Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Der tar du feil. Jeg tror faktisk det er mange oppegående mennesker som kjenner sine kjørevaner og behov bedre enn el besserwisserne. Jeg har feks handicappede venner som av forskjellige årsakerkjørte til Gibraltar sist vinter. Lykke til med å stappe de inn i en elbil med fornuftig vinterrekkevidde....
    Tja - påfallende mange installerer kraftige hjemmeladere og den slags, men innrømmer stort sett etter en stund at behovet er sånn ca lik null. Jeg tror det fortsatt for mange er ganske stort sprik mellom imaginært og reelt kjøremønster. Og som med det meste annet i livet er det uansett ikke nødvendig å dimensjonere for noe som skjer en sjelden gang. Om man noen få ganger i året må lade en halvtime er det neppe verdens undergang og ikke noe man ellers ville betalt et par hundre tusen kroner for å slippe om man fikk tilbudet om å bli fakturert for det når det faktisk oppstod.

    De fleste kommer jo med case som er helt far out for det meste av befolkningene. Som å kjøre til Gibraltar om vinteren. Det gjør jo nesten ingen. Eller å være pokka nødt til å kjøre Moss-Trondheim uten å stoppe uansett hvor kaldt det er osv. Om man har slike problemer å stri med så får man heller leve med de og samtidig innse at det neppe er et problem bilindustrien har tenkt å løse for en av rimelig åpenbare grunner. Jeg antar at disse "problemene" unasett ville forsvinne på ett eller annet prispunkt i en verden hvor enten fossilbiler eller drivstoff var mye dyrere å bruke - og da var neppe problemene så veldig store i utgangspunktet.

    Det er ganske mange varianter på aksen "helt problematisk" - "litt hassle innimellom" - "ganske tungvindt" - "fitte umulig". Det virker som veldig mange mener å befinne seg på høyresiden av den selv om det stort sett er ganske enkelt å finne alternative løsninger som funker.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor kan man ikke lage seg en fossilbil tråd hvor man kan diskutere dens fortreffelighet og onanere i plenum over drivstoffkostnader pr mil?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    For egen del så har jeg en båthenger som jeg har koblet av bremsene på istedenfor å vedlikeholde den. Av den grunn er det kjekt å ha en Pajero, Tahoe eller noe annet robust å flytte den og båten med. Men jeg ser ingen grunn til å dimensjonere dagligbilen ut fra behovet for å flytte båt og henger noen kilometer 2-3 ganger i året.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.155
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Der tar du feil. Jeg tror faktisk det er mange oppegående mennesker som kjenner sine kjørevaner og behov bedre enn el besserwisserne. Jeg har feks handicappede venner som av forskjellige årsakerkjørte til Gibraltar sist vinter. Lykke til med å stappe de inn i en elbil med fornuftig vinterrekkevidde....
    Tja - påfallende mange installerer kraftige hjemmeladere og den slags, men innrømmer stort sett etter en stund at behovet er sånn ca lik null. Jeg tror det fortsatt for mange er ganske stort sprik mellom imaginært og reelt kjøremønster. Og som med det meste annet i livet er det uansett ikke nødvendig å dimensjonere for noe som skjer en sjelden gang. Om man noen få ganger i året må lade en halvtime er det neppe verdens undergang og ikke noe man ellers ville betalt et par hundre tusen kroner for å slippe om man fikk tilbudet om å bli fakturert for det når det faktisk oppstod.

    De fleste kommer jo med case som er helt far out for det meste av befolkningene. Som å kjøre til Gibraltar om vinteren. Det gjør jo nesten ingen. Eller å være pokka nødt til å kjøre Moss-Trondheim uten å stoppe uansett hvor kaldt det er osv. Om man har slike problemer å stri med så får man heller leve med de og samtidig innse at det neppe er et problem bilindustrien har tenkt å løse for en av rimelig åpenbare grunner. Jeg antar at disse "problemene" unasett ville forsvinne på ett eller annet prispunkt i en verden hvor enten fossilbiler eller drivstoff var mye dyrere å bruke - og da var neppe problemene så veldig store i utgangspunktet.

    Det er ganske mange varianter på aksen "helt problematisk" - "litt hassle innimellom" - "ganske tungvindt" - "fitte umulig". Det virker som veldig mange mener å befinne seg på høyresiden av den selv om det stort sett er ganske enkelt å finne alternative løsninger som funker.
    Jeg er jo helt enig. Og dette er like far out som å mene at det finnes en elbil som alle kan klare seg med. Og hadde mitt kjøremønster og behov vært som ditt hadde jeg muligens sett det på samme måte.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel ingen som hevder det. Hvis den største gleden man har i livet er å slepe en hest eller sigøynertralle land og strand eller kjøre istedenfor å fly over hele Europa så er man ikke tjent med elbil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.155
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. Og poenget er at det vet du ingen ting om.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Da er det godt å få supplert med kunnskap.

    Det jeg vet er at en personbil i snitt går 12 000 kilometer i året.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.155
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Leser du dine egne innlegg? Feks det du skrev kl 17.36? Prøv det av og til.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Blir interessant å se hvor lang tid det tar TeslaBjørn å få skaffet ny frontspoiler til NOK 23K til sin nye T3 etter et lett møte med brøytekant i 30 km/t.....



     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht Tesla reservedeler. Snakket med et bilopphuggerfirma for en tid tilbake som kjente til en fyr i Brummundal? som visstnok gjenoppbygger kondemnerte Teslaer som Rich Rebuilds.

    Mener det var Brummundal. Har ikke klart å søke opp virksomheten da Tesla "overrules" alle Googlefaenskapssøk som inkluderer Tesla som keyword.

    Well. ......
    Det er litt Apple over måten de holder på. Hogger'n er det eneste sted man kan få deler. Det er som Rich sier - når garantien er ute på Tesla det er da Tesla blir virkelig dyr og de har ikke slike vilkår i Statene som her.
    Mulig det - og - i tillegg - Tupperware salgs- og serviceapparat. :)
     
    S

    svk

    Gjest
    Mht Tesla reservedeler. Snakket med et bilopphuggerfirma for en tid tilbake som kjente til en fyr i Brummundal? som visstnok gjenoppbygger kondemnerte Teslaer som Rich Rebuilds.

    Mener det var Brummundal. Har ikke klart å søke opp virksomheten da Tesla "overrules" alle Googlefaenskapssøk som inkluderer Tesla som keyword.

    Well. ......
    Det er litt Apple over måten de holder på. Hogger'n er det eneste sted man kan få deler. Det er som Rich sier - når garantien er ute på Tesla det er da Tesla blir virkelig dyr og de har ikke slike vilkår i Statene som her.
    kjørt tysker/japs de siste årene.
    har drømt om å kjøre amcar igjen. tenkte kanskje tesla var tingen.
    men om de skal være like vanskelige som apple. så kan d være.
    har ingen planer om å bruke dyrt merkeverksted. kjenner folk som fikser alt innen bil, så lenge deler kan skaffes
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Der tar du feil. Jeg tror faktisk det er mange oppegående mennesker som kjenner sine kjørevaner og behov bedre enn el besserwisserne. Jeg har feks handicappede venner som av forskjellige årsakerkjørte til Gibraltar sist vinter. Lykke til med å stappe de inn i en elbil med fornuftig vinterrekkevidde....
    Jeg kjørte til Barcelona i høst for å hente datterens flyttelass. Det gikk helt fint. Dessverre pådro fruen seg salmonella der nede. Det ble en lang tur hjemover, og det var ikke lading som utgjorde begrensningen, for å si det slik.

    Hvis jeg skulle kjørt til Barcelona eller Gibraltar i morgen ville jeg selvsagt kjørt elektrisk. OK, man bør holde seg til Richtgeschwindigheit 130 på Autobahn for å slippe å stoppe for ofte, men der er det så mye trafikk og veiarbeid at man knapt kommer over den farten uansett. Herr Doktor Schnellfahrer må gjerne sitte der i Panameraen eller M5'en sin, men han kommer ikke fortere frem han heller.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Der tar du feil. Jeg tror faktisk det er mange oppegående mennesker som kjenner sine kjørevaner og behov bedre enn el besserwisserne. Jeg har feks handicappede venner som av forskjellige årsakerkjørte til Gibraltar sist vinter. Lykke til med å stappe de inn i en elbil med fornuftig vinterrekkevidde....
    Jeg kjørte til Barcelona i høst for å hente datterens flyttelass. Det gikk helt fint. Dessverre pådro fruen seg salmonella der nede. Det ble en lang tur hjemover, og det var ikke lading som utgjorde begrensningen, for å si det slik.

    Hvis jeg skulle kjørt til Barcelona eller Gibraltar i morgen ville jeg selvsagt kjørt elektrisk. OK, man bør holde seg til Richtgeschwindigheit 130 på Autobahn for å slippe å stoppe for ofte, men der er det så mye trafikk og veiarbeid at man knapt kommer over den farten uansett. Herr Doktor Schnellfahrer må gjerne sitte der i Panameraen eller M5'en sin, men han kommer ikke fortere frem han heller.
    Har også flere turer både til sørfrankrike og Italia med min. Brukte ikke noe særlig mer tid enn normalt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Leser du dine egne innlegg? Feks det du skrev kl 17.36? Prøv det av og til.
    Forstår du hva stort sett betyr?

    Mangler bare at du forteller om god vin du drikker og hva du betaler i skatt nå for å understreke hvor smart og dyktig du er.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Bytter da ikke hele håndtaket. Enten er det bryterne inni, eller den lille "tannstanga" som skyver det ut. Jobben er å få plukket det ut av døra. Ikke å fikse det.
     
    S

    svk

    Gjest
    skal nå alltid få plukket det utav. om noen produserer deler så er det jo grei skuring.
    ser tesla Norge selger brukte tesla for 253000 og oppover. 2års garanti og gratis lading.
    må si det frister. eneste som bekymrer meg er hva med deler\rep\kostnader etter 2år.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Som sagt så kan man se på Tesloop for å se hva det faktisk koster etter at garantien har gått ut.
    var litt nysgjerrig. men fant ikke så mye. hva koster det å bytte håndtak?
    En utgift jeg ikke gleder meg til, 962 USD. På en annen side så holdt de 230 000 miles.
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HqBIOtNsYPalG51nAw_nubgskv4TQPGx8WhPZO4a_U8/htmlview#gid=0"]https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HqBIOtNsYPalG51nAw_nubgskv4TQPGx8WhPZO4a_U8/htmlview#gid=0[/URL]
    Rent personlig tror jeg TMS på bruktmarkedet er en liten boble på vei til å sprekke med tanke på at Tesla selger sine bruktbiler til priser godt under typiske finn.no prisantydninger og med garanti. Antar at Model 3 bilene som er levert inn på angrefrist kommer ut på markedet med en form for rabatt også etterhvert.

    Det er ikke forutsigbart å kjøpe Tesla med priser og utstyrspakker som endrer seg. Selv har jeg kommet godt ut av det med 24k i rabatt på bilen i 2017 grunnet endringer i standardutstyr og autopilot kjøpt først nå nylig på kampanje til 16,7k
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Mht Tesla reservedeler. Snakket med et bilopphuggerfirma for en tid tilbake som kjente til en fyr i Brummundal? som visstnok gjenoppbygger kondemnerte Teslaer som Rich Rebuilds.

    Mener det var Brummundal. Har ikke klart å søke opp virksomheten da Tesla "overrules" alle Googlefaenskapssøk som inkluderer Tesla som keyword.

    Well. ......
    Du tenker ikke på Tom Grønvold (grønvold bildemontering) som tjener fett på å selge kondemnerte Teslaer?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht Tesla reservedeler. Snakket med et bilopphuggerfirma for en tid tilbake som kjente til en fyr i Brummundal? som visstnok gjenoppbygger kondemnerte Teslaer som Rich Rebuilds.

    Mener det var Brummundal. Har ikke klart å søke opp virksomheten da Tesla "overrules" alle Googlefaenskapssøk som inkluderer Tesla som keyword.

    Well. ......
    Du tenker ikke på Tom Grønvold (grønvold bildemontering) som tjener fett på å selge kondemnerte Teslaer?
    Det vet jeg ikke annet at jeg var innom et annet bilopphuggeri som nevnte dette i forbifarten så jeg har ingen flere detaljer men det kan godt være det .

    Jeg forsto det slik at de ble "0" stilt og ikke lengre var kondemnerte. Bilene var gjenoppbygget av deler fra flere biler slik jeg forstod det. Mener Brummunddal ble nevnt. Mer kan jeg ikke bidra med.
     
    S

    svk

    Gjest
    Som sagt så kan man se på Tesloop for å se hva det faktisk koster etter at garantien har gått ut.
    var litt nysgjerrig. men fant ikke så mye. hva koster det å bytte håndtak?
    En utgift jeg ikke gleder meg til, 962 USD. På en annen side så holdt de 230 000 miles.
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HqBIOtNsYPalG51nAw_nubgskv4TQPGx8WhPZO4a_U8/htmlview#gid=0"]https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HqBIOtNsYPalG51nAw_nubgskv4TQPGx8WhPZO4a_U8/htmlview#gid=0[/URL]
    Rent personlig tror jeg TMS på bruktmarkedet er en liten boble på vei til å sprekke med tanke på at Tesla selger sine bruktbiler til priser godt under typiske finn.no prisantydninger og med garanti. Antar at Model 3 bilene som er levert inn på angrefrist kommer ut på markedet med en form for rabatt også etterhvert.

    Det er ikke forutsigbart å kjøpe Tesla med priser og utstyrspakker som endrer seg. Selv har jeg kommet godt ut av det med 24k i rabatt på bilen i 2017 grunnet endringer i standardutstyr og autopilot kjøpt først nå nylig på kampanje til 16,7k
    tesla ligger godt under finn. tilegg 2års garanti på en 6år gammel bil. men når den passerer 8år står man jo på bar bakke. hva koster nye battericeller eller ny drivunit?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Offisielll? Reell? Sommer? Vinter?
    Det får finn bestemme - men en eller annen av de du nevner - offisiell muligens. Ihvertfall en som gir kjøpere mulighet til å sortere.
    Evt at man må legge inn batteri-størrelse slik at man kan legge dette i et filter.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    tesla ligger godt under finn. tilegg 2års garanti på en 6år gammel bil. men når den passerer 8år står man jo på bar bakke. hva koster nye battericeller eller ny drivunit?
    Mener å ha sett at batteripakken ligger på 200 000 eller deromkring men dette avhenger sikkert en del på størrelsen (ytelsen) på pakka.

    Noen har gått på en solid smell. Elbruktbil er ikke som andre bruktbiler....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Batteriet er vel det siste som ryker. Etter fire år og nesten 60k kjørt merker jeg ingen meningsfull reduksjon inrekkevidde i alle fall.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er nok litt ymse det med batterienes levetid.

    Det er eksempler på Tesla bruktkjøp der pakka var kass, 170 000 kr eller så.
    Det er jo store svakheter med selve implementeringen av kontrollsystemene (koblinger/kontroll/styring) på Tesllapakkene så det er mulig at disse kan ha vært skiftet på feil grunnlag fordi feilene har oppstått i koblinger, reller osv (kjent problem).

    Det er mye om disse problemstillingene (dårlige batterikoblinger osv) på Rich Rebuild.

    Men som han sier - han er jo Tesla Fan... en kan ikke kalle seg ekte Tesla eier før man har hatt minst en runde på bergningsbil... :)
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Med 8 års garanti så er det særtilfeller som har ført til eksemplene hvor kunden har måtte betale selv. De eksemplene er ikke relevante.

    Forøvrig hadde det som vanlig vært greit om du kunne utdype litt om svakheter istedenfor å slenge ut mengder med løse påstander.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Du kommer med påstander som ikke er relevante. Det er en ganske ufin måte å diskutere på.

    Om det er riktig av Tesla å fraskrive seg alt ansvar for biler som har vært kondemnerte er en helt annen sak og der tror jeg at vi er ganske enige.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror ikke batteriene er noe problem. De holder lenge. Apple sier f.eks. at batteriene i deres laptoper skal tåle minimum 1000 oppladinger (Lader du 3 ganger fra ⅔ fullt vil det telle som 1 oppladning). Hvis vi sier at rekkevidden på en Tesla er 35 mil på en lading, betyr 1000 ladesykluser at batteriet skal vare minimum 350000 km.
    Realiteten er vel enda bedre. Min MacBook Pro fra 2012 har et batteri som skal vare minimum 300 sykluser. Det har nå nådd 650 sykluser og jeg har enda 2 t batteritid igjen. I en elbil vil nok dette være avhengig av hvordan batteriet blir belastet, så mye harde aksellerasjoner og mye kjøring i høye hastigheter vil nok påvirke dette en del, men ikke så mye at det er noe å bekymre seg for.

    Det er jo 2 veldig forskjellige anvendelser av batterier, men det gir kanskje en pekepinn?
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.299
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Det er opplagt at det ikke er batteriet som er det største problemet på en bil som har gått så langt. Synes forøvrig det er uforholdsmessig stort fokus på disse batteriene.

    Som jeg spurte tidligere i tråden: Hvor stor er betalingsviljen for brukerne som vil kjøre "Norge på langs" uten stans? Hva er dere betalingsvilje for kapasitet utover 50 mil? Jeg tipper at denne betalingsviljen er nær null hos den gjennomsnittlige bilkjøper og at vi derfor aldri vil se slik kapasitet på veien.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Som jeg spurte tidligere i tråden: Hvor stor er betalingsviljen for brukerne som vil kjøre "Norge på langs" uten stans? Hva er dere betalingsvilje for kapasitet utover 50 mil? Jeg tipper at denne betalingsviljen er nær null hos den gjennomsnittlige bilkjøper og at vi derfor aldri vil se slik kapasitet på veien.
    Det var poenget mitt også. Det driver kostnadene og vekten i været uten å være særlig relevant i praksis. De langt, langt fleste som har elbil ala Tesla finner ganske fort ut at rekkevidde ikke er noe reelt problem og at man ikke trenger kraftig lading hjemme, og det hjelper heller ikke med allverdens batterikapasitet uten tilgang på kraftig lading (som man har nesten uansett hvor man skal med Tesla).

    Etter 4 år med elbil er min betalingsvilje for mer rekkevidde i alle fall lik null. Skulle jeg byttet i dag ville jeg nok gått for mindre batteri og dermed lavere pris enn større batteri. Den ene gangen jeg har måttet planlegge litt ekstra hadde det uansett ikke hjulpet med større batteri da begrensningen var ladekapasiteten hjemme hos mamma og pappa, så da ble det et lite stopp på 22kW - lader på Stryn. Ventetiden ble benyttet på butikken.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sett at man har noe annet enn Tesla så vil jeg tro at forbruk kombinert med faktisk ladehastighet på 50kw hurtiglader har mye å si.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.702
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Nå er dette med avstand veldig relativt. Enten vet du at det er satan så langt eller så forstår du det ikke!

    Troms.Finnmark grense.jpg

    Noen her inne har kanskje fått med seg at spesiellt finnmarkingne er rimelig forbannet over sammenslåingen med nabofylket Troms.
    Bildet viser et trafikkskilt der man entrer det nye fylket fra sør på E6. Dvs grensa mellom Nordland og Troms.

    Fotografens kommentar sier vel det meste:

    "På vei inn i vårt nye fylke fra sørsia - 1042 km til Kirkenes!
    Hvis samme fra Oslo ville fylket strukket seg til Saltfjellet......"

    Når vi kjører bil på ferieturer sørover drar vi greie 90 mil før vi stopper. Skal vi gi oss etter kun 50 mil vil det gå alt for mange feriedager i ren transport! Ofte har man også en tilhenger bak bilen!

    Nå er det ikke så fordømrade mange finnmarkinger slik at vi utgjør nok ikke så mye i en statistikk over "gjennomsnittlig behov" for rekkevidde. Men det vesentlige her er at behovene er utrolig forskjellige.

    Man kan selvsagt si: "Ta fly og lei bil når du kommer fram" Men det blir faktisk jævlig dyrt for "vanlige folk". De som galant blar opp en kvart mill for et stereoanlegg har ikke slike problemer som plebeierne sliter med i det daglige. Bare det å kjøpe og eie en, eller hvis behovet tilsier det to biler, er alene en stor belastning på et "normalt" familiebudsjett. Så stor at fly + leiebil gjerne ikke er overkommelig! Det er ikke kostnadene pr mil som er problemet med å eie bil. Det som koster er renter, rentetap og verditap!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg kjøre ofte sørover til Frankrike og/eller Italia, det er stort sett et stort tapsprosjekt med en fossilbil kontra fly og leiebil. Det er før tilhenger eller sigøynertralle. Det betinger selvsagt at man bor i nærheten av en flyplass som ikke kun opereres av widerøe
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.594
    De langt, langt fleste som har elbil ala Tesla finner ganske fort ut at rekkevidde ikke er noe reelt problem og at man ikke trenger kraftig lading hjemme, og det hjelper heller ikke med allverdens batterikapasitet uten tilgang på kraftig lading (som man har nesten uansett hvor man skal med Tesla).

    .
    De aller, aller fleste har ikke vilje eller har ikke mulighet til å bla opp en mill. for en bil. Det er heller ikke så mange som velger å leve av graut for å ha nabolagets mest imponerende bil.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    De langt, langt fleste som har elbil ala Tesla finner ganske fort ut at rekkevidde ikke er noe reelt problem og at man ikke trenger kraftig lading hjemme, og det hjelper heller ikke med allverdens batterikapasitet uten tilgang på kraftig lading (som man har nesten uansett hvor man skal med Tesla).

    .
    De aller, aller fleste har ikke vilje eller har ikke mulighet til å bla opp en mill. for en bil. Det er heller ikke så mange som velger å leve av graut for å ha nabolagets mest imponerende bil.
    Hva er imponerende med en Tesla..? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn