Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.325
    Antall liker
    18.791
    Torget vurderinger
    2
    Du skal snart ha veldig gode grunner til hvorfor du vil ha nær to tonn bil parkert mesteparten av tiden. Nabobil er et annet alternativ og Hertz har et tilsvarende tllbud. Volvo er i ferd med å etablere noe tilsvarende.

    Priser på Bilkollektivet.

    * Drivstoff og passering i AutoPass-bomstasjoner på offentlig vei i Norge er inkludert i kilometerprisene.
    Årskontingent (gjelder for et medlemskap og for 12 mnd fra innmeldingsdato): Kr 790,-
    Startgebyr Kr 20,-
    Fakturagebyr Kr 50,- (faller bort om du benytter avtalegiro)
    Registrering av ekstra bruker: Kr 150,-
    Tapt/erstattet smartkort: Kr 150,-
    Booking/endring pr telefon: Kr 20,-
    Avbestilling mer enn 24 timer før leiestart: Kr 20,-. Ved avbestilling mindre enn 24 timer før leiestart betales inntil et døgns leie med mindre bilen blir utleid i samme tidsrom.
    Gebyr ved forsentlevering/manglende retur av bilnøkkel: kr 200 når ombookingen skjer i kontortiden (9.00 – 15.30), kr 400 når den skjer utenfor kontortiden. I tillegg belastes eventuelle utgifter knyttet til ombooking og transport for bruker som har gyldig booking for det benyttede kjøretøyet.
    Egenandelforsikring (som reduserer egenandel fra maks Kr 15.000,- til maks Kr 2.500,- pr skadetilfelle): kr 77,- pr døgn / kr 11,- pr time (slik ekstra forsikring gis ikke for store varebiler)
    Tillegg ved booking til øvelseskjøring (kun tillatt for bestemte biler) Kr 11 pr time / 77 pr døgn
    Salgsomkostning ved salg av andel: Kr 400,-
    For andre gebyrer, se bilbruksavtalen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Du skal snart ha veldig gode grunner til hvorfor du vil ha nær to tonn bil parkert mesteparten av tiden. Nabobil er et annet alternativ og Hertz har et tilsvarende tllbud. Volvo er i ferd med å etablere noe tilsvarende.

    Priser på Bilkollektivet.

    * Drivstoff og passering i AutoPass-bomstasjoner på offentlig vei i Norge er inkludert i kilometerprisene.
    Årskontingent (gjelder for et medlemskap og for 12 mnd fra innmeldingsdato): Kr 790,-
    Startgebyr Kr 20,-
    Fakturagebyr Kr 50,- (faller bort om du benytter avtalegiro)
    Registrering av ekstra bruker: Kr 150,-
    Tapt/erstattet smartkort: Kr 150,-
    Booking/endring pr telefon: Kr 20,-
    Avbestilling mer enn 24 timer før leiestart: Kr 20,-. Ved avbestilling mindre enn 24 timer før leiestart betales inntil et døgns leie med mindre bilen blir utleid i samme tidsrom.
    Gebyr ved forsentlevering/manglende retur av bilnøkkel: kr 200 når ombookingen skjer i kontortiden (9.00 – 15.30), kr 400 når den skjer utenfor kontortiden. I tillegg belastes eventuelle utgifter knyttet til ombooking og transport for bruker som har gyldig booking for det benyttede kjøretøyet.
    Egenandelforsikring (som reduserer egenandel fra maks Kr 15.000,- til maks Kr 2.500,- pr skadetilfelle): kr 77,- pr døgn / kr 11,- pr time (slik ekstra forsikring gis ikke for store varebiler)
    Tillegg ved booking til øvelseskjøring (kun tillatt for bestemte biler) Kr 11 pr time / 77 pr døgn
    Salgsomkostning ved salg av andel: Kr 400,-
    For andre gebyrer, se bilbruksavtalen.
    Veldig smart løsning i byer, men rundt her er det ikke lett å få slikt til å fungere. Selv har jeg to biler stående og funderer litt på hvorfor nr 2 enda står der. 3 turer i måneden og ikke så rent få tusen i utgifter bare på at den står.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    ^ Se om en slik løsning er aktuell der du bor.

    Nabobil aktiverer ubrukte biler i Norge. Her er en oversikt over Sverige.
    www.nabobil.no

    http://ecoplan.org/library/CS-Sweden-Oct 2010.pdf
    Skal se, men slike løsninger er ikke helt uproblematiske:

    - Kvalitetssikring på forsvarlig stand, skader fra forrige bruker osv..
    - Endre vaner: Ikke kunne finne på å dra på tur og bare gå ut og kjøre i vei.
    Jeg har vondt å se at det skal være noen forretning i nabobil for andre enn nabobil.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Hva om slike forskningsrapporter kommer i forkant av alle lovendringer

    Elbiler og co2

    Først var diesel lykken, så var diesel ulykken, så var elbiler lykken og nå begynner man å sel elbiler som ulykken.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tysk energimiks, merk det. Energieffektiviteten i elbiler er uovertruffen, og det er dit vi skal. Men bildet er mer komplisert enn man vil ha det til, i hvert fall om man tenker på noe kortere sikt, og om man også forholder seg til situasjonen i andre land enn i Norge. Jeg kjører en del langt i Europa med samme dieselmotoren som de bruker som referanse, og er i liten rvil om at det er et fornuftig CO2 valg en god stund fremover. For innenlands bruk i Norge skulle jeg gjerne hatt en elbil, og det kommer nok til å skje.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Og husk at elbiler flytter forurensningen bort fra lokalmiljøet. Når man ikke ser den har man en tendens til å tro at den ikke finnes. Og som erato sier - det er viktig hvordan strømmen produseres. I Tyskland har man 7 kullkraftverk som er blant de 10 største forurenserne i Europa. Ikke rart at de gjerne ser at vi bygger vindmøller slik at vi kan eksportere mer strøm.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers er det bare en ting å si, reis mindre, og mest mulig med tog. Jeg er dessverre redd for at om klimakatastrofen skal unngås, må vi ofre både tid og noe natur. Så til min glede at til og med en av redaktørene i DN etterlyste direkte nattog fra Oslo til Berlin. Når Femahrn tunnellen åpner snakkes det om reisetider Kbhm - Berlin på 4-5 timer, og en reisetid Oslo - Kbhm på 5-6 timer (80 mil i flatt terreng) burde jo noen snart ha ambisjoner om....Trengs ingen Shinkanzen for å få det til. Finnene har fått reisetiden Helsinki - St Peterburg ned fra 5.40 time til 3.40 (38 mil) uten å bygge høyhastighetsbane, og har ambisjoner om å komme ned mot 3 timer. 100 -120 i snitt inkl stopp på norske innenlandstog burde ikke være for mye forlangt.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.151
    Antall liker
    40.567
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tysk energimiks, merk det. Energieffektiviteten i elbiler er uovertruffen, og det er dit vi skal. Men bildet er mer komplisert enn man vil ha det til, i hvert fall om man tenker på noe kortere sikt, og om man også forholder seg til situasjonen i andre land enn i Norge. Jeg kjører en del langt i Europa med samme dieselmotoren som de bruker som referanse, og er i liten rvil om at det er et fornuftig CO2 valg en god stund fremover. For innenlands bruk i Norge skulle jeg gjerne hatt en elbil, og det kommer nok til å skje.
    Allerede på dansk kraftmiks er utfallet et helt annet:
    https://e24.no/energi/elbil/tysk-studie-elbiler-slipper-ut-mer-co2-enn-dieseldrevne/24606261
    I Danmark publiserte Klimarådet i fjor en rapport ved navn «Hvor klimavennlige er elbiler sammenlignet med benzin- og dieselbiler?».

    Her ble utfallet et ganske annet. Mens en elbil hvis «drivstoff» kom fra den danske elmiksen ifølge studien bruker i underkant av 100 gram CO₂ per kilometer, ligger diesel på rundt 160 gram.
    Strengt tatt burde man legge til grunn elmiksen både der batteriene faktisk produseres og der bilen faktisk brukes. Det er vel en grunn til sånt som dette: https://www.tu.no/artikler/na-er-de...rste-batterifabrikker-bygges-i-sverige/432817
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.127
    Antall liker
    10.677
    Er denne batterifabrikken et luftslott, eller blir det en realitet? Artikkelen er et drøyt år gammel og jeg finner ingen nyere om dette, unntatt planer om å bygge en gigantfabrikk i Mo i Rana.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og igjen er det avhengig av dieselmotoren. Mange variable her. Min ligger på 130 ved faktisk forbruk på blandet kjøring, mens min mye mindre bensinbil ligger på 175.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.126
    Antall liker
    14.674
    Og igjen er det avhengig av dieselmotoren. Mange variable her. Min ligger på 130 ved faktisk forbruk på blandet kjøring, mens min mye mindre bensinbil ligger på 175.
    Forutsatt at bilen da ved magi oppstår ut av intet, vel og merke. Og ditto med drivstoffet som puttes på tanken.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.151
    Antall liker
    40.567
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er denne batterifabrikken et luftslott, eller blir det en realitet? Artikkelen er et drøyt år gammel og jeg finner ingen nyere om dette, unntatt planer om å bygge en gigantfabrikk i Mo i Rana.
    Jeg tror den i Trollhättan har stoppet opp. Northvolt i Skellefteå er fortsatt på gang, og begynner å se ganske lovende ut. Poenget er at det vil gi mening å produsere batterier i Skandinavia hvor strømnettet stort sett inneholder fornybar kraft uten CO2-utslipp. Miljøregnskapet blir ekstremt bra på den måten, men ulempen er at vi har høye produksjonskostnader og begrenset kompetanse på området. Jeg har kjent både på kroppen og på lommeboken hva det betyr å konkurrere med China, Inc. på solceller.

    https://www.electrive.com/2019/02/26/northvolt-to-build-32-gwh-battery-plant-in-sweden/
    https://www.di.se/live/northvolt-far-gront-ljus-att-fordubbla-tillverkningen/
    https://www.tu.no/artikler/siemens-inn-i-den-svenske-batterifabrikken/438287
    https://www.reuters.com/article/us-...oin-forces-for-battery-research-idUSKCN1R211O
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og igjen er det avhengig av dieselmotoren. Mange variable her. Min ligger på 130 ved faktisk forbruk på blandet kjøring, mens min mye mindre bensinbil ligger på 175.
    Forutsatt at bilen da ved magi oppstår ut av intet, vel og merke. Og ditto med drivstoffet som puttes på tanken.
    Åpenbart. Det var derfor den tyske artikkelen var litt interessant. Og igjen: artikkelen viser at det finnes ingen vei utenom å reise mindre.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Den tyske artikkelen kan jo også fremstå som et desperat forsøk på å forsvare tysk bilindustri. Husk hvilket fagfelt eksperten hører til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.151
    Antall liker
    40.567
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den tyske artikkelen kan jo også fremstå som et desperat forsøk på å forsvare tysk bilindustri. Husk hvilket fagfelt eksperten hører til.
    Jeg linket nettopp til den i klimatråden. Her er originalartikkelen:
    http://www.cesifo-group.de/DocDL/sd-2019-08-sinn-karl-buchal-motoren-2019-04-25.pdf

    Forstår ikke helt hva du mener om fagfelt, eller hvilken av de tre forfatterne du viser til.
    Christoph Buchal ist Professor für Physik an der Universität zu
    Köln und Wissenschaftler am Forschungszentrum Jülich, Hans-
    Dieter Karl war als Spezialist für die Energieforschung am ifo Institut
    beschäftigt, und Hans-Werner Sinn ist emeritierter Professor der
    Ludwig-Maximilians-Universität München sowie ehemaliger Präsident
    des ifo Instituts. Keiner der Autoren hat eine kommerzielle
    Beziehung zur Energiewirtschaft oder zu Autokonzernen. Die Autoren
    danken Karen Pittel vom ifo Institut für nützliche Hinweise sowie
    Daniel Weishaar für eine sorgfältige Forschungsassistenz.
    For meg ser den største svakheten i artikkelen ut til å være at de uten videre går ut fra produsentens oppgitte forbruks- og utslippstall, heller enn hva en C220d faktisk vil slippe ut på veien:
    Wir beginnen mit dem Dieselmotor, weil er die
    Vergleichsbasis zur Beurteilung der Werte für den
    batteriebetriebenen Elektromotor darstellt. Der
    Dieselmotor des 220 d von Mercedes (OM 654) verbraucht
    im NEF-Zyklus 4,5 Liter Treibstoff pro 100 km
    und stößt dabei nach Herstellerangaben 11,7 kg CO2
    , also 117 Gramm pro Kilometer aus. Es kommen in
    der Vorkette der Dieselerzeugung vom Bohrloch bis
    zur Zapfsäule allerdings für die Förderung, für den
    Transport und für die Raffinerie nach den Angaben der
    Gemeinsamen Forschungsstelle der Europäischen Kommission (2014a)
    noch 21% hinzu.3 Dasimpliziert für sich genommen, dass der C 220 d von
    Mercedes mit 141 Gramm pro Kilometer zu veranschlagen ist.
    Faktiske forbrukstall for Mercedes har tidligere vist seg å ligge mer enn 50 % høyere enn oppgitt, 54 % høyere for C-klasse.
    https://www.transportenvironment.or...tion-europe’s-car-fuel-economy-history-report

    Hvis vi legger det til grunn blir utslippstallene for C220d på veien ca 217 g/km. Artikkelen anslår 170-200 g for en Tesla Model 3 på tysk strømmiks, batteriproduksjonen inkludert (73-98 g/km, forutsatt 10 år levetid og 15000 km/år)

    Om svensk og norsk strømmiks i et slikt regnestykke:
    https://www.tu.no/artikler/ny-rappo...r-mer-klimavennlige-enn-dieselbiler-br/411386

    Her er det fullt mulig å få andre resultater i sammenligningen, alt etter hvilke tall man putter inn. Med norsk produksjonsmiks for strømmen og faktisk forbruk på vei for C220d blir tallene 75-100 g/km for Model 3 (nesten alt fra batteriproduksjonen) vs 217 g/km for C220d. Ikke helt det som står i tabloidoppslagene.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men så har du de Dunning-Kruger/livets harde skole folket som kun leser overskrifter og de er ikke interesserte i å lese den typen innlegg som det over.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.151
    Antall liker
    40.567
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men så har du de Dunning-Kruger/livets harde skole folket som kun leser overskrifter og de er ikke interesserte i å lese den typen innlegg som det over.
    Ja, jeg vet. Jeg er nok ofte på "slow"-enden av skalaen. Det holder ikke å lese en tweet fra Trump for at jeg skal tro at jeg har "tenkt sjøl".

    41shZGS-G+L.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den tyske artikkelen kan jo også fremstå som et desperat forsøk på å forsvare tysk bilindustri. Husk hvilket fagfelt eksperten hører til.
    Jeg linket nettopp til den i klimatråden. Her er originalartikkelen:
    http://www.cesifo-group.de/DocDL/sd-2019-08-sinn-karl-buchal-motoren-2019-04-25.pdf

    Forstår ikke helt hva du mener om fagfelt, eller hvilken av de tre forfatterne du viser til.
    Christoph Buchal ist Professor für Physik an der Universität zu
    Köln und Wissenschaftler am Forschungszentrum Jülich, Hans-
    Dieter Karl war als Spezialist für die Energieforschung am ifo Institut
    beschäftigt, und Hans-Werner Sinn ist emeritierter Professor der
    Ludwig-Maximilians-Universität München sowie ehemaliger Präsident
    des ifo Instituts. Keiner der Autoren hat eine kommerzielle
    Beziehung zur Energiewirtschaft oder zu Autokonzernen. Die Autoren
    danken Karen Pittel vom ifo Institut für nützliche Hinweise sowie
    Daniel Weishaar für eine sorgfältige Forschungsassistenz.
    For meg ser den største svakheten i artikkelen ut til å være at de uten videre går ut fra produsentens oppgitte forbruks- og utslippstall, heller enn hva en C220d faktisk vil slippe ut på veien:
    Wir beginnen mit dem Dieselmotor, weil er die
    Vergleichsbasis zur Beurteilung der Werte für den
    batteriebetriebenen Elektromotor darstellt. Der
    Dieselmotor des 220 d von Mercedes (OM 654) verbraucht
    im NEF-Zyklus 4,5 Liter Treibstoff pro 100 km
    und stößt dabei nach Herstellerangaben 11,7 kg CO2
    , also 117 Gramm pro Kilometer aus. Es kommen in
    der Vorkette der Dieselerzeugung vom Bohrloch bis
    zur Zapfsäule allerdings für die Förderung, für den
    Transport und für die Raffinerie nach den Angaben der
    Gemeinsamen Forschungsstelle der Europäischen Kommission (2014a)
    noch 21% hinzu.3 Dasimpliziert für sich genommen, dass der C 220 d von
    Mercedes mit 141 Gramm pro Kilometer zu veranschlagen ist.
    Faktiske forbrukstall for Mercedes har tidligere vist seg å ligge mer enn 50 % høyere enn oppgitt, 54 % høyere for C-klasse.
    https://www.transportenvironment.or...tion-europe’s-car-fuel-economy-history-report

    Hvis vi legger det til grunn blir utslippstallene for C220d på veien ca 217 g/km. Artikkelen anslår 170-200 g for en Tesla Model 3 på tysk strømmiks, batteriproduksjonen inkludert (73-98 g/km, forutsatt 10 år levetid og 15000 km/år)

    Om svensk og norsk strømmiks i et slikt regnestykke:
    https://www.tu.no/artikler/ny-rappo...r-mer-klimavennlige-enn-dieselbiler-br/411386

    Her er det fullt mulig å få andre resultater i sammenligningen, alt etter hvilke tall man putter inn. Med norsk produksjonsmiks for strømmen og faktisk forbruk på vei for C220d blir tallene 75-100 g/km for Model 3 (nesten alt fra batteriproduksjonen) vs 217 g/km for C220d. Ikke helt det som står i tabloidoppslagene.
    Men det er ikke riktig. Min E220d har reelle forbrukstall på 0 51 over 28000 km med blandet kjøring. Samme motor, tyngre bil. 140 g/km. Mindre på langkjøring med varm bil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.126
    Antall liker
    14.674
    Teslas forbrukstall er også ganske fri fantasi. Jeg lå ca 20% over i snitt (målt over type 40k over flere år så ganske representativt for min del) og da inkluderer man ikke ulogget forbruk som tap i ladeprosessen og forvarming av kupeen osv. Om jeg kjører en lengre tur i årets varmere måneder ligger jeg stort sett på eller under Teslas oppgitte forbruk men om vinteren ser det helt annerledes ut.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Uten å ha lest den opprinnelige rapporten, så er konklusjonene mine basert på hva som stod i den aktuelle artikkelen. Kan selvsagt være at min tolkning av slett journalistikk fører til feil konklusjon.
    "Tysklands ledende økonomiinstitutt" blir nevnt. Og at de har jobbet med bilindustrien i lang tid, mener jeg også var nevnt der.
    I tillegg snakker de om utslippene fra en konkret dieselbil, sammenlignet med produksjonen av en elbil samt produksjonen av strømmen den krever. Ingenting om produksjonen av bilen og produksjonen av dieselen og alt som hører med der. Akkurat dette kan være en grov forenkling fra journalistenes side som har forsvunnet i oversettelsen, så jeg vektlegger ikke dette så mye. Jeg tenker mer på at de som har arbeidsplass knyttet til tysk bilindustri og nasjonal økonomi garantert ikke vil se det som matnyttig å gå i strupen på matmor.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.151
    Antall liker
    40.567
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Teslas forbrukstall er også ganske fri fantasi. Jeg lå ca 20% over i snitt (målt over type 40k over flere år så ganske representativt for min del) og da inkluderer man ikke ulogget forbruk som tap i ladeprosessen og forvarming av kupeen osv. Om jeg kjører en lengre tur i årets varmere måneder ligger jeg stort sett på eller under Teslas oppgitte forbruk men om vinteren ser det helt annerledes ut.
    Mitt snitt siden 2013 er ca 0,21 kWh/km for P85 og siden 2016 ca 0,19 kWh/km for P85DL. Litt bedre enn oppgitt, og jeg kjører året rundt.

    Artikkelen forutsetter 0,15 kWh/km for Model 3, medregnet ladetap. Det er kanskje litt optimistisk, men Model 3 er overraskende energieffektiv også sammenlignet med andre elbiler.
    https://insideevs.com/electric-car-energy-consumption-epa-compared/

    De tar ikke med energiforbruket for produksjon av dieselmotoren, nei, men heller ikke for produksjon av elektromotoren. Den forenklingen gir nok også en viss fordel for fossilet. De diskuterer dette i artikkelen og sier at det kan utgjøre et par gram pr km over bilens livslengde.

    Jeg leser artikkelen som et seriøst forsøk, men med et resultat som gjenspeiler forutsetningene.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Det mest seriøse så langt så vidt jeg kan se. Det jeg leser ut av den er at i mesteparten av Europa er forskjellen i CO2-avtrykk mellom en moderne dieselbil og en elbil relativt minimal, og at en massiv satsning på elbiler pr. idag ikke gir den store effekten. Den får man først når elproduksjonen blir ren, og det er lenge til. I Tyskland sier man 2038, men det tror jeg er svært optimistisk.
    Som erato sier må man være villig til å endre reisevaner. Kjøre mindre bil og fly mindre. Akkurat det sitter langt inne for folk flest.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.411
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel det som er problemet. Man tror at det skal komme en fiks på dette slik at alt kan forsette som før.... dog vi graver nok vår egen grav slik vi turer frem. Og det er enfoldig å tro at om man bare stopper å produsere olje så er problemet løst.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    -> nuke power: then free ride .. som Gjestemedlem har vært inne på tidligere.

    Dvs Nuke power i en eller annen form + alle de andre "grønne" alternativene......
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.639
    Antall liker
    7.313
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg har en liten mistanke om, er at det forutsettes at battericellene til elbilen graves ned når bilen skrotes. Det stemmer vel forsåvidt med at det enda ikke er etablert gjenvinningsanlegg (så vidt jeg vet), men all den tid at minst 50% av energiforbruket for batteriproduksjonen ligger i utvinningen av råmaterialene, så er jo dette noe som må taes med i regnestykket.

    Johan-Kr
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen ting kan løses ved at rene ting blir billigere. Elbiler, solceller..... Det er den "enkle" biten. Andre ting kan bare løses ved at noe blir dramatisk mye dyrere. Lykke til med det.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.892
    Antall liker
    5.517
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Flytrafikk og kjøttproduksjon- betydelige kutt her gjør nok mer for miljøet enn at nordmenn har tesla som bil nr2.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med ren energimiks som i Norge gir det nok mening isolert sett. Men ja, jeg får litt inntrykk at en form for avlat, her har politikerne funnet noe som kan kompensere for alle de tingene som det er politisk selvmord (foreløpig) å prøve å gjøre noe med. Dilemmaet er selvsagt at det først blir politisk mulig med tiltak som monner når det er blitt for sent, aka det tidspunktet der det flommer over rundt bena på folk. Og selv da vil folk med leiligheter i høyere beliggende strøk benekte at det har noe med deres adferd å gjøre.....Og vi skal ikke glemme at elbiler også dreier seg om luftkvalitet i enkelte sentrale strøk, selv om den eneste fornuftige løsningen er å holde ALLE biler ute av bykjernen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Ikke glem at selv om enkelttiltak ikke har den store effekten isolert er holdning og konsekvensen av det viktig. De mest blaserte som er flinkest til å fortelle andre at det de gjør ikke har noen hensikt, har tendens til uansett å gi faen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.325
    Antall liker
    18.791
    Torget vurderinger
    2
    Det er enklere å begå karbonfangst ved et kullkraftverk enn ved eksosrøret på hver enkelt bil. Vi er inne i en transformasjon når det gjelder energikilder og det vil ta tid å få til det nødvendige karbonnedtrekket. Slike sammenligninger mellom elbiler og dieselbiler er tåpelige, siden de bygger på nåforutsetninger som forlengst er avvist som uholdbare av et samlet EU, som har innført lovbestemte krav som vil endre dette regnestykket radikalt i løpet av overskuelig tid.

    Å få elbiler på veiene nå er klokt, å få vekk forbrenningsmotorene enda klokere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Det jeg har en liten mistanke om, er at det forutsettes at battericellene til elbilen graves ned når bilen skrotes. Det stemmer vel forsåvidt med at det enda ikke er etablert gjenvinningsanlegg (så vidt jeg vet), men all den tid at minst 50% av energiforbruket for batteriproduksjonen ligger i utvinningen av råmaterialene, så er jo dette noe som må taes med i regnestykket.

    Johan-Kr
    Jeg leste om dette, og gjenvinning av stoffene i slitte elbilbatterier er så energikrevende og vanskelig at man ikke ser for seg at det kan gjøres. Cellene kan selvfølgelig brukes i andre sammenhenger som ikke er så krevende så lenge de fremdeles leverer strøm.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Jeg ser at Nardo bil har kampanje på Jaguar i-Pace. 0,99% rente. Så leser jeg litt mer om bilen og der står det at den kan lades til 27 mil rekkevidde fra tomt batteri på 1 t (på standard hurtiglader 50 kW lader). Det synes jeg ikke virket spesielt imponerende, eller er det nokså normalt på en slik hurtiglader?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn