Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Dette var da voldsomt satt på spissen. For ikke å si blank løgn, trolleri, og mere til:).
    Reker, fisk, blekksprut og ikke minst krabbe er jo snadder.
    Prøv å si det til de grønne hordene som insisterer på at kun gress er menneskemat, kun vegetar/vegan skal servers om det er noe offentlig. Extrem halal. Fisk og sjømat er fyfy ... er du grønn skal du på beite eller settes på kraftfor.

Dette er ikke tull engang. Den grønne fascismen brer om seg. Amsterdam var de siste som falt for idiotien.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette var da voldsomt satt på spissen. For ikke å si blank løgn, trolleri, og mere til:).
    Reker, fisk, blekksprut og ikke minst krabbe er jo snadder.
    Prøv å si det til de grønne hordene som insisterer på at kun gress er menneskemat, kun vegetar/vegan skal servers om det er noe offentlig. Extrem halal. Fisk og sjømat er fyfy ... er du grønn skal du på beite eller settes på kraftfor.

Dette er ikke tull engang. Den grønne fascismen brer om seg. Amsterdam var de siste som falt for idiotien.
    Jeg gir meg ikke så lett, de grønne hordene spiser gartnere til frokost:D. Vegetar/vegan er helt ok å spise, og det er godt mulig at det er noen grønne som er i den avdelingen. Det er ikke jeg. Og halal er bare en måte å slakte et dyr på. Det har ingenting i denne diskusjonen å gjøre. Fisk og sjømat er ikke fy-fy. Men de ønsker at fiskeoppdretten skal skje i lukkede anlegg. Blir nok litt dyrere, men gir en helt annen mulighet for kontroll på vannkvalitet og fiskens helsetilstand.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser det gode i menneskene og tror han er den gjenfødte Balle Clorin.

H

Hardingfele

Gjest
    Vi er kommet i hendene på idioter. Det kan umulig gå godt. Det blir litt av en reise.

U.S. Dept of Energy viser til "freedom gas" og "molecules of freedom" når de skal beskrive amerikansk gasseksport til Europa. De som har luker å skalke burde vurdere å gjøre det nå.

"Increasing export capacity from the Freeport LNG project is critical to spreading freedom gas throughout the world by giving America’s allies a diverse and affordable source of clean energy," said U.S. Under Secretary of Energy Mark W. Menezes at an announcement in a conference in Vancouver, Canada.
    Later in the release, Assistant Secretary for Fossil Energy Steven Winberg says that "I am pleased that the Department of Energy is doing what it can to promote an efficient regulatory system that allows for molecules of U.S. freedom to be exported to the world."
    https://eu.usatoday.com/story/news/...es-freedom-gas-refer-natural-gas/1270444001/?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det kan vel kanskje sees opp mot motstanden mot Nord Stream 2 og det at Tyskland, Frankrike og Russland har ignorert alle protester. Bare en tanke.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.975

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    H

Hardingfele

Gjest
    Ernas tale til ungdommen, med kommentarer:

Kjære elever - kjære ungdom!
    Akkurat som deg Erna, er jeg er også bekymret for jorden. Jeg synes også det er bekymringsfullt at vi utrydder dyrearter i et tempo vi aldri før har sett maken til. Strengt tatt har vi ikke gjort så mye noen av oss. Selv har jeg flydd over hele verden, jeg har kjøpt en mengde ting jeg ikke trenger, og jeg kaster innimellom både mat og plast i feil søppelbøtte. Derfor gleder jeg meg veldig til at du nå, på vegne av oss som har forsynt oss grovt av jordas ressurser, skal snakke til ungdommen om hvordan vi skal redde verden. Vi trenger tross alt at noen som er villige til å rydde opp etter oss.

Verden står overfor en klimakrise. Vi trenger ikke å vedta det.
    Politiske vedtak tar jo også veldig lang tid, så det var da enda godt. La oss heller fokusere på problemet!

Dere har arvet et problem som er skapt av oss voksne. 1,5-gradersrapporten til FNs klimapanel viser to ting – den viser hvor alvorlige konsekvensene av global oppvarming kan bli. Men den viser også at det er mulig å håndtere klimakrisen.
    Altså, det må jeg si. Om ikke annet tar vi i hvert fall ansvar. Det er jo litt leit at konsekvensene er blitt så store selvsagt. Men det har ikke vært så lett å stoppe den eventyrlige forbruksveksten vi har hatt de siste årene heller.

Dere er kanskje den første generasjonen som opplever klimaendringene på kroppen, og den siste generasjonen som har muligheten til å gjøre noe med det.
    Dette synes jeg er en innmari fin presisering. Nå er det jo ikke alle fra millenniumsgenerasjonen som responderer dødsbra på å få en pistol mot tinningen på denne måten. Men det er kanskje like greit å rive av plasteret med en gang.

Jeg forstår godt at mange av dere er utålmodige og frustrerte. Det skulle bare mangle. Til dere vil jeg si at kampen mot klimaendringene er en viktig prioritet for denne regjeringen og det dyreste vi gjør, er å ikke handle.
    Så det er derfor alt er så dyrt! Fordi vi ikke har handlet før nå! Erna Solberg, Noen ganger er du veldig god til å forklare komplekse ting. Og når ungdommen en gang i fremtiden skal rydde opp etter oss, ja da vet de hvorfor det koster!

Noen av tingene vi gjør, gir rask effekt, slik som omleggingen av avgiftssystemet i transportsektoren.
    Look to Norway, people! We are literally driving change!!! Tenk at luksusbilen Tesla er blitt allemannseie. Null til hundre på 2,5 sekunder, det er rått for en akademikerlønn. Med slike tiltak er det lett å glemme at Norge i statsbudsjettet for 2019 er milevis unna å nå våre internasjonale forpliktelser i Parisavtalen.

Det har gjort at bensin- og dieselmotorer erstattes med elmotorer i stadig flere biler, busser og ulike båter.
    Ulike båter? Fortell mer! Er det båtene som skal redde ungdommen?

Ikke bare er det bra for klimaet, det er også bra for teknologiutviklingen og arbeidet med å redusere lokal forurensning i og rundt de store byene.
    Teknologi er spennende! Den kan helt sikkert hjelpe oss i og rundt de store byene når stadig flere politikere bøyer av for bompengepresset. Og vi kommer sikkert tilbake til det med båtene. De er jeg veldig spent på.

Andre ting tar det lengre tid før vi ser effekten av. Som arbeidet med å redde verdifull regnskog i Amazonas, utvikle karbonfangst og -lagring i industrien og erstatte oljebasert plast med fossilfri.
    Hørte jeg noen si Mongstad? Neida, jeg skal ikke skape dårlig stemning her. For selv om vår generasjon ikke har fått til hverken karbonfangst eller lagring av den, kan det jo hende ungdommen klarer det.

Men jeg vet at for dere som streiket, handler det ikke om hva vi politikere har gjort, men hva vi skal gjøre. At vi skal gjøre nok. Til dere vil jeg si: I klimakampen er kun seier godt nok.
    Og det er jammen bra du sier dette. Ungdommene streiker selvsagt ikke fordi vår generasjon ikke har gjort noe. Det hadde vært pinlig. De streiker selvsagt for å se fremover! Tipper vi skal tilbake til elektrifisering av disse ulike båtene, jeg. Føler at det er det du bygger opp til nå.

Foto: Thomas Haugersveen/Statsministerens kontor
    Norge har et særskilt ansvar for å bidra til å kutte klimagassutslipp. Både fordi vi er et rikt og velutviklet land, men også fordi vi er en stor eksportør av olje.
    Skal vi kutte i oljen? Er det ikke der vi får alle pengene våre fra?

Men siden klimaendringene er et globalt problem, trenger vi globale løsninger. Derfor jobber Norge mye internasjonalt for å få til forpliktende avtaler som reduserer utslippene over hele verden.
    Puh! Vi slipper å kutte i oljen! Da kan vi vel egentlig fortsette som før, og heller hjelpe resten av verden med å rydde opp.

Et eksempel på en slik avtale er Parisavtalen.
    Du har jo uttalt at Paris er din favorittby, Erna. Så selv om vi ikke er i nærheten av å oppfylle klimaavtalen, synes jeg det er greit å nevne den for ungdommen. Kanskje det kan inspirerer dem til å reise like mye som oss selv.

En annen er den Norge og Island har foreslått å inngå med EU. Den forplikter oss til samlet å kutte 40 prosent av utslippene våre innenfor blant annet transport- og landbrukssektoren innen 2030.
    Ja til globale løsninger med Island!! Det er nok denne avtalen som skal få oss på verdenskartet med de ulike båtene du nevnte i begynnelsen av talen!

I tillegg har vi i økt ambisjonsnivået i regjeringsplattformen. Både Parisavtalen og avtalen med EU gir en sterkere forpliktelse til gjennomføring uavhengig av hvilken regjering som styrer Norge.
    Dette liker jeg. Fortell mer om det økte ambisjonsnivået.

Et tettere samarbeid med EU vil også gi Norge større mulighet til å påvirke politikkutviklingen i Europa, et kontinent med over 500 millioner innbyggere. Den muligheten skal vi bruke til å jobbe for at EUs samlede ambisjonsnivå på klimaområdet økes ytterligere.
    Økt ambisjonsnivå i hele EU! Fantastisk. Lurer på om ambisjonsnivået er det samme som det norske ambisjonsnivået, eller om det er et annet ambisjonsnivå.

Mye har skjedd siden dere streiket forrige gang 22. mars.
    Jepp! Vi har økt ambisjonsnivået både lokalt og globalt!

Vi har bedt Stortinget om tilslutning til å inngå en klimaavtale med EU. Oljefondet har trukket 80 milliarder kroner ut av olje og gass.
    Oljefondet går nå ut av olje og gass? Bra vi har tjent 1000 milliarder på oljefondet siden nyttår, så vi uansett ikke risikerer noe her.

Norge har satt verdensrekord i salg av elbiler. Halvparten av nye personbiler siste måned er elbiler. Målet er at i 2025 skal alle nye biler som selges i Norge være elektriske eller gå på hydrogen.
    Og ulike båter! Vi skal satse på ulike båter! Med Island! En global satsning på ulike båter!

Vi har satt i gang noe som heter Klimakur for 2030. Vi har bedt eksperter finne frem til de aller beste klimatiltakene de neste elleve årene, for å kutte mer utslipp.
    Håper ikke de kommer frem til at regjeringens satsning på ulike båter gir liten eller ingen effekt. For da sitter vi vel egentlig bare igjen med økt ambisjonsnivå og en mengde elbiler.

Norge skal gå foran i klimakampen. Jeg skal gå foran i klimakampen. Sammen skal vi vise andre land at det er mulig å skape et godt samfunn, uten at det går utover miljøet og naturen.
    Erna Solberg! Du er rå. Elsker når du går foran.

Men dessverre er det ikke nok idealisme i verden til å drive det grønne skiftet fremover alene. Da må det bli dyrere å forurense, og billigere å velge miljøvennlig. Det er noe av det viktigste vi gjør for å omstille oss mot lavutslippssamfunnet. I dette arbeidet trenger vi deres engasjement. Fordi det får foreldregenerasjonen - oss - til å ville gjøre mer.
    Skal ungdommen hjelpe til med straff? Det minner meg om TV-programmet Teenage Boss der ungdommen tar over familiens økonomi. Det er nok dette talen handler om! Nå gir hun makten til ungdommen! Så deilig. Det er fryktelig slitsomt å måtte ha ansvar for klimaendringer og masseutryddelsen av dyr.

For det er vårt ansvar å bekjempe klimaendringene. Og vi er kanskje den siste generasjonen som kan gjøre noe med det. Det ansvaret skal vi ta.
    Og hvis jeg tolker deg rett Erna, kvitterer vi ut ungdommens bekymring ved å være kjempegode på elbiler og ulike elbåter og ved å øke ambisjonsnivåene våre uten å gå i detalj på hva ambisjonsnivået er. Samtidig skal vi glemme historien og tenke fremover ved å forske på hva som skal til for å nå klimamålene. Skål, kjære ungdom! Nå er det opp til dere å gjøre resten. Jeg går og legger meg.

Fjernis 3.0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Antall liker
    18
    Det er endeløst fascinerende at noen kan påberope seg de to siste punktene i denne grafen som ugjendrivelig "bevis" for at det blir kaldere, og totalt ignorere alle de andre punktene i samme graf.

Ikke at jeg tror det synker inn denne gangen heller, men: Endringene på ett sted på kort sikt er solens gang i løpet av døgnet, årstider og generelt vær. Om denne sommeren blir varmere eller kaldere enn den forrige er vær. Siden det var ekstremt varmt og tørt i fjor sommer håper jeg og plenen min at det ikke blir riktig like varmt i år. I Skandinavia er det også en tendens til at flere våte eller tørre sommer kommer etter hverandre. Det skyldes langsomme endringer i jetstrømmen og polarsirkulasjonen, men det er fortsatt vær. Trenden over en ti-årsperiode eller forskjellen mellom Norge og Afrika er klima. Om sommere som fjorårets begynner å komme tettere og tettere er det også klima. Det er bunnsolide bevis for at klimaet blir langsomt varmere. Det er også solide bevis for at det meste av den endringen skyldes menneskeskapte CO2-utslipp.
    Jeg lurer på hvorfor du ikke kom med dette prekene her når folk med samme mening som deg i denne saken skrek dommedag i fjor fordi vi hadde en varm sommer i Norge.

Det er solide bevis at kloden har blitt varmere de siste 20 - årene bortsett fra i fjor, det er også solide bevis at det har vært like varmt eller varmere tidligere på kloden, det er ingen solide bevis på at det er menneskeskapt Co2 som har skylden.

Før så var det lov å skrive at annet kunne påvirke klima enn menneskeskapt co2 utslipp, så forklar meg hvorfor det var varmere i 800 - tallet og frem til den lille istiden.

Hadde de for mange dyr, kjørte de for mange biler, eller var de rett og slett for mange mennesker?

I fem århundre, riktignok avbrutt av enkelte kalde år, nøt Europa varmt, rolig vær, en klimatisk gyllen tidsalder med sommerlige middeltemperaturer mellom 0,7 og 1,0 grader over gjennomsnittet for det tjuende århundre.

Befolkningen økte. Det gunstige klimaet muliggjorde norrøne bosetninger på Grønland fra 900-tallet. I Norge dyrket man korn 100 til 200 meter lenger opp i fjellsidene enn i dag, og England var en sterk konkurrent til Frankrikes vinproduksjon.

Spesielt perioden 1284 til 1311 var preget av uvanlig varme og tørre somre. Og varmen gjorde bøndene enda dristigere og dermed enda mer sårbare.
    https://forskning.no/historie-klima/den-lille-istid/995774

Vent la oss ta med dette engang til:

en klimatisk gyllen tidsalder med sommerlige middeltemperaturer mellom 0,7 og 1,0 grader over gjennomsnittet for det tjuende århundre.

Befolkningen økte. Det gunstige klimaet muliggjorde norrøne bosetninger på Grønland fra 900-tallet. I Norge dyrket man korn 100 til 200 meter lenger opp i fjellsidene enn i dag,
    Men i dag så er dette dommedag, men de samme folkene gjør alt de kan for at befolkningen skal øke i deres egen land og i resten av verden.

Selvfølgelig skriver jeg at 2018 var kaldere enn 2017 noe ingen av dere "eksperter" sa ville skje, jeg har også skrevet at vi må vente å se om 2019 blir kaldere enn 2018, har også skrevet at jeg må vel vente en del år før det er ingen tvil om at jeg hadde rett slik jeg hadde i innvandringsdebatten.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kvoter i luftfarten?

https://www.dn.no/reiseliv/justin-f...nodt-til-a-mangedoble-flyavgiftene/2-1-603276

Bl.a.

Det britiske opposisjonspartiet Labour har foreslått en annen modell der avgiften øker i takt med hvor mye den enkelte flyr.

– Det er også en interessant modell der familien som reiser på én tur årlig, ikke får avgift, men der flytur nummer to belastes med en eksempelvis 30 prosent avgift på billettpris, flytur nummer tre det dobbelte og så videre. Ettersom 15 prosent av befolkningen i Storbritannia står for 70 prosent av alle flypassasjerer, er også det en interessant modell å prøve ut, mener han.

Fjernis 3.0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Antall liker
    18
    Bortsett fra starten av artikkelen fra Resette så er den verdt å lese, jeg legger ut noen av eksemplene:

I Frankrike er det så kaldt at de ikke får sådd åkrene. Landet har opplevd en brutal kaldfront andre halvdel av april og første halvdel av mai, og det har vært frost over hele landet, slik at bøndene har måttet tenne bål for å beskytte for eksempel vinranker, som de også gjorde i fjor. Det er fortsatt kaldt og eksempelvis var landets gjennomsnittstemperatur morgenen 6. mai på 2,5 grader. Så kaldt har det ikke vært i landet siden 1979.

I USA er det kuldebølger over alt. I nord-California settes det nå mengder med kulderekorder. Normal høyeste temperatur i Sacramento for 16. mai er 27 grader, og laveste høyeste dagtemperatur var tidligere målt i 1898 til 16 grader. 16. mai 2019 var høyeste temperatur 15 grader.

Samme dag kunne vi også lese at vest-Australia er rammet av kulde. Perth oppnådde eksempelvis den tredje laveste maitemperatur noensinne med 2.1.grader. De er på vei inn i vinteren og utenfor Perth var det enda kaldere, med f. eks. –0,3 grader i Pearce. Der hadde det ikke vært så kaldt på 55 år.

Etter flere år med tilbakegang i flerårs sjøis i Baffinbukta, er nå utbredelsen av flerårs sjøis tilbake på nivået i 1968. Økningen i 2018 var størst siden 2010, og tredje størst siden 1998. Hele området med sjøis i nord-Canada er nesten tilbake til nivået i 2004
    Men i dag er det fint vær og godt og varmt ser det ut som, dessverre så må jeg luke ugress i blomsterbedene.

https://resett.no/2019/05/31/klimaet-pa-vei-mot-grand-solar-minimum/

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er ikke så enkelt det her, og som nevnt tidligere så er det trender over lengre perioder som betyr noe, et varmt eller et kaldt år betyr jo ingenting, det er vær, hva som skjer i løpet av 100 eller 1000 år er klima.

https://www.nrk.no/nordland/klimaendringer-bremser-golfstrommen-_-men-i-nord-oker-farten-1.14566806
    Bl.a.

– Det er overraskende at samtidig som havsirkulasjonen i Nord-Atlanteren svekkes, så styrkes sirkulasjonen i Norskehavet.
    Årthun forklarer at sirkulasjonen vil få fart på seg i nordlige havområder. Vi kan vente en høyere varmetransport gjennom Norskehavet og mot Arktis.

Mer varmt vann til arktiske havområder betyr raskere tap av sjø-is.

Det vil også ha konsekvenser for det marine økosystemet ettersom det varme atlantiske vannet bringer med seg næringsstoffer
    – Hvordan skjer dette?
    – Det handler om endringer i luftsirkulasjonen oppe i atmosfæren. Den ulike utviklingen i Nord-Atlanteren og Norskehavet er veldig interessant syns jeg og må forskes videre på, sier forskeren.

Det vil likevel fortsatt være år der isen plutselig vokser seg til igjen.
    Denne vinteren skjedde akkurat det. Studien viser at det er stor sannsynlighet for at det vil skje i fremtiden også.
    – De siste 10–15 årene har de naturlige variasjonene ledet til eksepsjonelt stor oppvarming i Barentshavet. Det er i ferd med å snu, sier Lars H. Smedsrud.
    I årene fremover vil sannsynligvis naturlige variasjoner veie opp for noe av den menneskeskapte global oppvarmingen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Du sier det jo selv, Fjernis:

"I Frankrike er det så kaldt at de ikke får sådd åkrene. Landet har opplevd en brutal kaldfront andre halvdel av april og første halvdel av mai, og det har vært frost over hele landet, slik at bøndene har måttet tenne bål for å beskytte for eksempel vinranker, som de også gjorde i fjor. Det er fortsatt kaldt og eksempelvis var landets gjennomsnittstemperatur morgenen 6. mai på 2,5 grader. Så kaldt har det ikke vært i landet siden 1979."

Vinstokkene blomstrer usedvanlig tidlig fordi gjennomsnittstemperaturen har økt (klima). Dermed blir de ekstremt utsatt for korte kuldeperioder som kan komme f.eks. grunnet små endringer i jetstrømmene (vær). Det å tenne bål i vinmarkene for å beskytte vinrankene fra frost er ganske vanlig.

Det utsnittet du siterer viser jo nettopp at du tar feil. Jeg har snakket med vinprodusenter både fra Frankrike og Østerrike, og de sier alle det samme - gjennomsnittstemperaturen har økt slik at vindruene blomstrer tidligere år for år og de blir ekstremt utsatt for korte endringer i temperaturen. Vinbøndene i Piedmonte i Italia må legge om produksjonsmetoden fordi druene modner så fort at hvis de lager vinene etter de tradisjonelle metodene får de problemer med å lage tradisjonell Barolo eller Barbaresco.

Fra en vintage report fra Wachau i fjor:

"This was positive, as the temperatures in during April were much warmer than average, based on the records of Austrian weather patterns, with temperatures soaring to 25-30 °C (77-86 °F). There has only ever been one other occurrence of such warm temperatures in the past 251 years of official weather records in Austria. Stable weather persisted into the fifth month, with late budding being compensated quickly throughout May and the growth was satisfactory. Flowering began early in all regions in the Wachau, occurring during the last week of May, making it one of the earliest flowering seasons ever. "

Her skriver de at de var heldige siden det var en 2-ukers periode med kaldt vær i mars, noe som utsatte veksten. Det var bra fordi april var ekstremt varm, og man fikk en usedvanlig tidlig blomstring.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva skal man si?

https://www.nrk.no/urix/mener-trafi...tet-_-vil-avvikle-bilfritt-sentrum-1.14572730
    Bl.a.
    Samme dag som det settes opp 52 bommer i Oslo, vil den nye lederen for Madrid-regionen slippe alle biler løs i sentrum igjen.
    – Jeg synes ikke trafikkorker er noe å glede seg over, men de er en del av byens identitet, at den alltid lever, sa Ayuso.
    Planene om å oppheve restriksjonene kommer til tross for at PP gjorde sitt dårligste valg noen gang i Madrid. Støtte fra ytre høyre-partiet Vox og sentrum høyrepartiet Ciudadanos gjør at partiet likevel overtar makten i byen og regionen.

Forbudet var en del av en større plan (Madrid CentraI) som tok sikte på å bedre luften i den spanske hovedstaden.
    Høy luftforurensing har i årevis vært et problem i Madrid. På klarværsdager kunne man før restriksjonene ble innført se et brunt smoglag ligge over byen.
    I en rapport fra det Europeiske miljødirektoratet (EEA) fra 2016 går det frem at det hvert år dør 29.980 mennesker for tidlig i Spania på grunn av dårlig luft.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Som to dråper vann. To anti-demokratiske fascistiske organisasjoner som har som mål å overstyre demokratiet for en ny samfunnsorden. Selv symbolbruken og flaggene deres er til forveksling like.

a2.jpg

a21.jpg

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    her har en gjort alt for å legge til rette for alkoholrelaterte utgifter.

jeg tror ingen vil tilbake til slik det var, bilmessig sett.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^
    her har en gjort alt for å legge til rette for alkoholrelaterte utgifter.

jeg tror ingen vil tilbake til slik det var, bilmessig sett.
    He-he:), staten tjener mye mer nå. Her er det snakk om mange liter pr. mil. Vi er tørstere enn selv en gammel Ford Granada.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ifølge UNCTAD (UN Conference on Trade and Development) slipper klesindustrien ut et større drivhusgass-volum enn all flytrafikk og sjøfart i verden.

FN-organet støtter seg på Quantis' analyse av miljøkonsekvenser av tekstilindustrien, som viser at denne industrien står for hele 8 prosent av verdens klimagassutslipp.

Det hjelper lite å kjøpe klær produsert av økologisk bomull, så lenge energien som går med til å produsere dem kommer fra kullkraft, ifølge SVT Nyheter, som omtaler rapporten.

https://www.aftenposten.no/norge/i/...trien-star-for-storre-utslipp-enn-fly-og-skip

Så istedet for å henge seg unødig opp i reiser og fly, så er det nok mye bedre å se på det generelle forbruket og hvordan man kan begrense det. Spesielt når det kommer til mer unyttig forbruk og varer som ikke varer.

Kanskje den aller beste og mest effektive måten å få ned forbruket på i Norge er å gjøre varer litt dyrere. Den beste måten å gjøre det på er å heve merverdiavgiften, i alle fall på varer. Kanskje 30% er et greit tall.

Da vil man få ned forbruket totalt sett, staten vil få inntekter politikerne kan sloss om å bruke beste mulig, og det er et riktig system som innebærer at de som forbruker mest og kjøper mest også betaler mest.

Mye bedre dette enn å dille med særavgifter og unødige restriksjoner i folks liv og livsførsel.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.344
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Så istedet for å henge seg unødig opp i reiser og fly, så er det nok mye bedre å se på det generelle forbruket og hvordan man kan begrense det. Spesielt når det kommer til mer unyttig forbruk og varer som ikke varer.

Kanskje den aller beste og mest effektive måten å få ned forbruket på i Norge er å gjøre varer litt dyrere. Den beste måten å gjøre det på er å heve merverdiavgiften, i alle fall på varer. Kanskje 30% er et greit tall.

Da vil man få ned forbruket totalt sett, staten vil få inntekter politikerne kan sloss om å bruke beste mulig, og det er et riktig system som innebærer at de som forbruker mest og kjøper mest også betaler mest.
    Det globalt optimale (innenfor alle varer) ville vært å øke kvalitet/levetid, kombinert med at man sluttet med å kjøpe "søppel" og endret holdninger til bruk-og-kast.

I teorien > dobling = halvering.
    En dobling av kvalitet/stipulert levetid til dobbel pris = samme kostnad for forbruker, og samme inntekt til staten.

Synergiene ville bakover i rekkene vært "enorme".
    Halvering av råvareforbruket.
    Store reduksjoner i direkte- og indirekte produksjonskostnader og energi til produksjon.
    Halvering av mengden som skal transporteres.
    Halvering av mengden som over tid skal kastes/gjenvinnes.
    osv, osv.
    I teorien kunne alle, i alle ledd ha sittet igjen med samme lønn og minimum samme fortjeneste.

Men - i teorien. Dessverre ikke gjennomførbart i praksis.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Bare se på alle butikkene som selger bruk og kast produkter (Europris, Jula, Rusta etc). Hvor lenge tror man en 4 meter trampoline med sikkerhetsnett til 2000 kroner eller en paviljong på 4x4 meter holder? Kunne nesten kjørt det rett fra Kina til norsk søppelfylling.

C

cruiser

Gjest
    Tror ikke det er levetiden på klærne som er problemet, det er vel mer mote generelt. Klær byttes ut lenge før de er utslitt fordi trendene hele tiden endrer seg. Det er jo "ingen" som vil bli sett i fjorårets farger.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.344
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ På mange måter rett - og samtidig har også bransjen sett mindre verdi i å produsere klær som tåler å brukes lenge.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg handler klær på Dressmann, Fretex og T-skjorter fra USA, brukes til de går i stykker. Tror ikke vi gutta er de værste, jentene handler jo i mengder.
    Men en liten nyhet akkurat nå på nrk.no

Det ble sluppet ut 0,4 prosent mer klimagasser i Norge i 2018 enn året før, viser tall fra SSB. Ikke overraskende, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V). Pinlig, mener Naturvernforbundet og etterlyser krisepakke.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Tror ikke det er levetiden på klærne som er problemet, det er vel mer mote generelt. Klær byttes ut lenge før de er utslitt fordi trendene hele tiden endrer seg. Det er jo "ingen" som vil bli sett i fjorårets farger.
    Jeg tar en Steve Jobs her. Jeg bruker nesten bare t-skjorter, så når jeg finner en jeg liker og som er priset rett, kjøper 20 stk og bruker dem til de er utslitt. Så slipper jeg å bruke tid på å velge hvilken t-skjorte jeg skal ha på meg. :)

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Exactly...

[URL="https://www.nettavisen.no/okonomi/ssb-klimautslippene-okte-i-2018/3423692984.html]Klimautslippene i Norge går helt feilvei[/URL]

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Kjøper stort sett bare klær som er grå, blå, mørkegrønne og svarte. Følger dårlig med på moten og bruker klærne til de er slitt. Har ikke store behov for å fornye meg eller forsøke å være patetisk trendy. Fordelen med en slik fargepalett er at så å si alt passer sammen.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De siste innleggene angående klær tyder på at mange her inne er moteriktig antrukket tre, fire ganger i livet:) Det føles godt å prioritere bort noe av alt maset.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Var kanskje moteriktig antrukket siste gang på 80-tallet en gang? Siden man er ingeniør benyttes selvfølgelig også den obligatoriske svarte ryggsekken med PC og kulepenner. Man vil da ha hendene fri på sin vei til og fra jobb?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ryggsekk? Så mange kulepenner?

m11-3c-61332760920fninstantnerdkit__1.jpg

Fruen mener skjortene mine er en skam. Det har hun sikkert rett i.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Er nok ikke helt der, men er fullt klar over den ingeniørmessige stilen. Har ikke så tøff sveis og tenner heller.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skal se vi greier å gjeninnføre lommebeskyttere med et halvt dusin trykkblyanter oppi, labfrakk og regnestav av miljøhensyn. :cool:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Jeg er ikke ingeniør, men bruker ryggsekk med datamaskin og kulepenner på vei til/fra jobb like fullt. :)
    Og t-skjorte og jeans på jobben.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn