M
MusicBear
Gjest
Jeg tror markedet BLIR villig til å betale det, dersom tilbudet og opplysningen om effekten av det - gjøres godt nok kjent.Jeg har ikke noe svar på hva løsningen er så lenge markedet ikke virker å være villig til å betale for det.
Som et første skritt på veien; journalister burde vise sin tilstedeværelse med å fortelle publikum at å bytte kabler i halvt hundre tusen kroners klasse (eller mer) - sikkert kan ha noe for seg - for den som hører det og videre verdsetter det. Mens folk som kan gjøre noe med selve lytterommet - til de grader får mer ut av en hver hi-fi komponent.
Som skritt to på denne veien; seriøse selgere av hi-fi utstyr burde ha tilknytning til en som deg selv, Orso, Snickers-is eller andre kompetente. Selv Elkjøp tilbyr fagfolk å komme hjem for å justere fargene på TV'en best mulig. De fleste leverandører tilbyr fagfolk på en eller annen måte, for å få mest mulig ut av det man kjøper. Selv den lokale byggshopen har visittkort liggende på aktuelle håndverkere, som kan hjelpe kundene deres.
Hi-fi selgere ofte er noen kvakksalvere som både prakker på deg for dyrt utstyr uten å blunke og samtidig slenger med leppa om konkurrentene - man hører jo aldri en på XL Bygg si at Montér er et møkkasted å handle - hi-fi bransjen består av mange apekatter. Men også noen veldig bra, se bare en manns butikk Norsk Audio Teknikk i Oslo, hvor mange Morten er med hjem for å se til at det spiller best mulig, det han har solgt - som et eksempel.
Vi har videregående skoler som utdanner folk innenfor musikk, kanskje noen av disse burde tenke på det enorme potensial som ligger her - få det til å spille best mulig hjemme hos folk - men folk må da få vite om at det finnes. Så tror jeg lett de forstår at det må koste reisepenger pluss 5.000 for en dag eller hva prisen skulle være - alle er vant med at håndverkere koster penger.