alipax
Hi-Fi freak
Der ja, endelig en som sier sannheten om dette politiske idiotiet...
Der ja, endelig en som sier sannheten om dette politiske idiotiet...
Det er en naturlig konsekvens av å bruke prismekanismen her som alt annet. Det er for øvrig meningsløst å spille offerkortet. Folk som har dårlig økonomi har ikke råd til bil eller to biler uansett eller til å ha ungene på et lass av aktiviteter. Det er ikke så lett å se hvilke andre måter man skal begrense bilbruken i urbane strøk på. I alle fall ikke ved å fjerne den marginale kostnaden ved å kjøre dit eller bygge enda mer vei slik at det er plass til enda flere biler.Weld77 ønsker tydeligvis ikke å svare på akkurat det.Vi kan i alle fall konkludere med at det hissigste bilfolket ikke er spesielt smarte. Denne saksmaterien burde være ganske enkel å skjønne. De liker ikke å stå i kø men vil ha null marginalkost for å benytte der knappe godet «vei i rushtiden». Det burde være mulig å skjønne hva som skjer da, men de har det åpenbart tungt for det. Men om man bor i eller rundt Oslo og har kuket det såpass mye til for seg selv at bilen eller endatil bilene må brukes hele tiden så er slaget uansett tapt i utganspunktet. Det kan virke helt uteolig men det er faktisk ganske så mange i Oslo som klarer seg helt uten bil eller i det minste uten å bruke den daglig. Eller flere ganger om dagen. Slik kreativitet er fort verdt noen titusener i året.
Du mener i fult alvor at vi skal ha et system der uønsket adferd er forbeholdt de som har råd til det? Altså veier for de rike.
Folk som har dårlig økonomi har ikke råd til bil uansett eller til å ha ungene på et lass av aktiviteter.
Saken er at de fleste lønnsmotakere ikke har råd til en ekstra månedslønn i utgifter pr. år. Og argumentet om at brukeren skal betale holder ikke. Vi har betalt. Flere ganger utgiftene. De er nettopp de som har råd til bil nr. 2 og kanskje 3 som ikke betaler (elbiler). En helt hodeløs politikk og det er patetisk og se hvordan det hele politiske establishement nærmet flykter fra bompengevedtakene de har vært så for inntil nylig.Det er en naturlig konsekvens av å bruke prismekanismen her som alt annet. Det er for øvrig meningsløst å spille offerkortet. Folk som har dårlig økonomi har ikke råd til bil eller to biler uansett eller til å ha ungene på et lass av aktiviteter. Det er ikke så lett å se hvilke andre måter man skal begrense bilbruken i urbane strøk på. I alle fall ikke ved å fjerne den marginale kostnaden ved å kjøre dit eller bygge enda mer vei slik at det er plass til enda flere biler.
Han lider nok av det samme som politikerne: Monetær fartsblindhet. Det skjer når man har mer penger enn man klarer å bruke, og ikke tar inn over seg at en slik tilstand ikke deles av flertallet...Går ut fra at du i fullt alvor ikke mener dette, eller lever du i en så forenklet, kategorisk oppfatning av Oslos befolkning?
Enten har du penger nok og kan foreta deg alt du ønsker, eller så er du så fattig at du ikke har råd til noe
.
Den typiske bompengebetaler i Oslo er en mann alene i bilen med god økonomi - altså som meg selv om jeg hadde tilhørt den rasen som mener at det er eneste standsmessige måte å bevege seg inn til byen på. Ikke en stakkars barnefamilie som skal kjøre ungene rundt på aktiviteter hele tiden. Som cruiser påpekte for en tid tilbake er det interessant at en stakkar plutselig har blitt en familie med to jobber, kanskje to biler og unger som er med på et tårn av aktiviteter de skal kjøres til og fra. Det er ganske langt unna min oppfatning av hvem det er mest synd på i Oslo.Folk som har dårlig økonomi har ikke råd til bil uansett eller til å ha ungene på et lass av aktiviteter.
Går ut fra at du i fullt alvor ikke mener dette, eller lever du i en så forenklet, kategorisk oppfatning av Oslos befolkning?
Enten har du penger nok og kan foreta deg alt du ønsker, eller så er du så fattig at du ikke har råd til noe
Den samme forenkling virker du å ha mht folks mulighet til å sykle på jobb. Du gir til tider inntrykk av å tro at alle har en statisk 8-16 "kontorjobb" i Oslo sentrum - og ikke har andre gjøremål i løpet av en hverdag enn å komme seg til/fra jobb.
Det er mulig din hverdag er slik - men den er i såfall på ingen måte allmengyldig.
Poenget ser ut til å være at folk er helt totalt avhengige av bilen for å få dagen til å gå rundt. Da hjelper det ikke med kjøreforbud.Kjøreforbud er om ikke annet sosialt rettferdig. Stenge sentrum i en viss omkrets for privat biler
En rekke tettsteder som reduserer biltrafikk opplever faktisk økt omsetning, men omstillingen tar tid.Poenget ser ut til å være at folk er helt totalt avhengige av bilen for å få dagen til å gå rundt. Da hjelper det ikke med kjøreforbud.Kjøreforbud er om ikke annet sosialt rettferdig. Stenge sentrum i en viss omkrets for privat biler
I helgen kom jeg for øvrig i prat med en fyr som drev ymse næringsvirksomhet rundtomkring. Han sa at det generelle fenomenet i byer nå er at totalomsetningen holdes noenlunde jevn, men sammensetningen av den endrer seg til dels mye. Det blir mindre og mindre detaljhandel, men det blir kompensert av en økning i servicetilbudet i form av spisesteder, serveringssteder og dets like.
Vi vokste vel begge opp i en butikkverden og likte å rusle i dem. Men etterhvert har leien blitt for høy, lagerplassen for kostbar og kundene har fått andre kjøpevaner. Jeg skulle gjerne sett småbutikker i sentrum, i mengder, og utleiere bør skjønne at det er gunstig for gårdene deres om de gir butikkene bedre betingelser. (Enkelte har skjønt det).Jeg skjønner at jeg er annerledes. Jeg liker å gå i butikker. Det er noe helt annet å gå i en bokhandel og se i bøkene og bli inspirert enn å handle dem på nettet. Jeg synes ikke noe om disse bysentra som i praksis er et eneste stort serveringssted.
En noe "merkelig" stigmatisering, og igjen et eksempel på at du har en holdning som tilsier at menneskegrupper kun kan deles inn i to kategorier - de som er lik deg, og de som ikke er lik deg.Den typiske bompengebetaler i Oslo er en mann alene i bilen med god økonomi - som mener at det er eneste standsmessige måte å bevege seg inn til byen på. Ikke en stakkars barnefamilie som skal kjøre ungene rundt på aktiviteter hele tiden. Som cruiser påpekte for en tid tilbake er det interessant at en stakkar plutselig har blitt en familie med to jobber, kanskje to biler og unger som er med på et tårn av aktiviteter de skal kjøres til og fra. Det er ganske langt unna min oppfatning av hvem det er mest synd på i Oslo.
Ikke uenig, selv om det er et vesentlig mer sammensatt bilde.Jeg har aldri påstått at alle kan sykle til jobben, kun at mange flere kan enn som gjør det i dag. I motsetning til Oslos politikere tror jeg derimot ikke det er sykkelveier som er svaret. Jeg tror generell latskap og aversjon mot ubehag (som å bli våt) er mye større hindere. Sykkelgarasjen på jobben er ganske slunken når det regner og det til tross for at folk har dusj, garderobeskap og tørkerom tilgjengelig og åpenbart klarer å sykle i finvær i alle fall.
= Loslitt "populistutsagn"...å spy ut eksos i fri mundur...
I og med at du siterer meg med dette svaret: Jeg vet ikke helt hvem "dere" er, og jeg representerer på ingen måte noe "gruppering" verken her inne, eller i andre sammenhenger. Mine ytringer og meninger er i så måte mine - og kun mine.Poenget er faktisk å få biler bort fra veiene i Oslo. Dersom dere mener at det ikke burde være et mål i seg selv så er det fritt frem å mene det, men noe særlig mer egoistisk synspunkt enn det er vanskelig å finne. For det er jo faktisk konsekvensen av hva dere argumenterer for. Retten til å forurense helt gratis.
Og det mener du med hånd på hjertet er en god, miljøvennlig løsning?Jeg kan få en hvilken som helst vare på døren, til laveste pris, ofte med gratis frakt.
Ingen av disse kostnadene angriper fenomenet at Oslo eller andre byer har en mye høyere tetthet av folk og biler enn andre steder. De avgiftene du viser til er de samme om man bor i Indre Troms (hvor det ikke er så veldig nøye hva folk gjør siden de uansett ikke er så mange - hverken på veiene eller beboere) eller om man bor i pendleravstand fra Oslo. Det er en fundamental forskjell på bytrafikk og annen trafikk. Et system som skal adressere denne problemstillingen må nødvendigvis angripe kjøring i Oslo eller andre byer helt spesifikt. Friheten til å eksosforurense Oslo har du ikke betalt for når du kjøper en bil i Norge. Den betaler du for i det du passerer bomringen og evt om du må leie en dyr parkeringsplass for å ha et sted å sette bilen. Dette er en av flere grunner til at det er utstudert toskete å ta det over skatteseddelen. Det er ikke uvesentlig hvor kjøringen finner sted.Retten til å forurense gratis (ved å bruke bil) er vel en sannhet med så store modifikasjoner at det egentlig ikke er noe nevneverdig argument. Man betaler jo allerede avgifter i form av engangsavgift, årsavgift og drivstoffavgift. Ingen andre forurensende ting man foretar seg er i nærheten av å være så avgiftsbelagt som bilbruk.
Har du eksempler der annen form for forurensing har særavgifter (tilleggsavgifter) for forurensing lokal i Oslo?Ingen av disse kostnadene angriper fenomenet at Oslo eller andre byer har en mye høyere tetthet av folk og biler enn andre steder. De avgiftene du viser til er de samme om man bor i Indre Troms (hvor det ikke er så veldig nøye hva folk gjør siden de uansett ikke er så mange - hverken på veiene eller beboere) eller om man bor i pendleravstand fra Oslo. Det er en fundamental forskjell på bytrafikk og annen trafikk. Et system som skal adressere denne problemstillingen må nødvendigvis angripe kjøring i Oslo eller andre byer helt spesifikt. Friheten til å eksosforurense Oslo har du ikke betalt for når du kjøper en bil i Norge. Den betaler du for i det du passerer bomringen og evt om du må leie en dyr parkeringsplass for å ha et sted å sette bilen. Dette er en av flere grunner til at det er utstudert toskete å ta det over skatteseddelen. Det er ikke uvesentlig hvor kjøringen finner sted.Retten til å forurense gratis (ved å bruke bil) er vel en sannhet med så store modifikasjoner at det egentlig ikke er noe nevneverdig argument. Man betaler jo allerede avgifter i form av engangsavgift, årsavgift og drivstoffavgift. Ingen andre forurensende ting man foretar seg er i nærheten av å være så avgiftsbelagt som bilbruk.
Overhodet ikke, men det er blitt slik. Ta det opp med selskapene som leverer tjenestene. Supermarked tok livet av småbutikker. Kjøpesentra tok livet av småbutikker. Netthandel med gratis frakt tar livet av småbutikker.Og det mener du med hånd på hjertet er en god, miljøvennlig løsning?Jeg kan få en hvilken som helst vare på døren, til laveste pris, ofte med gratis frakt.
Nei, kommer ikke på noen i farten. Men det er fra neste år(?) forbudt med oljefyr i Oslo, for eksempel. Før eller siden tar de vel tak i cruisetrafikken også får man håpe.Har du eksempler der annen form for forurensing har særavgifter (tilleggsavgifter) for forurensing lokal i Oslo?
Det er det småbutikkene må forstå ved å tilby utkjøring av varer. Fordelen med kjøpmannen på landet er jo for mange det at han leverer varene på døra.Overhodet ikke, men det er blitt slik. Ta det opp med selskapene som leverer tjenestene. Supermarked tok livet av småbutikker. Kjøpesentra tok livet av småbutikker. Netthandel med gratis frakt tar livet av småbutikker.Og det mener du med hånd på hjertet er en god, miljøvennlig løsning?Jeg kan få en hvilken som helst vare på døren, til laveste pris, ofte med gratis frakt.
og du får den til 49 kr inkludert frakt bare fordi Vesten har inngått stutdumme avtaler. Posten taper penger på å levere pakken til deg.Jeg har en nåletrykksvekt jeg kjøpte fra Kina en del år tilbake. Dvs. jeg kjøpte den på eBay og den ble sendt til meg fra Kina. Den kostet NOK 49,-, inklusive frakt. Lignet veldig på en tilsvarende som var i salg i butikk i Oslo, men jeg befant meg i Valdres og ville ha nåletrykksvekt.
Den kom til meg i posten, jeg kalibrerte den for 5 gram og kontrollveide med små lodd jeg hadde. Formidable greier, den var pålitelig til to desimaler.
Her inne ble kjøpet kommentert med "kinamikk", "ville gå i stykker, "var ikke identisk med tilsvarende vekt i salg i norsk HiFi-butikk".
I norsk butikk kostet den vekten usedvanlig mange hundrelapper -- og der ligger problemet for småbutikkene, greit illustrert.
Vekten virker fortsatt, syv år etter.
En rekke tettsteder som reduserer biltrafikk opplever faktisk økt omsetning, men omstillingen tar tid.Poenget ser ut til å være at folk er helt totalt avhengige av bilen for å få dagen til å gå rundt. Da hjelper det ikke med kjøreforbud.Kjøreforbud er om ikke annet sosialt rettferdig. Stenge sentrum i en viss omkrets for privat biler
I helgen kom jeg for øvrig i prat med en fyr som drev ymse næringsvirksomhet rundtomkring. Han sa at det generelle fenomenet i byer nå er at totalomsetningen holdes noenlunde jevn, men sammensetningen av den endrer seg til dels mye. Det blir mindre og mindre detaljhandel, men det blir kompensert av en økning i servicetilbudet i form av spisesteder, serveringssteder og dets like.
Butikker i sentrum av Oslo som opplever omsetningssvikt har nok lettere for å peke på trafikkomlegging enn på den egentlige årsaken:
https://www.prisjakt.no
amazon.com
ebay.com
og hundrevis av nettbutikker, for et hvilket som helst vareslag.
Jeg kan få en hvilken som helst vare på døren, til laveste pris, ofte med gratis frakt.
Norge har jo etter krigen i utgangspunktet vært et "bilfiendtlig" land, men en rekke restriksjoner, forbud, særavgifter og særordninger.Kjøreforbud er om ikke annet sosialt rettferdig.
Litt OT, men her synes jeg det lyser litt dbl.moralJeg har en nåletrykksvekt jeg kjøpte fra Kina en del år tilbake. Dvs. jeg kjøpte den på eBay og den ble sendt til meg fra Kina. Den kostet NOK 49,-, inklusive frakt. Lignet veldig på en tilsvarende som var i salg i butikk i Oslo, men jeg befant meg i Valdres og ville ha nåletrykksvekt.
Den kom til meg i posten. I norsk butikk kostet den vekten usedvanlig mange hundrelapper
Om 10 år går transporten med jernbane fra Kina til Europa, lastebilen spyr ikke ut eksos, den går på hydrogen eller batterier og postmannen kommer innom en gang i uka med sin lille elektriske mopedbil made in Norway. Det ordner seg etterhvert.Litt OT, men her synes jeg det lyser litt dbl.moralJeg har en nåletrykksvekt jeg kjøpte fra Kina en del år tilbake. Dvs. jeg kjøpte den på eBay og den ble sendt til meg fra Kina. Den kostet NOK 49,-, inklusive frakt. Lignet veldig på en tilsvarende som var i salg i butikk i Oslo, men jeg befant meg i Valdres og ville ha nåletrykksvekt.
Den kom til meg i posten. I norsk butikk kostet den vekten usedvanlig mange hundrelapper
Du står jo langt frem som representant for at de som ikke velger miljøvennlige alternativ skal betale for sine "synder" - og du er blant de som klart har uttalt å være villig til å betale ekstra (eller akseptere ulemper) for å velge miljøvennlige alternativ.
Så har du kjøpt en vekt på eBay - sendt fra Kina. Denne forsendelsen ble eksklusivt emballert, fraktet til Norge med fly - og videre som separat pakke med eksosspyende lastebil til Valdres - og for alt jeg vet kjørt til døra med bil av postmannen.
Du gir inntrykk av å være "kry" av å ha spart et par hundrelapper på det fremfor å kunne ha gått til butikken og kjøpt den i form av et mer miljøvennlig alternativ, men til høyere pris. Joda, du var på tidspunktet i Valdres, men det var nok ikke noe akutt behov, og det virker uansett som om du er temmelig frekvent i Oslo, der du kunne ruslet til butikken og kjøpt den.
Det er flere andre her inne med det samme miljøengasjementet som virker å handle på tilsvarende måte.
Ja, det hadde jeg glemt, dronene kommerNei, posten leveres vel ut med droner?
Du burde fokusere på sak og konsentrere deg om det og kanskje bruke litt mer tid på ball kontra mann?Litt OT, men her synes jeg det lyser litt dbl.moralJeg har en nåletrykksvekt jeg kjøpte fra Kina en del år tilbake. Dvs. jeg kjøpte den på eBay og den ble sendt til meg fra Kina. Den kostet NOK 49,-, inklusive frakt. Lignet veldig på en tilsvarende som var i salg i butikk i Oslo, men jeg befant meg i Valdres og ville ha nåletrykksvekt.
Den kom til meg i posten. I norsk butikk kostet den vekten usedvanlig mange hundrelapper
Du står jo langt frem som representant for at de som ikke velger miljøvennlige alternativ skal betale for sine "synder" - og du er blant de som klart har uttalt å være villig til å betale ekstra (eller akseptere ulemper) for å velge miljøvennlige alternativ.
Så har du kjøpt en vekt på eBay - sendt fra Kina. Denne forsendelsen ble eksklusivt emballert, fraktet til Norge med fly - og videre som separat pakke med eksosspyende lastebil til Valdres - og for alt jeg vet kjørt til døra med bil av postmannen.
Du gir inntrykk av å være "kry" av å ha spart et par hundrelapper på det fremfor å kunne ha gått til butikken og kjøpt den i form av et mer miljøvennlig alternativ, men til høyere pris. Joda, du var på tidspunktet i Valdres, men det var nok ikke noe akutt behov, og det virker uansett som om du er temmelig frekvent i Oslo, der du kunne ruslet til butikken og kjøpt den.
Det er flere andre her inne med det samme miljøengasjementet som virker å handle på tilsvarende måte.
Denne handelen var nå allerede gjort - og slik er nå engang gjeldende praksis den dag i dag også, og en god tid fremoverOm 10 år går transporten med jernbane fra Kina til Europa, lastebilen spyr ikke ut eksos, den går på hydrogen eller batterier og postmannen kommer innom en gang i uka med sin lille elektriske mopedbil made in Norway. Det ordner seg etterhvert.
Over hodet ikke vanskelig å forstå, eller å se prinsippet - og hva den "tradisjonelle" varehandelen har for utfordringer mht fremtidige omstillinger.Var det så vanskelig å forstå, eller var det helt umulig for deg å se prinsippet i dette?
Vi må slutte å kjøpe billig dritt vi ikke trenger. En nåletrykksvekt er viktig og til den prisen fela betalte så er det vanskelig å si nei.Denne handelen var nå allerede gjort - og slik er nå engang gjeldende praksis den dag i dag også, og en god tid fremoverOm 10 år går transporten med jernbane fra Kina til Europa, lastebilen spyr ikke ut eksos, den går på hydrogen eller batterier og postmannen kommer innom en gang i uka med sin lille elektriske mopedbil made in Norway. Det ordner seg etterhvert.