Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.855
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^Jeg er gjerne med på entusiasmen her, og håper på det beste. Men, disse små kjøretøyene er ikke egnet for tyske kjøremønstre for eks. Som en bil nr 2 i byene ja, men det lover ikke godt for klimaregnskapet at man skal ha 2 biler.

    Videre, autonome kjøretøy ligger langt inn i framtiden - spesielt med tanke på vanskelige kjøreforhold i dette landet, samt at AI ennå ikke håndterer kaos i trafikken med alle mulige hendelser. AI idag kan kjenne igjen et menneske eller en figur, men det er lett å slå dagens teknologi for igjenkjenning ut i forvirring og er uegnet i trafikken, bare for å begynne et sted. Så har vi avhengigheten til sensorer som skal fungere på vårt føre etc.
    Jeg forstår ikke helt hvor du har vært de siste 2 årene. På meg så virker du helt uinformert om hva som skjer på elbilfronten. Anbefaler deg og hoppe over i elbiltråden og lese deg litt opp. I tillegg kan det være greit å sjekke hva VAG, BMW og Mercedes har på gang. Kjøpekontrakter skrives i disse dager.
    Google er vår venn:)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^Jeg er gjerne med på entusiasmen her, og håper på det beste. Men, disse små kjøretøyene er ikke egnet for tyske kjøremønstre for eks. Som en bil nr 2 i byene ja, men det lover ikke godt for klimaregnskapet at man skal ha 2 biler.

    Videre, autonome kjøretøy ligger langt inn i framtiden - spesielt med tanke på vanskelige kjøreforhold i dette landet, samt at AI ennå ikke håndterer kaos i trafikken med alle mulige hendelser. AI idag kan kjenne igjen et menneske eller en figur, men det er lett å slå dagens teknologi for igjenkjenning ut i forvirring og er uegnet i trafikken, bare for å begynne et sted. Så har vi avhengigheten til sensorer som skal fungere på vårt føre etc.
    Jeg forstår ikke helt hvor du har vært de siste 2 årene. På meg så virker du helt uinformert om hva som skjer på elbilfronten. Anbefaler deg og hoppe over i elbiltråden og lese deg litt opp. I tillegg kan det være greit å sjekke hva VAG, BMW og Mercedes har på gang. Kjøpekontrakter skrives i disse dager.
    Google er vår venn:)
    Joda, jeg er forhåpentligvis ikke så utdatert som du tror :) Vedrørende autonome kjøretøyer så har jeg nok desverre rett. Når det kommer til økning i elbil-salget så gjenstår det å se hvor mye dette i realiteten slår an. Jeg er klar over at mange bilmerker satser på det. Jeg står i kø for en selv :D
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.855
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Pellets danker ut kull

    https://www.dn.no/energi/arbaflame/...pellets-danker-ut-kull-i-rotterdam/2-1-614251

    Bl.a.
    Kullkraftverket i Rotterdam er på høyde med høyhusene i Bjørvika, og spiser 300 tonn kull i timen. Det vil si nærmere to millioner tonn med klimaversting i året.

    På kaia i Oslo havn ligger det nå 6000 tonn pellets som er på vei til Rotterdam. Den ser svart ut, men er grønn, lukter kvae og er basert på treflis.

    Kjøper er franske Engie, et av de store franske kraftselskapene, som eier kullkraftverket i Rotterdam. Engie, tidligere GDF Suez, har bestemt seg for å kutte ut kull i Rotterdam, og erstatte det med norskutviklet pellets.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Pellets danker ut kull

    https://www.dn.no/energi/arbaflame/...pellets-danker-ut-kull-i-rotterdam/2-1-614251

    Bl.a.
    Kullkraftverket i Rotterdam er på høyde med høyhusene i Bjørvika, og spiser 300 tonn kull i timen. Det vil si nærmere to millioner tonn med klimaversting i året.

    På kaia i Oslo havn ligger det nå 6000 tonn pellets som er på vei til Rotterdam. Den ser svart ut, men er grønn, lukter kvae og er basert på treflis.

    Kjøper er franske Engie, et av de store franske kraftselskapene, som eier kullkraftverket i Rotterdam. Engie, tidligere GDF Suez, har bestemt seg for å kutte ut kull i Rotterdam, og erstatte det med norskutviklet pellets.
    hadde vært greit med litt info om hvordan utslippet er kontra kull
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.157
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    1
    Det skulle selvfølgelig ikke vært lov for bilfabrikantene å handle utslippskvoter seg i mellom. Tesla trenger kapital og skulle sluppet å skaffe seg dette ved å forlenge fossilbilproduksjonen hos andre. At Apple med verdens største pengebinge (og litt smal portefølje etter hvert) ikke kjenner sin besøkelsestid er et mysterium.

    Du finner samme tvilsomme prinsipp flere steder. Norsk vindkraft utbygges nå i stor stil først og fremst for at tyskerne skal grønnvaske energisammensetniingen og kunne forlenge kullkraftverkenes produksjonstid i le (sic) av norsk vindkraft. Korriger meg hvis dette er feil, men jeg mener å ha lest at det er en slik sammenheng.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.855
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og nå over til værmeldingen;

    Samtidig som det er sendt ut et historisk tornadovarsel for Sør-Norge kan det i tillegg bli tropehett torsdag.
    lybn+1.jpg
    Historisk tornadovarsel
    StormGeo har onsdag sendt ut et tornadovarsel for torsdag, melder TV 2. Kanalen har intervjuet seniormeteorolog Olav Krogsæther, som opplyser at han aldri tidligere har sendt ut et tornadovarsel i sin 20 år lange karriere.

    Tornadoene kan oppstå lokalt og karakteriseres som «små» av meteorologen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Pellets danker ut kull

    https://www.dn.no/energi/arbaflame/...pellets-danker-ut-kull-i-rotterdam/2-1-614251

    Bl.a.
    Kullkraftverket i Rotterdam er på høyde med høyhusene i Bjørvika, og spiser 300 tonn kull i timen. Det vil si nærmere to millioner tonn med klimaversting i året.

    På kaia i Oslo havn ligger det nå 6000 tonn pellets som er på vei til Rotterdam. Den ser svart ut, men er grønn, lukter kvae og er basert på treflis.

    Kjøper er franske Engie, et av de store franske kraftselskapene, som eier kullkraftverket i Rotterdam. Engie, tidligere GDF Suez, har bestemt seg for å kutte ut kull i Rotterdam, og erstatte det med norskutviklet pellets.
    hadde vært greit med litt info om hvordan utslippet er kontra kull
    Pellets er jo laget av ved, og trevirke er karbonnøytralt brennstoff. Man slipper ut litt co2 når man brenner det, men trærne fanger opp like mye co2 når de vokser til. Så lange man planter nye trær når man hugger de gamle så blir det hele en null sum.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ ^ Er det ikke slik at værmelding fra dag til dag er en værmelding mens trender over flere år er klimaforskning?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.265
    Antall liker
    19.344
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Videre, autonome kjøretøy ligger langt inn i framtiden - spesielt med tanke på vanskelige kjøreforhold i dette landet, samt at AI ennå ikke håndterer kaos i trafikken med alle mulige hendelser. AI idag kan kjenne igjen et menneske eller en figur, men det er lett å slå dagens teknologi for igjenkjenning ut i forvirring og er uegnet i trafikken, bare for å begynne et sted. Så har vi avhengigheten til sensorer som skal fungere på vårt føre etc.
    Man har i tillegg noen ikke helt enkle juridiske nøtter og etiske dilemma å løse. Alle reaksjoner til kjøretøyet når en hindring oppstår må jo programmeres. Eks: Om en påkjørsel av et menneske er uungåelig - hvem har ansvaret, og hvem skal tiltales for uaktsomhet?
    Om kjøretøyet må velge å kjøre på person a, eller person b - på hvilket grunnlag skal man programmere at dette valget tas, og igjen - hvem har ansvaret?
    Videre er det ulike andre situasjoner der mennesket bak rattet tar mer eller mindre rasjonelle valg i en gitt situasjon, og evt må ansvare for sin handling, der man har samme utfordring. Slett ikke enkelt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.372
    Antall liker
    40.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ ^ Er det ikke slik at værmelding fra dag til dag er en værmelding mens trender over flere år er klimaforskning?
    Helt klart, men "trenden" her er at det er første gang det utstedes et tornadovarsel i Norge. Er det et enkeltstående tilfelle, eller er det noe som kommer til å gjenta seg stadig oftere? Oppvarming betyr mer energi i luften og havet, som betyr mer intenst vær av alle typer.
    https://www.tv2.no/a/10650089/
    https://edition.cnn.com/2019/06/05/europe/tornado-bocholt-weather-germany-intl-grm-scli/index.html
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Pellets danker ut kull

    https://www.dn.no/energi/arbaflame/...pellets-danker-ut-kull-i-rotterdam/2-1-614251

    Bl.a.
    Kullkraftverket i Rotterdam er på høyde med høyhusene i Bjørvika, og spiser 300 tonn kull i timen. Det vil si nærmere to millioner tonn med klimaversting i året.

    På kaia i Oslo havn ligger det nå 6000 tonn pellets som er på vei til Rotterdam. Den ser svart ut, men er grønn, lukter kvae og er basert på treflis.

    Kjøper er franske Engie, et av de store franske kraftselskapene, som eier kullkraftverket i Rotterdam. Engie, tidligere GDF Suez, har bestemt seg for å kutte ut kull i Rotterdam, og erstatte det med norskutviklet pellets.
    hadde vært greit med litt info om hvordan utslippet er kontra kull
    Pellets fra denne leverandøren lages av sagflis og det er "innafor". Kull ble til for millioner av år siden og er lagret solenergi som skulle blitt i bakken. Pellets fra et tre som har trukket CO2 ut av atmosfæren for å bygge biomasse er del av nåtids karbonsyklus, mens kull og annen fossil energi som hentes opp fra lagre under bakkenivå legges til dagens karbonsyklus.

    I tillegg er det lavintensivt, energimessig, å produsere pellets av sagflis, sammenlignet med f.eks. energi- og vannforbruk til produksjon av biodiesel fra tremasse.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^ ^ Er det ikke slik at værmelding fra dag til dag er en værmelding mens trender over flere år er klimaforskning?
    Helt klart, men "trenden" her er at det er første gang det utstedes et tornadovarsel i Norge. Er det et enkeltstående tilfelle, eller er det noe som kommer til å gjenta seg stadig oftere? Oppvarming betyr mer energi i luften og havet, som betyr mer intenst vær av alle typer.
    https://www.tv2.no/a/10650089/

    Hadde videokonferanse med noen italienere i dag. De holder til Puglia.
    "Vanskelig her nå. Vekstsesongen har vært horribel. Variasjon i temperatur med 10-15 grader fra dag til dag, opp og ned."

    Det har de aldri hatt før og de som driver den gården har vært der i generasjoner.

    Det svinger andre steder enn der det er tornadovarsel:

    Skjermbilde 2019-06-05 kl. 21.12.50.jpg
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ ^ Er det ikke slik at værmelding fra dag til dag er en værmelding mens trender over flere år er klimaforskning?
    Helt klart, men "trenden" her er at det er første gang det utstedes et tornadovarsel i Norge. Er det et enkeltstående tilfelle, eller er det noe som kommer til å gjenta seg stadig oftere? Oppvarming betyr mer energi i luften og havet, som betyr mer intenst vær av alle typer.
    https://www.tv2.no/a/10650089/
    https://edition.cnn.com/2019/06/05/europe/tornado-bocholt-weather-germany-intl-grm-scli/index.html
    Jeg ser den, men det er ikke en trend når det er et engangstilfelle. Men, jeg forstår hypotesen om at dette kan være starten på endringer i været. Grunnlaget for å konkludere er ikke tilstede, på samme måte som at kaldere vær ikke er et argument for at klimaendringer ikke finner sted.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Om du har stereoanlegg koblet til i rød sone her kan du vurdere å koble det fra, for det blir noe inn i helsike mange lynnedslag.

    Skjermbilde 2019-06-05 kl. 21.18.56.jpg
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Videre, autonome kjøretøy ligger langt inn i framtiden - spesielt med tanke på vanskelige kjøreforhold i dette landet, samt at AI ennå ikke håndterer kaos i trafikken med alle mulige hendelser. AI idag kan kjenne igjen et menneske eller en figur, men det er lett å slå dagens teknologi for igjenkjenning ut i forvirring og er uegnet i trafikken, bare for å begynne et sted. Så har vi avhengigheten til sensorer som skal fungere på vårt føre etc.
    Man har i tillegg noen ikke helt enkle juridiske nøtter og etiske dilemma å løse. Alle reaksjoner til kjøretøyet når en hindring oppstår må jo programmeres. Eks: Om en påkjørsel av et menneske er uungåelig - hvem har ansvaret, og hvem skal tiltales for uaktsomhet?
    Om kjøretøyet må velge å kjøre på person a, eller person b - på hvilket grunnlag skal man programmere at dette valget tas, og igjen - hvem har ansvaret?
    Videre er det ulike andre situasjoner der mennesket bak rattet tar mer eller mindre rasjonelle valg i en gitt situasjon, og evt må ansvare for sin handling, der man har samme utfordring. Slett ikke enkelt.
    Helt riktig / enig. Etablering av nytt lovverk / regulering er en stor nøtt, selv om teknologien hadde vært på plass. I tillegg ligger vi lengre bak teknologisk enn mange innser på AI.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.855
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Videre, autonome kjøretøy ligger langt inn i framtiden - spesielt med tanke på vanskelige kjøreforhold i dette landet, samt at AI ennå ikke håndterer kaos i trafikken med alle mulige hendelser. AI idag kan kjenne igjen et menneske eller en figur, men det er lett å slå dagens teknologi for igjenkjenning ut i forvirring og er uegnet i trafikken, bare for å begynne et sted. Så har vi avhengigheten til sensorer som skal fungere på vårt føre etc.
    Man har i tillegg noen ikke helt enkle juridiske nøtter og etiske dilemma å løse. Alle reaksjoner til kjøretøyet når en hindring oppstår må jo programmeres. Eks: Om en påkjørsel av et menneske er uungåelig - hvem har ansvaret, og hvem skal tiltales for uaktsomhet?
    Om kjøretøyet må velge å kjøre på person a, eller person b - på hvilket grunnlag skal man programmere at dette valget tas, og igjen - hvem har ansvaret?
    Videre er det ulike andre situasjoner der mennesket bak rattet tar mer eller mindre rasjonelle valg i en gitt situasjon, og evt må ansvare for sin handling, der man har samme utfordring. Slett ikke enkelt.
    Velkjente problemstillinger, men jeg føler meg likevel helt trygg på at autonome kjøretøyer er en våt drøm for de som står bak nullvisjonen og de vi ser fra Trygg Trafikk som uttaler seg om fartsgrenser o.l. En fullverdig selvkjørende bil uten menneskelige trekk vil være bedre enn et menneske bak rattet i så og si alle situasjoner. Spørsmålet er ikke om det kommer men når.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.679
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    De på jobben som holder på med AI sier "i beste fall 30-40 år, om i det hele tatt". Det er selvfølgelig basert på at trafikken og veisystemet er som i dag. Hvis veien utbygges kraftig og trafikken går tilsvarende kraftig ned slik at trafikkbildet blir mer oversiktlig er det selvfølgelig mulig å få det til tidligere.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Teknologienglene skal redde oss igjen?

    Optimismen innen selvkjørende biler har tatt en lang hvilepause, fordi man har innsett at dette er skikkelig, skikkelig, skikkelig vanskelig ... for mange variabler.

    Men kreftene bak ønsker nå å rydde veiene for mennesker bak rattet, innføre veldig tydelige veimarkeringer og en rekke andre tiltak, som de håper skal gjøre det lettere for dem å nå målet. Blir nok noen protester.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    De på jobben som holder på med AI sier "i beste fall 30-40 år, om i det hele tatt". Det er selvfølgelig basert på at trafikken og veisystemet er som i dag. Hvis veien utbygges kraftig og trafikken går tilsvarende kraftig ned slik at trafikkbildet blir mer oversiktlig er det selvfølgelig mulig å få det til tidligere.
    AI er på et svært tidlig nivå ennå, men det er noen håp på videre utvikling der ute, f eks Siri kan læres opp til å kjenne igjen dialekter og talefeil, men å implementere en framtidig algoritme på veien er noe helt annet. Selv flytårn er jo ikke automatisert engang..
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ansvarsproblematikken når det gjelder selvkjørende (AI) er allerede løst; fasit finnes i det norske byråkratiets operative struktur.
    Skal bilen velge å kjøre ned en middelaldrende mann med høy inntekt og samfunnsnytte / value eller et ungt pikebarn i tidlig 20 årene på nav som snart blir uføre grunnet mentale issues? Altså hvis den ikke har noe valg?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det skulle selvfølgelig ikke vært lov for bilfabrikantene å handle utslippskvoter seg i mellom. Tesla trenger kapital og skulle sluppet å skaffe seg dette ved å forlenge fossilbilproduksjonen hos andre. At Apple med verdens største pengebinge (og litt smal portefølje etter hvert) ikke kjenner sin besøkelsestid er et mysterium.

    Du finner samme tvilsomme prinsipp flere steder. Norsk vindkraft utbygges nå i stor stil først og fremst for at tyskerne skal grønnvaske energisammensetniingen og kunne forlenge kullkraftverkenes produksjonstid i le (sic) av norsk vindkraft. Korriger meg hvis dette er feil, men jeg mener å ha lest at det er en slik sammenheng.
    De tyske kullkraftverkene er uansett i samme kvotemarked som norske oljeplattformer så med færre kvoter og stigende kvotepriser kan man jo se for seg hvem som kommer til å skvise hvem. Forutsatt at man tror på systemet selvsagt.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.855
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ansvarsproblematikken når det gjelder selvkjørende (AI) er allerede løst; fasit finnes i det norske byråkratiets operative struktur.
    Skal bilen velge å kjøre ned en middelaldrende mann med høy inntekt og samfunnsnytte / value eller et ungt pikebarn i tidlig 20 årene på nav som snart blir uføre grunnet mentale issues? Altså hvis den ikke har noe valg?
    Hva ville et menneske gjort ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.372
    Antall liker
    40.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Håpløst dilemma, og minst like urealistisk som fullt autonome biler i norsk snøvær. Problemstillingen er oppkonstruert. Eneste mulige tilnærming er at bilen aldri setter seg i en slik situasjon at den kan komme til å kjøre på et menneske. Det betyr at en autonom bil vil kjøre ekstremt prydelig med langt større sikkerhetsmarginer og lavere risiko enn hva en menneskelig sjåfør ville gjort.

    Autonome biler eksisterer allerede for persontransport på lukkede områder. Det er visstnok ganske kjedelig å sitte på - «Men kjør, da, for svarte!» Men bilen kjører ikke før den er helt sikker på at det ikke er noen kryssende trafikk. Det neste problemet er at menneskelige sjåfører vil forvente at den førerløse bilen stopper for dem og kjøre deretter i nærheten av den. Det betyr nok at førerløse biler kan bli stående ganske lenge foran et kryss.

    https://www.technologyreview.com/s/612804/wont-you-be-my-neighborhood-autonomous-vehicle/
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.679
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Jeg finner ikke rapporten nå, men for en tid tilbake ble det offentliggjort en rapport fra en forskergruppe i Sverige som hadde analysert trafikkflyten i Stockholm. Den konkluderte med at hvis alle fulgte reglene ville trafikken stoppe opp. Best flyt fikk man hvis ca 40% av bilistene ikke fulgte reglene slavisk. F.eks. hvordan løse opp en "deadlock" i et kryss der alle har vikeplikt - jo en av bilistene må bryte reglene og kjøre til tross for at han ikke har lov etter reglene.

    En selvkjørende bil vil alltid følge reglene - det vil føre til svært langsomtgående trafikk, og potensielt full stopp. Akkurat deadlock-situasjonen kan jo løses ved at bilene i krysset kommuniserer og blir "enige" om hvem som skal kjøre, men det er jo bare et eksempel - man har uendelig mange mulige situasjoner man må ta hensyn til.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.157
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    1
    Det skulle selvfølgelig ikke vært lov for bilfabrikantene å handle utslippskvoter seg i mellom. Tesla trenger kapital og skulle sluppet å skaffe seg dette ved å forlenge fossilbilproduksjonen hos andre. At Apple med verdens største pengebinge (og litt smal portefølje etter hvert) ikke kjenner sin besøkelsestid er et mysterium.

    Du finner samme tvilsomme prinsipp flere steder. Norsk vindkraft utbygges nå i stor stil først og fremst for at tyskerne skal grønnvaske energisammensetniingen og kunne forlenge kullkraftverkenes produksjonstid i le (sic) av norsk vindkraft. Korriger meg hvis dette er feil, men jeg mener å ha lest at det er en slik sammenheng.
    De tyske kullkraftverkene er uansett i samme kvotemarked som norske oljeplattformer så med færre kvoter og stigende kvotepriser kan man jo se for seg hvem som kommer til å skvise hvem. Forutsatt at man tror på systemet selvsagt.
    Jeg oppfattet norsk vindkraft først og fremst som et middel til å øke prosenten av fornybar energi i den tyske energimiksen slik at kullkraftverkene kan bestå litt til. Ikke som en del av kvotesystemet for karbon.

    Kvotesystemer kan fungere fint, det er økonomiske virkemidler innenfor det som er teknisk mulig som er veien å gå. Det forutsetter dog at man priser inn karbonutslipp såpass heftig at man oppnår det som er formålet med det hele: reduserte utslipp. Jeg synes ikke kvotesystemet så langt har mye å vise til. Bortsett kanskje det sedvanlige det ville ha vært verre uten. Good guys kjøper kvoter (og god samvittighet) og slipper ut, Bad guys bare slipper ut.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.265
    Antall liker
    19.344
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Problemstillingen er oppkonstruert. Eneste mulige tilnærming er at bilen aldri setter seg i en slik situasjon at den kan komme til å kjøre på et menneske. Det betyr at en autonom bil vil kjøre ekstremt prydelig med langt større sikkerhetsmarginer og lavere risiko enn hva en menneskelig sjåfør ville gjort.
    Problemstillingen, i sammen med en rekke andre, er ikke oppkonstruert. Om en bil skal være helt selvkjørende må selv bortimot urealistiske og tilnærmet hypotetiske situasjoner utredes, da det kán skje.
    Som du er inne på er det en løsning at kjøretøyet aldri setter seg i en slik situasjon. Det har igjen noen konsekvenser - som at den i flere situasjoner vil bevege seg temmelig tregt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det skulle selvfølgelig ikke vært lov for bilfabrikantene å handle utslippskvoter seg i mellom. Tesla trenger kapital og skulle sluppet å skaffe seg dette ved å forlenge fossilbilproduksjonen hos andre. At Apple med verdens største pengebinge (og litt smal portefølje etter hvert) ikke kjenner sin besøkelsestid er et mysterium.

    Du finner samme tvilsomme prinsipp flere steder. Norsk vindkraft utbygges nå i stor stil først og fremst for at tyskerne skal grønnvaske energisammensetniingen og kunne forlenge kullkraftverkenes produksjonstid i le (sic) av norsk vindkraft. Korriger meg hvis dette er feil, men jeg mener å ha lest at det er en slik sammenheng.
    De tyske kullkraftverkene er uansett i samme kvotemarked som norske oljeplattformer så med færre kvoter og stigende kvotepriser kan man jo se for seg hvem som kommer til å skvise hvem. Forutsatt at man tror på systemet selvsagt.
    Jeg oppfattet norsk vindkraft først og fremst som et middel til å øke prosenten av fornybar energi i den tyske energimiksen slik at kullkraftverkene kan bestå litt til. Ikke som en del av kvotesystemet for karbon.

    Kvotesystemer kan fungere fint, det er økonomiske virkemidler innenfor det som er teknisk mulig som er veien å gå. Det forutsetter dog at man priser inn karbonutslipp såpass heftig at man oppnår det som er formålet med det hele: reduserte utslipp. Jeg synes ikke kvotesystemet så langt har mye å vise til. Bortsett kanskje det sedvanlige det ville ha vært verre uten. Good guys kjøper kvoter (og god samvittighet) og slipper ut, Bad guys bare slipper ut.
    Nå blir taket på antall kvoter senket med 2.2 prosent for EU (vårt marked) hvert år fra 2021 - 2030 så man er sikker på at det kommer til å bli dyrt. Selv nå koster det opp mot 300 kroner pr tonn CO2 så det er allerede en betydelig utgift for en del industri.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Småpenger, dersom man virkelig vil at "the social cost of carbon" skal monne som nedtrekksinstrument.
    Fjorårsmottakere av Sveriges Riksbanks pris i økonomi, Romer og Nordhaus, har begge kommet frem til at prisen bør ligge godt over USD200/tonn. Noe som illustrerer omfanget av utfordringen.

    Romer er tilhenger av at man begynner lavt, men at prisen "ubønnhørlig" (inexorably) går veldig høyt, på en fastsatt tidslinje, slik at alle utslippsaktører tvinges til å omstille seg.

    Holm og Sauar i Zero påpeker regningen som oljeindustrien blir presentert med en dag, når verdenssamfunnet forstår at "polluter pays" skal gjelde for den:

    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/lAnlV3/negativ-verdiskaping-i-oljeindustrien
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det nærliggende å anta at kostnaden er noe helt annet i 2030 enn den er i dag innenfor EU sitt kvotesystem så jeg vil ikke ta det for gitt at EU er så langt unna Romer og Nordhaus.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Også interessant med tanke på miljøet. Ganske mange som parkerer Teslaen sin og spaserer ut på catwalken og tror de er miljøbevisste....Høyt på verstinglista i flg. forskere. Men hvis jeg ikke er enige med dem så er det jo feil...? Eller..?

    Vi bruker 15 milliarder i året på utstyr: – Stiene har blitt en catwalk


    – Naturen har nærmest blitt et moteshow, og stiene en catwalk, sier Per Ingvar Haukeland, seniorforsker på institutt for friluftsliv ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN).

    Denne uken holder han foredrag om temaet på en internasjonal konferanse om sport og miljø (EASS), i Bø.

    https://www.nrk.no/telemark/nordmenn-bruker-15-milliarder-i-aret-pa-sportsutstyr-1.14575621

    "Her viser han blant annet til Vestlandsforskning, som konkluderer med at friluftsliv nå er det tredje verste du kan gjøre på fritiden med tanke på miljøet. Det verste er feriereiser og flyreiser for å besøke venner og familie.

    – Vi kaller det bærekraftparadokset, forteller han til NRK."
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^ I artikkelen jeg linker til ser man hvordan man skal kle seg og hva man skal vite, om man vil ut i naturen. ;)

    Nils Faarlund er idealet som mange unge strekker seg etter nå. Jeg har folk i omgangskretsen i tyveårene (merkelig nok, gitt min alder) som sover i telt i dagevis om vinteren, stikker ut i naturen langt fra enhver catwalk og er forunderlig dyktige på å klare seg i dagevis der ute, uten å klage. Utstyret er ofte kjøpt på overskuddslagre og er military grade holdbart.

    Fin artikkel om Faarlund her:

    https://www.dn.no/d2/friluftsliv/arne-nass/ingrid-gjerde/nils-faarlund/utenfor-allfarvei/1-1-5307728
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.855
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Også interessant med tanke på miljøet. Ganske mange som parkerer Teslaen sin og spaserer ut på catwalken og tror de er miljøbevisste....Høyt på verstinglista i flg. forskere. Men hvis jeg ikke er enige med dem så er det jo feil...? Eller..?

    Vi bruker 15 milliarder i året på utstyr: – Stiene har blitt en catwalk


    – Naturen har nærmest blitt et moteshow, og stiene en catwalk, sier Per Ingvar Haukeland, seniorforsker på institutt for friluftsliv ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN).

    Denne uken holder han foredrag om temaet på en internasjonal konferanse om sport og miljø (EASS), i Bø.

    https://www.nrk.no/telemark/nordmenn-bruker-15-milliarder-i-aret-pa-sportsutstyr-1.14575621

    "Her viser han blant annet til Vestlandsforskning, som konkluderer med at friluftsliv nå er det tredje verste du kan gjøre på fritiden med tanke på miljøet. Det verste er feriereiser og flyreiser for å besøke venner og familie.

    – Vi kaller det bærekraftparadokset, forteller han til NRK."
    " Friluftsliv er nå det værste du kan gjøre på fritiden med tanke på miljøet" Dette er setningen som vil feste seg hos mange og det er jo bare tull og svada. Det forutsetter at du ser ut som en blanding av Liberace og Therese Johaug når du er ute og går tur. Virkeligheten er jo ikke sånn, mange går på tur med helt vanlige klær, anorakker, ryggsekker, termos og fiskestang er noe som nesten varer livet ut.
    Det er ikke friluftslivet som ikke er bærekraftig men kjøpehysteriet som rir oss som en mare.
    Ja til lavere lønn og kortere arbeidstid;)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Problemstillingen er oppkonstruert. Eneste mulige tilnærming er at bilen aldri setter seg i en slik situasjon at den kan komme til å kjøre på et menneske. Det betyr at en autonom bil vil kjøre ekstremt prydelig med langt større sikkerhetsmarginer og lavere risiko enn hva en menneskelig sjåfør ville gjort.
    Problemstillingen, i sammen med en rekke andre, er ikke oppkonstruert. Om en bil skal være helt selvkjørende må selv bortimot urealistiske og tilnærmet hypotetiske situasjoner utredes, da det kán skje.
    Som du er inne på er det en løsning at kjøretøyet aldri setter seg i en slik situasjon. Det har igjen noen konsekvenser - som at den i flere situasjoner vil bevege seg temmelig tregt.
    I 80 km/t eller mer så må slike regler ganske riktig måtte implementeres. Ulykkene vil nok gå ned, men eksterne faktorer må man ta høyde for: vannplaning, is på veiene etc. Etterhvert som teknologien utvikler seg så må kjøretøyene kunne kjøre effektivt. Dead-lock situasjonen er enkel å løse ift. alle andre tekniske utfordringer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn