Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trondheim er en ganske kompakt by, Bergen er ikke det. Jeg hadde 13 km til jobb, kona 10 i motsatt retning. Og med barnehager og skoler her og der.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    De fleste bydeler i Oslo er på størrelse med en middels norsk by og har stort sett et tilbud deretter. Hvordan det, om man bor i Oslo, skal være maktpåliggende å kjøre gjennom bomringen jevnlig for å handle, skysse ungene til fritidsaktiviteter og andre daglige gjøremål er langt over min fatteevne. Matbutikker finnes over alt - Norge har visstnok omtrent verdens største tetthet av sorten.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi har fått med meg at du ikke fatter dette, men stol på meg, mange har det sånn. Om du er i Bergen skal jeg gjerne vise deg hvor skoler, arbeidsplasser, barnehager, fotballplasser og svømmehaller er/var, og hvordan kollektivsystemet fungerer. Send meg en pm om du er på disse kanter.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Beklager pronomenmiksen men jeg er på mobil og redigeringsfunksjonen funker ikke særlig godt.....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kjenner ikke Bergen spesielt godt, men jeg finner det merkelig at det skulle være umulig å gå på skole, handle og spille fotball i den bydelen man bor.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.472
    Antall liker
    13.153
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg står ofte og venter når jeg skal kjøre ut fra boligområdet hvor jeg bor. Blir det mer enn 10 sek å vente, kjenner jeg ofte at jeg blir skikkelig irritert....
    I et par andre tråder argumenterer noen av dere for de enorme fordelene ved sentralisering. Dette er jo definitivt en av fordelene, - er det ikke?
    En av grunnene til at jeg bor der jeg bor, er, utenom en interessant jobb, nettopp mangelen på køer i de fleste sammenhenger, mangelen på bompenger, nesten ingen kriminalitet, ingen luftforurensing.... lista er lang. Noen advokerer flytting som universalløsning på bompengeproblemene. Her er jeg helt enig - flytt ut til distrikts-Norge.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner ikke Bergen spesielt godt, men jeg finner det merkelig at det skulle være umulig å gå på skole, handle og spille fotball i den bydelen man bor.
    Når det er et større antall bommer innenfor samme bydel er det ikke så enkelt. Du kan ikke bygge på erfaringene dine fra Trondheim, jeg kjenner systemet der svært godt, og hverdagen er helt annerledes der.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I det hele tatt er denne tråden stappfull av folk som nekter å innse at deres egen hverdag ikke er almengyldig. Enten får dere ta dere en studietur, eller begynne å tro på at andre faktisk vet hva de snakker om. Og det er ikke fordi vi verken er redde for å sykle eller gå. Ok, å sykle i Bergenstrafikken kan tidvis være skremmende.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Evt at vi bevisst organiserer livene våre enklere, Trondheim er sikkert anderledes, men jeg hadde ikke hatt noe problemer med å organisere meg slik at ungene gikk på 5 forskjellige lag og aktiviteter som ligger langt unna der jeg bor som inkluderer masse kjøring og bommer.. Men vi har bevisst unngått det. Det å ikke stresse ungene rundt hele byen hver dag og ta livet litt med ro er en kvalitet det også. Men for all del, man må gjerne gjøre det.. Men da må man ta kostnadene det medfører, økonomiske og andre
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Metrobussene egner seg selvsagt for folk i rullestol, problemet er at dem ikke ønsker at det manuelt legges ut en lem/rampe. Dette er jo bare tøvete og fjas. Det man ønsker er at holdeplass bygges i eksakt høyde som bussen og at bussen kjører inn på holdeplassen uten glippe imellom, en praktisk umulig oppgave.
    Hvorfor har man da ikke bestilt busser med automatiske ramper? Det greier man i andre land. Selv i et land som Tsjekkia som ikke har de samme ressursene som man har i Norge greier man det (uten bompenger). Škoda lager utmerkede busser (og trikker).

    Men nå får vi evt. lage en ny tråd - trondheimpolitikken på rett spor eller ville veier ;)

    Vi får overlate denne tråden til Oslofolket (jeg er jo for såvidt en av dem siden jeg har hytte på Grünerløkka ;) ).
    Laventrebusser er det desidert beste både for brukere og sjåfører. Å brette ned en lem og trille en stol på plass går raskt og uproblematisk. I dag, her lokalt, har derimot de fleste bussene rullestilheis... og det er slett ikke sjelden at de ikke fungerer, eller at det ta lang tid å få dem til å oppføre seg. Mange ganger rullestolbrukere står igjen på holdeplassen fordi heisen ikke virker i bussene. Spesielt ser man dett på litt eldre busser i slutten av en anbudsperiode.

    Her tar Tide over et anbud fra VY på en god del ruter om en måneds tid, og alle bussene blir nye. Og samtlige av dem blir heldigvis laventre.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.472
    Antall liker
    13.153
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Her er jeg faktisk enig, Cruiser... vi sa til våre unger at de fikk velge, - ble det for mye, så fikk de velge vekk noe før de fikk prøve noe nytt. Jeg finner stort sett at hele problemet med tidsklemma skapes av folk selv, - det er ikke bare ungene som skal på aktiviteter, men mor og far skal også realisere seg selv og finne meningen med livet... men døgnet har fortsatt bare 24 t og uka 7 dager.... og sånn var det på 80-tallet også, før tidsklemma ble oppfunnet....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Evt at vi bevisst organiserer livene våre enklere, Trondheim er sikkert anderledes, men jeg hadde ikke hatt noe problemer med å organisere meg slik at ungene gikk på 5 forskjellige lag og aktiviteter som ligger langt unna der jeg bor som inkluderer masse kjøring og bommer.. Men vi har bevisst unngått det. Det å ikke stresse ungene rundt hele byen hver dag og ta livet litt med ro er en kvalitet det også. Men for all del, man må gjerne gjøre det.. Men da må man ta kostnadene det medfører, økonomiske og andre
    joda, men mange har organisert livene sine etter en tilværelse uten bommer, og det har en stor kostnad å bryte opp. Og som sagt, avstandene i Bergen er store av topografiske årsaker. Og veinettet har en viss struktur av samme årsak. For oss er det ikke noe problem lenger, men jeg har ikke noe problem med å skjønne at for mange er det det. Trondheim har ingen folkeaksjon, i Bergen har den 25%. Aksepter at det er en grunn til det, uansett hva man måtte mene om selve aksjonen. Elbil andelen er også mye høyere her. Det er neppe tilfeldig. Stort sett er ikke bergenserne dummere enn andre - jeg er for øvrig innflytter trønder som også har bodd 6 år i Oslo, så jeg har litt innsikt i hva jeg snakker om.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Som sagt det er sikkert anderledes, de vitnesbyrdene jeg har sett på tv fra bergensere har hvertfall innebært ett tempo og kjør som er ganske ulikt vårt, for å si det forsiktig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    La meg også legge til at er ofte i Oslo og reiser mye kollektivt der. Oslo har et kollektivtilbud vi bergensere bare kan drømme om selv om det kan bli lovlig trangt i rushet , og en helt annen struktur. Jeg ville aldri drømt om å kjøre særlig i Oslo om jeg bodde der annet enn i helt nødvendige ærend, og bil ville stort sett bli brukt til kjøring ut av byen. Men også her avhenger jo litt av hvor man bor, hvor venner bor og hvordan sosiale nettverk er organisert.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg står ofte og venter når jeg skal kjøre ut fra boligområdet hvor jeg bor. Blir det mer enn 10 sek å vente, kjenner jeg ofte at jeg blir skikkelig irritert....
    I et par andre tråder argumenterer noen av dere for de enorme fordelene ved sentralisering. Dette er jo definitivt en av fordelene, - er det ikke?
    En av grunnene til at jeg bor der jeg bor, er, utenom en interessant jobb, nettopp mangelen på køer i de fleste sammenhenger, mangelen på bompenger, nesten ingen kriminalitet, ingen luftforurensing.... lista er lang. Noen advokerer flytting som universalløsning på bompengeproblemene. Her er jeg helt enig - flytt ut til distrikts-Norge.
    Enig, for meg er Moss distrikts-Norge så det holder:)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.693
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Som sagt det er sikkert anderledes, de vitnesbyrdene jeg har sett på tv fra bergensere har hvertfall innebært ett tempo og kjør som er ganske ulikt vårt, for å si det forsiktig.
    Hvis du bor på Lundåsen har du jo Heimdal sentrum innenfor 20 minutters gåavstand. Butikker, skole, fritidsaktiviteter etc... er utenfor bomringen. Jeg bor på Moholt akkurat innenfor bomringen og har alt jeg trenger innenfor ringen. I det daglige passerer jeg ingen bomstasjoner. Jeg går på jobb og har 7 dagligvarebutikker innenfor en gåavstand på 15 minutter. Bomsystemet i Bergen er organisert helt annerledes ut fra det jeg har sett. Hvordan det er i Oslo vet jeg egentlig ikke. Når jeg er der er jeg alltid innenfor Ring 2, så da ser jeg ingen bomstasjoner der heller. Jeg ville uansett ikke kjøre i Oslo sentrum. Avstandene er korte og det er et godt utbygd kollektivsystem. Jeg går når jeg er i Oslo. Det eneste jeg behøver å passe meg for da er alle syklistene som tror de eier ikke bare veien, men fortauene også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    I Oslo må man stort sett, i alle fall fra 1. juni, gjennom bomringen for å komme inn og ut av byen. Tidligere har det litt forenklet sagt vært bompassering på Ring 3, nå kommer det i tillegg på Ring 2 - dvs at de som bor innenfor Ring 3 nå også må gjennom bom for å komme til sentrum. I tillegg kommer det bomstasjoner lengre ute enn i dag nord og øst for Oslo slik at om man kommer utenfra men skal inn til de ytre bydelene så må man passere en bomstasjon - dette er allerede tilfelle vest for Oslo.

    Jeg bor på Nordstrand sørøst for Oslo. Jeg har hele tiden måttet gjennom bommen for å komme inn til sentrum, men jeg har eksempelvis kunne kjøre t/r sørover mot Ski uten å passere en bom. Det kan jeg ikke fra 1. juni.

    Kart her:
    https://vegvesen.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=fc5b77a9d4ff47c5a0f13198acbc6a57

    Den store tettheten langs Ring 2 kommer av at det er mange stender man kan kjøre inn på Ring 2 og en del lokale "smutthull" som må tettes. Så vidt jeg vet ligger de ikke på selve Ring 2, men på av/påkjøringene.

    Systemet i Oslo har etter min mening vært ganske bonkers i årevis. Det har vært mulig å bo helt i yttergrensen av byen men mulig å kjøre fritt inn til sentrum mens man andre steder kan bo ganske nærme men likevel måtte gjennom en bom for å komme inn. I tillegg ganske mye vilkårlighet på lokaltrafikk langt unna sentrum. Jeg må eksempelvis kjøre gjennom bommen for å komme til svigers - jeg bor utenfor, de bor innenfor. Det involverer ikke kjøring på noen av hovedveiene og jeg er ikke på noe tidspunkt i nærheten av sentrum. Forsåvidt uvesentlig for meg siden jeg ikke betaler uansett, men det fremstår i utgangspunktet som en merkelig tur å måtte passere en bom på slik ting har vært så langt.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.269
    Antall liker
    19.347
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er også relativt enkelt å slippe unna: selg bilen og reis kollektivt eller bruk bena/sykkel. Det er vanlig å innvende at dette «ikke er mulig for akkurat meg på grunn av ett-eller-annet» men om man endrer litt perspektiv eller gjør ymse tilpasninger i sin hverdag så kan man bli overrasket over hva som er mulig. Kanskje det medfører en form for ubehag eller at ting må gjøres på en annen måte, men man blir i alle fall garantert kvitt direkte kostnader ved bom og bilavgifter om man vil det nok.
    For min del vil det bety så store endringer i både arbeidsliv og privat liv at det er helt uaktuelt.
    Jeg må i såfall både bytte jobb og kutte ut en stor del av mitt sosiale liv og fritidsrelaterte aktiviteter.
    Dvs - en betydelig reduksjon i min "livskvalitet"
    Er nok langt fra alene om det.
    Det er et langt større mangfold blant Oslo´s befolkning enn du forsøker å fremstille det som.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I Oslo må man stort sett, i alle fall fra 1. juni, gjennom bomringen for å komme inn og ut av byen. Tidligere har det litt forenklet sagt vært bompassering på Ring 3, nå kommer det i tillegg på Ring 2 - dvs at de som bor innenfor Ring 3 nå også må gjennom bom for å komme til sentrum. I tillegg kommer det bomstasjoner lengre ute enn i dag nord og øst for Oslo slik at om man kommer utenfra men skal inn til de ytre bydelene så må man passere en bomstasjon - dette er allerede tilfelle vest for Oslo.

    Jeg bor på Nordstrand sørøst for Oslo. Jeg har hele tiden måttet gjennom bommen for å komme inn til sentrum, men jeg har eksempelvis kunne kjøre t/r sørover mot Ski uten å passere en bom. Det kan jeg ikke fra 1. juni.

    Kart her:
    https://vegvesen.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=fc5b77a9d4ff47c5a0f13198acbc6a57

    Den store tettheten langs Ring 2 kommer av at det er mange stender man kan kjøre inn på Ring 2 og en del lokale "smutthull" som må tettes. Så vidt jeg vet ligger de ikke på selve Ring 2, men på av/påkjøringene.

    Systemet i Oslo har etter min mening vært ganske bonkers i årevis. Det har vært mulig å bo helt i yttergrensen av byen men mulig å kjøre fritt inn til sentrum mens man andre steder kan bo ganske nærme men likevel måtte gjennom en bom for å komme inn. I tillegg ganske mye vilkårlighet på lokaltrafikk langt unna sentrum. Jeg må eksempelvis kjøre gjennom bommen for å komme til svigers - jeg bor utenfor, de bor innenfor. Det involverer ikke kjøring på noen av hovedveiene og jeg er ikke på noe tidspunkt i nærheten av sentrum. Forsåvidt uvesentlig for meg siden jeg ikke betaler uansett, men det fremstår i utgangspunktet som en merkelig tur å måtte passere en bom på slik ting har vært så langt.
    Det er helt uproblematisk at det koster penger å kjøre inn til sentrum. Bilene (også elbilene) må vekk fra bykjernen og det er for de aller fleste mulig å organisere seg rundt dette. No problem.

    Det er når man bor i særdeles landlige omgivelser 15 km fra sentrum og skal forflytte seg 3 km på særdeles lite trafikkerte veier og ikke i retning av sentrum at bompengemotstanden ganske forståelig slår inn når man treffes av nye bommer. Er det bare meg, været er OK og det finnes sykkelparkering i andre enden sykler jeg gjerne, men det er ikke alltid det funker, og i særdeleshet ikke for barnefamilier. Man skal ofte ha med seg andre ting enn seg selv. En skikkelig sykkel er for øvrig heller ikke gratis, og pussig nok mva belagt, i motsetning til elbiler. Men hundrevis av millioner til sykkelstier som i stor grad står ubenyttet, har man råd til.

    20 kr til fotballbanen og 20 kr hjem igjen med et par unger i baksetet svir (en fotballkamp varer som regel mer enn en time, selv i gutteklassen, med oppvarming og alt), i særdeleshet når det virker så lite motivert som det gjør i mange tilfeller.

    Jeg har alltid syntes at det har vært OK at de skal svi å kjøre inn til byen og at det er OK at man må betale litt for å benytte en fin ny motorveistrekning som sparer en for tid og kjøreavstand (selv om jeg stusser litt over behovet for 4 felt på en del strekninger), men jeg må virkelig si at jeg forstår raseriet mot de systemene som nå kommer opp i Bergen og andre steder (som jeg vet lite om). Trondheimsboerne er heldige, jeg vet hvordan takstene og systemene er der.

    Jeg ser en del av det som nå dukker opp som et uttrykk for at det overinvesteres i veier + at man ikke er villig til å subsidiere kollektivtransporten tilstrekkelig. Hvis målet er at folk ikke skal kjøre synes det snodig og kontraproduktivt at man bygger opp systemet for drift og utbygging av kollektivtransporten rundt bompenger.

    Og til tross for betydelige investeringer i bybane opplever jeg faktisk det lokale kollektivtilbudet som dårligere enn for 25 år siden. Bybanen har sugd så mye midler at tilbudet til de som ikke bor langs bybanen er dårligere enn før. I hvert fall hos meg, færre avganger og samkjøring av ruter betyr at reisetiden ned til nærmeste bybanestopp har økt. Regn inn overgangstiden til bybanen, og jeg kom faktisk raskere og mer komfortabelt inn til sentrum i 1994 enn i dag dersom jeg skulle reise kollektivt hele strekningen. Bybanen har tvunget frem kjøring til nærmeste Park and Ride, mens jeg i 94 tok bussen nede i veien og helt inn...…..Riktignok en dieselbuss da, rett skal være rett. Men likevel fremstår det som snodig, og ikke akkurat legitimerende for innkrevingssystemene.

    Det var dette savnet av politikk da. Men slik blir det når man lover og lyger om alt man skal levere og som ikke skal koste noen noe. Jeg må si jeg fryder meg litt når FrP nå får sin egen populisme gnidd inn i fjeset.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.353
    Antall liker
    1.946
    Torget vurderinger
    1
    Det er også relativt enkelt å slippe unna: selg bilen og reis kollektivt eller bruk bena/sykkel. Det er vanlig å innvende at dette «ikke er mulig for akkurat meg på grunn av ett-eller-annet» men om man endrer litt perspektiv eller gjør ymse tilpasninger i sin hverdag så kan man bli overrasket over hva som er mulig. Kanskje det medfører en form for ubehag eller at ting må gjøres på en annen måte, men man blir i alle fall garantert kvitt direkte kostnader ved bom og bilavgifter om man vil det nok.
    For min del vil det bety så store endringer i både arbeidsliv og privat liv at det er helt uaktuelt.
    Jeg må i såfall både bytte jobb og kutte ut en stor del av mitt sosiale liv og fritidsrelaterte aktiviteter.
    Dvs - en betydelig reduksjon i min "livskvalitet"
    Er nok langt fra alene om det.
    Det er et langt større mangfold blant Oslo´s befolkning enn du forsøker å fremstille det som.
    Det er vel så enkelt at dersom man faktisk vil ha mindre trafikk på veiene, så kommer ikke dette uten en kostnad. Enten økonomisk eller på andre områder. Det er jo opplagt at de fleste ikke ønsker dette - da hadde de jo gjort denne endringen selv. Det kan jo hende at det allikevel er nødvendig for samfunnet som helhet.

    Jeg har i liket med Weld store problemer med å se at man ikke skal klare å tilpasse seg dette. Javel, livet blir annerledes - men det er jo hele poenget.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er selvsagt at det rammer så vilkårlig. Og hvis man vil ha mindre trafikk på veiene, hvorfor brukes da så mye av disse pengene til å bygge flere?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Det er når man bor i særdeles landlige omgivelser 15 km fra sentrum og skal forflytte seg 3 km på særdeles lite trafikkerte veier og ikke i retning av sentrum at bompengemotstanden ganske forståelig slår inn når man treffes av nye bommer.
    Dette problemet vil man normalt ikke ha i Oslo med mindre man aktivt går inn for å ha det.

    Litt i samme gate blir folk stort sett overrasket når jeg påpeker at for folk som bor på Nordstrand så er det en mulighet å dra til Ski fremfor Alnabru. Mindre trafikk, mindre folk og stort sett samme butikkene der. Bomfritt har det også vært (men nå kommer det som nevnt en bom).
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.353
    Antall liker
    1.946
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er selvsagt at det rammer så vilkårlig. Og hvis man vil ha mindre trafikk på veiene, hvorfor brukes da så mye av disse pengene til å bygge flere?
    Jeg er i utgangspunktet enig. 4-felts motorvei mellom de store byene. Ellers bruk bompenger/rushtidsavgift for å strupe trafikken til levlige nivåer på de veiene man har.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Problemet er selvsagt at det rammer så vilkårlig. Og hvis man vil ha mindre trafikk på veiene, hvorfor brukes da så mye av disse pengene til å bygge flere?
    Hvorfor skal man egentlig ønske mindre trafikk på veiene da? Det gir jo liten mening at folk skal hemmes i å forflytte seg. Det å disponere eget egnet kjøretøy og kunne bruke det er viktig for menneskers livskvalitet og det er vel mye viktigere enn det rødgrønne hatet mot selvstendige mennesker.

    Det som er viktig er at bilene forurenser minst mulig, og vi er på vei i den retningen. Godt kollektivtilbud og slikt er heller ikke noe negativt, for det er ikke alle som har bruk for eller lyt til å kjøre selv. De eneste gangene det gir mening å ville begrense mengden biler er når det blir for mange på en gang og det dannes køer og forsinkelser. Flere veier, breiere veier og mer kollektivfelt er gode måter å løse dette på.

    Så legg heller til rette for at folk skal lettest mulig skal kunne flytte på seg, enten det er med egen bil, fellesbil, kollektivtransport eller sykkel/spark/rulleski whatever.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Det er vel så enkelt at dersom man faktisk vil ha mindre trafikk på veiene, så kommer ikke dette uten en kostnad. Enten økonomisk eller på andre områder. Det er jo opplagt at de fleste ikke ønsker dette - da hadde de jo gjort denne endringen selv. Det kan jo hende at det allikevel er nødvendig for samfunnet som helhet.
    Man må anta i dag at de som stamper i køen og betaler bompenger gjør det fordi det er det foretrukne alternativt kontra å jobbe et annet sted, flytte eller reise på annen måte uansett hva den enkeltes begrunnelse for valget måtte være - om det er tid, generell latskap, aversjon mot kollektivtransport eller hvasomhelst spiller relativt liten rolle. En reduksjon i biltrafikken må følgelig oppnås ved å skremme en tilstrekkelig stor del av denne populasjonen vekk fra veien og over på andre løsninger eller andre tilpasninger. Man kan kalle det usosialt, urettferdig eller hvasomhelst, men uansett hva eller hvordan man velger å gjøre det så skal biler bort. Å tro at dette skal skje uten at det skal gå utover bilister er ikke veldig sannsynlig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er når man bor i særdeles landlige omgivelser 15 km fra sentrum og skal forflytte seg 3 km på særdeles lite trafikkerte veier og ikke i retning av sentrum at bompengemotstanden ganske forståelig slår inn når man treffes av nye bommer.
    Dette problemet vil man normalt ikke ha i Oslo med mindre man aktivt går inn for å ha det.

    Litt i samme gate blir folk stort sett overrasket når jeg påpeker at for folk som bor på Nordstrand så er det en mulighet å dra til Ski fremfor Alnabru. Mindre trafikk, mindre folk og stort sett samme butikkene der. Bomfritt har det også vært (men nå kommer det som nevnt en bom).
    Sikkert riktig i hvert fall for de fleste. Strukturen i byene er så forskjellig (og dermed også kollektivtilbudet). Bergen er et topografisk mareritt......og er for så vidt ikke alene om det.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Problemet er selvsagt at det rammer så vilkårlig. Og hvis man vil ha mindre trafikk på veiene, hvorfor brukes da så mye av disse pengene til å bygge flere?
    Jeg er i utgangspunktet enig. 4-felts motorvei mellom de store byene. Ellers bruk bompenger/rushtidsavgift for å strupe trafikken til levlige nivåer på de veiene man har.
    Er det ikke sånn det er i dag da?

    ...siden vi ikke har store byer her i landet...
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Flere veier, breiere veier og mer kollektivfelt er gode måter å løse dette på.
    Rent bortsett fra at man har visst siden 60-tallet at det ikke funker?
    Walter Kulash er en raring, men han har rett og få i USA vet mer enn ham om trafikkplanlegging. Han ser ut som om han har kommet til foredraget i en tidsmaskin, fra 1960-tallet.

    Gjestemedlem burde sette seg ned og se dette foredraget. Kulash er vittig og innsiktsfull. Og så slipper man å komme med så mye sludder, etter å ha lært litt om veiplanlegging fra en som har vært USAs mest ettertraktede fikser av elendig trafikkflyt.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.726
    Antall liker
    8.155
    Torget vurderinger
    0
    Bodde et år i Bergen sånn midt på 70 tallet. Byen har helt sikkert blitt større og mere trafikkproblemer siden den gangen.

    Jeg hadde ikke bil men da jeg den første tiden bodde midt i sentrum (ovenfor Kjøttbasaren) haddde jeg pkt 1 ikke behov for bil og pkt 2 uansett ingen plass å parkere den!

    Flyttet etter et halvt år til Griggastemma og måtte leie bil for å flytte møbler etc. Da oppdaget jeg virkelig hvor dårlig denne byen er planlagt for biltrafikk! Middelalderens byplanleggere var virkelig ikke framtidsrettet! I tillegg var bergensere ( den gangen ) utrolig lite hjelpsomme i trafikken, sure vanskelige jævler! Men man kan jo til en viss grad forstå dem for sett fra en bilists ståsted er/var Bergen en ræva by å kjøre bil i!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Unasett hva som skjer kommer det til å bli stadig jævligere å være bilist inn og ut av Oslo så dette ordner seg nok av seg selv. Nå blir det til dels mye dyere for noen (men billigere for andre) og dersom det utstudert idotiske forslaget om å ta alt over skatteseddelen blir noe av (det blir det aldri for Oslos vedkommende uansett) så ønsker jeg alle hverdagsbilister en trivelig tid med å kaste bort enda mer av dagen på å stampe i enda mye større køer enn hva som er tilfelle i dag.

    Denne "kampen" kommer pendlerbilisten aldri noensinne til å vinne uansett hva som skjer, så man kan like gjerne tilpasse seg først som sist. Ring 3 i Oslo kommer aldri til å få 4-6 kjørefelt ekstra (husker ikke om det var i hver retning) som er hva som visstnok trengs for at den skal være køfri og om så mot absolutt all formodning skulle skje så blir det om noen 10-år med bøtter og spann av veiarbeid og totalt stillestående trafikk underveis. Og om det kommer 4-6 ekstra kjørefelt (hvilket aldri kommer til å skje) så blir det i alle fall veldig mye bompenger siden det kommer til å koste et stort tårn av penger.

    Lykke til - dere kommer til å tape uansett ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Flere veier, breiere veier og mer kollektivfelt er gode måter å løse dette på.
    Rent bortsett fra at man har visst siden 60-tallet at det ikke funker?
    Det funker helt utmerket. Men selvsagt må kapasiteten økes etter som vi blir flere mennesker i landet, og dermed også ser et øket transportbehov. Vi må skalere opp etterhvert som vi blir flere. Hadde vil gitt faen i å bygge ut veinettet slik de grønne aktivistene hyler på, og f.eks. beholdt veinett, kapasitet og standard fra 70-tallet hadde det virkelig vært ufremkommelig i landet og et sant helvete, kanskje et grønnmalt helvete men det gjør ikke saken noe bedre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Flere veier, breiere veier og mer kollektivfelt er gode måter å løse dette på.
    Rent bortsett fra at man har visst siden 60-tallet at det ikke funker?
    Det funker helt utmerket. Men selvsagt må kapasiteten økes etter som vi blir flere mennesker i landet, og dermed også ser et øket transportbehov. Vi må skalere opp etterhvert som vi blir flere.
    Nå dikter du bare. Men kanskje du vet noe som trafikkforskere ikke vet?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Flere veier, breiere veier og mer kollektivfelt er gode måter å løse dette på.
    Rent bortsett fra at man har visst siden 60-tallet at det ikke funker?
    Det funker helt utmerket. Men selvsagt må kapasiteten økes etter som vi blir flere mennesker i landet, og dermed også ser et øket transportbehov. Vi må skalere opp etterhvert som vi blir flere.
    Nå dikter du bare. Men kanskje du vet noe som trafikkforskere ikke vet?
    Man trenger ikke være hverken trafikkforsker eller rakettkirurg for å forstå at om det er for lite kapasitet på veinettet så vil det føre til kø og kork. Det utelukker selvsagt ikke at man ikke også skal bruke andre virkemidler for å endre trafikkflyten eller avlaste presset ved hjelp av kollektivtransport. Til og med gode offentlige planer for arealutnyttelse er viktig. Men å tro at å forbedre veinettet ikke hjelper er rimelig korket. Det er litt som å tro at vi i dag ville være like godt tjent med ISDN til datatrafikken i de tusen hjem.

    Det er alt for mye forstokket ideologi og for lite pragmatikk når det kommer til samferdsel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Man trenger ikke være hverken trafikkforsker eller rakettkirurg for å forstå at om det er for lite kapasitet på veinettet så vil det føre til kø og kork. Det utelukker selvsagt ikke at man ikke også skal bruke andre virkemidler for å endre trafikkflyten eller avlaste presset ved hjelp av kollektivtransport. Til og med gode offentlige planer for arealutnyttelse er viktig. Men å tro at å forbedre veinettet ikke hjelper er rimelig korket. Det er litt som å tro at vi i dag ville være like godt tjent med ISDN til datatrafikken i de tusen hjem.

    Det er alt for mye forstokket ideologi og for lite pragmatikk når det kommer til samferdsel.
    Trafikkforskere påpeker at jo mer vei inn og ut av byer jo flere velger bilen som transportmiddel og etter en tid er det like mye kø som før. At man ikke kan bygge seg ut av køer er velkjent og veldokumentert. Det er strengt tatt du som argumenterer ideologisk og upragmatisk. For empirien sier sånn ca det stikk motsatte av hva du sier.

    (du skal slippe å påpeke at ved et eller annet antall felt så blir det ikke køer - det er ikke på listen over aktuelle alternativer å bygge ut i det uendelige).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.269
    Antall liker
    19.347
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er også relativt enkelt å slippe unna: selg bilen og reis kollektivt eller bruk bena/sykkel. Det er vanlig å innvende at dette «ikke er mulig for akkurat meg på grunn av ett-eller-annet» men om man endrer litt perspektiv eller gjør ymse tilpasninger i sin hverdag så kan man bli overrasket over hva som er mulig. Kanskje det medfører en form for ubehag eller at ting må gjøres på en annen måte, men man blir i alle fall garantert kvitt direkte kostnader ved bom og bilavgifter om man vil det nok.
    For min del vil det bety så store endringer i både arbeidsliv og privat liv at det er helt uaktuelt.
    Jeg må i såfall både bytte jobb og kutte ut en stor del av mitt sosiale liv og fritidsrelaterte aktiviteter.
    Dvs - en betydelig reduksjon i min "livskvalitet"
    Er nok langt fra alene om det.
    Det er et langt større mangfold blant Oslo´s befolkning enn du forsøker å fremstille det som.
    Det er vel så enkelt at dersom man faktisk vil ha mindre trafikk på veiene, så kommer ikke dette uten en kostnad. Enten økonomisk eller på andre områder. Det er jo opplagt at de fleste ikke ønsker dette - da hadde de jo gjort denne endringen selv. Det kan jo hende at det allikevel er nødvendig for samfunnet som helhet.

    Jeg har i liket med Weld store problemer med å se at man ikke skal klare å tilpasse seg dette. Javel, livet blir annerledes - men det er jo hele poenget.
    Ja, man kan jo tilpasse seg dette. Om man er idealist nok og er villig til å tilpasse seg, så kan man jo (for å spisse det litt) f.eks si opp den jobben man har (og evt karriere) og ta seg jobb så nær der man bor at man kan gå til/fra jobb. Det er det mest miljøvennlige. Livet blir litt annerledes.
    Hvem melder seg som førstemann;)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.353
    Antall liker
    1.946
    Torget vurderinger
    1
    Man trenger jo ikke være idealist for dette og alle tilpasser seg jo kontinuerlig endrede rammebetingelser uansett. Dersom kostnaden (både direkte økonomisk ved bompenger og annen ved feks frustrasjonen av endeløse køer)ved å beholde eksisterende jobb overstiger den alternative jobben i nærheten, er det jo jobben i nærheten som blir den attraktive.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Nå har vi tross alt ikke Europas dårligste veier lenger. Vi har faktisk passert Albania.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn