I 2007 fikk staten inn 72,5 milliarder kroner i avgifter for bruk og kjøp av bil, i 2019 ser de ut til å ende på 44 milliarder. Differansen er på 28, 5 milliarder kroner. Det er mye penger som kunne bidratt til finansiering bybane i Bergen, og andre prosjekter (og kanskje reddet byen fra deres Bompengeliste-skjebne).
De fleste tenker at dette først og fremst er fordi elbilene slipper avgift, men det stemmer ikke. El-bilene er blitt en nyttig syndebukk i avgiftsdebatten. Sannheten er at fossilbilene står for den aller største reduksjonen i inntekter til staten. Hvis satsene på engangsavgiften hadde vært hold på samme nivå for fossilbiler i 2018 som i 2008, ville det gitt omtrent 5 milliarder mer i skatteinntekter - per år. El-bilene har i samme periode til sammenlikning kostet staten en milliard per år.
Regjeringen, i denne sammenheng ledet av Frp, har altså økt utgiftene, og redusert inntektene. Handlingsrommet er mindre. Bompengeopprøret er dermed vanskelige å håndtere enn det kunne ha vært.