Endelig en liten og billig elbil med akseptabel rekkevidde.
Nå kan du forhåndsreservere elektriske ŠKODA CITIGO
Forøvrig begynner diskusjonen om batteristørrelse og rekkevidde å bli latterlig. Nå er vi i ferd med å få små bybiler med rekkevidde på 20-30 mil. Et hakk opp i størrelse så er rekkevidden 30-40 og enda litt større biler så snakker vi 40-50 mil. Er det virkelig noen som kjører mer enn 40-50 mil i et strekk uten å føle behov for en liten stopp?
Ja som sagt kjører jeg ofte lenger enn som så. Korte stopp av typen "pisse og kjøpe pølse på Statoil" (5-8 min) kanskje etter 30-40 mil, men stopp for lading av el bil i halvtimesvis? Nei!
Men her er det en helt klar forskjell i mentalitet mellom folk nordfra og folk sør i landet. Finnmarkinger ( og andre rare dyr ) spiser mil, mange mil! Vi kjører også fort! Det er ikke uvanlig at Kirkenes ungdom på fest i 23 - 23:30 tiden finner ut følgende: "Du Roger du e sjåfør i kveld. Ka dokker sier gutta skal vi dra på Midnattsrokken?" "Minattsrokken" er en festival som foregår i Lakselv, i underkant av 40 mil borte. Da laster man fulle kompiser ombord, fyller opp med ølbokser og kjører! Ankomst 4 timer +/- senere! Festen fortsetter der og utpå formidagen så kjører man hjem igjen!
Eller man sitter i Berlevåg og oppdager at det er fest på samfunnshuset i Tana. Det er jo bare 13-14 mil borte. Ca halvannen time kjøring over fjellet, ren rutine.
Eller du har en varebil ( ikke lastebil for de har ferdsskriver!! ) full lastet med reker eller krabbe som skal selges på auksjon i Gøteborg og som derfor MÅ leveres før klokka 05:00 neste morgen, da kjører du det du er kar om, bøtter innpå kaffe og Red Bull og stopper kun for å pisse! Er det ikke kø i kassa på bensinstasjonen kjøper du noen kanelsnurr i Sverige. Er det kø gir du fan! Sove gjør du på hjemturen.
Når man har kjørt i noen mil og lagt bak seg div. trailere og husbiler som alle har det til felles at det ikke er enkelt å komme forbi grunnet svinger og smale veier, så stopper du for pokker ikke lenger enn absolutt nødvendig slik at du må kjøre forbi de samme bilene en gang til! Må man ikke på do så stoppes det ikke! Man driver ikke turisme, dette er transport!
Det sagt, så har jeg alltid likt Citigo fra Skoda, og hadde jeg bodd i en større by ville jeg helt sikkert ha kjøpt en som "Til/fra jobb bil", og nå som el-bil med 20-25 il rekkevidde er den suveren som bybil. Men å ha en slik som eneste bil og det å skulle dra på ferie med den? Nei ikke mot betaling!
Den neste grunn jeg kan tenke meg å dra på ferie med en liten bil måtte være om det var en klassisk roadster, slik som Pinky har. Da er kjøringen målet og ikke lenger et middel for å komme til ett eller annet sted.