Har også 13km til jobb og kona 12.Trondheim er en ganske kompakt by, Bergen er ikke det. Jeg hadde 13 km til jobb, kona 10 i motsatt retning. Og med barnehager og skoler her og der.
Når det er et større antall bommer innenfor samme bydel er det ikke så enkelt. Du kan ikke bygge på erfaringene dine fra Trondheim, jeg kjenner systemet der svært godt, og hverdagen er helt annerledes der.Kjenner ikke Bergen spesielt godt, men jeg finner det merkelig at det skulle være umulig å gå på skole, handle og spille fotball i den bydelen man bor.
Laventrebusser er det desidert beste både for brukere og sjåfører. Å brette ned en lem og trille en stol på plass går raskt og uproblematisk. I dag, her lokalt, har derimot de fleste bussene rullestilheis... og det er slett ikke sjelden at de ikke fungerer, eller at det ta lang tid å få dem til å oppføre seg. Mange ganger rullestolbrukere står igjen på holdeplassen fordi heisen ikke virker i bussene. Spesielt ser man dett på litt eldre busser i slutten av en anbudsperiode.Hvorfor har man da ikke bestilt busser med automatiske ramper? Det greier man i andre land. Selv i et land som Tsjekkia som ikke har de samme ressursene som man har i Norge greier man det (uten bompenger). Škoda lager utmerkede busser (og trikker).Metrobussene egner seg selvsagt for folk i rullestol, problemet er at dem ikke ønsker at det manuelt legges ut en lem/rampe. Dette er jo bare tøvete og fjas. Det man ønsker er at holdeplass bygges i eksakt høyde som bussen og at bussen kjører inn på holdeplassen uten glippe imellom, en praktisk umulig oppgave.
Men nå får vi evt. lage en ny tråd - trondheimpolitikken på rett spor eller ville veier
Vi får overlate denne tråden til Oslofolket (jeg er jo for såvidt en av dem siden jeg har hytte på Grünerløkka ).
joda, men mange har organisert livene sine etter en tilværelse uten bommer, og det har en stor kostnad å bryte opp. Og som sagt, avstandene i Bergen er store av topografiske årsaker. Og veinettet har en viss struktur av samme årsak. For oss er det ikke noe problem lenger, men jeg har ikke noe problem med å skjønne at for mange er det det. Trondheim har ingen folkeaksjon, i Bergen har den 25%. Aksepter at det er en grunn til det, uansett hva man måtte mene om selve aksjonen. Elbil andelen er også mye høyere her. Det er neppe tilfeldig. Stort sett er ikke bergenserne dummere enn andre - jeg er for øvrig innflytter trønder som også har bodd 6 år i Oslo, så jeg har litt innsikt i hva jeg snakker om.Evt at vi bevisst organiserer livene våre enklere, Trondheim er sikkert anderledes, men jeg hadde ikke hatt noe problemer med å organisere meg slik at ungene gikk på 5 forskjellige lag og aktiviteter som ligger langt unna der jeg bor som inkluderer masse kjøring og bommer.. Men vi har bevisst unngått det. Det å ikke stresse ungene rundt hele byen hver dag og ta livet litt med ro er en kvalitet det også. Men for all del, man må gjerne gjøre det.. Men da må man ta kostnadene det medfører, økonomiske og andre
Enig, for meg er Moss distrikts-Norge så det holderJeg står ofte og venter når jeg skal kjøre ut fra boligområdet hvor jeg bor. Blir det mer enn 10 sek å vente, kjenner jeg ofte at jeg blir skikkelig irritert....
I et par andre tråder argumenterer noen av dere for de enorme fordelene ved sentralisering. Dette er jo definitivt en av fordelene, - er det ikke?
En av grunnene til at jeg bor der jeg bor, er, utenom en interessant jobb, nettopp mangelen på køer i de fleste sammenhenger, mangelen på bompenger, nesten ingen kriminalitet, ingen luftforurensing.... lista er lang. Noen advokerer flytting som universalløsning på bompengeproblemene. Her er jeg helt enig - flytt ut til distrikts-Norge.
Hvis du bor på Lundåsen har du jo Heimdal sentrum innenfor 20 minutters gåavstand. Butikker, skole, fritidsaktiviteter etc... er utenfor bomringen. Jeg bor på Moholt akkurat innenfor bomringen og har alt jeg trenger innenfor ringen. I det daglige passerer jeg ingen bomstasjoner. Jeg går på jobb og har 7 dagligvarebutikker innenfor en gåavstand på 15 minutter. Bomsystemet i Bergen er organisert helt annerledes ut fra det jeg har sett. Hvordan det er i Oslo vet jeg egentlig ikke. Når jeg er der er jeg alltid innenfor Ring 2, så da ser jeg ingen bomstasjoner der heller. Jeg ville uansett ikke kjøre i Oslo sentrum. Avstandene er korte og det er et godt utbygd kollektivsystem. Jeg går når jeg er i Oslo. Det eneste jeg behøver å passe meg for da er alle syklistene som tror de eier ikke bare veien, men fortauene også.Som sagt det er sikkert anderledes, de vitnesbyrdene jeg har sett på tv fra bergensere har hvertfall innebært ett tempo og kjør som er ganske ulikt vårt, for å si det forsiktig.
For min del vil det bety så store endringer i både arbeidsliv og privat liv at det er helt uaktuelt.Det er også relativt enkelt å slippe unna: selg bilen og reis kollektivt eller bruk bena/sykkel. Det er vanlig å innvende at dette «ikke er mulig for akkurat meg på grunn av ett-eller-annet» men om man endrer litt perspektiv eller gjør ymse tilpasninger i sin hverdag så kan man bli overrasket over hva som er mulig. Kanskje det medfører en form for ubehag eller at ting må gjøres på en annen måte, men man blir i alle fall garantert kvitt direkte kostnader ved bom og bilavgifter om man vil det nok.
Det er helt uproblematisk at det koster penger å kjøre inn til sentrum. Bilene (også elbilene) må vekk fra bykjernen og det er for de aller fleste mulig å organisere seg rundt dette. No problem.I Oslo må man stort sett, i alle fall fra 1. juni, gjennom bomringen for å komme inn og ut av byen. Tidligere har det litt forenklet sagt vært bompassering på Ring 3, nå kommer det i tillegg på Ring 2 - dvs at de som bor innenfor Ring 3 nå også må gjennom bom for å komme til sentrum. I tillegg kommer det bomstasjoner lengre ute enn i dag nord og øst for Oslo slik at om man kommer utenfra men skal inn til de ytre bydelene så må man passere en bomstasjon - dette er allerede tilfelle vest for Oslo.
Jeg bor på Nordstrand sørøst for Oslo. Jeg har hele tiden måttet gjennom bommen for å komme inn til sentrum, men jeg har eksempelvis kunne kjøre t/r sørover mot Ski uten å passere en bom. Det kan jeg ikke fra 1. juni.
Kart her:
https://vegvesen.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=fc5b77a9d4ff47c5a0f13198acbc6a57
Den store tettheten langs Ring 2 kommer av at det er mange stender man kan kjøre inn på Ring 2 og en del lokale "smutthull" som må tettes. Så vidt jeg vet ligger de ikke på selve Ring 2, men på av/påkjøringene.
Systemet i Oslo har etter min mening vært ganske bonkers i årevis. Det har vært mulig å bo helt i yttergrensen av byen men mulig å kjøre fritt inn til sentrum mens man andre steder kan bo ganske nærme men likevel måtte gjennom en bom for å komme inn. I tillegg ganske mye vilkårlighet på lokaltrafikk langt unna sentrum. Jeg må eksempelvis kjøre gjennom bommen for å komme til svigers - jeg bor utenfor, de bor innenfor. Det involverer ikke kjøring på noen av hovedveiene og jeg er ikke på noe tidspunkt i nærheten av sentrum. Forsåvidt uvesentlig for meg siden jeg ikke betaler uansett, men det fremstår i utgangspunktet som en merkelig tur å måtte passere en bom på slik ting har vært så langt.
Det er vel så enkelt at dersom man faktisk vil ha mindre trafikk på veiene, så kommer ikke dette uten en kostnad. Enten økonomisk eller på andre områder. Det er jo opplagt at de fleste ikke ønsker dette - da hadde de jo gjort denne endringen selv. Det kan jo hende at det allikevel er nødvendig for samfunnet som helhet.For min del vil det bety så store endringer i både arbeidsliv og privat liv at det er helt uaktuelt.Det er også relativt enkelt å slippe unna: selg bilen og reis kollektivt eller bruk bena/sykkel. Det er vanlig å innvende at dette «ikke er mulig for akkurat meg på grunn av ett-eller-annet» men om man endrer litt perspektiv eller gjør ymse tilpasninger i sin hverdag så kan man bli overrasket over hva som er mulig. Kanskje det medfører en form for ubehag eller at ting må gjøres på en annen måte, men man blir i alle fall garantert kvitt direkte kostnader ved bom og bilavgifter om man vil det nok.
Jeg må i såfall både bytte jobb og kutte ut en stor del av mitt sosiale liv og fritidsrelaterte aktiviteter.
Dvs - en betydelig reduksjon i min "livskvalitet"
Er nok langt fra alene om det.
Det er et langt større mangfold blant Oslo´s befolkning enn du forsøker å fremstille det som.
Dette problemet vil man normalt ikke ha i Oslo med mindre man aktivt går inn for å ha det.Det er når man bor i særdeles landlige omgivelser 15 km fra sentrum og skal forflytte seg 3 km på særdeles lite trafikkerte veier og ikke i retning av sentrum at bompengemotstanden ganske forståelig slår inn når man treffes av nye bommer.
Jeg er i utgangspunktet enig. 4-felts motorvei mellom de store byene. Ellers bruk bompenger/rushtidsavgift for å strupe trafikken til levlige nivåer på de veiene man har.Problemet er selvsagt at det rammer så vilkårlig. Og hvis man vil ha mindre trafikk på veiene, hvorfor brukes da så mye av disse pengene til å bygge flere?
Hvorfor skal man egentlig ønske mindre trafikk på veiene da? Det gir jo liten mening at folk skal hemmes i å forflytte seg. Det å disponere eget egnet kjøretøy og kunne bruke det er viktig for menneskers livskvalitet og det er vel mye viktigere enn det rødgrønne hatet mot selvstendige mennesker.Problemet er selvsagt at det rammer så vilkårlig. Og hvis man vil ha mindre trafikk på veiene, hvorfor brukes da så mye av disse pengene til å bygge flere?
Man må anta i dag at de som stamper i køen og betaler bompenger gjør det fordi det er det foretrukne alternativt kontra å jobbe et annet sted, flytte eller reise på annen måte uansett hva den enkeltes begrunnelse for valget måtte være - om det er tid, generell latskap, aversjon mot kollektivtransport eller hvasomhelst spiller relativt liten rolle. En reduksjon i biltrafikken må følgelig oppnås ved å skremme en tilstrekkelig stor del av denne populasjonen vekk fra veien og over på andre løsninger eller andre tilpasninger. Man kan kalle det usosialt, urettferdig eller hvasomhelst, men uansett hva eller hvordan man velger å gjøre det så skal biler bort. Å tro at dette skal skje uten at det skal gå utover bilister er ikke veldig sannsynlig.Det er vel så enkelt at dersom man faktisk vil ha mindre trafikk på veiene, så kommer ikke dette uten en kostnad. Enten økonomisk eller på andre områder. Det er jo opplagt at de fleste ikke ønsker dette - da hadde de jo gjort denne endringen selv. Det kan jo hende at det allikevel er nødvendig for samfunnet som helhet.
Sikkert riktig i hvert fall for de fleste. Strukturen i byene er så forskjellig (og dermed også kollektivtilbudet). Bergen er et topografisk mareritt......og er for så vidt ikke alene om det.Dette problemet vil man normalt ikke ha i Oslo med mindre man aktivt går inn for å ha det.Det er når man bor i særdeles landlige omgivelser 15 km fra sentrum og skal forflytte seg 3 km på særdeles lite trafikkerte veier og ikke i retning av sentrum at bompengemotstanden ganske forståelig slår inn når man treffes av nye bommer.
Litt i samme gate blir folk stort sett overrasket når jeg påpeker at for folk som bor på Nordstrand så er det en mulighet å dra til Ski fremfor Alnabru. Mindre trafikk, mindre folk og stort sett samme butikkene der. Bomfritt har det også vært (men nå kommer det som nevnt en bom).
Rent bortsett fra at man har visst siden 60-tallet at det ikke funker?Flere veier, breiere veier og mer kollektivfelt er gode måter å løse dette på.
Er det ikke sånn det er i dag da?Jeg er i utgangspunktet enig. 4-felts motorvei mellom de store byene. Ellers bruk bompenger/rushtidsavgift for å strupe trafikken til levlige nivåer på de veiene man har.Problemet er selvsagt at det rammer så vilkårlig. Og hvis man vil ha mindre trafikk på veiene, hvorfor brukes da så mye av disse pengene til å bygge flere?
Walter Kulash er en raring, men han har rett og få i USA vet mer enn ham om trafikkplanlegging. Han ser ut som om han har kommet til foredraget i en tidsmaskin, fra 1960-tallet.Rent bortsett fra at man har visst siden 60-tallet at det ikke funker?Flere veier, breiere veier og mer kollektivfelt er gode måter å løse dette på.
Det funker helt utmerket. Men selvsagt må kapasiteten økes etter som vi blir flere mennesker i landet, og dermed også ser et øket transportbehov. Vi må skalere opp etterhvert som vi blir flere. Hadde vil gitt faen i å bygge ut veinettet slik de grønne aktivistene hyler på, og f.eks. beholdt veinett, kapasitet og standard fra 70-tallet hadde det virkelig vært ufremkommelig i landet og et sant helvete, kanskje et grønnmalt helvete men det gjør ikke saken noe bedre.Rent bortsett fra at man har visst siden 60-tallet at det ikke funker?Flere veier, breiere veier og mer kollektivfelt er gode måter å løse dette på.
Nå dikter du bare. Men kanskje du vet noe som trafikkforskere ikke vet?Det funker helt utmerket. Men selvsagt må kapasiteten økes etter som vi blir flere mennesker i landet, og dermed også ser et øket transportbehov. Vi må skalere opp etterhvert som vi blir flere.Rent bortsett fra at man har visst siden 60-tallet at det ikke funker?Flere veier, breiere veier og mer kollektivfelt er gode måter å løse dette på.
Man trenger ikke være hverken trafikkforsker eller rakettkirurg for å forstå at om det er for lite kapasitet på veinettet så vil det føre til kø og kork. Det utelukker selvsagt ikke at man ikke også skal bruke andre virkemidler for å endre trafikkflyten eller avlaste presset ved hjelp av kollektivtransport. Til og med gode offentlige planer for arealutnyttelse er viktig. Men å tro at å forbedre veinettet ikke hjelper er rimelig korket. Det er litt som å tro at vi i dag ville være like godt tjent med ISDN til datatrafikken i de tusen hjem.Nå dikter du bare. Men kanskje du vet noe som trafikkforskere ikke vet?Det funker helt utmerket. Men selvsagt må kapasiteten økes etter som vi blir flere mennesker i landet, og dermed også ser et øket transportbehov. Vi må skalere opp etterhvert som vi blir flere.Rent bortsett fra at man har visst siden 60-tallet at det ikke funker?Flere veier, breiere veier og mer kollektivfelt er gode måter å løse dette på.
Trafikkforskere påpeker at jo mer vei inn og ut av byer jo flere velger bilen som transportmiddel og etter en tid er det like mye kø som før. At man ikke kan bygge seg ut av køer er velkjent og veldokumentert. Det er strengt tatt du som argumenterer ideologisk og upragmatisk. For empirien sier sånn ca det stikk motsatte av hva du sier.Man trenger ikke være hverken trafikkforsker eller rakettkirurg for å forstå at om det er for lite kapasitet på veinettet så vil det føre til kø og kork. Det utelukker selvsagt ikke at man ikke også skal bruke andre virkemidler for å endre trafikkflyten eller avlaste presset ved hjelp av kollektivtransport. Til og med gode offentlige planer for arealutnyttelse er viktig. Men å tro at å forbedre veinettet ikke hjelper er rimelig korket. Det er litt som å tro at vi i dag ville være like godt tjent med ISDN til datatrafikken i de tusen hjem.
Det er alt for mye forstokket ideologi og for lite pragmatikk når det kommer til samferdsel.
Ja, man kan jo tilpasse seg dette. Om man er idealist nok og er villig til å tilpasse seg, så kan man jo (for å spisse det litt) f.eks si opp den jobben man har (og evt karriere) og ta seg jobb så nær der man bor at man kan gå til/fra jobb. Det er det mest miljøvennlige. Livet blir litt annerledes.Det er vel så enkelt at dersom man faktisk vil ha mindre trafikk på veiene, så kommer ikke dette uten en kostnad. Enten økonomisk eller på andre områder. Det er jo opplagt at de fleste ikke ønsker dette - da hadde de jo gjort denne endringen selv. Det kan jo hende at det allikevel er nødvendig for samfunnet som helhet.For min del vil det bety så store endringer i både arbeidsliv og privat liv at det er helt uaktuelt.Det er også relativt enkelt å slippe unna: selg bilen og reis kollektivt eller bruk bena/sykkel. Det er vanlig å innvende at dette «ikke er mulig for akkurat meg på grunn av ett-eller-annet» men om man endrer litt perspektiv eller gjør ymse tilpasninger i sin hverdag så kan man bli overrasket over hva som er mulig. Kanskje det medfører en form for ubehag eller at ting må gjøres på en annen måte, men man blir i alle fall garantert kvitt direkte kostnader ved bom og bilavgifter om man vil det nok.
Jeg må i såfall både bytte jobb og kutte ut en stor del av mitt sosiale liv og fritidsrelaterte aktiviteter.
Dvs - en betydelig reduksjon i min "livskvalitet"
Er nok langt fra alene om det.
Det er et langt større mangfold blant Oslo´s befolkning enn du forsøker å fremstille det som.
Jeg har i liket med Weld store problemer med å se at man ikke skal klare å tilpasse seg dette. Javel, livet blir annerledes - men det er jo hele poenget.