Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Står en røys med nye Tesla S på lager i Lier, kanskje mulig å pushe pris..... well..... kanskje et salgsfremstøt i køymda...??
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.331
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    Dokumentar om utvikling av E-tron

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sett en elektrisk drivlinjen på en eksisterende bil og bruk pengene man sparte på produktutvikling på markedsføring. Høres ikke ut som en interessant dokumentar.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva er galt med det? Må jo være greit å få en bil som er godt sammenskrudd og gjennomtestet?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.410
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Passer vel Audi folk som ikke liker forandringer. Synes bilen har sett lik ut i 15 år minst...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.331
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    Sett en elektrisk drivlinjen på en eksisterende bil og bruk pengene man sparte på produktutvikling på markedsføring. Høres ikke ut som en interessant dokumentar.
    Det hevdes i dokumentaren at den ikke er bygd på eksisterende bil...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trolig bare på 100 års erfaring med å bygge biler....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Jeg mener også at e-tron ikke bygger på noe eksisterende. Den ser bare sånn ut akkurat som de fleste Audier. Jeg antar klanen liker det slik. At 80% av delene er like i alle produktene er bare rasjonalisering i produksjonen og det kan de nok ikke klandres for. Lurer på om jeg skal kjøpe med meg en Sud eller noe annet morsomt, jeg?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Trolig bare på 100 års erfaring med å bygge biler....

    Setter du det på spissen kan du dra det tilbake til 1885 og etablering av det som etterhvert ble Wanderer, uten at det hjelper på attrået.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener også at e-tron ikke bygger på noe eksisterende. Den ser bare sånn ut akkurat som de fleste Audier. Jeg antar klanen liker det slik. At 80% av delene er like i alle produktene er bare rasjonalisering i produksjonen og det kan de nok ikke klandres for. Lurer på om jeg skal kjøpe med meg en Sud eller noe annet morsomt, jeg?
    Ja, reparasjoner er gøy. NB jeg har aldri eid noe fra Audi eller VW.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sett en elektrisk drivlinjen på en eksisterende bil og bruk pengene man sparte på produktutvikling på markedsføring. Høres ikke ut som en interessant dokumentar.
    Det hevdes i dokumentaren at den ikke er bygd på eksisterende bil...
    My bad, de har altså bygd en ny bil som ser akkurat ut som en dieselbil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Dvs som en bil og ikke som et såpestykke?
    Når man har netto energilager tilsvarende ca 8 liter diesel så kan man jo stille seg spørsmål ved designet, alternativt betrakte det som en konebil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jaha? Vennligst forklar...... Hva har energieffektivitet med design og byggekvalitet å gjøre?
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.046
    Antall liker
    795
    Det kan da ikke være så vanskelig å forstå at designet til en bil har innvirkning på energieffektiviteten. E-tron er designet som en murstein, og havner forutsigelig nok nederst på rekkeviddebarometeret. Syns du det er ok, så for all del. Dine penger.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jaha? Vennligst forklar...... Hva har energieffektivitet med design og byggekvalitet å gjøre?
    Dragkoeffisient skal ganges med blant annet areal for å finne luftmotstand. Luftmotstand merkes på en elbil med tanke på lite energilager.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Derfor synes jeg det er så rart at man absolutt skal bygge SUVer. Stort frontareal -> mye luft som må flyttes -> svært lite energieffektivt. Tiden med elbiler med lang rekkevidde er kanskje over. Da må man bygge mange og effektive ladestasjoner:

    https://www.elbil24.no/nyttig/batteriene-er-elbilens-flaskehals/70989173

    Artikkelen beskriver problemet med dagens batteriteknologi. Det er begrenset tilgang (produksjon og utvinning) av de stoffene man trenger, og siden man venter på neste batteriteknologi vil man ikke investere det som trengs for å utvinne stoffene man trenger i dagens batterier, da man fort kan sitte med overproduksjon av stoff man ikke trenger lenger. Løsningen blir å spre de stoffene man har på flere batterier, og dermed lage biler med kortere rekkevidde. Minner meg litt om 60-tallet da bilene stort sett ikke rakk lenger enn 25-30 mil på en full tank og man så skilt som: "Siste bensinstasjon før fjellet".

    Og når man diskuterer kvalitet på biler:

    https://www.dn.no/motor/tesla-pa-kl...verksted-11-ganger-pa-under-ett-ar/2-1-619753
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nye BMW 5-serie og Mercedes A klasse har samme drag coefficient som Model3 og lavere enn ModellS så nei, det er mulig å designe low drag biler som ikke ser ut som noe som ligger på kanten av vasken. Min Eklasse er for øvrig identisk med Model S, det samme er Audi A4 2018.e-tron er nok ikke der, har ikke sett tall, men som otare sier, det henger nok sammen med hele SUV pakka. Det er ikke gitt at den er verre enn Model X.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Korreksjon, alle de jeg nevner over har lavere drag enn Modell S.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    La meg legge til og presisere: Tesla har en imponerende energieffektivitet som det må være et mål for alle å strebe etter. Men nøkkelen til denne behøver ikke nødvendigvis ligge i å designe biler som ser ut som såpestykker.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og den dagen Teslas elbil kompetanse kan kombineres med andre leverandørers kompetanse på å bygge og designe biler, og et dugelig hurtigladenettverk er jeg klar for elbil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nye BMW 5-serie og Mercedes A klasse har samme drag coefficient som Model3 og lavere enn ModellS så nei, det er mulig å designe low drag biler som ikke ser ut som noe som ligger på kanten av vasken. Min Eklasse er for øvrig identisk med Model S, det samme er Audi A4 2018.e-tron er nok ikke der, har ikke sett tall, men som otare sier, det henger nok sammen med hele SUV pakka. Det er ikke gitt at den er verre enn Model X.
    Som sagt så må man se på frontarealet også i regnestykket for luftmotstand. Jaguar sin elbil er forøvrig veldig effektiv i moderate hastigheter, anbefaler videoene til Teslabjørn. Det er vel et ganske etablert faktum at Audi er en del dårligere enn TMX selv om det er en mindre bil.

    Jeg synes Tesla S designen er ganske bra jeg, bilen ser liten og nett ut frem til den står i garasjen. Heldigvis er preferansene ulike, for egen del har jeg ikke studert for å sitte bak rattet i en drosje.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    891
    BMW i3:

    finnes det en oversikt hvilke batterier denne har vært levert med? Har alle alltid hatt varmepumpe, væskekjølt batteri?

    Finnes det noe man skal se etter, eller modeller å styre unna?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    BMW i3:

    finnes det en oversikt hvilke batterier denne har vært levert med? Har alle alltid hatt varmepumpe, væskekjølt batteri?

    Finnes det noe man skal se etter, eller modeller å styre unna?
    60, 94 og 120 Ah. Usikker på 60, men tror egentlig alle har hatt god kjøling og varmepumpe.

    Finner mye forskjellig utstyr, men jeg ville hatt ryggekamera og keyless. Ville prøvd å finne en 94Ah med LCI-facelift som et minimum.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    891
    BMW i3:

    finnes det en oversikt hvilke batterier denne har vært levert med? Har alle alltid hatt varmepumpe, væskekjølt batteri?

    Finnes det noe man skal se etter, eller modeller å styre unna?
    60, 94 og 120 Ah. Usikker på 60, men tror egentlig alle har hatt god kjøling og varmepumpe.

    Finner mye forskjellig utstyr, men jeg ville hatt ryggekamera og keyless. Ville prøvd å finne en 94Ah med LCI-facelift som et minimum.
    Ryggekamera på denne lille bilen?

    Hva mener du med LCI?
     
    6

    65finger

    Gjest
    Er det noen som vet om i3 med rekkeviddeforlenger produseres ennå?
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.542
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    C

    Cyber

    Gjest
    BMW i3:

    finnes det en oversikt hvilke batterier denne har vært levert med? Har alle alltid hatt varmepumpe, væskekjølt batteri?

    Finnes det noe man skal se etter, eller modeller å styre unna?
    60, 94 og 120 Ah. Usikker på 60, men tror egentlig alle har hatt god kjøling og varmepumpe.

    Finner mye forskjellig utstyr, men jeg ville hatt ryggekamera og keyless. Ville prøvd å finne en 94Ah med LCI-facelift som et minimum.
    Ryggekamera på denne lille bilen?

    Hva mener du med LCI?
    Ryggekamera er gull, selv om sikten bakover er meget god på dem. Ryggekameraet har linjer som beveger seg med rattutslag og klart bilde. Veldig vanedannende.

    LCI er oppdatering av modellen, spesielt viktig er bedre lykter med 300% bedre fjernlys og tynnere blinklys i led foran. 120 Ah kan fås med adaptiv LED.

    I fully charged-utgave får du takluke, stor navi, kurant hifi, keyless m.m. Deilig bil.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    891
    Takk for svar. Hvor langt rekker 60 og 94 utgavene?

    Glasstak kunne vært fint. Ser på halogenlys utgavene.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.410
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Takk for svar. Hvor langt rekker 60 og 94 utgavene?

    Glasstak kunne vært fint. Ser på halogenlys utgavene.
    På 60 kan du regne 10/15 mil vinter/sommer med normal pen kjøring og ikke alt for mye motorvei. 50% mer på 94 utgaven.

    Dog det er forskjell på kjøreegenskapene. Hadde tenkt å bytte ut 60 med en 120 i år men prøvekjøringen ble en nedtur. Etter LCI utgaven kom er bilen blitt mindre fast og mer svevende i kjøreegenskaper og ikke så kjapp på gassen. Videre har de klister på noe plast over vinduene og nederst på bakluka som jeg ikke liker. Dermed sto valget mellom å beholde 60 som dekker mitt behov eller å gå for en Jaguar. Da hodet hadde bestemt seg for et skifte ble det det siste.

    Om du treng led fjernlys kommer an på hvor du bor. Jeg som bare kjører på opplyste veier bruker det aldri da nærlyset er meget bra. Min i3 ligger på Finn om du er interessert - meget pen og kun 37' på telleren.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn