Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.331
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    Det kan da ikke være så vanskelig å forstå at designet til en bil har innvirkning på energieffektiviteten. E-tron er designet som en murstein, og havner forutsigelig nok nederst på rekkeviddebarometeret. Syns du det er ok, så for all del. Dine penger.
    Audi sier at det er fordi kundene vil ha SUV. Desverre....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.813
    Antall liker
    9.741
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Buddy kommer kanskje tilbake med moderne batteri, motor og nytt interiør. Får håpe de greier å beholde vekten. Som den er i dag er den registrert som motorsykkel. (Kan kjøres med førerkort kl. B) . Åpenbare fordeler med dette, årsavgift som MC og ingen bompenger, (har ikke skilt foran) til småkjøring i sentrale strøk er den jo helt topp. Ikke alle som fristes av elsykkel, elmoped, når det blåser nordavind fra alle kanter.

    Buddy 1-nettfor 1009021220.jpg

    https://www.tu.no/artikler/na-kan-den-norske-elbilen-buddy-gjenoppsta-i-mer-moderne-form/468713

    Bl.a.

    Eierne jobber med å få bilen i produksjon via en ekstern fabrikant. Om alt går slik de håper, kan nye Buddy-modeller trille på veien til slutten av neste år.

    Skram sier at han ikke tror knøttebilenes tid er forbi. Tvert imot har den knapt startet. Sånn sett var Buddy kanskje for tidlig ute.

    Han sier det blir større fokus på arealeffektivitet og mobilitet som dekker det faktiske behovet man har. Store biler er konstruert for å kjøre langt og fort med mange passasjerer, og er ikke særlig godt egnet i byen. Disse kan i fremtiden risikere økende restriksjoner og avgifter i urbane strøk hvor annen form for mobilitetsløsninger oppnår fordeler.

    Samtidig kan ikke alle gå eller sykle overalt, og i Norge har vi også vinteren å forholde oss til. Skram tror det vil være behov for å kjøre med tak over hodet også i byene.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Takk for svar. Hvor langt rekker 60 og 94 utgavene?

    Glasstak kunne vært fint. Ser på halogenlys utgavene.
    På 60 kan du regne 10/15 mil vinter/sommer med normal pen kjøring og ikke alt for mye motorvei. 50% mer på 94 utgaven.

    Dog det er forskjell på kjøreegenskapene. Hadde tenkt å bytte ut 60 med en 120 i år men prøvekjøringen ble en nedtur. Etter LCI utgaven kom er bilen blitt mindre fast og mer svevende i kjøreegenskaper og ikke så kjapp på gassen. Videre har de klister på noe plast over vinduene og nederst på bakluka som jeg ikke liker. Dermed sto valget mellom å beholde 60 som dekker mitt behov eller å gå for en Jaguar. Da hodet hadde bestemt seg for et skifte ble det det siste.

    Om du treng led fjernlys kommer an på hvor du bor. Jeg som bare kjører på opplyste veier bruker det aldri da nærlyset er meget bra. Min i3 ligger på Finn om du er interessert - meget pen og kun 37' på telleren.
    Klistremerkene på LCI kan fjernes, mange har gjort det.

    Fjernlysene kan sikkert holde for noen, men jeg ble nesten litt skremt over hvor svake de var i mørkt høstregn. (Og jeg var i veldig positivt modus skal sies, men rett skal være rett. De nye er en helt annen verden.)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.109
    Antall liker
    14.668
    Noen som vet om Tesla fortsatt har drop-in i Oslo-området? Det er jo ikke lengre mulig å ringe service, kun bestille via app. Fikk en time om et par uker, noe som forsåvidt vel er å regne som umiddellbart i Tesla-verdenen, men skal på sommerferie med bilen og vil helst ha det fikset før den tid da jeg ikke ser særlig lyst på å kjøre rundt med et klimaanlegg som ikke virker som det skal.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Svarer de ikke på mail? Jeg har aldri ringt Tesla, kun hatt mailkorrespondanse og fått svar etter maks et par timer.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.109
    Antall liker
    14.668
    Svarer de ikke på mail? Jeg har aldri ringt Tesla, kun hatt mailkorrespondanse og fått svar etter maks et par timer.
    snakket med salg nå og de sa at de hadde drop-in på Grorud og i Bærum.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.988
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker konsekvent ikke verksteder der det ikke er mulig å få verksmesteren i tale på telefon Sluttet med Snap Drive da de sentraliserte timebestillingen fra det enkelte verksted til kundemottak i Oslo.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.109
    Antall liker
    14.668
    Begrenset med alternativer for service på Tesla...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.921
    Sted
    Trondheim
    Vil ikke det gjelde de fleste elbiler? Det er få uavhengige verksteder som har kompetanse på elbiler. Skifte bremser går vel greit, men med en gang det er snakk om drivlinjen vil det sikkert bli problemer. De har vel ikke utstyr for å håndtere de elektriske spenningene i en elbil.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.813
    Antall liker
    9.741
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Drivlinjen på en elbil er svært så enkel, en eller flere børsteløse motorer, en batteripakke og en elektronisk styringsenhet. Det er dette som er fascinerende synes jeg. En betydelig enklere konstruksjon enn det vi styrer med nå. Jeg snakket med selger av DS3 Crossback og lurte på hvor de hadde tenkt å ha service for oss som bor i Østfold, (vi får bil 1. kvartal 2020) han svarte at det visste de ikke riktig ennå, men det haster jo ikke, bilen skal ikke på service før i 2022....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.921
    Sted
    Trondheim
    Ja, drivlinjen er ekstremt enkel. Jeg tenkte mer på koblingen mot batteriet og de spenningene man man må håndtere. Det kreves en del kompetanse på dette, og den finnes ikke på vanlige verksteder rundt omkring.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.119
    Antall liker
    40.491
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla har forøvrig i all stillhet åpnet servicesenter på Årvollskogen i Moss. Da jeg var innom Vianor der for å bytte til sommerdekk på P85DL ville ikke dekktrykksensorene resette seg skikkelig. Jeg svingte bortom Tesla i nabobygget og fikk diagnostisert hvilken som trøblet, tilbake til Vianor og fikk byttet. De hadde korrekt Tesla TPMS-sensor liggende. Tok ikke mange minuttene.

    Det var litt mer komplisert da tilsvarende problem oppsto på P85 i fjor høst. Den har en eldre versjon av TPMS, og fiksen var å bytte hele greia til nyeste utgave i både vinter- og sommerdekk med mottakere i bilen og det hele. Da ble det ganske lang ventetid før det ble ordnet, men det løste seg jo til slutt. Tesla tok det på egen regning.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    891
    Ja, drivlinjen er ekstremt enkel. Jeg tenkte mer på koblingen mot batteriet og de spenningene man man må håndtere. Det kreves en del kompetanse på dette, og den finnes ikke på vanlige verksteder rundt omkring.
    Det er vel ikke verre enn å ta hovedbryter så er alt spenningsløst..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.109
    Antall liker
    14.668
    Fikk for øvrig levert bilen greit i dag tidlig så da ordner det seg nok.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.921
    Sted
    Trondheim
    Ja, drivlinjen er ekstremt enkel. Jeg tenkte mer på koblingen mot batteriet og de spenningene man man må håndtere. Det kreves en del kompetanse på dette, og den finnes ikke på vanlige verksteder rundt omkring.
    Det er vel ikke verre enn å ta hovedbryter så er alt spenningsløst..
    Ja, hvis det er så enkelt. Men kanskje enkelte ting man skal undersøke/bytte ut er avhengige av at det er strøm på?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.988
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, drivlinjen er ekstremt enkel. Jeg tenkte mer på koblingen mot batteriet og de spenningene man man må håndtere. Det kreves en del kompetanse på dette, og den finnes ikke på vanlige verksteder rundt omkring.
    Det er vel ikke verre enn å ta hovedbryter så er alt spenningsløst..
    Det er jo fortsatt spenning på batteriene hvis man må jobbe på primærsiden?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    891
    Ja, drivlinjen er ekstremt enkel. Jeg tenkte mer på koblingen mot batteriet og de spenningene man man må håndtere. Det kreves en del kompetanse på dette, og den finnes ikke på vanlige verksteder rundt omkring.
    Det er vel ikke verre enn å ta hovedbryter så er alt spenningsløst..
    Det er jo fortsatt spenning på batteriene hvis man må jobbe på primærsiden?
    Primærsiden er jo batteriet i seg selv; skal vel ikke inn der å rote hele tiden.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    891
    Ja, drivlinjen er ekstremt enkel. Jeg tenkte mer på koblingen mot batteriet og de spenningene man man må håndtere. Det kreves en del kompetanse på dette, og den finnes ikke på vanlige verksteder rundt omkring.
    Det er vel ikke verre enn å ta hovedbryter så er alt spenningsløst..
    Ja, hvis det er så enkelt. Men kanskje enkelte ting man skal undersøke/bytte ut er avhengige av at det er strøm på?

    Ja det tror jeg er så enkelt. Diagnose via pc. Og skal man gjøre noe, så finner verkstedene step-by-step prosedyre i databasen for aktuell bil. Sånn det er idag altså.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.921
    Sted
    Trondheim
    OK. Hos Møller har de 2 separate servicelinjer, og det er strengt forbudt for en "vanlig" mekaniker å ha noe som helst med den elektriske delen av min GTE å gjøre. Om det har med spesialkompetanse eller sikkerhetsproblematikk å gjøre aner jeg ikke. Og siden det nok er svært få mekanikere på standardverksted som har utdanning på høyspenning, tenkte jeg at det kunne være et problem.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det pr definisjon ikke høyspenning i en elbil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.921
    Sted
    Trondheim
    Nei, men jeg tror ikke du skal fikle alt for mye med 3-400V uten å vite hva du driver med.

    PS: For meg er alt over 12V høyspenning ;)
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har jobbet mye med 11, 132 og 420kV men kun som en eller annen form for ingeniør, prosjekt eller studieleder. Sluttet å poste på tech hjørnet siden jeg stort sett vet hvem alle som blir nevnt er og vica versa.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.638
    Antall liker
    7.311
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    OK. Hos Møller har de 2 separate servicelinjer, og det er strengt forbudt for en "vanlig" mekaniker å ha noe som helst med den elektriske delen av min GTE å gjøre. Om det har med spesialkompetanse eller sikkerhetsproblematikk å gjøre aner jeg ikke. Og siden det nok er svært få mekanikere på standardverksted som har utdanning på høyspenning, tenkte jeg at det kunne være et problem.
    Dette har med sikkerhetsproblematikk å gjøre. Når batteriet blir stort nok, så er energimengden ikke så veldig forskjellig fra en bombe. 60kWh er samme energimengde som ca 50kg TNT. Et elbilbatteri går ikke i lufta på samme viset (eller like fort) som en dynamittgubbe, men det er plenty energi til å forårsake store skader.

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.109
    Antall liker
    14.668
    Batteriet på en Tesla S/X kan vel levere noe slikt som 1000 Ampere. Det gjør vondt nok. Det er ikke spenning som er farlig, det er først og fremst strøm. En vanli jordfeilautomat slår ut på 30 milliampere eller hva det nå er.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Får stadig lyst på Tesla Model 3, men da melder jeg meg inn på facebookgruppen og blir fort kurert. Virker litt som et halvfabrikat til tider...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.109
    Antall liker
    14.668
    Får stadig lyst på Tesla Model 3, men da melder jeg meg inn på facebookgruppen og blir fort kurert. Virker litt som et halvfabrikat til tider...
    Generelt er det stort sett de som er misfornøyde som klager mest og gir mest lyd fra seg. Hvordan landet ligger får man best vite ved å se på statistikk fra de som har mange biler å forholde seg til. Jeg har eid Tesla S i snart fem år og det er mye dommedag der også men jeg har hatt lite problemer (bortsett fra fire dørhåndtak som er en svært Tesla-spesifikk svakhet). Utover det har det vært en løst jordingpunkt og så sluttet kjølingen på klimaanlegget å virke nå her forleden. Sistnevnte ble fikset i dag uten timebestilling på dagen, det samme ble jordingsproblemet den gang det oppstod. Noen har vært ekstremt uheldige med en endeløs rekke av irriterende småfeil og mer alvorlige ting og den store mengden av klager til Forbrukerrådet på Telsa og service er neppe tatt ut av luften, men man kjøper tross alt et konkret eksemplar av en bil og ikke en oppsamling av alle skrekkhistorier.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Får stadig lyst på Tesla Model 3, men da melder jeg meg inn på facebookgruppen og blir fort kurert. Virker litt som et halvfabrikat til tider...
    Tror nok det mest kommer fra de forsmådde som må nøye seg med konebiler og Kinderegg og må la misnøyen få utslipp en plass... Da er det lett å hakke på dem som kan kjøre bedre biler.

    Ikke så mye å bekymre seg for.

    Men for all del, vurder for og imot alle biler. Model 3 er jo bedre enn det meste, men det kan jo endre seg med tiden.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.410
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Får stadig lyst på Tesla Model 3, men da melder jeg meg inn på facebookgruppen og blir fort kurert. Virker litt som et halvfabrikat til tider...
    Tror nok det mest kommer fra de forsmådde som må nøye seg med konebiler og Kinderegg og må la misnøyen få utslipp en plass... Da er det lett å hakke på dem som kan kjøre bedre biler.

    Ikke så mye å bekymre seg for.

    Men for all del, vurder for og imot alle biler. Model 3 er jo bedre enn det meste, men det kan jo endre seg med tiden.
    " Bedre biler " ;);)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tja, man kan jo se på den svenske elbilforeningens konkurranse hvor nye «ingeniørbilen» tidlig endte opp på bilberger.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Får stadig lyst på Tesla Model 3, men da melder jeg meg inn på facebookgruppen og blir fort kurert. Virker litt som et halvfabrikat til tider...
    Tror nok det mest kommer fra de forsmådde som må nøye seg med konebiler og Kinderegg og må la misnøyen få utslipp en plass... Da er det lett å hakke på dem som kan kjøre bedre biler.

    Ikke så mye å bekymre seg for.

    Men for all del, vurder for og imot alle biler. Model 3 er jo bedre enn det meste, men det kan jo endre seg med tiden.
    Vel, jeg bare ser filmer med vann som kommer gjennom taket, lakk som flasser av etter 3 mnd og diverse.

    Bilen er jo ikke «dyr» per se, men jeg er ikke så stinn at jeg betaler 450 tusen uten å få kvalitet for pengene.

    Så en blå en idag med de ordentlige felgene. Jeg synes de ser flotte ut.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner to Model 3 eiere og ene har ikke hatt noe mens han andre hadde først ikke anledning til å hente bilen til foreslått dato så bilen «hans» ble solgt til noen andre og så fikk han bil par uker senere, der var det noe småtteri med lakken men ellers storfornøyd.

    Men det er jo klart at det ikke er et representativt utvalg.

    Personlig synes jeg dialog og service/reklamasjon hos Tesla er enestående, kjøre selv inn i verkstedhallen, snakke med mekaniker og evt kjøre en tur sammen, glassvegg så man ser at de jobber, lånebil eller mulighet for å jobbe derfra, ny dialog med mekaniker og så kjøre hjem med inn og utvendig vasket og ferdig ladet bil.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Kikker på brukt i3. Mange har stoff og ikke skinn. Det ser ut til at stoff kler bilen vel så godt, eller lyver bildene?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.410
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kjenner to Model 3 eiere og ene har ikke hatt noe mens han andre hadde først ikke anledning til å hente bilen til foreslått dato så bilen «hans» ble solgt til noen andre og så fikk han bil par uker senere, der var det noe småtteri med lakken men ellers storfornøyd.

    Men det er jo klart at det ikke er et representativt utvalg.

    Personlig synes jeg dialog og service/reklamasjon hos Tesla er enestående, kjøre selv inn i verkstedhallen, snakke med mekaniker og evt kjøre en tur sammen, glassvegg så man ser at de jobber, lånebil eller mulighet for å jobbe derfra, ny dialog med mekaniker og så kjøre hjem med inn og utvendig vasket og ferdig ladet bil.
    Ja slik blir det når man er inn og ut av verksted hele tiden. Mekanikeren er blitt en kompis og et sted å jobbe er greit å ha når praten har gått i stå - ses neste mnd ;)

    Tull selvfølgelig og sikker bra at man får tilbudt et sted å jobbe, dog med begrenset verdi, men det sier vel sitt om Tesla's behov for service.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.410
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kikker på brukt i3. Mange har stoff og ikke skinn. Det ser ut til at stoff kler bilen vel så godt, eller lyver bildene?
    Setene i i3 er veldig bra og selv har jeg aldri likt de brune skinnsetene så selv valgte jeg lyse Lodge som er en kombinasjon av skinn (skai er det vel tror jeg) og stoff. Har en rygg som krangler litt men setene i i3'n har aldri vært noe problem, heller motsatt med god korsryggstøtte. Men du sitter litt oppå og ikke så mye nedi så sidestøtter er ikke all verden.

    Har en for salg om du er interessert ;)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Satser på forhandler denne gang :)

    Kikker på brukt i3. Mange har stoff og ikke skinn. Det ser ut til at stoff kler bilen vel så godt, eller lyver bildene?
    Setene i i3 er veldig bra og selv har jeg aldri likt de brune skinnsetene så selv valgte jeg lyse Lodge som er en kombinasjon av skinn (skai er det vel tror jeg) og stoff. Har en rygg som krangler litt men setene i i3'n har aldri vært noe problem, heller motsatt med god korsryggstøtte. Men du sitter litt oppå og ikke så mye nedi så sidestøtter er ikke all verden.

    Har en for salg om du er interessert ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.921
    Sted
    Trondheim
    Den Hondaen så bare dritlekker ut, men det er nok ikke en bil for lengre turer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn