S
Slubbert
Gjest
Løsningen er enkel, dropp å ha bil. Åtte år siden jeg kvittet meg med min.
Men artikkelen du linker til tar utgangspunktet i et scenario i 2050, med dagens teknologi. Det blir jo helt håpløst uansett hvordan du regner på det.Faststoffbatteriet til Toyota er også basert på litium (litiumsulfat). Det gir kanskje to-tre ganger høyere energitetthet enn li-ion, men forbedringen som trengs for å erstatte all fossiltransport uten å tømme jorden for litium og andre sjeldne mineraler, er mer i størrelsesorden en faktor tusen. Eller mer.
Så deilig det skal bli å cuise(!) rundt i mitt dieseldyr med mye færre andre biler på veieneI 2050 vil det nok aller mest sannsynlig være mange færre biler på veien med en mye høyere utnyttelsesgrad enn idag osv.
Hvis du er født i 62 er vel ikke det så sannsynligSå deilig det skal bli å cuise(!) rundt i mitt dieseldyr med mye færre andre biler på veieneI 2050 vil det nok aller mest sannsynlig være mange færre biler på veien med en mye høyere utnyttelsesgrad enn idag osv.
Men det er heller ikke idag vi skal gjøre det. Det kommer til å ta såpass lang tid at problemene er løst før den tid.Poenget er vel at med dagens teknologi, så finnes/utvinnes det ikke nok litium, sjeldne jordarter m.v. til å en gang erstatte fossilbilparken bare i lille Storbritannia. At våre parkeringsplasser er fylt med Teslaer og Leafer er kun mulig fordi Norge er a) bitte lite og b) en statistisk uteligger. Vi er per i dag veldig langt fra å ha kapasitet til å kunne elektrifisere hele verdens transportbehov.
Ikke vær så negativ bestandig Historien er full av 88 åringer som kjører bil på en fin og trygg måte.Hvis du er født i 62 er vel ikke det så sannsynligSå deilig det skal bli å cuise(!) rundt i mitt dieseldyr med mye færre andre biler på veieneI 2050 vil det nok aller mest sannsynlig være mange færre biler på veien med en mye høyere utnyttelsesgrad enn idag osv.
Nope. Moss - T.heim...Det dere glemmer og/eller nekter å ta innover dere er at vi ikke kommer til å ha dagens batterier spesielt lenge. Så slike regnestykker som Slubbert kommer med er helt meningsløse. Nylig kom Toyota med nyheter om sitt faststoffbatteri, mye bedre energitetthet og kraftig redusert ladehastighet gir et helt annet regnestykke. Dette bare i sin spede begynnelse.
Det er heller ikke gitt at vi kommer til å ha like mange biler fremover heller. Bildeling osv
Det mest ironiske er at de som er mest bekymret for dette "fenomenet" er de samme som sitter å venter på batterier så store at man kan kjøre Trondheim - Beijing uten å lade og pisse.
Jeg må nok heller ikke pisse hver tredje time, men å stoppe på Elverum for å tanke strøm når jeg skal til Oslo ser jeg som et svært lite offer og betalingsviljen for å slippe er svært liten. Det er også litt av poenget, det "gammeldagse" synet på bil kommer til å endre seg radikalt fremover. Tesla eierne meg selv inkludert drasser rundt på altfor store batteripakker enn hva som er nødvendig for å dekke et evt behov som for de fleste av oss dukker opp svært sjelden. Skulle jeg kjøpt ny elbil idag hadde det blitt en modell 3 med halvparten batteristørrelse med mye raskere lading.Nemlig. Cruiser tror vi er negative til elektriske biler. Det er vi ikke (ikke jeg i hvertfall), men vi ser oss litt lei på hallelujastemingen der alt blir bare fryd og gammen og verden blir "befolket" av elektriske biler. Selvfølgelig er den artikkelen som siteres basert på dagens teknologi, og teknologiutviklingen går videre. Vi får bedre batterier, elmotorer med bedre energiutnyttelse, biler med laver luftmotstand, utbygging av ladepunkter økes slik at man kan ha mindre batterier etc..., men det hjelper lite når du ser på den mengden biler det er snakk om. Toyota snakker om at en bil har en levetid på 10 år. Man regner med at innen 2030 finnes det over 2 milliarder biler i verden. Hvis alle disse skal bli elektriske og Toyotas anslag er korrekt, må man produsere 200 000 000 batterier hvert år. Selv om dette skulle være mulig, vil verden gå tom for de aktuelle jordmetallene ganske raskt, uansett om vi får faststoffbatterier.
Nå er det vel ikke det scenarioet vi snakker om da ikke alle disse bilene vil bli elektriske (selv om politikerne tror det) og forhåpentligvis vil antall biler i verden reduseres, men problemet er enormt. Husk også på at båter og fly også skal elektrifiseres. Og selvfølgelig skal det ikke skje i dag, men tross alt på veldig kort tidshorisont. I Norge innen 2025! - tro det den som vil.
Og til slutt en kommentar til dette:
"Det mest ironiske er at de som er mest bekymret for dette "fenomenet" er de samme som sitter å venter på batterier så store at man kan kjøre Trondheim - Beijing uten å lade og pisse."
Dette begynner å bli rimelig gammelt. Det var vel jeg som kom i skade for å si at jeg faktisk ikke trenger å stoppe for å pisse hver 3. time, og skulle det nå bli nødvendig, trenger jeg ikke 30 minutter hver gang. En 10-15 min stopp hver 3. time, som det kan være snakk om med faststoffbatterier er ikke noe problem.
Jeg kan forøvrig også opplyse om at jeg kan legge meg kl. 2300 og sove helt til 0800 uten å måtte stå opp 2 ganger for å pisse. Dette ansees vel som positivt (men tydeligvis ikke når man kjører bil). Hvis cruiser virkelig trenger å pisse hver 3. time foreslår jeg en tur til legen.
Å joda. Skal ikke fossilbiler bli forbudt omsatt i Norge fra 2015 iflg ganske mange? Jeg skal like å se leveringskapasiteten til dette straks andre land også skal ha elbiler.Men det er heller ikke idag vi skal gjøre det. Det kommer til å ta såpass lang tid at problemene er løst før den tid.Poenget er vel at med dagens teknologi, så finnes/utvinnes det ikke nok litium, sjeldne jordarter m.v. til å en gang erstatte fossilbilparken bare i lille Storbritannia. At våre parkeringsplasser er fylt med Teslaer og Leafer er kun mulig fordi Norge er a) bitte lite og b) en statistisk uteligger. Vi er per i dag veldig langt fra å ha kapasitet til å kunne elektrifisere hele verdens transportbehov.
Det er ikke snakk om noe forbud av fossilbiler, det er snakk om økonomiske virkemidler. Opp med avgiftene på både import, drivstoff og bom så forsvinner de gradvis ut av trafikken.Å joda. Skal ikke fossilbiler bli forbudt omsatt i Norge fra 2015 iflg ganske mange? Jeg skal like å se leveringskapasiteten til dette straks andre land også skal ha elbiler.Men det er heller ikke idag vi skal gjøre det. Det kommer til å ta såpass lang tid at problemene er løst før den tid.Poenget er vel at med dagens teknologi, så finnes/utvinnes det ikke nok litium, sjeldne jordarter m.v. til å en gang erstatte fossilbilparken bare i lille Storbritannia. At våre parkeringsplasser er fylt med Teslaer og Leafer er kun mulig fordi Norge er a) bitte lite og b) en statistisk uteligger. Vi er per i dag veldig langt fra å ha kapasitet til å kunne elektrifisere hele verdens transportbehov.
Det er det ingen som har sagt utover noen tabloid aviser og har lite rot i virkeligheten. Vi har også et måltall for null drepte i trafikken, det er jo ganske lett å oppnå med å bare forby all trafikk, men det er det ingen som gjør.Å joda. Skal ikke fossilbiler bli forbudt omsatt i Norge fra 2015 iflg ganske mange? Jeg skal like å se leveringskapasiteten til dette straks andre land også skal ha elbiler.Men det er heller ikke idag vi skal gjøre det. Det kommer til å ta såpass lang tid at problemene er løst før den tid.Poenget er vel at med dagens teknologi, så finnes/utvinnes det ikke nok litium, sjeldne jordarter m.v. til å en gang erstatte fossilbilparken bare i lille Storbritannia. At våre parkeringsplasser er fylt med Teslaer og Leafer er kun mulig fordi Norge er a) bitte lite og b) en statistisk uteligger. Vi er per i dag veldig langt fra å ha kapasitet til å kunne elektrifisere hele verdens transportbehov.
Nå er det heldigvis ingen som sier vi skal, men det er jo kjekt å ha det som mål at vi skal forurense minst mulig, eller?Helt enig med deg der, cruiser. Når det finnes ladepunkter nok og ladingen tar 10 minutter hver gang (som det jo er snakk om for faststoffbatterier) er det ikke noe problem.
Jeg lekte meg litt med tall nettopp nå. Hvis vi sier at all biltrafikk skal elektrifiseres innen 2050, antall biler blir 1 milliard (langt under halvparten av det som dagens utvikling gir), og Toyotas uttalelse om at en elbils levetid er 10 år, betyr det at det innen 2050 må produseres over 2 milliarder batterier (med lineær utvikling må det produseres 33,3 millioner batterier hvert år de første 10 årene, så 66,6 millioner batterier pr. år de neste 10 og så 100 millioner batterier hvert år fra 2040 til 2050).
Det er mye usikkert med disse tallene. Antall biler blir nok langt fler enn 1 milliard, og levetiden på bilene er mye lenger enn 10 år, men som et lite tankeeksperiment er det jo interessant.
om så lang tid så kan det jo godt være at det ikke er et problem lenger.Men det er heller ikke idag vi skal gjøre det. Det kommer til å ta såpass lang tid at problemene er løst før den tid.Poenget er vel at med dagens teknologi, så finnes/utvinnes det ikke nok litium, sjeldne jordarter m.v. til å en gang erstatte fossilbilparken bare i lille Storbritannia. At våre parkeringsplasser er fylt med Teslaer og Leafer er kun mulig fordi Norge er a) bitte lite og b) en statistisk uteligger. Vi er per i dag veldig langt fra å ha kapasitet til å kunne elektrifisere hele verdens transportbehov.
Et måltall er ikke et forbud og det blir heller ikke et forbud. Høyre var veldig nøye med å presisere dette i flere pressemeldinger for de som måtte ha det inn med teskje når disse overskriftene kom etter fremleggelse av ntp. Du vet like godt som meg at det ikke kommer til å være tilstrekkelig infrastruktur eller utvalg av biler på plass innen 2025 til at dette på noe som helst vis kan bli en realitet. Men for all del, man må gjerne strekke seg etter dette.Stortingsmelding 33 (2016-2017) - Nasjonal transportplan 2018-2029:
"Klima:
Sørge for at transportsektoren tar en stor nok andel av utslippskuttene til at vi oppfyller Parisavtalen og Norges klimamål i 2030.
Legge til grunn følgende måltall for nullutslippskjøretøy i 2025:
Nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy
Nye bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass
Innen 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 pst. av nye langdistansebusser og 50 pst. av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy
Innen 2030 skal varedistribusjonen i de største bysentra tilnærmet være nullutslipp"
Så ja - i 2025 skal man kun kunne kjøpe nullutslippskjøretøy - altså elbiler. Hvor disse skal komme fra sier stortingsmeldingen derimot ingen ting om.
Så - jo, cruiser. Det er noen som sier skal.
De må jo rope så mye de vil, det kommer ikke til å skje.google is your friend. Cruiser finner nok de rette søkeordene om han tenker seg om.
Klimaopprop fra ungdomspartiene (det er bare to ungdomspartier som ikke stiller seg bak):
1. Redusere norske utslipp hvert år år fram til Norge har null utslipp i 2050.
2. Stanse all ny oljeleting på norsk sokkel.
3. Øke CO2-avgiften.
4. Redusere reisetiden på tog til 4 timer mellom Oslo og henholdsvis
Bergen, Stavanger og Trondheim.
5. Forby fossilt nybilsalg etter 2025.
6. Fjern oljesubsidiene.
7. Karbonfangst og -lagring ved alle store punktutslipp i Noreg.
8. All vekst i persontransport skal skje innenfor kollektiv, sykkel og
gange. I byområder skal biltrafikken bli redusert.
9. Endre flyseteavgiften slik at flyselskapene også må betale avgift for tomme seter.
10. Norge må ta sitt historiske ansvar for å finansiere klimatilpassing og klimakutt i andre land.
Det var også fremmet som et krav på Høyrelandsmøtet så vidt jeg vet, men ble nedstemt.
Hvis ikke man kan være idealist og utfordrene som ungdomspolitiker, når skal man være det da. Det ligger litt ungdomspartienes naturNeida, selvsagt er det helt urealistisk. Og det var jo hele poenget, det er veldig mye mangel på realisme ute og går blant elbil tilhengerne.
Tipp løs du. Mitt poeng er at man ikke skal føle seg for sikker på at det nok elbiler tilgjengelig til at dette er mulig. Så lenge vi kan leve som et statistisk avvik her i landet kan det kanskje gå, men det er langt fra sikkert. Og med mva på elbiler blir de også 25% dyrere.Panikken brer rundt seg ser jeg Fossilbil blir ikke forbudt i 2025, men de som kjøper en fossilbil da vil nok bli sett på som rimelige nedsnødde. Skal vi tippe at drivstoffet koster rundt 25-30 kroner literen og bilene koster det dobbelte av i dag.
Tåpelig holdning. "Jeg produserer så lite søppel at det ikke er målbart i den store sammenhengen. Derfor trenger ikke jeg en søppelsekk, jeg bare hiver søppelet mitt fra meg i veikanten."Om Nyrge kutter sine utslipp til 0 i morgen vil verdens utslipp bli redusert med 1.1 promille. Det er vel ingen som tror at det spiller noen rolle?
Husk å kjøpe miljøvennlige tallerkener til skoleavslutningen og brett melkekartonger så blir dette kjempebra.
Eller i klarere tale: Math the shit out of it. Så skjønner man ganske fort at dette går til helvete.
Søppel i veikanten eller svevestøv i sentrum osv er lokale problemer og håndteres som det. Det er først og fremst et spørsmål om trivsel og estetikk. Utslipp av CO2(ekvivalenter) er et globale problem. Og i den sammenheng er det - dessverre fint lite en nordmann kan gjøre. Ikke en gang absolutt alle nordmenn kollektivt kan gjøre noe som slår ut i verdens utslipp utover eventuelle signalefffekter, utvikling av ny teknologi osv.Tåpelig holdning. "Jeg produserer så lite søppel at det ikke er målbart i den store sammenhengen. Derfor trenger ikke jeg en søppelsekk, jeg bare hiver søppelet mitt fra meg i veikanten."