utenlandsturene med bil nok er borte. Da vil denne passe utmerket.
    Den kan du kjøre langt med også om spekkene stemmer, reell rekkevidde på nærmere 40 mil om sommeren bør være innenfor rekkevidde og ladehastighetene ser utmerket ut:

    "Konseptbilen har oppgitt rekkevidde på opptil 500 km (WLTP). Batteriet har en kapasitet på 83 kWh og kan lades fra 0 til 80 prosent i løpet av kun 30 minutter."

    Til SUV å være så den heller ikke så verst ut, men det er vel med sånne presentasjoner som med arkitektkonkurranser, de lover mer enn de holder.

    Da er det bare å vente på nok ladepunkter.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.714
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Og når "halve verden" kjører el bil avlyses klimakrisen som en stor misforståelse og man finner en eller annen jævlig god grunn får å skatte el biler noe så inn i Helvete!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.411
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og når "halve verden" kjører el bil avlyses klimakrisen som en stor misforståelse og man finner en eller annen jævlig god grunn får å skatte el biler noe så inn i Helvete!
    Ja, slik er våre folkevalgte når de ikke skriver reiseregning er og sjekker de selv...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det eneste som betyr noe for politikerene er å bli gjenvalgt - alt annet er bare bryderi egentlig, man surfer i forbif-arten - på enkleste måte, dessuten har de svært lite peil på tingene de blir pushet inn i ....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Må si at denne frister litt:

    ŠKODA VISION iV

    Aner ikke når den blir tilgjengelig, men da er det nok på tide å bytte ut GTE-en, samtidig med at behovet for de lange utenlandsturene med bil nok er borte. Da vil denne passe utmerket.
    Den kan du kjøre langt med også om spekkene stemmer, reell rekkevidde på nærmere 40 mil om sommeren bør være innenfor rekkevidde og ladehastighetene ser utmerket ut:

    "Konseptbilen har oppgitt rekkevidde på opptil 500 km (WLTP). Batteriet har en kapasitet på 83 kWh og kan lades fra 0 til 80 prosent i løpet av kun 30 minutter."

    Til SUV å være så den heller ikke så verst ut, men det er vel med sånne presentasjoner som med arkitektkonkurranser, de lover mer enn de holder.

    Da er det bare å vente på nok ladepunkter.
    Škoda har en tendens til å holde det de lover...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det gjelder vel for hele VAG konsernet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må si at denne frister litt:

    ŠKODA VISION iV

    Aner ikke når den blir tilgjengelig, men da er det nok på tide å bytte ut GTE-en, samtidig med at behovet for de lange utenlandsturene med bil nok er borte. Da vil denne passe utmerket.
    Den kan du kjøre langt med også om spekkene stemmer, reell rekkevidde på nærmere 40 mil om sommeren bør være innenfor rekkevidde og ladehastighetene ser utmerket ut:

    "Konseptbilen har oppgitt rekkevidde på opptil 500 km (WLTP). Batteriet har en kapasitet på 83 kWh og kan lades fra 0 til 80 prosent i løpet av kun 30 minutter."

    Til SUV å være så den heller ikke så verst ut, men det er vel med sånne presentasjoner som med arkitektkonkurranser, de lover mer enn de holder.

    Da er det bare å vente på nok ladepunkter.
    Škoda har en tendens til å holde det de lover...
    Jeg tenkte mest på tegningene av designet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.814
    Antall liker
    9.744
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og når "halve verden" kjører el bil avlyses klimakrisen som en stor misforståelse og man finner en eller annen jævlig god grunn får å skatte el biler noe så inn i Helvete!
    Jeg har bestilt elbil og har ingen tro på at staten fortsetter å subsidiere elbil inn i evigheten. Håper bare momsfritaket opprettholdes i hvertfall ut 2020, i regjeringserklæringen står det ut denne perioden, men jeg stoler ikke på politikere overhodet.
    SSB har regnet på hvordan staten skal få inn avgiftene de går glipp av når vi bytter ut fossillbilene med elbiler. De ser for seg en årsavgift på 10.000 på elbil i fremtiden. Det vil gi de samme inntektene som diesel- og bensinsalget gir nå.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.411
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og når "halve verden" kjører el bil avlyses klimakrisen som en stor misforståelse og man finner en eller annen jævlig god grunn får å skatte el biler noe så inn i Helvete!
    Jeg har bestilt elbil og har ingen tro på at staten fortsetter å subsidiere elbil inn i evigheten. Håper bare momsfritaket opprettholdes i hvertfall ut 2020, i regjeringserklæringen står det ut denne perioden, men jeg stoler ikke på politikere overhodet.
    SSB har regnet på hvordan staten skal få inn avgiftene de går glipp av når vi bytter ut fossillbilene med elbiler. De ser for seg en årsavgift på 10.000 på elbil i fremtiden. Det vil gi de samme inntektene som diesel- og bensinsalget gir nå.
    Nå er det vel snart ikke en vei uten bom i dette landet, kanskje unntatt nordpå, som soper inn milliarder - har de glemt det ?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.814
    Antall liker
    9.744
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og når "halve verden" kjører el bil avlyses klimakrisen som en stor misforståelse og man finner en eller annen jævlig god grunn får å skatte el biler noe så inn i Helvete!
    Jeg har bestilt elbil og har ingen tro på at staten fortsetter å subsidiere elbil inn i evigheten. Håper bare momsfritaket opprettholdes i hvertfall ut 2020, i regjeringserklæringen står det ut denne perioden, men jeg stoler ikke på politikere overhodet.
    SSB har regnet på hvordan staten skal få inn avgiftene de går glipp av når vi bytter ut fossillbilene med elbiler. De ser for seg en årsavgift på 10.000 på elbil i fremtiden. Det vil gi de samme inntektene som diesel- og bensinsalget gir nå.
    Nå er det vel snart ikke en vei uten bom i dette landet, kanskje unntatt nordpå, som soper inn milliarder - har de glemt det ?
    Bompenger skal være inntekter til lokale prosjekter, avgiftene på drivstoff går inn i det store sluket. Og årsavgiften er også en slik avgift..Om de velger å legge alle avgifter inn i en ny veiprisingsmodell ved hjelp av GPS så er det noe som sier meg at gjennomsnittsbilisten må betale et laken eller to i måneden for sin kjøring.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    835
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp - ladestasjoner nok. Det er vel hele poenget?
    Det var bare en kommentar til at det virket umulige kjøre 90 mil med en elbil i løpet av en dag, men den havnet litt langt unna da det var kommet mange kommentarer i mellom :)

    For få ladestasjoner er bare en kortsiktig forbigående problemstilling. I Finnmark kan det dog drøye litt lenger enn andre steder.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Og når "halve verden" kjører el bil avlyses klimakrisen som en stor misforståelse og man finner en eller annen jævlig god grunn får å skatte el biler noe så inn i Helvete!
    Jeg har bestilt elbil og har ingen tro på at staten fortsetter å subsidiere elbil inn i evigheten. Håper bare momsfritaket opprettholdes i hvertfall ut 2020, i regjeringserklæringen står det ut denne perioden, men jeg stoler ikke på politikere overhodet.
    SSB har regnet på hvordan staten skal få inn avgiftene de går glipp av når vi bytter ut fossillbilene med elbiler. De ser for seg en årsavgift på 10.000 på elbil i fremtiden. Det vil gi de samme inntektene som diesel- og bensinsalget gir nå.
    Nå er det vel snart ikke en vei uten bom i dette landet, kanskje unntatt nordpå, som soper inn milliarder - har de glemt det ?
    Bompenger skal være inntekter til lokale prosjekter, avgiftene på drivstoff går inn i det store sluket. Og årsavgiften er også en slik avgift..Om de velger å legge alle avgifter inn i en ny veiprisingsmodell ved hjelp av GPS så er det noe som sier meg at gjennomsnittsbilisten må betale et laken eller to i måneden for sin kjøring.
    I selvsentrerthetens tegn vil jo det selvfølgelig oppfattes urettferdig for oss som stort sett ferdes på gamle, utslitte og nedbetalte veier. Som et apropos til bompengers påståtte urettferdighet. Ikke at det er du som fronter det, men som sagt, apropos...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Nettopp - ladestasjoner nok. Det er vel hele poenget?
    Det var bare en kommentar til at det virket umulige kjøre 90 mil med en elbil i løpet av en dag, men den havnet litt langt unna da det var kommet mange kommentarer i mellom :)

    For få ladestasjoner er bare en kortsiktig forbigående problemstilling. I Finnmark kan det dog drøye litt lenger enn andre steder.
    Spørs hva du mener med kortsiktig. Ifølge NAF og elbilforeningen bygges det alt for få ladestasjoner, og man må virkelig få ut fingeren hvis man skal ha dekning nok innen 2025. Det virker ikke som om staten ønsker å bidra, og de kommersielle utbyggerne (Fortnum evt. andre) nøler grunnet statens strømavgifter.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.714
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    GPS prising?? Man bør kanskje kjøpe en GPS jammer på e-bay mens det er mulig?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.126
    Antall liker
    14.674
    https://www.bloomberg.com/features/2019-bmw-electric-car-german-engines/

    The fact that both combustion engines and electric motors find themselves inside the same 18,000-person complex in Dingolfing, BMW’s largest in Europe, makes it a microcosm of a shift overtaking automakers the world over. A visitor can see that 625-horsepower engine—more than twice as powerful as the original from 1985, a luxury product relentlessly branded as “the ultimate driving machine”—then walk around the corner and see its puny electric replacement. You start thinking the better slogan might be “the ultimate combustion engine.” As in: last of its kind.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.814
    Antall liker
    9.744
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette gjøre nå i Tyskland på biler over 7,5 tonn.

    https://www.tolls.eu/germany
    Bl.a.
    Automatic payment system Toll Collect
    For those who highway passes through Germany with the car over 7,5 tons more, ready for automatic counting system and toll payment through the system Toll Collect and OBU unit. To obtain must be firm and the vehicle is registered under the Toll Collect. After successful registration, the company receives a card for vehicle and equipment OBU (equipment must be installed by a service partner), it provides a means of GPS and GSM tracking and transfer traveled charging zones. Billing and subsequent monthly payment is a pre-selected payment method, ie credit card, using LogPay, by credit account or fuel card. The device can be based on service Toll2Go (after registration) used for toll in Austria.

    Og i Norge er det en GPS løsning på gang.

    https://www.tu.no/artikler/bomstasj...ng-datatilsynet-sier-ja-til-gps-maling/455037

    Bl.a.
    Om få år kan antall kjørte kilometer avgjøre hvor mye du skal betale i veiavgifter til statskassen. Datatilsynet gir nå grønt lys for GPS-måling.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dette gjøre nå i Tyskland på biler over 7,5 tonn.

    https://www.tolls.eu/germany
    Bl.a.
    Automatic payment system Toll Collect
    For those who highway passes through Germany with the car over 7,5 tons more, ready for automatic counting system and toll payment through the system Toll Collect and OBU unit. To obtain must be firm and the vehicle is registered under the Toll Collect. After successful registration, the company receives a card for vehicle and equipment OBU (equipment must be installed by a service partner), it provides a means of GPS and GSM tracking and transfer traveled charging zones. Billing and subsequent monthly payment is a pre-selected payment method, ie credit card, using LogPay, by credit account or fuel card. The device can be based on service Toll2Go (after registration) used for toll in Austria.

    Og i Norge er det en GPS løsning på gang.

    https://www.tu.no/artikler/bomstasj...ng-datatilsynet-sier-ja-til-gps-maling/455037

    Bl.a.
    Om få år kan antall kjørte kilometer avgjøre hvor mye du skal betale i veiavgifter til statskassen. Datatilsynet gir nå grønt lys for GPS-måling.
    Jeg håper det er dette som blir fremtide om ikke alt for lenge, for så lenge man ikke vil finansiere det hele på vanlig måte gjennom politiske bevilgninger og offentlige budsjetter så er dette langt å foretrekke fremfor å stjele penger fra tilfeldig forbipasserende. Dagens bompengesystem rammer totalt vilkårlig for det meste.

    Det er ikke urimelig at man må betale for bruken av goder, og så lenge ikke infrastruktur blir sett på som vitalt og samfunnsnyttig så må man heller ty til kapitalistiske ordninger med innkreving av penger for bruk av fellesgoder. Men da er det viktig at man faktisk har et system der man betaler etter hvor mye man bruker av dette og ikke minst hva bruken faktisk medfører av kostnader og ulemper i form av forurensing, veislitasje, kødannelse og annet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    I andre land har man jo hatt betaling for bruk av veisystemet lenge. Tsjekkia, Østerrike, Sveits. I disse 3 landene er det en fast avgift og ikke knyttet til GPS-sporing. I Tsjekkia er det en fast avgift for å kjøre på mortorveiene. Denne er tilpasset bilens vekt. 440 CZK pr mnd. for privatbil sist jeg var der nede (det blir jo litt billigere hvis du har årskort). Noe tilsvarende i Østerrike. Man kan unngå denne avgiften ved å holde seg unna hovedveiene og bare kjøre på de mindre veiene.
    Hvis man tar i forhold til inntekt tilsvarer det at man hadde en fast avgift i Norge på ca 500 NOK pr. mnd. for å kjøre på riksveiene.
    I Frankrike har man jo lenge hatt bomstasjoner.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om man bare er ute etter kilometerlengde er jo GPS-sporing helt unødvendig. Kilometerstand er et obligatorisk sjekkpunkt under obligatorisk EU-kontroll, så det blir rapportert inn om man ønsker det eller ikke.
    Men for å avgiftsbelegge kjøring på spesielle veistrekninger til spesielle tider, så er jo GPS-sporing en løsning som vil gi mening.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    JO, men EU-kontroll skal man vel bare ha etter 4 år (på en ny bil) og så hvert annet år. Man kan jo bruke forsikringen på en bil også. Der forsikres den jo for et visst antall km pr år. Men poenget her er vel å variere satsene ut fra hvilke veier du kjører på, så da vil hverken EU-kontroll eller forsikringspapirer kunne brukes. Dessuten vil jo det være for enkelt og billig - vi må ha et system som koster mer.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Blir ikke det å stjele penger fra tilfeldig forbipasserende hvis det er ulike satser på veistrekninger?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mye av kjøringen min er utenlands. Avgift til den norske stat for dette er jo meningsløs.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Blir ikke det å stjele penger fra tilfeldig forbipasserende hvis det er ulike satser på veistrekninger?
    Det beste er selvsagt at man finansierer infrastruktur over statsbudsjettet på vanlig måte.

    Men når man ikke vil dette så er det bedre å kreve for faktisk bruk. Hvis hovedinntekten kommer fra kilometer slitt vei så er det til å leve med. Jeg mener kommunene bør fratas retten til å kreve penger fra bilister, det er ikke deres oppgave.

    De eneste situasjonene hvor man kan rettferdiggjøre differensiert veiprising er i tilfeller der man har ekstrem forurensing (typisk byfenomen) eller vil oppmuntre til mer spredd bruk av veiene i tider der det er mer trafikk enn veinettet kan håndtere og det blir lange køer og mye forsinkelse.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tro det eller ei, dette er jeg stort sett enig i. Avgift inn i bysentrum og rushtid avgift er ok. Punktfinansiering av riksveistrekninger der det finnes alternativer er også ok, da kan man vurdere om spart tid ol er verdt prisen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Blir ikke det å stjele penger fra tilfeldig forbipasserende hvis det er ulike satser på veistrekninger?
    Det beste er selvsagt at man finansierer infrastruktur over statsbudsjettet på vanlig måte.

    Men når man ikke vil dette så er det bedre å kreve for faktisk bruk. Hvis hovedinntekten kommer fra kilometer slitt vei så er det til å leve med. Jeg mener kommunene bør fratas retten til å kreve penger fra bilister, det er ikke deres oppgave.

    De eneste situasjonene hvor man kan rettferdiggjøre differensiert veiprising er i tilfeller der man har ekstrem forurensing (typisk byfenomen) eller vil oppmuntre til mer spredd bruk av veiene i tider der det er mer trafikk enn veinettet kan håndtere og det blir lange køer og mye forsinkelse.
    Faktisk bruk av hva, mener du at det skal koste det samme å kjøre over hardangerbrua som en hølete grusvei i nord Trøndelag?
    Slik jeg ser det er bompenger eneste mulighet for å forsvare ulønnsomme distriktsprosjekter.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.814
    Antall liker
    9.744
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Veiprising ved bruk av GPS vil selvfølgelig ikke bare følge av kjørte kilometer men også hvor man kjører.......
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Selvsagt, det er derfor jeg ikke skjønner forskjellen utover å sende masse GPS koordinater til samferdselsdepartementet
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.126
    Antall liker
    14.674
    med mindre man har fri superlading koster det nok en god del mer å fylle batteriet nedover Europa enn hva det gjør i garasjen hjemme. Bensin er forsåvidt også billigere så snart man kommer seg ut av Norge.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Ja, med hurtigladere (annet enn Teslas) er ikke prisforskjellen pr. mil særlig stor.

    En annen ting er vel også hvilken rute man kjører. Hvis man f.eks. kjørte til Dubrovnik gjennom Polen, Slovakia, Ungarn og Slovenia (fordi det var disse landene man ønsket å besøke) tror jeg kanskje man ville slite litt med en elbil. Ikke det at jeg tror man ikke ville komme fram, men man ville være veldig begrenset på hvor man vil kunne kjøre.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    891
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn