Det kan da ikke være så vanskelig å forstå at designet til en bil har innvirkning på energieffektiviteten. E-tron er designet som en murstein, og havner forutsigelig nok nederst på rekkeviddebarometeret. Syns du det er ok, så for all del. Dine penger.
Tar man seg bryet med å se videoen ser man at problemet i hovedsak er at de hvite setene ikke holder seg hvite når bilen brukes som drosje. Litt som om en lastebilmekaniker med hvit kjeledress som klager over oljeflekker. Men lovnadene fra Tesla og hvorvidt han faktisk ikke får nye seter eller fungerende rens er nok reelt.
Buddy kommer kanskje tilbake med moderne batteri, motor og nytt interiør. Får håpe de greier å beholde vekten. Som den er i dag er den registrert som motorsykkel. (Kan kjøres med førerkort kl. B) . Åpenbare fordeler med dette, årsavgift som MC og ingen bompenger, (har ikke skilt foran) til småkjøring i sentrale strøk er den jo helt topp. Ikke alle som fristes av elsykkel, elmoped, når det blåser nordavind fra alle kanter.
Eierne jobber med å få bilen i produksjon via en ekstern fabrikant. Om alt går slik de håper, kan nye Buddy-modeller trille på veien til slutten av neste år.
Skram sier at han ikke tror knøttebilenes tid er forbi. Tvert imot har den knapt startet. Sånn sett var Buddy kanskje for tidlig ute.
Han sier det blir større fokus på arealeffektivitet og mobilitet som dekker det faktiske behovet man har. Store biler er konstruert for å kjøre langt og fort med mange passasjerer, og er ikke særlig godt egnet i byen. Disse kan i fremtiden risikere økende restriksjoner og avgifter i urbane strøk hvor annen form for mobilitetsløsninger oppnår fordeler.
Samtidig kan ikke alle gå eller sykle overalt, og i Norge har vi også vinteren å forholde oss til. Skram tror det vil være behov for å kjøre med tak over hodet også i byene.
På 60 kan du regne 10/15 mil vinter/sommer med normal pen kjøring og ikke alt for mye motorvei. 50% mer på 94 utgaven.
Dog det er forskjell på kjøreegenskapene. Hadde tenkt å bytte ut 60 med en 120 i år men prøvekjøringen ble en nedtur. Etter LCI utgaven kom er bilen blitt mindre fast og mer svevende i kjøreegenskaper og ikke så kjapp på gassen. Videre har de klister på noe plast over vinduene og nederst på bakluka som jeg ikke liker. Dermed sto valget mellom å beholde 60 som dekker mitt behov eller å gå for en Jaguar. Da hodet hadde bestemt seg for et skifte ble det det siste.
Om du treng led fjernlys kommer an på hvor du bor. Jeg som bare kjører på opplyste veier bruker det aldri da nærlyset er meget bra. Min i3 ligger på Finn om du er interessert - meget pen og kun 37' på telleren.
Klistremerkene på LCI kan fjernes, mange har gjort det.
Fjernlysene kan sikkert holde for noen, men jeg ble nesten litt skremt over hvor svake de var i mørkt høstregn. (Og jeg var i veldig positivt modus skal sies, men rett skal være rett. De nye er en helt annen verden.)
Noen som vet om Tesla fortsatt har drop-in i Oslo-området? Det er jo ikke lengre mulig å ringe service, kun bestille via app. Fikk en time om et par uker, noe som forsåvidt vel er å regne som umiddellbart i Tesla-verdenen, men skal på sommerferie med bilen og vil helst ha det fikset før den tid da jeg ikke ser særlig lyst på å kjøre rundt med et klimaanlegg som ikke virker som det skal.
Jeg bruker konsekvent ikke verksteder der det ikke er mulig å få verksmesteren i tale på telefon Sluttet med Snap Drive da de sentraliserte timebestillingen fra det enkelte verksted til kundemottak i Oslo.
Vil ikke det gjelde de fleste elbiler? Det er få uavhengige verksteder som har kompetanse på elbiler. Skifte bremser går vel greit, men med en gang det er snakk om drivlinjen vil det sikkert bli problemer. De har vel ikke utstyr for å håndtere de elektriske spenningene i en elbil.
Drivlinjen på en elbil er svært så enkel, en eller flere børsteløse motorer, en batteripakke og en elektronisk styringsenhet. Det er dette som er fascinerende synes jeg. En betydelig enklere konstruksjon enn det vi styrer med nå. Jeg snakket med selger av DS3 Crossback og lurte på hvor de hadde tenkt å ha service for oss som bor i Østfold, (vi får bil 1. kvartal 2020) han svarte at det visste de ikke riktig ennå, men det haster jo ikke, bilen skal ikke på service før i 2022....
Ja, drivlinjen er ekstremt enkel. Jeg tenkte mer på koblingen mot batteriet og de spenningene man man må håndtere. Det kreves en del kompetanse på dette, og den finnes ikke på vanlige verksteder rundt omkring.
Tesla har forøvrig i all stillhet åpnet servicesenter på Årvollskogen i Moss. Da jeg var innom Vianor der for å bytte til sommerdekk på P85DL ville ikke dekktrykksensorene resette seg skikkelig. Jeg svingte bortom Tesla i nabobygget og fikk diagnostisert hvilken som trøblet, tilbake til Vianor og fikk byttet. De hadde korrekt Tesla TPMS-sensor liggende. Tok ikke mange minuttene.
Det var litt mer komplisert da tilsvarende problem oppsto på P85 i fjor høst. Den har en eldre versjon av TPMS, og fiksen var å bytte hele greia til nyeste utgave i både vinter- og sommerdekk med mottakere i bilen og det hele. Da ble det ganske lang ventetid før det ble ordnet, men det løste seg jo til slutt. Tesla tok det på egen regning.
Ja, drivlinjen er ekstremt enkel. Jeg tenkte mer på koblingen mot batteriet og de spenningene man man må håndtere. Det kreves en del kompetanse på dette, og den finnes ikke på vanlige verksteder rundt omkring.
Ja, drivlinjen er ekstremt enkel. Jeg tenkte mer på koblingen mot batteriet og de spenningene man man må håndtere. Det kreves en del kompetanse på dette, og den finnes ikke på vanlige verksteder rundt omkring.
Ja, drivlinjen er ekstremt enkel. Jeg tenkte mer på koblingen mot batteriet og de spenningene man man må håndtere. Det kreves en del kompetanse på dette, og den finnes ikke på vanlige verksteder rundt omkring.
Ja, drivlinjen er ekstremt enkel. Jeg tenkte mer på koblingen mot batteriet og de spenningene man man må håndtere. Det kreves en del kompetanse på dette, og den finnes ikke på vanlige verksteder rundt omkring.
Ja, drivlinjen er ekstremt enkel. Jeg tenkte mer på koblingen mot batteriet og de spenningene man man må håndtere. Det kreves en del kompetanse på dette, og den finnes ikke på vanlige verksteder rundt omkring.
Ja det tror jeg er så enkelt. Diagnose via pc. Og skal man gjøre noe, så finner verkstedene step-by-step prosedyre i databasen for aktuell bil. Sånn det er idag altså.
OK. Hos Møller har de 2 separate servicelinjer, og det er strengt forbudt for en "vanlig" mekaniker å ha noe som helst med den elektriske delen av min GTE å gjøre. Om det har med spesialkompetanse eller sikkerhetsproblematikk å gjøre aner jeg ikke. Og siden det nok er svært få mekanikere på standardverksted som har utdanning på høyspenning, tenkte jeg at det kunne være et problem.
Har jobbet mye med 11, 132 og 420kV men kun som en eller annen form for ingeniør, prosjekt eller studieleder. Sluttet å poste på tech hjørnet siden jeg stort sett vet hvem alle som blir nevnt er og vica versa.
OK. Hos Møller har de 2 separate servicelinjer, og det er strengt forbudt for en "vanlig" mekaniker å ha noe som helst med den elektriske delen av min GTE å gjøre. Om det har med spesialkompetanse eller sikkerhetsproblematikk å gjøre aner jeg ikke. Og siden det nok er svært få mekanikere på standardverksted som har utdanning på høyspenning, tenkte jeg at det kunne være et problem.
Dette har med sikkerhetsproblematikk å gjøre. Når batteriet blir stort nok, så er energimengden ikke så veldig forskjellig fra en bombe. 60kWh er samme energimengde som ca 50kg TNT. Et elbilbatteri går ikke i lufta på samme viset (eller like fort) som en dynamittgubbe, men det er plenty energi til å forårsake store skader.
Batteriet på en Tesla S/X kan vel levere noe slikt som 1000 Ampere. Det gjør vondt nok. Det er ikke spenning som er farlig, det er først og fremst strøm. En vanli jordfeilautomat slår ut på 30 milliampere eller hva det nå er.
Generelt er det stort sett de som er misfornøyde som klager mest og gir mest lyd fra seg. Hvordan landet ligger får man best vite ved å se på statistikk fra de som har mange biler å forholde seg til. Jeg har eid Tesla S i snart fem år og det er mye dommedag der også men jeg har hatt lite problemer (bortsett fra fire dørhåndtak som er en svært Tesla-spesifikk svakhet). Utover det har det vært en løst jordingpunkt og så sluttet kjølingen på klimaanlegget å virke nå her forleden. Sistnevnte ble fikset i dag uten timebestilling på dagen, det samme ble jordingsproblemet den gang det oppstod. Noen har vært ekstremt uheldige med en endeløs rekke av irriterende småfeil og mer alvorlige ting og den store mengden av klager til Forbrukerrådet på Telsa og service er neppe tatt ut av luften, men man kjøper tross alt et konkret eksemplar av en bil og ikke en oppsamling av alle skrekkhistorier.
Tror nok det mest kommer fra de forsmådde som må nøye seg med konebiler og Kinderegg og må la misnøyen få utslipp en plass... Da er det lett å hakke på dem som kan kjøre bedre biler.
Ikke så mye å bekymre seg for.
Men for all del, vurder for og imot alle biler. Model 3 er jo bedre enn det meste, men det kan jo endre seg med tiden.
Tror nok det mest kommer fra de forsmådde som må nøye seg med konebiler og Kinderegg og må la misnøyen få utslipp en plass... Da er det lett å hakke på dem som kan kjøre bedre biler.
Ikke så mye å bekymre seg for.
Men for all del, vurder for og imot alle biler. Model 3 er jo bedre enn det meste, men det kan jo endre seg med tiden.
Tror nok det mest kommer fra de forsmådde som må nøye seg med konebiler og Kinderegg og må la misnøyen få utslipp en plass... Da er det lett å hakke på dem som kan kjøre bedre biler.
Ikke så mye å bekymre seg for.
Men for all del, vurder for og imot alle biler. Model 3 er jo bedre enn det meste, men det kan jo endre seg med tiden.
Kjenner to Model 3 eiere og ene har ikke hatt noe mens han andre hadde først ikke anledning til å hente bilen til foreslått dato så bilen «hans» ble solgt til noen andre og så fikk han bil par uker senere, der var det noe småtteri med lakken men ellers storfornøyd.
Men det er jo klart at det ikke er et representativt utvalg.
Personlig synes jeg dialog og service/reklamasjon hos Tesla er enestående, kjøre selv inn i verkstedhallen, snakke med mekaniker og evt kjøre en tur sammen, glassvegg så man ser at de jobber, lånebil eller mulighet for å jobbe derfra, ny dialog med mekaniker og så kjøre hjem med inn og utvendig vasket og ferdig ladet bil.
Kjenner to Model 3 eiere og ene har ikke hatt noe mens han andre hadde først ikke anledning til å hente bilen til foreslått dato så bilen «hans» ble solgt til noen andre og så fikk han bil par uker senere, der var det noe småtteri med lakken men ellers storfornøyd.
Men det er jo klart at det ikke er et representativt utvalg.
Personlig synes jeg dialog og service/reklamasjon hos Tesla er enestående, kjøre selv inn i verkstedhallen, snakke med mekaniker og evt kjøre en tur sammen, glassvegg så man ser at de jobber, lånebil eller mulighet for å jobbe derfra, ny dialog med mekaniker og så kjøre hjem med inn og utvendig vasket og ferdig ladet bil.
Ja slik blir det når man er inn og ut av verksted hele tiden. Mekanikeren er blitt en kompis og et sted å jobbe er greit å ha når praten har gått i stå - ses neste mnd
Tull selvfølgelig og sikker bra at man får tilbudt et sted å jobbe, dog med begrenset verdi, men det sier vel sitt om Tesla's behov for service.
Setene i i3 er veldig bra og selv har jeg aldri likt de brune skinnsetene så selv valgte jeg lyse Lodge som er en kombinasjon av skinn (skai er det vel tror jeg) og stoff. Har en rygg som krangler litt men setene i i3'n har aldri vært noe problem, heller motsatt med god korsryggstøtte. Men du sitter litt oppå og ikke så mye nedi så sidestøtter er ikke all verden.
Setene i i3 er veldig bra og selv har jeg aldri likt de brune skinnsetene så selv valgte jeg lyse Lodge som er en kombinasjon av skinn (skai er det vel tror jeg) og stoff. Har en rygg som krangler litt men setene i i3'n har aldri vært noe problem, heller motsatt med god korsryggstøtte. Men du sitter litt oppå og ikke så mye nedi så sidestøtter er ikke all verden.