Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.717
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Flyselskapene selger "sikkerhet" og "troen" på at dette "naturstridige" er sikkert! Derfor holder flyselskapene en veldig lav profil.

    At "hundre og noen tonn" i det store og hele makter å løfte seg fra bakken virker selvsagt helt ulogisk på de fleste mennesker. Man skal ha en smule teknisk forståelse for å begripe hvofor dette lar seg gjøre.

    I det øyeblikk Kjos og O'Leary begynner å si offentlig at det Boeing har gjort er dypt uansvarlig vil de miste kunder! Og det har de rett og slett ikke råd til. De samme herrer har med megt stor suksess solgt inn til folk at det er logisk å betale mer for biletten på flytoget enn for flyturen mellom Oslo og London. Og her ligger også kjernen til Boeings problem. På grunn av et råkjør på billettpriser fra selskapenes side er økonomien så anstrengt at de ikke makter å betale det som flyfabrikkene MÅ ha for å utvikle og bygge nye fly. Boeing har aksjonærer som forventer å få avkastning på sine aksjer. Økonomiske realiteter gjør dette vanskelig og økonomene i hos Boeing har garantert presset på R&D avdelingen slik at de skulle begynne å "cutting corners". Økonomer er ofte ( etter mine erfaringer ) av den oppfatning at sikkerheten følger automatisk med som nissen på lasset! Det stemmer dessverre ikke!

    Av de sitater jeg ALDRI kommer til å glemme er da "min" konserndirektør" uttalte at vi hadde "overlevert" på sikkerhet! Så her måtte det tydeligvis være mulig å spare penger. Som en eller annen kollega sa: "If you think safety is expensive, try an accident!"

    Nå skal vi heller ikke glemme at det ganske sikkert også er andre medvirkende årsaker til at disse flyene har gått ned. En faktor alene pleier ikke være nok til at vi får et totalhavari. Sikkerhetsrutiner i luftfart kan sammenligness med en stabel Jarlsberg skiver. Hver skive representerer et lag av sikkerhet. Det er hull i alle sammen, og trikset er at det ikke skal være overlappende hull slik at man kan se gjennom hele bunken. I de tilfeller der fly krasjer har det vært gjennomgående hull. Ett eneste lag med Jarlsberg der hullene var på en annen plass og ulykken ville ikke ha skjedd.

    I følge "bransje sladder" hadde i alle fall på det ene flyet pilotene fått "stick shaker" under avgang. "Stick shaker" er et system som gjør at "stikka" ( for menigmann - rattet ) begynner å vibrere. Dette systemet er for å fortele piloten at flyet er i ferd med å steile. ( Det har for liten hastighet eller for høy angrepsvinkel slik at det ikke vil kunne fly. ) Under slike omstendigheter SKAL avgangen avbrytes! Dette skjedde ikke. Hvorfor vet man lite/ingenting om pr. i dag.

    Hovedproblemet i dag ligger i Boeings datasystem og manglende opplæring, men når havarirapporten kommer vil det garantert bli avslørt et "lass" med såkalte medvirkende årsaker.

    At økonomien blir tillagt betydning er lite sansynlig, dessverre!

    Den eneste "hendelsen", jeg kjenner til, der økonomiske disposisjoner ( og ledelsen ) har fått skylden for en "hendelse" i luftfart er fra Norge. Den samme "ansvarliggjorte" ledelsen omtalte undertegnede som "Spiralis den jævla forræderen" etter dette! Noe jeg personlig setter like høyt som om jeg hadde fått St. Olavs orden.:cool:
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Hvilken hendelse var det, i ditt siste avsnitt?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Her har man vel bevisst latt være å overlappe hull for å slippe sertifisering samt å spare flyselskapene penger til opplæring/trening av pilotene.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.717
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.518
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    I følge "bransje sladder" hadde i alle fall på det ene flyet pilotene fått "stick shaker" under avgang. "Stick shaker" er et system som gjør at "stikka" ( for menigmann - rattet ) begynner å vibrere. Dette systemet er for å fortele piloten at flyet er i ferd med å steile. ( Det har for liten hastighet eller for høy angrepsvinkel slik at det ikke vil kunne fly. ) Under slike omstendigheter SKAL avgangen avbrytes! Dette skjedde ikke. Hvorfor vet man lite/ingenting om pr. i dag.
    Nja, det är inte fullt så svart-vitt som att en skal avbryta under de omständigheterna alltid. Boeing ger oss kriterierna för Rejected Take Off (RTO) där det skiljs mellan low speed regime och high speed regime. Under 80 knop anses som low speed regime och allt över 80 knop som high. Kriterierna till RTO under 80 knop är enkla. «Stop for any abnormality below 80 knots». Då är vi fortfarande i low speed regime och det är mest säkert att stanna, identifiera och ta eventuell action. Låg fart, god tid till att stanna på resterande banlängd och lite energi i bromsarna.

    Det är från 80 knop det börjar bli värre. Då är vi uppe i high speed regime och hastighet, längd på rullebane, när RTO initieras osv. har stor inverkning på en lyckad RTO. Boeing säger vidare; From 80 knots and prior to V1, stop for engine failure, fire or fire warning, predicted windshear or aircraft unsafe to fly. De tre först kriterierna är nog så enkla och rätt fram, men den sista kan fort bli till en tolkningsfråga. Då är vi inom om det är mest safe att stoppa (innan V1) eller att fortsätta med en failure. Detta är problemställningar fartygschefen skall ta på en sekund eller två.

    Med andra ord, stick shaker innan 80 knop = stop.

    Efter 80 knop = kommer ann på. Med två fungerande motorer, fint väder, allt annat som det skall. Kanske det är mest safe att fortsätta avgången, komma sig i luften, gå genom NNC, returnera och landa. En nuisance stick shaker uppfyller isolerat sett inte nödvändigvis till en RTO. Men det klart, i 85 knop har du mest troligt god tid att stanna, men 10 knop för V1? Vet vi vad vi faktiskt väger? Är jag lika snabb och duktig som Boeings testpiloter som demonstrar detta för myndigheterna under certificeringsprocessen?

    Vill bara påpeka att det aldrig är så svartvitt.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En særedeles underlig og kapabel skrue. Et stykke ut i videoen forteller han om da han startet Merlinen i verkstedet, den stakk av og raserte hele bygget....



    Noen pallplasseringer i TT og:

    Abait...., bare Scania der i gården, 4 a gudd reason...


    Bygger sin egen spitfire....


    Alot... more...
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.453
    Antall liker
    5.128
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Airbus fyller 50 år i disse dager, og Boeing er ikke snauere enn at de tar en pause fra 737MAX-stresset, og sender en hyggelig gratulasjonshilsen til sin argeste konkurrent.

     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.343
    Antall liker
    8.179
    Sted
    Holmestrand
    En særedeles underlig og kapabel skrue. Et stykke ut i videoen forteller han om da han startet Merlinen i verkstedet, den stakk av og raserte hele bygget....



    Noen pallplasseringer i TT og:

    Abait...., bare Scania der i gården, 4 a gudd reason...


    Bygger sin egen spitfire....


    Alot... more...
    Jeg er ikke akkurat fantypen, men jeg er blodfan av Guy MArtin!
    En fantastisk fyr!
    Kreativ, smart og morsom..
    På et særdeles ujålete vis.

    Og for oss som liker ting som går rundt, driver han med utrolig mye morsomt.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.343
    Antall liker
    8.179
    Sted
    Holmestrand
    Med en transit .....

    " ..... keep going, it´s not complete on fire yet ..."
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.518
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    ^

    Är ju bara fusk all tid det sitter en flight engineer och sätter thrust.. :rolleyes:

    Annars påminner det om en frisk bris på västlandet!
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.343
    Antall liker
    8.179
    Sted
    Holmestrand
    Ser politiet får nye helikoptre, ser store ut i forhold til det vi ser politiet benytter andre steder.
    Mer som noe du skulle fly folk med.
    Nå er vel det en av oppgavene også, men hvor lurt er det med en alt i et løsning?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.323
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Jupp, hadde et par F35 noen runder over taket her i ettermiddag.
    F16 har jo vært på nesten årlig besøk på Flydagen på Kjeller. Skulle bare mangle når all motorservice og testing ble gjort der. Men, selv uten av jeg visste de skulle komme og uten noen gang å ha sett eller hørt dem før forstod jeg umiddelbart på lyden her var ikke 16, men 35 som dundret over takene. Hadde ståpels flere minutter etterpå. En realitetssjekk ift. årntli dynamikk :eek:


    2016 vedtok Stortinget at flyplassen skal legges ned innen 2023, til fordel for næringsutvikling og boligbygging. Synd for det er et levende flymiljø der som er en del av Lillestrøm sin identitet. Kjeller Flyplass er også den eneste norske flyplass som har vært krigshandlinger.
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    2.190
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja, enig ang.Kjeller. Fløy småfly (hobby) på Fornebu, deretter Gardermoen på 90-tallet, før trafikken «tok av» :rolleyes:Om virkelig Kjeller legges ned om 3-4 år er det synd for alle flyinteresserte i stor Oslo regionen og fler som liker å ta seg en tur hit, til en rolig, flott plass. Nå er det vel slik at F-35 skal serves av AIM her? (Usikker på hvilke komponenter)

    Var gøy å oppleve F-35 i går! Når de endelig kom etter å ha sneket litt rundt i nabolaget, så fikk vi litt Star Wars og next gen.feeling ja.. Lav høyde, hard G turn innhyllet i kondensstriper -og lyden.. oh Man!
    Hadde håpet på skikkelig display, men her ble vi litt skuffet. Også over at de 2 F-16 ikke avsluttet skikkelig, men bare tok av og forsvant i skyene. Fuel budsjettet var kanskje oppbrukt;?
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.323
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Nesten rart å tenke på at F16 er veteranfly. Og de produseres fortsatt!

    Husker jeg var med fattern på flystevne for lenge siden da jeg var liten drittunge, antar det var på Rygge, og man viste frem F16 for første gang. De første ble levert 1980 så det må ha vært omtrent da. Det var svært!
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.551
    Antall liker
    3.503
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Nesten rart å tenke på at F16 er veteranfly. Og de produseres fortsatt!

    Husker jeg var med fattern på flystevne for lenge siden da jeg var liten drittunge, antar det var på Rygge, og man viste frem F16 for første gang. De første ble levert 1980 så det må ha vært omtrent da. Det var svært!
    1975 tenker jeg...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.323
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Nesten rart å tenke på at F16 er veteranfly. Og de produseres fortsatt!

    Husker jeg var med fattern på flystevne for lenge siden da jeg var liten drittunge, antar det var på Rygge, og man viste frem F16 for første gang. De første ble levert 1980 så det må ha vært omtrent da. Det var svært!
    1975 tenker jeg...
    Interessant at du skriver det for jeg husker det som der omkring. Imidlertid har jeg normalt hukommelse som en gullfisk så jeg googlet det før jeg skrev og finner flere steder at de ble levert fra 1980.
    Kan det være at man hadde besøk av testflyene på Rygge etter at man hadde landet kontrakten med General Dynamics i 1975 ?

    General Dynamics F-16 Fighting Falcon

    Jeg minnes det visuelt (og høyst selektivt) omtrent som dette:
    1922.jpg
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.551
    Antall liker
    3.503
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Flyshowet på Rygge i 1975 var av det større slaget. F16 dukket opp for første gang i Norge (ganske sikker på..). Neste gang jeg så maskinen var i Bodø (militæret) i 1979. Vi var vant til Starfighter - skal si instrumentene på RSS svingte seg når amerikanerne «slo seg løs»...
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.453
    Antall liker
    5.128
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dersom jeg forstår dette riktig, er det nå blitt avdekket en feil i datasystemene i 737 MAX som kan sende nesen kraftig nedover uavhengig av MCAS og feildata fra AoA-sensorer.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn